News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-09-20 US Pian rapsahtaa: 7km/h ylinopeussakot tulevat

Started by Maailmanmies, 21.09.2009, 12:56:40

Previous topic - Next topic

Veli Karimies

QuoteYlinopeus Taulukko 33

  • Onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen ajoi kaikista onnettomuuksissa mukana olleista kuljettajista 25 % (n=94)
  • pääaiheuttajista 33 % (n=85)
  • yhteenajojen pääaiheuttajista 28 % (n=31)
  • yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 50 % (n=54)

Tässä.

Turkulaine

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:15:07
QuoteYlinopeus Taulukko 33

  • Onnettomuuden tapahtuessa vähintään 10 km/h ylinopeutta suhteessa tiekohtaiseen nopeusrajoitukseen ajoi kaikista onnettomuuksissa mukana olleista kuljettajista 25 % (n=94)
  • pääaiheuttajista 33 % (n=85)
  • yhteenajojen pääaiheuttajista 28 % (n=31)
  • yksittäisonnettomuuksien kuljettajista 50 % (n=54)

Tässä.

Tuo on täysin yksiselitteinen tilasto. Onnettomuuksien pääaiheuttajista 33 % ajoi merkittävää ylinopeutta. Puolet yksittäisonnettomuuksista. Matalampi 25 % voi johtua vain siitä, että useissa tapauksissa vain onnettomuuden aiheuttajaksi katsottu on ajanut ylinopeutta.

Tässä ei ole mitään epäselvää. Ylinopeus altistaa onnettomuuksille, mille on myös vahvat behavioristis-fysikaaliset ennakko-odotukset. Todellisuus tukee olettamaa.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Taulukko välittömistä riskitekijöistä.
(http://img411.imageshack.us/img411/7994/taulukko63.png)

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:20:18Tuo on täysin yksiselitteinen tilasto. Onnettomuuksien pääaiheuttajista 33 % ajoi merkittävää ylinopeutta. Puolet yksittäisonnettomuuksista. 25 % johtuu siitä, että useissa tapauksissa vain onnettomuuden aiheuttajaksi katsottu on ajanut ylinopeutta.

Ei siinä puhuta mitään onnettomuuksien syistä, vedät noita hatustasi. Se on taustatekijä.

QuoteTässä ei ole mitään epäselvää. Ylinopeus altistaa onnettomuuksille, mille on myös vahvat behavioristis-fysikaaliset ennakko-odotukset. Todellisuus tukee olettamaa.

Jaa samoin kuin 0,51 promillen kännissä ajelukin altistaa onnettomuuksille. ;D Taulukoista käy ihan selvästi että vasta 30km/h ylitys altistaa onnettomuudelle.

Turkulaine

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:21:01
Taulukko välittömistä riskitekijöistä.

Useimpiin noista virheistä myötävaikuttaa ylinopeus. Hitaammin ajavalla on parempi mahdollisuus havaita vaara ajoissa ja tehdä oikeita liikkeitä vaaran välttämiseksi. Aivan perusasioita.  
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Turkulaine

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:24:47
Taulukoista käy ihan selvästi että vasta 30km/h ylitys altistaa onnettomuudelle.

Taulukosta käy ilmi että 30 km/h ylitys altistaa huomattavsti enemmän kuin pienempi ylinopeus. Mikään ei kuitenkaan puhu sen puolesta, että nopeusvalvonnasta olisi syytä luopua.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:25:34Useimpiin noista virheistä myötävaikuttaa ylinopeus. Hitaammin ajavalla on parempi mahdollisuus havaita vaara ajoissa ja tehdä oikeita liikkeitä vaaran välttämiseksi. Aivan perusasioita.

Takistin listan itse ja totesin että ylinopeus vaikuttaa muutamaan prosenttiin noista.

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:28:21Taulukosta käy ilmi että 30 km/h ylitys altistaa huomattavsti enemmän kuin pienempi ylinopeus. Mikään ei kuitenkaan puhu sen puolesta, että nopeusvalvonnasta olisi syytä luopua.

