News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Siirryin Kokoomuksesta KD:hin

Started by Jouko Piho, 26.09.2009, 17:42:00

Previous topic - Next topic

Jouko Piho

Tein 19.5.2009 päätöksen lähteä mukaan politiikkaan Kokoomuksen riveissä saatuani paljon kannustusta ja koettuani, että haluaisin olla aikamme myllerryksissä mukana siellä missä tehdään kansamme kannalta tärkeitä päätöksiä eli eduskunnassa.

Ensimmäinen tähtäimeni oli kuitenkin osallistua uuden Loviisan 25.10.2009 pidettäviin kunnallisvaaleihin. Liityin toukokuussa 2009 Kokoomukseen ja aloin sen jälkeen toimia eri tavoin Kokoomuksen kunnalliskampanjan hyväksi.

Perjantaina 11.9.2009 sain tietää, että Loviisan seudun Kokoomuksen hallitus on tehnyt enemmistöpäätöksen, että minua ei aseteta sittenkään maanantaina 14.9.2009 julkisesti Kokoomuksen kunnallisvaaliehdokkaaksi, koska minun kotisivuillani olevat mielipiteet ovat liian radikaaleja ja puolueen linjasta poikkeavia. Myös 11.9.2009 Loviisan Sanomien Tätä mieltä -osastossa julkaistu mielipidekirjoitukseni Jussi Halla-ahon saamasta väärästä tuomiosta (joka löytyy sivujeni osiosta Uusinta ajankohtaista) oli närästänyt monia ja esim. Loviisan kokoomuslaisten puheenjohtaja Päivi Uotinen sanoi, että hän oli joistakin asioista kyllä samaa mieltä kanssani, mutta myös monista asioista eri mieltä.

Sitten Uotinen kysyi suoraan: "Oletko sinä ajatellut, että sinä olet väärässä puolueessa?"

Vastasin, että olin ajatellut, että tietystä radikaalisuudesta ja visionäärisyydestäni huolimatta Kokoomuksessa olisi seinät niin leveällä, että minäkin mahtuisin niiden sisälle.

Näin ei siis ollut.
En mahtunut.

Totesin, että v. 2004 jouduin erään mielipiteeni takia ulos helluntaiseurakunnasta, jonka jälkeen olin hengellisesti koditon, kun en kokenut mitään muutakaan kirkkoa tai seurakuntaa omakseni. Yritin nyt hakea poliittista kotia Kokoomuksesta, mutta sekään ei onnistunut, koska olen liian paljon toisinajattelija ja liian rohkea tuomaan esille asioita, joita muut pelkäävät tyyliin "hys-hys", eihän sellaisista voi puhua - ainakaan ääneen. Sanoin olevani koditon ja orpo piru, joka ei löydä mistään viiteryhmää, johon voisi kuulua, ei hengellistä eikä poliittista.

Silloin Loviisan Kokoomuksen vaalipäällikkö Camilla Antas sanoi kauniisti: "Voi olla myös niin, että kun yksi ovi sulkeutuu, niin toinen ovi avautuu."

Sanoin olevani samaa mieltä. Sanoin myös hyväksyväni Loviisan Kokoomuksen päätöksen ymmärtäen sen, että heidän kannaltaan päätös oli varmaankin viisas ja ainoa mahdollinen.

Puhuimme sitten siitä, mihin minä sitten voisin mennä. Uotinen kysyi, voisiko kenties Muutos 2011 -syntymässä oleva uusi puolue olla mahdollinen. Sanoin, että olin aluksi kiinnostunut kyseisestä Homma-foorumiin liittyvästä hankkeesta, mutta koin sittemmin, että heidän ohjelmansa on sittenkin liian painottunut maahanmuuttokriittisyyteen, jota minä en halua korostaa kuitenkaan niin paljon, vaikka olenkin joistakin perusperiaatteista samaa mieltä.

Sivusimme sitten sitä mahdollisuutta, että liittyisin Kristillisdemokraatteihin. Totesin, että minulla on vahva käsitys siitä, että myös KD:ssa kävisi lopulta samalla tavalla, eli minä olisin sielläkin liian erilainen ja erikoinen, koska kaikki Suomen puolueet ovat konsensushenkisesti hyvin samanlaisia nykyään.

Lauantaina 12.9.2009 Kokoomuksen Camilla Antaksen mainitsema uusi ovi avautui. KD:n edustaja elokuvaohjaaja Arto Lehkamo Ruotsinpyhtäältä soitti minulle tavattuaan vaimoni Loviisan torilla vähää aiemmin ja pyysi minua Kristillisdemokraattien kunnallisvaaliehdokkaaksi.

