News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Vihreä siirtymä - vuosisadan puhallus, ekologinen ja eettinen katastrofi

Started by Totti, 31.12.2022, 12:58:43

Previous topic - Next topic

jmk

Yhyy, muovikasseja.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010761560.html
Quote
Keskimäärin jokainen suomalainen ostaa 63 muovikassia vuodessa

Kyseessä on selvästi megaluokan ympäristörikos. Jos kassissa on muovia vaikkapa 20 grammaa, on tässä vuoden aikana käytetty 1,2 kiloa muovia.

Jos noista pääsee eroon, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla lentää pattaijalle ja polttaa 500 litraa kerosiinia.

Totti

Britannian uusi hallitus on ollut aggressiivinen ns. Net Zero ohjelman suhteen. Net Zero tarkoittaa nettohiilidioksidipäätöjen nollaaminen "uusiutuvalla" energialla kuten polttamalla Pohjois-Korean metsät :facepalm: :

https://www.theguardian.com/environment/2024/oct/09/anger-uk-plan-net-zero-import-biomass-fuel-north-korea

QuoteA plan by the British government to burn biomass imported from countries including North Korea and Afghanistan has been described as "bonkers", with critics saying it undermines the credibility of the UK's climate strategy.

A bioenergy resource model, published in late summer, calculates that only a big expansion in the import of energy crops and wood from a surprising list of nations would satisfy the UK's plan to meet net zero.

In a strategy document published last year and since seemingly adopted by the new Labour government, the Sunak government said it wanted biomass to play a "significant role" in decarbonising all sectors of the economy in the years leading up to 2050. Previous administrations have provided more than £20bn to businesses using it in the power and heat sectors over the past two decades.

About a third of the biomass used in the UK is imported. In 2021, 9.1m tonnes of wood pellets for use in energy production came from abroad – about 76% from North America and 18% from the EU. But there is not enough wood in these regions to supply the large expansion in bioenergy that the government is banking on.

The resource model sets out potential domestic and overseas sources of bioenergy. Only the most ambitious scenario outlined in the document would theoretically provide enough biomass to meet this demand, and it involves a huge increase in imports.

According to an assessment by Mary Booth, director of the Partnership for Policy Integrity, this includes a list of countries that seem "improbable" as sources of significant volumes of agricultural and forestry biomass, including North Korea, Afghanistan, Bhutan and the Maldives.

Tähän järjettömyyteen on päädytty kiitos suuren tuulivoimamäärän, joka epävarmana energiamuotona on alkanut aiheuttamaan huolta sähkövoiman riittävyydestä ( https://wattsupwiththat.com/2024/10/14/british-blackout-system-mobilised-after-wind-dropped-on-a-cold-day/ ).

Metsien polttaminen ilmastomuutoksen nimissä on ylipäätään täysin järjenvastainen idea. Puun poltto pitäisi kaikissa olosuhteissa olla rajallista ja perustua talousmetsiin, joilla ei ole ratkaisevaa ekologista roolia ja joiden uusiutuminen on verrattain nopeaa. Puu ei missään nimessä voi olla edes olennainen energianlähde suuressa skaalassa kuten maan tasolla.

Hiilineutraalisuustavoite eli käytännössä fossiilisten polttoaineden lopettaminen ja korvaaminen metsänpoltolla, johtaa maapalloon metsien nopeaan häviämiseen. Globaalilla tasolla puuhuttaisiin kymmenien miljoonien puiden hakaamisesta päivittäin. Britanian osalta Pohjois-Korean metsät olisi hakattu kaljuiksi muutamassa vuodessa. Malediiveillä ei edes ole mitään metsiä poltettavaksi ellei lomasaarien palmut olisi tarkoitus kaataa.

Vihreä siirtymä on ajamassa päin seinää ryminällä. Ainoa tapa pelastaa se on yhä kreisimmillä hankkeilla joilla taistellaan fysiikan lakeja vastaan tuhoamalla luontoa moninkertaisesti enemmän ja nopeammin kun mitä vihreä siirtymä on sitä pelastavinaan.

Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Roope

Quote from: Totti on 15.10.2024, 13:17:10
Britannian uusi hallitus on ollut aggressiivinen ns. Net Zero ohjelman suhteen. Net Zero tarkoittaa nettohiilidioksidipäätöjen nollaaminen "uusiutuvalla" energialla kuten polttamalla Pohjois-Korean metsät :facepalm: :

Tuon suon yli mennään että heilahtaa.

Quote from: Anni Sinnemäki 30.9.2024
Tänään sulkeutuu Britannian viimeinen sähköä tuottanut hiilivoimala. Mahtavaa. Olemme ilmastokriisin torjunnassa jäljessä, mutta askeleita oikeaan suuntaan otetaan koko ajan. Hiilen käytön tulee loppua mahdollisimman nopeasti - sekä Euroopassa että muualla maailmassa.

OECD -maissa hiilen käyttö on puolittunut vuodesta 2007. Ihan hyvä saavutus. Jäljelle jäävä puolikas tulee totta kai ajaa alas nopeammin kuin 17 vuodessa. Britannian hiilenpolton historia on pitkä. Nyt Britannia on ensimmäinen G7-maa, joka on ajanut hiilen kokonaan alas.

Helsinki tulee vähän perässä. Meillä hiilenpoltto loppuu kokonaan puolen vuoden kuluttua tästä päivästä, keväällä 2025.

Helsingin Sanomat: Britannian viimeinen sähköä tuottanut hiilivoimala sulkeutuu 30.9.2024

BBC: UK to finish with coal power after 142 years 30.9.2024

Quote from: BBCThe country's last coal power station, at Ratcliffe-on-Soar, finishes operations on Monday after running since 1967.

This marks a major milestone in the country's ambitions to reduce its contribution to climate change.

