News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Nationalismin surkeudesta

Started by anarkisti, 29.09.2009, 12:48:33

Previous topic - Next topic

Pöllämystynyt

Ihmiset ovat aina olleet etnisesti tietoisia. Se on vietti, eikä siihen tarvita aatetta. Nationalismi-sana on vähän turha, koska se kuvaa ihmisen perusluontoon kuuluvaa viettiä jonkinlaisena oppina. Nationalismi-sana on jopa haitallinen, koska sana on leimattu, ja jotain nationalismiksi "syyttämällä" voidaan punavihreässä kielenkäytössä yrittää tukahduttaa alkuperäiskansojen luonnollista identiteettiä ja itsetuntoa.

Nationalismi oppina on kyllä ollut tärkeä silloin, kun etnisyydet etsivät itseään.

Nationalismin ja luontaisen etnisen identifioitumisen ero näkyy selvästi siinä, että suurin osa suomalaisista ei sanoisi olevansa nationalisteja, mutta suurin osa kuitenkin kokee etnistä identiteettiä, itsetuntoa, vastuuta ja ryhmähenkeä - vaikka sitten tukahdutetusti. Mihin sitä leimaavaa termiä edes tarvitaan, kun kaikki hoituu ilmankin, kun luonto lahjoittaa itsestään meille alkuperäiskansoille rakkauden alkuperäämme kohtaan? Toki sitä rakkautta kannattaa viljellä ja kehittää, mutta silloinkaan sitä ei tarvitse jollain leimatermillä latistaa.

Ylikansallista ummaa havittelevat islamistit muuten ovat nationalisteja jopa sanan kielteisessä leimamerkityksessä, sillä he eivät identifioidu luonnostaan etnisyyksiinsä, vaan opillisesti luotuun keinotekoiseen joukkioon, ummaan. Ja sanotaanko heitä nationalisteiksi? Haukutaanko heitä nationalisteiksi? Ei, vaikka he ovat nationalisteja juuri leimaavassa mielessä. Heitä ei kutsuta sillä tertmillä, koska termi on leimaava, koska se vahingoittaa kohteitaan, ja islamisteja ei monikultturismin pyhimyksinä voida vahingoittaa. Miksi meidän sitten pitäisi vahingoittaa itseämme? Jätetään tuollaiset termit islamisteille.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

anarkisti

Quote from: TH on 29.09.2009, 14:27:56
Pelkkien itsemurhatilastojen perusteella ei kannata ryhtyä tekemään päätelmiä hyvinvoinnista. Jos niin tehtäisiin, hyvinvoivimpina paikkoina täytyisi pitää kehitysmaita, joissa eliniän odote on vuosikymmeniä länsimaita matalampi ja aliravitsemus, malaria, AIDS jne. tappavat röykkiöittäin ihmisiä.

Niin, mitäs jos tosiaan niin tehtäisiin?

QuoteItsemurha-alttiuteen vaikuttavat suuresti mm. ilmasto ja geneettinen perimä.

Jaa, että itsemurha-alttius on esim. minunkin "geneettinen erityispiirre"? Taidan soittaa poliisille.

Nietzsche kirjoitti miten tärkeä asia ilmasto on elämässä, mutta en ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi. Ehkä tää Kehä 3:n sisäpuolinen ilmasto on sitten se paras mahdollinen, ainakin minulle.

QuoteVain pikkuriikkinen osa suomalaisista päätyy itsemurhaan.

Ei minusta kovin pikkuriikkinen.

QuoteUseimmat ovat tyytyväisiä elämäänsä.

Koko elämänsä vai välillä/silloin tällöin? Mistäs tuon tiedät?
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

Virkamies

Jos yhteisö koostuu kohtuullisen samanlaisista ihmisistä, kieli, tavat jne., niin silloin todennäköisyys rauhalliseen kanssakäymiseen lisääntyy. Tämä on nähdäkseni pelkkä antropologinen totuus, jolle ei voi oikein mitään.

Se johtuu ymmärtääkseni siitä, että mitä läheisemmältä ihminen vaikuttaa toiselle, sitä voimakkaammin hän laukaisee samaistumisreaktioita niissä toisissa ihmisissä. Mitä suurempia eroja ihmisissä, sitä vähemmän samaistumista ja siten ollen välittämistä. Kun yhteisön ihmiset välittävät toisistaan enemmän, niin silloin seuraa rauhallisempaa toimintaa.

Historiasta me voimme indusoida väitteen, että yksilön ei kannata kuulua eri heimoon kuin väkivaltamonopolia hallitsevat ihmiset. Hurjemmissa tapauksissa, eli yhteisöissä, joissa on erilaisia kilpailevia väkivaltakartelleja, voidaan huomata, että kartellit yleensä muodostuvat noudattaen yhteisön sisällä noudattavia heimokäsitteitä. Yleensä yhteisön sisälle voi ennustaa syntyvän erilaisia kilpailevia väkivaltaryhmiä, jos ihmisten erilaisuus lisääntyy selkeästi ja samaistumista ei synny.

