News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-10-19 YLE: Suomalaiset karsastavat maahanmuuttajavaltaisia kouluja

Started by rähmis, 19.10.2009, 12:12:36

Previous topic - Next topic

tapio

Quote from: rankka on 19.10.2009, 13:53:18
Quote from: M on 19.10.2009, 13:51:04
Quote from: rankka on 19.10.2009, 13:45:25

Sitä myös kannattaa miettiä hetki että oppiiko lapsi kuinka paljon/hyvin luokassa jossa on hirveä meteli. Äbäläwäbälä-meteli.   



On tutkittu, että kielen & sanavaraston kehitys häiriintyy jo siitä, että kotona on koko ajan televisia päällä. Häly ei ole hyvä, ei lainkaan, missään muodssa.
Allekirjoitan tämän. :)

Vaikka ei olisikaan suorittanut mitään tutkintoa kasvatustieteessä tai ylipäänsä missään, niin voi ihan normaalijärjellä tajuta, miten oppiminen etenee. Esimerkiksi monikulttuurisuuteen pitää ensin tutustua teoriassa kaikessa rauhassa, minkä jälkeen voi opintoja täydentääkseen tehdä ekskursioita monikulttuurisiin ympäristöihin. Näistä ympäristöistä ei pidä paeta heti, jos kohtaa jonkin epämiellyttävän ilmiön, vaan pitää jatkaa opintoja, teoreettisia ja käytännöllisiä, selvittääkseen, mistä oikein on kysymys.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

rankka

Quote from: M on 19.10.2009, 14:03:12

HS:n tyttötoimittajan mielestä afrikkalainen, iloinen naurunrähäkkä ja muu huutelu on hyväksi liikennevälineissä.
Toki on.
On myös ymmärrettävä että jos sporassa/metrossa tms kiskot kolkuttaa niin kovasti että huutelu voi olla ainoa tapa kommunikoida mikäli sattuu istumaan eripuolilla vaunua. ;)
Se tästä offtopicista, sorry kaikki.

Äänestäjä

Quote from: juge on 19.10.2009, 14:07:31
Quote from: Embo on 19.10.2009, 12:25:50
Arvaus: pian helsinkiläisiltä varmaan otetaan pois oikeus valita lastensa koulu.

Luultavasti jatkossakin on luvallista muuttaa toiselle asuinalueelle.


Tätä menoa maahanmuuttajia pakkosirotellaan eri kouluihin ja asuinalueille isommissa kaupungeissa. Suomalaiset muuttavat karkuun ympäristökuntiin. Huomatessaan veroäyrien katoavan ja kulujen kohoavan, päättäjät ryhtyvät seuraavaksi kuntien pakkoliitoksiin, tyyliin Turku & ympäristökunnat ja Helsinki & ympäristökunnat.

Seuraavaksi varmaan kielletään muuttaminen maan sisällä ja viimeisessä vaiheessa maasta pois.

Sitten olemmekin jo hyvin lähellä DDR:n ja Pohjois-Korean ideologiaa.

"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

Embo

Quote from: juge on 19.10.2009, 14:07:31
Luultavasti jatkossakin on luvallista muuttaa toiselle asuinalueelle. Siinä sitten vaihtuu koulukin. Ankeassa asemassa ovat ne, joilla ei ole varaa valita omistusasumista haluamaltaan alueelta. Silloin pitää tyytyä kaupungin vuokraslummeihin - tai muuttaa pois Stadista.

Ei se ihan näin yksinkertaista Helsingissä ole. Ankeiden alueiden vieressä ja lähistössä on esimerkiksi Itä-Helsingissä hyvinkin viihtyisiä alueita, ja nyt sitten kun Sipoo tulee osaksi Stadia, niin sama jatkuu. Aivan hyvin voi käydä niin, että mukavalla alueella omistusasunnossa tai vapailla markkinoilla vuokralla asuvan perheen lapsen kouluun tuleekin paljon oppilaita niiltä muilta alueilta. Sitten on seka-alueet, joista esimerkkinä sanon vaikka Pikku-Huopalahden.

