News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Ammattikoulutus romahtamispisteessä

Started by Totti, 13.02.2024, 11:02:13

Previous topic - Next topic

Totti

Taloussanomissa oli äskettäin juttu ammattikoulujen kriisistä:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010211449.html

QuoteAmmattikoulujen opettajat ovat törmänneet samoihin ongelmiin kuin oppilaat ja vanhemmat. Hämeessä työskentelevä tekniikan alan opettaja kertoo, miten todellisuus iski, kun hän aloitti "unelma-ammatissaan".

– Kun valkeni, mihin tilaan opetus on saatettu, olin aidosti järkyttynyt. Ammatillisesta koulutuksesta ei voi enää edes puhua samana, jota se oli noin 15 vuotta sitten, jolloin itse kävin ammattikoulun.

...

Usea opettaja tunnistaa aiemmin kuvatut tilanteet täysin.

– Resurssipula on huutava, ei saada opettajia, meilläkin on ollut paikka auki vuoden. Vuoden aikana on ollut neljä ryhmää ja kolme opettajaa! Johto säästää eikä ole kovin aktiivinen etsimäänkään opettajia, yksi lehtori kirjoittaa.

Opettajille on hänen mukaansa sälytetty paljon töitä, jotka eivät liity suoraan opetukseen. Osalla oppilasryhmät ovat isoja ja keskenään hyvin eritasoisia.

...

– Ammattikoulun arvostus on pudonnut, sanoo pääkaupunkiseudulla kolmisenkymmentä vuotta opettanut Veikko.

Hänen työpaikallaan opetusta on päivittäin kuusi tuntia ja opettajatilanne on ihan hyvä. Silti teoriatunneille tulee vain puolet opiskelijoista.

– Usea tulee kouluun miten sattuu, silloin kun huvittaa. Syynä lienee se, että pelataan aamuyöhön eikä poissaoloista tule sanktioita.


...

Läheskään kaikilla opiskelijoilla ei ole ollut teknistä työtä. Veikko kertoo, että on kerrostaloissa ikänsä asuneita nuoria, jotka eivät ole ikinä hakanneet nauloja, pitäneet puukkoa kädessään tai nähneet käsiporaa.

– Opiskelija ei tiedä, mikä on jakoavain tai ruuvimeisseli.

Kosketusnäytön hiplaaminen ei oikein riitä hiomaan motoriikkaa. Vaikka nuori ei olisi ikinä nikkaroinut, Veikon mielestä voisi riittää, jos hän olisi edes rakentanut legoja tai koonnut lennokkeja.

Ammattikouluissa on myös nuoria, jotka ovat armovitosten turvin päässeet peruskoulusta. Jopa lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen voi olla hataraa. Veikko kertoo, että opiskelijat eivät aina osaa edes yksinkertaisia potenssilaskuja.

Kodin vaatimuksetkin heijastuvat asenteisiin.

– Täällä näkyy, jos opiskelija on joutunut itse siivoamaan huoneensa, Veikko sanoo.

– Noin 25 prosenttia opiskelijoista on sellaisia, joita voi ja kehtaa suositella työpaikoille, hän lisää.

Opettajistakin osalla on motivaatio hukassa. Uusmaalainen opettaja arvioi, että opetus voi olla kuin vitsi. Hän sanoo, että opettajat käyttävät "sitomatonta" työaikaa omiin asioihinsa, jopa kalastukseen.

Ensimmäisenä vuonna opettaja saattaa käyttää aikaansa suunnitteluun, mutta antaa lopun mennä painollaan.

– Hyvä tapa on laittaa opiskelijat työharjoitteluun ja sitten voikin viettää vapaata ja vedota kiireeseen, uusmaalaisopettaja valaisee.

Myös pirkanmaalaisessa koulussa viime vuonna työskennellyt opettaja huomasi, että opettajat touhusivat juttujaan ja opiskelijat tekivät mitä lystäsivät.

Työturvallisuus oli mitä sattuu. Opettajat jakoi ohjeita viesteillä, eivätkä olleet paikalla, ja opiskelijat tekivät sähköasennuksia ilman valvontaa.

–  Kolmosvuoden opiskelijat eivät tienneet sähköasennuksen käyttöönottotarkastuksista juuri mitään, vaikka se on pakollinen kaikissa sähköasennuksissa.

– Koko touhu oli niin katastrofaalista kuin olla voi, pirkanmaalaisopettaja kertoo.

Opiskelijat saivat hänen mukaansa lähinnä asennevamman, jota on äärimmäisen vaikea korjata. Hän painottaa, että on koulun tehtävä opettaa, ei työpaikkojen. Kun taidot ovat kehnot, harjoittelupaikkaa ja töitä on vaikea saada.

...

– Mediassa syytellään monesti kouluja ja opettajia, mutta kyllä se vika on jossain ihan muualla. Toimiva systeemi on romutettu ja muutettu ideologisia haaveita vastaavaksi, käytännössä toimimattomaksi sekamelskaksi, hämäläisopettaja puolestaan arvioi.

Vastaajat moittivat usean hallituksen toimia. Kritiikkiä saa etenkin Juha Sipilän (kesk) hallituksen ammatillisen koulutuksen reformi, joka aloitettiin vuonna 2018.


– Välinpitämättömyys alkoi, kun Sipilän hallitus leikkasi ammatillisen koulutuksen rahat. Silloin loppuivat lähiopetustunnit lähes kokonaan. Asiaa on ollut hiton vaikea korjata, Päijät-Hämeessä työskennellyt opettaja sanoo.

