News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-11-21 Suomi turvapaikanhakijoiden tuissa EU:n anteliain

Started by FadeAway, 21.11.2009, 05:38:54

Previous topic - Next topic

Marjapussi

Quote from: Octavius on 21.11.2009, 13:02:58
Olen aivan varma, että ei mene kauan, kun joku kilahtaa aivan oikeasti. Ja syystä.

Eiköhän Astrid täti kilahda seuraavaksi ja laita asiat järjestykseen.  Noin 20 pahinta netsia pidätetään sekä Uudenkaupungin autotehtaalta aletaan jakamaan Porsche Boxtereita ja Caymaneja rasismin uhreille Suomessa.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

Jari-Petri Heino

Quote from: JM-K on 21.11.2009, 11:11:41
Quote from: rähmis on 21.11.2009, 10:58:16

Puheet homman kusemisesta ovat ennenaikaisia ja liioteltuja. Väitän, että ilman Hommaa puoletkaan näistä jutuista ei olisi koskaan nähnyt päivänvaloa.

Rähmis puhuu kyllä totta. Varsin totta.

Me nuivat ollaan tämän uudenaikaisen "sisällissodan" veteraaneja  ;D
Monet ovat pistäneet itsensä tosiaan likoon välittämättä niskaan kaadetusta loasta ja kun tämä sota on ohi, niin on syytä olla unohtamatta rintamalinjan kärjessä "taistelleita".

Jos nyt vaikka miettii miten paljon rahaa ja sitä kautta suomalaisten hyvinvointia tämä sirkus syö, niin voisin omasta puolestani hyväksyä täyden "rintamamies" eläkkeen kaikille itsensä ja aikansa hyvän asian puolesta uhranneille.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Kantoraketti

Quote from: Virkamies on 21.11.2009, 13:06:25
En muista, että oliko 1997 jotenkin erilainen lainsäädäntö enkä tiedä tapauksesi yksityiskohtia, mutta väittäisin melko selvästi tuossa toimitun laittomasti. KHO:n päätökset ja STM:n ohjeistukset huomioon ottaen en näe, että kuinka tuollaiseen tulokseen voitaisiin päästä ainakaan nykypäivänä.

Jos joku virkamies tekee sellaisen päätöksen, niin näkisin muutoksenhaun olevan kohtuullisen hyvillä kantimilla. En tiedä, että onko hyvä neuvo ahdingossa olevalle ihmiselle todeta, että ei kannata hakea, koska minäkään en silloin saanut mitään.

Ei ole, siinä olen samaa mieltä. Hoivavietin omistamisesta en tiedä.
Ongelmahan on siinä että varsinkin suurissa kaupungeissa sosiaalitoimi toimii laittomasti näiden opiskelijoiden kohdalla. Ja tietävät sen itse. Jos kysyt suoraaan päätöksen tekijältä, että miksi menettelee näin vaikka tietää varsin hyvin tekevänsä laittoman päätöksen, niin vastataan jotain ympäripyöreää, tai vain että "tämä on kaupungin tapa hoitaa nämä asiat". Uskovat vakaasti siihen ettei opiskelija jaksa alkaa valittamaan kohtalostaan, ja on tiedän tapauksen jossa opiskelija valitti omasta päätöksestään, ja valituksen loppujen lopuksi käsitteli sama virkailija, joka oli tämän virheellisen/laittoman päätöksen alunperin tehnyt.

Sosiaaliasiamiehet taas ovat ylikuormitettuja, heiltä ei saa tukea omassa väärin kohtelussaan, tai jos saa niin avun saantiin menee aikaa todella paljon. Ja jollain pitäisi opiskelijan elää tämäkin valitusaika. Valittaa aina toki kannattaa, ja kannattaa pitää ääntä jos tuntuu että kohdellaan väärin, ainoa vaan että se valittaminen ei ole ensimmäisenä mielessä jos tili on tyhjä ja kädessä päätös missä todetaan ettei sinulla ole oikeutta mihinkään tukeen.
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

Roope

Kun Vanhanen kohautti avautumalla yllättäen 20 000 vuosittaisesta turvapaikanhakijasta, niin myöhemmin samana päivänä uutisoitiin hallituksen esittämästä ulkomaalaislain tiukennuksesta. Lakiesitys paljastui sittemmin vihreiden kastroimaksi, mutta monelle jäi mielikuva, että hallitus puuttuu ongelmaan oikeasti. Vanhanen esitti ongelman ja saman tien ratkaisi sen.

Tänään Aamulehdessä julkaistiin näyttävästi etusivulla tietoa suomalaisten avokätisesti turvapaikanhakijoille jakamasta toimeentulotuesta. Pohjoismainen vertailu löytyi jo kesäkuussa julkistetusta Sisäasiainministeriön selvityksestä Näkökulmia turvapaikkapolitiikkaan (s. 6, 28), mutta siitä ei tehty silloin yhtään uutista.

Aamulehden uutisella taitaa olla samankaltainen "sopiva" ajoitus suhteessa Kokoomuksen raportin julkistamiseen. Parin päivän kohun jälkeen Kokoomus tulee maanantaina esiin omalla ohjelmallaan, jossa toimeentulotuen antamiseen väliraportin mukaan puututaan näin jyrkästi:
QuoteVastaanottokeskuksissa yksin asuvien nuorten toimeentulotuen saanti tulisi ottaa uudelleentarkasteluun. Tuen painopistettä tulisi siirtää vastaanottokeskuksen nuorelle tarjoamaan ylläpitoon käteen maksettavan rahallisen avustuksen sijaan.

Tavallinen tallaaja hyväksyy tämän ratkaisuksi ja unohtaa asian. Oikeasti tämä on vain sumuverho, jolla peitetään väliraportin esittämät huononnukset, kuten kansalaisuuteen vaadittavan kielitaitotason madaltaminen ja maahanmuuttajien positiivisen syrjinnän lisääminen kouluissa ja työpaikoilla. Näin meitä manipuloidaan.

(Kokoomuksen maahanmuuttopoliittisen raporttia käsittelevästä ketjusta. Kommentit sinne: http://hommaforum.org/index.php/topic,17961.msg252618.html#msg252618)
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Loppuunpalanut

On kyllä nuivaa kommenttia mm. Hesarin keskustelussa, kyllähän tämmöinen "hype" kannattaisi hyödyntää niin Muutos 2011 kuin Hommaforum -tietoisuuden levittämiseen. Kenties muutama kannattajakorttikin tulisi taas täytettyä.