[...]

In 2008, the UK established its first legally binding climate targets and in 2015 the then-energy and climate change secretary, Amber Rudd, told the world the UK would be ending its use of coal power within the next decade.

Dave Jones, director of global insights at Ember, an independent energy think tank, said this really helped to "set in motion" the end of coal by providing a clear direction of travel for the industry.

But it also showed leadership and set a benchmark for other countries to follow, according to Lord Deben.

"I think it's made a big difference, because you need someone to point to and say, 'There, they've done it. Why can't we do it?'", he said.

[...]

Although coal is a very polluting source of energy, its benefit has been in being available at all times - unlike wind and solar which are limited by weather conditions.

Kayte O'Neill, the chief operating officer at the Energy System Operator - the body overseeing the UK's electricity system - said: "There is a whole load of innovation required to help us ensure the stability of the grid. Keeping the lights on in a secure way."

A crucial technology providing that stability Kayte O'Neill spoke of is battery technology.

Dr Sylwia Walus, research programme manager at the Faraday Institution, said that there has been significant progress in the science of batteries.

"There is always scope for a new technology, but more focus these days is really how to make it more sustainable and cheaper in production," she said.

To achieve this the UK needs to become more independent of China in producing its own batteries and bringing in skilled workers for this purpose, she explained.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

HDRisto

Quote from: jmk on 15.10.2024, 11:44:13
Yhyy, muovikasseja.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010761560.html
Quote
Keskimäärin jokainen suomalainen ostaa 63 muovikassia vuodessa

Kyseessä on selvästi megaluokan ympäristörikos. Jos kassissa on muovia vaikkapa 20 grammaa, on tässä vuoden aikana käytetty 1,2 kiloa muovia.

Jos noista pääsee eroon, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla lentää pattaijalle ja polttaa 500 litraa kerosiinia.

Varsin kauheata on myös se, että ne suomalaisten muovikassit päätyvät Intian ja Afrikan jokiin. Tämäkin häiskä varmasti kiroilee että "s**tanan suomalaiset ja niiden muovikassit".

Totti

Saksan sähköautomarkkinat ovat lössähtäneet käytännösä kokonaan. Remix raportoi:

https://rmx.news/article/german-e-car-owners-are-increasingly-switching-back-to-combustion-vehicles/

QuoteWhile electric vehicles are described as the wave of the future, new troubling statistics from Germany's largest auto insurance company show that many electric vehicle owners may be very unsatisfied with the performance of their vehicles.

The data from Huk-Coburg shows that 34 percent of all electric car owners switched back to a combustion automobile when purchasing a new vehicle so far this year. With Germany serving as the largest automobile market in Europe, this data is sure to raise questions about the EU's new law that will completely ban combustion engines for all new vehicles by 2035.

Last year, 28 percent switched back to gas or diesel engines from electric vehicles, while in 2022, this figure was 17.5 percent. The year before, it was 14.2 percent. Despite claims that the technology will only improve over time, it appears that each year more and more Germans are making the switch back to combustion engines.

Many of the Germans who initially dipped their toes into the electric vehicle revolution certainly did not do so because of any mandates. Many may have been lured to electric vehicles, including subsidies offered by the German government for e-car purchases, environmental concerns, the novelty and status presented by these vehicles, and other desirable features seen in higher-end vehicles such as Tesla. In short, many of these people went into their electric car purchase with an open mind and perhaps even enthusiasm for what they saw as the future of automobile transportation.

...

EU Commission President Ursula von der Leyen (CDU) was instrumental in pushing through a ban on combustion engines by 2035. However, the current government led by the Social Democrats, Greens and Liberals (FDP) have thoroughly supported the so-called "climate-friendly transport transition."

However, car buyers completely reject this trend, according to the data. In the other direction, owners of combustion cars are purchasing electric vehicles at a record low rate since this data first started being tracked. Only 3.6 percent of combustion car buyers are making the switch to electric this year.

The electric car market in Germany is collapsing, falling to a new record low after a state subsidy was removed. Huk-Coburg notes that electric vehicles only make up 2.9 percent of the German car market.

Saksassa peräti 34% sähköauton omistajista siirtyi takaisin bensa-autoon ja trendi on ollut nouseva monen vuoden ajan. Samalla sähköautomarkkinat ovat romahtaneet muutamaan prosenttiin kun valtiontuet on lopetettu.

Sähköauto on periaatteessa hyvä idea, mutta se on edelleen epäkypsää teknologiaa (eritisesti akun osalta) joka ei skaalaudu todelliseksi massamarkkinaksi, jolla voitaisiin korvaa bensa-autot.

Tämä sama skaalautuvuusongelma käy läpi koko ns. vihreän siirtymän, jossa yritetään korvaa toimivia järjestelmiä hyvin heikosti skaalautuvilla korvikkeilla kuten tuulivoimalla. Skaalautuvuusongelma johtaa sitten pitkään ketjuun korjaustoimenpiteitä, jossa yhä lisää tenkologiaa vaaditaan laastaroimaan edellisen ongelmat. Lopputulos ei ole miltään osin ekologinen tai taloudellinen.

Remixin artikkelissa oli myös linkki videoon, jossa kerrotaan Indonesian metsien tuhoutumisesta akkubisneksen alta: https://rumble.com/v57kh96-electrics-cars-are-destroying-indonesias-forests.html
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

ApuaHommmaan

Kyse näissä viherpöinöissä on vain varastaminen. Eli on oikein kivaa humppailla jonninjoutavia muiden rahoilla. Ei kannata ottaa ihmisinä vakavasti ainakaan johtotason ihmisiä julkisella puolella. Joku satunnainen maan matonen niissäkin voi toimia ihmisiksi.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Roope

QuotePodcast: Vihreä kupla sanoi poks! Ruotsin miljardeja imuroinut tähtiyhtiö ajautui kriisiin

VIELÄ viime keväänä Suomessa oltiin kateellisia Ruotsille, kun niillä on se Northvolt. Vihreän siirtymän tähtiyhtiö, joka imuroi kaiken pääoman Euroopasta litiumakkutehtaaseensa.