Aikaisemmin Iltiksessä on ollut juttu ammattikouluoppilaiden vanhempien kokemuksista:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008235390.html

Sattuneista syistä minulla on hieman omakohtaista kokemusta jutun ongelmista kun kävin vanhoina päivinä erään ammattikoulun aikuiskurssin lähinnä täydentävänä koulutuksena.

Jutun ongelmat kuvastavat aika hyvin sitä kaaosta, jota itse koin. Koulutus oli lopulta olematon ja itse läpäisin kurssin verrattain helposti vain sen takia, että minulla oli paljon taustatietoja ja kokemusta. Moni joka tuli kurssille kylmiltään lopettivat aika nopeasti ja ne jotka sinnittelivät loppuun saakka, kertoivat olevansa lähes yhtä pihalla kun aloittaessaan.

Ammattikoulun rappiotila on tosiasia, joten ei ole ihme että suorittavaa työtä tekevät yritykset kuten rakennusala ei löydä työntekijöitä ja niitä yritetään epätoivoisesti haalita ulkomailta.

Samaan aikaan jonninjoutavaan "korkeakoulutukseen" upotetaan rahaa kun kankkulan kaivoon tuottaakseen monenkirjavia humanistimaistereita, jotka päätyvät mäkkärin kassalle tai valtion virkoihin kuluttamaan verovaroja.

Tämän sekasotkun keskiössä näyttäisi kuitenkin jälleen olevan kepu. Jutissa opettajat kritisoi Sipilään kaaoshallitusta, joka todellakin teki ns. "koulu-uudistuksen". Sama hallitus tuhosi koko taksialan ja kepu jatkoi tuhotöitään Marinin hallituksella ajamalla koko SOTEn karille. Kepu kilpailee tuhotyössä jo vasemmiston kanssa.

Koulutus pitäisi miettiä kauttaaltaan uudestaan. Yliopistot ovat ylipaisuneita humanistikakkaa tuottavia laitoksia, joilta rahoja pitäisi ohjata ammatilliseen koulutukseen jotta saadaan käden osaajia maahan.

Ratkaisu ei ole kokoomuslainen "työperäinen maahanmuutto", joka ei näyttäisi johtavan yhtään mihinkään ( https://www.hs.fi/talous/art-2000010140817.html ) muuhun kun piika- ja renkiyhteiskuntaan jolla woltti-miljardöörit pääsevät rikastumaan.

Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Emo

Hyvä että avasit aiheesta ketjun, @Totti

Pari viikkoa sitten oli jossain IltaSkeidassa tms juttu juuri tästä, kuinka ammattikoululaiset ovat täysin tuuliajolla. Saattaa olla jokunen tunti lähiopetusta lukukaudessa, siinä kaikki. Siinä vanhemmat kertoivat.

En löydä juttua enää mistään kuukkelilla enkä välilehdiltä. En jaksanut silloin aloittaa ketjua, jäin odottamaan että joku muu jaksaa. Kiitos!

Hyvinvointivaltio. Ketään ei jätetä.

Siili

Oppivelvollisuuden ulottaminen kaikkiin alaikäisiin (alle 18v) johti väistämättä siihen, että ammattkoulujen pitää pitää kirjoilla väkeä, joita opiskelu ei kiinnosta pätkän vertaa.  Olisiko mahdollista perustaa "leikkikouluja" tai vähintään leikkiluokkia tälle porukalle, jonka "opettajaksi" palkattaisiin joku halvaksi tuleva velvoitetyöllistetty. Näin heidät saataisiin pois sabotoimasta oppia haluavien opintietä.

Ei kai oppivelvollisuus tarkoita sitä, että ammattikoulun on annettava tutkintotodistus?

Lalli IsoTalo

Kuka epämotivoitunutta ainesta edes haluaisi lähteä opettamaan? Ihan mahdoton homma, koska haitta-ainesta on liikaa. Kyllä siinä loppuu motivaatio opettajalta nopeasti!

Näille "oppi"laitoksille on ihan sama millainen on opetuksen laatu, kunhan jokaisesta "valmistuneesta" oppilaasta saa tietyn määrän fyffeä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Siili

Quote from: Lalli IsoTalo on 13.02.2024, 13:35:57
Kuka epämotivoitunutta ainesta edes haluaisi lähteä opettamaan? Ihan mahdoton homma, koska haitta-ainesta on liikaa. Kyllä siinä loppuu motivaatio opettajalta nopeasti!

Kuten varmaan huomasit, käytin lainausmerkkejä puhuessani termin "opettaja" yhteydessä.  Eihän leikkiopettajalla tarvitse olla mitään motivaatiota, kunhan liksa juoksee.

repo

Quote from: Totti on 13.02.2024, 11:02:13
Tämän sekasotkun keskiössä näyttäisi kuitenkin jälleen olevan kepu. Jutissa opettajat kritisoi Sipilään kaaoshallitusta, joka todellakin teki ns. "koulu-uudistuksen". Sama hallitus tuhosi koko taksialan ja kepu jatkoi tuhotöitään Marinin hallituksella ajamalla koko SOTEn karille. Kepu kilpailee tuhotyössä jo vasemmiston kanssa.

En kiistä kepun vastuuta.

Olisi hyvä saada väitteeseen enemmän sisältöä. Mm. siksi että Sipilän hallituksen koko toimikauden opetusministerinä toimi yksi ja sama henkilö. Hän oli Kokoomuksen Sanni Grahn-Laasonen.

