News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Milloin ja miten nuivistuit?

Started by Rutja, 15.12.2008, 03:50:33

Previous topic - Next topic

Lettunen

Omat kokemukseni Saksassa 2000-luvun puolivälissä valaisivat minulle, miten asiat Suomessa EI saa  mennä. Joten nuivuus ainoa oikea tie.
"Minulle poloiselle pää on tuskin muuta varten tarkoitettu kuin voidakseni niistää nenäni.." -Antti Tykinvalaja  /Mikael Karvajalka

STP

Olenko kenties päässyt seuraavalle tasolle?

"Kävin saunassa ja saatuani itseni kuivaksi ryhdyin tosi nuivaksi. PostiPaten tuoman paidan päälleni puin ja itseäni peilin edessä luin."

Tulis vaan kesä ja kärpäset ja pääsisi kyläyhteisöä kohahduttamaan komealla paidalla.

Aleksi K.

Nuiviintumiseni on ollut kohtalaisen pitkä prosessi. Lapsena olin hyvin kiinnostunut talvi- ja jatkosodasta ja olin isänmaallinen (jos tuota sanaa voidaan käyttää n. 10 vuotiaasta kakarasta), johtuen varmaan siitä että ukkini oli jatkosodan veteraani. Luin kymmeniä kirjoja joissa kerrottiin suomalaisten ja saksalaisten sotareissuista (olin aina suomalaisten ja saksalaisten "puolella", en ikinä liittoutuneiden, syytä tähän en vieläkään tiedä).

Mutta sitten tulin teini-ikään ja enää nuo jutut ei kiinnostaneet, piti olla niin "erilainen" nuori ja olin hyvinkin suvaitsevainen ja ymmärtäväinen kaikkea erilaista kohtaan. Nyt kun tuota aikaa miettii niin ihan hävettää oma hyväuskoisuuteni, eipä silloin ollut vielä tuota mediasuodatinta päässä mikä on nykyään säädetty tarkimmalle seulalle.

Mutta itse asiaan, joskus siinä 20 ikävuoden kieppeillä aloin jälleen ajatella omilla aivoillani. Mutta todellinen herääminen tapahtui vasta marraskuussa 2007 jolloin sain itselleni tietokoneen ja netin, aivan sattumalta tuolloin löysin Jussi Halla-ahon ja Scriptan. Olin hämmästynyt luettuani muutamia tekstejä, itselläni oli ollut samansuuntaisia ajatuksia mutta niin hienosti kirjoitettuna ne tekivät erittäin suuren vaikutuksen ja avasivat silmäni kunnolla siihen mitä oikein on meneillään. Sittemmin olen löytänyt muita hienoja blogeja (Kullervo Kalervonpoika, Reino, Octavius ym. vain muutamia mainitakseni). Homman löysin vasta äskettäin ja täällä näyttää olevan hyvin asiallista keskustelua. Monikohan näistäkään postauksista menisi esim. Pravdan seulasta läpi, tuskin kovin moni. No ehkä asiayhteydestä irrotettuna.

Kosak

Minun ei tarvinnut koskaan nuivistua koska olen ollut sitä aina. Näin maaseudulta kotoisin olevana ehkä se johtuu siellä vallinneista melko konservatiivisista ja isänmaallisista arvoista. Tai ehkä sieltä puuttuneen monikulttuurisuuden takia en päässyt koskaan muuttumaan suvaitsevammaksi kohdatessani toiseutta vaan jäin punaniskajuntti-asteelle  :)
Scriptaan löysin jotain kautta jo vuonna 2005 silloin saatuani viimein itsekin laajakaistan.

IRONMAN

Itsekkin olen tälläinen metsien mies itä-suomesta, kasvanut ja elänyt täällä. Nuiva olen ollut koko ikäni, enkä ole sitä koskaan katunut. Valittanut en ole mutta kyllähän se vituttaa kun lukee päivä lehdistä miten EU:ssa paskasta tehdään marmeladia. Monikulttuurisuutta olen kokenut baari-illan päätteeksi kun minulta käytiin kyselemään rahaa bussiin vaikka liikkuivat henkilöautolla. Itse en tue enkä kannata monikulttuurisuutta kun siitä lukee kasvimaan ääressä niin eipä ole paljoa satoa korjattavaksi, pitäisi kai olla banaania penkissä. Onneksi osa uutisista on meidän poliitikoista niin ne saavat nauriitkin nauramaan ja pelastavat täten osan sadosta. ;D
Sama hymy jatkutkunut jo 10vuotta turuilla ja toreilla ympäri webin. Yritäppä pysäyttää se.

EL SID

Quote from: Rutja on 15.12.2008, 03:50:33
Kuinka poliittinen herätyksesi tapahtui? Eksyitkö Jussin sivuille ja aloit lukemaan, koit monikulttuurisuutta arjen kohtaamisissa, tulit yllätteän kulttuuririkastetuksi jollain kujalla vai oletko sittenkin aina ollut vähän netsiviritteinen?

meikäläisen nuivuus on vanhaa perua: olin 1990-luvun alussa seinäjoella opiskelemassa, kun törmäsin siellä erääseen mamuun.

kohtaamisesta ei sen enempää, mutta viranomaisen toimenpiteet, joissa meikäläistä lähinnä syrjittiin lähes kaikessa, jätti suuren epäluulon maahanmuuttajia ja ennenkaikkea heidän asioitaan hoitavia viranomaisia kohtaan. Mitään väkivaltaa ei tapaukseen liity, lähinnä paljon meteliä ja ongelmia, nimittäin minulle.