No eipä harmita enää.

Northvolt ennätti kerätä pääomaa ja lainoja yhteensä noin 13 miljardin euron verran. Vielä vuosi sitten sen piti olla listautumassa pian Tukholman pörssiin. Markkina-arvoksi spekuloitiin jopa 20 miljardia.

Nyt on tultu tunnelmiin, joissa Northvolt on kassakriisissä, isot autoteollisuuden asiakkaat vetäytyvät ja Ruotsissa pohditaan mitä tapahtuu jos Northvolt kaatuisi. Akkujen tekeminen olikin vaikeaa, yhtiö ei saanut teknologiaansa toimimaan ja tuotantoa ylös. Niinpä asiakkaat vetäytyvät ja yhtiö joutui kassakriisiin.

Saako Northvolt kasaan uuden rahoituksen, jonka kasaamisesta nyt on uutisoitu? Kiinalaiset ovat nopeampia, ja Northvoltkin joutui ostamaan sieltä laitteet ja materiaalia.

Financial Timesin haastattelemat yhtiön entiset ja nykyiset työntekijät kertovat kaaoksesta, turvallisuuspuutteista ja yrityksestä, jossa tärkeintä oli saada kasaan vain jotain jotta seuraava iso rahoitus varmistuu. Todellisuus vihreän siirtymän tähden kulisseissa alkaa paljastua.

HS Visio -podcastissa taloustoimittajat Elina Lappalainen ja Alex af Heurlin ruotivat vihreän siirtymän hankkeet Ruotsin lisäksi myös Suomessa. Mitä kuuluu EK:n listaamille 250 miljardin euron hankkeille?

"Suomalaiset vihreän siirtymän hankkeet eivät ehkä ole miljardiluokkaa, mutta pienempi liikkeelle lähteminen onkin nyt ehkä meille onni. Ainakin meillä vetyalan startupeista osa on saanut jo tuotantolaitoksia pystyyn", Lappalainen sanoo.
Helsingin Sanomat 18.10.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Eino P. Keravalta

Ikävää, että haihattelu ei sitten ollutkaan kovin hyvä bisnesidea.

Mutta vielä voi Northvolt nousta. Nimi ensin vaihtoon, vaikka Northfault, kuulostaa melkein samalta, mutta on toinen. Ja sitten taas megalomaaninen höpöpuhevyörytys käyntiin. Taas tulee sijoittajien rahaa. Ja vaikka kaikki meneekin perseelleen, niin ainahan joku tuostakin käärii massit  ;)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

MattiN

Quote from: Totti on 16.10.2024, 01:27:08
Saksassa peräti 34% sähköauton omistajista siirtyi takaisin bensa-autoon ja trendi on ollut nouseva monen vuoden ajan. Samalla sähköautomarkkinat ovat romahtaneet muutamaan prosenttiin kun valtiontuet on lopetettu.

Sähköauto on periaatteessa hyvä idea, mutta se on edelleen epäkypsää teknologiaa (eritisesti akun osalta) joka ei skaalaudu todelliseksi massamarkkinaksi, jolla voitaisiin korvaa bensa-autot.

Saksassa kotitaloussähkö on eurooppalaisittain hirveän kallista, oletan että samassa suhteessa myös julkisten latauspisteiden sähkö. Sikälikin ei ole ihme, että kuluttajia ei kiinnosta ostaa sähköautoja: Polttoainekuluissa ei juuri säästä ja sen lisäksi ostaja saa niskoilleen jälleenmyyntiarvon nopean laskun sähköautojen kehityksen edetessä. Sitten niitä pari vuotta vanhoja sähkäreitä laivataan mm. Suomeen pilkkahintaan.

Ongelma ei koske vain sähköautoja, saksalainen lämmittää kotiaan mieluummin fossiilikaasulla kuin sähkökäyttöisillä lämmitystavoilla, koska fossiilinen energia tulee halvemmaksi. Ja kotitaloussähkön korkea hinta taas johtuu siitä, että siinä maksetaan uusiutuvien energiamuotojen tuotantotuet. Saksa maalasi itsensä nurkkaan omassa energiamurroksessaan.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics#Electricity_prices_for_household_consumers

Totti

Australiassa on tarkoitus kaataa lähes 8000 hehtaaria metsiä uhanalaisten eläinten asuinalueilta, koska luonto pitää kuulemma pelastaa tuulimyllyillä:

https://wattsupwiththat.com/2024/10/19/wind-vs-ecology-in-australia-nick-cater-reports/

Quote"I'm dismayed by the indifference of Green activists to the fate of the Greater Glider ["liito-opossumi"] and other native wildlife that is losing its natural habitat in the rush for renewables," Nick Cater recently posted. He continued with the specifics:

The vast hectares of native forest being destroyed to install wind turbines along the Great Dividing range is well documented in environmental impact statements for projects like the Upper Burdekin (Gawara Baya) Wind Farm in Far North Queensland.

