News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2009-02-04 HS Sanomalehtiviikko: Rasisismi puhutti Tampereella

Started by Alceste, 04.02.2009, 20:42:47

Previous topic - Next topic

Alceste

Juu en minäkään tiedä mitä se "rasisismi" on. Ehe ehe.

http://blogit.hs.fi/sanomalehtiviikko/rasisismi-puhutti-tampereella/

Quote(http://blogit.hs.fi/sanomalehtiviikko/wp-content/danko.jpg)
Pyynikinkoulun oppilas Adjoa Darko kertoo, ettei ole törmännyt suoraan rasismiin, mutta kohdannut ilkeitä katseita.

Satelliittitoimittajamme raportoivat suoraan koulusta Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Tampereelta. Meri öhman pohti rasismia yhteiskuntaopin esitelmässään.

TEKSTI JA KUVA: Meri Öhman

Tampereella rasismi kouluissa nousi julkisuuteen, kun 16-vuotias Adina Mahuta kirjoitti aiheesta kolumnin Messukylän lukion verkkolehteen.

Mahuta kertoi kuulleensa oppilaiden puhuvan halventavaan sävyyn maahanmuuttajista, mutta myös opettajat kommenteillaan olivat ruokkineet syrjintää.

Yläasteella maantiedon opettaja oli puhunut neekerien, vinosilmien ja punanahkojen asuinalueista. Tästä kirjoituksesta sain hyvän aiheen yhteiskuntaopin ajankohtaiskatsaukseen.

Luokassa käy vilkas keskustelu esitelmän jälkeen. "Tunnen joitakin poikia, jotka väittävät, etteivät ole rasisteja. Silti heti kun puhutaan ulkomaalaisista, he kuuluttavat kovaan ääneen, että Suomi suomalaisille."

"Tietysti aina kun ihmisiä muuttaa toiseen maahan, voi tulla kulttuuriongelmia. Asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä rodun kanssa, olen ehdottomasti rasismia vastaan."

Joku on sitä mieltä, että jos maahanmuuttajat tekevät rikoksia, heidän pitäisi mennä istumaan tuomionsa kotimaahansa. "Ei ole reilua, että he tulevat Suomen vankiloihin ikään kuin hotelliin."

Toiselta puolelta luokkaa tulee vastaus kommenttiin. "Mutta jos syrjimme maahanmuuttajia, emmekä tarjoa heille töitä, luomme ikävän ilmapiirin. Eivätkä kaikki ulkomailta tulleet ole todellakaan rötöstelijöitä."

Eräs ihmettelee, että siivoajat ja bussikuskit ovat usein tummaihoisia. Miksi he eivät saa koulutustaan vastaavaa työtä?

Opettaja Jari Halminen vastaa: "Edellytyksenä työllistymiseen on usein riittävä suomen kielen taito. Esimerkiksi lääkärin on ymmärrettävä, mitä potilas sanoo. Ja kyllä terveyskeskuksissa on nykyään useita ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä."

Yksi tyttö kertoo erikoisesta tapauksesta bussista. Takapenkillä oli istunut kolme tummaa miestä, ja autoon oli noussut iäkkäämpi naishenkilö.

"Hän mulkoili takapenkkiläisiä kummallisesti, ja meni istumaan mahdollisimman kauas heistä. Miten joku voi olla noin ennakkoluuloinen?"

"Usein juuri vanhemmat ihmiset käyttävät rasistisia ilmauksia, koska he ovat tehneet niin ennenkin. Ajatellaan, että samalla tavalla voi puhua nykyäänkin, eikä haluta muuttua."

"Mutta me olemme tulevaisuuden sukupolvi, ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa yleisiin käsityksiin."

Adjoa Darko, 15, on syntynyt ja asunut koko ikänsä Suomessa. Hänen sukujuurensa isän puolelta ovat Ghanassa. "Kukaan ei ole koskaan sanonut suoraan mitään rasistisia kommentteja. Joskus olen kuitenkin törmännyt ilkeisiin katseisiin, niistä on tullut ikävä tunne", Darko sanoo.

"Kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja rasistien päätä voi olla vaikea kääntää. He voisivat kuitenkin pitää kantansa omana tietonaan, eivätkä päästää niitä kaikkien kuuluviin."
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

Veli Karimies

Minäkin olen sitten varmaan kohdannut rasismia, kun olen saanut niitä kamalia ilkeitä katseita.

rähmis

QuoteUsein juuri vanhemmat ihmiset käyttävät rasistisia ilmauksia, koska he ovat tehneet niin ennenkin. Ajatellaan, että samalla tavalla voi puhua nykyäänkin, eikä haluta muuttua.

Voihan golliwog! Uskallanko huomenna puhua enää moniosaajista ja kultamunista, vai ovatko ne jo lisätty rasististen ilmaisujen loputtoman pitkään listaan? 

Memphis

QuoteToiselta puolelta luokkaa tulee vastaus kommenttiin. "Mutta jos syrjimme maahanmuuttajia, emmekä tarjoa heille töitä, luomme ikävän ilmapiirin. Eivätkä kaikki ulkomailta tulleet ole todellakaan rötöstelijöitä."