Kiitän kohtalottaria, että olen näin rauhallisessa maassa. En halua tänne synnytettävän tilannetta, jossa maassa on kilpailevia väkivaltakoneistoja. Sinisilmäiset ihmiset uskovat, että voidaan synnyttää uusi ihminen, joka tuntee riittävää samankaltaisuutta kaikkia muita ympärillään olevia ihmisiä kohtaan, mutta minä en siihen mielestäni realistina usko.

anarkisti

Quote from: Miniluv on 29.09.2009, 14:19:13
Ja jos kotona ei ole opetettu, miten ihmisten kanssa keskustellaan, saat kyllä tunnin tarvittaessa.

Ooh, isäsikö vai äitisi sanoi, ettei saa sanoa vittu? Paras sitten totella!

Ei mun vanhemmat mulle sellasta kertonut.  :-\
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

anarkisti

Quote from: Jiri Keronen on 29.09.2009, 14:28:12
Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 14:20:44
Mutta kun mulla ei ole mitään Eurooppa-toivetta.

Kritiikin esittäminen ilman, että edes yrittää tarjota vaihtoehtoja, on kelvoton tapa toimia.

Tää nyt voi kuulostaa vähän ikävältä, sori siitä, mutta mä oon kokeillut sellaista vaihtoehtoa kuin "elämän hankkiminen". Tähän mennessä toiminut kohtuullisesti. Voin ilmottaa täällä jos loppuu toimiminen, niin tuollaista erehdystä harkitsevat tietävät sitten, ettei kannata ottaa riskiä ja kokeilla.
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

St. Quentin

Anarkismin heikkous piilee siinä, että sillä on aivan liian
ruusunpunainen käsitys anarkistisesta
"valtiosta" tai alueesta/tilasta, jolla anarkismi on vallassa.

Miten sellainen "valtio" oikeasti toimisi?

Entä ne ihmiset, jotka mahdollisesti jäisivät tuossa tilassa
vähemmistöön eivätkä haluaisi ratkaista asioita tai kohtaamiaan
vaikeuksia pelkällä hyvällä tahdolla?
Sallittaisiinko heille sitten eri säännöt ja mahdollisuudet toteuttaa
omaa valtion ihannettaan vai pakotettaisiinko heidät anarkismiin (totalitarismi)?

Millä anarkistinen "valtio" korvaa vanhan valtion hallinnon,
virkamieskoneiston ja infrastruktuurin?

Hoidettaisiinko anarkistisessa yhteiskunnassa talous ja kaupankäynti venäläisen mafian tyyliin vai miten?

Omasta mielestäni nykyinen demokratiaan, nationalismiin ja kapitalismiin
perustuva valtio on paras. Anarkismi ja kommunismi yms. ovat pelkkää haihattelua, utopiaa.

Mister Congressman why can't you understand.

metsämies

Tällaisella tervehenkisellä nationalismilla, isänmaallisuudella, miksi ikinä sitä kukin haluaa kutsua on myönteisiä vaikutuksia niin arkipäivän tasolla kun sitten koko kansakunnan kohdalla. Semmonen yhteenkuuluvuuden tunne joka laittaa ihmiset toimimaan muidenkin kuin itsensä hyväksi. Vaikkei kahdella henkilöllä olisi mitään muuta yhteistä niin molemmat ovat suomalaisia ja siitä voi olla ylpeä.

herranen

#37
QuoteYlikansallista ummaa havittelevat islamistit muuten ovat nationalisteja jopa sanan kielteisessä leimamerkityksessä, sillä he eivät identifioidu luonnostaan etnisyyksiinsä, vaan opillisesti luotuun keinotekoiseen joukkioon, ummaan. Ja sanotaanko heitä nationalisteiksi? Haukutaanko heitä nationalisteiksi? Ei, vaikka he ovat nationalisteja juuri leimaavassa mielessä. Heitä ei kutsuta sillä tertmillä, koska termi on leimaava, koska se vahingoittaa kohteitaan, ja islamisteja ei monikultturismin pyhimyksinä voida vahingoittaa.

Vasemmalle kovasti kallellaan olevan Le Monde Diplomatique-lehden uusimman suomenkielisessä valikoimassa (nro 11) oli Hicham Ben Abdallah El Aloui nimisen kaverin kirjoitus "Nationalismi vs. islamismi" missä pohdittiin aatteiden eroja ja mitä nationalismilla (tai ennemminkin arabinationalismilla/panarabialaisuudella) olisi tarjottavanaan islamismille.

Ja kappas, löytyy englanniksi verkosta:

http://fsi.stanford.edu/news/back_to_the_future_the_arab_nationalist_tradition_and_the_political_imagination_of_today_20090831/

We must use all opportunities to reawaken the progressive spirit of nationalism, to transform the best of our past into something real and new, creating spaces of unity, democracy and pluralism.

Kyllä vasuri suo muslimin kutsuvan itseään nationalistiksi ja kehuvan aatetta vaikkei itse kehtaisikaan asiaa sanoa. Kirjoittajakin toki myöntää, että musliminationalismilla (tai hänen näkemyksellään siitä) ja islamismilla on kovin paljon yhteistä:

Thus, Arab nationalism always shared a number of themes with Islamist movements:  the search for a unified collective consciousness, the desire for a renaissance of Arab language and culture and, of course, anti-imperialism. Resurgent political Islamism, in turn, has absorbed many positions and lessons from its secular nationalist cousin.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

Nationalisti

Quote from: herranen on 29.09.2009, 15:00:58
QuoteYlikansallista ummaa havittelevat islamistit muuten ovat nationalisteja jopa sanan kielteisessä leimamerkityksessä, sillä he eivät identifioidu luonnostaan etnisyyksiinsä, vaan opillisesti luotuun keinotekoiseen joukkioon, ummaan. Ja sanotaanko heitä nationalisteiksi? Haukutaanko heitä nationalisteiksi? Ei, vaikka he ovat nationalisteja juuri leimaavassa mielessä. Heitä ei kutsuta sillä tertmillä, koska termi on leimaava, koska se vahingoittaa kohteitaan, ja islamisteja ei monikultturismin pyhimyksinä voida vahingoittaa.

