News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

FST Dokumentti "Kuningatar ja minä"

Started by skrabb, 19.10.2009, 09:46:06

Previous topic - Next topic

skrabb

Dokumentin tekijä on Ruotsiin paennut iranilaisnainen, joka oli itse mukana kommunistina kaatamassa shaahia saadakseen Khomeinin valtaan.
Sitten kun vallankumouksessaan kommarikumppaniensa kanssa onnistui, ei taivas auennutkaan, vaan väkivaltaisuus taisi olla vielä pahempaa, kuin shaahin aikana.
Naisten piti alkaa pukeutua säkkiin ja ihmisiä - mm. naisen veli - teloitettiin sen kummemmin kyselemättä.

Eipä oma henkilöhistoria estänyt kommunistiakkaa tekemästä dokumenttia ex-shaahittaresta Farah Dibasta.
Ensin saatetaan oma maa p-aan jamaan ja ryysitään halveksimaansa länsimaahan ja vielä rahastetaan asialla.

Farah Diba kuittasi kyllä dokkarintekijälle, että eivätpä iranilaiset kommunistit paenneet Neukkulaan, Kuubaan tms. vaan ihan muihin maihin.
Tähän akka, että he menivät niihin maihin, jotka heidät huolivat...

Mikä onkaan Iranin tilanne tänään?!

Quote22.10 Dok: Kuningatar ja minä

Dokumentti kahden naisen tapaamisesta. He ovat poliittisesti vastakkaisilla puolilla historiallisista syistä, mutta heillä on paljon yhteistä. Farah Diba, Iranin entinen kuningatar ja edesmenneen Iranin shaahin Mohammed Reza Pahlavin leski ja dokumenttikuvaaja Nahid Persson.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

turha jätkä

Quote from: skrabb on 19.10.2009, 09:46:06
Dokumentin tekijä on Ruotsiin paennut iranilaisnainen, joka oli itse mukana kommunistina kaatamassa shaahia saadakseen Khomeinin valtaan.

Oliko kommunistien tavoite tosiaankin Khomeinin valta-aseman varmistaminen?

skrabb

Quote from: turha jätkä on 19.10.2009, 11:53:04

Ilmeisesti oli. Niin ainakin dokumentin mukaan oli asian laita. Vallankumoojat taisivat tulla petetyksi, kun heille oli luvattu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, kunhan shaahi vaan saadaan pois vallasta.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

turha jätkä

Quote from: skrabb on 19.10.2009, 12:10:18
Quote from: turha jätkä on 19.10.2009, 11:53:04

Ilmeisesti oli. Niin ainakin dokumentin mukaan oli asian laita. Vallankumoojat taisivat tulla petetyksi, kun heille oli luvattu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, kunhan shaahi vaan saadaan pois vallasta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Revolution

Wikipedian artikkelista saa osin eri kuvan, mutta toki pitää olla kriittinen senkin suhteen.

skrabb

Täällä näyttää olevan tietoa Iranin kommunistisesta liikkestä!

http://www.iranchamber.com/history/tudeh/tudeh_party03.php

Sivulta 3/3:
"The mid 70's witnessed a growth of the revolutionary struggle in Iran. Workers' strikes and people's protests reached an unprecedented level and the Shah's regime's crisis were intensifying ever more. The first massive clash of the people with the regime's oppressors took place in Qom on 7th of January 1978.

It was less than a month after the demonstration in Qom, when the people of Tabriz stormed the streets and challenged the Shah. Meanwhile the Tudeh Party of Iran and its underground organisation, "Navid" started to recruit the young people and organize its regional committees.

The people armed struggle and resistance on 8th, 9th and 10th of Feb. inflicted the decisive and final blow to the regime of the Shah and put an end to the 2500 years of monarchy in Iran.

February 11th, 1979 Revolution
The victory of the 11th February 1979 Revolution resulted in the emergence of a political atmosphere in which for the first time, after 25 years political parties and organisations were allowed to organise freely. Tudeh Party of Iran was among those too.

Immediately after the 1979 revolution, all the apparatus of the Shah's regime was abolished, and political power was transferred to religious and civil representatives. The representatives of the left parties were not included in the new leadership. Ayatollah Khomeini and his followers managed to attract the masses by promising them freedom and independence. Ayatollah Khomeini himself succeeded in this manner in becoming the indisputable and unchallengeable leader of the revolution. The first government after the revolution was formed by Mehdi Bazargan as Prime Minister."