News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

Reino Rivimies

Ei riitä yksi romutankkeri lasteineen kattamaan kustannuksia. Pelkästään yhden sähköjohdon korjauskulut ovat useita kymmeniä miljoonia euroja. Siihen kaikki viranomaistoimet, dstakaapelikatkot ym. päälle  Yrittäisikö valtio myydä takavarikoitua lastia ja laivaa osamaksuksi, vai mitä? Koko alus on enemmänkin ongelma lasteineen kuin ratkaisu.

L. Brander

Mitä jos valtio (nykyisine kumppaneineen) yrittäisi ESTÄÄ johtojen ja putkien katkomisen?
Dystooppinen salamasota

MinäVuan

Quote from: Reino Rivimies on 28.12.2024, 00:17:36
Ei riitä yksi romutankkeri lasteineen kattamaan kustannuksia. Pelkästään yhden sähköjohdon korjauskulut ovat useita kymmeniä miljoonia euroja. Siihen kaikki viranomaistoimet, dstakaapelikatkot ym. päälle  Yrittäisikö valtio myydä takavarikoitua lastia ja laivaa osamaksuksi, vai mitä? Koko alus on enemmänkin ongelma lasteineen kuin ratkaisu.

Oliko sulla lähdettä tuolle useita kymmeniä miljoonia jutulle?

Kunhan tässä vain kyselen...

MinäVuan

Quote from: L. Brander on 28.12.2024, 01:12:21
Mitä jos valtio (nykyisine kumppaneineen) yrittäisi ESTÄÄ johtojen ja putkien katkomisen?

Kysyn ihan mielenkiinnosta... muten tällaisen mielestäsi estät? Ei taida ihan helppo ja hslpa juttu olla.

L. Brander

Quote from: MinäVuan on 28.12.2024, 01:17:24
Kysyn ihan mielenkiinnosta... muten tällaisen mielestäsi estät? Ei taida ihan helppo ja hslpa juttu olla.

Vastaan aiemmalla viestilläni.

Quote from: L. Brander on 27.12.2024, 22:14:17
Muutama huomio tähän ankkuriasiaan. Suomi teki vihdoin jotain ja hyvä, että teki. Viesti oli asiallinen. On selvää, että tämä bensakanisteri tutkitaan.

Kuitenkin olisi paljon, mitä voisi tehdä. On julkinen asia, että Suomenlahti on niin kapea ränni, ettei siellä liiku mikään veden päällä tai alla ilman Suomen (ja liittolaisten) sekä Venäjän tietoa asiasta.

Kun joku ajaa ankkuri alhaalla, kuullaan se Suomessa. Antaisivat panpan-ilmoituksen kaikille laivoille Suomenlahdella, että jokainen tarkistaa lekansa ja jos ankkuria raahava ei pysähdy, niin seuraava yhteydenotto on "sotilastekninen" päivystävältä ohjusveneeltä. Ohjusveneellä tunniste päälle, että kaikki näkee sotalaivan todella olevan Suomenlahdella.  On tietysti merelläkin lait, mutta niin on myös käytöstavat. Mikään valtio ei voi ulista tällaisesta toiminnasta. Jos ulisee, niin sitten ulisee.

Toinen. Menikö ryssän kaapeli tällä kertaa? Se Kymenlaaksoon tuleva (BCS)? Kiinalainen kaapeli vaurioitui.

Mutta joka tapauksessa tämä homma on aika lopettaa jo viimein. Sitä kiusataan, joka antaa kiusata itseään.