Maailma kuitenkin menee eteenpäin ja minä sen mukana. Äänestin jatkossakin vasemmistoa, lähinnä SDPtä, ja jos tilanne tuli päälle, olin vain satunnaisesti nuiva, kunnes viime eduskuntavaalien jälkeen törmäsin halla-ahon sivustoille. Hän ajaa samaa asiaa, mitä minä olen ajatellut tehdä jo kymmenen vuotta. Tosin siihen aikaan, kun sain nuivuusherätyskellosta, ei ollut nettiä, eikä näillä lakeuksilla juurikaan mamuja.
Siitä se lähti. Samaan aikaan nykyseen kotikaupunkiini alkoi tulla entistä enemmän värikästä porukkaa ja joku heistä, raavas mies, ahdisteli tuttuni 13-vuotiasta tytärtä, jäämättä kiinni.
Nykyisen pyrin toimimaan eri tavalla ja hyvinkin aktiivisesti. Luonnollisesti lakia kunnioittaen, mutta joka kerta, kun huomaan jonkun saaneen tuomion "kiihotuksesta kansanryhmää vastaan" kirjoituksista, joissa ei ole mitään väärrä, alan tosissani ihmettelemään, että onko laki ja ihmiset toisiaan vai norsunluutornissa istuvaa eliittiä varten.

Äänestäjä

Kuten otsikko sanoo, mikä sinut nuivisti?

Itsellä asiaan ovat vaikuttaneet monet asiat, jotka yritän listata alle kronologiseen järjestykseen (jos oikein muistan).

1. Olen aina ollut isänmaatani rakastava ihminen.
* Mielestäni Suomi on hieno maa ja sen pienen viisimiljoonaisen kansan kulttuuri arvokas säilytettävä maailman suurten kulttuurien puristuksessa. Arvostan kovasti isoisäni ja setäni, sekä muiden sotaveteraanien uhrauksia sodassa Suomen puolustamiseksi. Haluan että omalta osaltani voin osoittaa heidän panoksensa olleen arvokas. Voin tehdä sen antamalla oman panokseni Suomen hyvinvoinnin ja kulttuurin edistämiseen.

2. Jo useita vuosia sitten Helsingin keskustassa hetken aikaa parkissa olleen autoni ikkuna lyötiin säpäleiksi ja sisältä varastettiin salkku.
* Se oli aikaa, kun en vielä ymmärtänyt tavaroiden jättämisen autoon olleen riski, kuten ei silloin vielä moni muukaan suomalainen sitä ymmärtänyt. Marssin poliisilaitokselle, jossa poliisi melko flegmaattisen ja turhautuneen oloisena otti rikosilmoituksen vastaan. Järkytyin poliisin passiivisuudesta, sillä mielestäni rikoksiin pitäisi suhtautua vakavasti. Pian toki ymmärsin syyn, kun olin vähän pidempään tuon poliisin kanssa jutellut ja myöhemmin myös asiaa itse selvitellyt. Kyseessä oli inkeriläisten maahanmuuttajien jengi, joka siihen aikaan ryösteli autoja. Näitä tapauksia oli satoja. Poliisi ei voinut heille mitään, sillä lain mukaan heitä ei juurikaan voitu rangaista, jos yleensä saatiin edes kiinni. Turhauduin siitä, että oikeuslaitoksemme ja lakimme ovat niin hampaattomia ja että tieten tahtoen tuomme Suomeen väkeä, joka käyttää tätä hyödykseen.

3. Maailmalla ollessani olen oppinut arvostamaan muun maalaisia ihmisiä enemmän, mutta myös arvostamaan enemmän Suomen hyviä puolia, sekä näkemään vikoja epäonnistuneen maahanmuuton ja/tai integroinnin osalta.
* Pidän itseäni maahanmuutto-realistina. Toivon että Suomi ja suomalaiset voisivat ottaa oppia, sekä onnistumisista, että epäonnistumisista muualta maailmasta. Sen takia olen kiinnostunut asiaan liittyvästä keskustelusta.
* Mitä enemmän olen maailmalla liikkunut, ihmisiä tavannut ja asioista lukenut, sen enemmän olen alkanut arvostamaan sananvapautta, demokratiaa, tasa-arvoa, sekä korruption vastaista taistelua. Uskon että näihin asioihin liittyvät ongelmat ovat taustalla suurimmassa osassa maailman isoista ongelmista.

4. Tanskan Muhammed-pilakuvat ja Matti Vanhasen anteeksipyyntö.
* Demokratian ja sananvapauden kannattajana Vanhasen 'suomettunut' reaktio raivostutti toden teolla. Aloin kiinnostua siitä, miksi pääministerimme on valmis myymään periaatteemme ja mistä koko tapahtumassa oikein on kyse.

