News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-10-07 Kumppani: Rajkumar Sabanadesanin haastattelu (Lammin vok:n johtaja)

Started by Roope, 07.10.2009, 19:53:37

Previous topic - Next topic

Roope

Lammin ja Ruoveden vastaanottokeskuksien johtajan pitkä haastattelu, jossa hän kritisoi Suomen turvapaikkapolitiikkaa. Alkuperäisessä jutussa myös hänen lähdöstään tamilitiikerien luota ja elämästä suomalaisessa turvapaikkajärjestelmässä. Turvapaikkaa hän ei koskaan saanut, mutta karkotuspäivänä myönnettiin oleskelulupa opiskelun perusteella. Kolmen vuoden odotuksen jälkeen.

Quote[...]
Sabanadesanin mielestä yksi suurimmista ongelmista Suomen turvapaikkapolitiikassa on juuri se, että siitä puhutaan liian vähän. Vaikka maahanmuutto- ja turvapaikkakysymykset ovat olleet runsaasti esillä mediassa viime aikoina, Sabanadesanin mielestä niistä pitäisi puhua vielä enemmän.

Ongelmallista on se, että alalla työskentelevät ihmiset yrittävät monesti antaa liian positiivisen kuvan maahanmuutosta ja turvapaikkakysymyksistä. Esimerkiksi vastaanottokeskusten työntekijät ovat puristuksissa asiakkaiden ja suuren yleisön välissä. Alati muuttuvaa turvapaikkapolitiikkaa joudutaan puolustelemaan molemmille.

Sabanadesan ei sorru samaan syntiin: hän arvostelee Suomen turvapaikkapolitiikkaa avoimesti.

Suurin ongelma hänen mielestään on politiikan lyhytjänteisyys. Kun turvapaikanhakijoita tulee enemmän, perustetaan uusia vastaanottokeskuksia. Kun hakijamäärät vähenevät, keskuksia aletaan heti lakkauttaa. "Lakkautusten jälkeen, vuonna 2007, keskuksia oli kymmenen. Nyt aikuisille tarkoitettuja vastaanottokeskuksia on 29."

Sabanadesanin mukaan Suomen turvapaikkapolitiikka muistuttaa tulipalon sammuttamista. "Siihen suhtaudutaan väliaikaisena ongelmana. Tietenkin turvapaikkajärjestelmä on yksittäisen turvapaikanhakijan näkökulmasta väliaikainen, mutta koko yhteiskunnan näkökulmasta se on pysyvä."

Niinikään Suomessa ei osata arvioida tulevia turvapaikanhakijamääriä. "Talvi aina yllättää kesärenkailla ajajan, vaikka hän tietääkin, että talvi aina tulee. Tämä on vähän sama asia", Sabanadesan naurahtaa.

Kun talvi sitten tulee, kiire on hirmuinen. Sabanadesanin johtamien uusien vastaanottokeskusten oli keväällä aloitettava toimintansa kolmessa viikossa. Pikavauhdilla oli rekrytoitava 50 työntekijää.

"Politiikkaa muutetaan joka toinen vuosi. Muutoksia tehdään sen mukaan, miltä juuri sillä hetkellä tuntuu. Mutta mitä tapahtuu esimerkiksi kolmen vuoden päästä?"

Rasismia vastaanottokeskuksissa

Sabanadesan ei hyväksy ennakkoluuloja turvapaikanhakijoita kohtaan, mutta ei myöskään pidä turvapaikanhakijoita pyhimyksinä – heitä on joka lähtöön. Sabanadesan pystyy puhumaan arkailematta kenties juuri siksi, että hän on itse käynyt järjestelmän läpi.

Nykyiseltä johtajan palliltaan Sabanadesan tuomitsee entisen sisäministerin Kari Rajamäen puheet "turvapaikkashoppailusta". Hän kuitenkin myöntää, etteivät kaikki turvapaikkahakemukset ole perusteltuja.

Järjestelmää pitäisikin nopeuttaa, jotta perustelemattomat hakemukset voitaisiin hylätä nopeammin. Tällaiset tapaukset eivät Sabanadesanin mielestä saisi leimata kaikkia turvapaikanhakijoita.

Myös turvapaikanhakijoiden ja valtaväestön yhteenottoihin Sabanadesan suhtautuu maltillisesti. "Monet asiakkaat valittavat kokemistaan vääryyksistä. Kyseessä voi olla ihan oikea vääryys, mutta kyse voi olla myös omasta kompleksista, kielitaidon puutteesta tai suomalaisen yhteiskunnan väärinymmärtämisestä."

Turvapaikanhakijoilla on usein myös epärealistisen suuria odotuksia. "Asiakkaan on helppo ajatella, ettei saanut apua jossain asiassa, koska vaikkapa sairaanhoitaja on rasisti. Itse asiassa saattaa olla, että sairaanhoitaja ei yksinkertaisesti voi auttaa juuri siinä ongelmassa."

Sabanadesan muistuttaa, että ennakkoluulot elävät vahvasti myös vastaanottokeskuksissa. Joku ei halua samaan huoneeseen muslimin kanssa, toinen karttaa mustaa miestä. "Vastaanottokeskuksissa on paljon enemmän rasismia kuin niiden ulkopuolella!"