EDIT: Lisään vielä sellaisen asian, että suomalaisessa yhteyskunnassa on outo käsitys (toisaalta ihan hyvä ja rauhantahtoinen) asevoimista sotaa varten. Ilma- ja merivoimilla on päivittäisenä tehtävänä alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen. Jos nyt vähän pitää suojella kansainvälisessä omistuksessa olevaa infraa Suomenlahdella, ei se tehtävänä ole mitenkään vaikea. Kyllä suomalaiset sen osaa. Tahtoa meiltä puuttuu.
Dystooppinen salamasota

L. Brander

Quote from: MinäVuan on 28.12.2024, 01:33:54


Joopa joo... onneksi Suomen kohtalo on paremmissa käsissä

Ja juu... saa poistaa tämänkin.

Mikä tässä menettelyssä olisi mielestäsi väärin tai jotain, mikä ei jatkaisi samaa logiikkaa kuin nyt (hyvin) tehdyssä?

Olisi keskustelun kannalta hyödyllisempää, että perustelisit jollain tavalla näkemyksesi.
Dystooppinen salamasota

Nikolas

Quote from: Reino Rivimies on 27.12.2024, 22:15:45

Ydinsodan syttyessä vähintään 1% ydinohjuksista Pitkän maarajan omaavaan rajanaapuriin eli Suomeen, mikä tarkoittaa satakunta ydinohjusta?


Jos tulee ydinpommikiristystä, todennäköisemmin yksi tai kaksi pommia. Vertaa Japani 1945. Japanilla ei ollut omia ydinaseita.

sutki

Eikö vahingonkorvauksia voi vaatia laivan omistajalta tai vakuutusyhtiöltä? 

Tuntuisi perin omituiselta että kaiken maailman romulaivoilla olisi oikeus liikkua Suomenlahden kansainvälisellä väylällä esim. öljylastissa ja sitten jos haveri tapahtuu ja rannat on paskottu öljyllä niin Bulvaanilaiva Oy ilmoittaa että meillä ei ole vakuutuksia, ei varaa maksaa korvauksia ja jätimme juuri konkurssihakemuksen.
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

L. Brander

Quote from: sutki on 28.12.2024, 02:15:36
Eikö vahingonkorvauksia voi vaatia laivan omistajalta tai vakuutusyhtiöltä? 

Tuntuisi perin omituiselta että kaiken maailman romulaivoilla olisi oikeus liikkua Suomenlahden kansainvälisellä väylällä esim. öljylastissa ja sitten jos haveri tapahtuu ja rannat on paskottu öljyllä niin Bulvaanilaiva Oy ilmoittaa että meillä ei ole vakuutuksia, ei varaa maksaa korvauksia ja jätimme juuri konkurssihakemuksen.

Laivojen vakuutuksia (jos ei tunnettu) ja omistussuhteita on hyvin vaikea selvittää. Siksi ne ajaa näiden eksoottisten maiden lippujen alla ja omistukset ovat monen mutkan takana. Ei ole oikeasti helppoa selvittää, kuka omistaa laivan, joskus edes kenen lasti on päällä. 

EDIT: Kauppamerenkulkua ei kukaan halua haitata, koska se on maailmankaupan verenkierto. Ei Suomi ole tässä yhtään parempi, puhtaampi tai moraalisempi. Iso osa tavarasta kulkee merillä ja kaikki hyväksyy sen.

Tämä ei ollut sitten kannanotto, että tämä olisi oikein tai väärin. Kunhan totesin.

Se väline, millä sinä kirjoitit viestisi, on tullut merenkulun kautta Suomeen. Tai missä ikinä kirjoitatkaan.
Dystooppinen salamasota

Nikolas

Quote from: L. Brander on 28.12.2024, 02:24:13

Laivojen vakuutuksia (jos ei tunnettu) ja omistussuhteita on hyvin vaikea selvittää. Siksi ne ajaa näiden eksoottisten maiden lippujen alla ja omistukset ovat monen mutkan takana. Ei ole oikeasti helppoa selvittää, kuka omistaa laivan, joskus edes kenen lasti on päällä. 