Taulukot puhuvat ihan selvästi sen puolesta että esimerkiksi alle 10km/h ylinopeuden valvonnasta olisi syytä luopua.  ;D

Veli Karimies

Tiedätkö turkulainen muuten mitä, sinun logiikallasi onnettomuusriski on todella suuri jos olet mies 24-44 vuoden iässä.  ;D

EDIT: Riskiä näyttäisi myöskin kasvattavan jos sinulla on ollut ajokortti yli 11 vuotta ja se on voimassa.  ;D ;D

HDRisto

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:25:34
Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:21:01
Taulukko välittömistä riskitekijöistä.

Useimpiin noista virheistä myötävaikuttaa ylinopeus. Hitaammin ajavalla on parempi mahdollisuus havaita vaara ajoissa ja tehdä oikeita liikkeitä vaaran välttämiseksi. Aivan perusasioita.  

Siellä on mukava kohta. "Ajoi tietoisesti tilanteeseen", kolmanneksi suurin lukumäärä 27 kpl ja prosentit 66% / 10%. Siis kaiketi itsemurhat. Siinäkään ei nopeusvalvonta auta.

Veli Karimies

(http://img841.imageshack.us/img841/3427/taulukko7.png)

Tästä oli joskus myös puhe että missä niitä onnettomuuksia ajetaan. Tuolla oli myös taulukko josta kävi ilmi että niitä ajetaan eniten haja-asutusalueella.

EDIT: Tässähän se.

(http://img833.imageshack.us/img833/7549/taulukko4.png)

EDIT2: Lisää.

(http://img214.imageshack.us/img214/9360/taulukko3.png)

requiem

Quote from: HDRisto on 11.01.2011, 15:36:13
Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:25:34
Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:21:01
Taulukko välittömistä riskitekijöistä.

Useimpiin noista virheistä myötävaikuttaa ylinopeus. Hitaammin ajavalla on parempi mahdollisuus havaita vaara ajoissa ja tehdä oikeita liikkeitä vaaran välttämiseksi. Aivan perusasioita.  

Siellä on mukava kohta. "Ajoi tietoisesti tilanteeseen", kolmanneksi suurin lukumäärä 27 kpl ja prosentit 66% / 10%. Siis kaiketi itsemurhat. Siinäkään ei nopeusvalvonta auta.

Eivätköhän nuo kuuluu juurikin tuohon ryhmään, ne ovat kuitenkin "Muut tapahtumat" listalla. Myös "Ajoi mahdollisesta vaarasta välittämättä" kuulostaa aika mielenkiintoiselta...
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Turkulaine

Koska tilastojen lukemisesta ei tunnu tulevan yksimielisyyttä, suosittelen edelleen viestintää päättäjien, asiantuntijoiden ja tieteellisten julkaisujen suuntaan. Jos olette siis varmoja että tapanne tulkita tilastoja on parempi kuin tilastoihmisten. Minun kanssa kinastellessa hukkaatte aikaanne.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 15:42:56Koska tilastojen lukemisesta ei tunnu tulevan yksimielisyyttä, suosittelen edelleen viestintää päättäjien, asiantuntijoiden ja tieteellisten julkaisujen suuntaan. Jos olette siis varmoja että tapanne tulkita tilastoja on parempi kuin tilastoihmisten. Minun kanssa kinastellessa hukkaatte aikaanne.

Muista sit että monikulttuurisuus on rikkaus, eikä mamut aiheuta mitään kustannuksia.

Veli Karimies

(http://img440.imageshack.us/img440/6242/taulukko70.png)

Tarkempi taulukko näistä. Jes!

Mika.H

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Veli Karimies

(http://img535.imageshack.us/img535/8827/taulukko64.png)

-ajonopeus (es. ylinopeus, olosuhteisiin nähden liian suuri) lkm 110, 8% tapauksista. Hmm.

Turkulaine

Quote from: Veli on 11.01.2011, 15:47:40
Muista sit että monikulttuurisuus on rikkaus, eikä mamut aiheuta mitään kustannuksia.

Vyön alle sataa. Jos haluat saada ylinopeusvalvonnan pois, sinun on vaikutettava asiantuntijoihin. Jos olet oikeassa ja minä väärässä, luulisi olevan helppo vakuuttaa myös mm. tutkijoita. Minusta tosin luet tilastoja kuin korkeampia kouluja käymätön maallikko, ja uskoisin alan tutkijoiden sanovan samaa.