Ja kyllä nuo summat vaan jaksavat kerta toisensa jälkeen ihmetyttää.

edit: Naulan kantaan Roope!

Nauris

Tästä uutisesta luultavasti saadaan osaltaan kiittää Komisario Henry Reposta, joka viranomaisena toi huhtikuussa rohkeasti esille epäkohtia Suomen huonosta maahanmuuttopolitiikasta. Ei Reponen tietenkään ensimmäinen ole.

Se on kyllä valitettavaa, että ihminen yleensä käyttäytyy tällä tavalla, että vasta sitten asialle tehdään jotain kun paskat on housussa. Eikä voitaisi etukäteen ottaa opiksi muiden maiden huonosta maahanmuuttopolitiikasta.

Poissa keskiluokkaisten ruotsalaisten näköpiiristä.
Ennemminkin minua huolestuttaa juuri yksittäiset virkamiehet...
Suomen Pääministerin lausunnot kuvaavat...
Jos Suomi nähdään maana...

Valden taikaseinä on löydetty
Somalit ovat Minneapoliksessa mm. hyvän sosiaaliturvan johdosta.
Maahanmuuton syyt ovat etupäässä taloudellisia
Samalla rahalla
Somaliäideistä suuri osa yksin lastensa kanssa
Suomi ei pysty vastaanottamaan kiireellistä hoitoa vaativia...
Jo joka kymmenes oppilas on maahanmuuttaja
Ammattiopistojen rahoja pitää valvoa tarkemmin
Lyhyesti faktat

Ulkomaalaisvirasto: Suomen turvapaikkalaki Euroopan vapain
Något att grubbla på för tant Astrid
Uudesta ulkomaalaislaista voi tulla EU:n vapaamielisin

Siinä joudutte tekemään leikkauslistoja, paljon pahempia kuin 1990-luvulla.
Kotitalousvähennyksiä käytetään ahkerasti vauraimmilla asuinalueilla
MOT: Verotus suo lisää rahaa rikkaille
Immigration cartoon
Työvoimapulaa ei tule koskaan
Tekisitkö Mäkkäris ilmaista duunii?
Surkea palkka: Alkon myyjät sossun luukulla
Ja Eero Lehti senkun rikastuu.
Työttömät virolaiset jonottavat toimeentulotukea Helsingissä
Uudet eläkkeet alkavat pienentyä ensi vuonna
Maahanmuuttajien työttömyyden kustannukset Helsingin kaupungille
Suomella on 265 miljardia euroa velkaa

AIP

Quote from: Octavius on 21.11.2009, 13:02:58
Joopa joo. Olen 15-vuotiaasta asti elättänyt itseni. Ainoa tuki mitä olen yhteiskunnalta saanut, on opintoraha ja nykyään lapsilisät.

Yritäpä selittää tämä seikka mielipiteesi kantimeksi sellaisille ihmisille, jotka eivät pidä itsensä elättämisen kykyä juuri minään. Ei ihme, että aallonpituudet eivät aika ajoin kohtaa.

Enni

Quote from: Virkamies on 21.11.2009, 12:19:55
Enni. Jos sinulla on käytettävissä vain 17e/kk ravintoon, niin kehottaisin välittömästi marssimaan paikalliseen sosiaalitoimistoon. Sama koskee herra Kapthahia. Tiedustelisin paikalliselta päätöksentekijältä, että näkeekö hän tilanteessa korjattavaa. Jos kertomanne pitää paikkansa, niin näkisin, että toimeentulotuen myöntäminen teille olisi täysin perusteltavissa, vaikka laskisikin opintolainan tuloksi, kuten tapana on tehdä.

Olen kyllä miettinyt tätäkin vaihtoehtoa. Tällä hetkellä tilanne on se, että kesän aikana 6 euron tuntipalkalla vailla kummoisempia lisiä saadut säästöt vetelevät viimeisiään, ja pelkän tuen varaan ei pysty jäämään. Joten ei varmasti ole huono idea harkita sossun luukulle menoa. Joku kynnys siinä vaan ehkä on, nyt kun asiaa miettii, kenties sen kokee jotenkin häpeänä.

Osa-aikaista työpaikkaa kovasti myös olen hakemassa, nähtäväksi jää, mikäli sellaisen löydän, kuinka pahasti opinnot siinä kärsivät. Pyrin suorittamaan vuosittain ainakin sen n. 60 op, joka on laskettu "vaatimukseksi" maisterin tutkinnon suorittamiseksi viidessä vuodessa. Siihen tähtään, mutta aika näyttää -ja rahatilanne- miten käy.

Itse asun ja opiskelen Tampereella, jossa vuokrat sentään ovat siinä mielessä inhimillisiä, että esim. Helsingissä ne ovat useita satoja euroja enemmän. Minulla sentään opintotuki kattaa vuokran+veden+sähkön+netin, mutta kuinka on pääkaupunkiseudulla? Ei kateeksi käy...  ???

Enni

Quote from: hietane on 21.11.2009, 12:28:41
Minä marssin sosiaalitoimistoon vuonna 1997, kun opintotukeni ja asumislisäni kattoivat juuri sen hetkisen vuokrani. Matkaa kouluun oli 80km päivittäin ja sossuntäti sanoi, että lopeta se opiskeleminen, niin sitten me maksetaan vuokra jne.
En lopettanut.
Ennille ja kaptahille sanon omana mielipiteenäni, että Suomessa ei oman empiirisen kokemukseni mukaan kannata olla oma-aloitteinen ja yritteliäs. Maamme päättävissä elimissä ja virastoissa on niin paljon hoivavietin omaavia kaikenmaailman maistereita, että ennen kuin heidät saadaan pihalle, ei tavat muutu.
Pitää kuitenkin muistaa, että näitä elämäntapatyöttömiä ei ole loppujen lopuksi kovinkaan paljoa, eikä tuollaisella 400€/kk ole elämä kovinkaan antoisaa.

Tätä minäkin vähän uumoilen. Jos opiskelijoiden olisi mahdollista oikeasti saada sosiaalitoimistosta rahaa Kelan opintotuen lisäksi, luulisin että sitä hyödyntäisivät kaikki. Itse en tunne ensimmäistäkään opiskelijaa, joka vielä saisi toimaria opintotukensa päälle. Tai sitten kukaan ei vaan puhu siitä. Uskon, että aika nuivasti sieltä tahtovat jakaa opiskelijalle rahaa. Vetoavat varmaan tuohon "Lopeta koulu ja mene töihin" asiaan.