QuoteMinun lasteni päiväkoti on myös monikulttuurinen. Ciccon isä on Italiasta ja Veran äiti Saksasta  ;D

Eikun tuo on kansainvälisyyttä, ei sitä oikeaa monikulttuuria.  ;D

Ernst

Quote from: juge on 19.10.2009, 14:07:31
Quote from: Embo on 19.10.2009, 12:25:50
Arvaus: pian helsinkiläisiltä varmaan otetaan pois oikeus valita lastensa koulu.

Luultavasti jatkossakin on luvallista muuttaa toiselle asuinalueelle. Siinä sitten vaihtuu koulukin. Ankeassa asemassa ovat ne, joilla ei ole varaa valita omistusasumista haluamaltaan alueelta. Silloin pitää tyytyä kaupungin vuokraslummeihin - tai muuttaa pois Stadista.

Minun lasteni päiväkoti on myös monikulttuurinen. Ciccon isä on Italiasta ja Veran äiti Saksasta  ;D



Minä olen käynyt monikulttuurisen koulun. Siellä oli yksi englantilainen oppilas ja amerikkalaisia vaihto-oppilaita, mikä oli siihen aikaan maaseudulla kumma ja omituisuus.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Mika.H

Quote from: rähmis on 19.10.2009, 12:12:36

Nyt pelätäänkin, että koulujen eriarvoistuminen vie pohjan suomalaisten oppimistuloksilta.

Täh?!

Eli siis kun siirretään lapset huonommasta koulusta parempaan, oppimistulokset huonontuvat?!

Heh. Potkut tuollaisille höpisijöille..
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

juge

Quote from: Mika.H on 19.10.2009, 14:23:39


Eli siis kun siirretään lapset huonommasta koulusta parempaan, oppimistulokset huonontuvat?!


Sosiaalidemokratian ydinajatus on tasapäistää kaikki yhtä huonoiksi.
Osmo Soininvaara: "Pakolaistulva Afrikasta on vasta tulossa"

Äänestäjä

Quote from: M on 19.10.2009, 14:17:57
Quote from: juge on 19.10.2009, 14:07:31
Quote from: Embo on 19.10.2009, 12:25:50
Arvaus: pian helsinkiläisiltä varmaan otetaan pois oikeus valita lastensa koulu.

Luultavasti jatkossakin on luvallista muuttaa toiselle asuinalueelle. Siinä sitten vaihtuu koulukin. Ankeassa asemassa ovat ne, joilla ei ole varaa valita omistusasumista haluamaltaan alueelta. Silloin pitää tyytyä kaupungin vuokraslummeihin - tai muuttaa pois Stadista.

Minun lasteni päiväkoti on myös monikulttuurinen. Ciccon isä on Italiasta ja Veran äiti Saksasta  ;D



Minä olen käynyt monikulttuurisen koulun. Siellä oli yksi englantilainen oppilas ja amerikkalaisia vaihto-oppilaita, mikä oli siihen aikaan maaseudulla kumma ja omituisuus.

Tätä tämä on.

Toimittajat ja mokuttajat niputtavat maahanmuuton ja monikulttuurillisuuden yhdeksi köntäksi. Jos joku erehtyy arvostelemaan yhtäkin osa-aluetta tästä isosta köntästä, hän näiden joidenkin toimittajien ja mokuttajien mielestä arvostelee maahanmuuttoa tai monikulttuurillisuutta kokonaisuudessaan.

Monikulttuurillisuutta perustellaan 'ihanilla' esimerkeillä monikulttuurin mekoista, kuten New Yorkista ja akateemisesta- ja liikemaailmasta ylipäätään. Käytännössä kuitenkin monikulttuuria Suomessa viedään eteenpäin lähes päinvastaisin poliittisin toimenpitein millä New York tai akateemisen- ja liikemaailman monikulttuurinen ympäristö on rakentunut. Markkinavoimin tapahtuvan muuttoliikkeen sijaan verotetaan, määrätään, ja subventoidaan keinotekoisia massamuuttoliikkeitä, joilla kouluttamattomia ihmisiä viedään heille soveltuvattomaan ympäristöön.
"Nothing in all the world is more dangerous than sincere ignorance and conscientious stupidity."
"Our lives begin to end the day we become silent about things that matter."-Martin Luther King, Jr.
Howler monkeys are the loudest monkeys. Their deep, howling calls can be heard more than 5 kilometers

mikkoR

Junnu on tällä hetkellä 4 luokalla ja koitan varovaisesti välillä kysellä näistä varsinaisista, tietyllä tavalla varoen pitää kysellä ettei antaisi tarkoituksettomia vaikutteita.
Ainakin vielä tällä hetkellä vaikuttaa hyvältä kun suurin osa niistä on pakattu samaan luokkaan eikä niistä ole ilmeisesti kovinkaan paljoa ollut haittaa mitä olen kysellyt.

