News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa reikä ja paineenlaskua

Started by Lalli IsoTalo, 10.10.2023, 14:07:33

Previous topic - Next topic

ikuturso

MTV3 Vezhenistä:

QuoteBulgarian viranomaiset kieltävät sabotointiväitteet, kertoo uutistoimisto Reuters. Bulgarialaisviranomaisten mukaan ankkuri kuitenkin pudotettiin merenpohjaan kovien tuulien vuoksi.

– Alus on voinut aiheuttaa vaurion merikaapeliin, Bulgarin viranomaiset myöntävät.

Bulgarian viranomaiset myöntävät, että ankkuri on pudotettu ja että se on voinut aiheuttaa vaurion.

Se, mikä on kummallista, niin 2022 valmistunut vezhen on niin merikelvoton alus, että se oli ainoa, jonka tarvitsi ajella pitkin väylää laahausankkurin kanssa. Muut paatit menivät menojaan toistakymmentä solmua taulussa, kun tämä tuhersi 6-9 solmun vauhtia "kovien tuulien vuoksi"...

Kohta varmaan löytyy jostain joku merenkulkuoppilaitos, jossa opetetaan kuinka laivaa ohjataan pienessä tuulenvireessä ankkuria laahaten. Nyt vain sattuu niin, että Itämerellä seilaavat tuon kyseisen oppilaitoksen miehistöt.
Kaksi katkennutta ankkuria ja kaksi irronnutta ankkuria. Luulisi senkin olevan maailman merillä jonkinlainen tilastopiikki?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

toumasho

Quote from: ikuturso on 27.01.2025, 12:15:26
Kohta varmaan löytyy jostain joku merenkulkuoppilaitos, jossa opetetaan kuinka laivaa ohjataan pienessä tuulenvireessä ankkuria laahaten. Nyt vain sattuu niin, että Itämerellä seilaavat tuon kyseisen oppilaitoksen miehistöt.
Kaksi katkennutta ankkuria ja kaksi irronnutta ankkuria. Luulisi senkin olevan maailman merillä jonkinlainen tilastopiikki?

Kyllä varmasti jo kuluvalla viikolla A-studioon saadaan laahattua joku entis-nykyinen taistolainen "professori", "asiantuntija" tai jokin muu vasemmiston hahmo, joka kertoo koko kansalle, että tämä on normaalia ja tavanomaista merenkulkua, eikä meillä ole mitään syytä olla huolissamme. Tämmöistä vaan sattuu ja tapahtuu maailman merillä, eikä ryssiä saa siitä suotta syyttää.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Hohtis

Eskalaation seuraava porras on se, että Venäjä alkaa saattamaan omia varjolaivaston aluksiaan omilla sotalaivoillaan. Silloin varjolaivojen pakottaminen viranomaisten voimakeinoin Suomen, Ruotsin tai kenen tahansa asianosaisen aluevesille takavarikkoon muuttuu kertaluokkaa vaikeammaksi ja riskit tilanteen nopeasta kärjistymisestä kasvavat.

Siksi olisi tärkeää, että Nato asettaisi niin sanotusti riittävästi voimaa valvomaan Itämeren liikennettä. Ryssän Steregutshi-, Gremyashyi- tai Buyan-M  -luokan korvetti on vähän eri asia kuin joku Turva, valitettavasti.

Vähän epäilyttää onkohan Trump valmis lähettämään Arleigh Burke -hävittäjiä tai Ticonderoga -risteilijöitä suojaamaan jotain merenalaisia naruja Itämerellä.

ikuturso

Quote from: Hohtis on 27.01.2025, 20:20:17
Eskalaation seuraava porras on se, että Venäjä alkaa saattamaan omia varjolaivaston aluksiaan omilla sotalaivoillaan.

No sehän on sitten hyvä. Aina kun ryssän sota-alus saattaa jotain peltipurkkia, laitetaan kopteri valonheittimien ja kameroiden kanssa ottamaan kuva, onko ankkurit näkyvissä vai laskettuna.

Ei tarvitsisi arvailla mikä niistä sadoista Itämerellä seilaavista laivoista on sabotaasialus, kun itänaapuri aina merkkaisi sen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

Quote from: Hohtis on 27.01.2025, 20:20:17
Eskalaation seuraava porras on se, että Venäjä alkaa saattamaan omia varjolaivaston aluksiaan omilla sotalaivoillaan.

