News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2014-08-03 ET: Ali Jahangiri: Olen ikuisesti kiitollinen Jari Sarasvuolle

Started by Iloveallpeople, 03.08.2014, 14:36:35

Previous topic - Next topic

Iloveallpeople

QuoteHuippukoomikko Ali Jahangiri: Olen ikuisesti kiitollinen Jari Sarasvuolle

"Äiti, älä hymyile noille. Ne kiroilevat meille." Näin valisti Ali 9-vuotiaana äitiään, joka tervehti heille huutelevaa miesporukkaa.

Zahra Momenhasirbafin toinen elämä alkoi marraskuussa 1991. Silloin hän saapui Iranista, Teheranista Suomeen ja Saloon.
...

– Kuulostaa ehkä naurettavalta kaiken huolen keskellä, mutta tämä oli minulle kamala paikka. Minulla ei ollut omaa wc:tä! Se oli ensimmäinen todellinen kulttuurishokkini.
...

Teheranissa perhe oli elänyt keskiluokkaista elämää. Oma 180 neliön asunto oli juuri saatu maksettua, Zahra oli töissä sairaanhoitajana kaupungin lastensairaalassa, miehellä oli työpaikka, pojat olivat koulussa ja tarhassa.
...

Perhe tuli omin voimin Suomeen ja haki turvapaikkaa. Suomeen siksi, että Zahran miehen sisko oli jo aiemmin sijoitettu Suomeen. Maasta Jahangirit tiesivät Suomesta, että täällä on kova talvi ja vaikea kieli, ei muuta
...

Alkoi pitkä sopeutumisaika, tapojen ja kielen opiskelua, arjesta selviämistä. Koko seuraava vuosi oli lopullisen sijoituspäätöksen odottelua, vaihtuvia sosiaaliviranomaisia ja epätietoisuutta. Vain yksi oli varmaa.

– Olimme lähteneet Iranista lopullisesti.
...

Ali kävi pientä 42 oppilaan kyläkoulua ja oppi suomen kielen nopeasti.

– Minulle kävi hyvä tsäkä. Sain äidinkielenopettajaksi nuoren miehen, joka todella paneutui minuun ja opin kielen.
...

Mutta muunlaisiakin kohtaamisia on ollut.

Turun ja Perniön vastaanottokeskuksessa perheellä oli tapana käydä iltaisin kävelyllä. Keskusta vastapäätä istui joka ilta sama miesporukka ja huuteli jotain. Zahra hymyili ja tervehti. Totta kai, hehän tervehtivät meitä. Muutaman viikon kieliopintojen jälkeen Ali valisti äitiään:

–Äiti, älä viitsi hymyillä noille. Ne kiroilevat meille.
...

Keväällä 1993 perhe sai päätöksen, jossa Vantaan kaupunki suostui sijoittamaan perheen.

– Siitä alkoi suomalainen elämämme. Ensimmäiset puolitoista vuotta olimme tuuliajolla, he muistelevat.

Siihen asti perhe oli elänyt sosiaalituella.

– Iranissa ei kukaan anna rahaa ilmaiseksi. Minusta oli nöyryyttävää saada valtiolta rahaa. Päätin, etten koskaan mene sosiaalitoimiston luukulle. Enkä ole mennyt, Zahra sanoo.
...

Nyt 21 Suomessa vietetyn vuoden jälkeen Iran on vaihtunut lomailumaaksi ja Suomi kotimaaksi. Koko perheellä on kaksoiskansalaisuus. Iraniin he uskaltautuivat ensimmäistä kertaa kahdeksan vuotta lähtönsä jälkeen.
...

– Minulle Iran on paikka käydä tapaamassa sukua ja tuttuja. Omassa perheessäni – minulla on suomalainen vaimo ja puolitoista vuotias tytär – elämme fuusiokulttuurissa. Koitamme poimia kummastakin kulttuurista sen hyvät puolet, Ali sanoo.
...

Loput: ET-lehti
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Golimar

Huippukoomikkojahan Suomeen tarvitaankin, tähän asti komiikasta on vastannut lähinnä ammattipoliitikkojen kööri jonka vitsit yleensä itkettävät mutta onneksi meillä on nyt ainakin yksi huippukoomikko jonkat heitot sentään hymyilyttävät.

Alkuasukas

Koomikkona Ali aiheuttaa lähinnä myötähäpeää.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

koli

Quote from: Alkuasukas on 03.08.2014, 14:51:31

Mutta eikö ole ihana maksaa Yle-veroa ja olla maksajana mukana tässä myötähäpeän tuottamisessa?
Mörökölli

Make M

Täytyy myöntää, olen jäänyt Alin ohjelmiin (Ali ja Husu sekä Ali Show) koukkuun. Minusta hän on lahjakas, hauska ja yllätyksellinen.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Leso

Mainitaan toki, ihan jutun lopussa.

Quote[...] Ali työskenteli opiskeluaikanaan Trainers Housessa.

– Minusta piti tulla konsultti, mutta ei tullut. Olen ikuisesti kiitollinen
Jari Sarasvuolle siitä, että hän pakotti minut valmistumaan maisteriksi. Pikkuhiljaa siirryin stand up -komiikkaan.
Lisäksi minulla on Iranissa suomalaisten sijoittajien kanssa perustettu Oikotie-tyyppinen kauppapaikka.

Yhä edelleen Ali käy arkiaamuisin töissä Jumbon Citymarketissa.

– Puristan edellispäivän hedelmistä smoothieita. Parisataa niitä aina menee. Pitää olla virityksiä, Ali nauraa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Igor

Kallan

Quote from: Alkuasukas on 03.08.2014, 14:51:31

Tuli sattumalta käytyä osana erästä sosiaalista menoa Ali Jahangirin keikalla (tarkemmin ottaen esitys koostui kolmen koomikon esityksestä). Ja toden totta, tyyppi osasi kyllä olla rasittava. Oikeastaan kaikki vitsit perustuivat joko hänen "mamuuteensa" tai islamiin, tai suomalaisille käytännössä keljuiluun. Häntä edeltänyt skottikoomikko oli sentään sympaattinen eikä harrastanut epäsuoraa tai suoraa uhriutumista.

Mutta joo, ainoa positiivinen asia oli Elokapinan pilkkaaminen osuvilla havainnoilla. Muuten esiintyi Toiseuden edustajana rasittavissa määrin.