News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-11-14 : Vihreä blogi : Turvapaikanhakijoiden oikeusturvasta huolehdittava

Started by soometus, 14.11.2009, 16:48:58

Previous topic - Next topic

soometus

QuoteTurvapaikanhakijoiden oikeusturvasta huolehdittava


* Vihreä blogi

• Outi Alanko-Kahiluoto 14.11.2009 klo 16.11

Hallitus esittää ulkomaalaislakiin muutoksia, jotka perustuvat turvapaikkapolitiikasta tehtyyn selvitykseen. Esityksen olennaisimmat muutokset ovat iän määrittelyn kirjaaminen lakiin sekä turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeuden ja perheen yhdistämisen kiristäminen.

On hyvä, että käytännöt iän selvittämisestä oikeuslääketieteellisellä tutkimuksella kirjataan lakiin. Iän määrittelyyn liittyy paljon epävarmuuksia, eikä asiasta ole aiemmin ollut selkeää lainsäädäntöä. Iän määrittelyn käytäntöjen kirjaaminen lakiin parantaa turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa.

Vihreät suhtautuivat sen sijaan kriittisesti esityksiin turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeuden ja perheen yhdistämisen kiristämisestä.

Alun perin esitys sisälsi ehdotuksen, jonka mukaan maahan ilman passia tai muuta henkilöllisyystodistusta tulleilta turvapaikanhakijoilta evättäisiin työlupa kokonaan tai että töitä saisi tehdä vasta vuosi maahan tulon jälkeen. Hallitus päätyi esittämään, että puutteellisin paperein maahan tulleet saisivat aloittaa työnteon nykyisen kolmen kuukauden sijaan kuuden kuukauden odotusajan jälkeen, mikä on EU-komission suositusten mukainen aika. Tämä oli ehdoton maksimi, jonka Vihreät pystyivät hyväksymään. Liian pitkä odotusaika tai työnteon kieltäminen lisää riskiä, että turvapaikanhakijoita siirtyy harmaan talouden piiriin.

Asia on tärkeä, sillä turvapaikanhakijoiden enemmistö tulee maahan puutteellisin asiakirjoin. Usein syynä on hakijoiden lähtömaan sekasortoinen sisäinen tilanne. Passia ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada. Turvapaikanhakijoita tulee kohdella mahdollisimman tasavertaisesti matkustusasiakirjoista riippumatta. On perusteltua pitää karenssi kohtuullisena, sillä turvapaikanhakijoiden työnteko hyödyttää paitsi heitä itseään, myös Suomea.

Hankalin hallituksen esityksistä on perheen yhdistämisen rajoittaminen. Vihreät saivat neuvottelemalla estettyä esityksen siitä, että perheen yhdistämistä olisi voinut hakea vasta Suomessa asutun vuoden jälkeen. Asumisaikavaatimus jäi pois. Sen sijaan hallitus esittää, ettei oleskelulupaa perhesiteen perusteella myönnetä, jos alaikäinen perheenkokoaja on täysi-ikäistynyt prosessin aikana. Päätös sisältää riskin siitä, että pitkäksi venyvät käsittelyajat saattavat estää perheenyhdistämisen hakijasta riippumattomista syistä.

Muutosten vaikutuksia on seurattava tarkasti, jotta voidaan varmistua siitä, ettei turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa olla vaarannettu.

Esityksiä on perusteltu sillä, että lain kohdat, joita esityksellä tiukennetaan, ovat toimineet niin sanottuina vetotekijöinä. Väitteen tueksi ei kuitenkaan ole esitetty pitävää näyttöä. On kyseenalaista, kuinka hyvin esimerkiksi Somaliassa, Afganistanissa tai Irakissa tunnetaan Suomen ulkomaalaislainsäädännön yksityiskohtia. Kaikissa näissä maissa on myös varsin painavia työntötekijöitä eli syitä, miksi ihmiset lähtevät etsimään turvaa itselleen ja perheelleen. Esimerkiksi Somaliasta tulleiden turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut sitä mukaa kuin alue on uudelleen ajautunut pahempaan kriisiin. Tällä on varsin vähän tekemistä Suomen lainsäädännön kanssa.

    * Blogi: Outi Alanko-Kahiluoto •


lähde : http://www.vihreat.fi/node/4613
»Se mikä tuhosi Rooman, lienee väitetty akveduktien lyijy, se mikä meidät; mielivaltaisesti sovellettu keinoälyllinen tasa-arvon konsepti, joka ensivaiheessaan mahdollisti kiintiöfemakkoälykköjen nousun valtaan sivilisaatiossamme.» Näin lausui Prefect Tamperensis, kohottauduttuansa vielä hyvästiksi.