Vasemmalle kovasti kallellaan olevan Le Monde Diplomatique-lehden uusimman suomenkielisessä valikoimassa (nro 11) oli Hicham Ben Abdallah El Aloui nimisen kaverin kirjoitus "Nationalismi vs. islamismi" missä pohdittiin aatteiden eroja ja mitä nationalismilla (tai ennemminkin arabinationalismilla/panarabialaisuudella) olisi tarjottavanaan islamismille.

Ja kappas, löytyy englanniksi verkosta:

http://fsi.stanford.edu/news/back_to_the_future_the_arab_nationalist_tradition_and_the_political_imagination_of_today_20090831/

We must use all opportunities to reawaken the progressive spirit of nationalism, to transform the best of our past into something real and new, creating spaces of unity, democracy and pluralism.

Kyllä vasuri suo muslimin kutsuvan itseään nationalistiksi ja kehuvan aatetta vaikkei itse kehtaisikaan asiaa sanoa. Kirjoittajakin toki myöntää, että musliminationalismilla (tai hänen näkemyksellään siitä) ja islamismilla on kovin paljon yhteistä:

Thus, Arab nationalism always shared a number of themes with Islamist movements:  the search for a unified collective consciousness, the desire for a renaissance of Arab language and culture and, of course, anti-imperialism. Resurgent political Islamism, in turn, has absorbed many positions and lessons from its secular nationalist cousin.

Suurkiitokset Herraselle tästä vinkistä.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

anarkisti

Quote from: Pöllämystynyt on 29.09.2009, 14:30:52
Ihmiset ovat aina olleet etnisesti tietoisia. Se on vietti, eikä siihen tarvita aatetta. Nationalismi-sana on vähän turha, koska se kuvaa ihmisen perusluontoon kuuluvaa viettiä jonkinlaisena oppina.

Ai että nationalismi on esim. mun "geneettinen erityispiirre"? Oiskohan Illmanin Mika tai (muut) mokuttajat kiinnostuneita tästä asiasta..

QuoteNationalismi-sana on jopa haitallinen, koska sana on leimattu, ja jotain nationalismiksi "syyttämällä" voidaan punavihreässä kielenkäytössä yrittää tukahduttaa alkuperäiskansojen luonnollista identiteettiä ja itsetuntoa.

Siis voi hitsi, punavihreät tulee ja sitten käy huonosti.

Tapasin eilen sattumalta erään nuoren naisen, joka oli erehtynyt laittamaan itsensä vasurinuorten postituslistalle ja aikoi alkaa toimia Greenpeacessa. Juttelin sen kanssa jonkun verran ja sanoin ettei mee mihinkää griinpiissiin ja annoin mielestäni parempia ideoita tilalle. Vasemmistoliitosta en tullu mitään sanoneeksi, anarkismi sana ainakin ois voinut säikäyttää jos oisin sen sanonut. Mut ehkä olis pitänyt jotain sanoo, ettei sielläkään tuhlais aikaansa.

QuoteNationalismin ja luontaisen etnisen identifioitumisen ero näkyy selvästi siinä, että suurin osa suomalaisista ei sanoisi olevansa nationalisteja, mutta suurin osa kuitenkin kokee etnistä identiteettiä, itsetuntoa, vastuuta ja ryhmähenkeä - vaikka sitten tukahdutetusti.

Jossain määrin ehkä. Tämä ei vielä tarkoita nationalismi-ideologian kannattamista.

QuoteYlikansallista ummaa havittelevat islamistit muuten ovat nationalisteja jopa sanan kielteisessä leimamerkityksessä, sillä he eivät identifioidu luonnostaan etnisyyksiinsä, vaan opillisesti luotuun keinotekoiseen joukkioon, ummaan. Ja sanotaanko heitä nationalisteiksi? Haukutaanko heitä nationalisteiksi? Ei, vaikka he ovat nationalisteja juuri leimaavassa mielessä. Heitä ei kutsuta sillä tertmillä, koska termi on leimaava, koska se vahingoittaa kohteitaan, ja islamisteja ei monikultturismin pyhimyksinä voida vahingoittaa. Miksi meidän sitten pitäisi vahingoittaa itseämme? Jätetään tuollaiset termit islamisteille.

Minusta olisi parempi vaan sanoa, että nationalisteja nekin on, ja koittaa muunlaisin keinoin toimia "islamia arvostavaa monikultturismia" vastaan.
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

Uljanov

Nationalismi on sinänsä ihan mielenkiintoinen keskusteluaihe, mutta lienee selvää jo sokealle Reetallekin että nimimerkki "anarkisti" on rölli, jolla ei ole ainakaan pyrkimystä, ja tuskin edes kykyä järkevään keskusteluun.