Poitsu kun aloitti syksyllä uudessa koulussa niin oli mennyt vahingossa mamujen luokkaan, olisi ollut kyllä hauska olla katsomassa kaverin ilmettä minkä näköinen on kun huomaan luokkakaverit  ;D.

Mutta todellakin tämä tulee eriarvoistamaan yhteiskuntaa kun kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta saada lastaan vähemmän rikastuneeseen kouluun vaikka haluaisi.
Ratkaisu kouluasiaan? Kaikki tietää mutta kukaan ei sano...
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

gloaming

On aivan valtavan käsittämättömän yllättävää ja käsittämätöntä, että se, mikä on tapahtunut kaikkialla muuallakin vastaavassa tilanteessa, tapahtuu myös Suomessa. Kyseessä on eräänlainen pienen mittakaavan vanhempien varallisuus- ja älykkyystesti.

Ei mutta yritetään vielä vähän enemmän (kuin laiskat ruotsalaiset) ja panostetaan vielä vähän enemmän rahaa (kuin köyhät ruotsalaiset), niin sitten, sitten totisesti paratiisin portit aukeavat, bongorumpu kumisee tenhoavasti ja piirileikki käsi kädessä käy. Olemme yhtä. Ai eikö? Palaa takaisin tämän kappaleen ensimmäiseen lauseeseen ja jatka lukemista.

Quote from: rähmis- Osa suomalaisista ymmärtää sen, että tämmöisessä koulussa on arvoja, joita täällä opiskelemalla saa, jos jostain sitten jääkin pois.

Kyllä, kyllä. Yo-gangsta-kulttuurin sisäistäminen on tärkeää, jos aikoo monikulttuuriseksi sosiaalityöntekijäksi, joka tosiaan lupaa näillä näkymillä oleman nouseva ala.

Voi **t**, sanon.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Oluttikka

Kun takavuosina, rahapulassa ja syrjäytyneenä, ajoin muutaman kuukauden koulukyytejä Helsingissä, huomasin, että lähes poikkeuksetta joka autollisessa (8-9) lasta oli puolet ns. etnisistä vähemmistöistä, lähes varmasti islaminuskoisista perheistä, ainakin nimien ja tyttöjen kohdalla pukeutumisen perusteella näin päättelin
.
Melko nopeasti ymmärsin, että eiväthän normaalit lapset tarvitse koulukyytiä parin kilometrin matkalle. Nämä lapset, joita siis oli kymmeniä tuolla itä-Helsingin alueella olivat erityisopetuksessa kuka mistäkin, usein käyttäytymisongelmista johtuvista syistä.

Lienee ollut ensimmäinen kerta silloin, kun nuivasti totesin, että 2+2 = 4.
jos puolet ongelmalasten koulukyydittävistä on muslimeita ja muslimilasten osuus on vaikkapa 30 prossaa per koulu... ei hyvää päivää.

Lieneekö jossain keskusteluketju näille kouluasioille, jos tämä meni asian vierestä...?

N

Quote from: juge on 19.10.2009, 14:07:31
Quote from: Embo on 19.10.2009, 12:25:50
Arvaus: pian helsinkiläisiltä varmaan otetaan pois oikeus valita lastensa koulu.

Luultavasti jatkossakin on luvallista muuttaa toiselle asuinalueelle. Siinä sitten vaihtuu koulukin. Ankeassa asemassa ovat ne, joilla ei ole varaa valita omistusasumista haluamaltaan alueelta. Silloin pitää tyytyä kaupungin vuokraslummeihin - tai muuttaa pois Stadista.

Minun lasteni päiväkoti on myös monikulttuurinen. Ciccon isä on Italiasta ja Veran äiti Saksasta  ;D


Tervetuloa takaisin luokkayhteiskunta, johan sitä on tässä odotettukkin.

