News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Eduskuntavaalit 2023 -yleisketju: hallitusspekuloinnit, tulosseuranta ym.

Started by Alaric, 26.12.2022, 20:44:19

Previous topic - Next topic

Jorma M.

Quote from: Vesa Heimo on 28.04.2023, 19:34:44
Quote from: Väestönvaihtaja on 28.04.2023, 18:16:13
Quote from: Vesa Heimo on 28.04.2023, 17:30:36
Ne suomalaiset vaan ennemmin loisiin tukirahoilla kotona. Sambialaiset ei.
Vuonna 2012 Suomessa asuvien sambialaisten työttömyysaste oli 22%. Suomalaisten oli 10%. Onko sulla siis jotain tietoa että tilanne olisi nykyään päinvastainen?

Ei. Sambia nyt oli vaan esimerkki siitä että ihan sama mistä on kotoisin niin jos Kela kiinnostaa enemmän kun työnteko niin Kelasta saa liikaa.

Pientä viisastelua ja oveluutta tässäkin overtonissa. Lauseen pitäisi mennä niin että " ihan sama mistä on kotoisin niin jos Kela kiinnostaa enemmän kun palkallinen työnteko niin Kelasta saa liikaa.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

justustr

Quote from: repo on 29.04.2023, 13:58:18
Quote from: justustr on 29.04.2023, 13:40:26
Jos neuvotteluissa jäädään jankkaamaan jotain toisarvoisia asioita(EU, kiky tmv.) ja sitä kautta oppositioon niin [...]

EU ei ole toisarvoinen asia, minkä varmasti tiedät. Jostain kumman syystä se pitää kuitenkin esittää toisarvoisena.

Kokoomuksen, RKP:n ja osin KD:nkin kiima noudattaa EU:sta tulevia määräyksiä on hyvin kaikkien tiedossa täällä ja esimerkkejä ei tarvitse hakea. Kansalliset päätökset maahanmuuttoon mitätöityvät nopeasti, mikäli myös Suomen suhdetta EU:hun ei saada nyt oikaistua merkittävästi kansallisen itsemääräämisoikeuden suuntaan EU-kumartelun sijaan.

Miten ajattelit oikaista Suomen suhdetta EU:hun merkittävästi itsemäärämisoikeuden suuntaan? Haluan kuulla käytännön toimia, en sanahelinää siitä miten vastustetaan systeemiä. Jos tarkoitat yksittäisten lakien vastustamista (esimerkiksi kaivos- tai metsälait) niin se ei varsinaisesti ole itsemäärämisoikeuden vahvistamista. Sama asema meillä säilyy.

Perussuomalaisten kannattaisi olla täsmällinen tuossa EU-kysymyksessä. Mitä vastustetaan ja mitä hyväksytään. "Jarrutamme kaikkea" asenteella on selvä, ettei hallitustyöstä tule mitään.

Bona

Olin oikeassa Luukkasesta silloin, kun hänet valittiin.

Sanoin, ettei lupaa hyvää. Perustin väitteeni hänen kummallisiin ylipitkiin paidanhihoihinsa, joita hänen vartalonsa mittasuhteet eivät selittäneet.

Älä koskaan luota mieheen, joka pukeutuu ylipitkiin paidanhihoihin. Jos ei osaa mitoittaa hihojaan, tuskin osaa mitoittaa julkisia puheitaan tai toimiaankaan.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Nikolas

Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 12:51:02

Purra on valtiovarainministeri, enkä ymmärrä, miksi täällä edes ehdotellaan jotain muuta. Puolueen puheenjohtaja ottaa raskaimman salkun.


Ehkä sinulle ja monille muillekin tuo on itsestäänselvyys, josta ei tulisi edes keskustella. Minulle se ei ole mikään itsestäänselvyys. Selitänkin tässä miksi: Valtioneuvostossa ovat tämän maan tärkeimmät virat. Kuten suuryritysten tärkeimmille johtopaikoille, myös valtioneuvostoon tulisi nimittää ministerit heidän kykyjensä ja osaamisensa perusteella. Tämä nykyinen jo useita sukupolvia käytössä ollut järjestys, jonka mukaan ministerit poimitaan eduskunnasta, on silkkaa hirvitystä, joka toistuu aina neljän vuoden välein. Kyllä eduskunnan ja valtioneuvoston keskinäinen luottamus täytyisi järjestää kuntoon muilla tavoin. Olen tätä selittänyt aiemminkin, esimerkiksi tässä samassa ketjussa, ja olen muissakin ketjuissa samaa asiaa selittänyt. Foorumin hakua käyttämällä löytyy lisää, esimerkiksi hakusanalla "valtioneuvosto".

justustr

Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 13:02:05
Quote from: Väestönvaihtaja on 29.04.2023, 12:53:12
Arto Luukkanen jatkaa ammattimaista toimintaansa persujen puoluesihteerinä.

[tweet]1652248450682028033[/tweet]
Tuo kävelevä katastrofi pitäisi kyllä heittää ulos. Luukkasesta tulee ensimmäisenä mieleen joku Hakkarainen, ainakin jutuiltaan. Tämä on hämmentävää, koska Luukkanen on kuitenkin tohtorismies. Minkäänlaista harkintaa ei julkisissa ulostuloissa kuitenkaan ole.

Luukkanen on kamala rasite persuille, kun uskottavuutta ja hallituskelpoisuutta on rakennettu hiki hatussa. Tuon äijän ei pitäisi saada kommentoida puolueen nimissä mitään.

Artsi on ihan hyvä tyyppi livenä ja telkkarissakin jutustelee oikein mukavia. Pärjää myös hyvin liveväittelyissä. Lempeä ja asiallinen, myös sivistynyt, siis livenä.

Vaan kaikki muuttuu kun mennään sosiaaliseen mediaan. Ikään kuin siellä olisi toinen ihminen. Vanha äijä ei tajua somen dynamiikasta mitään. Hemmetti mitä möläyttelyjä jatkuvasti ja aina sama juttu, että töräytykset pullahtaa pihalle twitterissä. Artsi varmaan kuvittelee viestittelevänsä siellä vain kavereille.

Voisko puoluetoimisto jo sulkea Artsin läppäriltä internetin ja ottaa siltä älypuhelimen pois? Doron eläkeläisluuri tilalle. Arton olisi parempi operoida vain puhumalla f2f tai soittamalla ja jättää somet nuoremmille.