Elisa

Kokoomuksen kansanedustaja Outi Mäkelä esitti aiheesta Thorsille suunnatun kirjallisen kysymyksen 10.11.2009:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_917_2009_p.shtml
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

sideswipe

Hyvinvointivaltio on uusien sukupolvien myötä edennyt sellaiseen tilaan, että tuilla loisiminen katsotaan ihmisoikeudeksi. Sosiaaliturvan väärinkäyttö on ollut aina yleistä, mutta ylipäänsä halua turvautua yhteiskunnan tukiin on hillinnyt yksi asia, joka puuttuu monilta ihmisiltä nykyisin. Nimittäin ylpeys ja omanarvontunto. Samalla häpeäntunne on kadonnut tyystin. On ihan ok elää toisten kustannuksella vuosikausia, olla uudelleen kouluttautumatta ja muuttamatta työn perässä.

Opiskelija, joka väitää ettei tule toimeen opintorahalla, asumistuella ja opintolainalla, valehtelee. Opintolainaa saa yli pari tonnia vuodessa. Itse tulin ihan mainiosti toimeen ja rahaa jäi vielä ryyppäämiseenkin. Monet opiskelijat pääsevät lisäksi kesäksi töihin, jolloin rahaa tulee vielä pari tonnia lisää.

Itse topikin aiheeseen voisi kommentoida sen verran, että kuka helvetin mielipuoli on keksinyt järjestelmän, jossa täyshoidossa elävä turvapaikanhakija saa toista tonnia käteen kuussa. Ei helvetti. Suomen maahanmuuttopolitiikka on suunniteltu tulijoiden ehdoilla yhdessä erilaisten humanisti- ja pakolaisjärjestöjen kanssa. Poliitikkojen ainoa kosketus todellisuuteen on punavihreiden kolmekymppisten naistoimittajien kolumnit ja muiden maiden vastaavissa tehtävissä toimivat poliitikot. Kuinkahan paljon kansa kestää vittuilua ihmisiltä, joiden pitäisi edustaa heitä.

Enni

Quote from: sideswipe on 21.11.2009, 14:23:50
Opiskelija, joka väitää ettei tule toimeen opintorahalla, asumistuella ja opintolainalla, valehtelee. Opintolainaa saa yli pari tonnia vuodessa. Itse tulin ihan mainiosti toimeen ja rahaa jäi vielä ryyppäämiseenkin. Monet opiskelijat pääsevät lisäksi kesäksi töihin, jolloin rahaa tulee vielä pari tonnia lisää

Jos nostaisin tuon opintolainan vuosittain (max. määrä 2700 € per vuosi), tulisin varmasti toimeen mainiosti. Rahaa jäisi aivan varmasti myös ryyppäämiseenkin, mutta harmi sikäli on se, että en harrasta ryyppäämistä, koska olen niin tylsä etten pidä siitä. Itse en ole vielä nostanut opintolainaa, mutta uskon, että jossain vaiheessa on pakko. Vituttaa vaan kovasti ajatus siitä, että tulevaisuudessa niitä joutuu makselemaan takaisin, kun varmasti on jo muitakin menoja (kenties asuntolainaa, autolainaa, lapsia elätettävänä yms. mitä tahansa). Mutta ehkä se vitutus täytyy vaan kestää.

Kesällä olin töissä 24/7 vapusta elokuun viimeisiin päivään saakka, mutta huvipuistoalan TES: sin tuntien vuokran + laskujen + jokapäiväisen hengissä selviäimisen jälkeen käteen jäävä osuus ei päätä huimannut. Nyt nuo säästöt ovatkin jo menneet.

EDIT 14:58

Quote from: sideswipe on 21.11.2009, 14:23:50
Hyvinvointivaltio on uusien sukupolvien myötä edennyt sellaiseen tilaan, että tuilla loisiminen katsotaan ihmisoikeudeksi. Sosiaaliturvan väärinkäyttö on ollut aina yleistä, mutta ylipäänsä halua turvautua yhteiskunnan tukiin on hillinnyt yksi asia, joka puuttuu monilta ihmisiltä nykyisin. Nimittäin ylpeys ja omanarvontunto. Samalla häpeäntunne on kadonnut tyystin. On ihan ok elää toisten kustannuksella vuosikausia, olla uudelleen kouluttautumatta ja muuttamatta työn perässä.

Tästä olen 100 % ihan samaa mieltä. Ehkä se ylpeys ja omanarvontunto minuakin estää toisaalta menemästä sosiaalitoimiston luukulle, mutta toisaalta, jos ei kokeile, niin ei voi mitään saadakkaan.

SK

Kuinka paljon discorahaa?

Kirjoitetaan nyt sitten, kun vauhtiin päästään ja laitetaan asia pakettiin kerralla, joten jaksakaahan lukea ja jos jotakin jää epäselväksi, niin kysykää. Tilastoja ja lähteitä voidaan käsitellä erikseen. Eli lähdetään liikkeelle siitä, että discoraha on yksi sellainen houkutustekijä, mikä vetää tänne turvapaikanhakijoita. Tietenkin muitakin houkutustekijöitä on, mutta käsitellään niitä vain vähän.

Kyseessä on siis TÄMÄ JUTTU. Ensinäkin, olen aika positiivisesti yllättynyt, että Thors&kumppanit pitivät lupauksensa. Kuitenkaan tämä ei merkitse vielä kovin paljoa, koska kyseessä on vasta selvityksen selvityksen selvitys, joka on hyvin kaukana toteutuksesta. Pelkkien discorahojen määrien "selvittämisessä" on mennyt kaksi kuukautta, ja alkuperäinen idea on tullut "kesän alussa", joten jos tässä rahan muuttamista materiaaliksi valmistellaan, niin aikaa kuluu. Käsittelin jo asiaa täällä joten en ala hirveästi toistamaan asiaa. Mutta täällä Hommassakin on ollut paljon tietoa muiden maiden discorahojen määrästä, niin ministeriö olisi voinut konsultoida vaikka netsejä, jos olisi halunnut asioihin vauhtia. Mutta "rasistithan" ovat aina väärässä.