Pitäisi luoda järjestelmä, jonka mukaan purkki ei pääse Itämerelle ellei vakuutukset ole kunnossa. Itämeren valtiot yhdessä vaatisivat sitä. Jos yksi valtio Suomenlahden perällä sanoisi että ei olla mukana, muut sanoisivat että ei tarvitsekaan sillä tämä järjestelmä koskee laivoja.

L. Brander

Quote from: Nikolas on 28.12.2024, 02:40:05


Pitäisi luoda järjestelmä, jonka mukaan purkki ei pääse Itämerelle ellei vakuutukset ole kunnossa. Itämeren valtiot yhdessä vaatisivat sitä. Jos yksi valtio Suomenlahden perällä sanoisi että ei olla mukana, muut sanoisivat että ei tarvitsekaan sillä tämä järjestelmä koskee laivoja.


Hyvä idea. Kannattaisin oikeudenmukaisuuden nimissä.

Mitäpä tekisi esim. Kiina, jonka "elämänsuoni" kulkee Malakansalmen kautta? Yhdysvaltain laivasto pitää siellä peukaloa Kiinan valtimon päällä. Vienti (minun ja sinun kännykät) ja tuontiöljy, mitä Kiina himoaa kiimaisen narttusuden tavalla.

Joku estää merenkulun jossain, estetään merenkulku kaikkialla. Kukaan ei estä, edes Yhdysvallat, laivojen käymistä Suomenlahden pohjukassa. Se on sitten täysi sota maailmassa, jos näin tehdään.

Ei minusta hyvä, minä en kannata tätä touhua, mutta näin se menee.
Dystooppinen salamasota

Penan kaveri Eki

#581
Katselin Cookinsaarten laivarekisterin nettisivuja. Oman ilmoituksen mukaan eivät huoli rekisteriin varjolaivaston paatteja:

QuoteMaritime Cook Islands (MCI) as the Cook Islands Ship Registry Administrator, ensures that its operations align with government policies on enforcing and monitoring sanction compliance.

Consistent with the Cook Islands government policy MCI insists that flagged vessels comply with UN, OFAC, UK and EU sanctions.

MCI enforces recognised sanctions and regulatory requirements by de-registering designated vessels and through a comprehensive monitoring and compliance program.
...
Vessels found to be engaged or complicit in suspicious or illicit activity will be de-registered.
https://maritimecookislands.com/sanctions-monitoring-program/

Taisi paatti nyt jäädä Suomen riesaksi. Kattaakohan lasti Valden kuluja + kaapelien korjaukset?


Edit: Äsken julkaistu tiukka tietopaketti tilanteesta, oikeutuksista, ankkurikiinnityksistä...

What is Going on With Shipping?
Tanker Eagle S Seized by Finland for Severing Cables Between Finland & Estonia | Is it a Spy Ship?
    https://www.youtube.com/watch?v=Gy27qiKVCSI
"They were some bad people... I say hombres."

Ari-Lee

Quote
Merenkulkua seuraavan Lloyd's List-sivuston mukaan kyseinen tankkeri on Arabiemiraateista olevan Caravella-yrityksen ainoa alus. Heinäkuussa brittijulkaisu uutisoi noin 20 vuotta vanhan huonokuntoisen Eagle S -tankkerin olevan turvallisuus- ja ympäristöriski.

Caravella-yhtiö kertoo verkkosivuillaan olevansa luotettava, öljy- ja kaasukuljetuksiin erikoistunut kansainvälinen toimittaja. Sivustolla ei kuitenkaan ole yksilöity palveluja tai kalustoa. Myöskään Eagle S-rahtialusta ei sivuilla mainittu.

Varjolaivaston aluksilla ei ole suoraa yhteyttä Venäjään, vaan omistukset on häivytetty ympäri maailmaa monimutkaisten omistusjärjestelyjen kautta.

Meriliikenteen professori Ulla Tapaninen Tallinnan teknillisestä yliopistosta kertoi Ylellä heinäkuussa, että varjolaivasto koostuu varmistetusti 450 aluksesta, joiden omistajista tai vakuutuksista ei ole täysin tietoa.

