News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Lastensuojelugallup

Started by Atte Saarela, 11.02.2025, 16:06:18

Previous topic - Next topic

Suomessa tehdään liikaa huostaanottoja?

Täysin samaa mieltä
7 (38.9%)
Jossain määrin samaa mieltä
7 (38.9%)
Huostaanottoja tehdään tarpeen mukaan, lastensuojelu toimii hyvin
1 (5.6%)
Jossain määrin eri mieltä
1 (5.6%)
Täysin eri mieltä
2 (11.1%)

Total Members Voted: 18

Atte Saarela

Olen kiinnostunut ihmisten suhtautumisesta lastensuojeluun.

Mielenosoituksia on ollut aiheettomia huostaanottoja vastaan, toisaalta on ollut lehtijuttujakin siitä miksi lastensuojelu ei tehnyt mitään kun jotain pahaa sattui ..

Mitä mieltä sinä olet, tehdäänkö Suomessa liikaa huostaanottoja, liian vähän, vai sopivasti?

Atte Saarela

Ehkä aihe ei yksinkertaisesti kiinnosta suurta osaa suomalaista, poliittisena kysymyksenä. Sekin on kiintoisaa tietoa.

Sangbert

Quote from: Atte Saarela on 11.02.2025, 16:06:18

Mielenosoituksia on ollut aiheettomia huostaanottoja vastaan, toisaalta on ollut lehtijuttujakin siitä miksi lastensuojelu ei tehnyt mitään kun jotain pahaa sattui ..

Mitä mieltä sinä olet, tehdäänkö Suomessa liikaa huostaanottoja, liian vähän, vai sopivasti?

kovin pitäisi asiasta olla periilä, että voisi oikeasti ottaa kantaa.

Atte Saarela

Quote from: Sangbert on 11.02.2025, 16:18:30

kovin pitäisi asiasta olla periilä, että voisi oikeasti ottaa kantaa.
Se on varmaan totta. Minulla on kyllä asiasta omat mielipiteeni jotka ovat mielestäni hyvin perusteltuja, mutta en puhu niistä kun tämä on äänestysketju.

supersankaritar

Mä en pysty ottamaan tuohon kantaa. Olen nähnyt vain sellaisen puolen, missä kaikki, lasten isä mukaanlukien, tiesi, että lasten ei ole hyvä olla kotona ja se on heille vaarallista äidin alkoholinkäytön ja mielenterveysongelmien vuoksi ja lasten kotoa pois saaminen oli erittäin hankalaa.
Joten melkein tekisi mieli sanoa, että suomessa touhu on liian hyysäävää, äiti, joka makaa kerta kerran perään sammuneena pieni vauva mahansa päällä saa palkkioksi lomia sos lapsikylään ja kalliita harrastusvälineitä jne.
Anteeksi, se on se puoli, jonka olen nähnyt, varmasti kumminkin tapaukset ovat erinlaisia.
Lisään, että heiltä ainakin pienet lapset vietiin poliisin ja päivystävän sosiaalityöntekijän toimesta aina yöksi kotoa, kun soitettiin 112, että taas siellä on meno päällä. Mutta kerta kerran perään lapset sai selvänä hakea takaisin kotiin ja huoleti jatkaa samaa menoa.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

PolleaPoeka

Tunnen muutaman alalla työskentelevän. Kertovat, että resursseja ja työntekijöitä on aivan liian vähän. Käy sääliksi heitä, ovat kuitenkin kutsumusammatissaan ja haluavat lasten parasta. Siihen en osaa ottaa kantaa tehdäänkö huostaanottoja liikaa, pitää ensi kerralla kysyä kavereilta.

Atte Saarela

No, kerron miksi itse vastasin "Täysin samaa mieltä" ..

Lastensuojelu on aihe jota on vaikea tutkia tieteellisesti, mutta paras tutkimus mitä itse olen aiheesta lukenut, indikoi että Yhdysvalloissakin tehdään liikaa huostaanottoja (Tai tehtiin Illinoisissa joskus vuosituhannen vaihteessa), ja Yhdysvalloissa huostaanottoja on merkittävästi vähemmän suhteessa väestöön kuin Suomessa.

Mitä sitten tarkoittaa "liikaa huostaanottoja" .. Tutkimuksessa se tarkoittaa sitä, että huostaanotetuilla meni monilla mittareilla merkittävästi huonommin kuin heillä jotka saivat jäädä kotiinsa.

Se, ettei kyse ole alunperinkään kahdesta joukosta ihmisiä joilla on samanlaiset lähtökohdat, ratkaistiin tutkimuksessa (ainakin suurelta osin), pyytämällä monta mielipidettä huostaanotosta ja rajaamalla tutkimusaineisto vain tapauksiin joista ei oltu yksimielisiä.

Little is known about the effects of placing children who are abused or neglected into foster care. This paper uses the placement tendency of child protection investigators as an instrumental variable to identify causal effects of foster care on long-term outcomes—including juvenile delinquency, teen motherhood, and employment— among children in Illinois where a rotational assignment process effectively randomizes families to investigators. Large marginal treatment effect estimates suggest caution in the interpretation, but the results suggest that children on the margin of placement tend to have better
outcomes when they remain at home, especially older children
https://cap.law.harvard.edu/wp-content/uploads/2015/07/doyle_2007_aer_child_protection_placement_foster_care.pdf

stefani

Mielenosoituksia on ollut aiheettomia huostaanottoja vastaan,

Onko jonnekin kirjoitettu tarinoita aiheettomista huostaanotoista?

Eikö meidän maassa ole sellaista tarinankerrontakulttuuria, että kun jotain mielenkiintoista tapahtuu, siitä sitten kerrotaan muille? Itse olen kirjoitellut tänne Hommaforumille sellaisista kokemuksistani, jotka olen kokenut yhteiskunnallisesti merkittäviksi (eivät tosin liity tähän ketjuun).

Atte Saarela

^Kirjoja:
- Hukassa Huostassa
- 135 päivää

Webbisivujakin on, esim www.lokakuunliike.com

ikuturso

Olen lukenut lehdistä ja mediasta sekä yllä supersankarittaren kertoman kaltaisia tarinoita - kauheimmat niistä lienee vakavia lapsen hyväksikäyttöjä ja sitten tämä Vilja Eerikan tapaus huippuna - että myös "kostohuostaanottoja", jossa känninen isä aukoo poliisille tai sossutätille, ja kostoksi haetaan lapset huostaan. On ollut myös tarinoita, jossa naapuri tekee kostoksi lasuilmoituksen.

En ole varma tehdäänkö huostaanottoja liikaa, mutta paletti tuntuu olevan paikoin sekaisin. Ainakaan sossutäteillä ei saisi olla poliittista agendaa tai henkilökohtaisia kaunoja sekoittamassa arviointikykyä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Atte Saarela

Quote from: ikuturso on 11.02.2025, 18:32:06
Olen lukenut lehdistä ja mediasta sekä yllä supersankarittaren kertoman kaltaisia tarinoita - kauheimmat niistä lienee vakavia lapsen hyväksikäyttöjä ja sitten tämä Vilja Eerikan tapaus huippuna - että myös "kostohuostaanottoja", jossa känninen isä aukoo poliisille tai sossutätille, ja kostoksi haetaan lapset huostaan. On ollut myös tarinoita, jossa naapuri tekee kostoksi lasuilmoituksen.

En ole varma tehdäänkö huostaanottoja liikaa, mutta paletti tuntuu olevan paikoin sekaisin. Ainakaan sossutäteillä ei saisi olla poliittista agendaa tai henkilökohtaisia kaunoja sekoittamassa arviointikykyä.
Järjestelmä on huonosti rakennettu jos tällaista voi tapahtua. Esimerkiksi poliisi ei voi antaa kenellekään elinkautista vaikka aukoisikin päätä