Älä ruoki rölliä, vai miten se sanonta meni.

nevahood

QuoteOoh, isäsikö vai äitisi sanoi, ettei saa sanoa vittu? Paras sitten totella!

Ei mun vanhemmat mulle sellasta kertonut.
Tämä foorumi nyt ei onneksi ole sinun moderoima. Elämä kyllä opettaa, jos vanhemmista ei ole siihen ollut. Toivotan onnea ja menestystä yritykseen. Kannattaa toki muistaa, että tosielämässä "bannit" ovat yleensä hieman kivuliaampia. Kaikki eivät ymmärrä elämäntapatrollausta.

Odotan silti perusteluita nationalismin surkeudelle. En kuitenkaan pidätä hengitystäni.
Suurkiihottaja Runeberg

Veli Karimies

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 13:25:50
Quote from: Veli on 29.09.2009, 13:05:53
Joo on se kumma kun lähes kaikki maat jossa nationalismia on harjoitettu ovat tällä hetkellä hyvinvointivaltioita.

Heh, ai hyvinvointivaltioita.
"Yleisyys
Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan itsemurhan teki vuonna 2000 maailmassa noin 815 000 ihmistä, Suomessa noin 1 200.[1] Miehillä suurin riski itsemurhaan on 41–45-vuotiaana ja naisilla 46–50 vuoden iässä. Suomessa itsemurhat ovat yleisiä myös nuoremmilla ja 20–34-vuotiailla miehillä se on yleisin yksittäinen kuolinsyy.[2] 15–24-vuotiaiden tyttöjen itsemurhakuolleisuus on Suomessa WHO:n mukaan toiseksi korkein ja poikien viidenneksi korkein maailmassa.[3]"

Ja aika moni varmaan kituuttaa menemään vaikeuksista huolimatta tekemättä itsaria.

Miten tämä liittyy keskusteluun? Viittaatko, että Suomen itsemurhatilastot poistavat kaikki ne kriteerit jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä hyvinvointivaltion kriteerejä?

Quote
In your dreams.

Eikö näin sitten ole käynyt kaikissa maissa jotka ovat käyneet kansallisvaltio-vaiheen jonakin aikana kehitysketjuaan?

reino

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 13:52:09
Katsos kun meillä on sellainen ero, että mä en ole mikään idealisti joka keskittyy jonkin utopioiden miettimiseen, vaan keskityn enempi tähän nykyhetkeen/lähitulevaisuuteen ja tekemään sellaisia asioita, joilla ajattelen asioiden menevän omasta mielestäni parempaan suuntaan ja oman hyvinvointini olevan ainakin kohtuullisella tasolla.

Ai niinq appelsiinikiljuu?

TH

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 14:40:41
Quote from: TH on 29.09.2009, 14:27:56
Pelkkien itsemurhatilastojen perusteella ei kannata ryhtyä tekemään päätelmiä hyvinvoinnista. Jos niin tehtäisiin, hyvinvoivimpina paikkoina täytyisi pitää kehitysmaita, joissa eliniän odote on vuosikymmeniä länsimaita matalampi ja aliravitsemus, malaria, AIDS jne. tappavat röykkiöittäin ihmisiä.

Niin, mitäs jos tosiaan niin tehtäisiin?

Yleissääntönä voi sanoa, että sellaisissa maissa joissa ruoan puutteen ja tappavien tautien yleisyyden vuoksi hengissä pysyminen aikuisikään saakka on epävarmaa, ei juuri tehdä itsemurhia -- ainakaan tilastojen mukaan. Jos haluat kutsua tällaisia maita hyvinvoiviksi, niin ihan vapaasti.

Quote
QuoteItsemurha-alttiuteen vaikuttavat suuresti mm. ilmasto ja geneettinen perimä.

Jaa, että itsemurha-alttius on esim. minunkin "geneettinen erityispiirre"? Taidan soittaa poliisille.

Nietzsche kirjoitti miten tärkeä asia ilmasto on elämässä, mutta en ole oikein koskaan ymmärtänyt miksi. Ehkä tää Kehä 3:n sisäpuolinen ilmasto on sitten se paras mahdollinen, ainakin minulle.

Perimän vaikutuksesta itsemurha-alttiuteen on olemassa tutkimusta. Aloita vaikka tästä: http://www3.interscience.wiley.com/journal/109863724/abstract.

Wikipedian kartta itsemurhien yleisyydestä maailmanlaajuisesti: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suicide_rates_map.svg.

Quote
QuoteVain pikkuriikkinen osa suomalaisista päätyy itsemurhaan.

Ei minusta kovin pikkuriikkinen.

Kaikki on suhteellista. Monissa maissa suurempi osa ikäluokasta kuolee ensimmäisen elinvuotensa aikana nälkään ja tauteihin kuin suomalaisesta ikäluokasta kuolee oman käden kautta koko eliniän aikana.

Quote
QuoteUseimmat ovat tyytyväisiä elämäänsä.

Koko elämänsä vai välillä/silloin tällöin? Mistäs tuon tiedät?