Alukset ovat keskimäärin lähemmäs 20 vuotta vanhoja tavanomaisia tankkereita, joiden kunto on hämärän peitossa. Varjoalusten vakuutukset eivät täytä länsimaisia vaatimuksia.

https://yle.fi/a/74-20133517
Lihavuus omaa.

Quote
Neljässä Suomesta lähtevässä tietoliikennekaapelissa häiriöitä – kaksi Elisan kaapelia on kokonaan poikki

Traficomin pääjohtajan mukaan kaapelit ovat jykeviä, ja niiden vaurioituminen vaatii yleensä ulkoista voimaa.

Kaapeleista kaksi on Elisan Helsingin ja Tallinnan välillä kulkevia merikaapeleita. Yksi kaapeleista on Cinian Helsingistä Saksaan kulkeva C-Lion1 -merikaapeli.

Neljäs, Helsingistä Tallinnaan kulkeva kaapeli kuuluu kiinalaisomisteiselle CITIC Telecomille.

Valtionyhtiö Cinia on paikallistanut oman kaapelinsa vauriopaikaksi Porkkalanniemen kaakkoispuolelle, noin 60 kilometrin päähän Helsingistä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Elisan kaapelit ovat katkenneet ja kaksi muuta kaapelia vaurioituneet.

https://yle.fi/a/74-20133524

Jossain uutisessa mainittiin kyseessä olevan kymmenien miljoonien eurojen vahinko, minkä korjaaminen kestää reilun puoli vuotta. Eihän sellainen ruosteinen merikelvoton romu ja sen sisältö korvaa mitään.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Paawo

^^ ja ^. Kyllä sen purtilon lastilla oma hintansa on ja rahaksi realisoituna kattaa vetenalaiset sähkärinhommat ihan hyvin

Koska emme kuitenkaan ole ryssän kaltainen rosvo lähestymme ensin lakiteitse laivan ja lastin omistajia ja vakuutusyhtiöitään. Jostakin takavarikoinneista puhutaan sitten seuraavassa vaiheessa leivättömän pöydän ääressä, ei hommafoorumilla eikä edes HS kulttuurisivuilla.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Torspo

Romuraudan kyydissä on noin 40 miljoonaa litraa lyijytöntä bensaa. Jonkin arvo lastilla varmaan on.

Ympäristövahinkojen ehkäisemiseksi lastin tyhjentäminen olisi perusteltua. Laivan omistajasta tuskin kuulemme ikinä yhtään mitään.

Enää on noin 449 vastaavaa purkkia jonossa jos niiden kulkua alueelle ei estetä.

Nuivinator

Osaako kukaan piirtää Itämeren karttaa siten, että Suomen ja Viron osalta olisi merkittynä se 12 NM raja? Ei haittaa vaikka ne leikkaisivat toisiaan niinkuin Vennin diagrammit konsanaan.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Murkula

Tähän voisi kyllä jättää sellaisenkin ajatuksen, että mitenkähän olisi pieni peiliin katsominen tässäkin asiassa? Mitens se meni silloin, kun Venäjän kaasuputket räjäytettiin? Ettei vain olisi sillä "tutkimisella" ja hoitamisella annettu ymmärtää, että kaikki itämeren pohjassa oleva on vapaata riistaa ja täysin omistajansa syy, jos se sattuu tuhoutumaan? Niin ja ajatella, jos olisi jotain diplomaattisuhteita ja Putinin kanssa puhuminen ei olisi tabu, siis tälläkin foorumilla, niin aivan kuin tätä asiaa voisi jotenkin selvittää...