Here's an extract from the approval for the project given by Tanya Plibersek in April:

"To avoid and mitigate harm to protected matters, the Approval Holder must not clear more than:
"a) 605.3 ha of Sharman's Rock Wallaby Habitat,
"b) 581 ha of Greater Glider (northern) Habitat, including:
"i) no more than 331 ha of Greater Glider (northern) Denning Habitat, and
"ii) no more than 250 ha of Greater Glider (northern) Foraging Habitat,
"c) 581 ha of Masked Owl (northern) Habitat,
"d) 614 ha of Koala habitat,
"e) 616 ha of Red Goshawk Habitat, including:
"i) no more than 331 ha of Red Goshawk Breeding Habitat, and
"ii) no more than 285 ha of Red Goshawk Foraging Habitat,
"f) 614 ha of Grey-headed Flying-Fox Foraging Habitat,
"g) 614 ha of Spectacled Flying-Fox Foraging Habitat
"h) 546 ha of Greater Large-eared Horseshoe Bat Roosting Habitat,
"i) 545 ha of Bare-rumped Sheathtail Bat Habitat,
"j) 614 ha of White-throated Needletail Habitat,
"k) 614 ha of Fork-tailed Swift Habitat, and
"l) 0 ha of occupied Magnificent Brood Frog Habitat"

These are vulnerable and endangered native species. Should the developers be allowed to destroy a single hectare of their precious habitat?

Juttu jatkuu kritisoimalla hallitusta, joka on antanut luvan metsähakkuisiin ja rahassa kylpeviä ns. luonnonsuojelujärjestöjä, jotka hurraavat innoissaan uusille tuulimyllyille:

Quoteour nature-positive Environment Minster has sanctioned the destruction of at least 1260 hectares of Greater Glider habit in old-growth forests in Queensland while supine environmental bodies like the ACF, Greenpeace and the Wilderness Society urge the Government to roll out renewables faster.

The three activist organisations, with a combined income of more than $58 million at their disposal last year, are staunch advocates of renewable energy and are strongly opposed to nuclear.
None has been prepared to question the cumulative environmental damage of land-hungry wind, solar and pumped hydro schemes. They have shown little compassion for scores of rural communities with uglification forced upon them by pious city-based bureaucrats drawing lines on maps.


Mikä koskaan on ollut "vihreää" ns. vihreässä siirtymässä kun luonto pitää pelastaa tuhoamalla luonto.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Roope

Quote from: Roope on 19.10.2024, 18:19:11
QuotePodcast: Vihreä kupla sanoi poks! Ruotsin miljardeja imuroinut tähtiyhtiö ajautui kriisiin
Helsingin Sanomat 18.10.2024

Olen useaan otteeseen pilkannut täällä EK:n vihreiden investointien satojen miljardien eurojen listaa ja valtamediaa, joka esittää naurettavan listan ihan tosissaan todisteena siitä, kuinka vihreän siirtymän investoinnit pelastavat Suomen talouden.

Yllätyksekseni näiden Hesarin taloustoimittajien suhtautuminen EK:n listaan ja vihreään siirtymään on ihan yhtä skeptinen. Se ei vain juuri näy lehden linjassa pääkirjoitustasolla.

Jutun podcastista:

Quote15:40-
Elina Lappalainen HS
Jos Ruotsissa vedettiin valtavia rahakasoja näille firmoille ja nyt ollaan helisemässä, niin Suomessakin oli tosi paljon lupauksia. Puhuttiin sadoista miljardeista, joita vihreän siirtymän piti Suomelle tuoda. EK laski näitä vihreän siirtymän miljardihankkeita tällaisessa dataikkunassa ja näitä palloja on tuolla kartalla, niin mitä sille kuuluu?

Alex af Heurlin HS
EK - uskallanko sanoa Suomen johtava lobbari - on koonnut näitä vihreitä investointeja, niitä harkittuja investointeja, tällaiseen tosi mielenkiintoiseen dataikkunaan. Suosittelen jokaista googlaamaan "EK vihreät investoinnit", niin löytyy semmonen datapläjäys, missä voi itse seikkailla. Siellä on koottu kaikki mahdolliset toiveet ja pohdinnat Suomeen kenties jonain päivänä tulevista vihreistä investoinneista ja se luku on tosiaan ihan päätön. Olikohan viimeisin luku 250 tai 270 miljardia euroa vihreitä investointeja, joita Suomeen tulisi. Vertailun vuoksi Suomen kaikki teolliset investoinnit on vuosittain työlukuna sellaiset 10 miljardia. Eli kaikki ymmärtää, että 250 miljardin investoinnit Suomeen, se mullistais, se on ihan absurdin iso luku. No, se oli uskomaton luku, ja toivottavasti kukaan ei ottanut sitä ihan tosissaan [naurahtaa], koska nyt kun korot on noussut ja vihreä kupla on puhjennut, niin on osoittautunut, että se on aika toiveiden tynnyri se 250 miljardia. Jotain investointeja vihreään siirtymään on tullut, tuulivoimaan varsinkin on toteutunut Suomessa, mutta aika kaukana tuosta isosta luvusta.

19:10-
Elina Lappalainen HS
Korot, inflaatio, tän kaltaiset kysymykset selittää kaikki investointeja tässä yhteiskunnassa, mutta onko vihreässä siirtymässä oikeasti jotain, mikä ois vaikeuksissa?

Alex af Heurlin HS
Jos kattoo esimerkiksi tää Northvolt-case, niin kyllähän noiden firmojen puheet lähti tossa kuplan aikana ihan lapasesta. Yks sun toinen firma ehkä Suomessakin mutta erityisesti Ruotsissa ja Jenkeissä. Siellä se kulttuuri on sellainen, että luvataan maat ja mannut, ja mietitään sitten sen jälkeen, että pystytäänkö me toteuttaan nää projektit. Nyt todellisuuden aika on tässä ja pitää kattoa oikeesti, toimiiko ne asiat teknisesti. Usein ei.

20:30-
Alex af Heurlin HS
Silloin kun sulla on se kupla-aika, niin silloin jos on täysin kyyninen ja häikäilemätön sijoittaja tai talousjohtaja tai toimitusjohtaja, niin silloinhan sä vaistoat, että nyt on kuplan aika. Meillä on once in the lifetime -tilaisuus kerätä miljardi euroa. Silloin täysin rationaalisesti ajatellen ja moraali unohtaen silloin sun kannattaa venyttää ne lupaukset ihan tappiin ja kerätä maksimaalinen kasa rahaa ja sitten mietitään, mitä sillä tehdään [naurahtaa].