Looginen askel se varmaankin olisi. Mutta onkohan kaapelivainoajalla tarpeeksi vapaita sotalaivoja hommaa varten?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hohtis

Quote from: ikuturso on 27.01.2025, 20:25:02
Quote from: Hohtis on 27.01.2025, 20:20:17
Eskalaation seuraava porras on se, että Venäjä alkaa saattamaan omia varjolaivaston aluksiaan omilla sotalaivoillaan.

No sehän on sitten hyvä. Aina kun ryssän sota-alus saattaa jotain peltipurkkia, laitetaan kopteri valonheittimien ja kameroiden kanssa ottamaan kuva, onko ankkurit näkyvissä vai laskettuna.

Ei tarvitsisi arvailla mikä niistä sadoista Itämerellä seilaavista laivoista on sabotaasialus, kun itänaapuri aina merkkaisi sen.

-i-

Pointtini oli se, että sinne voi olla vähän kuumottavampi mennä poliisin joukoilla takavarikoimaan sitä alusta jos vieressä seilaa 10x tulivoimaisempi ryssän sota-alus. Siksi toivoisin myös vastaavaa kalustoa liittolaisilta tukemaan sitä toimintaa. Ettei nyt vaan sattuisi mitään.


Ari-Lee

Quote from: Hohtis on 27.01.2025, 23:16:56
Pointtini oli se, että sinne voi olla vähän kuumottavampi mennä poliisin joukoilla takavarikoimaan sitä alusta jos vieressä seilaa 10x tulivoimaisempi ryssän sota-alus. Siksi toivoisin myös vastaavaa kalustoa liittolaisilta tukemaan sitä toimintaa. Ettei nyt vaan sattuisi mitään.

Samassa pointissa ollaan. Siinä nimittäin on sellainenkin skenaario, että venäjä alkaa käyttämään vastatoimia aiemmin ilmoittamalleen merirosvoukselle. Voivat kaapata partioaluksen miehistöineen ja asettaa syytteeseen merirosvouksesta ja me tiedämme jo, että Siberian matkalle on liput ostettu. Tarpeeksi vahva vastustaja takaa rauhan ja miehistön turvallisuuden.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Hohtis

Quote from: Lalli IsoTalo on 27.01.2025, 23:07:40Mutta onkohan kaapelivainoajalla tarpeeksi vapaita sotalaivoja hommaa varten?

Vaikea sanoa. Muutamia aluksia. Siksi eskaloituminen olisikin niin helppoa estää lähettämällä ylivoimainen määrä ja laatu Naton sota-aluksia alueelle.

Venäjän toimintatapa on ollut koko ajan se, että se kokeilee rajojaan. Joka kerta, kun se saa tehtyä pientä kiusaa ilman, että Nato reagoi siihen se saa pienen voiton. Seuraavaksi tehdään vähän isompaa kiusaa. Se on sammakon keittämistä.

Siksi koko touhu pitää katkaista heti alkuunsa. Kiusaajalle on tehtävä selväksi, että nenä tulee kipeäksi saman tien, jos kädet eivät pysy kiltisti housun saumalla.

Eihän Naton sotalaivat Suomenlahdella mitään Tomahawkeja ampuisi Moskovaan ensi töikseen, mutta esimerkiksi Suomen ja Viron aluevesien yhdistämisvaatimuksella olisi melkoisen mukavasti lihaa luiden ympärillä jos sitä valvoisi muutama CG ja DDG. 

Hohtis

Quote from: Ari-Lee on 27.01.2025, 23:45:49
Samassa pointissa ollaan. Siinä nimittäin on sellainenkin skenaario, että venäjä alkaa käyttämään vastatoimia aiemmin ilmoittamalleen merirosvoukselle. Voivat kaapata partioaluksen miehistöineen ja asettaa syytteeseen merirosvouksesta ja me tiedämme jo, että Siberian matkalle on liput ostettu. Tarpeeksi vahva vastustaja takaa rauhan ja miehistön turvallisuuden.