Saakelin mulkut joo, sekä ihan molemmilla puolilla rajaa. Koittakaa siitä nyt sitten hoitaa jokin saarto tai selkkaus sähläys sitten. Semmoinen aikuisten käytös ja asioista puhuminen, sekun on täysin käsittämätön ajatus ja sitähän se on, kun meidän vahva johtajamme Nato-Alex Stupido hoitaa homman. Normaali suomalainen joutuu taas maksamaan, ellei kokonaan rintamalle ja hyötyjät ovat tuolla rapakon takana.

Allekirjoitukseni pätee jälleen.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Siener

Olipa loistava operaatio Poliisilta ja Rajalta! Myöhäinen joululahja koko Suomen kansalle! Valtavaa positiivista julkisuutta ympäri maailmaa!

Mutta sitten: YLE tekee, mitä parhaiten osaa: vihervasemmistolaisten toimittelijoiden voimin sössii, mitä sössittävissä on...

Tuo onneton naisoletettu toimittelijanplanttu yritti poliisijohtajaa "haastatellessaan" sitä samaa tuttua vassari-inttämistä, kun vastaus ei miellytä, kysytään uudelleen, kunnes saadaan oikea vastaus.

Kolmeen kertaan samaa asiaa tivasi. Viimeksi nähdiyssä versiossa  kolmas on jo leikattu pois, kun poliisin edustajaa näytti jo alkaneen huvittaa liikaa... YLE:ltä voi huoletta leikata rutkasti lisää, ja kohdentaa nekin rahat Poliisille; PV:lle ja Rajalle!

Erään toisen YLE:toimittelijan mukaan:miten meni niin kuin omasta mielestä?

edb

Ottivat sitten Eagle S:n takavarikkoon. Se on paraikaa siirtymässä Sköldvikiin. On kerrankin rivakkaa toimintaa viranomaisilta.

Quote from: PoliisiEagle S -säiliöalus siirretään Kilpilahteen lauantaina

Julkaisuajankohta28.12.2024 10.53

Helsingin poliisilaitos johtaa operaatiota ja Rajavartiolaitos tukee poliisia operaation turvallisessa suorittamisessa. Siirto-operaatio alkaa lauantaina 28. joulukuuta noin kello 10.50. Eagle S -säiliöalus ohjataan kahden luotsin ja saattohinaajien avulla Kilpilahden sataman lähellä olevalle Svartbeckin sisäankkuripaikalle. Rajavartiolaitoksesta tehtävää turvaa vartiolaiva ja useita veneyksiköitä.

Siirto suoritetaan, koska Keskusrikospoliisi takavarikoi Eagle S -säiliöaluksen. Uusi sijainti on poliisin näkökulmasta parempi vaihtoehto tutkintatoimenpiteitä varten. Esitutkintatoimet keskeytetään aluksella laivan siirron ajaksi, ja niitä jatketaan, kun alus on ankkuroitu.

Säiliöaluksen läheisyydessä on poliisin poliisilain perusteella määräämä eristysalue, joka on yhden merimailin säteellä aluksesta. Alue eristetään viranomaisten oman operaatioturvallisuuden takia. Sköldvikin lahden ympäristössä on toistaiseksi voimassa lentokieltoalue.

Siirtoa koskevat kysymykset voi osoittaa Helsingin poliisilaitokselle sekä Suomenlahden merivartiostolle.

Keskusrikospoliisi kertoo tutkinnan edistymisestä, kun uutta merkittävää tietoa ilmenee.

https://poliisi.fi/-/eagle-s-sailioalus-siirretaan-kilpilahteen-lauantaina
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Paawo

^Täytyy kyllä sanoa että harvinaisen reipasta on nyt suomalaisen virkakoneiston toiminta, olen oikeasti yllättynyt.  :o
Ihan pienin perustein ei nimittäin kauppalaivojen takavarikkoja aseteta tuolla maailmalla.