Vakavasti, onneksi ainoa toukka josta olen vastuussa on jo sen verran vanha, ettei hän joudu nykyisestä asuinseudustamme kärsimään. Tosin saa nähdä joutuuko jossain välissä vaihtamaan maisemaa ihan vain sen takia, että talosta saa jonkinlaista kelvollista hintaa vielä ennen kuin rysähtää käsiin tuo touhu.

Mutta tottahan se on, että luokkayhteiskunta tekee tätä menoa paluutaan. Ne joilla on varaa, muuttavat rauhallisemmille alueille. Tämä takaa taas paremman koulutuksen, joka antaa heikommillekkin lapsille paremmat lähtökohdat kuin lahjakkaille lapsille, jotka pääsevät nauttimaan rauhattomammasta opiskeluympäristöstä.

"Kyllä me voimme välttää muiden maiden kokemat ongelmat, kunhan vain mulle maksetaan tarpeeksi rahaa"

Cls

Quote from: Mika.H on 19.10.2009, 14:23:39
Quote from: rähmis on 19.10.2009, 12:12:36
Nyt pelätäänkin, että koulujen eriarvoistuminen vie pohjan suomalaisten oppimistuloksilta.
Eli siis kun siirretään lapset huonommasta koulusta parempaan, oppimistulokset huonontuvat?!

Suomen koululaitoksen vahvuus on korkea keskimääräinen koulutus. Jos kouluja aletaan jyrkemmin muuttaa "paremmiksi ja huonommiksi", niin kehitys yleensä johtaa siihen, että paremmat muuttuvat hieman paremmiksi ja huonommat todella paljon huonommiksi (Saksassa erityisesti näin on käynyt) häiriköinnin, huonomman asenteen ja muun seurauksena.

PISA-testien tulokset viittaavat myös tähän suuntaan. Jos halutaan parantaa opetuksen tasoa parhaimmille oppilaille, niin mieluummin tekisi sen tasokkaampien valinnaisten kurssien kautta. Häiriköt harvemmin lukevat valinnaista matematiikkaa.

rankka

Quote from: tapio on 19.10.2009, 14:14:16
Quote from: rankka on 19.10.2009, 13:53:18
Quote from: M on 19.10.2009, 13:51:04
Quote from: rankka on 19.10.2009, 13:45:25

Sitä myös kannattaa miettiä hetki että oppiiko lapsi kuinka paljon/hyvin luokassa jossa on hirveä meteli. Äbäläwäbälä-meteli.   



On tutkittu, että kielen & sanavaraston kehitys häiriintyy jo siitä, että kotona on koko ajan televisia päällä. Häly ei ole hyvä, ei lainkaan, missään muodssa.
Allekirjoitan tämän. :)

Vaikka ei olisikaan suorittanut mitään tutkintoa kasvatustieteessä tai ylipäänsä missään, niin voi ihan normaalijärjellä tajuta, miten oppiminen etenee. Esimerkiksi monikulttuurisuuteen pitää ensin tutustua teoriassa kaikessa rauhassa, minkä jälkeen voi opintoja täydentääkseen tehdä ekskursioita monikulttuurisiin ympäristöihin. Näistä ympäristöistä ei pidä paeta heti, jos kohtaa jonkin epämiellyttävän ilmiön, vaan pitää jatkaa opintoja, teoreettisia ja käytännöllisiä, selvittääkseen, mistä oikein on kysymys.

;D Aiewwan.

En nyt kuitenkaan jaksa opiskella enempää tätä aihetta, perheeni uhraten. ;) Toki tiedän että pitäisi jatkaa opintoja ja uhrata perhe siinä sivussa. Hittolainen, miksi pitää kiintyä perheeseen niin paljon?
Taidan olla tunteellinen höpsö.
Ehkä pitäisi käydä jokin kovettava koulutus? Tosin sitten minusta saattaisi tulla tunteeton rasisti.
Niin tai näin, aina väärinpäin  ???
   

Huuhkaja

Jos kohta gangstakulttuuri ja nurja suhtautuminen länsimaisuuteen ehkä edustavatkin puhtaimmillaan niitä ainutlaatuisia arvoja, joista rikastumattomaan kouluun siirretty lapsiraukka jää paitsi, niin ei monikulttuurin haitallisuuteen sellaisia välttämättä tarvita.