5. Havahduin Suomessa tapahtuvaan rakenteelliseen muutokseen.
Asuessani ulkomailla vietinkesää Suomessa, jolloin asuimme hetken aikaa vanhempieni luona. Kerran olin matkalla keskustaan julkisilla kulkuneuvoilla, koska olin menossa ottamaan 'parit' kavereiden kanssa. Päätin kauniina kesäpäivänä kävellä hieman kauempana naapurilähiössä olevalle juna-asemalle, sen sijaan että menisin linja-autolla. Tuo lähiö oli hyvin erilainen kuin mitä se oli nuoruudessani ollut. Moni matkanvarrella ollut kerrostalo ja pihapiiri oli jotenkin sottaisempi. Asemalla parveili iso joukko maahanmuuttajia. Asema näytti taistelutantereelta. Kaikki mitä oli voitu rikkoa oli rikottu. Kaikki mitä oli voitu töhriä oli töhritty. En todellakaan syyttänyt silloin, enkä nytkään, kaikesta töhrimisestä ja rikkomisesta maahanmuuttajia, mutta tuo hetki herätti minussa huolestumisen siitä, että tuleeko Suomeenkin muodostumaan muualta maailmasta tuttuja gettoja. Kiinnostuin selvittämään syitä ilmiön taustalla.

6. Halla-ahon syyttäminen rasistiksi ja hänen saamansa syyte.
* Luin jonkun kriittisen artikkelin Halla-ahosta. Kiinnostuin ottamaan selvää mikä mies hän oikein on. Menin hänen kotisivuilleen. Ihmettelin kovasti ristiriitaa media-juttujen ja Halla-ahon omien kirjoitusten välillä. Halusin selvittää lisää ja etsin asioista tietoa myös kolmansista lähteistä. Totesin, että värikkäästä ja välillä yliampuvasta kielenkäytöstään huolimatta, Halla-aho pesi hänestä hallaa (heh heh) kirjoittavat lehtijutut 6-0, kun arvioitiin kirjoitusten taitavuutta, sekä esitettyjä faktoja lähdeviitteineen. Ärsyynnyin todenteolla huomattuani millainen tabu maahanmuuttokeskustelu Suomessa oli ja miten kyseenalaisin keinoin siitä keskustelemista yrittäviä vaimennettiin.

7. Halla-ahon jättäminen pois EU-vaalien ehdokaslistoilta Perussuomalaisten toimesta.
* Ärsyyntyneisyyteni lisääntyi entisestään. Päätin aktivoitua asiassa.

Uskon että kuulun monen suomalaisen (monen maailman ihmisen) kanssa samaan kategoriaan siinä, että mitä enemmän ärsytetään, sen enemmän aktivoituu. Olenkin viime aikoina toiminut asian eteen eri tavoin. Isoin aktiivisuus lienee asiasta kirjoittelu ja keskustelu. Tulen myös tukemaan uuden puolueen syntyä.

Miten muilla?

PS. Meni vähän pitkäksi tämäkin kirjoitus. On viime aikoina ollut sellainen työprojekti, että olen istunut koneen ääressä, joten sitten on tullut jumituttua tännekin - ehkä vähän liikaakin.  :D

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Entinen maahanmuuttaja

Itse olen aina ollut epä-nationalisti ja pidän itseäni yksilönä jota ei määrittele mikään status. Ja minusta on mukavaa että on melko kansainvälinen sosiaalinen ympäristö.

Asuttuani 6v poissa Suomesta huomasin että Helsinki muuttuu, silminnähtävästi muutos väestörakenteessa ja turvallisuudentunteessa oli selvä ja asiasta kukaan ei puhunut mitään. En todellakaan myöskään ymmärtänyt miksi asian pitäisi olla tabu, ja luulin että Suomalaisten tapa nostaa kissa pöydälle oli se harva asia joka meidät ruotsalaisista erottaa. Todella munatonta menoa jos jostain niinkin tärkeästä asiasta kuin maahanmuutto ei saa sanoa mitään.

Ärsyttää myös että Orwellilainen pakkosyötetty mokupaska oli omiinkin kavereihin onnistuneesti iskoistettu. Esimerkkejä tuskin tarvitsee kukaan. Mielestäni tästä mokuilusta on tullut uskonto tai kultti. Käykää oikeasti ulkomailla ihmettelemässä niin ei se maahanmuutto tosiaan ole aina mikään rikkaus. Mielestäni suomalaisessa yhteiskunnassa on hyvin paljon säilyttämisen arvoista ja sisimpään sattuu jos hyvät asiat kuten turvallisuus, vapaus yms pitää pilata järjettymyyksillä.

Itse koin että monikulttuurisuus pitäisi toteuttaa kaikki osapuolia hyödyttävällä tavalla jotta se olisi rikkaus. Tämä ajatuspoliisien ajojahti Halla-ahoa kohtaan on niin monella tavalla väärin että koen että Halla-aho saa minun sympatiani. Ei todellakaan huvita katsoa miten kehittynyt valtio kuin Suomi ottaa askeleen Pohjois-korean suuntaan tyylissään kohdella AJATUSRIKOLLISIA. Minulle on todella tärkeää ihmisen vapaus ja jos jollain on mielipide joka eroaa omastani, olen valmis kuolemaan että hänellä on oikeus sanoa se.