Discorahan määrää voidaan vertailla eri maiden välillä, kuten tässä on tehty. Euromääräinen vertailu ei kuitenkaan tuota kunnollista tulosta, vaan pitää ottaa huomioon eri maiden ostovoima samalla summalla. Esimerkiksi Saksassa discoraha on noin 40€/kk, korjatkaa joku, jos olen väärässä. Saksassa esimerkiksi elintarvikkeiden hinnat ovat noin kolmanneksen siitä, mitä täällä Suomessa. Tämä asia pitää ottaa huomioon, kun asiaa tarkastellaan. Toisaalta asiassa on myös toinen puoli. Nimittäin se, että turvapaikkaturisti ei välttämättä hahmota euromäärän ja sen ostovoiman välistä suhdetta, vaan tarkastelee pelkkiä euromääriä. Tässä tapauksessa Suomi on siis todella houkutteleva. Luulen, että Matti Vanhanen tarkoitti juuri tätä asiaa, kun julkisesti sanoi, vaikka ei hänen mukaansa olisi pitänyt, että jos puskaradio toimii [ja] meidät löydetään yhtä laajasti .

Mietitään hetken käsitettä/sanaa turvapaikka, ja jätetään käsitteen ulkopuolelle hetkeksi turvapaikkaturistit, elintasoshoppaajat ja muut keppaheikit. Turvapaikka, ainakin minusta, tarkoittaa sitä, että joku on lähtenyt maastaan pakoon, eli jonnekin muualle nimenomaan turvaan. Mitä tällainen henkilö sitten haluaa? Turvaa. Jos hänelle annetaan vastikkeetta majoitus, ravinto, terveydenhuolto ja muut perustarpeet, niin hän on turvassa. Eihän kukaan ole lähtenyt saamaan discorahaa, vaan hakemaan turvaa? Me kritisoimme täällä hyvin voimakkaasti niitä, jotka ovat tulleet tänne elintasoturisteina (+ maahanmuuttoa kokonaisuudessaan.)

Mutta virallisen liturgian mukaan, jokainen turvapaikanhakija on siis juuri hypännyt sen kranun tai kuulasuihkun alta pois ja tullut Suomeen (ja tässä voidaan ohittaa se asia, että miksi esim. Viroon tai muihin Baltian EU-maihin ei tule pakolaisia, vaikka sielläkin on suhteellisen rauhallista). Tästä jokainen "tiedostaja" lähtee liikkeelle. Tiedostajille kaikki ovat tällaisia henkilöitä. En usko, että sellainen henkilö, joka on oikeasti paennut jotakin oikeaa uhkaa, alkaa ensimmäisenä vaatia pelkästään rahaa. Jos tiedostajat myöntävät, että nämä henkilöt haluavat pelkästään rahaa, niin silloin he myöntävät samalla myös sen, että tänne tulleet ovatkin rahan perässä tulleita keppaheikkejä. Jos tiedostajat myöntävät tämän, niin silloin holtittoman maahanmuuton vastustus lisääntyy ja sitä he eivät halua. He eivät halua antaa vihakirjoituksien aiheita kaiken maailman hommalaisille ja jussihalla-ahoille.

Nyt (toivottavasti) alkaa puheet siitä, että discorahat ovat liian suuria ja että tänne tullaan pelkästään rahan takia. Mitä siis "vastapuoli" käyttää tähän asiaan argumenttina? Arvaan:

1. "Me [tiedostajat] kannatamme kunnollisia ihmisoikeuksia turvapaikanhakijoille."
2. "Me [tiedostajat] pidämme kiinni EU-n/YK:n/ja ties minkä järjestön kansainvälisistä sopimuksista."
(Ja  lisään vielä, että RKP ei tule näin sanomaan, vaan tätä kuullaan Vasemmistoliiton ja Vihreiden suusta. Arvailen lisää, että vihreistä rääkäisee Ville Niinistö ja vasureista Minna Sirnö.)

Ensimmäinen argumentti on erittäin helppo kumota. Tarvitseeko ihminen rahaa elääkseen? Minusta ei tarvitse, jos hänelle annetaan peruspalvelut vastikkeetta. Ei turvapaikanhakijan tarvitse ostaa sitä ruokaansa itse, vaan riittää, että hän saa sitä ravintoa. Myös muissa asioissa voitaisiin tehdä niin, että rahan sijasta annettaisiin turvapaikanhakijoille materiaalia (ja käsitellään myöhemmin tätä lisää).

Kun puhutaan ihmisoikeuksista, niin sillä varmaan tarkoitetaan juuri sitä, että turvapaikanhakijoita ei heitetä kadulle oman onnensa nojaan (jolloin rikollisuus räjähtäisi) vaan heille annetaan perustoimeentulo. Näitä olen käsitellyt ennenkin , joten siteerataan vanhoja juttuja:

QuoteMinkä takia näille keppaheikeille pitää maksaa ylipäätään rahana mitään kovin suuria summia [poistettu, koska eri kirjoitus]näihin syihin:
puhtauteen
vaatteisiin
paikallisliikenteen maksuihin
reseptittömiin lääkkeisiin.

Missä he pesevät vaatteensa? Kai niissä vastaanottokeskuksissa pyykkikoneet on ja näillä keppaheikeillä aikaa pyykätä? Myös siivousvälineet pitäisi löytyä ihan keskuksen puolesta ja asukkaat voisivat siivota oman kämppänsä? Ja keskuksen suihkussa on varmaan saippuaautomaatit?

Sen ymmärrän, että vaatteisiin menee jonkin verran rahaa. Mutta pitääkö ne olla viimeistä huutoa olevia muotivaatteita? Mistä nämä vaatteet hankitaan? Ja kuinka usein?

Paikallisliikenteiden maksaminen on hieman outo ainakin Helsingin vastaanottokeskuksissa, joita perusteltiin sillä, että ne kannattaa sijoittaa keskustaan, koska näiden keppaheikkien on helpompi asioida viranomaisten kanssa. Ja itse en käytä lainkaan käteistä rahaa esim. kohta lähtiessäni Hommakerhoon, vaan maksan junan matkakortilla. Henkilökohtainen kortti kouraan näille keppaheikeille ja sillä saa mennä tietyn ajan/tietyn määrän matkoja.

Reseptittömät lääkkeet? Itse en ole sellaisia tarvinnut pitkään aikaan. Silmätippoja ostin kesällä ja buranaa on lähinnä lapsia varten kaapissa.