Mutta perustavanlaatuisena erona esim Baltimoren siltatuhoon ja/tai Rubyn tapauksiin on täysin läpinäkyvästi tietoinen valtiollinen perseily eikä mikään errare humanum est. Moskovan käräjillä ei kv vesien kepposteluja istuntoiksi asti käydä muutenkaan eli sikäli ei ole vanjalla kauheasti kortteja hihassa Tyynellemerelle liputetun purtilon palauttamiseksi omistajansa hallintaan.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

sutki

Toivottavasti tuossa takavarikoidussa aluksessa ei ole mitään yllätystä piilotettuna. Melkoinen uiva palopommi.
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

L. Brander

Alus viedään Kilpilahteen tutkimuksia varten. Ei aluksesta tai lastista ole mitenkään tullut Suomen valtion omaisuutta.
Dystooppinen salamasota

Konttausta

Quote from: L. Brander on 28.12.2024, 12:57:54
Alus viedään Kilpilahteen tutkimuksia varten. Ei aluksesta tai lastista ole mitenkään tullut Suomen valtion omaisuutta.

Eiköhän ne sakoilla tuosta selviä.. Meillä kun yhä sama lainsäädäntö kuin ennen Ukrainan sotaa. Hyvällä onnella EU lätkäisee kyseisen firman samalle pakotteiden listalle millä on jo moni Venäjän varjolaivaston alus.


edb

Quote from: L. Brander on 28.12.2024, 12:57:54
Alus viedään Kilpilahteen tutkimuksia varten. Ei aluksesta tai lastista ole mitenkään tullut Suomen valtion omaisuutta.

No eihän se botski toki valtiolle siirtynyt. Mutta nyt on kuusi viikkoa aikaa tutkia ja nostaa syyte.

Laki takavarikosta ja etsinnästä rikosasioissa.

4 §
Joka laillisin oikeuksin ottaa kiinni rikoksesta epäillyn taikka toimittaa pidättämisen, vangitsemisen, kotietsinnän tahi henkilöön käyvän tarkastuksen tai katsastuksen, saa ilman määräystäkin takavarikoida esineen, joka silloin tavataan. Poliisimiehellä on muulloinkin, kun olosuhteet vaativat kiireellistä tointa eikä määräystä voida heti saada, oikeus takavarikoida sellainen esine, ei kuitenkaan posti- ja lennätinlaitoksen huostassa olevaa lähetystä.

9 §.
Takavarikko on kumottava niin pian kuin se tarkoitus on saavutettu, jota varten toimenpiteeseen on ryhdytty.

Jos syytettä rikoksesta, joka on aiheuttanut takavarikon, ei panna vireille kuudessa viikossa siitä, kun takavarikoiminen tapahtui, rauetkoon toimenpide, jollei lääninhallitus harkitse olevan syytä enintään kahdella viikolla pitentää takavarikon voimassaoloaikaa

11 §
Rikoksen selvittämisen turvaamiseksi saadaan sulkea rakennus tai huone, kieltää pääsy tietylle paikalle tai antaa kielto jonkin esineen siirtämisestä muualle tahi ryhtyä muuhun sellaiseen toimenpiteeseen.

Toimenpiteestä, josta edellä on mainittu, on soveltuvin osin voimassa, mitä tässä laissa on takavarikosta säädetty.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1959/19590260
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Totti

Ulkomaan uutisissa puhutaan siitä, että Eagle S olisi ollut vakoilualus:

https://www.lloydslist.com/LL1151955/Russia-linked-cable-cutting-tanker-seized-by-Finland-was-loaded-with-spying-equipment

QuoteRUSSIA-LINKED dark fleet* tanker Eagle S (IMO: 9329760), seized by Finland on December 25 for damaging an undersea cable, had transmitting and receiving devices installed that effectively allowed it to become a "spy ship" for Russia, Lloyd's List has learnt.

The hi-tech equipment on board was abnormal for a merchant ship and consumed more power from the ship's generator, leading to repeated blackouts, a source familiar with the vessel who provided commercial maritime services to it as recently as seven months ago.