22:00-
Elina Lappalainen HS
Mua kiinnostaa se, että tähän edelleen uskotaan. Vasta lokakuun alussa EK julkaisi tällaisen uuden raportin tästä aiheesta. Siellä dataikkunassa edelleen lasketaan, että nämä vihreät investoinnit olis tulossa. 14 miljardia oli tän mukaan tuotannossa. Valtaosa on aikaisessa suunnitteluvaiheessa, ja siellä myönnetään, että ei nämä kaikki tule toteutumaan. Mutta tän laskelman mukaan jos edes 20 pinnaa toteutuisi. EK oli teettänyt laskelman, mitä se olisi tarkoittanut Suomelle. Se tarkoittaisi, että Suomen bkt olis vuosittain kolme miljardia korkeammalla tasolla eli 1 prosentti Suomen nykyisestä bkt:stä, ja 30 vuoden aikana se tois 96 miljardin euron verotulot. Työtä, ansiotuloveroja. Kyllähän tämä meille kaikille kelpais, on tää niinku...

Alex af Heurlin HS
Joo. Mut tähän huomautan vaan, että EK on se Suomen johtava lobbari.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.09.2024, 12:14:34
Skotlannin potkurit pyörivät dieselgeneraattoreilla, jotta eivät jäätyisi talvella. Lopputulos: propelli käyttää joulukuussa enemmän energiaa kuin tuottaa, ja tuhansia litroja öljyjä on valunut ympäristöön. Hyvesignalointi käy kalliiksi. Mitenkähän mahtaa tuo jäätymishomma olla Suomessa? Arvatkaa!

Jos Eput eivät olisi jotain ituhippejä, niin varmaan laulaisivat:

Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa?
Totta toki muunmuassa tuulipuistossa
Ei mikään oo niin viisas kuin vihree poliitikko
on täydellisiä
joka potkuri ja puikko

Ropelli pyörähtää
Ja lampun ledi örähtää
Eikä millään muilla mailla
Kuin suomella se ole jäätymistä vailla.

On erehtymättömyyttä meillä melko kavalkaadi
on Vihreet ja Vassarit ja Ilmastopaneeli
Ei mikään vaara meidän kuvioihin mahdu
jollei sitten Kiinassa
Suomi-ilmiöitä tapahdu

Ropeli pyörähtää
Ja lavat tonttiin revähtää
Eikä millään muilla mailla
Ne ole ongelmajätteen statusta vailla

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.09.2024, 22:41:44
Quote from: mmm on 29.09.2024, 21:29:42
Kuuntelin keväällä Puheenaihe -podcastia jossa haastateltiin jotain ilmastohyypiötä. Kävi selväksi, että vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin uusiutuvila, se ei missään nimessä saa olla halpaa.

Kaikki mitä Suomessa

- valmistetaan tai tuodaan maahan, ja
- kuljetaan tukkuliikkeeseen,
- kuljetaan tukkuliikkeestä kauppaan ja
- kuljetetaan kaupasta kotiin,

se kaikki tehdään energian avulla. Kun energia on kallista, kaikki on kaupassa kallista.

Asuminen Suomessa tuotetaan energialla. Kun energia on kallista, asuminen on kallista.


Ajattele. Jos kaikki asuisivat Helsingissä, voisi kansa kokoontua riviin etelärantaan kerran päivässä, kun Brasiliasta tulevasta purjelaivasta lapioitaisiin soijaa suoraan suuhun. Tämähän on vihreiden unelma.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

ikuturso

Quote from: Totti on 16.10.2024, 01:27:08
Saksassa peräti 34% sähköauton omistajista siirtyi takaisin bensa-autoon ja trendi on ollut nouseva monen vuoden ajan. Samalla sähköautomarkkinat ovat romahtaneet muutamaan prosenttiin kun valtiontuet on lopetettu.

Sähköauto on periaatteessa hyvä idea, mutta se on edelleen epäkypsää teknologiaa (eritisesti akun osalta) joka ei skaalaudu todelliseksi massamarkkinaksi, jolla voitaisiin korvaa bensa-autot.

Veikkaan, että akkuteknologiaa tai muuta epäkypsää teknologiaa lukuunottamatta sähköautojen hylkimisessä on puhtaasti kyse mukavuustekijöistä.

Ihmiset kärsivät stressistä nykyään entistä enemmän. On ilmastoahdistusta, työpaineita, työttömyyttä, sotia, kriisejä, EU-paketteja, vihreitä poliitikoita.... Ihan jumalaton verenpaine koko maapallolla koko ajan.

Sitten ajat autolla pihaan ja unohdat laittaa töpselin kiinni. Aamulla pitäisi lähteä johonkin ja auton varausmittari on punaisella. Laitat schuko-pistokkeen seinään ja sieltä tulee jotain 10-15A hituvirtaa jättimäiseen LiIon-patteristoon.

Kun olet juonut aamukahvit ja vastaillut sähköposteihin koko ajan kelloa vilkuillen, voitkin hypätä autoon ja ajaa lähimmälle huoltoasemalle jonottamaan pikalaturiin. Kun saat auton johtoon, voitkin mennä puoleksi tunniksi syömään ABC:n kolmioleipää kitkreöityneen kahvin kanssa. Siinä kun tihrustat kännykästä korvanappien kautta Teams-palaveria kymmenen kakaran kiljuessa apsi-parkissa, voit mennä autollesi ja todeta että pääset sillä hyvin töihin ja asiakkaalle ja takaisin kotiin. Kirjoitat itsellesi lapun auton penkille, jotta muistat laittaa latausjohdon ensi yöksi.