Maailman kymmenen onnellisinta maata ovat erään tutkimuksen mukaan seuraavat:

1. Tanska
2. Sveitsi
3. Itävalta
4. Islanti
5. Suomi
6. Australia
7. Ruotsi
8. Kanada
9. Guatemala
10. Luxemburg

JPU

Quote from: Veli on 29.09.2009, 15:11:15
Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 13:25:50
Quote from: Veli on 29.09.2009, 13:05:53
Joo on se kumma kun lähes kaikki maat jossa nationalismia on harjoitettu ovat tällä hetkellä hyvinvointivaltioita.

Heh, ai hyvinvointivaltioita.
"Yleisyys
Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan itsemurhan teki vuonna 2000 maailmassa noin 815 000 ihmistä, Suomessa noin 1 200.[1] Miehillä suurin riski itsemurhaan on 41–45-vuotiaana ja naisilla 46–50 vuoden iässä. Suomessa itsemurhat ovat yleisiä myös nuoremmilla ja 20–34-vuotiailla miehillä se on yleisin yksittäinen kuolinsyy.[2] 15–24-vuotiaiden tyttöjen itsemurhakuolleisuus on Suomessa WHO:n mukaan toiseksi korkein ja poikien viidenneksi korkein maailmassa.[3]"

Ja aika moni varmaan kituuttaa menemään vaikeuksista huolimatta tekemättä itsaria.

Miten tämä liittyy keskusteluun? Viittaatko, että Suomen itsemurhatilastot poistavat kaikki ne kriteerit jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä hyvinvointivaltion kriteerejä?

Quote
In your dreams.

Eikö näin sitten ole käynyt kaikissa maissa jotka ovat käyneet kansallisvaltio-vaiheen jonakin aikana kehitysketjuaan?

Jos ihan tarkkoja ollaan niin Suomeakin enemmän itsemurhia tehdään Guyanassa joka käsittääkseni on kohtalaisen monikulttuurinen maa ja kansalliselta identiteetiltään kohtalaisen keinotekoinen valtio. Tästä voidaan tehdä johtopäätös: monikulttuurinen, käytännössä kansallisaatteeton köyhä maa (siis Guyana) on pahempi paikka asua kuin yksikulttuurinen, vahvan nationalismin ja hyvän elintason Suomi.

Mieluummin siis tapan itseni pakokaasulla nationalistisessa Suomessa kuin liaaniin hirttäytymällä pirstaleisessa Guyanassa.
"– Kun tänne tulee ihmisiä, joilla on erilaisia tapoja toimia, pukeutua ja puhua, he muuttavat meidän arkeamme. Muutoksen voi nähdä hyvänä tai huonona, mutta on järkevämpää nähdä se hyvänä, koska sille ei mitään mahda. Suomi ei voi umpioitua enää."

- Tiede-lehti, 9/2014

pelle12

Anarkisti taisi tuossa avausviestissään mainita 'nuorempana'. Kuinkakohan vanha hän nyt sitten on? Veikkaan, ettei vielä vaikku korvan takaa ole kuivunut, sen verran lapsellista ja ajattelematonta soopaa syytää. Ja eihän kukaan lukutaitoinen tai vähänkään järkeä omaava ihminen voi olla anarkisti yli kolmekymppisenä, eihän? Jo parta-Kalle antoi tietoteoreettis-ideologisen kuoliniskun Bakunin johtamille anarkisteille, eivätkä anarkistit ole koskaan onnistuneet muodostumaan misssään varteenotettavaksi poliittiseksi liikkeeksi, paitsi oman päänsä sisällä ja utopioissaan. Sen sijaan eri maiden anarkomarkot aina silloin tällöin onnistuvat vandalisoimaan yhteistä omaisuutta. Se kertoo heistä enemmän kuin tuhat Kapinatyöläisen sivua.

anarkisti

Quote from: St. Quentin on 29.09.2009, 14:55:52
Anarkismin heikkous piilee siinä, että sillä on aivan liian
ruusunpunainen käsitys anarkistisesta
"valtiosta" tai alueesta/tilasta, jolla anarkismi on vallassa.

Miten sellainen "valtio" oikeasti toimisi?

Entä ne ihmiset, jotka mahdollisesti jäisivät tuossa tilassa
vähemmistöön eivätkä haluaisi ratkaista asioita tai kohtaamiaan
vaikeuksia pelkällä hyvällä tahdolla?
Sallittaisiinko heille sitten eri säännöt ja mahdollisuudet toteuttaa
omaa valtion ihannettaan vai pakotettaisiinko heidät anarkismiin (totalitarismi)?

Siis anarkistinen valtio?

Ja anarkismiin pakottaminen?

Nyt mun kyllä vissiin pitää lukee kaikki bakuninit, proudhonit, stirnerit ja goldmanit uusiks, ku en oikein osaa tähän vastata näin suoralta kädeltä.

QuoteHoidettaisiinko anarkistisessa yhteiskunnassa talous ja kaupankäynti venäläisen mafian tyyliin vai miten?

Talous???? Kaupankäynti???

Must tuntuu et ne voitas niiq siis tota noin hoitaa ihan niiq halutaa.

QuoteOmasta mielestäni nykyinen demokratiaan, nationalismiin ja kapitalismiin
perustuva valtio on paras.

Jaa.

QuoteAnarkismi ja kommunismi yms. ovat pelkkää haihattelua, utopiaa.