As well as Eagle S, another related tanker from the same ownership cluster, UK-sanctioned Swiftsea Rider (IMO: 9318539), also had similar equipment installed, Lloyd's List was told.

Cook Islands-flagged Eagle S and Honduras-flagged Swiftsea Rider are two of 26 elderly Russia-linked tankers with opaque ownership structures connected to three related shipmanagers, including two sanctioned by the UK government 12 months ago for "propping up Putin's war machine".

The sanctions-circumventing tankers were bought between 2022 and 2023 and placed under bareboat charter arrangements with Eiger Shipping, the shipping arm of Russia oil trader Litasco.

...

The source, who declined to be identified to protect their safety, supplied at least 60 confidential documents about Eagle S to Lloyd's List in June, including the vetting report that outlined many safety deficiencies discovered during an inspection undertaken while at anchor in Danish waters that month.

These documents, and others relating to dark fleet tankers providing confidential and private information about class, insurance, and flag, and other technical and regulatory requirements, were verified as genuine at the time.

...

The source has since provided additional information, telling Lloyd's List that an unauthorised person, who was not a seafarer, had been identified on board Eagle S.

They said listening and recording equipment was brought on to the 20-year-old tanker via "huge portable suitcases" along with "many laptops" that had keyboards for Turkish and Russian languages when calling at Türkiye and Russia.

The equipment was kept on the bridge or in the "monkey island", they said. The monkey island is the top-most place on the ship.

The transmitting and receiving devices were used to record all radio frequencies, and upon reaching Russia were offloaded for analysis.

"They were monitoring all Nato naval ships and aircraft," Lloyd's List was told."They had all details on them. They were just matching their frequencies. "Russians, Turkish, Indian radio officers were operating it."

Eagle S also dropped "sensors-type devices" in the English Channel during a transit, they said.


They said no further equipment returned to the ship after it was offloaded for analysis, to their knowledge, but other devices were placed on another related tanker, Swiftsea Rider.

...

The crew on Eagle S would have been aware of its spying activities "as this could not be hidden" but were "threatened with their life, so everybody kept quiet", the source said. "They have replaced captains when they raised this issue," they said.

The beneficial owners of Eagle S and Swiftsea Rider are hidden behind complex corporate structures. The registered owner of Eagle S is a single-ship structure that purports to have an office in the business centre of a luxury hotel in Dubai.

The shipmanager, Mumbai-based Peninsular Maritime India Private Limited cannot be contacted. One of the telephone numbers on its website did not answer. A second number hung up when asked if this was the phone number for Peninsular Maritime. Emails were not answered.

The company's website claims the company be registered in England, signalling it is likely a copy-and-paste of a template, commonly found in dark fleet shipping companies.

En mene takuuseen näistä väitteistä, mutta en olisi kovin yllättynyt jos nämä venäläiset n. varjotankkerit todellakin olisi varustettu vakoilulaitteistolla ja tiputtelisi erinäisiä sensoreita ja ties mitä muuta merenpohjaan.

Nähtäväksi jää jos tästä tulee virallisempaa tietoa jossain vaiheessa. Jotain on kuitenkin meneillään kun Suomen viranomaiset ilmeisesti ovat penkomassa alusta.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Reino Rivimies

Venäjän varjolaivaston koko on 400-600 alusta. Edes kymmenien aluksien takavarikoiminen ei muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Jos satoja laivoja takavarikoidaan, alkaa sillä olla vaikutusta tiedusteluun ja sabotaaseihin. Sitä emme tule kuitenkaan näkemään.

Roope2

Operaation suurin miinus on, kun Sanna ei enään puikossa pystynyt esittää operation johtajan roolia ja käskyjen antajaa.