Sähköauto on tiedostavan ihmisen ajoneuvo. Toki jos harrastaa hieman "tiedettä", osaa kehittää rutiineita, itsellä on kotona latauspisteet ja pörssisähköön linkattu tietokoneohjelma sitä ohjaamassa, niin tällainen tavisduunarikin varmaan tulee sähkärin kanssa toimeen. Mutta jonain päivänä kun sähkö maksaakin vitosen kuutio, ja ihmistä vituttaa, se Tesla menee paksulla narulla seinään juuri silloin ja sähköajelun halpuus on taas hetkeksi haihtunut tyyneen ilmaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

Quote from: ikuturso on 22.10.2024, 08:22:02Jos Eput eivät olisi jotain ituhippejä, niin varmaan laulaisivat ...

Pitäiskö sun työntää "Ropelli pyörähtää" siihen biisigeneraattoriin?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

supersankaritar

Nyt aletaan rakentamaan vissiin pyöreä ovisia asuntoja tuulivoimalan käytöstä poistetuista konehuoneista. Niistä voisi tehdä vaikka kokonaisia asuinalueita. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/haluatko-asua-tuulivoimalan-konehuoneessa-nyt-se-on-mahdollista/23c5d1f8-3398-41a4-80a9-f0d03525c151
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

mmm

Quote from: supersankaritar on 24.10.2024, 22:12:05
Nyt aletaan rakentamaan vissiin pyöreä ovisia asuntoja tuulivoimalan käytöstä poistetuista konehuoneista. Niistä voisi tehdä vaikka kokonaisia asuinalueita. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/haluatko-asua-tuulivoimalan-konehuoneessa-nyt-se-on-mahdollista/23c5d1f8-3398-41a4-80a9-f0d03525c151
Hienosti on kääritty, mutta haisee silti. Onko myyntihinnassa huomioitu verorahoitteinen subventointi, ja miten se kohdennetaan ostajalle, kun erituloiset ihmiset ovat maksaneet erisuuruisia summia tästä pelleilystä? Vai menikö taas niin, että siirretiinpä väkivallan uhalla yrittämisen riski yrityksiltä veronmaksajille, ja sijoittaja ei saa edes omiaan takaisin?
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

supersankaritar

Quote from: mmm on 24.10.2024, 22:50:07
Quote from: supersankaritar on 24.10.2024, 22:12:05
Nyt aletaan rakentamaan vissiin pyöreä ovisia asuntoja tuulivoimalan käytöstä poistetuista konehuoneista. Niistä voisi tehdä vaikka kokonaisia asuinalueita. https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/haluatko-asua-tuulivoimalan-konehuoneessa-nyt-se-on-mahdollista/23c5d1f8-3398-41a4-80a9-f0d03525c151
Hienosti on kääritty, mutta haisee silti. Onko myyntihinnassa huomioitu verorahoitteinen subventointi, ja miten se kohdennetaan ostajalle, kun erituloiset ihmiset ovat maksaneet erisuuruisia summia tästä pelleilystä? Vai menikö taas niin, että siirretiinpä väkivallan uhalla yrittämisen riski yrityksiltä veronmaksajille, ja sijoittaja ei saa edes omiaan takaisin?
Haisee ja pahasti. Veikkaan, että noista tulee tosi kalliita, mutta haluttuja vihervassarien hyvesignaloinnin pesiä. Jokuhan tosta ison bisneksen taitaa tehdä vielä.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

Roope

QuoteAnalyysi: Neste perui jo vetytehtaansa – vihreää siirtymää ei ole tuhottu, mutta epävarmuutta riittää

Vihreää vetyä tuottavien elektrolysaattoreiden rakentaminen on niin kallista puuhaa, että Neste pani omat vetysuunnitelmansa hetkeksi jäihin. Vetybisnes on toistaiseksi epävarmalla pohjalla, mutta ilmastonmuutos voi pakottaa ottamaan riskejä, kirjoittaa MTV Uutisten politiikan ja talouden toimittaja Ossi Rajala.

MTV 27.10.2024

Ilmastonmuutos pakottaa? Taitaa olla melkoinen toimittelija.

Quote from: MTVTällä viikolla kuultiin jälleen Suomeakin koskeva ikävä uutinen: riskit Atlantin lämpimien merivirtojen häiriintymisestä ovat kasvussa. Jos esimerkiksi lämmin Golfvirta ei jatkossa toimi kuten nyt, Suomen ilmasto uhkaa muuttua Siperian ilmastoksi ja maanviljely kävisi aika paljon vaikeammaksi.

Kyseessä on toistaiseksi riski, ei varma lopputulos.

Samaa varoitusta on tarjoiltu jo vuosikaudet yhä uudestaan, ja aina se ylittää epämääräisyydestään ja älyttömistä taustaoletuksistaan huolimatta uutiskynnyksen. Helsingin Sanomien jutussa viitattiin jopa Golfvirran pysähtymiseen, mikä vie varoitukselta kaiken uskottavuuden.

Kyseisessä lyhyessä kirjeessä (taas kerran mukana Michael Mann) ei esitetty mitään erityistä uutta eikä edes mitenkään arvioitu tai suhteutettu väitetyn riskin suuruutta. Kaiken huipuksi ratkaisuksi esitettiin, että Pohjoismaat painostavat muut maat 1,5 asteen alla pysymiseen, ikään kuin se olisi jokin valittavissa oleva vaihtoehto.

Quote from: MTVEnemmän pitäisi ilmaston eteen tehdä, mutta poliitikoilla ei ole suurimmassa osassa valtioita rohkeutta tai kykyä puuttua nopeasti ja rajusti fossiilisten polttoaineiden käyttöön. Öljyä ja kivihiiltä kuluu yhä ennätystahtia.