Titus

Quote from: Titus on 29.04.2023, 11:38:19
persu-hallituksen toteutuessa opposition ainoa todellinen ase on valtava lakkosuma asiasta kuin asiasta ja yrittää spinnata se hallituksen ja varsinkin PS syyksi.

tähän pitäisi osata varautua EK:n kanssa etukäteen

hs virittelee jo jänteitään:

Politiikka|HS-analyysi
Perus­­suomalaisia odottaa yhteen­otto ay-liikkeen kanssa
Perussuomalaiset joutuu koetukseen, jos se lähtee kokoomuksen kanssa edistämään ay-liikkeen vastustamia uudistuksia, politiikan toimittaja Teemu Muhonen kirjoittaa analyysissaan.

QuoteHALLITUSNEUVOTTELUIHIN suuntaavia perussuomalaisia odottaa väistämätön yhteenotto ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Julkisissa puheenvuoroissa ammattiliittojen johtavat sanovat luottavansa siihen, että perussuomalaiset estää Säätytalolla esimerkiksi kokoomuksen vaatimat paikallisen sopimisen laajennukset ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaukset. Todellisuudessa luottamusta ei ole puolin eikä toisin. Palkansaajajärjestöjen ja perussuomalaisten välit ovat jo valmiiksi huonot – ja heikkenevät pian entisestään.

PERJANTAINA sananvaihtoa käytiin julkisuudessa.

Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan perussuomalaiset on tehnyt ammatti­yhdistys­liikkeelle "sitoumuksia" palkansaajien tavoitteiden puolustamisesta. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra taas sanoi, ettei puolue ylipäätään tee sitoumuksia etujärjestöille eikä hän ole edes tavannut Teollisuusliiton edustajia.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009552150.html

PS:lle on ehdottoman tärkeää haastaa punademarit näissä työntekijäliikkeissä. Erittäin tärkeä asia kun katsotaan 5-10v eteenppäin. Kaikki missä voidaan haastaa demareita ja kuluttaa niitten aikaa ja rahaa pienemmällä omalla panostuksella on otettava vakavasti. Minkäänlaiseen pulushakkiin ei pidä lähteä eikä lupailla vappusatasia tjtn.


that's a bingo!

justustr

Quote from: Nikolas on 29.04.2023, 15:54:24
Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 12:51:02

Purra on valtiovarainministeri, enkä ymmärrä, miksi täällä edes ehdotellaan jotain muuta. Puolueen puheenjohtaja ottaa raskaimman salkun.


Ehkä sinulle ja monille muillekin tuo on itsestäänselvyys, josta ei tulisi edes keskustella. Minulle se ei ole mikään itsestäänselvyys. Selitänkin tässä miksi: Valtioneuvostossa ovat tämän maan tärkeimmät virat. Kuten suuryritysten tärkeimmille johtopaikoille, myös valtioneuvostoon tulisi nimittää ministerit heidän kykyjensä ja osaamisensa perusteella. Tämä nykyinen jo useita sukupolvia käytössä ollut järjestys, jonka mukaan ministerit poimitaan eduskunnasta, on silkkaa hirvitystä, joka toistuu aina neljän vuoden välein. Kyllä eduskunnan ja valtioneuvoston keskinäinen luottamus täytyisi järjestää kuntoon muilla tavoin. Olen tätä selittänyt aiemminkin, esimerkiksi tässä samassa ketjussa, ja olen muissakin ketjuissa samaa asiaa selittänyt. Foorumin hakua käyttämällä löytyy lisää, esimerkiksi hakusanalla "valtioneuvosto".

Tässä kohdin eri mieltä. Ministerin salkku on poliitikolle uran huipennus, se mihin jokainen kansanedustaja pyrkii, mutta vain harva pääsee.

Keskimäärin ihmiset pinnistelee ja ponnistelee työssään päästäkseen urallaan eteenpäin, saadakseen vastuullisemman työtehtävän ja parempaa liksaa. Jos tämä mahdollisuus viedään pois niin ponnistelu loppuu. Kansanedustajan tapauksessa käy vielä niin että toimen houkuttelevuus vs. yksityinen sektori laskee entisestään. Se on jo nyt huolestuttavan alhaalla ja jatkuvasti entistä harvempi työmarkkinoilla pätevöitynyt haluaa lähteä politiikkaan. Eli ihan luonnollista että ministerinsalkkujen jaossa keskeisessä osassa on uran pituus kansanedustajana ja menestyminen eduskuntatyössä(luottamustoimet, valiokuntien puheenjohtajuudet jne.).

Jorma M.

Quote from: Hippo on 29.04.2023, 07:28:06
Quote from: Jorma M. on 28.04.2023, 16:24:15
Suosittaisin uskomaan että työttömiä kiinnostaa mennä töihin jos tarjotaan asiallista palkkaa. Ei sellainen systeemi ole hyvä missä hoitokodit eivät tarjoa hoitajille töitä mutta ottavat vastaan Sambialaisia hoitotyöntekijöitä. Näin Porissa.

Kuinka ollakaan, oma jälkikasvu on Porissa ja aloittaa kesätyöt vanhusten hoitolaitoksessa. Ei mitään ongelmaa päästä suomalaisena alalle töihin. Ammatinvaihtajana vielä ihmetteli työstä maksettavaa hyvää palkkaa verrattuna aikaisempaan.  ;D


Haiskahtaa paskapuheelta. Siis jälkikasvusi on "päässyt alaa taitamattomana kesätöihin suoraan vanhusten hoitolaitokseen ja saa hyvää palkkaa"?

Missä oli aiemmin huonompi palkka?

Porissa ei näy olevan yhtään työpaikkaa (edes tunnin mittaista) auki kouluttamattomille laitoshoitajille tms Hoiva-avustajan töihin (perseenpyyhintää yms) pääsee vuoden koulutuksella ja kk palkka mediaani 2300 e kk brutto. "Palkkaan voi vaikuttaa koulutusaste, toimiala ja työkokemus." Porissa sillä tulee kyllä sinänsä toimeen jos on sinkku.

https://duunitori.fi/tyopaikat?alue=pori&haku=avustajat%2C+hoitajat+%28ei+terveydenhuolto%29%2C+kotipalvelu

Oletan että tällainen ajattelu missä "kyllä töitä voi mennä tekemään kuka hyvänsä kun vain viitsii ja palkkaa saa kun vain viitsii tehdä työtä" on peräisin viha-ajattelusta. Eli oma olo niin paha että helpottaa kun pääsee mitätöimään ehkä miljoonaa työikäistä suomalaista.