En ehdota sitä, että kaikki rahat otettaisiin pois, mutta ne pitäisi vetää aika lailla minimiin sen rahan osalta, joka on ns. vapaassa käytössä. Kaikkia edellämainittuja voidaan tarjota keskuksen toimesta.

Kakkosargumentti on erittäin helppo kumota sillä samalla väitteellä, mitä tiedostajat hokee yhtenään. Kuten uutisessakin mainitaan, niin esim. Saksa ja Britannia, eivät anna rahaa ollenkaan. Eikös ne tiedostajat ole pitänyt esim. Britannia esimerkkimaana siitä, kuinka ihqua brittien saarella on kun sinne on virrannut miljoonittain porukkaa kolmansista maista? Voidaan kysyä, että ovatko britit nyt natseja ja kansainvälisten sopimusten polkijoita, kun eivät anna discorahaa. Voidaan myös kysyä, että onko joku järjestö ärähtänyt tästä esim. briteille? Miksi ärähtäisi Suomelle? Haluaisin kuulla, mitä tiedostajat vastaavat.

Lisäksi tässä on se ongelma, että käsittelyajat ovat todella pitkiä. Joku voi laittaa tänne käsittelyaikojen keskiarvoja (+jos vielä valittaa kielteisestä päätöksestä, mikä on todella yleistä). Jos turvapaikanhakija tietää, että käsittelyssä menee aina useita kuukausia, niin hänen kannattaa hakea turvapaikka, koska odottaminen on tienaamista.

Lisäksi kun annetaan rahaa, niin silloin asiassa voi käydä samoin kuin kotimaisviritteissävytteiset puistokemistit tekevät: Kun rahat napsahtaa tilille, niin ne kulutetaan ja sitten mennään hakemaan uutta rahaa. Silloin sosiaalitoimisto käsittääkseni myöntää jotain ruokalipukkeita vielä rahojen päälle.

Ja kuten olen monta kertaa toitottanut, niin rahan jakamisessa on se ongelma, että kun se puskaradio toimii, niin silloin lähetetään rahaa sille ihmissalakuljettajalle, joka on tuomassa kaveria/serkkua/vaimoa/jotain muuta Suomeen. Asiaa arvioitiin (ja oikeaan lopputulokseen päädyttiin) täällä.

Sitten muiden kommentteihin. Muutamat olivat muka yllättyneitä asiasta, mutta se ei todellakaan ollut Hommassa yllätys (kts. yllä). Lisäksi "vittu, vittu"-kommentit voi jättää omaan arvoonsa. Mutta muutama hyväkin oli joukossa, kuten Ennin ja Kaptahin kommentit (Ennin ensimmäinen) ja Virkamiehelle propsit siitä, ettei mopo karannut ihan käsistä:

QuoteLainaus käyttäjältä: Nuivinaattori - tänään kello 09:20:45
Olisipa kiva tietää, kuinka tämä perustellaan opiskelijoille. Ei taida opiskelija saada ilmaisen asumisen lisäksi 1300e käteen...

JUURIKIN NÄIN. : / Pistää niin vihaksi, kun itse sinnittelee sillä 467€ eurolla joka kuukausi, josta vuokraan + asumisen laskuihin meneekin 450 €. Vaikkei minulla viisihenkistä perhettä olekaan elätetävänä, vaan ihan itsekseni oleilen, niin silti minusta tuo turvapaikkaturisteille syydettävä summa on ihan liikaa.

Niin. Tässä on eräs asia, mikä närästää ainakin minua todella paljon. Olen asiasta jauhanut lähes loputtomiin. Kohta joku voisi alkaa pitämään yliopistoilla/ammattikorkeakouluissa/muissa oppilaitoksissa jonkinlaista esitelmää siitä, kuinka paljon kattoon räkivät kunniakansalaiset saavat ja kuinka paljon saavat suomalaiset pänttäävät opiskelijat saavat. Ja niin ropisisi ääniä Muutokselle.

Roopelle kiitokset muutamasta muistutuksesta ja Naurista pitää kiittää joka kirjoituksesta, kun tulee aina paljon materiaalia mukana.

Ajattelen vaan, mitä turvapaikkaturistin mielessä liikkuu, kun hän valmistelee lähtöään Afrikasta ja kuulee Suomessa maksettavan satoja euroja puhtaana käteen asunnon, terveydenhuollon ja kaiken muun lisäksi. He varmaan jammailevat mielessään Kylie Minuquen biisiä WOW!!!.

EDIT: Leikepöydän jutut, linkit ja typot... Laitan linkkejä lisää, kunhan luen ensin Nauriksen laittamat linkit.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Timo Rainela

SISUKASKRIITIKKO kattava yhteenveto jälleeen kerran. :)
Näitä raha-asioita puolustellaan yhdenvertaisuus-argumentilla, joka varmasti lyödään eteen summista puhuttaessa. Foorumilla ollaan yleisesti varsin sinisilmäisiä "harkinnanvaraisten" tukien kanssa ja omaa esiintuloa haittaa nimellisenä kirjoittaminen ja antamani vaitiololupaukset.
Raha-asiaa tärkeämpänä (kuitenkin erittäin tyytyväisenä medioiden ulostuloon) pidän Roopen tuomaa "maskirovkaa", jolla yritetään peittää varsin vakavaa haittaa aiheuttavan kansalaisuuden ja kielitaitovaatimusten löysentäminen.
Tavallinen tallaaja hyväksyy tämän ratkaisuksi ja unohtaa asian. Oikeasti tämä on vain sumuverho, jolla peitetään väliraportin esittämät huononnukset, kuten kansalaisuuteen vaadittavan kielitaitotason madaltaminen ja maahanmuuttajien positiivisen syrjinnän lisääminen kouluissa ja työpaikoilla. Näin meitä manipuloidaan.

(Kokoomuksen maahanmuuttopoliittisen raporttia käsittelevästä ketjusta. Kommentit sinne: http://hommaforum.org/index.php/topic,17961.msg252618.html#msg252618)

Timo Rainela
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

tosipaha

Siis tuo 1277 euroa on viisihenkiselle perheelle. Kuitenkin jo kymmenennessä viestissä verrataan tätä summaa yksittäisen opiskelijan saamaan opintotukeen. Vähän outoa.

Tuolla summalla ei myöskään käsittääkseni saa joka lapselle
Quotemuutaman sadan euron diskoraha, kännykät, iPodit ja muotivaatteet.