Mikä on tämä "anarkistinen utopia", joka on haihattelua?
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

Eino P. Keravalta

Ei siinä nationalismissa mitään "hienoa" ole. Kannatan sitä vain siksi, että se toimii.

NATIONALISMI = RATIONALISMI

Lätkää muuten en katso laisinkaan, enkä muutakaan urheilua. On kuitenkin ihmisluontoa koskeva fakta, että ihminen haluaa olla kaltaistensa parissa. Tästä kertoo esimerkiksi emeritusprofessori Tatu Vanhanen. Hän nimittää sitä "etniseksi nepotismiksi". Kyseessä ei ole hyvä asia eikä paha asia, vaan asia - luonnonlaki. Olisiko viisainta toimia tuo luonnonlaki huomioonottaen vai sitten sitä vastaan toimien, todellisuudesta ja ihmisen psykologiasta vieraantuneiden ennakoluulojen ja - toiveiden pohjalta?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JaniAlander

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 15:30:40
Talous???? Kaupankäynti???

Must tuntuu et ne voitas niiq siis tota noin hoitaa ihan niiq halutaa.


Jos haluaa tutustua anarkismiin käytännössä niin vaikkapa Somalia on hyvä esimerkki. Anarkiassa se määrää kenellä on eniten pyssymiehiä. Ja jos tämä ei miellytä on parasta hommata omalle puolelleen enemmän pyssymiehiä. Ainoa laki tulee sellaisessa systeemissä Kalashnikovin tms. piipusta.

Ei kovin tavoiteltava järjestelmä.

anarkisti

#50
Quote from: pelle12 on 29.09.2009, 15:30:05
Anarkisti taisi tuossa avausviestissään mainita 'nuorempana'. Kuinkakohan vanha hän nyt sitten on?

Sen verran nuori, että luultavasti oon 30 vuoden päästä vielä hengissä. Jos säkin oot silloin, niin soitellaanko ja jutellaan ootko sä vielä Suomen Sisussa tms. ja vedänkö mä mustaa lippua salkoon (siis kuvaannollisesti, en oo muistaakseni koskaan mustaa lippua nähnytkään)?

QuoteVeikkaan, ettei vielä vaikku korvan takaa ole kuivunut, sen verran lapsellista ja ajattelematonta soopaa syytää.

"Tulkaamme lasten kaltaisiksi, sillä heidän on taivasten valtakunta!" vai miten se menikään.

QuoteJa eihän kukaan lukutaitoinen tai vähänkään järkeä omaava ihminen voi olla anarkisti yli kolmekymppisenä, eihän?

Tunnetko nimeltä esim. sellaisia nykyäänkin eläviä henkilöitä kuin Esko Valtaoja tai Noam Chomsky? En tunne henk. koht, mut käsittääkseni anarkistiksi tunnustautuvat. Voin olla väärässäkin.

QuoteJo parta-Kalle antoi tietoteoreettis-ideologisen kuoliniskun Bakunin johtamille anarkisteille

Elätkö sä ihan oikeesti omasta mielestäsi 1800-luvulla? Tai haluaisitko elää? Itse antaisin Bakuninin jo levätä rauhassa.

Quote, eivätkä anarkistit ole koskaan onnistuneet muodostumaan misssään varteenotettavaksi poliittiseksi liikkeeksi, paitsi oman päänsä sisällä ja utopioissaan.

Voi kamala. Tässä jutussa sattuu olemaan pitkälti kysekin juuri siitä oman pään sisällöstä.

edit: Ai niin, ja jos niitä historian kirjoja pitää selata, niin kokeile kohtaa 1930-luku ja Espanja.

QuoteSen sijaan eri maiden anarkomarkot aina silloin tällöin onnistuvat vandalisoimaan yhteistä omaisuutta.

Mut jos se on yhteistä, niin eikös se ole myös heidän? Ai niin, se tais olla se demokratia, jolla asioista pitää päättää...


QuoteSe kertoo heistä enemmän kuin tuhat Kapinatyöläisen sivua.

Kapinatyöläisen nykyaikaisuudesta ehkä kertoo jotain se, että siinä on sana "työläinen". Länsimaiset nykyanarkistit ei ainakaan mun käsittääkseni pidä sitä töissä käyntiä niin kovin hienona asiana.
Anarchism is the revolutionary idea that no one is more qualified than you are to decide what your life will be.
-CrimethInc. ex-workers' ex-collective

The most violent element in society is ignorance.
-Emma Goldman

Kaptah

Pakko myöntää, etten ole anarkismin perustaviin teoksiin kovin laajalti perehtynyt, mutta tökkäänpä silti lusikkani soppaan.

Anarkismi on ymmärtääkseni aate, jonka mukaan asiat hoituvat parhaiten kun valtio tai muu koneisto ei puutu asioiden kulkuun vaan kukin toimii kuten parhaaksi näkee.

Anarkisti, miten mielestäsi tulisi suhtautua esimerkiksi rikoksiin ja rikollisiin? Pitääkö heidät tuomita? Kenen säätämien lakien mukaan? Kuka päättää, mikä on rikollista? Paikalle sattuvat ihmiset? Joku hallintoelin, jonka on valinnut kuka?

Kovin pitkälle menevän anarkismin ongelma on siinä, että vahvin saa silloin kerättyä liikaa valtaa ja alistettua muut. Sotilasjuntta tai diktatuuri on mielestäni anarkismin looginen jatke.