Selvennän vielä Hipolle. Mulle sopii että tuleva hallitus lopettaa kaikki avustukset. Työttömyys-, sairaus-, toimeentulo-, asumistuki-. Kaikki voidaan lopettaa. Mutta älä selitä täällä että kaikki työttömät saavat halutessaan palkkatöitä. Tällainen puhe kuuluu työperäistä maahanmuuttoa ajavien kokoomuslaisten paskapuhebingoon. 
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Eino P. Keravalta

Repo:

QuoteOnkohan Marinilla ja Saarikolla ollut kassakaappisopimus, tai karkin syöntiä yhdessä vielä kerran valtion piikkiin, ja ovat päättäneen yksissä tuumin lähteä oppositioon mököttämään?

Nuo kanat eivät pysty sopimaan yhtään mistään, toinen ajattelee vain seuraavaa ateriaa ja toinen miettii, millä filtterillä itseään kuvaisi. Nuo eivät ole itsenäisiä toimijoita, vaan WEF:n lobotomoimia orjia.

Luulen, että kyse on aika pitkälle siitä, että WEF tai vastaava satanistinen salaseura on päättänyt tuhota PS:n ja sen vuoksi PS otetaan hallitukseen, mutta sillä hallituskaudella Suomi vedetään kölin ali monenlaisin keinoin, joilla pakotetaan PS joko syömään sanansa tai sitten lähtemään hallituksesta. Molemmat vaihtoehdot tuhoavat PS:n kannatuksen moniksi vuoksiksi, jolloin globalistit pääsevät taas tekemään pitkäkestoista tuhoa Suomen kansalle.

Kun PS näin pakotetaan ottamaan itselleen joko valehtelijan tai luovuttajan osa, voi kulttuurimarxilainen punaviherfalangi Kokoomuksineen jatkaa työtään globalismin, isänmaattomuuden ja sosiaalisen ja taloudellisen kaaoksen ylläpitäjinä tarkoituksena romuttaa Suomi niin taloudellisesti, sosiaalisesti, juridisesti kuin käytännöllisestikin.

Joku juoni tässä on kun PS:ään nyt suhtaudutaan edes jotenkin hyväksyvästi: miksi 80%:n vallalla varustettu Globalistipuolue nyt yhtäkkiä ottaisi leikkiin mukaan vihollisensa, 20%:n Lokalistit?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mika

Quote from: Väestönvaihtaja on 29.04.2023, 12:53:12
Arto Luukkanen jatkaa ammattimaista toimintaansa persujen puoluesihteerinä.

[tweet]1652248450682028033[/tweet]

Luukkanen on hämmästyttävän lyhyessä ajassa osoittanut olevansa täysin sopimaton henkilö puoluesihteeriksi.  Puolueen kannattaisi vaihtaa mies täysjärkiseen ennen kuin hän saa aikaan jotain peruuttamatonta vahinkoa. Ikävä sanoa, koska periaatteessa pidän rennoista ja tärkeilemättömistä politiikoista. Hyvä harkintakyky ja tilannetaju ovat kuitenkin tuossa tehtävässä välttämättömiä ominaisuuksia.   
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Pallopääkissa

Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 12:51:02
Quote from: -PPT- on 29.04.2023, 12:17:21
Jokaisessa hallituksessa kakkospuolueen pj on ollut joko ulkoministeri tai vvm. Tämä tuleva hallitus ei ole poikkeus tuosta käytännöstä.
Ja todella harvoin tuo ulkoministerikään. Lähes aina valtiovarainministeri.

Soini oli poikkeus, koska hillotolppa ja mahdollisuus matkustella katsomaan jotain hikistä Millwallia.

Ulkoministerin salkku on ilmeisesti menossa Elina Valtoselle, joten tuota mahdollisuutta ei varmaan ole edes olemassa. Ja hyvä niin.

Purra on valtiovarainministeri, enkä ymmärrä, miksi täällä edes ehdotellaan jotain muuta. Puolueen puheenjohtaja ottaa raskaimman salkun. Joku kevyempi salkku nakertaisi Purran valtaa puolueessa, jos valtiovarainministeri olisi joku muu, mutta Riikka itse ymmärtää varmasti asian ja haluaa pitää vallastaan kiinni. Se on ihan oikein, koska oman käsitykseni mukaan hän osaa myös kantaa vastuuta. Riikka on ollut todella hyvä puheenjohtaja.
Pääministeripuolueella on kohtalaisen usein ollut ulkoministeri: viimeksi Lipposen I ja II hallituksissa 1995-2003 joissa PM ja UM olivat demareilla, sitä ennen Ahon hallituksessa 1991-1995 joissa PM ja UM olivat kepulla.

Sen sijaan ei ole kovin yleistä että pääministeri ja valtiovarainministeri ovat samasta puolueesta. Tässä pitää mennä Sorsan II hallitukseen 1977-1979, jossa PM ja VM olivat demareilla.

Rinteen ja Marinin hallituksissa ulkoministeri ei ollut pääministerin eikä valtiovarainministerin puolueella. Ei myöskään Sipilän hallituksessa. Sitten pitää mennä ajassa taakse ennen kuin löytää saman tilanteen. Edellinen vastaava oli Sorsan III hallitus 1982-1983.

Ulkoministeri on seurustelu-upseeri joka kilistää maljoja kattokruunujen loisteessa kun reissuaa ulkomailla tai tapaa kotimaassa ulkomaisia kollgegoja. Ottakoon kokoomus sen tai menköön se vaikka Rkp:lle.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ministereist%C3%A4_Suomen_valtiovarainministeri%C3%B6ss%C3%A4

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ministereist%C3%A4_Suomen_ulkoministeri%C3%B6ss%C3%A4
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

koojii

Quote from: Väestönvaihtaja on 29.04.2023, 12:53:12
Arto Luukkanen jatkaa ammattimaista toimintaansa persujen puoluesihteerinä.

[tweet]1652248450682028033[/tweet]

Eikö Luukkaisen olisi kannattanut hämmentää vaikka kiistämällä huhut kepuli-puolueen olevan hajoamassa?

Hauska tapa hieman hämmentää eduskunnassa vaikka perussuomalaisten kansanedustajien olisi siinä, kun valitsisi jollakin perusteella tai vaikka arvalla yhden tai kaksi kepulien kansanedustajaa, joita sitten vähän turhankin usein ja ystävällisesti kävisivät jututtamassa ja juttua heittämässä. Nehän alkaisi kohta epäillä että henkilö on joko loikkaamassa tai on sitten muuten vain jonkinlainen myyrä.

;D


RP

Quote from: ohkurin_narsi on 29.04.2023, 03:44:33
Korkeintaan RKP tommoisia rupeaisi. Mutta mahtaako Jussi haluta ministerinsalkkua? Puhemiehen postikin on aika kiva.

