News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09-18 Ylioppilaslehti: Hylätään monikulttuurisuus

Started by Teemu Lahtinen, 18.09.2009, 20:47:18

Previous topic - Next topic

Timo Hellman

Quote from: Martel on 18.09.2009, 23:31:30
He ovat monista asioista tietämättömiä, mutta olen joutunut näyttämään ranskalaisellekin Suomen kartalta.

Entä sitten?  Osaisitko sinä näyttää kartalta Togon tai Samoan?
The truth is that what we call Capitalism ought to be called Proletarianism. The point of it is not that some people have capital, but that most people only have wages because they do not have capital. -  G. K. Chesterton

Uljanov

Quote from: Timo Hellman on 19.09.2009, 20:05:53
He ovat monista asioista tietämättömiä, mutta olen joutunut näyttämään ranskalaisellekin Suomen kartalta.

Entä sitten?  Osaisitko sinä näyttää kartalta Togon tai Samoan?

Millä mittarilla mitattuna Togo tai Samoa on Ranskan tai ranskalaisen kannalta lähimainkaan merkitykseltään verrattavissa Suomeen? Suomi mahtui edellisessä arviossa BKT:ssä per lärvi top kymppiin, Togo ja Samoa eivät edes top sataan. Asiaa tarkistamatta oletan myös Suomen ja Ranskan välisten diplomaattisten ja kauppasuhteiden olevan Togoon ja Samoaan verrattuna selvästi suuremmat. Suomi on EU:n jäsenvaltio, Togo ja Samoa eivät edes Euroopassa. Suomen tunnistaminen kartalta kuuluu EU-kansalaisen suppeaankin yleissivistykseen. Togon ja Samoan kanssa ei ole niin justiinsa.

Eino P. Keravalta

Mokuttajan amerikkalainen ystävä: "Eikö riitä, että on jo pirun vaikeaa saada töitä, mutta lisäksi he ottavat ainoan henkilöpaperini määrittelemättömäksi ajaksi ja kohtelevat minua kuin toisen luokan kansalaista?"

Mitä toisen luokan kansalaista? Ei amerikkalainen ole Suomen kansalainen. Ei kai häntä voida sellaisena kohdellakaan. Jo toisen luokan kansalaisena kohteleminen on siis suuri etuoikeus. Parempi sekin kuin ei minkään luokan kansalainen, joka amerikkalainen tosin onkin.

Tuo amerikkalainen tyyppi säästää SATOJA TUHANSIA euroja tullessaan hölmöläisten Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi. Silti hän ei voi käyttää säästyviä tuhansia omaan ruokaansa, vaan hänen pitää opiskelupaikan lisäksi vielä viedä joltain suomalaiselta työpaikkakin! Ja kun tämä ei epäpätevyydestä (ei kielitaitoa) johtuen onnistu, arvon amerikkalaisemme kehtaa kirota meitä! Onpa röyhkeä ja suhteellisuudentajuton tyyppi! Jos tällainen on keskiarvoinen ulkomaalainen opiskelija, emme tarvitse ainuttakaan ilmaisen opetuksen perässäjuoksijaa maahamme.

Ja vaikeaa saada työtä? Kukahan kertoisi tälle amerikkalaiselle, että myös sadoille tuhansille suomalaisille on pirun vaikeaa saada työtä! Pitäisikö hänet tässä nyt asettaa jollakin kiintiöllä etusijalle vai mitä tässä ajetaan takaa?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

reino

Toisaalta jonkun amerikkalaisen läpätys siitä, että passi vietiin on hyvin harmitonta. Amerikanpiirakka ei leikkaa kenenkään kurkkua, vaikka kohtaisikin "syrjintää" työmarkkinoilla. (Valkoinen) amerikkalainen ei myöskään voi mennä valittamaan Suurpäälle, joten hän ei saa avukseen kaikentuhoavaa lakinaisarmeijaa.