Yltiöoptimisti?

Toisaalta Sabanadesan ymmärtää hyvin turvapaikanhakijoiden turhautumista. "Tunteet ovat pinnalla, ja jatkuvasti koetaan pettymyksiä. Jatkuvasti saa kuulla sanan 'ei'. Ja jopa sen, ettei haluta ollenkaan tähän maahan."

Turvapaikkahakemusten käsittely voi kestää vuosia. Ja kun lupa on saatu, pettymys saattaa olla suuri – rahaa ei ole, töitä on vaikea saada, ja voi joutua asumaan yksin pienellä paikkakunnalla. Monelle tulee ikävä vastaanottokeskusta: siellä sentään oli ihmisiä, joille jutella.
[...]
Kumppani-lehti: Rajkumar Sabanadesan – ikuinen optimisti

Asiallista puhetta. Tosin en ymmärrä mikä häntä Kari Rajamäen "turvapaikkashoppailu"-puheessa niin erityisesti ärsytti. Kolmannes Suomen nykyisistä turvapaikanhakijoista kiertää Eurooppaa "shoppailemassa" ja Sabanadesankin sanoi haluavansa heistä nopeammin eroon.

Samassa lehdessä myös pääkirjoitus sananvapaudesta ja tasa-arvosta: Kriittistä keskustelua maahanmuutosta
QuoteMutta tasa-arvo ei ole vain sitä, että kaikki saavat sanoa samoja asioita julkisuudessa tai jos sananvapaus kielletään yhdeltä, se pitää kieltää toiseltakin. Tasa-arvo liittyy myös valtasuhteisiin, henkilöiden positioihin suhteessa toisiinsa. Valtaapitävän sanoilla on enemmän valtaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ano Nyymi

Mielenkiintoinen kohta oli alkuperäisessä lehtijutussa jossa hän naureskeli hänelle soittaneiden virkamiesten kyselyistä siitä että osaako hän puhua suomea.

Eli kyllä se ylemmyydentuntoinen rassismi piilee ilmeisesti eniten juurikin siellä herraköörissä, siis heissä jotka julkisuudessa kyllä haluavat antaa itsestään suvaitsevan humanistin kuvaa.

FadeAway

Quotevuonna 2007, keskuksia oli kymmenen. Nyt aikuisille tarkoitettuja vastaanottokeskuksia on 29."

Kehitys on nousujohteista.

On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

JPU

QuoteTurvapaikanhakijoilla on usein myös epärealistisen suuria odotuksia.
Varmasti on jos ei ole hakemassa turvapaikkaa vainojen ja sodan takia vaan helppoa elämää maasta jossa kaikki eivät kohtelekaan maahantulijaa kuin kuningasta, rahaa ei sadakaan taivaalta, maan asukit eivät pidäkään sosiaalipummimaahanmuuttajista ja vaaleahiuksiset säkittämättömät huorat nakkelevat niskojaan.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

rankka

Tamilitiikeri on tehnyt pitkän matkan vastaanottokeskuksen pomoksi.

Hienoa on että hän on kuitenkin tehnyt asioidensa eteen työtä.

"Pikkuhiljaa Sabanadesan pääsi uuden elämän alkuun Suomessa. Hän teki sekalaisia töitä – siivoamisesta baarimikoksi – ja pääsi opiskelemaan. Ensin lähihoitajaksi, sitten sairaanhoitajaksi ja sosionomiksi. Lopuksi hän suoritti vielä sosiaali- ja terveysalan johtajakoulutuksen."

On myös hyvä että hän vaatii enemmän keskustelua.

"Sabanadesanin mielestä yksi suurimmista ongelmista Suomen turvapaikkapolitiikassa on juuri se, että siitä puhutaan liian vähän. Vaikka maahanmuutto- ja turvapaikkakysymykset ovat olleet runsaasti esillä mediassa viime aikoina, Sabanadesanin mielestä niistä pitäisi puhua vielä enemmän."

Mutta kävikin ilmi että se keskustelu ilmeisesti pitäisi olla sitä että lisää lisää ja lisää..

"Suurin ongelma hänen mielestään on politiikan lyhytjänteisyys. Kun turvapaikanhakijoita tulee enemmän, perustetaan uusia vastaanottokeskuksia. Kun hakijamäärät vähenevät, keskuksia aletaan heti lakkauttaa. "Lakkautusten jälkeen, vuonna 2007, keskuksia oli kymmenen. Nyt aikuisille tarkoitettuja vastaanottokeskuksia on 29."

Sabanadesanin mukaan Suomen turvapaikkapolitiikka muistuttaa tulipalon sammuttamista. "Siihen suhtaudutaan väliaikaisena ongelmana. Tietenkin turvapaikkajärjestelmä on yksittäisen turvapaikanhakijan näkökulmasta väliaikainen, mutta koko yhteiskunnan näkökulmasta se on pysyvä."