"Mutta me olemme tulevaisuuden sukupolvi, ja meillä on mahdollisuus vaikuttaa yleisiin käsityksiin."

"Kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja rasistien päätä voi olla vaikea kääntää. He voisivat kuitenkin pitää kantansa omana tietonaan, eivätkä päästää niitä kaikkien kuuluviin."

Äkkiseltään heräsi kysymys. Miten ihmeessä me voisimme tarjota töitä? Vähänväliä tulee uusia ilmoituksia YT-neuvotteluista.
On täysin totta että kaikki ulkomailta tulleet eivät ole rötöstelijöitä mutta tilastot kertovat että moni heistä on.

Yleisiin käsityksiin pitäisikin vaikuttaa. Tällä hetkellä meille koitetaan väkisin uskotella että maahanmuutto on välttämätön voimavara. Minun (ja uskoisin ettei monen muunkaan) mielestäni ei ole.

Jännä tuo "kaikilla on oikeus mielipiteisiin" juttu. Siis saa olla mielipide. Mutta jos se on kriittinen niin sitä ei saa sanoa.
Sananvapautta? kyllä mutta tietyillä ehdoilla.

Faktatietojen kertominen ei ole rasismia. Aina kun koittaa asiallisesti keskustella ihmisten kanssa maahanmuutosta. Niin ei mene kauaa kun tulee kommentti "olet rasisti mun ei oo pakko perustella mielipiteitäni sulle"

Alceste

Quote from: Memphis on 04.02.2009, 21:46:54
Äkkiseltään heräsi kysymys. Miten ihmeessä me voisimme tarjota töitä? Vähänväliä tulee uusia ilmoituksia YT-neuvotteluista.
Pitää huomata että tässä on siis kyse koululaisista. Kuka niille on mennyt moista opettamaan...
"At last, the gods remove cock from fucking ass."
--Quintus Lentulus Batiatus

"'Suosi suomalaista' on nykyään ainakin rasistinen ilmaisu. Joutsenmerkki ja suomenlippu ovat rasistisen tuotteen merkkejä. Suomalainen peruna on rasisti."
--Sotakoira@Muro

Memphis

Quote from: Alceste on 04.02.2009, 22:02:20
Quote from: Memphis on 04.02.2009, 21:46:54
Pitää huomata että tässä on siis kyse koululaisista. Kuka niille on mennyt moista opettamaan...

Huomioin kyllä asian. kyseessä on ilmeisesti 9:ttä luokkaa käyvä kirjoittaja kun kerran oli yhteiskuntaopin aine. Luulisin että noilla yhteiskuntaopin tunneilla on käsitelty tätä "taantuma" aihetta. Muutenkin tuon ikäisellä ihmisellä pitäisi olla jonkinlainen käsitys nykytilanteesta.
En todellakaan oleta että tuon ikäinen lukisi mitään lakitekstiä. Mutta tuskin on onnistunut välttymään median tiedottamiselta.
Faktatietojen kertominen ei ole rasismia. Aina kun koittaa asiallisesti keskustella ihmisten kanssa maahanmuutosta. Niin ei mene kauaa kun tulee kommentti "olet rasisti mun ei oo pakko perustella mielipiteitäni sulle"

Lexor

QuoteYksi tyttö kertoo erikoisesta tapauksesta bussista. Takapenkillä oli istunut kolme tummaa miestä, ja autoon oli noussut iäkkäämpi naishenkilö.

"Hän mulkoili takapenkkiläisiä kummallisesti, ja meni istumaan mahdollisimman kauas heistä. Miten joku voi olla noin ennakkoluuloinen?"

Minäkin menin kerran bussiin ja takapenkillä istui 4 nuorta tummaa miehenalkua. Pojat julistivat kovaan ääneen bussimatkan aikana kuinka he aikovat mm. raiskata suomalaiset naiset ja hakata ja ryöstää mummot. Miten joku voi olla noin ennakkoluuloinen?

M.E

QuoteYksi tyttö kertoo erikoisesta tapauksesta bussista. Takapenkillä oli istunut kolme tummaa miestä, ja autoon oli noussut iäkkäämpi naishenkilö.

Minäkin olen kokenut rasismia!!!
Mummoilta olen saanut pahaa silmää bussissa jo iät ja ajat ja olen 110% varma, että se voi vain ja ainoastaan johtua siitä, että ko. mummot ovat rasisteja suolistosairauksia sairastavia kohtaan. Itse sairastan kroonista suoliston autoimmuunisairautta, joka pakottaa minut välttämään tiettyjä ruoka-aineita.

Olen varma, että tämän täytyy olla syynä siihen. Äänekkäällä puhumisella kaverieni kanssa ei luonnollisesti voi olla mitään tekemistä asian kanssa tai muuten rasismi!!!
"Tässäkö se elämä sitten olikin? Sanokaa heille, että sanoin jotain älykästä."

ihminen