Monikulttuurisuus on minusta HAASTE, mikäpitäisi toteuttaa jollain muulla tavalla kuin nykyisellä propagandalla ja ajatusrikollisten ajojahdilla.

Hieman epäkorrektimpi mielipide minulla on myös että vihaan uskontoja enemmän kuin mitään joten en halua samanlaista väestökehitystä tänne kuin olen Euroopan maissa nähnyt. Minä haluaisin että Suomi pysyisi pakanamaana, tai ainakin uskonvapaus pitäisi olla. Muslimi-Suomessa tämä ei välttämättä toteutu yhtä hyvin kuin luterilais-ateistisessa nyky-Suomessa.

Mielestäni tiedän ihan henkilökohtaisesti tuntien muslimien pyrkimyksistä ja yleisistä mielipiteistä ja ajatuksista että heidän yhteiskunnassa en henkilökohtaisesti halua asua.

Ja poliittisesti olen sitä mieltä että asiat pitäisi toteuttaa valmiiden esimerkkien johdattamana. Silmät ja suut kiinni kohti Malmöä ajatusrikollisia Orwellilaiseen jahdattaen ei mielestäni paranna Suomen sijoitusta kansainvälisessä Human Development Index-vertailussa.

Tässä olikin varmaan jo liikaa joten jaarittelen lisää kysyttäessä.

EDIT: Ihan hitosti kirjoitusvirheitä ja vammaisia lauserakenteita. Kuuma ja darra, ei nyt oikein osaa.
"Kun sanat menettävät merkityksensä ihmiset menettävät vapautensa."

-Kungfutse (551-479 eaa.)^^^

Kari Kinnunen

Mielenkiintoista on huomata että hyvinkin moni nuiva on oleskellut syystä tai toisesta huomattavia aikoja ulkomailla.
Eikös se pitänyt mennä niin että kosketus vieraisiin kulttuureihin lisää suvaitsevaisuutta?

Nyt kuitenkin vaikuttaa käyvän päinvastoin. Ihmiset jotka oikeasti kokevat ja näkevät erinäisiä kulttuureita ihan paikan päällä, eikä pelkästään monikulttuurikeskus Caisan esitteissä tuntuvat olevan yllättävänkin nuivia.

Samoin kuin ihmiset jotka kohtaavat työssään monikulttuurisen realismin kuten poliisit, vartijat ja vastaavat tuppaavat olemaan kokolailla nuivia.

Oma nuivuuteni on muodostunut myöskin työnkautta. Sekä Suomessa että ulkomailla olen kohdannut sen verran sitä mainostettua toiseutta että minusta sitä toiseutta ei ihan kamalasti tarvittaisi enää lisää.

Entinen maahanmuuttaja

Tuo ihmettelysi että nuivat asuneet ulkomailla on vain onnistunutta mokupropagandaa. BS.

Expatriootit ovat hyvinkin nuivaa jengiä. Täälläkin meitä on monta hommailemassa.

Kari Kinnunen

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 03.07.2009, 17:18:02
Tuo ihmettelysi että nuivat asuneet ulkomailla on vain onnistunutta mokupropagandaa. BS.

Expatriootit ovat hyvinkin nuivaa jengiä. Täälläkin meitä on monta hommailemassa.

Enpä minä sitä ihmettele. Sen sijaan eräs mokuttava tuttuni ihmetteli mielipiteitäni "kun olet oikein maailmalla reissannutkin".

No niinpä olen ja minun hommissa maailmalla pyöriessä näkee todellakin sen arjen joka on kaukana matkaesitteiden ihanuudesta.

Machine Head

Lopullinen nuivistuminen tapahtui vieraillessani Israelissa keväällä 2006 keskellä Muhammed-pilapiirroskohua. Sitä ennen olin vain pro-nuiva ;D. Isäni ja appiukkoni ovat sotien veteraaneja, joten isänmaallisuus on minulle itsestään selvyys.

Entinen maahanmuuttaja

Oikein Kariseni. Vituttaa vaan tuo punavihreä paskapuhe koska omassakin kaveripiirissäkin siihen törmää ihan viksujenkin ihmisten kohdalla. Niiden mielestä maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuva on kouluttautumaton, työtön, sivistymätön, kiljua juova runkkarijuntti joka viettää aikaa Zetorissa. Todellisuudessa omat nuivat kaverit ovat juuri päinvastoin akateemisia expatteja ja useinkin myös erivärisiäkin! :D

Vielä naurettavampaa on että näistä muutamista punavihreästi ajattelevista ystävistä yksikään ei ole käynyt Tallinnaa tai Tukholmaa pitemmällä.

Mitä se suvaitsevaisuus sitten pohjimmiltaan on? Onnistunutta propagandaa, perisuomalaista NAIIVIUTTA, eksotiikan yliarvostamista yhteiskuntarauhan yli ja tosiaankin maailman tuntemattomuutta.