Minusta nopeusvalvonta ja rajoitukset ovat hyvästä. Nollatoleranssia en suosi, koska kuljettajan tulee seurata ympäristöään eikä kojelautaa. Parasta olisi rakentaa kunnon moottoriteitä niin paljon kun on varaa, ja hyvissä kesäolosuhteissa niissa voisi ajaa kovempaa kuin nykyään on sallittu. Kapeat kasinkympin tiet ovat vaarallisia; turvallisempaa on luultavasti posotella 140 km/h moottoritiellä jossa ei ole kevyttä eikä vastaantulevaa liikennettä ja näkyvyys on erinomainen.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Turkulainen. Minä ehkä luen tilastoja kuin maallikko, mutta voitko esittää tilastoja jotka todistavat riskien olevan todellisia? Usein ylinopeuden kerrotaan olevan riski, koska sen oletetaan olevan sellainen. Kyseessä on kehäpäätelmä. Mihinkä muuhun sinun väittämäsi perustuvat?

Sinulla on jo valmis ennakko asenne josta sinun pitäisi pyrkiä pääsemään eroon ja etsiä todellisia todisteita.

MaisteriT

Quote from: Pliers on 11.01.2011, 15:01:52
Faktisesti tuo on erittäin vähän. Tule joskus Helsinkiin. Iltapäivällä koko poistuva liikenne ajaa 10-20 km/h jatkuvaa ylinopeutta ihan heti kehä 1:sen jälkeen.

Mun henkilökohtainen havainto on, että +20 on varsin harvinainen. Joten ehkä todella tarvitsemme Lähteen.

Sitten vielä sellainen havainto, että tien laatu, rajoitus, muu liikenne ja olosuhteet vaikuttavat aika rajusti ylinopeuksien määrään. Esimerkiksi kantatie 51:llä Kirkkonummella +10 km/h ylinopeudet ovat aika harvinaisia, koska nopeusvalvonta on hiljentänyt liikennevirran aika tarkasti rajoituksen pintaan. Ohittaminen on käynyt harvinaiseksi, itsekään harvoin ohitan ketään tuolla välillä. Syynä on myös suuri liikennemäärä. Mitä ohittamaan, kun tie on täynnä.

Toisaalta jollain moottoritiellä johon on laitettu 80 jonkin puuttuvan reunamaalin takia harvoin saa ihmisiä hidastamaan alle 90:n.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

MaisteriT

Lisään vielä, että "ylinopeuden yleisyys" on epätriviaali määritelmä, erilaisilla määritelmillä saadaan aivan erilaisia tuloksia.
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

HDRisto

"Ennakointi ja liikennetilanne" varmaan sisältää navigaattorin ohjeiden kuuntelemisen ja näytön katselun ajo-opasteiden seuraamisen sijasta. Hyvänä esimerkkinä Tampereen IKEAn rampin tapaukset. Navi antoi 100km/h ja liikennemerkki tietöiden takia 60 km/h.
Sama sen uuden rampin valmistuttua. Pelti kolisee kun yritetään kääntyä kaiteen läpi rampille jonne erkani kaista 400m entistä aiemmin.

Turkulaine

#1313
Quote from: Veli on 11.01.2011, 16:30:47
Usein ylinopeuden kerrotaan olevan riski, koska sen oletetaan olevan sellainen. Kyseessä on kehäpäätelmä. Mihinkä muuhun sinun väittämäsi perustuvat?

Siihen että ylinopeutta ajavat ovat niin voimakkaasti yliedustettuja liikenneonnettomuuksissa. Kun googlasin, läysin aiemmin esitetyn tutkimuksen (kameravalvonnan seurantatutkimus) lisäksi kolme lehtiartikkelia, joissa poliisi arvioi merkittävää ylinopeutta kulkevien autojen osuudeksi 10 % (automaattivalvomattomilla teillä). Tuossa yläpuolella olevassa taulukossakin kuitenkin ylinopeutta on 39* prosentissa onnettomuuksissa. Se on yliedustus, ja vuodesta toiseen se ei voi säilyä ilman selkeää syy-yhteyttä. En pysty keksimään mikä muu syy-yhteys voisi aina kohdella ylinopeutta ajavia noin keljusti onnettomuuksien osalta, ellei se olisi ylinopeuden onnettomuuksille altistava vaikutus.