"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Torspo

Quote from: Lalli IsoTalo on 13.02.2024, 13:35:57
Kuka epämotivoitunutta ainesta edes haluaisi lähteä opettamaan? Ihan mahdoton homma, koska haitta-ainesta on liikaa. Kyllä siinä loppuu motivaatio opettajalta nopeasti!

Näille "oppi"laitoksille on ihan sama millainen on opetuksen laatu, kunhan jokaisesta "valmistuneesta" oppilaasta saa tietyn määrän fyffeä.
Kuka haluaa ottaa vastuun äläwäbäläwä-luokan oppilaista kun opetellaan cnc-konetta, metallisorvia, plasmaleikkuria, sähkötöitä, vannesahaa ja muita helppoka ja mukavia asioita. 

Homma vaatii todella tiukkaa opastusta ja valvontaa.

Opettajien on mukavampi hakeutua ammatti'korkea'kouluihin ja antaa oppilaiden tehdä 6-10:nen hengen ryhmissä ryhmätöitä. Ainakin yhdellä puorukasta on halu valmistua, niin kaikille tulee suoritusmerkintä ja opettajan työ on leppoisaa.  Yksi tarkastettava työ per 6-10:nen oppilasta.

Roope2

Ammattilaiset, jotka tietävät miten leikataan lastua tai päättellä pistetään jonoon if-then-else-koodia, ovat Suomen tulevaisuus.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Huppupelikaani

Quote from: Emo on 13.02.2024, 13:13:26
Hyvä että avasit aiheesta ketjun, @Totti

Pari viikkoa sitten oli jossain IltaSkeidassa tms juttu juuri tästä, kuinka ammattikoululaiset ovat täysin tuuliajolla. Saattaa olla jokunen tunti lähiopetusta lukukaudessa, siinä kaikki. Siinä vanhemmat kertoivat.

En löydä juttua enää mistään kuukkelilla enkä välilehdiltä. En jaksanut silloin aloittaa ketjua, jäin odottamaan että joku muu jaksaa. Kiitos!

Hyvinvointivaltio. Ketään ei jätetä.

Tässä noita aiempia juttuja:
Quote
Vanhempien mitta täyttyi – ammatti­koulut ovat osalle nuorista pelkkä etä­säilö

Osassa ammattikouluja opetus on aivan liian löyhää. Se kauhistuttaa monia vanhempia.

Outi Kokko
3.2. 14:01

ITÄSUOMALAINEN Riikka, 35, opiskeli pari vuotta sitten aikuisopiskelijana pintakäsittelijäksi ammattikoulussa. Hän yllättyi opetuksen vähyydestä.

– Sanottiin, että katso Youtubesta ohjevideo ja rupea tekemään, hän kertoo.

Riikan mukaan opettajia oli aivan liian vähän, eikä heillä ollut aikaa enempään.

– Jos jotain ei ymmärtänyt, opettaja tuli neuvomaan, jos ja kun kerkesi.

Teoriatunteja oli kahdessa vuodessa hänen mukaansa ehkä viisi. Pääasiassa piti tehdä tehtäviä itsenäisesti ja etsiä netistä tietoa.

– Jos halusi oppia jotain, piti olla aktiivinen ja motivoitunut.

——
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010142515.html

Quote
Ammattikouluille sataa kritiikkiä: "Moni oppi lähinnä tupakoimaan ja polttamaan pilveä"


Lisää lähiopetusta ja enemmän koulumaisuutta ammattiopintoihin vaativat lukuisat lukijat. IS vinkkaa, mitä kannattaa nyt tehdä yhteishaussa.

Outi Kokko
7.2. 11:14

"LÖYHÄÄ" ja "ala-arvoista". Näillä sanoilla kahden poikansa ammattikoulussa saamaa opetusta kuvaa varsinaissuomalainen äiti. Pojista toinen on opiskellut rakennusalaa ja toinen ilmastointiasentajaksi.

– Nuoremman poikani opettajakin vaihtui koko ajan ja yli puolet oppilaista lopetti tai potkittiin pois. Koulussa moni kävi oppimassa lähinnä tupakoimaan ja polttamaan pilveä, hän kuvaa.

– Poikieni pelastus oli vahvat kädentaidot ja pääsy työharjoittelun kautta työelämään ja loppukoulun suorittaminen oppisopimuksella, äiti jatkaa.

Ilta-Sanomat kirjoitti viikonloppuna ammattikoulujen ongelmista ja kysyi ammattikoulun käyneiltä lukijoilta ja heidän vanhemmiltaan, jäikö jokin kaivertamaan. Vastauksia tuli pitkälti kolmattasataa. Varsinaissuomalainen äiti on yksi vastanneista.

——
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010205896.html

Saturnalia

Kävin itse ammattikoulun 80-luvulla ja englantilaisen aikuislukion 90-luvulla. Syy hakeutua englantilaiseen lukioon oli, ettei siellä tarvinnut lukea ruotsin kieltä, ja englannin kieli oli suht hallussa. Eräs aikanaan kitaristina 80-luvulla tunnettu herra istui usein samassa pulpetissa tunneilla. 2000-luvun alussa kävin ostamassa Buranaa ympyrätalon apteekista, niin sama kaveri oli myymässä tiskin takana.