Mitä enemmän luokassa on erilaisista taustoista tulevia ja mahdollisesti huonosti suomea osaavia lapsia, sitä enemmän opettajan aikaa ja tarmoa menee heidän erityisopettamiseensa ja alkeellisten, muille selvien asioiden selittämiseen. Ja sitä vähemmän aikaa hänellä on uusien vaativampien asioiden opettamiseen. Opetuksen taso siis laskee automaattisesti, vaikka monikulttuurin edustajat eivät olisikaan kantasuomalaisia heikompia (eli tyhmempiä) sinänsä. Voimavaroja vain ohjautuu eteenpäin menosta erilaisuuksien tasoittamiseen.

Kunhan koulumme (muutkin kuin tuo yksi uutisessa käsitelty) kunnolla monikulttuuristuvat, niin kyllä ne Pisa-tuloksetkin laskevat kansainväliselle tasolle.

peräkylän Antti

Mistäköhän johtuu että samat lapset jotka käyttäytyvät hyvin siivosti kotimaansa koululaitoksen kurissa ja järjestyksessä ovat niitä käytöshäiriöisiä täällä?

herranen

Mitä pitää ymmärtää siitä, että uutisotsikossa puhutaan maahanmuuttajavaltaisista kouluista, mutta kantaväestö kyllästyy menoon kun mamuja on enemmän kuin kolmannes? Uutista dekonstruoimalla voisi todeta, että koulussa valta siirtyy tuossa vaiheessa mamuille ja opettajat muuttuvat koulussa statisteiksi.

Selitys kantaväestön pois muuttamiselle voi löytyä lainaamalla Umayya Abu-Hannaa toisesta ketjusta:

Valkoisessa kulttuurissa erotetaan erilaiset toiminnot; syödään erikseen, kuunnellaan musiikkia liikkumatta ja yskimättä, ja jos ja kun tanssitaan, on oltava selkeät askeleet. Niin sanotuissa mustissa kulttuureissa kuunnellaan konserttia ja voidaan yhtä aikaa syödä, rupatella, tanssia, liikkua, heitellä vauvaa ilmaan ja nauraa.

Aivan samoin suomalaisessa koulussa on eroteltu eri oppiaineet, välitunnit ja ruokatauko toisistaan. Monikulttuurisissa kouluissa taas on käynnissä kehitys, jossa luokassa voi olla yhtä aikaa käynnissä varsinaisen oppiaineen lisäksi oman uskonnon opetus, välitunti ja limudisco.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

Turkulaine

Quote from: Jari Leino on 19.10.2009, 16:00:04
Niinpä. Yksi monikulttuurin edistymisen mittari onkin se, että missä vaiheessa koulukohtaisten Pisa-tulosten julkistaminen lopetetaan.

Tässä suhteessa Suomessa ollaan jo edistymässä. Koulukohtaisia tietoja on jo kieltäydytty antamasta. Mielenkiintoinen artikkeli aiheesta muutaman vuoden takaa:

QuoteSuoritusindikaattorit kertoivat paljon enemmän
koulun oppilasaineksesta kuin koulun pedagogisesta
tasosta. Lukemattomat empiiriset tutkimukset
ovat osoittaneet,
että esimerkiksi vanhempien
taloudellis-sosiaalinen asema ja koulutustaso
selittävät huomattavan osan heidän lastensa
koulumenestyksestä. Suurin osa suoritusindikaattoreiden
kertomasta on siis sellaista, että
koulu ei pedagogisella toiminnallaan voi vaikuttaa
siihen kovinkaan paljon
(ks. esim. Mattila & Olkinuora
2002; Olkinuora & Mattila 2001). Näin
suoritusindikaattoreista ja niiden keskiarvoista ei
siis voida päätellä, mikä osa riippuu taustatekijöistä
ja mikä koulusta.
Tämä ongelma on ollut niin ilmeinen, että on
kehitelty erilaisia value-added-mittareita, "lisäarvomittareita",
joilla oppilaiden taustan ja/tai lähtötason
vaikutus otettaisiin huomioon. Näitä on
kahdenlaisia: yhtäältä voidaan ottaa huomioon
oppilasaines eli se, miten paljon koulussa on oppilaita
vähäosaisista kodeista, maahanmuuttajakodeista
tai miten paljon on erityisopetusta saavia
oppilaita.