Toivottavasti ei puhemieheksi ainakaan. Salissahan pitäisi homma hoitaa puolueettomasti ja tämän jatkumona on yleensä katsottu, että puhemiehen pitäisi olla hillityllä linjalla salin ulkopuolellakin. Puhemiehenä Halla-aholla olisi siis joko sordiino päällä tai sitten alkaa jatkuva valitus siitä, kuinka hänen kommenttinsa vaurioittavat instituutiota. Tai hyvin mahdollisesti molemmat edellä mainitut.


"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Mika

Quote from: RP on 29.04.2023, 18:08:18
Quote from: ohkurin_narsi on 29.04.2023, 03:44:33
Korkeintaan RKP tommoisia rupeaisi. Mutta mahtaako Jussi haluta ministerinsalkkua? Puhemiehen postikin on aika kiva.

Toivottavasti ei puhemieheksi ainakaan. Salissahan pitäisi homma hoitaa puolueettomasti ja tämän jatkumona on yleensä katsottu, että puhemiehen pitäisi olla hillityllä linjalla salin ulkopuolellakin. Puhemiehenä Halla-aholla olisi siis joko sordiino päällä tai sitten alkaa jatkuva valitus siitä, kuinka hänen kommenttinsa vaurioittavat instituutiota. Tai hyvin mahdollisesti molemmat edellä mainitut.

Kun Jussin persoonaa ajattelee, niiin uskoisin, että hän pitkästyisi kuoliaaksi puhemiehenä. Ei tuo tehtävä sovi muulle kuin synnynnäiselle byrokraatille.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Juoni

Quote from: Eino P. Keravalta on 29.04.2023, 16:46:30

Joku juoni tässä on kun PS:ään nyt suhtaudutaan edes jotenkin hyväksyvästi: miksi 80%:n vallalla varustettu Globalistipuolue nyt yhtäkkiä ottaisi leikkiin mukaan vihollisensa, 20%:n Lokalistit?

Persut on ollut kontrolloitu oppositio viimeistään siitä asti kun irtisanoutuivat etnonationalismista ja nuorisojärjestö puhdistettiin Tuukka Kurusta ja kumppaneista. Ainoa aito lokalismi eli nationalismi kun on etno-sellaista, muu on signalointia.

Nuiva kansalainen

Ihmeellinen fantasiointi täälläkin PS:n kannatuksen romahtamisesta mahdollisessa hallitusvastuussa. Sama meininki tällä hetkellä myös punavihreissä piireissä ja valtamediassa. "Kannatus romahtaa eivätkä kuitenkaan pysty muuttamaan mitään", "Hallitus kaatuu heti alkuunsa sisäisiin ristiriitoihin", "PS tulee taas hajoamaan" ym. paskaa. Nyt hallitusneuvottelut aloittava oikeistohallitus nyt joka tapauksessa kuitenkin olisi paras ja kenties ainoa keino oikeasti muuttaa tätä maata parempaa suuntaan ja saada PS:n ajamia asioita läpi. Puolue ei ole koskaan ollut paremmissa käsissä. Purra ja Halla-aho eivät ole Soini eivätkä hänen kaltaisiansa limanuljaskoja. Koko punavihreä blokki oppositiossa eivätkä pysty sieltä torppaamaan mitään. Jos emme tosissaan usko PS:n mahdollisuuksiin korjata maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikkaa, niin miksi ylipäätään sitten enää käymme äänestämässä?

Edit: typo
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Pallopääkissa

Jos kukaan persu ei ikinä lähde WEF:n tapaamisiin, silloin se ei ole valeoppositio.

Ja jos parlamentin oppositiopuolue siirtyy hallitukseen, siitä tulee hallituspuolue. Silloin se ei ole edes matemaattinen oppositio joten miten se voisi olla valeoppositiokaan.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pallopääkissa

Quote from: justustr on 29.04.2023, 15:38:48
Quote from: repo on 29.04.2023, 13:58:18
Quote from: justustr on 29.04.2023, 13:40:26
Jos neuvotteluissa jäädään jankkaamaan jotain toisarvoisia asioita(EU, kiky tmv.) ja sitä kautta oppositioon niin [...]

EU ei ole toisarvoinen asia, minkä varmasti tiedät. Jostain kumman syystä se pitää kuitenkin esittää toisarvoisena.

Kokoomuksen, RKP:n ja osin KD:nkin kiima noudattaa EU:sta tulevia määräyksiä on hyvin kaikkien tiedossa täällä ja esimerkkejä ei tarvitse hakea. Kansalliset päätökset maahanmuuttoon mitätöityvät nopeasti, mikäli myös Suomen suhdetta EU:hun ei saada nyt oikaistua merkittävästi kansallisen itsemääräämisoikeuden suuntaan EU-kumartelun sijaan.

Miten ajattelit oikaista Suomen suhdetta EU:hun merkittävästi itsemäärämisoikeuden suuntaan? Haluan kuulla käytännön toimia, en sanahelinää siitä miten vastustetaan systeemiä. Jos tarkoitat yksittäisten lakien vastustamista (esimerkiksi kaivos- tai metsälait) niin se ei varsinaisesti ole itsemäärämisoikeuden vahvistamista. Sama asema meillä säilyy.

Perussuomalaisten kannattaisi olla täsmällinen tuossa EU-kysymyksessä. Mitä vastustetaan ja mitä hyväksytään. "Jarrutamme kaikkea" asenteella on selvä, ettei hallitustyöstä tule mitään.
Persujen tulee torjua kaikki ne mitkä merkitsevät päätösvallan siirtämistä Brysseliin. Pitäisi ottaa tavoitteeksi päätösvallan palauttaminen jäsenmaille asiassa kuin asiassa. Pala kerrallaan tuossa pitää edetä kun ei saa kaikkea heti.

Akuutein asia on torjua lopunkin maahanmuuttopoliittisen päätösvallan siirtäminen Brysseliin.

Tulevat tukipaketit pitää torjua. Ne voi torjua jos niiden hyväksyntä vaatii yksimielisyyden.

Yksi keino on tietoisesti rikkoa jo hyväksyttyjä päätöksiä, mikäli niiden noudattaminen olisi Suomelle turmiollista. EU ei anna potkuja nettomaksajalle, joten se mieluummin katsoo sormien läpi jos joku ei ole niin nöpön nuuka direktiivien ja asetusten toimeenpanossa eikä varsinkaan noudattamisessa. Katsokaa nyt vaikka Italia, Espanja, Portugali, Kreikka...mitä EU on niille tehnyt jos ne eivät ole turhan tarkkoja. Heillä on tapana tulkita asioita luovasti.