80-luvulla ammattikoulutuksen tason oli korkea. Ei ollut nettiä eikä vielä edes peruskännyköitäkään. Kynä, paperi ja piirtoheitin. Opettajienkin täytyi oikeasti yrittää, eivät voineet vain sanoa että "katso Tubesta". Mitä muistelen, niin opettajat olivat tasokkaita. Koulupäivät kestivät kahdeksan tuntia, ja viikon tuntijärjestys oli tiukka ja täynnä joka päivä. Oppilasaines oli 100% valkoisia työväenluokan lapsia, joiden vanhemmat olivat saavuttaneet keskiluokkaisen elintason kouluja käymättä. Vanhemmat eivät olleet käyneet kuin kansakoulun, mutta oli omakotirivitalo, mönkijät, lumikelkat ja pelit. Valtaosa kävi koulussa omalla moottoripyörällä, 16-vuotiaina. 18-vuotiana kaikilla oli auto.

Noin suuremmassa kuvassa koulutustason jatkuva nousu selkeästi rappeuttaa ammattikoulutuksen. Työväenluokkaa ei enää arvosteta, koska se on jäänyt vähemmistöön ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa. Tämä arvostuksen puute säteilee eri alueille. Osansa lienee myös oppilasaineksen mamuvaltaisuudella. Poliitikot haluavat mamut tekemään riistoliksalla duunarihommat. Heidän kiinnostuksensa aiheeseen loppuu siihen. Jonkun täytyisi olla valkoisten duunareiden puolella, että pennuilla olisi motivaatiota opiskella, opettajilla opettaa ja yhteiskunnalla suunnata toimintaan resursseja.

Syntyperäinen valkoinen työväenluokka on jäämässä yhä syvempään limboon eri osa-alueilla. Ketään ei kiiinnosta enää edes kouluttaa heitä. Lipilaarit fundeeraavat, etteivät mamuduunarit koskaan järjesty eivätkä vaadi parempaa fyrkkaa. Sillä hetkellä kun he mahdollisesti niin tekevät, niin maahanmuuton kannatus loppunee useilla lipilaareilla siihen paikkaan. Ei ole enää "halua päästä länteen ja sosiaaliturvan piiriin lakkoilematta", mitä hyväksikäyttää talouden moottorina. Maahanmuutto on tuollainen pikafiksi, mutta sen teho loppuu aikanaan. Mamut eivät silti poistu.






Epäluottamusmies

Quote from: Siili on 13.02.2024, 13:47:09
Quote from: Lalli IsoTalo on 13.02.2024, 13:35:57
Kuka epämotivoitunutta ainesta edes haluaisi lähteä opettamaan? Ihan mahdoton homma, koska haitta-ainesta on liikaa. Kyllä siinä loppuu motivaatio opettajalta nopeasti!

Kuten varmaan huomasit, käytin lainausmerkkejä puhuessani termin "opettaja" yhteydessä.  Eihän leikkiopettajalla tarvitse olla mitään motivaatiota, kunhan liksa juoksee.
Ihan paskaahan se on että amiksenkin opettajista tehdään "opettajia." Kaikki kouluun viittaava pitäisi ulkoistaa siihen erikseen palkatulle sihteeristölle joka hoitaa joutavat paperityöt ja kädestäpitelyt. Ruotsintunnit yms voi lopettaa. Koulumaisuus on se mikä vierottaa amisaineksen. Käytännön työt oppii tekemällä. Motivaatio-ongelmaiset tosiaan omiin ryhmiinsä neppailemaan muniaan, ja kaikki työttömyysturva vastikkeelliseksi. Jos vaihtoehtona on ammatti tai kadunlakaisu, motivaatio saattaa löytyä. Ja 10% ikäluokasta (stetson) on aina mihinkään kelpaamatonta joka tapauksessa. T 30 vuotta opettajana.

Augustus

Quote from: Saturnalia on 13.02.2024, 16:34:44
...
Noin suuremmassa kuvassa koulutustason jatkuva nousu selkeästi rappeuttaa ammattikoulutuksen. Työväenluokkaa ei enää arvosteta, koska se on jäänyt vähemmistöön ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa. Tämä arvostuksen puute säteilee eri alueille. Osansa lienee myös oppilasaineksen mamuvaltaisuudella. Poliitikot haluavat mamut tekemään riistoliksalla duunarihommat. Heidän kiinnostuksensa aiheeseen loppuu siihen. Jonkun täytyisi olla valkoisten duunareiden puolella, että pennuilla olisi motivaatiota opiskella, opettajilla opettaa ja yhteiskunnalla suunnata toimintaan resursseja.
...
Itse näkisin asian niin, että työelämän vaatimusten nousu on johtanut tähän kehitykseen. Vuosikymmeniä sitten kouluttamatonkin nuoripari löysi vakituista työtä ja pystyi jopa ostamaan omakotitalon Helsingistä. Nykyään tuo on täysin mahdotonta.

Melkoinen osa entistä työväenluokkaa on muuntunut keskiluokaksi ja perinteellistä -50-60-70-80-luvun työväenluokkaa ei enää ole olemassa. Mahdollisesti liiallinen keskiluokkaistuminen Suomessa (niinkuin Ruotsissa etc.) on johtanut siihen että perinteellisten ammatti- tai sitten halpaduunareita ei ole enää tarjolla samalla tavalla kuin ennen. Keskiluokkaiset nuoret haluavat keskiluokkaisiin ammateihin ja ammattikoulut eivät kiinnosta, koska se on jotenkin luuserin valinta. (en siis väitä, että näin on, mutta miten ajatellaan)

Nuorten nykyinen pakollinen toisen asteen koulutus taasen kuulostaa Neuvostoliitolta, siinä (hyvässä) periaatteessa pyritään takaamaan nuorille valmiuksia nykyisessä työelämässä, joka toki kuulostaa paperilta hienolta, mutta käytännössä silloin pumpataan oppilaitoksiin opiskelijoita, joita ei kinnosta opiskella, mutta pakko.