Mietittyäni asiaa pari päivää annoin maanantaina 14.9. suostumukseni, joten olen nyt mukana KD:ssa ja KD:n ehdokkaana (149) uuden Loviisan kunnallisvaaleissa.

Päädyin tähän ratkaisuun kokeilumielessä. Haluan nähdä, onko minulla oikeasti ja pidemmällä tähtäimellä vaikutusmahdollisuuksia KD:n riveissä.

Toivon niin.

Jouko Piho
Rohkea idealisti - vastuullinen realisti
KD:n kuntavaaliehdokas (149) uuden Loviisan kuntavaltuustoon

Kullervo Kalervonpoika

Rohkea veto - Sinua tuskin voi kuitenkaan kukaan takinkääntäjäksi nimittää.

(Minun mielestäni) tämä kansallismielisten konservatiivien siirtyminen pienempiin viiteryhmiin Kokoomuksesta on selvä merkki siitä, että Kokoomus on epäonnistunut perinteisen kannattajakuntansa kanssa.

Toisaalta en yhtään ihmettele, kun Kansallinen Kokoomus muuttui Monikansalliseksi Sekoomukseksi, minäkin äänestin jaloillani (vaikka en puolueen jäsen voi edes olla).

(Ai juu - oli muuten hyvä aloituspäivä hirvijahdin suhteen... :D )
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

pelle12

Henk.koht. mielipiteeni: hyppäsit padasta kattilaan. ei millään pahalla.

Atte Suomalainen

Pitikö kysellä neuvoja Kokoomuspuoluejohdolta?

Jouko Piho

Quote from: atte.suomalainen on 26.09.2009, 21:03:58

Mitä tarkoitat?

Jouko Piho

Oami

Surettaa puolueen puolesta. Vaikka en KD:tä erityisesti kannatakaan, toivotan onnea vaaleihin.

Omat kokemukseni ovat kuitenkin — toistaiseksi — erilaisia. Olen kuulunut Kokoomukseen vuodesta 1997 ja olen kirjoitellut nuivia mielipiteitä julkisesti kohta kolmen vuoden ajan. Ennen viime vuoden kunnallisvaalien ehdokasasettelua annoin Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestön hallitukselle linkin kirjoituksiini, sillä reilun pelin hengessä halusin, että näkemykseni ovat tiedossa hyvissä ajoin; ajattelin myös, että on sekä puolueen että minun etuni mukaista, jos nämä näkemykset osoittautuvat liian erilaisiksi hyvissä ajoin mieluummin kuin juuri ehdokasasettelun takarajan kynnyksellä saati jälkeen.

Mitään yksityiskohtaista palautetta tilityksistäni en puolueen suunnalta koskaan saanut, mutta ehdokkaaksi kyllä pääsin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

JR

On se kyllä perin kumma, että puolueessa ihan neuvotaan ehdokas toiseen puolueeseen. Kova on ollut halu päästä ehdokkaasta eroon. KD on ihan outo puolue, se on vähän, kuin Kokoomuksen kristillinen siipi, johon lempataan kaikki oudot tyypit. KD.ssa vaikuttaa paljon hyviä ihmisiä, mutta toisaalta myös tekopyhiä ilkimyksiä. Kannattaa olla varovainen, eikä varsinkaan luottaa puolueen kristillisyyteen.
Meidän Kepulaisten piirissä vaikuttavat kristityt oudoksuvat kovasti KD.n tekouskonnollisuutta.

terrakotta

Meneekös tämä ketju jotenkin niin, että Kokoomuksesta siirrytään KD:hen, KD:stä Perussuomalaisiin (Simon Elo) ja viimein Perussuomalaisista Muutokessn (Jani Karhapää)?  ;D

Kullervo Kalervonpoika

Quote from: Oami on 27.09.2009, 06:14:20
Surettaa puolueen puolesta. Vaikka en KD:tä erityisesti kannatakaan, toivotan onnea vaaleihin.

Omat kokemukseni ovat kuitenkin — toistaiseksi — erilaisia. Olen kuulunut Kokoomukseen vuodesta 1997 ja olen kirjoitellut nuivia mielipiteitä julkisesti kohta kolmen vuoden ajan. Ennen viime vuoden kunnallisvaalien ehdokasasettelua annoin Kokoomuksen Tampereen Aluejärjestön hallitukselle linkin kirjoituksiini, sillä reilun pelin hengessä halusin, että näkemykseni ovat tiedossa hyvissä ajoin; ajattelin myös, että on sekä puolueen että minun etuni mukaista, jos nämä näkemykset osoittautuvat liian erilaisiksi hyvissä ajoin mieluummin kuin juuri ehdokasasettelun takarajan kynnyksellä saati jälkeen.