Tai jopa Ruotsi tekee niin. Jos Suomi toimisi EU:n suhteen edes samalla metodilla kuin Ruotsi tai Tanska, se olisi parannus siihen mitä on EU-aikana tapahtunut. Ruotsi esim. neuvotteli kaksi vuotta sitten nollasopimuksen sen "elpymispaketin" kanssa. Se sai saman verran takaisin kuin mitä itse maksoi. Siis Ruotsi, maa joka on tuntuvasti rikkaampi kuin Suomi, määrällisesti ja suhteellisesti.

Noin muuten EU:ssa tulisi toimia asiakohtaisesti ja hankkia liittolaisia eri maista sen mukaan mistä asiasta on milloinkin kysymys. Metsäasiasssa Ruotsi on luonteva liittolainen, aseenkannon osalta taas esim. Tsekki jne. Ydinvoima-asiassa paras liittolainen olisi Ranska. Maahanmuuttopolitiikassa ja rajavalvonnassa sopivimmat liittolaiset olisivat Puola ja Unkari. Venäjä-politiikassa parhaat liittolaiset olisivat Baltian maat sekä Puola.

Persujen Jani Mäkelä on monta kertaa puhunut ennakkovaikuttamisen merkityksestä. Ennakkovaikuttaminen pitää tehdä ENNEN kuin komissio tuo ulos esityksen jostain direktiivistä tai asetuksesta jne. Kun esitys on jo tuotu ulos ja viety Europarlamentin valiokuntiin, silloin on paljon vaikeampi enää vaikuttaa. Syynä on se että Europarlamentin enemmistö on aina ollut EU-myönteinen jolloin EU-kielteiset ovat alakynnessä. Silloin on hankalampaa lobata euroedustajia. Se käytännössä voidaan vain hylätä Europarlamentissa mikä on epätodennäköistä koska siellä on EU-myönteisten enemmistö. Korkeintaan asia voidaan kaataa ministerineuvoston äänestyksessä. Se taas edellyttää liittolaisten hankkimista riittävän monesta maasta että saadaan tarvittava määrä ääniä.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

-PPT-

Quote from: Nikolas on 29.04.2023, 15:54:24
Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 12:51:02

Purra on valtiovarainministeri, enkä ymmärrä, miksi täällä edes ehdotellaan jotain muuta. Puolueen puheenjohtaja ottaa raskaimman salkun.


Ehkä sinulle ja monille muillekin tuo on itsestäänselvyys, josta ei tulisi edes keskustella. Minulle se ei ole mikään itsestäänselvyys. Selitänkin tässä miksi: Valtioneuvostossa ovat tämän maan tärkeimmät virat. Kuten suuryritysten tärkeimmille johtopaikoille, myös valtioneuvostoon tulisi nimittää ministerit heidän kykyjensä ja osaamisensa perusteella. Tämä nykyinen jo useita sukupolvia käytössä ollut järjestys, jonka mukaan ministerit poimitaan eduskunnasta, on silkkaa hirvitystä, joka toistuu aina neljän vuoden välein. Kyllä eduskunnan ja valtioneuvoston keskinäinen luottamus täytyisi järjestää kuntoon muilla tavoin. Olen tätä selittänyt aiemminkin, esimerkiksi tässä samassa ketjussa, ja olen muissakin ketjuissa samaa asiaa selittänyt. Foorumin hakua käyttämällä löytyy lisää, esimerkiksi hakusanalla "valtioneuvosto".

Jos ministeri on täysin kujalla oman ministeriviran asioista niin sitä varten on virkamiehet jotka tarvittaessa kirjoittavat ministerin puheetkin. Muistuu mieleen takavuosilta eräs laborantti oikeusministerinä.

Siener

Entäs nämä Marinin hallitukset kymmenpäiset avustajat ministereille? Alanko nyt tajuta jutun juonen: eli oliko tarkoitus suoraan ministerin alaisuuteen palkatuilla avustajilla ohittaa kunkin ministeriön omat virkamiehet, jotta saatiin ministerin haluamaa politiikkaa?

Pallopääkissa

Quote from: justustr on 29.04.2023, 16:13:40
Quote from: Nikolas on 29.04.2023, 15:54:24
Quote from: Betonikostaja on 29.04.2023, 12:51:02

Purra on valtiovarainministeri, enkä ymmärrä, miksi täällä edes ehdotellaan jotain muuta. Puolueen puheenjohtaja ottaa raskaimman salkun.


Ehkä sinulle ja monille muillekin tuo on itsestäänselvyys, josta ei tulisi edes keskustella. Minulle se ei ole mikään itsestäänselvyys. Selitänkin tässä miksi: Valtioneuvostossa ovat tämän maan tärkeimmät virat. Kuten suuryritysten tärkeimmille johtopaikoille, myös valtioneuvostoon tulisi nimittää ministerit heidän kykyjensä ja osaamisensa perusteella. Tämä nykyinen jo useita sukupolvia käytössä ollut järjestys, jonka mukaan ministerit poimitaan eduskunnasta, on silkkaa hirvitystä, joka toistuu aina neljän vuoden välein. Kyllä eduskunnan ja valtioneuvoston keskinäinen luottamus täytyisi järjestää kuntoon muilla tavoin. Olen tätä selittänyt aiemminkin, esimerkiksi tässä samassa ketjussa, ja olen muissakin ketjuissa samaa asiaa selittänyt. Foorumin hakua käyttämällä löytyy lisää, esimerkiksi hakusanalla "valtioneuvosto".

Tässä kohdin eri mieltä. Ministerin salkku on poliitikolle uran huipennus, se mihin jokainen kansanedustaja pyrkii, mutta vain harva pääsee.

Keskimäärin ihmiset pinnistelee ja ponnistelee työssään päästäkseen urallaan eteenpäin, saadakseen vastuullisemman työtehtävän ja parempaa liksaa. Jos tämä mahdollisuus viedään pois niin ponnistelu loppuu. Kansanedustajan tapauksessa käy vielä niin että toimen houkuttelevuus vs. yksityinen sektori laskee entisestään. Se on jo nyt huolestuttavan alhaalla ja jatkuvasti entistä harvempi työmarkkinoilla pätevöitynyt haluaa lähteä politiikkaan. Eli ihan luonnollista että ministerinsalkkujen jaossa keskeisessä osassa on uran pituus kansanedustajana ja menestyminen eduskuntatyössä(luottamustoimet, valiokuntien puheenjohtajuudet jne.).
Laki ei sano että ministeri olisi pakko valita Eduskunnasta. Kataisen hallituksen 2011-2014 maa- ja metsätalousministeri oli Jari Koskinen, joka valittiin Eduskunnan ulkopuolisena. Tosin Koskinen oli aiemmin ollut Eduskunnassa mutta oli ehtinyt jättää sen.