Tulee ikävä kyllä mieleen myös sellainen skenaario, jossa Venäjä väittää jonkun Suomeen matkalla olevan ihan viattoman ja kunnossa olevan rahtialuksen tuhonneen venäläistä merenalaista infraa ja toimii samalla tavalla kuin Suomi ja Ruotsi, eli rynnäköi alukselle aseistettujen viranomaisten toimesta ja pakottaa aluksen aluevesilleen, esimerkiksi Baltiyskin satamaan Köningsbergissä. Siellä VF pitää alusta ja sen miehistöä käytännössä panttivankinaan. 

Siksi Venäjälle pitäisi tehdä hyvin selväksi jo etukäteen, että mikä tahansa tilanteen eskaloiminen Itämerellä johtaa Venäjän kannalta aina vaan ikävämpiin seurauksiin. Mitä ne seuraukset olisivat, en tiedä. Toivottavasti puhelin on kuitenkin Kremlissä jo soinut ja ollaan tehty Suomen, JEF:in ja Naton kannalta edullinen diili.

ikuturso

Quote from: Hohtis on 28.01.2025, 08:50:58
Tulee ikävä kyllä mieleen myös sellainen skenaario, jossa Venäjä väittää jonkun Suomeen matkalla olevan ihan viattoman ja kunnossa olevan rahtialuksen tuhonneen venäläistä merenalaista infraa ja toimii samalla tavalla kuin Suomi ja Ruotsi, eli rynnäköi alukselle aseistettujen viranomaisten toimesta ja pakottaa aluksen aluevesilleen, esimerkiksi Baltiyskin satamaan Köningsbergissä. Siellä VF pitää alusta ja sen miehistöä käytännössä panttivankinaan. 

Tämä oli mielenkiintoinen veto. En ole tätä tullut nordstrea-putkipommiuhkia miettiessäni edes ajatelleeksi.

Täytyy kyllä sanoa, että globaalipoliittisesti täysin holtittomalla ryssällä on kyllä sata miljoonaa erilaista jekkua hihassaan, mitä ne voivat tehdä vain sörkkiäkseen muurahaispesää. Ennemmin tai myöhemmin joku (Trump) tekee tästä lopun ja valitettavasti pelkään, että kalmonakan uhrilukujen todenperäisyydestä tappeleminen on siinä kohtaa sivuseikka. Täysimittaiseen ydinsotaan en usko, mutta jonkinlaiseen maailman paloon kyllä.

Ajatelkaa nyt sitäkin pikku juttua. Suomen satamassa on erittäin räjähdysherkkää lyijytöntä bensiiniä 35 000 tonnia.
Tsättälän gepetto kertoo:
QuoteLopputulos
35 000 tonnia bensiiniä vastaa noin 368 000 tonnia TNT:tä (tai 0,368 megatonnia), mikä on merkittävä räjähdysvoima. Vertailun vuoksi:

Hiroshiman atomipommi oli noin 15–20 kilotonnia TNT:tä.
Tämä määrä bensiiniä vastaisi siis noin 18–24 kertaa Hiroshiman atomipommin räjähdysvoimaa.
On kuitenkin huomattava, että todellinen energia vapautuisi vain optimaalisissa olosuhteissa, joissa bensiini palaa täydellisesti, mikä on harvinaista.

Niin. Bensiini on suljetussa säiliössä ja tarvitsisi hapettimeksi vaikka jonkun lannoitelaivan siihen viereen, sekä kunnon detonaation, jotta bensa pisaroituisi joko vapaaseen ilmaan tai hapettimen sekaan. Ajatella, jos tankeissa olisi vaikka sopivat lataukset valmiina ja kun Putlerin esikuntaa alkaisi tarpeeksi vituttaa, ... Jos ajattelua vie pidemmälle, niin voihan koko 500 aluksen pimeä laivasto olla varusteltuja kelluvia termobaarisia, tai ainakin palopommeja. Tuollainen tankkeri kun päättää ajaa Thamesin suulle, sitä ei ihan pieni partioalus pysäytä...