Osaisitko vielä tosissaan yksilöidä, mitkä asiat yhteiskunnassa ovat liian säädeltyjä ja antaa pari konkreettista ehdotusta siitä, miten anarkismia kannattaisi lähteä rakentamaan ja miten se hyödyttäisi. Nyt tämä kuulostaa lähinnä siltä että "mä haluun anarkismia mut en mä oikeen tiedä mitä se on mut se kuulostaa siistiltä ja kuulemma on hyvä juttu". Toivottavasti olet paremmin selvillä siitä, mitä haluat ja miten.

Työssäkäynti ei siis ole hieno asia. Mistä siis saadaan ruoka, vaatteet ja asunnot? Vaikka nykyisillä pärjäisi vuoden, entäs kymmenen vuoden päästä?
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

IDA

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 12:48:33
Oma "nationalismini" alkaa tasan silloin, kun kiekko putoaa ekan kerran jäähän lätkän arvokisoissa ja loppuu kun hopeamitalit on jellonien kaulassa.

Joten kertokaas nyt mikä siinä on niin hienoa?

Kendojanareille minun ei tarvitse perustella mitään.

Rankkibus

Jonkin verran sekoitetaan, usein jopa tahallaan keskenään nationalismi ja imperialismi. Ne ovat kuitenkin toistensa vastakohtia. Kun imperialismi alkaa, niin nationalismi loppuu saman tien.

Nationalismiin kuuluu toisten kansojen kunnioittaminen, mutta se on vain eräänlainen oheistuote, keskeisintä on oman kansan turvaaminen. Kun jokainen huolehtii omistaan eikä pyri virusten lailla elämään ja leviämään, niin tasapaino ja rauha kansojen välillä säilyvät.

Veli Karimies

Quote from: Kaptah on 29.09.2009, 15:54:09Anarkisti, miten mielestäsi tulisi suhtautua esimerkiksi rikoksiin ja rikollisiin? Pitääkö heidät tuomita? Kenen säätämien lakien mukaan? Kuka päättää, mikä on rikollista? Paikalle sattuvat ihmiset? Joku hallintoelin, jonka on valinnut kuka?

Niin ja anarkiasta puuttuu myös mm. terveydenhuolto, väkivaltakoneisto(poliisi ja armeija) sekä pelastuskoneisto. Tai onhan näitä, mutta vain pienten yhteisojen sisällä tahi niille ketkä maksavat eniten.

reino

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 15:45:25
Länsimaiset nykyanarkistit ei ainakaan mun käsittääkseni pidä sitä töissä käyntiä niin kovin hienona asiana.

Niin mut voisittexte edes sen verran nousta persiiltänne, että kaataisitte niinq tän nykysen yhteiskuntajärjestyxen? Loppuis samalla toi moqutuskin. Niinq ihan raunioix.

Mä voin hoitaa asiat sitten siitä eteenpäin.

Pöllämystynyt

Quote from: anarkisti on 29.09.2009, 15:03:47
Quote from: Pöllämystynyt on 29.09.2009, 14:30:52
Ihmiset ovat aina olleet etnisesti tietoisia. Se on vietti, eikä siihen tarvita aatetta. Nationalismi-sana on vähän turha, koska se kuvaa ihmisen perusluontoon kuuluvaa viettiä jonkinlaisena oppina.

Ai että nationalismi on esim. mun "geneettinen erityispiirre"? Oiskohan Illmanin Mika tai (muut) mokuttajat kiinnostuneita tästä asiasta..

Ei se ole minkään kansan erityispiirre vaan ihmislajin. Suomalaiset ovat vähiten heimotuntoisten kansojen joukossa, mutta sekään ei ole geneettistä. Se on opittua.
Quote
QuoteNationalismi-sana on jopa haitallinen, koska sana on leimattu, ja jotain nationalismiksi "syyttämällä" voidaan punavihreässä kielenkäytössä yrittää tukahduttaa alkuperäiskansojen luonnollista identiteettiä ja itsetuntoa.

Siis voi hitsi, punavihreät tulee ja sitten käy huonosti.

Punavihreänä ja punavihreiden taktiikoita käyttäneenä tiedän, että punavihreällä kielenkäytöllä on arvaamatonta valtaa mm. siksi, että punavihreät ovat erityisen innokkaita käyttämään sanoja leimakirveinä. Jatkuva sanojen heittely muuttaa niiden merkitystä myös muiden käyttämässä kielessä. Tämän vuoksi esim. islamonatseja harvoin kutsutaan natseiksi, vaikka islamismi on fasistista ja juutalaisvastaista, ja syntynyt natsien kanssa yhteistyössä. Toisaalta taas punavihreä maailmanparantajakin voi joutua natsiherjojen uhriksi, jos sattuu kannattamaan vastuullista maahanmuuttopolitiikkaa esim. siksi, että säästyisi rahaa kehitysapuun.

Quote
QuoteNationalismin ja luontaisen etnisen identifioitumisen ero näkyy selvästi siinä, että suurin osa suomalaisista ei sanoisi olevansa nationalisteja, mutta suurin osa kuitenkin kokee etnistä identiteettiä, itsetuntoa, vastuuta ja ryhmähenkeä - vaikka sitten tukahdutetusti.