Politiikan sijaan toivoa herää enemmän yritysmaailman tapahtumissa. Vihreä siirtymä on käynnistynyt ja fossiilisten energialähteiden tilalle luodaan uusiutuvaa, puhdasta energiaa.

Tuuli- ja aurinkovoimaa on jo tullut. Vety- ja akkuteknologiat ovat ennusteiden mukaan seuraava suuri juttu.

Kivoja teknologioita, mutta kovasti kalliita. Maksajia?

Quote from: MTVVetytalouden niskaan heitettiin kuitenkin tällä viikolla kylmää vettä, kun Neste ilmoitti peruuttavansa kaavailemastaan 120 megawatin elektrolysaattorin investoinnista. Vetytehtaan tarkoituksena oli tuottaa uusiutuvaa vetyä elektrolyysillä Porvoon jalostamolla.

Neste ilmoitti ratkaisunsa syyksi yhtiön markkinatilanteen heikentymisen sekä vedyn jakeluvelvoitteelle tulossa olevan sääntelyn, jonka yhtiö koki epäedulliseksi.

Nesteen ydinbisnes eli uusiutuvien polttoaineiden myynti ei ole tänä vuonna ollut niin kannattavaa kuin Neste olisi toivonut ja uusi toimitusjohtaja Heikki Malinen on panemassa yrityksen tehokuurille ensi vuonna. Kaikkia investointeja katsotaan kriittisesti, kun rahavirrat ovat heikentyneet. Nesteeltä tuskin kuullaan suuria investointiuutisia lähiaikoina.

Nesteen vetyhankkeet perustuivat täysin sille, että EU olisi jo pakottanut eurooppalaiset käyttämään vetyä suoraan tai epäsuoraan. Näin ei sitten tapahtunut.

Quote from: MTVMonet muutkin yritykset ovat tosin samanlaisessa tilanteessa kuin Neste. Investointeja ei herkästi tehdä, kun lainaraha on ollut korkeiden korkojen takia hintavaa.

Ensi vuonna tilanne saattaa olla toinen. Asiantuntijoiden mukaan tämä ja ensi vuosi näyttävät sen, pääseekö Suomi vihreän siirtymän kasvuun todella mukaan.

Vihreää siirtymää ei ole vielä tuhottu, mutta monet hankkeet vaativat nyt jopa uhkarohkeata yrittämistä.

Palkintona olisi olla ensimmäisten joukossa luomassa täysin uudenlaista, päästöjä vähentävää liiketoimintaa. Maaliin ensimmäisenä saapuvat saavat yleensä runsaimmat palkkiot.

Riskinä puolestaan on se, että lopputuotteelle, eli esimerkiksi vedylle, ei lopulta synny suuria markkinoita ja kalliit investoinnit eivät kannata.

Kova investointihinta ei haittaisi, jos olisi varmuus siitä, että halvan sähkön voimin vedestä tuotettu vety kävisi kaupaksi.

Toisin sanoen, koska markkinaehtoista kysyntää ei ole, se pitäisi luoda pakottamalla.

Quote from: MTVIlmastonmuutoksen pahenemisen luulisi kuitenkin pakottavan kohta poliitikoitakin kovempiin toimiin, ja tehokkainta ilmastotyötä on fossiilisten polttoaineiden kitkeminen.

Se pitäisi huomioida vihreässä siirtymässä ja sen sääntelyssä, jossa tasapainon hakeminen on varmasti hankalaa.

Myös puhtaiden energialähteiden tuotanto aiheuttaa esimerkiksi ympäristöhaittoja. Jo tämän takia lupaprosesseja ei voida unohtaa, vaikka ne vievät aikaa.

Mielelläni kuulisin tarkemmin siitä, miten, missä ja milloin ilmenee sellainen "ilmastonmuutoksen paheneminen", joka "pakottaa" Euroopassa sellaisiin toimiin, joiden ratkaisu olisi vety, mutta ei mahtunut juttuun tällä kertaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

jmk

Quote from: Roope on 28.10.2024, 17:38:37
Quote from: MTVMonet muutkin yritykset ovat tosin samanlaisessa tilanteessa kuin Neste. Investointeja ei herkästi tehdä, kun lainaraha on ollut korkeiden korkojen takia hintavaa.

Hiukka menee offtopicin puolelle, mutta hah hah haa. Mikähän märkäkorvatoimittelija tässä on? Korkeita korkoja ei ole nähty Suomessa aikoihin. Näköjään jo se, että rahasta yleensäkään joutuu maksamaan jotain korkoa on nykynuorisolle kauhistus.

ApuaHommmaan

Suomessa ei investoida, koska yritysjohtajat ovat liian tyhmiä tekemään investointikeloista liiketoimintaa. Ei ole rakettitiedettä. Ainoa keino menestymiseen suomalaisilla olisi, jos EU pakottaisi muut ostamaan tuotteet.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

ikuturso

Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Äpyli

Olen tässä pohtinut sellaista asiaa, että kuinka paljon median keskittyminen ilmastonmuutokseen syö tilaa muilta luonnonsuojelullisilta asioilta. Esimerkkinä tämänpäiväinen ylen uutinen Intian Jamunajoen heikosta hapesta jätevesien, torjunta-aineiden ja teollisuuden päästöjen vuoksi. Samaan aikaan kun Euroopassa piperrellään hiilidioksidipäästöjen ympärillä, niin muualla paskotaan ympäristöä oikein urakalla. Sen luontohaitan mitä Eurooppa yrittää optimoida kalliisti pois omista prosesseistaan, korvautuvat saastuttajamaiden prosesseissa moninkertaisesti. Tämä on aika järjetöntä.