Nykytilanteeseen olisi parannus se että otetaan käyttöön "Norjan malli", eli se kun kansanedustaja valitaan ministeriksi, hänen edustajantoimi keskeytetään siksi aikaa kun hän toimii ministerinä. Tilalle otetaan varaedustaja vaalipiiristä. Varaedustaja hoitaa valiokuntatehtävät sekä napin painamiset äänestyksissä. Jos ministerin pesti loppuu ja hän palaa edustajaksi, tällöin varaedustajan pesti loppuu ja hän palaa takaisin vaalipiiriinsä.

Tällä hetkellä edustajantoimi keskeytetään vain jos kansanedustaja siirtyy Euroopan parlamentin jäseneksi. Tuo keskeyttäminen pitäisi ottaa käyttöön myös silloin kun edustaja siirtyy Valtioneuvoston jäseneksi.

Jos kunnanvaltuustossa on käytössä varavaltuutetut, miksei Eduskunnassakin olisi varaedustajat? Naisedustajan äitysloma voisi olla myös peruste ottaa varaedustaja tuuraamaan puoleksi vuodeksi.

Ministeri-kansanedustajan kaksoisrooli on periaatteellinen ongelma vallan kolmijako-opin takia, koska tällöin sama henkilö on sekä lainsäädäntövallan käyttäjä (kansanedustaja) että hallitusvallan/toimeenpanovallan käyttäjä (ministeri). Pitäisi olla vain jompikumpi kerrallaan, ei molempia.

Ministeri-kansanedustaja voi äänestää kaikesta niistä mistä Eduskunta äänestää suuressa salissa, kuten hallituksen esitykset, budjetit, hallituksen tai yksittäisen ministerin luottamusäänestykset jne. Tuota voisi pitää jääviysongelmana.

Käytännön ongelma on siinä että ministeri-kansanedustaja ei osallistu eduskunnan työhön. Hän ei ole eduskunnan valiokuntien eikä muiden toimielinten jäsen. Ainoa mihin hän osallistuu, on suuren salin äänestykset sekä oman puolueensa ryhmäkokoukset. Ministeri-kansanedustaja ei ole eduskunnan toimielinten jäsen, joten hänen edustajantoimi on tyhjän panttina. Jos sitä hoitaisi varaedustaja, silloin olisi joku joka äänestäisi valiokunnissa ja suuressa salissa.

Hyvä puoli varaedustajajärjestelmästä on siinä että ministeri keskittyy 100-prosenttisesti ministerin tehtäviin ja varaedustaja keskittyy 100-prosenttisesti edustajantoimeen. Toinen hyvä puoli on siinä että vaalipiirien kansanedustajien vaikutusmahdollisuudet paranevat kun joku hoitaa tätä edustajantointa. Kun ministeri ei ole kansanedustaja, hänen ei tarvitse hermoilla siitä ehtiikö suuren salin äänestykseen. Sitä varten on aina varaedustaja joka painaa nappia.

Joku voi sanoa että tiedonkulku hallituspuolueen ministereiden ja hänen puolueensa eduskuntaryhmän välillä kulkee paremmin kun ministeri on kansanedustaja ja osallistuu ryhmäkokouksiin. Kulkee se tieto vaikka ministeri ei olisikaan kansanedustaja, mikäli ministerin annetaan osallistua puoleensa ryhmäkokouksiin. Ministerillä voisi olla ryhmäkokouksessa läsnäolo-, puhe- ja aloiteoikeus, mutta ei äänioikeutta. Äänioikeus olisi vain kansanedustajalla.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pallopääkissa

Quote from: Titus on 29.04.2023, 16:12:48
Quote from: Titus on 29.04.2023, 11:38:19
persu-hallituksen toteutuessa opposition ainoa todellinen ase on valtava lakkosuma asiasta kuin asiasta ja yrittää spinnata se hallituksen ja varsinkin PS syyksi.

tähän pitäisi osata varautua EK:n kanssa etukäteen

hs virittelee jo jänteitään:

Politiikka|HS-analyysi
Perus­­suomalaisia odottaa yhteen­otto ay-liikkeen kanssa
Perussuomalaiset joutuu koetukseen, jos se lähtee kokoomuksen kanssa edistämään ay-liikkeen vastustamia uudistuksia, politiikan toimittaja Teemu Muhonen kirjoittaa analyysissaan.

QuoteHALLITUSNEUVOTTELUIHIN suuntaavia perussuomalaisia odottaa väistämätön yhteenotto ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Julkisissa puheenvuoroissa ammattiliittojen johtavat sanovat luottavansa siihen, että perussuomalaiset estää Säätytalolla esimerkiksi kokoomuksen vaatimat paikallisen sopimisen laajennukset ja ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaukset. Todellisuudessa luottamusta ei ole puolin eikä toisin. Palkansaajajärjestöjen ja perussuomalaisten välit ovat jo valmiiksi huonot – ja heikkenevät pian entisestään.

PERJANTAINA sananvaihtoa käytiin julkisuudessa.

Teollisuusliiton puheenjohtajan Riku Aallon mukaan perussuomalaiset on tehnyt ammatti­yhdistys­liikkeelle "sitoumuksia" palkansaajien tavoitteiden puolustamisesta. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra taas sanoi, ettei puolue ylipäätään tee sitoumuksia etujärjestöille eikä hän ole edes tavannut Teollisuusliiton edustajia.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009552150.html

PS:lle on ehdottoman tärkeää haastaa punademarit näissä työntekijäliikkeissä. Erittäin tärkeä asia kun katsotaan 5-10v eteenppäin. Kaikki missä voidaan haastaa demareita ja kuluttaa niitten aikaa ja rahaa pienemmällä omalla panostuksella on otettava vakavasti. Minkäänlaiseen pulushakkiin ei pidä lähteä eikä lupailla vappusatasia tjtn.
Persujen pitäisi ottaa tavoitteeksi ujuttaa ammattiliittojen päättäviin elimiin mahdollisimman paljon "omia" miehiä ja naisia. Miten kauan tässä tarvittaisiin ja miten tuo toteutettaisiin? Matti Putkonen on ex-demari ja ex-ay-jäärä joten hän tietää jotain liittojen toiminnasta. Osaisiko hän neuvoa? Pitääkö persujen alkaa härskisti valtaamaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat ammattiliitot? Tai pitäisikö se tehdä jotenkin huomaamattomasti?