Oletit ilmeisesti (eli halusit) mm. 8:n prosentin merkitsevän jotain, mikä kertoo ylinopeuden riskittömyydestä. Se ei kerro mitään muuta, kuin että kaikista raportoiduista meriselityksistä (joita voi olla yksi tai useampi per onnettomuus) ylinopeus edusti kahdeksaa prosenttia. Varsin turha deskriptiivinen tilastollinen tieto, joka kertoo tilastosta enemmän kuin todellisuudesta.

Jos yli 10 km/h ylinopeus olisi osallinen noin kymmenessä prosentissa onnettomuuksia, olisi edustus normaali. Silloin ylinopeusmies ja perusnopeusmies joutuisivat yhtä suurella todennäköisyydellä kolariin. Silloin myös minä uskoisin mukisematta ettei ylinopeus altista onnettomuuksille.

Lisäys: myönnän kyllä sen, ettei vähäinen ylinopeus vaikuta olevan suuri riskitekijä. Siksi pidän vastuuttomana nollatoleranssikäytäntöä, joka ajaisi ihmiset tuijottamaan enemmän mittaria kuin ajorataa.

* Lisäys 2: mukana näköjään myös kaikkien tulkinnanvaraisten selitysten äiti "liian suuri tilannenopeus".
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Veli Karimies

Karkeaa arviointia kuolononnettomuuksista ja ajosuoritteesta.
Vuosi  Henkilöautot   HA-Ajosuorite(milj.autokm)    Kuolemaa/100 milj.autokm
2003       231                   42565                        0,542
2004       221                   43530                        0,507
2005       231                   44220                        0,522

MaisteriT

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 16:54:41
Lisäys: myönnän kyllä sen, ettei vähäinen ylinopeus vaikuta olevan suuri riskitekijä. Siksi pidän vastuuttomana nollatoleranssikäytäntöä, joka ajaisi ihmiset tuijottamaan enemmän mittaria kuin ajorataa.

Okei, no mikäs on sopiva toleranssi? 5 km/h?
AL: Jussi Halla-Aho (kuvassa) poseeraa tässä arkistokuvassa virallisesti puvussa. Tiistaina hänet nähtiin eduskunnassa rennoissa kesävaatteissa.

Veli Karimies

Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 16:54:41Siihen että ylinopeutta ajavat ovat niin voimakkaasti yliedustettuja liikenneonnettomuuksissa. Kun googlasin, läysin aiemmin esitetyn tutkimuksen (kameravalvonnan seurantatutkimus) lisäksi kolme lehtiartikkelia, joissa poliisi arvioi merkittävää ylinopeutta kulkevien autojen osuudeksi 10 % (automaattivalvomattomilla teillä). Tuossa yläpuolella olevassa taulukossakin kuitenkin ylinopeutta on 39* prosentissa onnettomuuksissa. Se on yliedustus, ja vuodesta toiseen se ei voi säilyä ilman selkeää syy-yhteyttä. En pysty keksimään mikä muu syy-yhteys voisi aina kohdella ylinopeutta ajavia noin keljusti onnettomuuksien osalta, ellei se olisi ylinopeuden onnettomuuksille altistava vaikutus.

No linkitätkö niitä lähteitä joissa ylinopeutta ajavia on tarkkailtu? Tänne on nyt jo moneen kertaan linkitetty sinun esittämääsi vastaan risteävää materiaalia.

QuoteOletit ilmeisesti (eli halusit) mm. 8:n prosentin merkitsevän jotain, mikä kertoo ylinopeuden riskittömyydestä. Se ei kerro mitään muuta, kuin että kaikista raportoiduista meriselityksistä (joita voi olla yksi tai useampi per onnettomuus) ylinopeus edusti kahdeksaa prosenttia. Varsin turha deskriptiivinen tilastollinen tieto, joka kertoo tilastosta enemmän kuin todellisuudesta.

Jos yli 10 km/h ylinopeus olisi osallinen noin kymmenessä prosentissa onnettomuuksia, olisi edustus normaali. Silloin ylinopeusmies ja perusnopeusmies joutuisivat yhtä suurella todennäköisyydellä kolariin. Silloin myös minä uskoisin mukisematta ettei ylinopeus altista onnettomuuksille.