Nyt rupeaa jo itseäkin ihmetyttämään tämänpäiväinen krapulainen tajunnanvirtailuni.

Sigridur

Tulin Suomeen Islannista, ja olin ennen asunut Prahassa, Tsekinmaassa, missä on tosi paljon ihmiset, ulkomaalaiset, maahanmuuttajat ja turistit, ei ole tilaa missään, ihmiset närkästyneet, maassa tosi paljon ongelmat.
Suomi on ihana maa, täällä on tilaa, rauhaa, kaunis luonto ja mukavat ihmiset.
Jo kun tulin Suomeen, minulla ei ollu mikään ongelmiä suomalaisten kanssa, oma aviopuoliso on suomalainen Savosta, ja mulla on nykyään vain suomalaisia ystäviä, koska Suomessa asun jo 11v.
Tykkään myös suomalaisesta sauna-kulttuurista, hyvästä ruoasta kuten muikkuista, kalakukosta.
Luonto on puhdas, ja ihmiset rehelliset, rikollisuus on pieni.
Ulkomaalaisena mulla ei ollu ongelmia tulla toimeen suomalaisten kanssa.
Vian joskus baarissa "ryssyttely", mutta se on tosi vähän. Enemmään mua lulevat ruotsalaisena, tanskalaisena, virolaisena..mutta kaikki on hyvin.
Tykkään lisäksi suomalaisesta musiikista, varsinkin Irwin Goodmannista, vaikka on jo 18v kuollut, niin Vexi Salmen teksit ovat aiaavan super!!!
Niin on.

Äänestäjä

Quote from: Kari Kinnunen on 03.07.2009, 17:14:41
Mielenkiintoista on huomata että hyvinkin moni nuiva on oleskellut syystä tai toisesta huomattavia aikoja ulkomailla.

Eikös se pitänyt mennä niin että kosketus vieraisiin kulttuureihin lisää suvaitsevaisuutta

Olen suvaitsevainen. Viihdyn eri maista olevien ihmisten kanssa. Minulla on paljon ystäviä eri maista.

Nuivuudella käsitän nuivuuden nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa vastaan, jossa Suomessa tuetaan verovaroin keinotekoista kansainvaellusta maista, joiden tulijat eivät näy integroituvan Suomeen kovinkaan hyvin. En tarkoita sillä nuivuutta muun maalaisia ihmisiä kohtaan.

Minä uskon maailmaan, jossa eri maiden kansalaiset ovat aktiivisesti yhteistyössä keskenään. Hyväksyn myös maahanmuuton, niin kauan kuin se tapahtuu luonnollisesti: työn perässä, aviopuolison perässä, opiskelun perässä, jne.

Pakolaisetkin ovat OK, niin kauan kuin on kyse oikeasti henkilökohtaista vainoa kohdanneista tai hätää todella kärsivistä. Kannatan myös kehitysapua vapaaehtoisesti ja tietyssä määrin valtioiden toimesta.

Pidän itseäni suvaitsevaisempana kuin moni ns. 'suvaitsevainen' tai 'multikulturisti' on. Mielestäni moni heistä on oikeamminkin monikultturisti-fundamentalisti, joille kelpaavat vain 'oikeat mielipiteet'. Me olemme valmiita keskustelemaan heidän kanssaan näistä asioista. He eivät ole valmiit keskustelemaan meidän kanssamme. Kuka on suvaitsematon?
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

MW

Eikös se pitänyt mennä niin että kosketus vieraisiin kulttuureihin lisää suvaitsevaisuutta?

Jepulis, näinhän se virallinen dogma kuuluu. Ehkäpä dogmaa tulisi tarkentaa siten, että homma pelittää kohtaamisten tapahtuessa kongressisaleissa, viiden tähden hotelleissa ja panssaroiduissa limusiineissa?

Kirsikkana kakussa vierailu tarkoin valikoidussa orpokodissa tjsp, jotta päästään poseeraamaan kameroille. Suodattimien käyttöä linsseissä suositellaan, ettei kohonnut moraalisäteily vahingoita CCD-kennoa.

Sigridur

Quote from: Äänestäjä on 03.07.2009, 17:41:22

Eikös se pitänyt mennä niin että kosketus vieraisiin kulttuureihin lisää suvaitsevaisuutta

Olen suvaitsevainen. Viihdyn eri maista olevien ihmisten kanssa. Minulla on paljon ystäviä eri maista.

Nuivuudella käsitän nuivuuden nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa vastaan, jossa Suomessa tuetaan verovaroin keinotekoista kansainvaellusta maista, joiden tulijat eivät näy integroituvan Suomeen kovinkaan hyvin. En tarkoita sillä nuivuutta muun maalaisia ihmisiä kohtaan.

Minä uskon maailmaan, jossa eri maiden kansalaiset ovat aktiivisesti yhteistyössä keskenään. Hyväksyn myös maahanmuuton, niin kauan kuin se tapahtuu luonnollisesti: työn perässä, aviopuolison perässä, opiskelun perässä, jne.

Pakolaisetkin ovat OK, niin kauan kuin on kyse oikeasti henkilökohtaista vainoa kohdanneista tai hätää todella kärsivistä. Kannatan myös kehitysapua vapaaehtoisesti ja tietyssä määrin valtioiden toimesta.