Kuinka suuri prosenttiosuus persuilla pitäisi olla ammttiliittojen päättävissä elimissä, jotta sillä voisi torpedoida demareiden pyrkimykset käyttää ay-liikettä ulkoparlamentaarisena aseena?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Augustus

Quote from: Pallopääkissa on 29.04.2023, 20:28:14
Persujen pitäisi ottaa tavoitteeksi ujuttaa ammattiliittojen päättäviin elimiin mahdollisimman paljon "omia" miehiä ja naisia. Miten kauan tässä tarvittaisiin ja miten tuo toteutettaisiin? Matti Putkonen on ex-demari ja ex-ay-jäärä joten hän tietää jotain liittojen toiminnasta. Osaisiko hän neuvoa? Pitääkö persujen alkaa härskisti valtaamaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat ammattiliitot? Tai pitäisikö se tehdä jotenkin huomaamattomasti?

Kuinka suuri prosenttiosuus persuilla pitäisi olla ammttiliittojen päättävissä elimissä, jotta sillä voisi torpedoida demareiden pyrkimykset käyttää ay-liikettä ulkoparlamentaarisena aseena?
Heh, jotenkin tuo tuo mieleen historian havinaa natsi-Saksasta, kun natsit lakkauttivat entiset ammattiliitot ja korvasivat ne uudella kattojärjestöllä Deutsche Arbeitsfrontilla  (=Saksan Työrintama, DAF), Wikipedia:

Deutsche Arbeitsfront

Quote from: Wikipedia/Deutsche ArbeitsfrontTammikuussa 1934 voimaan tullut laki kansallisen työn sääntelystä määritti palkkatyön valtion palvelukseksi, sekä työnantajat että työntekijät toimivat valtion hyväksi. Kollektiiviset sopimukset kiellettiin, työnantajien oikeuksia päättää palkoista ja työehdoista lisättiin. Kaikkien työtätekevien oli kuuluttava Työrintamaan; työntekijöiden, toimihenkilöiden, työnantajien ja ammatinharjoittajien. Työn saanti Saksan hallitsemalla alueella ilman jäsenyyttä oli käytännössä mahdotonta. Työpaikoille perustettiin työntekijöiden luottamusneuvostoja, joiden jäsenet valitsi työnantaja yhdessä Työrintaman kanssa. Luottamusneuvosto hyväksyi työnantajan menettelyt ja palkkapäätökset, tai siirsi päätökset natsihallinnon asettamille virkamiehille, "työn luottamusmiehille", saks. Treuhändler der Arbeit. Lakko-oikeutta ei ollut. Toisaalta työntekijöiden etuja parannettiin; määriteltiin osittainen irtisanomissuoja ja säännöllinen työaika taukoineen.

No se historiasta. Jotenkin persujen suhde työväenliikkeeseen on vähän skitsofreenista, ollaan välillä jotenkin pienituloisen puolella, sitten taas jotain muuta. Tämä varmaan johtuu ihan siitä, että perussuomalaisilla ei ole oikein selkeää määritelmää perinteellisellä oikeisto/vasemmistoakselilla, kuten ei käsittääkseni ollut Saksan NSDAP:lläkään. Eikä muuten ole Vihreilläkään, Vihreätkin ovat talouspoliittisesti heiluneet Kokoomuksen puisto-osaston tai jonkun punavihreän woketuksen välillä.

PS. Tuo Natsi-Saksan DAF:n nimi työn luottamusmies eli Treuhändler der Arbeit kuulostaa vaan niiiin natsilta.

Pallopääkissa

Persujen olisi syytä saada ay-liike haltuun jotta ay-liike ei voisi demareiden ulkoparlamentaarinen ase lakkoineen ja työnseikauksineen joita esim. AKT ja satamien ahtaajat voivat tehdä. Tavoitteena tulisi olla sitoutumaton ay-liike joka ei harrasta puoluepolitiikkaa vaan keskittyy jäsentensä eli työntekijöiden edunvalvontaan.

Ajaako nykyinen ay-liike työväen asiaa? Miksi ay-liike ei vastusta ulkomaisen työvoiman käyttöä? Miksei ay-liike vastusta sosiaaliturvan maksamista ja julkisten palvelujen tarjoamista ulkomaan kansalaisille? Miksi ay-liike ei välitä siitä että sen jäsenet maksavat palkastaan veroja joilla nuo ulkomaalaisten tuet ja palvelut maksetaan? Eikö ay-liike ymmärrä sitä että hyvinvointivaltio ja vapaa maahanmuutto eivät voi olla samaan aikaan? Vain jompikumpi voi olla. Miksei ay-liike julistanut yleislakkoa 2015 kun Ruotsista saapui 32000 irakilaista sotilasta?

Miksi persujen pitäisi olla erikseen "ay-liikepuolue" tyyliin Sdp tai "työnantajapuolue" tyyliin Kokoomus? Tuon taustalla on työväen ja porvariston vastakkainasettelu sekä työn ja pääoman vastakkainasettelu. Siinä on kyse taloudellisista intressiryhmistä.

Halla-ahon toteamukset "vain kannattava yritys voi työllistää" sekä "palkan pitää olla semmoinen että sillä tulee toimeen" ottavat huomioon sekä työnantajan että työntekijän merkitysksen. Täällä Hommalla todettiin jossain viestissä että työnantajien tulisi joustaa hyvinä aikoina ja jakaa yriyksen tuoton hedelmiä työntekijöille. Vastaavasti työntekijöiden tulisi joustaa huonoina aikoina ja tinkiä "saavutetuista eduista". Persujen ei kannata lähteä ansaan ja ryhtyä luokkapuolueeksi suuntaan tai toiseen. Molemmille osapuolille tulee antaa keppiä ja porkkanaa, sekä ay-liikkeelle että työnantajille.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pallopääkissa

Kokoomukselle menee pääministeri ja persuille valtiovarainministeri. Muista sitten neuvotellaan sulle-mulle. Kävi mielessä mikä voisi olla riittävän harmiton salkku jonka voisi antaa RKP:lle, jos RKP saa kaksi salkkua.

RKP:lle ei pidä ikimaailmassa antaa opetusministeriä, sisäministeriä eikä enää oikeusministeriä. Ei mielellään kulttuuriministeriäkään. Opetusministeri ja kulttuuriministeri pitäisi sopia persujen ja kristillisten kesken kumpi ottaa kumman. Sisäministeri ja oikeusministeri ehdottomasti persuille, tämän pitää olla kynnyskysymys.

Sen sijaan hurreille voi tarjota kaksi näistä:
- ulkoministeri
- puolustusministeri
- ulkomaankauppaministeri
- elinkeinoministeri
- työministeri
- liikenne- ja viestintäministeri
- maa- ja metsätalousministeri
- ympäristöministeri (toivottavasti siitä tehdään luonnonvaraministeri)
- sosiaali- ja terveysministeri
- peruspalveluministeri
- hallinto-ja kuntaministeri
- omistajaohjausministeri

Sopivan harmittomalta kuullostaa jos hurreilla olisi maa- ja metsätalousministeri sekä peruspalveluministeri. Jos toinen on näistä liian vaatimaton, sitten ulkoministeri.