Roope

Quote from: Outi Alanko-Kahiluoto on 14.11.2009, 16:48:58
Alun perin esitys sisälsi ehdotuksen, jonka mukaan maahan ilman passia tai muuta henkilöllisyystodistusta tulleilta turvapaikanhakijoilta evättäisiin työlupa kokonaan tai että töitä saisi tehdä vasta vuosi maahan tulon jälkeen. Hallitus päätyi esittämään, että puutteellisin paperein maahan tulleet saisivat aloittaa työnteon nykyisen kolmen kuukauden sijaan kuuden kuukauden odotusajan jälkeen, mikä on EU-komission suositusten mukainen aika. Tämä oli ehdoton maksimi, jonka Vihreät pystyivät hyväksymään. Liian pitkä odotusaika tai työnteon kieltäminen lisää riskiä, että turvapaikanhakijoita siirtyy harmaan talouden piiriin.

Nyt EU:n ulkopuolelta on helpointa tulla Suomeen töihin anomalla turvapaikkaa, jos työpaikkaa ei ole etukäteen tiedossa. Odotteluajalta maksetaan päivärahaa ja tarjotaan ilmainen majoitus. Kun hakemuksen käsittely valituskierroksen jälkeen kestää 2-3 vuotta, niin 3 tai 6 kuukautta ei tunnu missään. 12 kuukauden karenssi olisi ehkä pannut edes jotkut miettimään passinsilppuamistaan.

Harmaan talouden ei saisi antaa olla mikään vaihtoehto. Laittomasta työnteosta pitäisi tietysti seurata hakemuksen hylkääminen ja karkotus.

QuoteAsia on tärkeä, sillä turvapaikanhakijoiden enemmistö tulee maahan puutteellisin asiakirjoin. Usein syynä on hakijoiden lähtömaan sekasortoinen sisäinen tilanne. Passia ei yksinkertaisesti ole mahdollista saada. Turvapaikanhakijoita tulee kohdella mahdollisimman tasavertaisesti matkustusasiakirjoista riippumatta. On perusteltua pitää karenssi kohtuullisena, sillä turvapaikanhakijoiden työnteko hyödyttää paitsi heitä itseään, myös Suomea.

Ei tunnistamattomia ihmisiä tarvitse kohdella tasavertaisesti tunnistettujen kanssa. Suomalaisilla pitää olla ulkomaille töihin päästäkseen sirupassi ja työlupa, mutta tänne pääsee töihin sanomalla rajalla "asylum" ja odottelemalla muutaman kuukauden.

QuoteHankalin hallituksen esityksistä on perheen yhdistämisen rajoittaminen. Vihreät saivat neuvottelemalla estettyä esityksen siitä, että perheen yhdistämistä olisi voinut hakea vasta Suomessa asutun vuoden jälkeen. Asumisaikavaatimus jäi pois.

Ei helvetti. En tiennyt, että tuokin kohta on poistettu. Lakiesitykseen ei jää oikeastaan mitään muuta, kuin perheenyhdistämishakemuksen hylkääminen, kun hakija tulee täysi-ikäiseksi...

QuoteSen sijaan hallitus esittää, ettei oleskelulupaa perhesiteen perusteella myönnetä, jos alaikäinen perheenkokoaja on täysi-ikäistynyt prosessin aikana. Päätös sisältää riskin siitä, että pitkäksi venyvät käsittelyajat saattavat estää perheenyhdistämisen hakijasta riippumattomista syistä.

...jonka senkin Vihreät haluaisivat torpedoida. Miksi 18-20-vuotiaan täysi-ikäisen ihmisen sisarukset ja vanhemmat pitäisi tuottaa Suomeen?

QuoteEsityksiä on perusteltu sillä, että lain kohdat, joita esityksellä tiukennetaan, ovat toimineet niin sanottuina vetotekijöinä. Väitteen tueksi ei kuitenkaan ole esitetty pitävää näyttöä. On kyseenalaista, kuinka hyvin esimerkiksi Somaliassa, Afganistanissa tai Irakissa tunnetaan Suomen ulkomaalaislainsäädännön yksityiskohtia.

Tyhmän leikkiminen ei ole kovin tyylikästä. Totta kai helppo perheenyhdistäminen, virallista tietä helpompi työluvan saaminen ja alaikäiseksi tekeytyvien automaattinen oleskelulupa ovat vetovoimatekijöitä.

