News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ratkaisumalleja koulukiusaamisen ehkäisyyn

Started by karyo, 25.09.2009, 21:27:07

Previous topic - Next topic

karyo

Tähän ketjuun voi kirjoitella omia ratkaisuja koulukiusaamisen lopettamiseksi. Perustin tämän, kun tuo toinen IL:n uutiseen perustuva koulukiusaamisketju tuntuu rönsyilevän hieman liikaa omakohtaisiin kokemuksiin.

Eli tänne kehitysideoita ja käytännön ratkaisumalleja, joita esim. Muutos 2011 voisi hyödyntää.

Omat ideat:
- kouluille mahdollisuus sakottaa välinpitämättömiä vanhempia

Rehtori voisi yhdessä kahden opettajan kanssa antaa välinpitämättömälle vanhemmalle sakkorangaistuksia.

- kiusauksen jatkuessa kiusaajien tulisi vaihtaa koulua, ei kiusatun

Mielestäni tämä toimisi myös painostuksena vanhemmille pitää lapsensa kurissa.

- opettajille sakkorangaistuksia jos on ilmeistä, että on antanut kiusaamisen jatkua

Tästä en ole ihan varma. Mielestäni, ja myös omasta kokemuksestani, opettajat tietävät kyllä mitä koulussa tapahtuu, mutta päättävät olla toimimatta kiusaamisen estämiseksi kun he pääsevät helpommalla unohtamalla asia.

- jokaiseen luokkaan nimetön koulukiusaamisen paljastusmahdollisuus

Esim. koulun koneelta voisi antaa nimettömän ilmiannon kiusaamisesta.

Noin. Aloitetaan näillä ehdotuksilla. Mielipiteitä ja omia ehdotuksia kehiin!

JR

Aina hyvä yrittää saada jotain konkreettista aikaan pelkän lätinän sijaan. Vanhempien vastuuttaminen on minustakin asia n:o 1. Opettajat vain pelkäävät vanhempia niin pirusti. Neuvostoliitossa oli kuuleman mukaan koulupoliisi, joka lopetti kiusaamiset het alkuunsa. Varmaan pitäisi olla joku viranomainen kuitenkin sakkoja kirjoittelemassa ja hoitamassa fyysisen puolen. Samalla tulisi opettajien työturvallisuus huolehdituksi nykyistä paremmin.

Eino P. Keravalta

Itse tuossa päivänä muutamana ajattelin, että koulupoliisi voisi olla paikallaan, isommissa kouluissa parikin. Eikä mikään pahvipoliisi, vaan sellainen, jolla on valtuudet myös puuttua fyysisesti tilanteeseen. Pippurikaasua ja metrinen pamppu kainalossa. Mutta ei mitään matalaotsaista luolamiestä, vaan ihminen, joka myös osaa keskustella ongelmista ja jolla on jonkinlaista psykologian koulutusta.

Ehkä myös jonkinlainen erottamispykälä olisi paikallaan kiusaajien suhteen. Kun itse olin ala-asteella 70-luvun loppupuolella, koulussamme oli tarkkailuluokka. Sinne passitettiin pysyvästi kaikenmaailman ongelmaoppilaat, oli ongelma sitten liiassa innossa heiluttaa nyrkkejään tai hitaassa aivotoiminnassa. Opettajana tällä tarkkailuluokalla oli eräs iso ja roteva, lähinnä tshetsheenirosvopäällikköä muistuttava karpaasi mustine Stalin-viiksineen. Eipä tehnyt poikain mieli v--tuilla.

Tarkkailuluokan sijaan voisi perustaa erityiskoulun näille ongelmatapauksille. Siellä heitä voitaisiin paremmin auttaa ja pitää kurissa. Olisivat myös poissa häiritsemästä niitä, jotka haluavat oppiakin jotain. Lisäksi tässä erityiskoulussa olisi ankara, jopa sotilaallinen kuri. Sekin voisi toimia pelotteena kiusaajille normaalikoulussa.

Eli kiusaavalle oppilaalle joko terapiaa tai turpaan. Reseptin mukaan.

PS: itse en ole ollut sen paremmin koulukiusattu kuin -kiusaajakaan. Minua yritettiin kiusata, mutta ei siitä tullut mitään. Itsekin yritin kiusata, mutta ei siitäkään tullut mitään. Hyvä näin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pliers

Mä aloittaisin koulussa kummitoiminnan. Usein opettajat ei tiedä kiusaamisesta(tai näin ainakin väitetään) ja lapset tietävät aina ketä ja miten kiusataan.

Kummitoiminnan ajatus olisi se, että vanhemmat lapset pitäisivät huolta nuoremmista. Jokaiselle oppilaalle nimetään oma kummi, joka pitää huolta nuoremmastaan; turvallisuudesta ja koulunkäynnistä muuten, kun nuorempi apua tarvitsee.

Esim. siten, neljäsluokkalaiset pitävät huolta ekaluokkalaisista, viidesluokkalaiset tokaluokkalaisista ja kuudesluokkalaiset kolmasluokkalaisista. Kolmannelta neljännelle siirtyvä pääsee itse kummiksi. Rakenne olisi tietysti koulukohtainen. Tämä kasvattaisi lapsia pitämään huolta toisistaan, kuisaamista vastaan toimiminen menisi selkärankaan ja vastuuntunto lisääntyisi. Tämä poistaisi myös piilokiusaamisen, joka saattaa jatkua pitkään, ennen kuin aikuiset huomaavat mitään ja peruuttamatonta vahinkoa on ehtinyt jo tapahtua.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

JR

Kyllähän tukioppilastoimintaa on jo olemassa.

Pliers

Quote from: JR on 26.09.2009, 00:01:09

Kyllähän tukioppilastoimintaa on jo olemassa.

Tarkoitin, että jokainen osallistuu. Jokaisella on oma kummi tai kummilapsi. Eivät vain harvat koulukkaat.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-