News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Karjalan palauttamisesta

Started by Kim Lindblom, 10.10.2009, 07:45:50

Previous topic - Next topic

Kim Lindblom

Muistan kun Pohjalaisen päätoimittaja Markku Mantila kertoo meille, että keskustelu Karajalan palauttamisesta on pelkkää haihattelua. Mantilan mukaan Karjala ryöstettiin meiltä vääryydellä, mutta se nyt on vain hyväksyttävä. Karajalan palauttamisen vaatiminen on kuulemma sama kuin jos vaatisi Venäjää maksamaan Suomelle sotakorvaukset takaisin.

Olen huomannut, että Mantila ei ole yksin ajatustensa kanssa. Monet ns. eliitin edustajat ovat sitä mieltä, että suomalaisilla ei olisi oikeutta pyytää korvauksia menneistä vääryyksistä olivat nämä sitten Karjalansa menettäneitä tai neuvostopartisaanien murhaamia siviilejä. Menneet kuun kuulemma ovat menneitä ja niiden esiin kaivaminen aiheuttaa vain pahaa mieltä Venäjällä.

Mutta miksi rajoittaa tämä itsehillinnän vaatimus vain suomalaisiin. Eivätkö nämä kaikesta kaiken tietävät historian vääryydet unohtamaan pyrkivät voisi antaa samaa ohjetta myös esim. maailman juutalaisjärjestöille. Eli miksi hekään enää vaativat korvauksia 1940-luvun tapahtumista, kun menneet kerran ovat menneitä. Vai onko niin, että unohtamisen ja anteeksiantamisenkin tulee olla valikoivaa ja riippuvaista siitä mikä milloinkin on poliittisesti korrektia.

Minulle on jäänyt hiukan epäselväksi tämä Karjalan palauttamisen vastustajien väite, että Karjalan palauttaminen maksaisi liikaa, puhutaan kymmenien miljardien eurojen kustannuksista. Mistä nämä kustannukset syntyisivät? Ei kait jonkun maa-alueen omistamisesta mitään kustannuksia synny, yleensä asia on päinvastoin.

Samoin ihmetyttää pelko suuren venäläisvähemmistön synnystä maahamme. Itse en ainakaan ole missään vaiheessa halunnut Karjalan nykysysiä asukkaita palautuksen yhteydessä. Päinvastoin, Karjala luovutettiin ihmisistä tyhjänä ja sellaisena se on taksinkin saatava. Kyllä Venäjällä on tilaa ihmisten asua.

Käytäessä keskustelua menetetyn Karjalan palauttamisesta puhutaan usein myös palauttamisen kustannuksista. Palauttamista vastustavat vetoavat lähes aina palauttamisen kalleuteen. Suurimpana kustannuksia aiheuttavana eränä mainitaan Karjalassa asuva venäläinen väestö. Tämä on seikka jota en ymmärrä. Käsittääkseni luovutettiin Karjala väestöstä tyhjänä, joten tyhjänä se olisi myös saatava takaisin.
Itse vertaisin tilanneetta siihen, että jos naapurin hulttiopoika varastaisi autoni ja jos pyytäisin saada autoni takaisin, niin ei kait minun pitäisi myös adoptoida hulttiopoikaa?

öljymies

400.000 suomalaista menetti kotinsa,niitä jotka vastustavat palautus pyyntöjä,voisivat ajatella miltä heistä itsestä tänään tuntuisi jos käskettäisiin lähteä ja jättää koti ja omaisuus,kun onnettumuus sattuu omalle kohdalle ollaan kyllä vaatimassa oikeutta,jos vieraille ei sillä väliä.