Tässä joku sanoo, että "ei se voi tehdä noin", "kuka ohjaisi alusta, jossa on pommi lastina", "nämä ovat kauppa-aluksia, entä jos pommi laukeaa vahingossa"... Joo, scifiksi menee, mutta se sallittakoon. Onhan Japanillakin ollut kamikaze-lentäjiä. Eikäpä sitä vielä kymmenen vuotta sitten kukaan osannut ajatella, että Venäjä "hyökkää" Suomeen lähettämällä partasetiä fillarilla Sallan raja-asemalle 30 asteen pakkasessa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

jmk

Quote from: Hohtis on 28.01.2025, 08:50:58
Tulee ikävä kyllä mieleen myös sellainen skenaario, jossa Venäjä väittää jonkun Suomeen matkalla olevan ihan viattoman ja kunnossa olevan rahtialuksen tuhonneen venäläistä merenalaista infraa ja toimii samalla tavalla kuin Suomi ja Ruotsi, eli rynnäköi alukselle aseistettujen viranomaisten toimesta ja pakottaa aluksen aluevesilleen, esimerkiksi Baltiyskin satamaan Köningsbergissä.

Väkisinhän voi tietenkin tehdä mitä vain, jos ei estetä.

Noin niinkuin juridiselta kannalta on sentään se pieni erä, että nuo kaapelit ja putkelot kulkevat Suomen, Ruotsin jne. talousvyöhykkeellä -- eivät Venäjän. Eli kun Venäjähän aina on tarkkana huutelemassa toimivaltuuksien perään, niin Venäjältä se tuolla puuttuu. Rakennelmien suojelu antaa toimivaltaa sille valtiolle, jonka talousvyöhykkeellä ollaan.

edb

Nyt sitten on Norjan rannikkovartiosto pidättänyt Latvian vaatimuksesta aluksen nimeltä Silver Dania epäiltynä valokuitukaapelin vahingoittamisesta Itämerellä. Alus on rekisteröity Norjaan joskin miehistö on venäläisiä. Laiva on hoitanut venäläisen kalan kylmäkuljetuksia Eurooppaan.

Quote from: Barents ObserverShip suspected of sabotage is detained by Norwegian Coast Guard

The Silver Dania was on its way from St.Petersburg to Murmansk when it was halted by Coast Guard vessel KV Bison and escorted to the port of Tromsø. The Norway-flagged reefer is suspected of involvement in sabotage against a fibre-optic cable in the Baltic Sea.

The Police in Tromsø informs that it detained the Silver Dania on a request from Latvian authorities. The ship crew is all Russian citizens, Norwegian broadcaster NRK reports.

It was the Coast Guard ship KV Bison that late Thursday night apprehended the 113 metre long reefer.

Ship traffic data show how the suspicious ship days sailed straight northwards before it around midnight the 30 January made a sharp turn eastwards towards the port of Tromsø. Similar data show how Coast Guard ship KV Bison was waiting in the area before it at the same time sailed to Tromsø.

According to the Police, the Silver Dania is suspected of serious sabotage in the Baltic Sea.

Tromsø Police representatives on Friday morning told journalists that a search was in process on board the vessel and that that crew members are being questioned. There are also digital investigations in the case, the police said in a brief press conference.

According to the police, the the Silver Dania is one of several ships suspected of involvement in the damage of the cable.

...
https://www.thebarentsobserver.com/news/ship-suspected-of-sabotage-is-detained-by-norwegian-coast-guard/423992
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Ari-Lee

Quote
Silver Dania is suspected of serious sabotage in the Baltic Sea.

Eppäillä soppii. Ja todisteita etsiä. Voihan olla, että tuholaislaivastoa on arveltua enempi liikkeellä ja jokaista voidaan epäillä tapahtuneesta törkeästä tuhotyöstä. Venäjäläismiehistössä voi olla solutettu FSB. Tai muuten tietävät että omaisille käy ikkunat ellei.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

edb

Norjalaisten pidättämä kylmäkuljetusalus on vapaa jatkamaan matkaansa. No sinällään hyvä että tutkivat jos on syytä epäillä vahingonteosta. Mutta tällä kertaa ei tainnut löytyä viitteitä rikollisesta toiminnasta.

Quote from: Maritime ExecutiveNorway Releases Reefer Cargo Ship After Investigation into Cable Damage

Norwegian authorities late on Friday, January 31, reported they have released a Norwegian-owned reefer cargo ship used in the fish trade after a day-long investigation. It was the latest vessel to be detained in the growing investigations into damaged cables in the Baltic. Norwegian police confirmed in a briefing this morning that they had directed the vessel, the Silver Dania, into the port of Tromsø and were aboard searching the vessel and interviewing the Russian crew.