Lihavoinnit minun. Johtopäätös ei silti yllätä:

QuoteEnsinnäkin ja erityisesti teknis-analyyttisestä näkökulmasta
suoritusindikaattoreiden julkaisemiseen koulukohtaisesti
liittyy suuri määrä sellaisia teknis-analyyttisiä
ongelmia, joita ei voi voittaa ilman, että järjestelmästä
tulisi äärimmäisen raskas, kallis ja aikaa vievä.
Toiseksi suorituskeskeiseen koulupolitiikkaan yleisemminkin,
mutta erityisesti silloin, kun sitä on raudoitettu
koulukohtaisten suoritusindikaattoreiden julkaisemisella,
liittyy huomattavan suuria ja kielteisiä sivuvaikutuksia,
jotka eivät ole missään järjellisessä suhteessa
saavutettuihin etuihin. Kolmanneksi meillä ei
ole mitään painavaa (koulutus)poliittista syytä alkaa
julkaista koulukohtaisia suoritusindikaattoreita, sillä
Suomessa ei vallitse sellaista koulun legitimaatiokriisiä,
johon indikaattoreilla on muualla haettu helpotusta.

http://yp.stakes.fi/NR/rdonlyres/42BBF093-89F8-4CB2-9A31-962575F8060F/0/052simola.pdf
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Embo

Quote
Niinpä. Yksi monikulttuurin edistymisen mittari onkin se, että missä vaiheessa koulukohtaisten Pisa-tulosten julkistaminen lopetetaan.

Yle toisaalta julkaisi juuri listan ongelmakouluista, joihin Helsinki antaa lisärahaa: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html

Termi ongelmakoulu on uutisen otsikossa, ei oma sanavalintani. Jotenkin tuntuu, että poliittinen korrektius on YLEssä vähenemään päin. Taitaapi olla niin, että moni YLEn PK-seudulla asuvista toimittajista tai on törmännyt monikulttuurin arkeen joko henkkoht tai lastensa päiväkodin koulun kautta.

herranen

Quote
Quote from: Embo on 19.10.2009, 16:47:08
Quote
Niinpä. Yksi monikulttuurin edistymisen mittari onkin se, että missä vaiheessa koulukohtaisten Pisa-tulosten julkistaminen lopetetaan.

Yle toisaalta julkaisi juuri listan ongelmakouluista, joihin Helsinki antaa lisärahaa: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/helsinki_antaa_lisarahaa_ongelmakouluille_1092052.html

Termi ongelmakoulu on uutisen otsikossa, ei oma sanavalintani. Jotenkin tuntuu, että poliittinen korrektius on YLEssä vähenemään päin. Taitaapi olla niin, että moni YLEn PK-seudulla asuvista toimittajista tai on törmännyt monikulttuurin arkeen joko henkkoht tai lastensa päiväkodin koulun kautta.

Kannattaa huomata uutisessa myös termi "Positiivisen diskriminaation määräraha".
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

Embo

Quote from: herranen on 19.10.2009, 16:53:16
Kannattaa huomata uutisessa myös termi "Positiivisen diskriminaation määräraha".

Yleensä muuten näissä määrärahoissa, varsinkin EU:lta tulevissa, on hyvin tiukka kontrolli niiden käytöstä ja vaikuttavuudesta tarkoitukseen. Mahtaako tässä olla samalla lailla? Ihan varmasti on, meillähän rahakirstun vartijat ja rahojen käyttäjät ymmärtävät velvollisuutensa.

Kelpo Hääppönen

Quote from: rähmis on 19.10.2009, 12:12:36
Kehitystä on pyritty pysäyttämään jakamalla lisää tunteja ja rahaa kouluille, joiden oppilasaines on haastavaa. Avun vaikutukset näyttävät ainakin vielä vähäisiltä.
Katsotaanpa, tässä on hieman päällekkäisyyttä: aloitellaan haasteellisena, jo samoihin aikoihin muodostetaan nuoriso ja josta ennen pitkää kultamunia jo kuoriutuukin!

Quote from: rähmis on 19.10.2009, 12:12:36
Valta on vanhempien käsissä
Valtakin on annettu jo vanhempien käsiin eli homma ei siis ole kenenkään hanskassa?
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

Lentomestari

Quote from: M on 19.10.2009, 13:51:04
Quote from: rankka on 19.10.2009, 13:45:25

Sitä myös kannattaa miettiä hetki että oppiiko lapsi kuinka paljon/hyvin luokassa jossa on hirveä meteli. Äbäläwäbälä-meteli.  