Jossain määrin ehkä. Tämä ei vielä tarkoita nationalismi-ideologian kannattamista.
Niinhän minä sanoin. Suurin osa maailma ihmisistä on etnisesti identifioituneita,  rakastaa etnisyyttään keskeisenä osana minuuttaan, ja tukee etnisyytensä etua. Eivät he silti välttämättä ole kuulleetkaan nationalismista aatteena.
Quote
QuoteYlikansallista ummaa havittelevat islamistit muuten ovat nationalisteja jopa sanan kielteisessä leimamerkityksessä, sillä he eivät identifioidu luonnostaan etnisyyksiinsä, vaan opillisesti luotuun keinotekoiseen joukkioon, ummaan. Ja sanotaanko heitä nationalisteiksi? Haukutaanko heitä nationalisteiksi? Ei, vaikka he ovat nationalisteja juuri leimaavassa mielessä. Heitä ei kutsuta sillä tertmillä, koska termi on leimaava, koska se vahingoittaa kohteitaan, ja islamisteja ei monikultturismin pyhimyksinä voida vahingoittaa. Miksi meidän sitten pitäisi vahingoittaa itseämme? Jätetään tuollaiset termit islamisteille.

Minusta olisi parempi vaan sanoa, että nationalisteja nekin on, ja koittaa muunlaisin keinoin toimia "islamia arvostavaa monikultturismia" vastaan.

En voi rinnastaa, että "nekin ovat nationalisteja", koska itse en ole. Minä yksinkertaisesti puolustan demokratiaa ja ihmisoikeuksia sekä suomalaista alkuperäiskansaa osana maailman etnistä monimuotoisuutta, ilman sen kummempia nationalismeja. Sitä paitsi paikallista alkuperäiskansaani kanssani puolustavat "nationalistit" ovat aika erilaisia kuin islamistiset imperialistiset nationalistit tai "patriootit", joiden nationalismi on juuri sellaista keinotekoista, ylimielistä, alkuperäiskansojen maille tunkevaa imperialistista sisäänpäinkääntyneisyyttä, kuin mitä nationalismin kuvitellaan joskus punavihreässä kielenkäytössä olevan. Suomalaisten etninen aate on hyvin harvoin "nationalismia" sanan tässä merkityksessä.


Suomalaiset monikulttuurisuuskriitikot haluavat puolustaa paikallista omaleimaisuutta, ja siis vastustaa imperialismia ja ylikansallista valtaa. Millä nimellä tätä kutsutaankin, se ei ole samaa kuin islamistien imperialismi.

Mm. tämän epäselvyyden ja sekoittamisvaaran takia kannatan nationalismi-termistä luopumista.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Elisa

Minä olen oppinut, että kotimaanrakkaus kuuluu kolmeen ihailtavimpaan ominaisuuteen ihmisessä.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

Miniluv

anarkisti ei osallistu keskusteluun vähään aikaan.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Risto A.

Anarkismi, kuin myös kommunismi, ovat lähinnä tunnetiloja. Maailman ankaruuden hätäännyttämät ihmiset haluaa varmistaa hyvät olot väkisin.

Koska kyse on ensisijaisesti tunnetilasta, refleksiivin omaisesta siilipuolustuksesta, lähes absoluuttisesta kieltäytymisestä hyväksyä tosiasioita, jotka johtuvat kenties psykologisesta shokista todellisuuden ankaruuden edessä, anarkistia tai kommunistia on erittäin vaikeaa lähestyä evidenttisin tosiasioin tai loogisin argumentein.

Evidenttiset tosiasiat ja loogiset argumentit ovat kuitenkin ainoat työkalut, joilla maailman ankaruutta voidaan de facto lieventää.

Yhteiskunta toimii tiettyjen peruspremissien varassa. Näistä peruspremisseistä juontaa kaikki yhteiskunnan asiat omalla painollaan. Nykyinen valtionjohto ei käsitä tätä. Näiden näkövinkkelistä näyttää siltä, että he voivat tehdä niinkuin haluavat yhteiskunnan hajoamatta osiinsa. Todellisuudessa Suomalaisen yhteiskunnan peruspremissit ovat olleet niin vakaalla pohjalla, että ne ovat kestäneet lähestulkoon kaikkien jyrkästi eriävät mielipiteet pysyen täysin operatiivisena. Miksi? Koska nämä eriävät mielipiteet eivät ole koskaan yltäneet peruspremissien muuttamisen tasolle, siten asiat ovat luistaneet edelleen jouhevasti.

Tämä nykyisen valtiojohdon virheellinen näkemys yhteiskunnan muuttamiseksi tostanoin vaan väestöltään dramaattisesti erilaiseksi ja oletus, että pakka pysyy samana, on hirvittävä erehdys: jos premissi muuttuu - koko pakka muuttuu. Eli, uudesta premissistä juontuu automaattisesti yhteiskuntaan aivan uudet pelisäännöt. Nykyinen valtiojohto ei ymmärrä tätä alkuunkaan, jonka tämä osoittaa kiistatta myös siinä, että tämä pyrkii pääsääntöisesti ja lähtökohtaisesti hoitamaan yhteiskunnassa ilmeneviä asioita EIKÄ premissejä, eli mistä asiat ilmenevät!

premissi = tarkalleen määritelty juurisyy