Ei Somaliassa, Afganistanissa tai Irakissa tarvitse tietää Suomen ulkomaalaislainsäädännöstä pennin vertaa. Riittää kun salakuljettaja tietää, että Suomeen lähtevät myös jäävät sinne, kokonaan tai ainakin pitkäksi aikaa.

QuoteKaikissa näissä maissa on myös varsin painavia työntötekijöitä eli syitä, miksi ihmiset lähtevät etsimään turvaa itselleen ja perheelleen. Esimerkiksi Somaliasta tulleiden turvapaikanhakijoiden määrä on kasvanut sitä mukaa kuin alue on uudelleen ajautunut pahempaan kriisiin. Tällä on varsin vähän tekemistä Suomen lainsäädännön kanssa.

Sillä, miksi Somaliasta saapuvien määrä kymmenkertaistui lyhyessä ajassa juuri Suomessa, on hyvinkin paljon tekemistä Suomen lainsäädännön kanssa. Tanskasta haki turvapaikkaa viime vuonna vain 58 somalia, kun taas Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan jatkoi sieltä matkaansa peräti 5 830 somalia eli 99 prosenttia Tanskaan saapuneista. Viroon ei viime vuonna tullut yhtään hakijaa Somaliasta. Mistä muusta se voi johtua kuin erilaisesta lainsäädännöstä?




Tästä lakimuutoksesta ei sitten Vihreiden vaikutuksen vuoksi jäänyt jäljelle oikeastaan muuta hyödyllistä kuin tuo perheenyhdistämiskohta, eikä sekään ole kovin tehokas. Jos hallitus silti vielä väittää tämän laimennetun lakiesityksen vaikuttavan merkittävästi tulijamääriin, niin ovat varsinaisia kuoliaaksinaurattajia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Jouko

Minä en tiedä että Suomessa olisi nykyään oikeus- ja sosiaaliturva niin mallillaan muilla kuin pakolaisilla ja turvapaikanhakijoilla. Klusteri pitää siitä huolen.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

rähmis

QuoteVihreät saivat neuvottelemalla estettyä esityksen siitä, että perheen yhdistämistä olisi voinut hakea vasta Suomessa asutun vuoden jälkeen.

Hyvä. Nyt tietää kenen päätä pitää vaatia vadille. Yhdistäminen tulisi toteuttaa poikkeuksetta lähtömaahan, ellei perheenkokoaja pysty itse elättämään kumminkaimojaan. Diskorahaa ei tulisi jakaa latiakaan valden piikkiin tänne lennätetyille "sukulaisille" ennen kuin on Suomen passi taskussa.   

QuoteOn kyseenalaista, kuinka hyvin esimerkiksi Somaliassa, Afganistanissa tai Irakissa tunnetaan Suomen ulkomaalaislainsäädännön yksityiskohtia.

Edes vihreä ei voi olla noin idiootti, eli tuo ämmä johtaa ihmisiä tarkoituksella harhaan. Roope yllä esitti perustelut.

Kun Norjassa yritettiin joku vuosi sitten edellisen kerran padota tulvaa kiristämällä perheenyhdistämisen kriteerejä, päätös näkyi tulijoiden määrässä viikon viiveellä.

henkka

Empä ole kuullut, että laittomat maahantulijat olisivat tänne töihin olleet tulossa. Salakuljetetut kiinalaisetkin ovat menneet muualle EU-alueelle.

Kun somaleista, joista ensimmäiset tulivat lähes kaksikymmentä vuotta sitten, on vieläkin lähes 90% työmarkkinoiden ulkopuolella, niin vihreiden huoli, että somaleiden työmahdollisuuksia kavennettaisiin on aiheeton.

Suomeen silloin 90-luvun alussa tulleet somalit eivät tulleet Somaliasta, vaan Moskovasta, he olivat opiskelijoita siellä. Kun Barren hallinto hajosi, niin nämä Barren tukijoiden jälkeläiset, jotka olivat Somalian tuleva älymystö, ajettiin Moskovasta pois, koska maksaja oli kukistunut. Niin kävi tie Suomeen.

Jos Somalian älymystö ei saa 20:ssä vuodessa aikaan kun 10% työllisyys-asteen, niin mitä on odotettavissa tältä tsunamilta Somalista, kun porukka ei osaa lukea, laskea eikä mitään järjellistä kieltä?

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011