Lisäys: myönnän kyllä sen, ettei vähäinen ylinopeus vaikuta olevan suuri riskitekijä. Siksi pidän vastuuttomana nollatoleranssikäytäntöä, joka ajaisi ihmiset tuijottamaan enemmän mittaria kuin ajorataa.

* Lisäys 2: mukana näköjään myös kaikkien tulkinnanvaraisten selitysten äiti "liian suuri tilannenopeus".

Jahas, et siis usko kyseiseen aineistoon siltä osin kun se sotii ennakko-oletustasi vastaan.

Pliers

Quote from: MaisteriT on 11.01.2011, 16:33:21
Quote from: Pliers on 11.01.2011, 15:01:52
Faktisesti tuo on erittäin vähän. Tule joskus Helsinkiin. Iltapäivällä koko poistuva liikenne ajaa 10-20 km/h jatkuvaa ylinopeutta ihan heti kehä 1:sen jälkeen.

Mun henkilökohtainen havainto on, että +20 on varsin harvinainen. Joten ehkä todella tarvitsemme Lähteen.

En tunne tuota Lähdettä  ;D , mutta tavataan huomenna klo 15 Pitskun Shellillä, ja lähdetään ajamaan Hämeenlinnaa kohti. Taas tultiin koko jono +10-20 km/h, mutta ei > +20km/h.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Pliers

Quote from: Veli on 11.01.2011, 17:16:28
Quote from: Turkulaine on 11.01.2011, 16:54:41löpinää

No linkitätkö niitä lähteitä joissa ylinopeutta ajavia on tarkkailtu? Tänne on nyt jo moneen kertaan linkitetty sinun esittämääsi vastaan risteävää materiaalia.

...ja lisää tulee.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tutkimus/liitetiedostot/Toimivat_pelisaannot.pdf

Quote
Lievää ylinopeutta kertoo ajaneensa yhdeksän kymmenestä vastaajista, huomattavaa ylinopeuttakin seitsemän kuljettajaa kymmenestä.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tutkimus/erillisselvitykset/liitetiedostot/Nopeustutkimus_2008.pdf
Quote
Lähes kaikki kuljettajat kertovat ylittävänsä nopeusrajoituksia. Keväällä 2008 tehdyssä kyselyssä suomalaisista kuljettajista ainoastaan 4 prosenttia kertoi, ettei koskaan ylitä nopeusrajoituksia, eli 96 prosenttia kuljettajista ajaa joskus ylinopeutta (kuva 1). Osuus on puolittunut vuodesta 2001, jolloin 10 prosenttia kuljettajista sanoi, ettei koskaan ylitä nopeusrajoitusta.

Quote
Valmiina annetuista vaihtoehdoista kuljettajat kertovat ajavansa ylinopeutta tavallisimmin siksi, koska hyvillä teillä ja hyvällä autolla tulee huomaamatta ajaneeksi kovaa (kuva 3).

Useampi kuin joka kolmas ylinopeutta ajava kuljettaja valitsee perusteluksi ylinopeudelle sen, että, on turvallisempaa mennä muiden mukana kuin noudattaa nopeusrajoitusta. Tämä oli myös syy, joka oli yleistynyt eniten vertailtaessa vuonna 2001 tehtyyn tutkimukseen.

Noin joka viidennen mukaan syinä ovat se, ettei halua olla esteenä, muut pakottavat ajamaan kovaa, tai että nopeusrajoitukset on asetettu väärin. Joka kymmenes kuljettaja kertoo että pystyy itse parhaiten arvioimaan turvallisen nopeuden (12%) tai että nopeasta ajamisesta on tullut tapa (10%).


Ylinopeuden ajaminen lisääntynyt. Samaan aikaan liikennekuolemat ovat vähentyneet.

Kuka haluaa sanoa sen ensimmäisenä...?  ;D
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Veli Karimies

Tässä on savottaa:
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/26793.PDF

Mutta sieltä paljastuu esimerkiksi että:

Rajoitus   <50km/h     60km/h      70km/h    80km/h    100km/h    120km/h
Km           5013       7653        204       7000      10287       494
Kuolemat      62         22          3         131        38         1
Kuolm./km    0,012     0,0028      0,0147    0,0187    0,00369     0,002


Jotka voidaan taas sitten suhteuttaa noilla pätkillä ajettuihin onnettomuuksiin.