Maa- ja metsätalousministeri Rkp:llä olisi mielenkiintoinen koska se pakottaisi laittamaan EU-myönteisyyttä sordiinolle. Rkp:llä kun on maataloussiipi jossa on viljelijöitä ja kalastajia Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja ruotsalaisella Pohjanmaalla.

Peruspalveluministeri Rkp:lle? Pitäkööt tämän avulla ruotsinkielisen päivystyksen Vaasassa vai missä se on.

Ulkoministeri on arvovaltasalkku joten voisiko sen pitäminen saada hurrit tuntemaan itsensä tärkeäksi?
Ulkoministeri Rkp:stä olisi siinä mielessä hyvä että se olisi huomattavan osan ajasta ulkomailla eikä tarvitsisi nähdä kotimaassa turhan usein. Anna-Maja voi ottaa tämän jolloin ei tarvi nähdä hänen hampaita joita tarvis laittaa kuntoon.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Augustus

Quote from: Pallopääkissa on 29.04.2023, 21:50:25
...
Miksi persujen pitäisi olla erikseen "ay-liikepuolue" tyyliin Sdp tai "työnantajapuolue" tyyliin Kokoomus? Tuon taustalla on työväen ja porvariston vastakkainasettelu sekä työn ja pääoman vastakkainasettelu. Siinä on kyse taloudellisista intressiryhmistä.

Halla-ahon toteamukset "vain kannattava yritys voi työllistää" sekä "palkan pitää olla semmoinen että sillä tulee toimeen" ottavat huomioon sekä työnantajan että työntekijän merkitysksen. Täällä Hommalla todettiin jossain viestissä että työnantajien tulisi joustaa hyvinä aikoina ja jakaa yriyksen tuoton hedelmiä työntekijöille. Vastaavasti työntekijöiden tulisi joustaa huonoina aikoina ja tinkiä "saavutetuista eduista". Persujen ei kannata lähteä ansaan ja ryhtyä luokkapuolueeksi suuntaan tai toiseen. Molemmille osapuolille tulee antaa keppiä ja porkkanaa, sekä ay-liikkeelle että työnantajille.
En nyt osaa sanoa, minkälaisia persujen pitäisi talouspoliittisesti olla, mutta realiteetti on että kansaa jakaa eri ryhmiin juuri työ/raha/omaisuus, ihan samalla tavalla kuin 100 vuotta sitten, joskin räikeimmät vastakkainasettelut ovat jo historiaa, koska yleinen elintaso on noussut huimasti sadassa vuodessa.

Ihmiset ovat vaan niin kiinnostuneita tuollaisista asioista ja sellaiset merkitsevät heille paljon. En erityisesti usko mihinkään tarjoamiisi "uusiin ideoihin", joissa työntekijät / työnantajat löytävät jonkun yhteisen sävelen kuvaamallasi tavalla.  Palkoista ja työehdoista on väännetty kättä sen sadan vuoden ajan ja tullaan varmasti tekemään niin jatkossakin.

Pallopääkissa

Talvisodan ja jatkosodan aikana työnantajat ja ammattiliitot olivat sovussa.

Miksi ay-liike ei onnistunut estämään hoitajien pakkolakia? Yrittikö se sitä edes? Oliko syynä se että sen esitti vihervasemmistohallitus?

Onko ammattiliitoilla uskottavuutta jos ne eivät vastusta ulkomaisen työvoiman käyttöä tai edes vaadi sille ehtoja ja rajoituksia? Miksi liitot ovat menneet mukaan rasisminvastutamishömppään ja wokeen kaikkine sukupuolten moninaisuuksineen?

Miksi kukaan kuuluisi enää liittoon? Liittoihin ei enää kuuluta niin suuressa määrin kuin vaikka 1970-luvulla.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.


Augustus

Quote from: Pallopääkissa on 29.04.2023, 22:27:45
Talvisodan ja jatkosodan aikana työnantajat ja ammattiliitot olivat sovussa.

Miksi ay-liike ei onnistunut estämään hoitajien pakkolakia? Yrittikö se sitä edes? Oliko syynä se että sen esitti vihervasemmistohallitus?

Onko ammattiliitoilla uskottavuutta jos ne eivät vastusta ulkomaisen työvoiman käyttöä tai edes vaadi sille ehtoja ja rajoituksia? Miksi liitot ovat menneet mukaan rasisminvastutamishömppään ja wokeen kaikkine sukupuolten moninaisuuksineen?

Miksi kukaan kuuluisi enää liittoon? Liittoihin ei enää kuuluta niin suuressa määrin kuin vaikka 1970-luvulla.
Hmm, no minkälaisella systeemillä sitten korvaisit nykyiset ammattiliitot?

Käsittäkseni kyllä ammattiliitot edelleen ajavat jäseniensä etuja, Suomen hallitukset taasen ovat tehneet päätöksiä maahanmuutosta, ei liitot.  En usko, että mitkään wokehömpät ovat mitenkään minkään ammattiliiton agendalla kärkipäässä, vaikka jotain ajan hengen mukaisia lausuntoja on varmasti annettu.

Se on kyllä totta, että liitot vaikuttavat elävän välillä kyllä jossain menneisyydessä, mutta niin varmaan kaikki jähmeät organisaatiot tekevät niin. Halpatyövoiman roudaus Suomeen on yksi sellainen asia, jossa liitot ovat mielestäni olleet hyvin ponnettomia. Siinä näkyy kyvyttömyys ymmärtää asiaa mitään laajemmin kuin pelkästään niiden omien jäseniensä etujen puolustaminen.

Pallopääkissa

Jos tes:n mukaisia palkkoja saa vaikka ei olisi liitossa, kannattaako liittoon kuulua? Jos on Loimaan kassan tapaisia sitoutumattomia työttömyyskassoja, mihin liittoa tarvitaan?

En ole työmarkkina-asiantuntija enkä osaa sanoa miten ammattiliittotoiminta pitäisi järjestää.

Työmarkkinauudistukset ovat semmoisia että siinä tarvitaan sekä työnantajaosapuolen että työntekijäosapuolen mukanaoloa. Oliko se paljon puhuttu Tanskan työmarkkinauudistus tehty hallituksen, työnantajien ja työntekijöiden kolmen kimpassa? Oliko Tanskassa silloin peräti demarivetoinen hallitus?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.