Olisi Tony Blair nostanut liksaa parilla kokemuspalkkaluokalla.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Murkula

Quote from: Reino Rivimies on 28.12.2024, 15:06:38
Venäjän varjolaivaston koko on 400-600 alusta. Edes kymmenien aluksien takavarikoiminen ei muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Jos satoja laivoja takavarikoidaan, alkaa sillä olla vaikutusta tiedusteluun ja sabotaaseihin. Sitä emme tule kuitenkaan näkemään.
Tämä on nyt sitä samaa vasemmistologiikkaa, mitä käytetään rapakon takana. Eli että pikkurikollisia ei kannata tuomita, koska niitä on niin paljon, että ei se estä rikoksia. Vaan kun rangaistukset poistettiin, niin myymälävarkaudet räjähtivät käsiin täysin. Se että näitä ei voida täysin estää, ei tarkoita sitä että takavarikosta ei olisi hyötyä.

Aivan samalla tapaa sillä nyt vaan on vaikutusta sabotaasiin, jos sabotaasiin syyllistynyt laiva takavarikoidaan ja miehistöä roikotetaan kuukausitolkulla tutkintavankeudessa.... Vähän kuten tehtiin Baltimoren siltaan ajaneelle laivalle.... Kyllä se "hiukan" vähentää halukkuutta osallistua vastaavaan, toisin kuin tähän astinen läpsy ranteille asenne.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Viimeinen linja

Quote from: Murkula on 28.12.2024, 15:40:49
Quote from: Reino Rivimies on 28.12.2024, 15:06:38
Venäjän varjolaivaston koko on 400-600 alusta. Edes kymmenien aluksien takavarikoiminen ei muuta tilannetta suuntaan tai toiseen. Jos satoja laivoja takavarikoidaan, alkaa sillä olla vaikutusta tiedusteluun ja sabotaaseihin. Sitä emme tule kuitenkaan näkemään.
Tämä on nyt sitä samaa vasemmistologiikkaa, mitä käytetään rapakon takana. Eli että pikkurikollisia ei kannata tuomita, koska niitä on niin paljon, että ei se estä rikoksia. Vaan kun rangaistukset poistettiin, niin myymälävarkaudet räjähtivät käsiin täysin. Se että näitä ei voida täysin estää, ei tarkoita sitä että takavarikosta ei olisi hyötyä.

Aivan samalla tapaa sillä nyt vaan on vaikutusta sabotaasiin, jos sabotaasiin syyllistynyt laiva takavarikoidaan ja miehistöä roikotetaan kuukausitolkulla tutkintavankeudessa.... Vähän kuten tehtiin Baltimoren siltaan ajaneelle laivalle.... Kyllä se "hiukan" vähentää halukkuutta osallistua vastaavaan, toisin kuin tähän astinen läpsy ranteille asenne.

Mieti näinpäin, sinulle tulee nahkatakkinen kaveri kuiskuttamaan että vedä akkuria pohjassa niin saat siitä vuoden liksan extraa, toisaalta jos et tee niin voit tippua ikkunasta. Tiedossa on myös missä miehistön ja kapteenin perhe asuu. Tässä kuviossa ei paljon paina vaikka tutkintavankeus olisi puoli vuotta. Laivaksi voidaan valita vähemmän tuore versio niin senkään menetys ei paljon kirpaise suhteessa tehdyn vahingon määrään.

Rauno Murju

Laivan miehistö ja kapteeni ovat jotain kurjalaisia ja romupurkki on rekisteröity johonkin kehitysmaahan ja lastikin on oletettavasti jotain kehitysmaihin tarkoitettua likaista bensiiniä, jolla ei tee länsimaissa yhtään mitään ja se soihdutetaan sköldviikissä tietysti laskun kanssa.

Parhaimmillaan nuo hakevat vielä turvapaikkaa ja laivan romutuskulut ylittävät kevyesti romuraudan arvon, kun toimitaan länsimaisten säädöksien mukaan.

Pari vuotta suomalaisessa vankilassa on luksusloma lähtötaso huomioiden.

Hankala tilanne kaikenkaikkiaan.