Työelämän vaatimukset ovat nykyään korkeat, kysyisin sitä, että mitä tehdä niille nuorille, jotka putoavat kyydistä, heille ei ole mitään mielekästä tekemistä niin kuin ennen, jolloin löytyi jotain hanttihommaa.

Yhteiskunta ei ole mikään yritys, joten ratkaisuita peliin.




Circus Hypno

#12
Ajetaan ammattikoulutus kaatopaikan pohjalle > Työnantajat eivät saa (taivaita hipovaa) vaatimustasoaan vastaavia osaajia > Valitetaan julkisuuteen työvoima- ja osaajapulaa > Avataan ovi (halpa)työperäiselle maahanmuutolle.

Menikö liian foliohattuiluksi?

Toiseen ketjuun tämän myös laitoin, mutta juuri on tehty tohtoriväitöskin: "Maahan­muuttajista tehdään Suomeen uutta ala­luokkaa"

Lisää tuolla: https://www.hs.fi/talous/art-2000010140817.html

Emo

^^^^^

@Huppupelikaani

Se oli juuri tuo "etäsäilö"- juttu, mitä luin. Hyvä että lisäsit tänne. Jostain syystä järkytyin lukiessani ammattikoulujen tilasta. En ole ammattikoulua käynyt, mutta olen näihin päiviin asti uskonut ja kuvitellut, että ne ovat ihan järkeviä paikkoja. Näköjään olen ollut totaalisen väärässä.

Ehkä nyt ymmärrän paremmin tuttavapiirin nuoria, ketkä jättävät amiksen kesken. Tähän asti olen ajatellut, että vika on pelkästään nuorissa.

Partavaari

Keskustaa tästä on turha syyttää. Edellinen keskustalainen opetusministeri oli Marjatta Väänänen 1970-luvulla. Opetusministeriö on ollut vuoroin kokoomuksella ja Sdp:llä, Sipilän hallituksessa Sanni Grahn-Laasonen oli opetusministerinä.
Marinin hallituksessa opetusministeriö oli vasemmistoliitolla.

Vesa Heimo

#15
Kyllähän tässä syy on nykyvanhemmissa jotka eivät edes vaadi kännykkää pois ja hattua päästä perheen päivällisillä. Jos sitä ei vanhemmat tee vauvasta teini-iän loppuun, niin miten hitossa ne vähälahjaiset sen oppii tekemään edes peruskoulussa saati amiksessa.

Nykyteinien vanhemmilla on isolta osin vanhemmuus täysin hukassa, ja se näkyy sitten myös lapsissa.

Olen siis ihan luotettavilta tahoilta kuullut juttua että vanhemmat eivät järjestä perhepäivällisiä missä lasten kanssa käydään läpi päivä, ja jopa sellaisien sekopää"perheiden" lisääntyminen missä vanhemmat räplää kännykkää ruokapöydässä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Muhmutti

Vapaa kasvatus on välinpitämättömyyttä. Kopiovastaava sanoi Pulkkinen viihdeohjelmassa tälleen: Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.

Syy alamäkeen löytyy tosiaan kodeista. Ei uskalleta kasvattaa, tai sitten pelätään omia lapsia.

Emo

#17
Quote from: Vesa Heimo on 13.02.2024, 19:13:05
Kyllähän tässä syy on nykyvanhemmissa jotka eivät edes vaadi kännykkää pois ja hattua päästä perheen päivällisillä. Jos sitä ei vanhemmat tee vauvasta teini-iän loppuun, niin miten hitossa ne vähälahjaiset sen oppii tekemään edes peruskoulussa saati amiksessa.

Nykyteinien vanhemmilla on isolta osin vanhemmuus täysin hukassa, ja se näkyy sitten myös lapsissa.

Ja opettajilta on viety kaikki keinot pitää kuria. Käskyttää, ja jos ei tehoa niin koulusta erottaminen.
Mutta tälläinenhän tämä impotentti suvakkiyhteiskunta on! Kyvytön.

Muistan kun olin oman kahdeksanvuotiaani kanssa kouluterkkarilla ja lapsi vain luki odotushuoneesta  mukaansa haalimiaan Aku Ankkoja eikä antanut terkkarin häiritä, luki vaan eikä reagoinut mihinkään.
Käskin pari kertaa laittamaan sarjakuvalehdet syrjään, ja kun ei mitään reaktiota, niin korotin ääntäni kuuluvammaksi ja käskin että PISTÄ AKU ANKAT POIS, NYT PITÄÄ VASTATA TERVEYDENHOITAJAN KYSYMYKSIIN!

Mitä tapahtui? Lapsi kyllä keskeytti lukemisen, mutta suvakkiterkkarinidiootti kävi verbaalisesti minun kimppuuni, alkoi arvostella minua äänen korottamisesta ikäänkuin olisin juuri pahoinpidellyt lapseni, ja hän kirjasi ylös, että " äiti korottaa ääntään" 😮
Helvetti, tälläisiä koulumaailman ammattilaiset nykyään ovat! Pidä siinä sitten kuria pennullesi prkl, kun jotain yrität niin melkein kutsuvat lastensuojelun hätiin!!!