The police reported that they were acting on a court request from Latvian authorities which made the application to Norway to stop the vessel and launch the investigation. Speaking at a press briefing on Friday, January 31, the Troms Police District said it had responded to the court order while noting the vessel is one of several currently being investigated.

Latvia suspected the Norwegian ship may have had a role in the damage discovered on Sunday, January 26, to a fiber optic cable owned by Latvia's state radio and TV company. The cable runs between Ventspils, Latvia and the Swedish Gotland island. Sweden earlier in the week also detained a Bulgarian-owned bulker Vezhen accusing the vessel of dragging its anchor and damaging the cable.

"Troms police district has now conducted a number of investigative steps and secured what we see as necessary considering the request from Latvia. The investigation will continue, but we see no reason for the ship to remain in Tromsø any longer. No findings have been made linking the ship to the act," said police attorney Ronny Jørgensen in Troms police district.
...

The police commander during a briefing confirmed that the vessel and crew were cooperating and had come into port voluntarily. He said the police were aboard to search the ship, conduct interviews, and secure any clues to the activity.

The Baltic countries remain on heightened alert and with the support of NATO increased their patrols to guard vital undersea infrastructure. This is at least the fourth recent incident involving damage to undersea cables.

https://maritime-executive.com/article/norway-detains-reefer-cargo-ship-for-investigation-into-cable-damage
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Reino Rivimies

Miksi Suomen kannattaa tukeutua kriittisessä infrassa Suomenlahden pohjassa Viroon kulkeviin kaapeleihin? Eikö se mitä me merenpohjan kaapeleilla tarvitsemme, kannata rakentaa Pohjanlahteen ja Ruotsiin. Siellä eivät Venäjän varjolaivastot kulje. - Vai onko kysymys kokonaan Baltian tarpeista ja ensisijaisesti heidän ongelmastaan, jossa me olemme maksumiehinä?

Kek2

Quote from: Reino Rivimies on 02.02.2025, 19:42:34
Miksi Suomen kannattaa tukeutua kriittisessä infrassa Suomenlahden pohjassa Viroon kulkeviin kaapeleihin? Eikö se mitä me merenpohjan kaapeleilla tarvitsemme, kannata rakentaa Pohjanlahteen ja Ruotsiin. Siellä eivät Venäjän varjolaivastot kulje. - Vai onko kysymys kokonaan Baltian tarpeista ja ensisijaisesti heidän ongelmastaan, jossa me olemme maksumiehinä?
Eteläänpäin noissa asiat kulkee. Eli kun se Venäjän varjolaivaston alus katkaisi virtakaapelin Suomen ja Viron väliltä, siitä koitui Virolle haitta. Sähkö siihenkin tullee juurikin Ruotsista. Kaapeleilla.

En usko että olemme maksumiehiä noissa.

Reino Rivimies

Quote from: Kek2 on 02.02.2025, 21:18:47
Quote from: Reino Rivimies on 02.02.2025, 19:42:34
Miksi Suomen kannattaa tukeutua kriittisessä infrassa Suomenlahden pohjassa Viroon kulkeviin kaapeleihin? Eikö se mitä me merenpohjan kaapeleilla tarvitsemme, kannata rakentaa Pohjanlahteen ja Ruotsiin. Siellä eivät Venäjän varjolaivastot kulje. - Vai onko kysymys kokonaan Baltian tarpeista ja ensisijaisesti heidän ongelmastaan, jossa me olemme maksumiehinä?
Eteläänpäin noissa asiat kulkee. Eli kun se Venäjän varjolaivaston alus katkaisi virtakaapelin Suomen ja Viron väliltä, siitä koitui Virolle haitta. Sähkö siihenkin tullee juurikin Ruotsista. Kaapeleilla.

En usko että olemme maksumiehiä noissa.

Miksi olemme sitten huolissamme noista kaapelikatkoista. Emme ole tähänkään mennessä saaneet tekijöiltä euroakaan, mutta kulut ovat Suomelle olleet suuret.