Jos amerikkalaisen tyytymättömyys rajoittuu siihen, että hän valittaa asiasta baarissa blondipimuille (ns. kv. empatiapipari) tai pitää jotain Finland for Itkuvinkuna -blogia, niin antaa mennä vaan. Minun Suomeni ei ainakaan siihen kaadu.  :D

Femakko

Quote from: erik138 on 19.09.2009, 14:44:28
Quote from: Femakko on 19.09.2009, 13:26:08
Monet ovat kommentoineet, että kun täällä pärjää niin hyvin englanniksi, ei tule opeteltua suomea. Ja sitten ei saa opintojen jälkeen töitä.

minkälaisista opinnoista tässä nyt puhutaan? mistä saa tutkinnon ilman kielivaatimuksia? hy (jonka jälkeen siis usein hakee "akateemisiin" työpaikoihin joissa pärjää englanniksi) vaatii kielen opintoja. tuntuisi järjettömältä että muualta saisi tutkintoja ilman suomea. ja kuten sanottu, hy:n kielikurssit on ihan hyviä, ei maksa mitään ja ainakin opiskelijana kurseille pääsee helposti. ne antaa hyvän teoreettisen pohjan. loput oppii kunhan vain puhuu suomea arkielämässä.

Kaikista kouluista, jotka tarjoavat kokonaan englanninkielisiä tutkintoja. Niitä on nykyään yllättävän paljon. Useimmat AMK:t (tosin Helia on petrannut viime vuosina), TKK ja Helsingin kauppakorkeakoulu. Helsingin yliopiston kielikurssit on varmasti ihan hyviä, mutta sinne ei ulkopuoliset juuri pääse (myöskään suomalaiset vieraiden kielten kursseille).

Martel

Quote from: Oho on 19.09.2009, 09:48:27Toisten kannustaminen? Ihanko totta, ei kyllä vastaa meikäläisen kokemusta, mulle ainakin jäi kuva kovin kilpaillusta yhteiskunnasta, jossa ei esim kolleegan onnistumisista iloita senkään vertaa kuin Suomessa.

On siellä sitäkin, mutta esim. arkisessa kielenkäytössä, ihmisten välisessä kanssakäymisessä ollaan yleensä huomattavasti kannustavampia kuin Suomessa. Your mileage may vary, though.

Quote from: Timo Hellman on 19.09.2009, 20:05:53
Entä sitten?  Osaisitko sinä näyttää kartalta Togon tai Samoan?

Togo ja Samoa ovat huonoja esimerkkejä tässä tapauksessa, koska puhuin toisesta eurooppalaisesta valtiosta.

Femakko

Samasta numerosta sattuu myös löytymään tällainen pää-puskaan -juttu http://www.ylioppilaslehti.fi/2009/09/18/pelon-ammattilaiset/, jossa kerrotaan, että ongelmat ratkaistaan ihan yksinkertaisesti.
QuoteHalusimmekin kirjoittaa lopuksi rohkeuden manifestin. Me nimittäin voimme ihan hyvin lopettaa itse pelon kulttuurin. Se kun on ihan yksinkertaista. Lopetamme pelkäämisen.
QuotePuolusta heikkoja. Alkoholistit, huumeiden käyttäjät, mielenterveysongelmaiset ja kovassa humalassa liikkuvat lapset ja nuoret tarvitsevat apua. Heitä ei tarvitse pelätä.

QuoteAnna yllättää. Suhtaudu joutomaihin, hylättyihin ja tilapäiseen käyttöön vallattuihin taloihin yllätysten, älä pelon tiloina.

Ota riskejä. Muista, että kaupunki on aina ollut myös flirtin, huvin, valojen, musiikin ja tanssin paikka. Riskien ottaminen ylläpitää kaupunkia mahdollisuuksien tilana.

Huomattavan ristiriitainen on seuraava:
QuoteSano ei ghetoille ja linnakkeille. Rikkaita ei saa linnoittaa omille alueilleen. Sen sijaan on edistettävä erilaisten ihmisryhmien kohtaamista ja edistettävä turvallisuutta kaikkein köyhimmillä ja riskialttiimmilla alueilla.

Jos kerta "yleisesti ottaen on turvallista", mitä turvallisuutta pitää edes edistää? Ja miten voi edes olla riskialttita alueita?

Vera

Quote from: Martel on 19.09.2009, 00:38:46
Quote from: Vera on 18.09.2009, 23:46:19
- se että omassa kotimaassa oleskelulupamenettely on vielä byrokraattisempi harvoin lohduttaa ketään, eikä ole mikään syy olla valittamatta jos aihetta on

Valittaa toki voi, mutta kai tunnustat että on kaksinaismoralismia esim. osoittaa sormella toisten maiden ihmisoikeusrikkomuksia jos itse samanaikaisesti pitää sotavankeja allekirjoittamansa Geneven sopimuksen vastaisissa olosuhteissa, ja sallia sotilaidensa rangaistuksetta harjoittaa kidutusmenetelmää josta antoi japanilaisille II MS:ssa välittömän teloitustuomion? Nyt kun seitsemän vuotta on kulunut siitä kun ensimmäiset detainees:it vietiin Gitmoon, USA on vähitellen voittamassa takaisin osaa uskottavuudestaan ihmisoikeusasioissa.

Silloin kun maat valittavat toistensa ihmisoikeusrikkomuksista vaikka harrastavat samanlaisia tai pahimpia itsekin, se on toki kaksinaismoralismia, mikä ei tosin näytä estävän niitä. Kun kansalaiset valittavat muiden maiden byrokratiasta vaikka oman maan byrokratia olisi vielä pahempi, en näe siinä mitään erityistä kaksinaismoralismia, elleivät juuri nämä ihmiset ole järjestäneet oman maansa byrokratiaa sellaiseksi millainen se on.

Vastaavalla tavalla yksityishenkilöiden kohdalla; kun ulkomaalainen opiskelija vastaanottaa suomalaisen veronmaksajan kustantamana ilmaiset yliopisto-opinnot ja ehkä jopa opintorahaa, on tullut kohdelluksi viisumiasioissa paremmin kuin hänen omat maanmiehensä kohtelevat muita, monet odottavat häneltä tiettyä vieraskoreutta. Valitusoikeutta ei menetä, mutta kannattaako sitä silti käyttää? Tulee mieleen erään turvapaikanhakijoiden vastaaottokeskuksen ankeat ikkunaverhot ja huono telkkari.

Kannattaako käyttää valitusoikeutta käytännössä riippuu siitä miten, kuinka usein ja kenelle valittaa, ja tietysti myös siitä onko valittamiselle varsinaisesti aihetta. Vieraskoreutta toki pitäisi olla, mutta tässä tapauksessa me emme edes tiedä tiesikö kyseinen mies puhuvansa kenellekään muulle kuin omalle kaverilleen, joka sitten siteerasi sitä Ylioppilaslehteen.

Ja kyllä, olen nähnyt ihmisiä joille minun kovastikin teki mieli sanoa "mikset sitten mene pois kun täällä kaikki on sun mielestä niin kamalaa?", ja joskus olen niin sanonutkin. Tämä tapaus vain ei kuulosta sellaiselta.

Leikkimielinen pihapeli

QuotePuolusta heikkoja. Alkoholistit, huumeiden käyttäjät, mielenterveysongelmaiset ja kovassa humalassa liikkuvat lapset ja nuoret tarvitsevat apua. Heitä ei tarvitse pelätä.

Kyllä näin on. Itsellänikin on nisti kaverina. Olen huomannut, että hän soittaa silloin, kun rahat on loppu. Itse en enää viitsi rahaa "lainata", mutta täytyy ilmeisesti onkia jostain Luoma-ahon yhteystiedot, hän kun on ilmeisen halukas antamaan huumeongelmaisille heidän haluamaansa apua, eli pätäkkää.

attica

Todella tiedostavaa kamaa Veera Luoma-uholta. Kaikesta olen samaa mieltä.

Yrittäisin tosissani saada vielä kaiken velkarahan irti, kun sitä vielä on saatavilla.  Onhan tämä kohtuus, sillä suomalaiset sotalapsetkin, missä heitä on koulutettu? Jos emme ota nyt heti vastuuta työvoiman kouluttamiseksi koko ETA-alueen tarpeisiin, teemme siinä pahan virheen. Miten nimittäin voimme kuvitella voivamme opiskella ilmaiseksi Oxfordissa ulkomailla, kun otamme vähemmän ihmisiä opiskelemaan suomeen kuin he ottavat prosenteissa? Rahat on löydyttävä! Kyse on nimittän ennen kaikkea poliittisesta tahdosta.

http://www.ylioppilaslehti.fi/2008/05/02/veera-luoma-ahosta-ylioppilaslehden-paatoimittaja/

Vakuuttavalla CV:llä neiti ainakin on liikenteessä.:D

P

Quote from: Femakko on 19.09.2009, 23:10:51
Samasta numerosta sattuu myös löytymään tällainen pää-puskaan -juttu http://www.ylioppilaslehti.fi/2009/09/18/pelon-ammattilaiset/, jossa kerrotaan, että ongelmat ratkaistaan ihan yksinkertaisesti.
QuoteHalusimmekin kirjoittaa lopuksi rohkeuden manifestin. Me nimittäin voimme ihan hyvin lopettaa itse pelon kulttuurin. Se kun on ihan yksinkertaista. Lopetamme pelkäämisen.
QuoteAnna yllättää. Suhtaudu joutomaihin, hylättyihin ja tilapäiseen käyttöön vallattuihin taloihin yllätysten, älä pelon tiloina.

Ota riskejä. Muista, että kaupunki on aina ollut myös flirtin, huvin, valojen, musiikin ja tanssin paikka. Riskien ottaminen ylläpitää kaupunkia mahdollisuuksien tilana.

Eli kun tunkee joutomaalle tai muualle vastaavaan ja saa a) pataansa, b)ryöstetään tai c) kuten Kyläsaaressa hanuria soittavan rahaa kahvikuppeihin haalivan ulkomaalisvähemmistö kanssa kontaktia ottaneelle tytölle kävi - saa pika-amoriittia, niin kyse on yllätyksistä, ei rikoksista?

Joo asenteestahan se vaan on kiinni?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

acc

Quote from: Eino P. Keravalta on 19.09.2009, 20:36:52
Mokuttajan amerikkalainen ystävä: "Eikö riitä, että on jo pirun vaikeaa saada töitä, mutta lisäksi he ottavat ainoan henkilöpaperini määrittelemättömäksi ajaksi ja kohtelevat minua kuin toisen luokan kansalaista?"

Mitä toisen luokan kansalaista? Ei amerikkalainen ole Suomen kansalainen. Ei kai häntä voida sellaisena kohdellakaan. Jo toisen luokan kansalaisena kohteleminen on siis suuri etuoikeus. Parempi sekin kuin ei minkään luokan kansalainen, joka amerikkalainen tosin onkin.

Tuo amerikkalainen tyyppi säästää SATOJA TUHANSIA euroja tullessaan hölmöläisten Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi. Silti hän ei voi käyttää säästyviä tuhansia omaan ruokaansa, vaan hänen pitää opiskelupaikan lisäksi vielä viedä joltain suomalaiselta työpaikkakin! Ja kun tämä ei epäpätevyydestä (ei kielitaitoa) johtuen onnistu, arvon amerikkalaisemme kehtaa kirota meitä! Onpa röyhkeä ja suhteellisuudentajuton tyyppi! Jos tällainen on keskiarvoinen ulkomaalainen opiskelija, emme tarvitse ainuttakaan ilmaisen opetuksen perässäjuoksijaa maahamme.

Ja vaikeaa saada työtä? Kukahan kertoisi tälle amerikkalaiselle, että myös sadoille tuhansille suomalaisille on pirun vaikeaa saada työtä! Pitäisikö hänet tässä nyt asettaa jollakin kiintiöllä etusijalle vai mitä tässä ajetaan takaa?

Olisikohan kyse mustasta amerikkalaisesta? Perustelen tätä mahdollisuutta kyseisen henkilön sananvalinnalla, joka kuvastanee hänen ymmärryksensä tasoa. Hän puhuu toisen luokan kansalaisuudesta, vaikka ei ole Suomen kansalainen.

2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8