Niinikään Suomessa ei osata arvioida tulevia turvapaikanhakijamääriä. "Talvi aina yllättää kesärenkailla ajajan, vaikka hän tietääkin, että talvi aina tulee. Tämä on vähän sama asia", Sabanadesan naurahtaa."
-Minua ei ainakaan naurata

Ja lopuksi tamili räjähtää .. (huumoria)

"Tätä nykyä ennakkoluulot ovat suorastaan koomisia. "Joskus joku korkea-arvoinen viranomainen soittaa minulle, tietäen hyvin kuka olen ja missä asemassa olen. Ja kysyy, osaanko suomea. Give me a break! Tamilinkielelläkö työskentelisin?" Sabanadesan räjähtää nauruun.

Sarkastisesti sanottuna, eksä tiiä kuka mä oon??

Tietenkinhän jos ei olisi tätä VOK-bisnestä, niin ei hänkään olisi johtaja, eikä olisi niitä 50 sen takia perustettua työpaikkaa. Toki varmaan tuolla koulutuksella saisi muutakin työtä.

Roope

Quote from: rankka on 07.10.2009, 21:30:04
"Tätä nykyä ennakkoluulot ovat suorastaan koomisia. "Joskus joku korkea-arvoinen viranomainen soittaa minulle, tietäen hyvin kuka olen ja missä asemassa olen. Ja kysyy, osaanko suomea. Give me a break! Tamilinkielelläkö työskentelisin?" Sabanadesan räjähtää nauruun.

Minä taas ymmärsin tuon kohdan niin, että korkea-arvoisten viranomaisten mielestä positiivisessa syrjinnässä ollaan jo niin pitkällä, että vok-johtajan hommiin voitaisiin hyvinkin valita maahanmuuttaja, joka ei osaa suomea. Se taas naurattaa yhtä vähän kuin Umayya Abu-Hannan naureskelu kiintiöpaikalleen Valtion taidemuseon kulttuurivähemmistökoordinaattorina.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Rauli

Opiskeluaikoinani asuin samassa solussa singaleesin (Sri Lankan valtaväestö) kanssa. Kysyin häneltä, mikä ero on singaleesien ja tamilien välillä? Hän vastasi, että "tamilit ovat mustia".
Ehkä näin, joku toinen olisi voinut todeta jotain uskonnollisesta eroavaisuuksista.
"No one among us can complain about his death, for whoever joined our ranks put on the shirt of Nessus. A man's moral worth is established only at the point where he is ready to give up his life in defense of his convictions." - Henning von Tresckow, 21.07.1944

Lemmy

- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

RP

Pääosin asiaa. Termin "asiakas" väärinkäyttö pisti silmään. Asiakas on se joka maksaa viulut ja/tai kenen tahtoa palveluntarjoajan pitäisi toteuttaa. Vastaanottokeskusten työntekijöiden oikeat asiakkaat ovat suomalaiset äänestäjät/veronmaksajat.

(kyllä minä tiedän mustanmaijan peräosiakin kutsutun "asiakaspalvelutiloiksi", mutta silloin kai ilmaisua on jo lähtökohtaisesti käytetty ainakin osittaisena vitsinä)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

kommentoijatar

Voi kun muissakin vastaanottokeskuksissa olisi yhtä asialliset ja esimerkilliset johtajat.

rankka

Quote from: Roope on 07.10.2009, 22:19:02
Quote from: rankka on 07.10.2009, 21:30:04

Minä taas ymmärsin tuon kohdan niin, että korkea-arvoisten viranomaisten mielestä positiivisessa syrjinnässä ollaan jo niin pitkällä, että vok-johtajan hommiin voitaisiin hyvinkin valita maahanmuuttaja, joka ei osaa suomea. Se taas naurattaa yhtä vähän kuin Umayya Abu-Hannan naureskelu kiintiöpaikalleen Valtion taidemuseon kulttuurivähemmistökoordinaattorina.
Kyllä sen voi käsittää niin myös. :)
Ei minuakaan naurata sinänsä.
Ainut mikä naurattaa aika paljon on Apu-Hanna. Joka kerran kun hän aukaisee suunsa, ensin joutuu hieman kiihottumaan, ja lopuksi nauramaan kaikelle sille päättömyydelle mitä sieltä tulee. Olen ollut siinä luulossa että ihmiset paskantaa perseestä, ei suusta. Oppia ikä kaikki.  8) 

JPU

QuoteSabanadesan muistuttaa, että ennakkoluulot elävät vahvasti myös vastaanottokeskuksissa. Joku ei halua samaan huoneeseen muslimin kanssa, toinen karttaa mustaa miestä. "Vastaanottokeskuksissa on paljon enemmän rasismia kuin niiden ulkopuolella!"
Miksi tästä ei ole jo revitty isoja otsikkoja:

MAAHANMUUTTAJA KERTOO: TURVAPAIKANHAKIJAT OVAT RASISTEJA!

Jos tuon saman olisi sanonut suomalainen, olisi poliisi jo ovella. Missä nyt ovat yleinen syyttäjä ja tasa-arvovaltuutettu? Tuohan on ihan selvää kiihoitusta kansanryhmää vastaan jolla yleistetään turvapaikanhakijat paljon rasistisemmaksi ryhmäksi kuin suomalaiset ovat.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014