Mitään yksityiskohtaista palautetta tilityksistäni en puolueen suunnalta koskaan saanut, mutta ehdokkaaksi kyllä pääsin.

Minusta  olisi edelleen tärkeää lähteä enemmän sille tielle, että kansallismielisten ja maahanmuuttokriittisten (tai omassa tapauksessani, maahanmuuttovastaisen) ihmisten pitäisi löytää hieman 1920 -1940-lukujen Suojeluskuntaliikkeen tapaan se tärkein, eli konsensus niistä todella tärkeistä asioista yli puoluerajojen.
---
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
---
The tolerance of individual points of view is an important component of the democratic political system
---
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com

Jouko Piho

Quote from: Kullervo Kalervonpoika on 27.09.2009, 16:47:49

Minusta  olisi edelleen tärkeää lähteä enemmän sille tielle, että kansallismielisten ja maahanmuuttokriittisten (tai omassa tapauksessani, maahanmuuttovastaisen) ihmisten pitäisi löytää hieman 1920 -1940-lukujen Suojeluskuntaliikkeen tapaan se tärkein, eli konsensus niistä todella tärkeistä asioista yli puoluerajojen.

Mitkä ne todella tärkeät asiat ovat?
Minä olen kansallismielinen, mutta mitä se todella tarkoittaa ja miten sitä tulisi ajaa, siitä on eri käsityksiä.
Minä olen maahanmuuttokriittinen, mutta en niin paljon kuin monet muut ovat täällä.
Minulle kristilliset arvot ovat tärkeitä, mutta täällä on taas paljon ateisteja.

Elämä on vaikeaa.

Jouko Piho

Jouko Piho

Quote from: atte.suomalainen on 26.09.2009, 21:03:58

Koska kysyjä ei ole vastannut vastakysymykseeni, mitä hän tarkoittaa, niin vastaan sen oletuksen perusteella, mitä luulen hänen tarkoittavan.

Jos kysyjä tarkoitti, kysyikö Loviisan paikallisjohto neuvoja minuun suhtautumisessa Kokoomuksen puoluejohdolta, niin vastaan, että en tiedä, mutta luulen, että ei kysynyt, vaan päätös oli täysin paikallinen.

Jos kysyjä tarkoitti, pitikö minun kysyä neuvoja tilanteessa Kokoomuksen johdolta, niin vastaukseni on, että en kysynyt neuvoja missään vaiheessa Kokoomuksen johdolta, vaan tyydyin paikallisosaston enemmistöpäätökseen (oli siis niitä, jotka olivat asiasta eri mieltä).

Jouko Piho

Jouko Piho

Kiitos onnentoivotuksista!
Sinua ei otettu kiinni näkemyksistäsi, minut otettiin ja annettiin ymmärtää, että olen rasite Kokoomus-puolueelle, kun mielipiteeni eivät ole sen kanssa linjassa.

Tosin se täytyy sanoa Loviisan Kokoomuksen puheenjohtajan kunniaksi, että hän sanoi kyseessä olevan vain Loviisan paikallisosaston päätös, josta hän ottaa täyden vastuun. Hän sanoi myös, että voi hyvinkin olla, että jossain muualla Suomessa ei olisi reagoitu samalla tavalla. Sinun kertomasi ja kokemasi tilanne Tampereella vahvistaa hänen arvelunsa oikeaksi.

Ihmettelen vain sitä, miten yleispuolue Kokoomuksella voi olla näin poikkeavaa suhtautumista riippuen siitä, missä päin Suomea ollaan. Eikö Kokoomuksessa ole yhtenäistä linjaa suhteessa hiukan poikkeavampia ja radikaalimpia ajatuksia esittäviin jäseniinsä? Vai onko tosiaan näin, että kaikki menee Kokoomuksessa paikkakuntakohtaisesti?

Sellainen vaikuttaa kyllä aika mielivaltaiselta. On sitten sattumavillen hommaa, sattuuko asumaan sellaisella paikakunnalla, jonka Kokoomus-johto ymmärtää ja hyväksyy joukkoonsa myös luovia uudistajia ja rohkeita toisinajattelijoita.