P

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

MattiN

Quote from: Roope on 28.10.2024, 17:38:37
QuoteAnalyysi: Neste perui jo vetytehtaansa – vihreää siirtymää ei ole tuhottu, mutta epävarmuutta riittää

Vihreää vetyä tuottavien elektrolysaattoreiden rakentaminen on niin kallista puuhaa, että Neste pani omat vetysuunnitelmansa hetkeksi jäihin. Vetybisnes on toistaiseksi epävarmalla pohjalla, mutta ilmastonmuutos voi pakottaa ottamaan riskejä, kirjoittaa MTV Uutisten politiikan ja talouden toimittaja Ossi Rajala.

MTV 27.10.2024

Olipas sekopäinen juttu heti merivirroista alkaen. Jos Neste rakentaa kalliin elektrolyyserin, joka ei maksa itseään ikinä, niin mikä on se palkkio, jonka toimittaja arvioi etujoukoissa kulkevien saavan?

Seuraavaksi voitaisiin miettiä sitä, että millä todennäköisyydellä Suomeen tulee paljon "stand alone" -vetytehtaita, joista vety pitää kuljettaa muualle, jos Nesteen ei kannata rakentaa elektrolyyseriä edes omaa vedyn kulutustaan kattamaan.

Roope

QuoteSuomen suurin vihreän siirtymän investointi on vaikeuksissa – jättihanke repii Inkoota

Suomen suurin vihreän siirtymän investointi on Inkooseen kaavailtu terästehdas. Siellä teräksen tekemiseen käytetään saasteetonta vihreää vetyä – fossiilisten polttoaineiden sijaan.

Tällä hetkellä Blast Green Steelin tontti on yhä tyhjä, mutta vihreää terästä myydään jo. Viime viikolla yhtiö ilmoitti toimittavansa Inkoosta saksalaiselle asiakkaalleen 100 000 tonnia terästä vuodessa, ja ensimmäisen erän pitäisi lähteä vuosikymmenen lopulla.

Se ei kuitenkaan ole varmaa.

Toimitusjohtajaa Mark Bula on kuitenkin huolissaan siitä, onko tehdas silloin valmis – viimeisimpien tietojen mukaan kaavoitus näyttää venyvän kuntavaalien jälkeiseen aikaan. Terästehtaan puuhamies toivoi kaavoituksen valmistuvan tänä vuonna, mutta Inkoon virkamiehistössä on puhuttu myöhäisestä syksystä 2025.

– Toivon, että tämä voitaisiin välttää. Jos prosessi kestää yli vuoden tästä hetkestä, sillä on vaikutus projektiimme. Siitä ei ole epäilystäkään, Bula sanoo.
Mies osoittaa paperille tulostetttua havainnekuvaa, taustalla toinen mies pitää kuvan nurkasta kiinni.

[...]

Tällä hetkellä vihreän teräksen laitoksia kaavaillaan hänen mukaansa Suomen ja Ruotsin lisäksi esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa. Ja asiakkaat haluavat terästä ennen vuotta 2030.

Näin ne haluavat osoittaa, että ne ovat siirtymässä kohti vähähiilistä tulevaisuutta.

– Oikein tai väärin, vuosi 2030 on maaginen vuosi. Jos emme kykene lupaamaan, että toimitamme terästä ennen vuosikymmenen vaihdetta, menetämme varhaisen toimijan etumme, Bula sanoo.

Se voisi hänen mukaansa viivästyttää ennakkosopimuksia ja rahoituksen keräämistä.

Kaavoitukseen ja muuhun luvitukseen liittyvän byrokratian hitaus on Suomen helmasynti, jota pyritään ratkomaan myös hallitusohjelmassa voimalla.

[...]

Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja ja RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström tosin sanoo, että kaavaan tarvitaan joka tapauksessa yhtiöltä uusia tietoja. Se viivästyttää hänen mukaansa kaava siten, että lautakunnan päätöksellä ei lopulta ole merkittävää vaikutusta aikatauluun.

Viivästyminen ei hänen mukaansa ole välttämättä teräsyhtiölle huono asia.

– Jos odottaa ely-keskuksen perustellun päätelmän, voi varmistua, että kaava on niin hyvä, että sitä on vaikea lähteä vaikkapa valituksen kautta kaatamaan, Wickström sanoo.

– Kun kuitenkin tehdään nopealla aikataululla on suuri riski, että joku asia jää huomaamatta. Sillä tavalla tämä perusteltu päätelmä toisi tiettyä tukea.
Yle 30.10.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Quote from: P on 30.10.2024, 11:27:04
^Juuri noin.

Tässä joki virtaa vapaana Ghanassa kohti sinista valtamerta....


https://www.facebook.com/reel/709084389920702

Tämä video kannustaa liimaamaan juomapullojen korkit kokonaan kiinni. Voisihan niihin tehdä vain pienen reiän pahvipillille?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-


mmm

Quote from: ikuturso on 30.10.2024, 20:20:57
Quote from: P on 30.10.2024, 11:27:04
^Juuri noin.

Tässä joki virtaa vapaana Ghanassa kohti sinista valtamerta....


https://www.facebook.com/reel/709084389920702

Tämä video kannustaa liimaamaan juomapullojen korkit kokonaan kiinni. Voisihan niihin tehdä vain pienen reiän pahvipillille?

-i-

En tiedä onko tämä kyseinen https://www.youtube.com/watch?v=ZAhVGSkyuG8 koska FB vaatii kirjautumisen, mutta viesti välittynee.

Itse olen ottanut asiakseni irrottaa korkit ennen pullojen palautusta, ja laittanut korkit roskiin. Ennen en näin toiminut, mutta jos joukolle byrokraattisia pikkunilkkejä maksetaan tuhansia euroja kuukaudessa siitä että ottavat asiakseen vittuilla rivikansalaiselle, vähintä mitä voin tehdä on vittuilla takaisin. Omatuntoni velvoittaa.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.