Opiskelijoista ja toimeentulotuesta: Opiskelijat eivät saa toimeentulotukea. Jos ei ole rahaa, pitää hakea opintolainaa. Jos ei saa lainaa, täytyy hakea "opintososiaalista luottoa", joka on käytännössä soskun tarjoama opintolaina, 300e/kk.

apexi

Quote from: tosipaha on 21.11.2009, 15:12:17
Siis tuo 1277 euroa on viisihenkiselle perheelle. Kuitenkin jo kymmenennessä viestissä verrataan tätä summaa yksittäisen opiskelijan saamaan opintotukeen. Vähän outoa.

Ei siinä ole mitään outoa. Opiskelija maksaa vuokransa saamasta tuesta, turvapaikanhakija saa asuntonsa ilmaiseksi. Lisäksi tp-hakija saa ruoat ja terveydenhuollon ilmaiseksi, opiskelija ei (ainakaan AMK-opiskelija).

Eli tuo 1277euroa / kk on täysin tuota disco-rahaa.

Edit: Tuo tp-hakijoiden ruokaetu on siis eräältä tp-keskuksen työntekijältä kuultua. Olen jo erääseen toiseen ketjuun asiasta aiemmin kirjoittanut.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

hammerzeit

Quote from: Nuivinaattori on 21.11.2009, 09:20:45
Olisipa kiva tietää, kuinka tämä perustellaan opiskelijoille. Ei taida opiskelija saada ilmaisen asumisen lisäksi 1300e käteen...

"Turvapaikanhakijalle 1300 euroa plus asunto, opiskelijalle 490 euroa miinus asunto."

Ja sekin tuki katkeaa kuin seinään jos et tee 4,8 opintopistettä per tukikuukausi, mikä voi joskus olla hankalaa jos käy niin ihmeellisesti että 490 eurolla ei pysty edes maksamaan vuokraansa vaan joutuu töihin. Mutta hei kyllähän ne mamut sitten kohta tuottavat yhteiskunnalle moninkertaisesti tuon kuukaudessa. Ihan kohta. Just näinä päivinä alkaa tuotto. Odottakaa vain.

EDIT: Aika laiha lohtu jos tuon summan saa perhe, sillä he saavat myös sen 4h+k asuntonsa ilmaiseksi. Kuten jokainen vuokratasoa seuraava tietää varsin mainiosti, nykyään saa viheliäisimmästä yksiöstäkin maksaa suurkaupungeissa 300-400 euroa, eikä niitäkään perkele edes saa kun jonoa on niin paljon.

Opiskelija-asuntoon pääsy on täysi fantasia: minulle sanotiin TYSistä, että ehkä voisin parin vuoden päästä saada kämpän - ja silloinkin niin kaukaa yliopistolta, että säästöt kuluisivat matkoihin.

Jos valtio maksaisi minunkin vuokrani, tulisin hienosti toimeen vaikka puolta pienemmällä opintotuella.
A war is easily won if your enemy does not know he is fighting.

Paavi

Turvapaikanhakijoiden saamat avustukset puhuttivat lukijoita
julkaistu tänään klo 15:18

Lukijoiden tunteita on lauantaina kuohuttanut Aamulehden tekemä selvitys turvapaikkaa hakeneen perheen saamista avustuksista EU-maissa. Selvityksen mukaan Suomessa maksetut avustukset ovat jopa yli kaksinkertaiset verrattuna Ruotsin maksamiin avustuksiin.

Suomesta turvapaikkaa hakeva kahden aikuisen ja kolmen 10-17-vuotiaan lapsen perhe saa kuukaudessa toimeentulotukea 1 277 euroa kuukaudessa, kertoo Aamulehti. Tiedot perustuvat sisäministeriön selvitykseen.

Monen keskusteluun osallistuneen mielestä summa on iso. Nimimerkki NaSu vertaa tilannetta työttömän arkeen.

"Oon vielä melko nuori suomalainen kaveri. Jonkin verran on työtaustaa ja ammattikin. Nyt sitten työttömänä ja rahaa ei todellakaan tule eikä vuokran ja pakollisten menojen jälkeen voi kuvitellakaan että olisi varaa käydä lääkärissä ja hammashoidossa. Työkkärillä ei ole tarjota kuin palkattomia harjoitteluita ja kättelykursseja.", nimimerkki NaSu kirjoittaa.

Osa YLE Uutisten nettisivuilla uutista kommentoineista on kuitenkin sitä mieltä, että suomalaisilla on varaa auttaa huonompiosaisia.

"Haluan sanoa että turvapaikanhakijoilla on hyvä syy turvapaikan hakemiseen ja jos toisten auttamisesta ei tule HYVÄ FIILIS niin vika löytyy ihan omasta itsestään! TODELLINEN ONNI EI OLE SAAMISESSA, VAAN ANTAMISESSA!", toteaa nimimerkki Lapsiperheen kokemuksia Helsingissä ja Vantaalla.

Myös nimimerkki Adeela on auttamisen kannalla.

"Suomessa kateus on kansanluonteessa. Kateus lentäjiin, toisiinsa ja kateus jopa maahanmuuttajia kohtaan. Maahanmuuttajat tuovat oikean asenteen lähimmäiseen. Maahanmuuttajat rikastavat tätä kansaa oikeaan suuntaan! Maahanmuuttajiin menevä raha on pieni summa Suomen budjetissa."

YLE Uutiset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/11/turvapaikanhakijoiden_saamat_avustukset_puhuttivat_lukijoita_1174862.html?origin=rss

Tässäkin kommenttien valinnassa on "kenties" käytetty haluttuja filttereitä.

Virkamies

Quote from: Kantoraketti on 21.11.2009, 13:25:23
Ongelmahan on siinä että varsinkin suurissa kaupungeissa sosiaalitoimi toimii laittomasti näiden opiskelijoiden kohdalla. Ja tietävät sen itse. Jos kysyt suoraaan päätöksen tekijältä, että miksi menettelee näin vaikka tietää varsin hyvin tekevänsä laittoman päätöksen, niin vastataan jotain ympäripyöreää, tai vain että "tämä on kaupungin tapa hoitaa nämä asiat".

En usko, että kovinkaan moni päätöksentekijä pyrkii tahallaan laittomia päätöksiä allekirjoittamaan omalla nimellään.

QuoteUskovat vakaasti siihen ettei opiskelija jaksa alkaa valittamaan kohtalostaan, ja on tiedän tapauksen jossa opiskelija valitti omasta päätöksestään, ja valituksen loppujen lopuksi käsitteli sama virkailija, joka oli tämän virheellisen/laittoman päätöksen alunperin tehnyt.

Jos muutoksenhaun kohteena oleva päätös on niin selkeästi väärä, että kuka tahansa sen näkee, niin silloin varmaan on lähtökohtaisesti hyvä, että oma päätöksentekijä tekee uuden päätöksen mahdollisimman pian.

Jos taas kyseessä on ollut tapaus, jossa on toimittu niin räikeästi vastoin lakia ja ihmisen muutoksenhaku on tyrmätty saman ihmisen toimesta, niin en tiedä oikein mitä sanoa. Yhteys lakimieheen saattaisi olla hyvä kehoitus.

Joskus muutoksenhaun pohjalta se kunnan toimielin, joka käsittelee muutoksenhaut saattaa toki palauttaa päätöksen korjattavaksi alkuperäiselle päätöksentekijälle.

Quotese valittaminen ei ole ensimmäisenä mielessä jos tili on tyhjä ja kädessä päätös missä todetaan ettei sinulla ole oikeutta mihinkään tukeen.

Ei varmasti. En vain oikein tiedä, että mitä muutakaan tietä ihmiselle olisi, jos häntä kohdellaan laittomasti.

Koska opiskelijoiden tilanne toimeentulotuen kohdalta aina askarruttaa ihmisiä, niin suosittelen lukemaan useasti linkkaamani STM:n toimeentulotuen myöntämisen oppaan kohdasta opiskelijat. Sen ei pitäisi olla liian vaikeaselkoinen normaaliymmärryksellä varustetulle ihmiselle.

http://www.stm.fi/julkaisut/nayta/_julkaisu/1057071

Ydinkohtaa lainaten:

QuoteOpiskelija voi joutua tilanteeseen, jossa hän ei voi käytännössä saada opintotukea tai hänellä ei ole riittävästi varoja käytettävissä omaan tai perheensä elatukseen. Kunta on tällöin velvollinen myöntämään toimeentulotukea opiskelijalle samoin perustein kuin muullekin avun tarpeessa olevalle.

Nähdäkseni ainoa selkeästi eriarvoistava asia on opintolainan huomioiminen tulona, josta en henkilökohtaisesti ole aivan samaa mieltä eduskunnan enemmistön kanssa, mutta josta valitettavasti ei ilman erityisiä perusteita oikein voi poiketa.

QuoteJos opiskelija sen sijaan voisi saada valtion takaaman opintolainan, mutta ei ole sitä jostakin syystä nostanut, laina voidaan laskea hänen tulokseen, mikäli menettely harkitaan tuen hakijan olosuhteet huomioon ottaen kohtuulliseksi.

tosipaha

Quote from: apexi on 21.11.2009, 15:19:40

Ei siinä ole mitään outoa.

Pitäisikö mielestäsi viisihenkisen perheen ja yhden opiskelijan saada sama summa rahaa kuukaudessa?

Ainakin alkuperäisestä uutisesta saa sellaisen käsityksen että sillä rahalla pitää saada myös ruuat. 1277/5 = 255 per nuppi. Itse sain ainakin satasen enemmän kuukaudessa kun lusmusin sossun rahoilla.

hammerzeit

Quote from: tosipaha on 21.11.2009, 15:34:52
Ainakin alkuperäisestä uutisesta saa sellaisen käsityksen että sillä rahalla pitää saada myös ruuat. 1277/5 = 255 per nuppi. Itse sain ainakin satasen enemmän kuukaudessa kun lusmusin sossun rahoilla.

Wau. Laskitko samalla, millä summalla opiskelijan pitäisi ruokansa maksaa? Jos kävisi niin onnellisesti että pääsisi 325 euron hintaiseen opiskelija-yksiöön, minulle jäisi kuukaudessa käteen 144 euroa, jolla pitää ostaa KAIKKI, myös ne pakolliset oppikirjat. Koska opiskelija-asuntoja on kuitenkin hyvin rajallisesti, todennäköisemmin opiskelija maksaa vuokraa 400+ euroa.

Jätän sinun tehtäväksesi laskea, paljonko tästä jää ruokaan ja miten se summa vertautuu tähän mamujen tukisummaan, jonka eteen ei tarvitse pistää siis tikkua ristiin.

tosipaha

Quote from: hammerzeit on 21.11.2009, 15:38:41

Wau.

Et nyt oikein tajunnut. Tämä oli se viesti johon alunperin viittasin:

QuoteEi taida opiskelija saada ilmaisen asumisen lisäksi 1300e käteen...

EDIT:
Quotetodennäköisemmin opiskelija maksaa vuokraa 400+ euroa.

Melko tyhmää maksaa tuollaista vuokraa.

Ja minkä ihmeen takia pitää asua yksiössä? Minä asun opiskelijana Helsingissä enkä ole koskaan maksanut yli 350 e/kk vuokraa. Ja hintaan on aina sisältynyt mukavat kämppikset. Tällä hetkellä asun 10 min junamatkan päässä keskustasta, isossa omakotitalossa. Vuokra on 280 euroa.

Octavius

Pitäisikö mielestäsi viisihenkisen perheen ja yhden opiskelijan saada sama summa rahaa kuukaudessa?

Se on helppo uskoa.
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan Irlannin vaikea tilanne todistaa ilman pienintäkään epäilystä, että Kreikan lainajärjestelyjen arvostelijat olivat väärässä.

Veli Karimies

Laske tuohon mukaan myös vuokran ja laskujenmaksut sekä terveydenhuoltokulut.

Tässä vähän käsitystä minkälaisista summista puhutaan, nelihenkinen perhe:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2009/20090014
Quote*  1.4.2000 - 31.8.2002 lapsilisää yhteensä 7 488,75 euroa,
   * 3.4.2000 - 3.1.2002 lasten kotihoidon tukea yhteensä 8 708,10 euroa,
   * 20.2.2001 - 3.1.2002 äitiys- ja vanhempainrahaa yhteensä 2 654 euroa sekä

Helsingin kaupungilta

* 3.4.2000 - 31.1.2002 toimeentulotukea yhteensä 36 872,27 euroa.