Pidän itseäni suvaitsevaisempana kuin moni ns. 'suvaitsevainen' tai 'multikulturisti' on. Mielestäni moni heistä on oikeamminkin monikultturisti-fundamentalisti, joille kelpaavat vain 'oikeat mielipiteet'. Me olemme valmiita keskustelemaan heidän kanssaan näistä asioista. He eivät ole valmiit keskustelemaan meidän kanssamme. Kuka on suvaitsematon?

Samaa mieltä. Mulla on suomalaisia ystäviä, harrastan kissanäyttelyt, kun mulla tuo kissaharrastus, sen harrastuksen kautta olin tuttustunut moniin ihmisiin, ja ihan helposti sain ystäviä täällä Savossa. Mutta kyllä, elätään maassa maan tavalla.

Äänestäjä

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 03.07.2009, 17:01:50
Itse olen aina ollut epä-nationalisti ja pidän itseäni yksilönä jota ei määrittele mikään status. Ja minusta on mukavaa että on melko kansainvälinen sosiaalinen ympäristö.

Pitääpä korostaa omalta osaltani: Se että kerron olevani isänmaallinen, ei tarkoita etten hyväksy muita kulttuureita. Päinvastoin.

Moni ulkomaalainen ystäväni on ylpeä omasta kulttuuristaan. Minua kiinnostaa kuulla asioita heidän kulttuureistaan. Samoin heitä kiinnostaa tietää Suomesta ja minä ylpeänä kerron. Kaipaan myös Suomesta monia asioita ulkomailla ollessani.

On sääli, että isänmaallisuus ymmärretään liian usein väärin, ns. ääri-nationalismina. Korostan että omalla osallani siitä ei ole kyse.

Eero Paloheimo kirjoitti hyvin asiasta veden ja maidon sekoittamisena.

Suomi on vain 5 miljoonan ihmisen maa ja kulttuuri. Sen kulttuurin säilyttäminen vaatii aktiivista vaalimista ja järkevää maahanmuuttopolitiikkaa. USA on alunperinkin monikulttuurillinen maa ja 300 miljoonan asukkaan maassa tuo saattaa toimiakin. Suomen sen sijaan on vaikea säilyttää oma kulttuurinsa, jos tuomme tänne keinotekoisesti esimerkiksi 1.8 miljoonaa ihmistä, emmekä samaan aikaan odota heidän sopeutuvan meidän kulttuuriimme. Siksi sanonta "maassa maan tavalla" on minulle tärkeä. Toimin itsekin sen mukaan, kun vierailen muissa maissa.

Entinen maahanmuuttaja

Quote from: Sigridur on 03.07.2009, 17:40:50
Tulin Suomeen Islannista

Tervetuloa ja hyvinhän näytät integroituneen :D Kerropas islantilaisena Suomen tuntien, miltä Islanti vaikuttaisi asuinmaana suomalaiselle? Olen pitkään ajatellut että jos homma ei toimi niin pakkoruotsi kuntoon ja edessä muutto Grönlantiin, Fär-saarelle tai Islantiin.

Ilmeisesti islannissa ei nyt ole kovin hyvät työmahdollisuudet mutta miten veikkaisit geneerisesti ajatellen suomalaisen sopeutuvan islantiin?

Äänestäjä

Quote from: Entinen maahanmuuttaja on 03.07.2009, 17:35:41
Todellisuudessa omat nuivat kaverit ovat juuri päinvastoin akateemisia expatteja ja useinkin myös erivärisiäkin! :D

Naulan kantaan.

Moni erivärinen ystäväni on erittäin nuivia asenteiltaan. He eivät voi ymmärtää eurooppalaisten maiden naiviutta näissä asioissa. Heidän mielipiteensä eivät johdu siitä, että minä olisin heitä jotenkin yrittänyt nuivistaa. Päin vastoin, yritän usein toimia tällaisissa tilanteissa rauhoittavana ja humanistisena osapuolena.

Nuivuus ei ole väristä kiinni Nuivuus ei ole rasismia. Nuivuus on nuivuutta ääliömäistä politiikkaa kohtaan. Nuivuus on maalaisjärkeä.

PS. Suomi on muuten mielestäni jossain määrin rasistinen maa - se on tunnustettava. Jos joku on erivärinen, niin häntä saatetaan kohdella huonosti, tai ainakin vieroksua. Tähän auttaisi se, jos ihmiset tutustuisivat toisiinsa ja tekisivät töitä toistensa kanssa. Mutta tämä toimii vain, jos tulijat ovat liikkeellä hyvällä asenteella. Jos tulijat sen sijaan tulevat muiden elätettäväksi ja/tai tekevät rikoksia, ja jos tällaisia tulijoita on todella suuret määrät, tämä kaikki lisää rasismia. Sen takia olenkin jo aiemmin kirjoittanut, että nuivat toimenpiteet vähentävät rasimia, kun taas thorsimaiset toimenpiteet lisäävät sitä.