On tutkittu, että kielen & sanavaraston kehitys häiriintyy jo siitä, että kotona on koko ajan televisia päällä. Häly ei ole hyvä, ei lainkaan, missään muodssa.

Yhden tuttavan lapsi oli kotona "päivähoidossa" television edessä kaiket päivät, nyt kouluiän lähestyessä ei vieläkään osaa puhua? käy puheterapiaa, yritetään varmaankin saada teletapit ym. pois päästä jotta puhe alkaisi sujumaan.

Turkulaine

Quote from: Turkulaine on 19.10.2009, 16:38:15
Tässä suhteessa Suomessa ollaan jo edistymässä. Koulukohtaisia tietoja on jo kieltäydytty antamasta.

Menettelyä ei kuitenkaan katsottu sopivaksi Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

http://www.kho.fi/paatokset/tulostus/31384.htm
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

hyperbeli

Ammattikunnassani kulkee hiljaa lausuttuja kuiskauksia siitä, että eräs asia jonka näistä mamukouluista tavallinen kantasuomalainen saa, on hyvä keskiarvo.

Todellisuus iskeekin sitten eliittilukiossa kuin nahkia lahna, kun se yli ysin keskiarvon poika olikin osaamistasoltaan seiskan oppilas...

Simo Hankaniemi

Onneksi omat lapseni saivat käydä päiväkodissa, missä ei värissyt käytännössä lainkaan. Ja koulukin on yhtä vapaa värinästä. So far so good. He ovat ilmeisesti viimeinen suomalainen värinävapaa sukupolvi. Vaikea kuvitella, että heidän lapsillaan olisi enää yhtä paljon tuuria.  

salieri

Tässä lista kun se kuitenkin katoaa jostain syystä pian.

.Helsinki antaa lisärahaa ongelmakouluille
julkaistu tänään klo 16:32, päivitetty tänään klo 16:34

Helsingissä kolmisenkymmentä koulua saa erityistä tukea syrjäytymisen ehkäisyyn. Lisärahan perusteena on huoltajien alhainen koulutus ja tulotaso sekä oppilaiden maahanmuuttotaustaisuus. Rahaa jaetaan kymmenestä sataan tuhanteen euroon koulua kohti, ja käytännössä sillä palkataan esimerkiksi kouluavustajia.

Määrärahan myöntämiskriteerit:
- Huoltajien koulutustaso

- Perheiden tulotaso

- Oppilaiden maahanmuuttajataustaisuus

- Ruotsinkielisten lasten suhteellinen osuus samanikäisistä
Helsingin kaupungin opetuslautakunnan mukaan niin sanotun positiivisen diskriminaation määrärahan tarkoituksena on ennaltaehkäistä sosiaalisten ongelmien kasautumista, lisätä koulutuksellista tasa-arvoa ja sosiaalista tasapainoa eri alueiden kesken. Samalla edistetään oppilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Helsingissä rahaa jaetaan vuonna 2009 suomenkieliseen perusopetukseen 1 527 000 euroa ja ruotsinkieliseen perusopetukseen 35 000 euroa. Märärahaa on lisätty edellisvuodesta suomenkielisen opetuksen osalta 385 000 eurolla ja ruotsinkielisen opetuksen osalta 35 000 eurolla.

Positiivisen diskriminaation määrärahaa jaetaan Helsingissä lukuvuosina 2009-2012 seuraaville kouluille:

Suomenkieliset koulut

1. Jakomäen ala-asteen koulu

2. Meri-Rastilan ala-asteen koulu

3. Keinutien ala-asteen koulu

4. Myllypuron ala-asteen koulu

5. Vesalan ala-asteen koulu

6. Laakavuoren ala-asteen koulu

7. Soinisen koulu

8. Koskelan ala-asteen koulu

9. Pelimannin ala-asteen koulu

10. Kontulan ala-asteen koulu

11. Mustakiven ala-asteen koulu

12. Hietakummun ala-asteen koulu

13. Maunulan ala-asteen koulu

14. Pihlajiston ala-asteen koulu

15. Roihuvuoren ala-asteen koulu

16. Mellunmäen ala-asteen koulu

17. Länsi-Pasilan ala-asteen koulu

18. Pihjlajamäen ala-asteen koulu

19. Maatullin ala-asteen koulu

20. Pihkapuiston ala-asteen koulu

21. Eläintarhan ala-asteen koulu

22. Malminkartanon ala-asteen koulu

23. Tahvonlahden ala-asteen koulu

24. Jakomäen yläasteen koulu

25. Myllypuron yläasteen koulu

26. Vesalan yläasteen koulu

27. Malmin yläasteen koulu

28. Siilitien peruskoulu

29. Kallahden peruskoulu

30. Pitäjämäen peruskoulu

Ruotsinkieliset koulut

1. Haga lågstadieskola

2. Blomängens lågstadieskola

3. Nordsjö lågstadieskola

4. Kårböle lågstadieskola

5. Botby högstadieskola

6. Åshöjdens grundskola

Yksityiset sopimuskoulut

1. Helsingin yhteislyseo

YLE Uutiset

digit

Oma kohtaisesta kokemusksesta voinen kertoa, että useat vanhemmat ovat siirtäneet lapsensa "valkeisiin" kouluihin eräästä tietystä koulusta.

Itsellä tuo päätös tuli kun lapseni oli ensimmäisellä luokalla. Menin hakemaan häntä koulusta, niin erään ryhmän edustajat seisoivat röökillä ulko-oven edessä Toinen asia oli, että koulun edustalla on usein rikotuista pulloista lasinsiruja ja viimeinen niitti oli kun olin menossa kirjastoon kun tuli noin 10-13v ikäisiä kaksoisstandarin mukaisia nuorukaisia vastaan, joista nuorin sanoi juuri näillä sanoilla "Vittu mä paina sen pää vessanpyttyyn"...sanoin sille että "Älä helvetis, ihanko tosi" ja tästä alkoi se kaksoisstandarin omaaville tyypillinen mulkoilu ja möllötys.

Uuuden koulun rehtorin kanssa keskustellessa tuli ilmi, että useat muut ovat siirtäneet lapsiansa pois koulusta.
Uuden koulun rehtorin lausahdus jäi hyvin mieleen "ja tässä koulussa joulujuhla pidetään vaikka salaa kellarissa" :)

Jos en ole mitään muuta järkevää elämässäni tehnyt, niin olen usein onnitellut itseäni, että älysin siirtää lapseni pois tuosta koulusta.

Suomen lait voivat määrätä sen mitä puhun ja mitä kirjoitan, mutta mikään laki ei määrää sitä, mitä ajattelen...."Kuka vei porstuasta burkat, voi sian sorkat"

Uljanov

Quote from: Simo Hankaniemi on 19.10.2009, 17:20:15
Onneksi omat lapseni saivat käydä päiväkodissa, missä ei värissyt käytännössä lainkaan. Ja koulukin on yhtä vapaa värinästä. So far so good. He ovat ilmeisesti viimeinen suomalainen värinävapaa sukupolvi. Vaikea kuvitella, että heidän lapsillaan olisi enää yhtä paljon tuuria.  

Maaseutu taitaa enimmäkseen vielä olla ihan rauhallista, joitain etäpesäkkeitä lukuunottamatta. Tietysti maalla itse kasvaneena en muutenkaan haluaisi betonipuutarhassa lapsia kasvattaa, vaikka itse täällä viihdynkin. Kyllä se luonto ja rauhallisuus kuuluu lapsuuteen. Kaupunkiin ehtii sitten vähän vanhempana.

Toivon vain että oma kotikunta säästyy valtion uimakoululta jatkossakin.

FadeAway

QuoteSillon kun oltiin alle 30 prosentissa ei tätä ilmiötä ollut, mutta kun lähestyttiin 40 prosenttia, poismuutto alkoi, kertoo koulun rehtori.

Onkohan tämä reilu 20% rikastumisaste se piste , jossa white flight (mitäs ois suomeksi , valkovuoto?) lähtee kunnolla käyntiin. Kehitys sen jälkeen on hyvin nopeaa. Suomalainen perhe muuttaa pois ja maahanmuuttajaperhe/suku muuttaa tilalle.

Pitäisi saada tiettyt rajat mamujen määrälle /asuinalue/kerrostalo, jos kehityksen tahtoo pysäyttää, mutta ei siihen taida mahdollisuuksia olla.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.