Korruptiomies

Olisikohan tuohon työttömyyskorvaus/sossutukien ja opintotukien väliseen epäkohtakuiluun mahdollista saada vaikka jonkinlainen kannusteporkkanalisä. Eli valmistunut työtön saisi korkeakouluasteesta riippuen mahdollisen sosiaalitukensa ja työttömyyskorvauksensa päälle esim 50-100e enemmän kuin kouluttamaton työtön. Kouluttamatonta voitaisiin vastaavasti kannustaa opintojen ja työn pariin vähentämällä tuo 50e hänen sosiaalituistaan (normaalitasosta).

tosipaha

Quote from: Octavius on 21.11.2009, 15:48:16

Se on helppo uskoa.

Jos ei ole mitään sanottavaa, niin ehkä ei kannattaisi sanoa mitään? On mukavampi lukea ketjuja kun ei ole tuollaista one-liner paskaa siellä välissä.

skrabb

Nyt on ihan pakko sanoa: Hesari & muu media työntää Muutos 2011:n vaalivankkureita!
Eipä tässä muuta...
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

hammerzeit

Quote from: tosipaha on 21.11.2009, 15:43:10Tällä hetkellä asun 10 min junamatkan päässä keskustasta, isossa omakotitalossa. Vuokra on 280 euroa.

Ja teet sen klassisen tyhmyyden, että yleistät oman tilanteesi soveltuvaksi ja / tai realistiseksi muillekin opiskelijoille, etkä ymmärrä että sinulla on käynyt todella hyvä tuuri? Jos kaikilla olisi mahdollista asua halvalla ja kivasti, varmasti me tekisimme niin.

EDIT: Mutta juu, olisihan sitä näemmä Turussakin mahdollista muuttaa asumaan halvempaan kämppään! Esimerkiksi vielä Varissuota pahemmalta alueelta löytyisi pieni kaksio 590 eurolla. Tuo ei tosin sitten sisällä sähköä tai vettä, mutta juu: jos tuonne löytäisi jostain toisen hullun kaveriksi niin jäisihän opintotuesta pakollisten maksujen jälkeen ehkä jopa 180 euroa.

Jos haluan asumaan sellaiselle alueelle, josta pääsee edes teoriassa alle tunnin sisään yliopistolle julkisilla, vuokrat ovat kaksioissakin pitkälti yli 600 euroa.

Huomaamme, että tälläkään ei päästä vieläkään lähellekään sitä summaa, joka valuu sompuille käteen tikkua ristiin pistämättä sen lisäksi, että heidän EI tarvitse asua huonokuntoisessa ja pienessä kaksiossa narkkarien ja avohoitopotilaiden naapurissa.

Ei tämä ole mistään yksittäisistä kympeistä kiinni vaan siitä, että Suomi maksaa aivan saatanallisen järkyttäviä summia tänne puhtaan ahneuden takia siivestämään tulleille loisille samalla kun omat veronmaksajat ovat kusessa.

SK

Jos joku ei nyt lukenut sitä perusjuttua minkä laitoin linkkinä, niin laitetaan se nyt vielä tähän erikseen, ennen kuin lähtee mopo keulimaan liikaa: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/09/thors_turvapaikanhakijoille_ruoka-apua_1023869.html?origin=rss

QuoteThors: Turvapaikanhakijoille ruoka-apua
julkaistu 23.09. klo 06:33, päivitetty 23.09. klo 09:00
Maahanmuuttoministeri Astrid Thors haluaa selvittää, voidaanko kaikkien turvapaikanhakijoiden toimeentulotuki muuttaa tulevaisuudessa osittain ruoka-avuksi. Sosialidemokraattien mukaan toimeentulotuen muuttamisessa ruoka-avuksi on pidettävä mielessä turvapaikanhakijoiden ihmisarvo.

Bulgariasta ja Romaniasta tulleiden turvapaikanhakijouden toimeentulotuesta puolet annetaan ruoan muodossa. Tämä tarkoittaa sitä, että turvapaikan hakija saa ruuan lisäksi kuusi euroa päivässä käytettäväksi puhtauteen, vaatteisiin, paikallisliikenteen maksuihin ja reseptittömiin lääkkeisiin.

Nyt halutaan selvittää, voitaisiinko käytäntö ulottaa kaikkiin vastaanottokeskuksiin Suomessa. Thorsin mukaan asian selvittämisestä sovittiin kesän alussa annetun turvapaikkaselvityksen yhteydessä.

- On erittäin tärkeää, että turvapaikanhakijan omaa toimeliaisuutta ylläpidetään. Jos hakija on keskuksessa esimerkiksi muutamia kuukausia, on tärkeää, että laitostuminen estetään. Nyt on kuitenkin tärkeää, että toimeentulotuen määriä verrataan muihin eurooppalaisiin maihin syksyn mittaan, Thors korostaa.

Myös oppositiossa halutaan selvittää, minkälainen käytäntö naapurimaissa on. Mutta toimeentulotuen muuttaminen ei saa yksiselitteistä hyväksyntää ainakaan SDP:ssä.

- Minusta käytännön laajentamisessa pitää olla kriittinen. Pitää katsoa käytännöstä syntyvät kokemukset ja pitää selvittää, millä tavalla tämä vaarantaa heidän perusoikeuksiaan. Sitten on katsottava, ovatko kokemukset sellaisia, että tätä on syytä laajentaa myös muualle. Ihmisoikeuksia ei pidä lakaista maton alle, sanoo SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola.

YLE Uutiset / Maria Tolppanen

Tämä ihan sen takia, kun kukaan ei välittänyt tuosta tarjoamastani linkistä. (jos luitte alkuperäisen ketjun, niin siinä oli Yle tehnyt uutisoinnissa erittäin vakavan virheen, joten lukemalla välttää väärinkäsitykset). Laitan jossain vaiheessa lisää juttua.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

FadeAway

Quotetoimeentulotukea 1277 euroa kuussa.
Plus 4h+keittiö vuokra +800€, laskut +200€, tarveharkinnasta: vaatteet, tv, kännykät, rattaat,harrastukset...

Ei ole ihme että turvapaikanhakijat eivät käy töissä. Saa olla jo ihan kiva liksa, että verojen jäljeen saa kustannettua koko satsin. Pienipalkkaisissa ammateissa perheen elintaso jopa laskisi.

Mitäköhän 15 henkilön somaliperhe saa tukina?
Mitäköhän suomalaiset ajattelisivat keräyksestä? Kustannetaan yksi turvapaikanhakija perhe tai hommataan yksi superasunto+grilli suurelle somaliperheelle.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.