News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pidä Soini Suomessa: kampanjointia ja vaalimatematiikkaa

Started by jaakkeli, 18.04.2009, 21:01:14

Previous topic - Next topic

jaakkeli

Nyt kun pahimmat höyryt on päästelty, on aika todella muistaa, että Timo Soini on homman kannalta isoista politiikan nimistä edelleen vähiten huono vaihtoehto.

Huomatkaa, että näiltä osin ehdokasasettelu kävi meille todella edulliseksi, jos vain Halla-aho ehdokkaaksi lähtee. Puolueen puheenjohtajan lähtö EU-vaaleihin kun puolueella on takanaan hyvä nosto ja tiedossa on eduskuntavaalit euroedustuskauden alkupuoliskolla on todella kummallinen veto ja itse edelleen toivoisin, että Soini olisi Suomessa vetämässä Perussuomalaiset voittoon vuoden 2011 eduskuntavaaleissa. Aion kampanjoida juuri näin tutuilleni: moni on Soinin tai Perussuomalaisten kannattaja eikä aio muuttua halla-aholaiseksi mutta ei myöskään halua nähdä Soinin katoavan Brysseliin kuumassa tilanteessa.

Tästä kampanjoinnista tulisi tehokkaampaa, jos onnistuisin esittämään neutraalimpaa vaalimatematiikkaa siitä, mitkä ovat mahdollisuudet pitää Soini Suomessa ja kenen äänestäminen sitä mahdollisesti auttaisi. Nyt minulle vain sanotaan, että olen Halla-ahon mainostaja ja puolueen hajottaja ja niin edespäin. Itse olen katsellut vaihtoehtoja ja huomattavat taktisen äänestäjän vaihtoehdot ovat

a) Sari Essayah. Jos Soini menettää paljon ääniä Halla-aholle, Essayah onnistuu hyvin ja PS + KD -liitto saa vain yhden paikan, Sari Essayah voi mennä liitossa Soinin ohi. Äänen "haittapuoli" on, että tarpeeksi ääniä saadessaan vaaliliitto nappaa kaksi paikkaa ja Soini on silloin varma läpimenijä.

b) Jussi Halla-aho. Perussuomalainen vaihtoehto perussuomalaisten listan ulkopuolelta.

c) Vihreä liitto. Tämä voi kuulostaa erikoiselta, mutta Vihreät ovat heiluneet yhden ja kahden paikan välillä ja he todennäköisesti menettävät kaikkein vähiten ääniä Perussuomalaisille. Vihreät voisivat kaikkein todennäköisimmin viedä sen toisen paikan PS + KD -liitolta.

d) Kuka tahansa muu. En näe muissa ehdokkaissa mitään erityisen huomattavaa tämän taktikoinnin kannalta, näkeekö joku muu?

Osaako joku vaalimatematiikkaan paremmin perehtynyt sanoa, ovatko Vihreät todella se todennäköisin PS+KD:n kilpailija siitä viimeisestä paikasta? Minusta olisi äärimmäisen huvittavaa, jos päätyisinkin kampanjoimaan näissä vaaleissa yhtä aikaa sekä Halla-ahon että Vihreiden puolesta.