Jouko Piho
Rohkea idealisti - vastuullinen realisti

Jouko Piho

Quote from: JR on 27.09.2009, 13:54:50

On se kyllä perin kumma, että puolueessa ihan neuvotaan ehdokas toiseen puolueeseen. Kova on ollut halu päästä ehdokkaasta eroon. KD on ihan outo puolue, se on vähän, kuin Kokoomuksen kristillinen siipi, johon lempataan kaikki oudot tyypit. KD.ssa vaikuttaa paljon hyviä ihmisiä, mutta toisaalta myös tekopyhiä ilkimyksiä. Kannattaa olla varovainen, eikä varsinkaan luottaa puolueen kristillisyyteen.
Meidän Kepulaisten piirissä vaikuttavat kristityt oudoksuvat kovasti KD.n tekouskonnollisuutta.

Uskon, että tuo neuvonta toisiin puolueisiin menemiseen oli Loviisan Kokoomuksen johdon hyvää auttamishalua, jotta minä poliittisesti orpo piru löytäisin edes jostakin oman paikkani. Näin ajattelen, koska en ole kyyninen enkä katkera. Uskon yhä ihmisten hyvyyteen.

Sanoit kovia sanoja KD:sta, että siellä on hyvien ihmisten lisäksi tekouskonnollisia ja tekopyhiä ilkimyksiä. Saattaa olla näin, mutta en voi ottaa sen enempää kantaa käsitykseesi, koska olen vasta liittynyt KD:hin.

Luulenpa, että jokaisessa puolueessa on hyviä ihmisiä ja vähemmän hyviä ihmisiä. Kahden viikon kokemukseni perusteella Loviisan KD:n edustajat eivät ole tekopyhiä ilkimyksiä vaan hyviä ihmisiä.

Jos KD:ssa on sitten jossain muualla päin Suomea ilkeitä ja tekopyhiä ihmisiä, niin se on ikävä asia, mutta minä en anna noiden ihmisten pahuuden estää minua yrittämästä vaikuttaa KD:ssa.

Minä vastaan itsestäni. Muut vastaavat itsestään. Ja myös sinä vastaat itsestäsi.

Jouko Piho

Jouko Piho

Quote from: terrakotta on 27.09.2009, 15:50:19
Meneekös tämä ketju jotenkin niin, että Kokoomuksesta siirrytään KD:hen, KD:stä Perussuomalaisiin (Simon Elo) ja viimein Perussuomalaisista Muutokessn (Jani Karhapää)?  ;D

Näyttää menevän.
Ketju ei voi jatkua, koska Muutoksesta ei voi oikein vielä siirtyä muualle, paitsi toki siinä mielessä, että joku Muutoksessa aktiivisesti ollut henkilö siirtyy sieltä pois jo ennen kuin Muutoksen toiminta on edes kunnolla alkanut.

Jouko Piho

Perttu Ahonen

Hyvä valinta Jouko. Kokoomus on oikeasti internationalistinen kokoomus, kuten Stubb ja Katainen ovat sanailleet.

Stubbin päiväkirja: 2.3.07 Kolmanneksi totesin Kokoomuksen olevan Suomen Eurooppa-myönteisin, aidosti kansainvälisin puolue. Pilke silmäkulmassa heitimme Jyrkin kanssa, että puolueen nimi voisi Kansallisen Kokoomuksen sijaan olla Kansainvälinen Kokoomus.

Itse en kuulu kirkkoon, mutta arvostan suuresti KD:n ajamia - suomalaiseen kulttuuriin ja arkeen liittyviä perusarvoja.  Syy miksi en kuulu kirkkoon ja esimerkiksi KD-puolueeseen on se, että olen lukenut ja tutkiskellut 25-vuotta aktiivisesti esi/historiaa ja sotahistorian lisäksi erityisesti Itämerensuomalaisten heimojen esi/historiaa.

Toivotan sinulle Jouko menestystä uudessa puolueessasi.

MW

Quote from: Perttu Ahonen on 28.09.2009, 01:48:54
Pilke silmäkulmassa heitimme Jyrkin kanssa, että puolueen nimi voisi Kansallisen Kokoomuksen sijaan olla Kansainvälinen Kokoomus.
Toivotan sinulle Jouko menestystä uudessa puolueessasi.

...tai kansaton hajoomus, mutta tämä olikin vanha vitsi.

Jouko Piho vaikuttaa vilpittömältä henkilöltä, joten toivon hänelle onnea valitsemallaan tiellä omastakin puolestani.