JoKaGO

Quote from: Emo on 13.02.2024, 19:26:38
Mitä tapahtui? Lapsi kyllä keskeytti lukemisen, mutta suvakkiterkkarinidiootti kävi verbaalisesti minun kimppuuni, alkoi arvostella minua äänen korottamisesta ikäänkuin olisin juuri pahoinpidellyt lapseni, ja hän kirjasi ylös, että " äiti korottaa ääntään" 😮

Siinä "amatillanen" teki sen pahimman virheen, vei sinulta auktoriteettiaseman. Tuollainen ei aiheuta muuta, kuin romahduttaa nuoren maailmankuvaa, kun auktoriteetti vetää maton nuoren tärkeimmän auktoriteetin, oman vanhemman, jalkojen alta. :(
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Jorma M.

#19
Muistan kuunnelleeni pitkähköä pätkää radiosta silloisesta nykyisestä ammattikoulusta. Silloin oli Sipilän hallitus, vuosi oli ehkä 2017.

Ohjelmassa oli mukana ammattikoulun opettaja ja jokin ammattikouluasiantuntija (en muista oliko tutkija vai terveydenhoidon edustaja). Kolmantena oli jokin korkea-arvoinen naispuolinen kepun mandaatilla ollut OPM:n päällikkö.

Amiksen arkea tuntevat kaksi asiantuntijaa kuvasivat massiivista kaaosta ja epähyvinvointia. Jokin esimerkki oli että jos autonasennuksen (?) opettaja sopii seuraavaksi viikoksi luokkakäynnin isoon autokorjaamoon, niin paikalle tulee 15 opiskelijasta, yksi ajoissa, yksi puoli tuntia myöhässä ja 13 ei tule. Se on nöyryyttävää kaikille. Ja kallista.

Kaikki ohjelman esimerkit viestivät ammattikoulujen olevan tuhon omia. Ja tuolloin Sipilän hallitus oli muuntamassa jotain oleellista ammattikoulutuksen piirrettä vielä hullumpaan suuntaan, mistä ko 2 asiantuntijaa varoittivat. (En muista enää mikä se muutos oli.)

OPM:n iso päällikkö tietysti nitisti nämä varoittelut todella alentuvasti, ja ilmoitti että hallituksen uudistuksilla ammattikoulut tulevat olemaan varmasti tehokkaampia kunhan uudistukset pääsevät vaikuttamaan.

Ehkä nämä tuoreet kitinät amiksesta vertautuvat Sipilän taksiuudistukseen, "syyrialaisten" turvapaikanhakijain kotouttamiseen ja aktiivimallin onnistumiseen.

edit lisätty sanat "yksi ajoissa"
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

KamalaJari

Kas käytin huollossa autoani alkuvuodesta, jätin auton liikkeen oven lähelle ja annoin avaimet työn vastaanottajalle.
Katselin kun nuori autonasentaja haki avaimet ja meni autooni, mitään ei tapahtunut aikoihin, auto vain nökötti
paikallaan ja mestari istui autossa.

Lähdin sitten katsomaan että mikä ongelma, asentaja kysyi että " miten tää käynnistyy " pyysin herran pois penkiltä
ja näytin " tosta kun painaa niin tällä lailla käynnistyy " lähdin siitä sitten takaisin ja kysyin työn vastaanottajalta että
onko tämä kaveri joku TET tai muuten harjoittelija johan sain vastauksen että ihan opiskellut asentaja.
Eikä tässä vielä kaikki, hallissa asentaja peruutti auton päin työkaluvaunua ..

En tiedä onko tässä vain huono maanantaipäivä kyseessä vai puutteet ammatillisessa koulutuksessa mutta kyllähän tuolta verstaalta ajelin kottiippäi silmät lautasina.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Totti

Quote from: Partavaari on 13.02.2024, 19:05:36
Keskustaa tästä on turha syyttää. Edellinen keskustalainen opetusministeri oli Marjatta Väänänen 1970-luvulla. Opetusministeriö on ollut vuoroin kokoomuksella ja Sdp:llä, Sipilän hallituksessa Sanni Grahn-Laasonen oli opetusministerinä. Marinin hallituksessa opetusministeriö oli vasemmistoliitolla.

Yksittäiset ministerit eivät yksin päätä hallituksen strategisista linjoista. Hankkeet noudattavat pääasiassa hallitusohjelmaa ja ne tietenkin koordinoidaan yhdessä pääministerin ja muiden ministeriöiden kanssa.

Sipilän hallituksohjelmassa ( https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163399/VNK_2015_10.pdf ) otettiin kantaa koulutukseen. Siinä on mm. mainittu erinäisten digihärpäkkeiden tuominen luokkiin ja "ammatillisen koulutuksen reformi".

Sipilän henkilökohtaisesti hehkuttama ns. digiloikka on kritisoitu voimakkaasti ja se on ollut osasyy peruskouluoppilaiden heikkoihin tuloksiin, kaoottiseen oppimisympäristöön ja karkaaviin kustannuksiin.

Ammattikoulutuksen "reformi" on täynnä juhlavalta näyttäviä lupauksia, mutta esim. "uudistetaan koulutuksen rahoitusta ja rakenteita" ja "Kannustetaan koulutuksen järjestäjiä toiminnan tehostamiseen" tarkoitti käytännössä opettajamäärän ja harjoitusten vähentämistä ja erinäisiä toimimattomia etä- ja itseopiskeluratkaisuja. Rivien välissä hallitusohjelmassa siis tosiasiassa luki, että ammatillinen koulutus tullaan "uudistamaan" niin että se kriisiytyy.