Kari Kinnunen

Quote from: Äänestäjä on 03.07.2009, 17:49:14
Suomi on vain 5 miljoonan ihmisen maa ja kulttuuri. Sen kulttuurin säilyttäminen vaatii aktiivista vaalimista ja järkevää maahanmuuttopolitiikkaa. USA on alunperinkin monikulttuurillinen maa ja 300 miljoonan asukkaan maassa tuo saattaa toimiakin. Suomen sen sijaan on vaikea säilyttää oma kulttuurinsa, jos tuomme tänne keinotekoisesti esimerkiksi 1.8 miljoonaa ihmistä, emmekä samaan aikaan odota heidän sopeutuvan meidän kulttuuriimme. Siksi sanonta "maassa maan tavalla" on minulle tärkeä. Toimin itsekin sen mukaan, kun vierailen muissa maissa.

No hyvänen aika. Noinhan asia juuri on. Maassa maan tavalla. Ei minullakaan ole mitään sellaista maahanmuuttajaa kohtaan joka elää tässä maassa meidän kulttuurimme ehdoilla, ei todellakaan.

Aivan samoin kun minä menen ulkomaille niin pyrin elämään heidän kulttuurinsa säännöstön mukaisesti. Eiköhän koko Homma^^^ allekirjoita nämä periaatteet.

Siinä mennään metsään jos tulijoille aletaan antamaan erityiskohtelua ja erityisiä etuja. Kuten nämä paljon puhutut omat uintivuorot.

Jos Suomeen tulee niin pitää hyväksyä ja omaksua Suomalainen tapakulttuuri ei siinä sen kummempaa.

Sigridur

Islanti voi suomalaisille olla vähän karu maa, koska Islannissa ei ole puita. Myös tuo kylmä tuuli mereltä ei ole mukavaa, ja merellä aika isot aalot. Parempi on kalastaa Kallavedellä, mun Atlantilla.
Mutta suomalainenkin voi siellä viihtyä. Ongelma voi olla kieli, koska se ei ole sama kun ruotsi, mutta se on 1000v vanha viikinki-kieli, ja aivan eriläinen kun ruotsi. Tanskan kielestä olisi Islannissa, tai Färsaaressa hyöttyä enemmään, kun meillä oli myös tanskan kieli koulussa. Mutta esim. Reykjavikissa pärjää hyvin englannilla.
Töitä nyt ei paljon ole, mutta ennen kriisia, ei ollu työttömyyttä lähes olenkaan, kun taas Suomessa on erittäin vaikea saada töitä.
Varsinkin esim. kun kotimaassa oli töissä esim. hautaustoimistossa, ja ei ollu muita työ-kokemuksia, niin Suomessa on vastaava työ vaikea saada kun on murre, ja yritykset ovat enim.perheyritykset, ja muihin hommiin pitää olla taas erilainen koulutus, ja vaikka käy kouluja Suomessa, ja kursseja, niin töitä vaan ei ole, varsinkin pienissä paikkakunnissa.

mikanter

Mikä minut nuivisti? No ikä, aivan simppelisti sanoen. Meillä miehillä aika usein tukka harvenee vuosien vieriessä mutta vastaavasti jotain plusmerkkistä kasvua tapahtuu kallon sisäpuolella. Näin on minullekin käynyt. Paljon siitä, mitä nuoruuden innossa (elin nuoruuteni kiihkeimmät vuodet kuohuvalla 80-luvulla)tulin kannattaneeksi, osoittautui miehekkäämmässä ja kypsemmässä katsannossa puhtaaksi paskaksi; yksi jos toinenkin poliittisesti korrekti mutta tyhmä pitämys karisi minusta 90-luvun kuluessa niin sanoakseni luonnollisen kehityksen tietä. Nyt elämämme vuosikymmenen massiivinen mamutus ja mokutus yms. teki lopun viimeisestäkin nuoruuden idealismista. "Sillä, joka ei nuorena ole ollut radikaali, ei ole sydäntä, &c." Näin se käy. 
"La Constitution de 1795, tout comme ses aînées, est faite pour l'homme. Or, il n'y a point d'homme dans le monde. J'ai vu, dans ma vie, des Francois, des Italiens, des Russes, etc. [--] mais quant à l'homme, je déclare ne l'avoir rencontré de ma vie." - Joseph de Maistre -

Entinen maahanmuuttaja

Kiitos, Sigrudur!

Pitänee käydä katsomassa millainen mesta on kyseessä. Monesta syystä mielenkiintoinen ja tapaamani islantilaiset (ei usein vastaan tule) ovat olleet aivan mahtavaa porukkaa.

Ehkä jos talouskriisi pahenee ja oma talous paranee niin kakkosasunto jostain mainitsemistani paikoista voisi olla loistava sijoitus ja kiva paikka viettää aikaa kun Euroopan sisällissota alkaa.