JoKaGO

Quote from: Reino Rivimies on 02.02.2025, 21:37:35
Quote from: Kek2 on 02.02.2025, 21:18:47
Quote from: Reino Rivimies on 02.02.2025, 19:42:34
Miksi Suomen kannattaa tukeutua kriittisessä infrassa Suomenlahden pohjassa Viroon kulkeviin kaapeleihin? Eikö se mitä me merenpohjan kaapeleilla tarvitsemme, kannata rakentaa Pohjanlahteen ja Ruotsiin. Siellä eivät Venäjän varjolaivastot kulje. - Vai onko kysymys kokonaan Baltian tarpeista ja ensisijaisesti heidän ongelmastaan, jossa me olemme maksumiehinä?
Eteläänpäin noissa asiat kulkee. Eli kun se Venäjän varjolaivaston alus katkaisi virtakaapelin Suomen ja Viron väliltä, siitä koitui Virolle haitta. Sähkö siihenkin tullee juurikin Ruotsista. Kaapeleilla.

En usko että olemme maksumiehiä noissa.

Miksi olemme sitten huolissamme noista kaapelikatkoista. Emme ole tähänkään mennessä saaneet tekijöiltä euroakaan, mutta kulut ovat Suomelle olleet suuret.

Fingrid on yksi noiden kaapeleiden omistajista. Siksi Suomen intresseissä on pitää niistä huolta ja varsinkin puuttua rikoksiin, joita tehdään noita kaapeleita kohtaan.

Uskoisin, että tuo kaapeli on tärkeä siksi, että jos meillä ja Ruotsissa tapahtuu samanaikaisesti vaikkapa hirmupakkaset, jotka jäädyttävät vesivoimalat, sekä tyyni keli, niin Suomi ja Ruotsi saavat sähköä edes Viron kautta.

Wikipediassa asiasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Estlink

Onhan se paska juttu, että nuo ratkaisut rakentaa kaapeliyhteydet Viroon, tehtiin silloin, kun Putin oli vielä sisäsiisti. Nyt olisikin tehtävä pikaisesti uusia ratkaisuja Suomen sähköntuotannon riittävyyden varmistamiseksi, tai siis mieluummin jo eilen. Vink-vink, turvevoimaloita ja ydinvoimaloita.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Ari-Lee

Beijing Spirit, Bahaman lipun alla, zikzakkaa vahingossa kaapeleita. Eikä näy ketään estämässäkään.

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Quote from: Ari-Lee on 03.02.2025, 06:27:39
Beijing Spirit, Bahaman lipun alla, zikzakkaa vahingossa kaapeleita. Eikä näy ketään estämässäkään.

Menossa Viroon. Taitaa odotella satamaan pääsyä koneiden, ei ankkurin varassa.

Quote from: edb on 01.02.2025, 11:16:48
Norjalaisten pidättämä kylmäkuljetusalus on vapaa jatkamaan matkaansa. No sinällään hyvä että tutkivat jos on syytä epäillä vahingonteosta. Mutta tällä kertaa ei tainnut löytyä viitteitä rikollisesta toiminnasta.


Tuossa kun jo epäilin, että nämä varjolaivaston alukset saattavat olla miinoitettuja, jotta niitä voidaan tarvittaessa käyttää palopommeina maailman satamissa, niin tokihan se on foliota ja paksua.

Mutta mitäpä, jos tällä venäläismiehistöllä tuossa pakastekalalaivassa olisikin ollut räjäytin matkassa? Jos epäillään jotain kytköstä? Seilataan näköetäisyydellä tankkerista ja ilmoitetaan, että: "Laskekaa ankkuri nyt, taikka...."

Jos latinki on säiliön sisällä, niin Eagle S ja Venzhen pitäisi nyt molemmat pumpata tyhjäksi ja sitten vilkaista tankkeihin...