Sipilän hallituksella oli siis tarkoituksena tehdä merkittäviä muutoksia koulutukseen ja saldo on se romahdus, joka nyt näkyy kautta linjan. Täsmälleen samalla lailla meni taksiuudistuksen kanssa.

Vastuu koulukaaoksesta on siis ensisijaisesti kepulla, joka neuvotteli hallitusohjelman.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

KamalaJari

Onnistuikohan tuo Sipilän hallitus oikein missään kun minulle ei tule mieleen kuin katastrofia toisen perään ?
Jos nyt ihan tarkasti näitä aikoja muistelen niin eiköhän Ulkoministeri onnistunut kasvattamaan metaboliaansa
messevillä rukousaamiaisilla.

Mutta kuten veli tuossa vahvasti todisti, Sipilä ja co digiloikillaan sun muilla reformeillaan teki hallaa joka pakastaa
koululaitosta hyvin pitkään.

Toki täytyy myös muistaa Li Andersonin täydellinen kyvyttömyys ministerin virkaansa, teot puhuvat puolestaan jos joku muuta väittää.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

Dangr

#23
 :)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

ApuaHommmaan

Quote from: KamalaJari on 14.02.2024, 00:24:30
Onnistuikohan tuo Sipilän hallitus oikein missään kun minulle ei tule mieleen kuin katastrofia toisen perään ?
Jos nyt ihan tarkasti näitä aikoja muistelen niin eiköhän Ulkoministeri onnistunut kasvattamaan metaboliaansa
messevillä rukousaamiaisilla.

Mutta kuten veli tuossa vahvasti todisti, Sipilä ja co digiloikillaan sun muilla reformeillaan teki hallaa joka pakastaa
koululaitosta hyvin pitkään.

Toki täytyy myös muistaa Li Andersonin täydellinen kyvyttömyys ministerin virkaansa, teot puhuvat puolestaan jos joku muuta väittää.

Ei ministereiden tai kansanedustajien todellinen funktio ole mikään kansan palvelu. Tavoite on luoda illuusio, jolla ensinnäkin pääsee valtaan, ja seuraavana palvella omistajiensa tahtoa. Eli ajaa erityyppisten pienten piirien etuja. Ei meno ole noille piireille ole ollut ollenkaan huono Suomessa.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Vesa Heimo

Quote from: Dangr on 14.02.2024, 05:43:37

WTF hetki, talkkarin perustutkinto 180osp  :roll:

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto (180 osp)

Yksi osp taitaa vastata keskimäärin n. 15h työmäärää, eli vähän motivoituneempi runnonee noita 3/vko. Muutenkin jos peruskoulussa ei ole ihan unessa ollut niin amiksen ne yhteiset opinnot (äikkä/ruotsi/enkku/matikka jne) menee läpi pienellä kertaamisella.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Dangr

#26
 :)
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

ikuturso

#27
Quote from: Emo on 13.02.2024, 19:26:38korotin ääntäni kuuluvammaksi ja käskin että PISTÄ AKU ANKAT POIS, NYT PITÄÄ VASTATA TERVEYDENHOITAJAN KYSYMYKSIIN!

Mitä tapahtui? Lapsi kyllä keskeytti lukemisen, mutta suvakkiterkkarinidiootti kävi verbaalisesti minun kimppuuni, alkoi arvostella minua äänen korottamisesta ikäänkuin olisin juuri pahoinpidellyt lapseni, ja hän kirjasi ylös, että " äiti korottaa ääntään" 😮

Olisi katsos pitänyt halia lapsi kuoliaaksi pusutella korvaan ja kuiskutella ja ottaa ne akuankat vaivihkaa pois ja luvata jäätelöä ja metrilakua jos nyt kuuntelee "ihan pikku hetken".

Sitten kun tällaiset pusutellut jäätelöllä kasvatetut pullukat yrittävät lähteä omilleen ja törmäävät ensimmäiseen ihmiseen, joka korottaa heille ääntään, niin sitten haetaan opiskelijaterveydenhuollosta psykologia, beetasalpaajaa ja kirjoitetaan someen turvallisen tilan rikkomisesta. Pari rumaa tatskaa näkyvään paikkaan voisi helpottaa oloa.

Ja ammattikoulua ajatellen etenkin pojilta pitää piilottaa kaikki työkalut, etteivät satuta itseään. Ja monessako neukkukuutiossa yh-äipällä edes on porakonetta tai ruuvimeisseliä? Partio on kyllä todella kannatettavaa toimintaa. Kun yhden leirin rakentaa nauloilla ja ruuveilla ja naruilla/köysillä, niin siinä oppii jo melko paljon - myös kirveellä klapien tekemisen, tulen sytyttämisen ja.... Miksei partio ole pakollista?

-i-

MUOKS: ja tervetuloa takaisin @Saturnalia , Taisi vuoden tauko melkein olla välissä vai kahden?
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo

Quote from: Dangr on 14.02.2024, 08:02:29
Quote from: Vesa Heimo on 14.02.2024, 07:11:37
Quote from: Dangr on 14.02.2024, 05:43:37

WTF hetki, talkkarin perustutkinto 180osp  :roll:

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto (180 osp)
Yksi osp taitaa vastata keskimäärin n. 15h työmäärää, eli vähän motivoituneempi runnonee noita 3/vko. Muutenkin jos peruskoulussa ei ole ihan unessa ollut niin amiksen ne yhteiset opinnot (äikkä/ruotsi/enkku/matikka jne) menee läpi pienellä kertaamisella.
Ok, hyvä kun korjasit tuon. Mutta tuo opintoviikko, opintopiste ja mikä tuo osv lieneekään on taas jotain outoja muutoksia muutoksen vuoksi. Olisihan tuo opintoviikko liian helppo mittarina.

Lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Opintoviikko

Ja sitten tuo että miksi jo peruskoulussa opiskeltuja asioita pitää kerrata amiksessa? Ne opitaan peruskoulussa tai jäädään luokalle. Tai ainakin pitäisi mielestäni...

Opintopiste

https://fi.wikipedia.org/wiki/Opintopiste

QuoteOpintopiste (lyhenne op) on Bolognan prosessin yhteydessä Euroopan unionin sisäisesti luotu standardi opiskelun mittaamiseen. 60 opintopistettä vastaa lukuvuoden työmäärää tai 1 600 tuntia työtä.[2]
Yksi opintopiste vastaa siis noin 27 tunnin työpanosta. Suomessa opintopisteet otettiin käyttöön korkeakouluissa 1. elokuuta 2005 alkaen; aiemmin käytössä olivat opintoviikot.

Eli 27 tuntia, ei 15.


Niobium

#29
Täältäkin ääni partiolle. Itse siinä kasvaneena raahasin kaikki muksut heti kun mahdollista siihen touhuun. Siellä oppii vitutuksen sietoa kylmässä ja märässä metsässä. Heti seuraavana viikonloppuna uudestaan. Ihan perusjuttuja, kirveen ja puukon käyttö pitäisi olla ihan perustaito joka ikiselle sukupuolesta ja iästä riippumatta. Tulen teko ja ruoan laitto, että selviää hengissä.

Mut kun kääritään pumpuliin, ruoka mäkkäristä ja lämpö tulee jostain. Ja pappa betalar, pakko suojella ihan kaikelta. Hesarissakin oli yleisön osastolla kirjoitus, jossa tiikerimamma itki, että "lapset ovat väsyneitä ja haisevat savulta tullessaan viikonloppuretkeltä."

Täällä kasvatetaan virallisten säännösten mukaan pelkkää pullamössöä. Jos muksu valittaa vaikeista koulutehtävistä, niin sit otetaan yhteys kouluun, että minttumaaritkastehelmi tai janipetterizeuksenpoika ei pärjää, kun edellytetään opiskelua.

Sit muutama huomio Ylen uutisesta: https://yle.fi/a/74-20071839

Ulkomailta asti vaalitaan cnc-koneistajia, samaan aikaan kotimaiset nuoret makaavat kotona.

Siihen on suoraan syynä muutamakin asia. Ensinnäkin jo peruskoulusta periytyvä motivaation puute, koska ei ole pidetty opetusta ruodussa. Vittuako sitä edes yrittämään, kun on niin hankalaa asiaa?

Olin aikuiskoulutuksessa cnc-puolella. Opettaja oli Venäjältä tullut aivan saamarin hyvä. Jos oli vähääkään motivoitunut, niin sai kyllä tietoa, että mites tämä tehdään ja sit lyödään taas vaikeampi tehtävä eteen.

Opiskelijoissa oli sit erittäin vaihtelevaa porukkaa. Vanhat jäärät osasivat metallityöt ja opettelivat uutta sinnikkäästi. Nuoret kollit lähinnä maleksivat ja hyvä, että osasivat kävellä sorvin ääreen. Sukupuolella ei ollut väliä, siellä oli monta naisoletettua, jotka eivät ihmetelleet vaan tarttuivat toimeen. Joukossa oli myös yksi romani, jätkä pysyi hyvin opetuksen vauhdissa ja oli muutenkin fiksu jantteri.

Eli jos ei kiinnosta, niin pitääkö sellaisen tapauksen kouluttamiseen hakata rahaa, jotta päätyy lopulta hyllyttämään markettiin?

Ja ei, en ole potkimassa nuoria pihalle kouluista. Ei siitäkään ole mitään hyötyä.

Mut kun pitäisi vaatia, että oppilaat ovat paikalla sovitusti ja vaatia yrittämistä. Se sana vaatiminen vain on myrkkyä, kun siihen ei ole totuttu peruskoulusta asti.

Toinen juttu, minkä kiroan alimpaan helvettiin on aktiivimalli.

Pitää hakea paikkaa, johon mulla ei ole osaamista. Oppinut elämän varrella sellaisia juttuja, joita ei koulussa opita. Koulutuksen perusteella mulle tarjotaan dna-labran paikkoja, vaikka ei mitään käryä aiheesta. Teen melkein mitä tahansa työtä, jos aamulla ei vituta lähteä töihin ja palatessa vituttaa vielä enemmän.

Yksi seikka on myös työnjohto kulttuuri, vaikka olisi miten pätevä tahansa, niin varsinkin perheyrityksessä vanha omistaja ei kuuntele yhtään ideoita. Vaikka haluaisi kehittää omaa osaamistaan ja sitä kautta olisi työ mielekästä, niin no can do, laske sinä poika vaan niitä laakerikuulia. Karrikoitu esimerkki, mutta tuokin homma voisi onnistua sekunneissa sen sijaan, että laskee yksi kerrallaan kun kerran on aina tehty niin.

Hyvä esimies, innostunut ja perusasiat osaava nuori olisivat hyvä yhdistelmä, siihen muutama vanha jäärä opastamaan kloppia siirtämällä hiljaista tietoa.

Ugh, jag har talat.



"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)