Sigridur

Kiitos, Entinen maahanmuuttaja.
Lisäksi Suomessa ovat erittäin kauniit kissat, hienot kissanäyttelyt. Esim. Siilinjärvellä oli viikkonloppuna kissanäyttely, siellä 400kissoja ja kaikki ihania.
Suomestakin tuli ensimmäinen maine coon Reykjavikiin, ja sen oli J.Hiltusen kasvatti, eli tuo Escape maine coon. Mulla itsellä on ragdoll, ja uneksin maine coonista, tai toisesta ragdollista.

citizen

Politiikan, talouden ja historian tutkiminen, televisiosta luopuminen ja erilaisiin kulttuureihin tutustuminen nuivisti. Erityisen nuiva olen islamia ja EU:ta kohtaan. Suomi on suomalaisille paras maa ja sellaisena se kannattaa yrittää pitää. Maassa maan tavalla. En voisi kuvitella meneväni johonkin muuhun maahan ja loukkaantuvani paikallisista tavoista. Päinvastoin, paikallisten tapojen kunnioittaminen on globaalia monikulttuuria. Kansainvaellus ja joka paikkaan ulottuva monikultturismi taas on globaalia samakulttuuria ja fasismia.
"In the emerging world of ethnic conflict and civilizational clash, Western belief in the universality of Western culture suffers three problems: it is false; it is immoral; and it is dangerous." – Samuel P. Huntington
Multiculturalism--A Cult of Ignorance http://www.youtube.com/watch?v=H-eNXWtXRQI

nyt nappaa

Minut sai kiinnostumaan nuivuudesta maahanmuuttajien, erityisesti muslimien määrän silminnähtävä kasvu Helsingissä. Aikaisemmin ilmiö oli minulle jokseenkin yhdentekevä, ajattelin että aina sitä ihmisiä muuttaa paikasta toiseen. Ymmärsin että nyt ei olekaan enää kysymys siitä, vaan aivan perustavaa laatua olevasta muutoksesta väestörakenteessa. Kun perehdyin asiaan, kävi ilmeiseksi että kyseessä on erittäin vaarallinen ilmiö, joka pitää torjua korkealla prioriteetilla. Valtaan on päässyt kiihkomonikulttuurinen klikki, joka pakkosyöttää ideologiaansa kansalle. Valta vaihtoon niin pian kuin mahdollista.
Sulje televisio. Käynnistä aivot.

Äänestäjä

Quote from: mikanter on 03.07.2009, 18:32:00
Mikä minut nuivisti? No ikä, aivan simppelisti sanoen. Meillä miehillä aika usein tukka harvenee vuosien vieriessä mutta vastaavasti jotain plusmerkkistä kasvua tapahtuu kallon sisäpuolella. Näin on minullekin käynyt. Paljon siitä, mitä nuoruuden innossa (elin nuoruuteni kiihkeimmät vuodet kuohuvalla 80-luvulla)tulin kannattaneeksi, osoittautui miehekkäämmässä ja kypsemmässä katsannossa puhtaaksi paskaksi; yksi jos toinenkin poliittisesti korrekti mutta tyhmä pitämys karisi minusta 90-luvun kuluessa niin sanoakseni luonnollisen kehityksen tietä. Nyt elämämme vuosikymmenen massiivinen mamutus ja mokutus yms. teki lopun viimeisestäkin nuoruuden idealismista. "Sillä, joka ei nuorena ole ollut radikaali, ei ole sydäntä, &c." Näin se käy. 

Winston Churchill: "If you're not a liberal at twenty you have no heart, if you're not a conservative at forty you have no brain."  :D

Kari Kinnunen

Quote from: Sigridur on 03.07.2009, 18:43:40
Lisäksi Suomessa ovat erittäin kauniit kissat, hienot kissanäyttelyt. Esim. Siilinjärvellä oli viikkonloppuna kissanäyttely, siellä 400kissoja ja kaikki ihania.
Suomestakin tuli ensimmäinen maine coon Reykjavikiin, ja sen oli J.Hiltusen kasvatti, eli tuo Escape maine coon. Mulla itsellä on ragdoll, ja uneksin maine coonista, tai toisesta ragdollista.

*heh*

Taidat todellakin olla kissafani  :)

Joka tapauksessa, tervetuloa Hommaan^^^ minunkin puolesta. Velkommen.

Entinen maahanmuuttaja

Quote from: Sigridur on 03.07.2009, 18:43:40

Heheh tuli noista kissoista mieleen, että britin kanssa seurustelleena voin todellakin sanoa että suomalaiset kissat ovat parhaita. :D Jumalauta miten vaikeaa suomalaisiin naisiin tottuneena käsittää miten tarkkana pitää olla että se prinsessa ei saa kohtausta ja mitä se turha pienestä kiukuttelu auttaa. Noh, hyvä puoli on että se opetti kuinka pidetään kissa kurissa ja tyytyväisenä, ja tästä taidosta on nykyäänkin hyötyä eikä yksikään kissa enää ole montaa kertaa yrittänyt pelleillä mun kanssa :D

Vanha brittiläiseltä kuultu viisaus: Älä lähde mutapainiin sian kanssa. Molemmat tulee kehästä ulos yltä päältä paskassa mutta siinä et voi ikinä voittaa koska se saatanan sika tykkää siitä.

Noh se tästä päivästä täällä ja eiku terrassille. Hyvää kesää ja viikonloppua jokaiselle nuivalle väriin ja sukupuoleen katsomatta.