Mutta tämä on foliota. Niin kuin sanoin. Foliota. Kuka voisi odottaa itänaapurin kausi toisensa jälkeen demokraattisilla vaaleilla valitulta kansansuosikkipresidentiltä mitään näin julmaa? Mitä siihen sanoisi YK:n turvallisuusneuvosto? [/sarkasmi]

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Paawo

Käykääpä huviksenne katsomassa alustietokannoista missä taannoin otsikoissa pyörinyt Ruby-niminen laiva juuri nyt, tällä hetkellä seilaa.  ;D
Kumma ettei paskamedioissa ole vielä lööpinaineksia keksitty. Mutta pistetään sekkari käymään ja odotetaan.  ;D
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Cassa

Quote from: Paawo on 03.02.2025, 09:47:48
Käykääpä huviksenne katsomassa alustietokannoista missä taannoin otsikoissa pyörinyt Ruby-niminen laiva juuri nyt, tällä hetkellä seilaa.  ;D
Kumma ettei paskamedioissa ole vielä lööpinaineksia keksitty. Mutta pistetään sekkari käymään ja odotetaan.  ;D

Näyttäs olevan telakalla Newcastle upon Tynellä UK:ssa. Löytynyt näemmä korjauspaikka.

Paawo

Quote from: Cassa on 03.02.2025, 10:09:09
Quote from: Paawo on 03.02.2025, 09:47:48
Käykääpä huviksenne katsomassa alustietokannoista missä taannoin otsikoissa pyörinyt Ruby-niminen laiva juuri nyt, tällä hetkellä seilaa.  ;D
Kumma ettei paskamedioissa ole vielä lööpinaineksia keksitty. Mutta pistetään sekkari käymään ja odotetaan.  ;D

Näyttäs olevan telakalla Newcastle upon Tynellä UK:ssa. Löytynyt näemmä korjauspaikka.

Äsken katselin että Suomenlahdella Suursaaren huudeilla seilaa samanniminen paatti. Lööppiainesta yhtä kaikki vaikka ei sama olisikaan.  ;D
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Cassa

No nyt ruåttissa on havaittu, että ei se ollut tahallaan tehty, joten takavarikko puretaan! Kiitos ja anteeksi.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011007764.html
QuoteRuotsi vapauttaa takavarikoimansa laivan: Ei näyttöä sabotaasista

Kaapeli hajosi sään ja "huonon merimiestaidon" takia, Ruotsin syyttäjä sanoo.

Meneehän tämä nyt ihmeelliseksi. Jos noin huono on mermiestaito, niin sehän tekee tämän vaan vakavammaksi. Sama kun ajelis ilman korttia ja törmäilyllään saisi miljoonavahingot aikaan. Kiistää vaan ja sanoo, että ei ollut tahallista, ihan vahinko oli. Eikä oo korttiakaan.

En tiedä ruotsin lainsäädännöstä, mutta täällähän on vahingonkorvauslaki - joutuu korvaamaan, jos vaikka vähän vahinkokin olisi.

Intermarium

^Pitäisi laittaa tuollaiset sählärimerimiehet määräämättömäksi ajaksi turvasäilöön, etteivät pääsisi vesille lisää vahinkoa aiheuttamaan. :facepalm:

Reino Rivimies

Onhan kummallista että säät ja merimiestaito ovat yht'äkkiä huonontuneet niin että kaapeleita on lyhyen ajan sisässä alkanut katkeilla alvariinsa.

Cassa

Elättelin jo toivoa, että tuo olisi joku omituinen ruåttalainen vitsi, mutta ei näemmä. Siellä se Vezhen jo puuskuttaa Tanskan salmissa. Tuulta näyttäs olevan siellä semmoset 30 km/h - suunnilleen samat, kun tuulen aiheuttaman vahingon aikaan - ettei vaan taas sattuis vahinkoa!

Ari-Lee

Oliko missään mainittu Vezhenin vakuutuksen korvaavan vahingot? En itse ole nähnyt sellaista. Mutta jospa oli ja siksi pääsi irtaalleen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Venäläiset korjaavat kahta omaa vaurioitunutta merikaapelia Suomen talousvesillä suomalaisen partioaluksen valvonnassa.

Vahinkojako sielläkinkö sattuuko?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Ari-Lee

Ja nyt pasahti Ust Lugan satamassa öljytankkerin sisällä. Koala vaarassa upota.

https://www.vesselfinder.com/?imo=9234642


The current position of KOALA is at Baltic Sea reported 2 days ago by AIS. The vessel arrived at the port of Ust-Luga, Russia on Feb 6, 03:25 UTC. The vessel KOALA (IMO 9234642, MMSI 305262000) is a Crude Oil Tanker built in 2003 (22 years old) and currently sailing under the flag of Antigua & Barbuda.

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä