News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

migri

#540
Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 12:15:41
Quote from: migri on 08.06.2022, 12:07:32
Kyllä "kotimainen" sähkö on vaan halpaa..
Näin itse asiassa on. Suomessa sähkö on eurooppalaisittain halpaa.
Jep, hienoa että ihan "eurooppalaisittain" halpaa (mikä ei pidä paikkaansa). Hintakehityskin on ollut maltillinen jne.. Siirrytään nyt kaikki sitten vielä sähkölämmitykseen kun on niin halpaa ja vihreää.

Apinaa on näemmä helppo koijata. En yhtään ihmettele että suomalaisia on helppo köyhdyttää ja viedä kuin lampaita teuraalle kun kaikki kliseet puree.

Suomalaiselle kuluttajalle:
https://www.stat.fi/tilasto/ehi
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Väestönvaihtaja

Quote from: Faidros. on 08.06.2022, 12:20:19
Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 12:15:41
Quote from: migri on 08.06.2022, 12:07:32
Kyllä "kotimainen" sähkö on vaan halpaa..
Näin itse asiassa on. Suomessa sähkö on eurooppalaisittain halpaa.

Ei ole, vaan keskitasoa. Jos otetaan laskelmiin mukaan muut elinkustannukset kylmässä pohjolassa, niin sähkö on sietämättömän kallista.
Itä-Euroopan köyhissä maissa sähkö on halvempaa, mutta siellä tulotkin ovat alhaisempia. Sen sijaan Länsi-Euroopassa sähkö on Suomea kalliimpaa.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_price_statistics/fi&oldid=496219

Inca

Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 11:46:55
Inca, suomalaiset ostavat uusia autoja muutenkin. Jatkossa suurempi osuus näistä autoista on sähköautoja. Lisäksi sähköautojen käyttövoimasta kohtalainen osa saadaan suomalaisesta ydin-, vesi-, tuuli- ja aurinkovoimasta. Polttomoottoriautojen käyttövoima tuodaan Venäjältä, Lähi-idästä ja Norjasta.

Polttomoottoriautot vaikuttavat ympäristön ilmanlaatuun. Varsinkin kaupungeissa tämä on merkittävä juttu.
Ostakoon autonsa aivan mistä lystää ja milloin, mutta ei niitä autoja pidä toisiaan nähden mitenkään erityisesti suosia tai toisenlaisia rankaista. Ihmiset ostaa mitä tarpeelliseksi kokee ja se on hyvä niin. Mitenkään hätistelemään ihmisiä ei pidä ryhtyä. Ihmiset päättää ihan itse millä haluaa ajaa.
Autot vaikuttavat rankasti ilmanlaatuun kaupungeissa, lähinnä pienhiukkaspäästöinä, ja niistähän suuri osa syntyy renkaiden ja asfaltin vuorovaikutuksesta ja ehdottomasti pahin lähde on sähköauto.
Eikä ihme kun ottaa huomioon millainen suorituskyky niissä on. Itsekin olen ajanut Tesla Model S:ällä vielä sillä yli 700 hevosvoimaisella mallilla ja kyllä se 0-160 moottoritien rampista on muikea kokemus. Ehdottomasti itsekin Teslan vielä ostan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c

Vaan mun nähdäkseni tuohon autokantaan mitä missäkin on tulee päästä orgaanisesti, ei ulkopuolelta vaikuttaen.
Lisäksi kummastuttaa tämä puhe siitä kotimaiset vs ulkomaiset polttoaineet, toisella kädellä ollaan mitä kovimpia internationalisteja ja kansainvälisen kaupan kannattajia ja toisella kädellä ollaan 1800 luvun protektionisteja ja toisaalta kiistetään maailman ongelmista pahin eli hillitön väestönkasvu, jota sitten halutaan hoitaa lähinnä lainaamalla nälkäiset Suomeen.
Tuntuu olevan monessa paikassa 1 looginen ristiriita enemmän kuin mitä mielipiteitä mihinkään asiaan

Eikö se ole vapaakauppa joka on tuonut vaurautta ympäri maailman ja ollut ylivoimaisesti suurin köyhyyden vastainen lääke, ja mitä useampi maa on integroitunut maailmantalouteen sitä vähemmin on tarvetta kansainvaelluksille, sotimiselle, kehitysavulle sun muulle ja sitäpaitsi sitä enemmin on vientikohteita ja sitäkautta työtä ja vaurautta myös lännelle.
Joidenkin maiden suhteellinen etu on satamanostureissa ja toisten öljyteollisuudessa, luodaan melko epävakaata ja entistä köyhempää maailmaa jos puolelta maapallolta viedään elinkeino ja toimeentulon lähde.

Ja itse siinä samassa myös menettää markkinoita ja vaurautta, vapaakauppa kun hyödyttää kaikkia.

Kunhan vain hieman ihmettelen loogisia epäjohdonmukaisuuksia, toisaalta ollaan niin internationalisteja ja rajattoman maailman kannattajia ja toisaalta vedotaan erittäin protektionistiseen sanoisinko autarkiseen malliin.
Itse kannatan vapaakauppaa ja markkinavetoisuutta mihin ei valtion tulisi tulla sotkemaan väliin missään asiassa ei myöskään liikenneratkaisuissa. Siksi mua hyvin sylettää sosialistinen vetoaminen markkinatalouteen bensan hinnan suhteen kun bensanhinta ei mitenkään ole markkinatalouden alla jos siitä puolet on veroa ja tavoite on yleensäkin tehdä polttoaineesta aina entistäkin kalliimpaa.
Enemmän markkinataloutta siitä tulee heti kun veroja lasketaan, sillon hinta heijastelee paremmin kysynnän ja tarjonnan tasapainoa.

Ihmiset ostakoon juuri niitä ajoneuvoja kuin haluaa ihan mistä syystä hyvänsä eikä se ole valtion asia.
Annetaan myös lähi-idän elättää itsensä ihan työllä ja omilla luonnonvaroilla ei meidän kehitysavulla ja muuttamalla Dubaista Vantaalle sossun eläteiksi.




Väestönvaihtaja

Quote from: Inca on 08.06.2022, 13:07:26
Ostakoon autonsa aivan mistä lystää ja milloin, mutta ei niitä autoja pidä toisiaan nähden mitenkään erityisesti suosia tai toisenlaisia rankaista. Ihmiset ostaa mitä tarpeelliseksi kokee ja se on hyvä niin. Mitenkään hätistelemään ihmisiä ei pidä ryhtyä. Ihmiset päättää ihan itse millä haluaa ajaa.
Autot vaikuttavat rankasti ilmanlaatuun kaupungeissa, lähinnä pienhiukkaspäästöinä, ja niistähän suuri osa syntyy renkaiden ja asfaltin vuorovaikutuksesta ja ehdottomasti pahin lähde on sähköauto.
Eikä ihme kun ottaa huomioon millainen suorituskyky niissä on. Itsekin olen ajanut Tesla Model S:ällä vielä sillä yli 700 hevosvoimaisella mallilla ja kyllä se 0-160 moottoritien rampista on muikea kokemus. Ehdottomasti itsekin Teslan vielä ostan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c
Sähköautot ovat polttomoottoriautoja parempia ilmanlaadulle. Polttomoottoriautot aiheuttavat pakokaasuja ja jarrupaloista irtoaa hiukkasia. Sähköautoissa jarrutuksessa hyödynnetään useammin moottoria, mikä vähentää jarrupalojen käyttöä.

Vapaakauppa on hyvä asia, muttei se tarkoita, että meidän tulisi myrkyttää ihmisiä polttomoottoriautojen päästöillä ja samalla rahoittaa mm. Putinia.

Sähköautojen suorituskyky on tosiaan hyvä.

Inca

Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 13:11:54
Quote from: Inca on 08.06.2022, 13:07:26
Ostakoon autonsa aivan mistä lystää ja milloin, mutta ei niitä autoja pidä toisiaan nähden mitenkään erityisesti suosia tai toisenlaisia rankaista. Ihmiset ostaa mitä tarpeelliseksi kokee ja se on hyvä niin. Mitenkään hätistelemään ihmisiä ei pidä ryhtyä. Ihmiset päättää ihan itse millä haluaa ajaa.
Autot vaikuttavat rankasti ilmanlaatuun kaupungeissa, lähinnä pienhiukkaspäästöinä, ja niistähän suuri osa syntyy renkaiden ja asfaltin vuorovaikutuksesta ja ehdottomasti pahin lähde on sähköauto.
Eikä ihme kun ottaa huomioon millainen suorituskyky niissä on. Itsekin olen ajanut Tesla Model S:ällä vielä sillä yli 700 hevosvoimaisella mallilla ja kyllä se 0-160 moottoritien rampista on muikea kokemus. Ehdottomasti itsekin Teslan vielä ostan.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/3a357471-3a93-4e70-9510-da990210680c
Sähköautot ovat polttomoottoriautoja parempia ilmanlaadulle. Polttomoottoriautot aiheuttavat pakokaasuja ja jarrupaloista irtoaa hiukkasia. Sähköautoissa jarrutuksessa hyödynnetään useammin moottoria, mikä vähentää jarrupalojen käyttöä.

Vapaakauppa on hyvä asia, muttei se tarkoita, että meidän tulisi myrkyttää ihmisiä polttomoottoriautojen päästöillä ja samalla rahoittaa mm. Putinia.

Sähköautojen suorituskyky on tosiaan hyvä.
Sähköautot aiheuttavat hirvittävän paljon pienhiukkaspäästöjä renkaista ja asfaltista. Kiihdyttelyissä ja olemalla hyvin painavia. Ja mitkä mikromuovit..
Toisekseen en ole ihan varma siitä onko kovin järkevää myydä ns tavan kansalaisille mitään 0-100 alle 3 sekuntia laitteita, tulee ruumiita.
Polttoaineita voi hankkia muutenkin kuin Putinilta, minä laittaisin 100 euroa / barreli suuruisen tuontitullin venäläiselle öljylle. Joko venäläiset myy öljyä tappiolla ja kuluttaa omaa sotakassaansa siihen tai sitten ne sulkee kentät joka ei ole ihan laitetaan raanat kiinni ja lomautetaan Sergei ja vasili porausosastolta-tason hanke.
Polttomoottoreiden lähipäästöille voi tehdä paljonkin, esimerkiksi lopettaa älytön suoraruiskutus bensakoneisiin.

Lisäksi bensakoneisella autolla voi toki ajaa etanolilla, itsekin ajanut elämäni aikana varsin monia maileja re85-polttoaineella koska sillä on ihan kätevä vähentää jätteiden hukkavirtoja.

Ihmettelen että sillä suorituskyvyllä nykyisin on niin hirveä merkitys kun ennenaikaa tiedostava luokka kovin puhui että 60heppaa riittää ja Fiat punto on ihan tarpeeksi suuri auto, auton ei tarvitse kulkea yli satasta. Nyt sitten tiedostavat on pahempia petrolheadeja kun Jeremy Clarkson. Pelkkää Speed&Poweria kaikki.
Ei sillä, itse olen ihan hirveä autohullu enkä koskaan tule luopumaan polttomoottoriautoista.
On se tesla hyvä ajaa mutta niin on myös 911

Faidros.

Quote from: Huppupelikaani on 08.06.2022, 12:32:53
Quote from: Faidros. on 08.06.2022, 12:01:41
^Muista kuitenkin, että biokaasuauto on polttomoottorilla toimiva ja polttoaine on suomalaista jätettä, josta otetaan ulos ensin myrkyllinen metaani polttoaineeksi ja sen jälkeen loppupaska on mitä parhainta lannoitusainetta pelloille.
Jokainen polttomoottori voidaan muuttaa biokaasulla toimivaksi.

Miten muuten biokaasun hinta on muuttunut vaikka viime kesän lukemista? Sen olen huomannut, että noussut on ainakin pk-seudulla, mutta en ole kartalla kuinka paljon. Maakaasun hinta on luonnollisesti noussut nyt biokaasun ohi, tosin samaa tavaraa sieltä putkesta on käsittääkseni tullut kumpaa tahansa on ostanut.

Kiitos kysymästä.
Nyt kun tänne Mäntsälään valmistui oma biokaasutehdas, paikalliselta asemalta saadaan kai Suomen halvinta kaasua, 1,893€/kilo.
20v. vanhalla ja 350 000km ajetulla jälkiasennuksella tehdyllä "pierurellulla" 100km:ä maksaa noin 6-8€.

Jos joku on kiinnostunut lisäämään bensa-autonsa käymään myös kaasulla, annan mielelläni yhteystiedot paikalliseen firmaan yksärillä.
Homma maksaa yllättävän vähän ja jälkiasennetun järjestelmän voi siirtää myös seuraavaan autoon, mitä tehdasvalmiissa kaasuautoissa ei voi tehdä. Myös bensatankki sailyy alkuperäisen kokoisena, kun tehtaiden kaasuautoissa se on vain 17 litraa verotussyistä.
Ja näin nyrkkisääntönä, mitä suurempi moottori on kuutiotilavuudeltaan, sitä suurempi hyöty on myös suhteessa.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Väestönvaihtaja

Quote from: Inca on 08.06.2022, 13:26:19
Toisekseen en ole ihan varma siitä onko kovin järkevää myydä ns tavan kansalaisille mitään 0-100 alle 3 sekuntia laitteita, tulee ruumiita.
Etkö sinä aijemmin ollut sitä mieltä, että antaa ihmisten valita itse mitä ostavat? Mutta ei, ei kaikkien tarvitse ostaa Teslan Model S:ää. Esimerkiksi Hundai Ioniq 5:n kiihtyvyys on 5,2 sekuntia ja Nissan Leafin 7,9 sekuntia.

Sähköautot ovat ilmanlaadulle polttomoottoriautoja parempia. Tässä ketju aiheesta [tweet]1533366665559396352[/tweet]

Inca

Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 13:32:33
Quote from: Inca on 08.06.2022, 13:26:19
Toisekseen en ole ihan varma siitä onko kovin järkevää myydä ns tavan kansalaisille mitään 0-100 alle 3 sekuntia laitteita, tulee ruumiita.
Etkö sinä aijemmin ollut sitä mieltä, että antaa ihmisten valita itse mitä ostavat? Mutta ei, ei kaikkien tarvitse ostaa Teslan Model S:ää. Esimerkiksi Hundai Ioniq 5:n kiihtyvyys on 5,2 sekuntia ja Nissan Leafin 7,9 sekuntia.

Sähköautot ovat ilmanlaadulle polttomoottoriautoja parempia. Tässä ketju aiheesta [tweet]1533366665559396352[/tweet]
Anteeksi herra itseäni paljon älykkäämpi suomenkielen tuntija.
Ilmaisin itseäni ehkä vähän huonosti, tarkoitan sitä että ei ehkä ole järkevää myydä ihmisille nopeita sähköautoja. Merkityksessä että ei ole ehkä järkevää yhteiskunnan ohjata ihmisiä voimakkaasti ostamaan autoja joita keskivertoväen taidoilla ohjaillaan lähinnä satasta seinään kun auto yllättäen kiihtyykin.
En rajoita sitä että niitä autoja myydään, käytin väärää sanaa, olisi pitänyt sanoa että ehkä ei yhteiskunnan kannata myydä ajatusta siitä sähköautojen autuudesta, kun siihen liittyy myös riskejä.

Sinänsä Suomessa holhotaan ihmisiä ihan älyttömästi kaikenlaisilla nopeusrajoituksilla ( Suomessa ajelu on nopeaa kuin pandakarhujen lisääntyminen) niin ihmettelen vähän että nyt kovinta huutoa sitten on ferrareita iisisti jättävät melkoiset kiihtyvyysmasiinat. Luulisi että tuollainen hauskuuskin kiellettäisiin armotta.

Monta sähköautoa sulla muuten on arvon apostoli?


Väestönvaihtaja

Quote from: Inca on 08.06.2022, 13:45:22
Anteeksi herra itseäni paljon älykkäämpi suomenkielen tuntija.
Ilmaisin itseäni ehkä vähän huonosti, tarkoitan sitä että ei ehkä ole järkevää myydä ihmisille nopeita sähköautoja. Merkityksessä että ei ole ehkä järkevää yhteiskunnan ohjata ihmisiä voimakkaasti ostamaan autoja joita keskivertoväen taidoilla ohjaillaan lähinnä satasta seinään kun auto yllättäen kiihtyykin.
En rajoita sitä että niitä autoja myydään, käytin väärää sanaa, olisi pitänyt sanoa että ehkä ei yhteiskunnan kannata myydä ajatusta siitä sähköautojen autuudesta, kun siihen liittyy myös riskejä.

Sinänsä Suomessa holhotaan ihmisiä ihan älyttömästi kaikenlaisilla nopeusrajoituksilla ( Suomessa ajelu on nopeaa kuin pandakarhujen lisääntyminen) niin ihmettelen vähän että nyt kovinta huutoa sitten on ferrareita iisisti jättävät melkoiset kiihtyvyysmasiinat. Luulisi että tuollainen hauskuuskin kiellettäisiin armotta.

Monta sähköautoa sulla muuten on arvon apostoli?
Ei kaikki sähköautot ole mitään kahdessa sekuntissa sataseen kiihtyviä Model S:iä. Juuri mainitsin esimerkkinä Hyundain Ioniq 5:n (kiihtyvyys 5,2 s) ja Nissan Leafin (7,9 s). Lisätään nyt esimerkiksi vaikka Volkswagen ID.4 joka kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekuntissa. Sähköautoja on nopeita ja hitaita eikä sähköauto ole synonyymi huippusuorituskykyiselle autolle.

Minulla ei ole yhtään autoa. Asun julkisen liikenteen solmukohdassa ja julkinen liikenne hoitaa menoistani 99% ongelmitta. Erittäin harvinaisissa poikkeustilanteissa voin käyttää taksia.

migri

Sähkövatkaimille voisi perustaa oman ketjunsa jos jollain on palava tarve niitä tyrkyttää, promotoida tms.

Minua kiinnostaa miksi suomen kansaa köyhdytetään korkealla polttoaineen hinnalla, maassa jossa on pitkät matkat ja julkinen liikenne suoraan sanottuna ahterista. Pitäisi olla maan johtajilla pikkaisen pelisilmää mutta ei. Sinne äänestetään tollot jotka eivät todellakaan ajattele kansalaisten etua.

L.Brander tuossa alla jo kiteytti aika hyvin:

Suomea johtaa katkera, pahansuopa ja kateellinen rosvojoukko sekä lauma ideologisia hörhöjä. Tämä sabotaasi jatkuu kunnes lainaa ei enää saa. Valitettavan monelle riittää, kun Der Völkische Beobachter ja Rénmín Rìbào (Yle, HS jne.) kertoo, mikä on oikein, kuka paha ja kuka hyvä. Suomalaiset poliitikot ja virkakyöstit sekä heitä tukevat toimittajat rakastavat ajatusta kaiken ohjailusta syömisestä makuuhuoneisiin ja ihmisen ajatuksiin.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

no future

Quote from: migri on 08.06.2022, 13:01:52
Quote from: Hae-won on 08.06.2022, 12:15:41
Näin itse asiassa on. Suomessa sähkö on eurooppalaisittain halpaa.
Jep, hienoa että ihan "eurooppalaisittain" halpaa (mikä ei pidä paikkaansa). Hintakehityskin on ollut maltillinen jne.. Siirrytään nyt kaikki sitten vielä sähkölämmitykseen kun on niin halpaa ja vihreää.

Apinaa on näemmä helppo koijata. En yhtään ihmettele että suomalaisia on helppo köyhdyttää ja viedä kuin lampaita teuraalle kun kaikki kliseet puree.

Suomalaiselle kuluttajalle:
https://www.stat.fi/tilasto/ehi

Mitä tosta sun linkistä pitäisi selvitä?

Ja jos kerran ei saa verrata muihin Euroopan maihin, niin otetaan sitten Australian energiaviraston sivuilla helmikuussa 2022 julkaistu 38 OECD maan hintavertailu.

https://www.energycouncil.com.au/news/international-electricity-price-comparisons/

Larva

Ketjun otsikko kuuluu: Bensan hinta yli kaksi euroa?

Villi veikkaukseni on, että ennen syksyä saamme muuttaa otsikon seuraavasti: Bensan hinta yli 4 euroa??
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Eino P. Keravalta

Quote from: Larva on 09.06.2022, 19:55:59
Ketjun otsikko kuuluu: Bensan hinta yli kaksi euroa?

Villi veikkaukseni on, että ennen syksyä saamme muuttaa otsikon seuraavasti: Bensan hinta yli 4 euroa??

No, sitäkin on pakko ostaa yhtä paljon kuin ennenkin, koska yksityisautoilulle ei kertakaikkiaan ole vaihtoehtoa.

Säästökohteet ovat sitten muualla:

Ruoka: syödään makaronia ja halpoja vehjäjauholihapullia.

Pukeutuminen: kuljetaan aina samoissa vaatteissa, ei osteta uusia. Firman työvaatteita käytetään vapaa-ajalla. Pestään harvoin.

Peseytyminen: käydään kerran viikossa suihkussa, koska silläkin pärjää. Shampoot ovat hienostelua, meikit saavat jäädä.

Saunominen: ei enää. Se vasta maksaakin.

Harrastukset: loppu, jos maksavat. Kalastaminenkin maksaa, ei käy. Yksinlaulu, runkkaaminen ja kädenvääntö jäävät.

Lapset: ei voida hankkia. Jos niitä jo on, annetaan makaronivelliä, kännykät pois, käpylehmät tilalle.

Muut sukulaiset: ei voida tavata. Maalla asuva mummo saa homehtua kotiinsa, koska ei ole varaa ostaa bensaa, jotta pääsisi ajamaan tapaamaan.

Ravintola: ei käy. Ei ole varaa.

Elokuvat: ei käy. Ei ole varaa.

Liiketoiminta: ei voida aloittaa tai ylläpitää, koska pääomaa ei ole koska kaikki menee bensaan.

Vakuutukset: ei voida ostaa. Jos palaa niin sitten palaa saatana.

Lomat: kotona sohvalla. Jos on enää sohvaa.

Lääkäri: ei varaa. Jeesus korjaa omansa.

Työnteko: loppu. Ei varaa ajaa töihin.

Seksi: loppu. Kaikki liian masentuneita.

Kansainvälinen kilpailukyky: loppu. Koska liian kallista.

Neekerit: lisää tulossa. Koska ilmaista, joku toinen maksaa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

marjanpoimija

Jatkoin testailujani työmatkoilla. Testailin tuossa keväällä, mutta silloin oli erilaisia kelejä ja pakkasia, joten tulokset eivät olleet tarkkoja ja otantakin pieni.

Ohjekirjan mukaan autoni kulutus maantiellä on 7,4l/100km. Mutta senkin pystyy näköjään alittamaan, ihme sinänsä.

Laitoin vakkarin 80km/h ja rullailin moottorijarrutuksella ajoissa, kun tuli 60 ja taajaman merkit. Kulutus tasan 7l/100km
Sitten testasin laittamalla vakkarin 100km/h ja moottorijarrutuksella tietenkin hidastukset ja muutenkin nätisti. Kulutus 7,3l/100km

Eli eroa vaivaiset 0,3l = 0,75€ En taida jaksaa jatkaa olla enää tientukkona.

Voi olla, että tuota mun autoa ei olla luotu 80-hinaajaksi. Pellin alla ärjyy kuitenkin 3.0 V6, voi olla että se on optimimpi satasen, kuin 80. En tiedä. Jyrkkä ehkä.
-------------

Pai tu vei. Jos joku on vaille hyvää ja halpaa autoa, niin laita yv:tä. Itellä on alkanut polttelemaan hybridit ja 4-5 litran kulutukset, tai jotain sinne päin.

Löytyisi tosiaan tuommoinen Nissan Maxima 2004, 320000km ja ikuisella koneella. Sitä ei saa ajamalla loppuun, pellit ruostuu ympäriltä ennemmin.

Myydään vaan nuivalle herrasmiehelle. Suvakit, älkää vaivautuko  ;D
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Larva

Quote from: marjanpoimija on 09.06.2022, 23:48:54Voi olla, että tuota mun autoa ei olla luotu 80-hinaajaksi. Pellin alla ärjyy kuitenkin 3.0 V6, voi olla että se on optimimpi satasen, kuin 80. En tiedä. Jyrkkä ehkä.
Olet varmaan ihan oikeilla jäljillä. Mun parikymmentä vuotta vanha bensarohmu ainakin kuluttaa vähemmän 100-110 km/h välillä kuin kahdeksaakymppiä jurnuttaessa. Mutta se on painava auto, jossa on "vain" vajaa kolmelitrainen kone, eli massan liikkeelle saaminen hörppäisee eniten ainetta. Kunhan auton saa vauhtiin, se menee melkein omalla painollaan. Vanhemmat isokoneiset autot on tehty kulkemaan optimaalisesti sitä about satasen vauhtia.

Muuten: Yleinen mielipide tuntuu nykyään olevan, että mitä kovempaa autolla ajetaan, sitä enemmän se tuottaa päästöjä, mikä on siis ihan täyttä bullshittiä. Päästöjä tulee eniten siitä, kun joudutaan hidastamaan, pysähtelemään, kiihdyttämään ja jarruttelemaan koko ajan, eli toisin sanoen, kun tie on tällainen nykystandardin mukaisesti kavennettu, täynnä hidastetöyssyjä ja liikennevaloja, ja nopeusrajoitukset vaihtelee koko ajan 30-60 välillä. Siitä tulee sekä palamis- että pienhiukkaspäästöjä: palamistuotteita jatkuvasta moottorin revittelystä ja pienhiukkasia jarruista, renkaista ja tien pinnasta.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

migri

Quote from: Larva on 09.06.2022, 19:55:59
Ketjun otsikko kuuluu: Bensan hinta yli kaksi euroa?

Villi veikkaukseni on, että ennen syksyä saamme muuttaa otsikon seuraavasti: Bensan hinta yli 4 euroa??
Kyllä. Dementikko Biden taustajoukkoineen ja kotimainen vihervasemmisto pitää huolen siitä että energian hinnat nousevat vielä rajusti. Talous tulee romahtamaan mutta hallitus kiimassaan pelastaa maailman ilmasto ei tätä näe vaan ottaa lisävelkaa niin kauan kuin sitä saa. Tampereella kun katselin ruokajonoa niin pituutta oli kertynyt jo huolestuttavasti. Samariini vaan miettii omaa ahteriaan ja tuollaiset tavallisen kansan ongelmat kuten energian hinta eivät kiinnosta.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Äpyli

Quote from: Larva on 10.06.2022, 07:01:05
Olet varmaan ihan oikeilla jäljillä. Mun parikymmentä vuotta vanha bensarohmu ainakin kuluttaa vähemmän 100-110 km/h välillä kuin kahdeksaakymppiä jurnuttaessa. Mutta se on painava auto, jossa on "vain" vajaa kolmelitrainen kone, eli massan liikkeelle saaminen hörppäisee eniten ainetta. Kunhan auton saa vauhtiin, se menee melkein omalla painollaan. Vanhemmat isokoneiset autot on tehty kulkemaan optimaalisesti sitä about satasen vauhtia.

Omat kokemukseni sekä 3.0 turbodiesel- että bensa-V6:sta vahvistavat tämän, olivat selkeästi optimoitu moottoriteille. Ajo-ominaisuudetkin oikeastaan alkoivat sieltä 80-90km/h vauhdista. No nyt on perheen bensa-V6 ollut kevään seisonnassa, kun ei sillä ole järkeä ajaa jos joutuu kaupungissa ym. pyörittämään. Työmatkat ajelen itse karvan verran alle 6l/100km säästäväisellä ajotyylillä kuluttavalla v. 2014 bensakäyttiksellä ja sekin tuntuu jo saakelin kalliilta.

Mutta mitenkäs voi rivikansalainen enää säästää työmatkojen bensakuluissa, alkaa optimointi olla työlästä. Työmatka-käyttökelpoiseen hybridiin investointi vaatisi pääomaa tai lainaa. Lainaa ei todellakaan huvita ottaa, ja tarvittavaa pääomaa ei löydy, lompsassa on ehkä pari koita ja homma-hihamerkki. Periaatteessa voisi kysäistä vaihtotarjouksen eli 2 rassia hybridiin, veikkaan että bensa-V6 ei ole kuuminta rautaa liikkeiden mielestä tällä hetkellä. Auto on "investointi"kohteena aina huono ja kallis vaihtoehto. Vanajan sanoin, uli-uli-uli-uli-u-u-uu.

Sähköpyörä olisi taloudellisesti järkevin vaihtoehto, mutta onhan se huonoilla säillä ja keleillä aika hapokasta menoa vedellä yli 20km siivua kun räntää tulee vaakatasossa naamaan. Lisäksi kolmivuorotyössä tämä kaikkien suosikki, iltavuorosta aamuvuoroon, voisi v-käyrää nostaa entisestään, kun ei ehtisi kunnolla nukkua. Voisi pian mennä pelikaani turbiiniin. Olen tässä jo haeskellut sellaista työtä jossa olisi etätyö ainakin osittain mahdollinen, eipä ole vielä tärpännyt.

Suosituksia sekä järkevistä hybrideistä että sähköpyöristä otetaan vastaan.

Tavan

Kuinka monta vuotta menee bensan nykyhinnoilla ja mediaani-ajokilometreillä, että sähköauto kuolettaa investointikulunsa?

Onko realistista, että tuon aikaikkunan puitteisiin ei mahdu sähköautoilun verottamisen nosto bensa-autoilun verotuksen tasolle?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Atte Saarela

#558
EU on kieltämässä uusien polttomoottoriautojen myynnin v. 2035, samalla hankaloittaa akkuihin tarvittavan litiumin tuotantoa, vaikka sähköautojen akut ovat muutenkin ehkä pahin pullonkaula siinä että voitaisiin siirtyä kokonaan sähköautoihin
Quote
Lithium producer Albemarle could be forced to close its plant in Germany if the European Union classifies the key mineral lithium as a hazardous substance that would change the way lithium is processed and stored, the company's chief financial officer has told Reuters.

The European Commission is currently reviewing and assessing a proposal from the European Chemicals Agency (ECHA) to classify lithium carbonate, lithium chloride, and lithium hydroxide as substances hazardous to human health. An EU committee is meeting early next month to discuss the proposal, while a final decision on the issue is expected toward the end of this year or early next year.

If the EU decides to include the lithium chemicals in the hazardous category, it would deal a blow to its own goals of becoming self-sufficient in batteries this decade and significantly raise the share of electric vehicles on the roads.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Major-Lithium-Producer-Could-Shut-German-Plant-Over-EU-Rule.html

Faidros.

Eilen ajoin matkaennätyksen kaasutankillisella, tasan 400km. Aamulla tankkasin 27,2€. Ei paha näinä pa-hinnoilla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mo

Ensi talvena bensan hinta 5€/l, ruuan hinta kaksinkertainen ja saa nähdä riittääkö sähköä ja lämpöäkään. Ja media toitottaa että se on hyvä juttu, ja Putinin syy. Saa nähdä tyytyykö kansa enää nurisemaan netissä. Mutta niinkuin Jussi sanoi, nyt pitää tehdä Vihreä Siirtymä ja samalla kurittaa Venäjää.

Tavan

Pakotteet paitsi satuttavat eurooppalaisia paljon enemmän kuin venäläisiä, myös tarjoavat poliitikoillemme kätevän syntipukin ja verukkeen passiivisuuteen ja käsien päällä istumiseen ja vihreän siirtymän ajamiseen käärmeenä pyssyyn.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Andy_81

#562
Otsikon voisi muuttaa 3 euroon, tälläkin viikolla hinta on ollut lähempänä 3 kuin 2 euroa.

Pistänyt merkille että työmatkan varrella olevalla kylmäasemalla hinta vaihtuu parikin kertaa päivässä. Ennen hinta oli vakaampi, tai sitten siihen ei niin kiinnittänyt huomiota kuin se viimeinen numero vain vaihtui, nykyään kun seilaa kymmenyksissä.


Jokuhan voisi exelöidä kuinka paljon bensa ja diesel on kallistunut oikeasti nettopalkkoihin nähden, että onko uskomista noihin ekonomistien väitteisiin. Samoin siihen muitakin hyödykkeitä vertailuun. Lähinnä elintarvike tai joku ruokakorin tyylinen vertailu. Autot, viihde, elektroniikka ja muu kulutustavara roimasti halvempaa kuin ennen. Sekä tuloverotus keventynyt, mutta taas muita lelli yms maksuja tullut lisää ja nettopalkka saattaakin olla pienempi kuin 20 vuotta sitten samasta brutosta. Pitäis huvikseen vertailla jossain välissä.
Ei jaksa googlailla sen enempää. Mutta kossu maksoi reilu 80mk ja bensa reilun 6mk litralta 2000 luvun vaihteessa. Just katoin vanhaa tilinauhaa vuodelta 2000, niin kta ollut vajaa 65mk. Nyt kossu 15€ ja bensa 2,5€.
Silloin en tunnin työllä saanut kossua edes bruttona. Nykyään saa melkein jo nettona (63% jää puhtaana käteen, vaikka veroprosentti 25,5 :o ), toki hieman iän, yms. mukana tullutta lisää, mutta tiiän mitä saisi uusi henkilö ja kyllä tunnin brutto reilusti enemmän kuin koskis. Paikallisessa pizzeriassa lätty maksaa joku 8-10€, viimeisinä markkavuosina sai 25mk. Ruuan hinnasta en osaa sanoa, kun Eukko käy kaupassa, mutta hinnat on noussut suhteessa alkoholiin ja muuhun enemmän. Niin bensa ei olekaan niin paljon kallistunut miltä äkkisiltään tuntuu, tai ehkä meillä oli joitakin vuosia bensa "halvempaa" mitä aiemmin, että nykyinen jyrkkä nousu tuntuu suuremmalta kuin oikeasti onkaan.
Toki kun suunta on ylöspäin ja ei auta vaikka kuinka pyörittelee ja vertailee.

sancai

Quote from: Äpyli on 10.06.2022, 10:53:53
Mutta mitenkäs voi rivikansalainen enää säästää työmatkojen bensakuluissa, alkaa optimointi olla työlästä. Työmatka-käyttökelpoiseen hybridiin investointi vaatisi pääomaa tai lainaa. Lainaa ei todellakaan huvita ottaa, ja tarvittavaa pääomaa ei löydy, lompsassa on ehkä pari koita ja homma-hihamerkki.
Sivusit tässä asiaa, mikä tulee lävähtämään meidän naamalle pian. Virallinen totuus on sitä mieltä, että kansalaisten pitää ostaa autorahoituksella yhä kalliimpia ja kalliimpia sähköautoja. Minullekin on moni naureskellut, että tietysti voi keskituloinen ostaa Teslan, kun ottaa matalakorkoisen rahoituksen ja jättää auton arvosta puolet viimeiseksi maksueräksi. Mutta mitä on tapahtunut, niin ensin Yhdysvalloissa ja nyt Euroopassa on aloitettu viimein agressiivinen korkojen nosto. Kuukausi kuukaudelta suomalaisilla on vähemmän rahaa laittaa autoon, koska korkokulut nousevat, vaikka he eivät kärsisi inflaatiosta mitenkään muuten. Nykyään alkaa olla taloudellisesti järkevintä ostaa auto käteisellä.

Yhdysvalloissa lyötiin jo ennätys, autot eivät ole miesmuistiin olleet näin kalliita keskituloiselle kuin nyt johtuen toimitusvaikeuksista, materiaalipulasta ja siitä, että tuotantolinjoja on suljettu sähköautokiiman takia. Tämän seurauksena myös käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet 50%, koska uudet ovat liian kalliita. Myös uusi innovaatio on keksitty, subprime-autolainojen johdannaismarkkinat. Mikä voisi mennä pieleen.

Larva

#564
On tämä kyllä ihan jäätävää menoa. Bensan hinta on viimeisen kuukauden aikana noussut noin 10 snt/vko ja loppua ei näy. Vielä on kuulemma tulematta hintoihin kesäajan "lomakorotukset", jolloin hinnat voivat oikeasti olla sen 3-4 e/l. Ihmettelen vaan että mikä tämän hinnan rakettimaisen nousun oikein selittää? Miksei hallitus puutu siihen, kun muuallakin puututaan?

Ja netissä jotkut ääliöt inisee, että suomalaiset on vaan tyhmiä lampaita ja maksaa mukisematta. Mutta minkäs teet, kun mikään, mitä laillisesti voi tehdä, ei auta! Mielenosoitukset, kansalaisaloitteet, adressit, nettikirjoittelut olipa sitten asialla vihainen tavan tallaaja tai asiantuntija, kaikilla hallitus vain pyyhkii perseensä. Olo on kuin yrittäisi pysäyttää tukkijunaa käsin. Päättäjillä ei ilmekään värähdä, vaikka enemmän ja enemmän porukkaa irtisanoutuu ja jää työttömäksi, koska ei ole rahaa käydä töissä. Leipäjonot pitenee, koska pienituloisilla viimeisetkin pennit menevät polttoaineeseen, että saa käydä töissä. Ei mitään vaikutusta. Mitä tässä voi tehdä muuta kuin kiltisti maksaa vaan, jos halua tehdä laittomuuksia? Seuraaviin vaaleihin on liian pitkä aika, Suomi tekee konkurssin ennen kuin hallitus vaihtuu. Ilmeisesti on niin, että suomalaiset kuolkoot kylmään ja nälkään, kunhan vaan Vihreä siirtymäTM toteutuu!!  >:(
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Mo

Quote from: Larva on 10.06.2022, 11:42:19
On tämä kyllä ihan jäätävää menoa. Bensan hinta on viimeisen kuukauden aikana noussut noin 10 snt/vko ja loppua ei näy. Vielä on kuulemma tulematta hintoihin kesäajan "lomakorotukset", jolloin hinnat voivat oikeasti olla sen 3-4 e/l. Ihmettelen vaan että mikä tämän hinnan rakettimaisen nousun oikein selittää? Miksei hallitus puutu siihen, kun muuallakin puututaan?

Ja netissä jotkut ääliöt inisee, että suomalaiset on vaan tyhmiä lampaita ja maksaa mukisematta. Mutta minkäs teet, kun mikään, mitä laillisesti voi tehdä, ei auta! Mielenosoitukset, kansalaisaloitteet, adressit, nettikirjoittelut olipa sitten asialla vihainen tavan tallaaja tai asiantuntija, kaikilla hallitus vain pyyhkii perseensä. Olo on kuin yrittäisi pysäyttää tukkijunaa käsin. Päättäjillä ei ilmekään värähdä, vaikka enemmän ja enemmän porukkaa irtisanoutuu ja jää työttömäksi, koska ei ole rahaa käydä töissä. Leipäjonot pitenee, koska pienituloisilla viimeisetkin pennit menevät polttoaineeseen, että saa käydä töissä. Ei mitään vaikutusta. Mitä tässä voi tehdä muuta kuin kiltisti maksaa vaan, jos halua tehdä laittomuuksia? Seuraaviin vaaleihin on liian pitkä aika, Suomi tekee konkurssin ennen kuin hallitus vaihtuu. Ilmeisesti on niin, että suomalaiset kuolkoot kylmään ja nälkään, kunhan vaan Vihreä siirtymäTM toteutuu!!  >:(

Mihinköhän hallitus vaihtuisi? Eiköhän Orpon johtama hallitus jatka ihan samalla linjalla. Ilmoitti jo hyvissä ajoin ettei ilmastotoimista tulla tinkimään piiruakaan. Vai luuleeko joku tosissaa että kok-sdp-vihr-rkp hallitus eroaisi millään tavalla tästä nykyisestä? Jotenkin usko persuihin tämän hulluuden pysäyttämisessä on mennyt. Jos jollain ihmeellä pääsevät hallitukseen, tekevät siellä niinkuin kokoomus käskee

Larva

Quote from: Mo on 10.06.2022, 12:17:10Mihinköhän hallitus vaihtuisi? Eiköhän Orpon johtama hallitus jatka ihan samalla linjalla. Ilmoitti jo hyvissä ajoin ettei ilmastotoimista tulla tinkimään piiruakaan. Vai luuleeko joku tosissaa että kok-sdp-vihr-rkp hallitus eroaisi millään tavalla tästä nykyisestä? Jotenkin usko persuihin tämän hulluuden pysäyttämisessä on mennyt. Jos jollain ihmeellä pääsevät hallitukseen, tekevät siellä niinkuin kokoomus käskee
Niin no, se vallan vaihtuminenkin taitaa olla toiveajattelua. Ihan sama ketkä siellä istuu niin saman kansan kurjistaminen milloin milläkin verukkeella jatkuu vaan. Ja kyllä vähän on foliopipoa kasvanut päähän sen suhteen, että onko meidän vaalit todella rehelliset, kun näyttää siltä että ihan sama miten ja ketä äänestetään niin samat naamat nousee päättäville palleille kerta toisensa jälkeen, tai jos välillä nouseekin eri naamat, niin silti mikään ei muutu.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Äpyli

Quote from: sancai on 10.06.2022, 11:40:06
Quote from: Äpyli on 10.06.2022, 10:53:53
Mutta mitenkäs voi rivikansalainen enää säästää työmatkojen bensakuluissa, alkaa optimointi olla työlästä. Työmatka-käyttökelpoiseen hybridiin investointi vaatisi pääomaa tai lainaa. Lainaa ei todellakaan huvita ottaa, ja tarvittavaa pääomaa ei löydy, lompsassa on ehkä pari koita ja homma-hihamerkki.
Sivusit tässä asiaa, mikä tulee lävähtämään meidän naamalle pian. Virallinen totuus on sitä mieltä, että kansalaisten pitää ostaa autorahoituksella yhä kalliimpia ja kalliimpia sähköautoja. Minullekin on moni naureskellut, että tietysti voi keskituloinen ostaa Teslan, kun ottaa matalakorkoisen rahoituksen ja jättää auton arvosta puolet viimeiseksi maksueräksi. Mutta mitä on tapahtunut, niin ensin Yhdysvalloissa ja nyt Euroopassa on aloitettu viimein agressiivinen korkojen nosto. Kuukausi kuukaudelta suomalaisilla on vähemmän rahaa laittaa autoon, koska korkokulut nousevat, vaikka he eivät kärsisi inflaatiosta mitenkään muuten. Nykyään alkaa olla taloudellisesti järkevintä ostaa auto käteisellä.

Yhdysvalloissa lyötiin jo ennätys, autot eivät ole miesmuistiin olleet näin kalliita keskituloiselle kuin nyt johtuen toimitusvaikeuksista, materiaalipulasta ja siitä, että tuotantolinjoja on suljettu sähköautokiiman takia. Tämän seurauksena myös käytettyjen autojen hinnat ovat nousseet 50%, koska uudet ovat liian kalliita. Myös uusi innovaatio on keksitty, subprime-autolainojen johdannaismarkkinat. Mikä voisi mennä pieleen.

Näin on. Ei minun järkeilyni riitä muuhun kuin siihen, että suuri kuva kotitalouksien kannalta näyttää nyt valitettavasti siltä, että EU:n ajama sähköautokiima tulee johtamaan kotitalouksien kasvaviin taloudellisiin ongelmiin. Kotitalouksien velkaantumisaste on kasvanut 2000-luvulla jatkuvasti samalla kun korkomenot ovat pysyneet matalana. Suomen pankin tilastoista voi todeta, että kotitalouksien velka (%, käytettävissä olevasta tulosta) on pysynyt yli 100%:n vuodesta 2007 alkaen. Korkomenot (%, käytettävissä olevasta tulosta) ovat olleet kuitenkin vuodesta 2010 alkaen alle 3%, vuodesta 2015 alkaen alle 2%. Korot ovat olleet matalalalla tasolla jo vuosikausia, ja siihen on totuttu. Eilen uutisoitiin, että EKP lopettaa arvopapereiden osto-ohjelmansa, ja korot tulevat nousemaan heinä- ja syyskuussa. Inflaation hillitsemisen vuoksi EKP aikoo nostaa korkoja myös jatkossa.

Eli suomeksi, EU-sähköautokiimalla halutaan velkaannuttaa jo raskaasti velkaantuneita kotitalouksia yhä pidemmälle ja pidemmälle. Oletan että suurimmalla osalla taloutta pyörittävistä kotitalouksista ei ole laittaa tarvittavaa summaa käteistä sähköautoon, vaan kotitaloudet joutuvat turvautumaan velanottoon. Inflaation vuoksi säästäminenkin on perin hankalaa. Inflaation kourissa ja korkojen noustessa sitten sähköautoja ostamaan, eli siirtämään velkarahaa kymmeniä miljardeja kotitalouksilta kansainvälisille autojäteille... Niin. Mikä voisi mennä pieleen. Kiitos EU, kiitos vihreä loikka.



Uuno Nuivanen

QuoteOngelmien nouseminen esiin

Suuren harppauksen toteuttamisessa ilmenneet ongelmat alkoivat tulla esiin jo vuoden 1958 syksyllä. Peltoja jäi viljelemättä, koska maatyöläiset oli määrätty avustamaan teräksentuotantoa ja rakennushankkeita. Ruokapulaa alkoi esiintyä. Seuraavan talven aikana Mao ja kommunistipuolueen johto kohtuullistivat hieman hurjimpia kasvutavoitteita, mutta ne pysyivät edelleen epärealistisen suurina. Eräiden tutkijoiden mukaan tavoitteita muutettiin vain "fantastisista mahdottomiksi", eikä kasvavaa nälkäkatastrofia tiedostettu maan johdossa. Kaupunkien ruokkimiseksi ja ruokaviennin mahdollistamiseksi kommuunit määrättiin maaliskuussa 1959 luovuttamaan kolmasosa sadostaan valtiolle, mikä oli suurempi osuus kuin ennen. Tuotantoaan liioitelleet kommuunit joutuvat luovuttamaan suhteellisesti vieläkin suuremman osuuden, jopa kaiken viljansa. Ruokapulan väitettiin johtuvan vain viljelijöiden harjoittamasta viljan kätkemisestä, joten viljan pakko-ottoja pyrittiin tehostamaan.[15]

Vuoden 1959 keväällä ja kesällä aloitettiin pieni korjausliike. Kaikkein fanaattisimpia puoluekaadereita pyrittiin hillitsemään, ja asunnot ja kodin irtaimisto määrättiin palautettaviksi kommuunien asukkaiden omaan omistukseen. Tilanne kuitenkin muuttui, kun elokuussa 1959 Kiinan puoluejohdon Lushanin konferenssin aikana puolustusministeri Peng Dehuai esitti Maolle suuren harppauksen ongelmia ruotineen kirjeen. Mao tulkitsi Pengin arvostelun itseensä kohdistuneeksi juonitteluksi ja tuomitsi Pengin "oikeistolaisena". Peng syrjäytettiin asemastaan, ja Mao palasi puolustelemaan alkuperäistä politiikkansa. Puolue käynnisti välittömästi uuden valtaisan oikeisto-opportunismin vastaisen kampanjan, minkä vuoksi kukaan ei uskaltanut vähään aikaan arvostella suuren harppauksen toteutusta. Kommuuneissa palattiin aiempaan komentoon ja keväällä määrätyt lievennykset kollektivisoinnissa kumottiin saman tien. Harva tavallisista kiinalaisista uskoi enää suureen harppaukseen, mutta sitä jatkettiin rangaistusten pelossa vielä hyvän aikaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suuri_harppaus

Dangr

Aina on päivitelty bensan hintaa. Se ei ole koskaan ollut sopiva ja kaikki ovat varmaan arvanneet että se ei halpene. Ja siksi ihmettelen että ihmiset eivät ole varautuneet siihen. Ostetaan isotonttinen talo jostain syrjästä, kallis ylläpitää ja kuluttava auto. Pienikulutteisia autoja on kuitenkin saanut jo pitkään ja ne kaikki eivät ole mitään koirankoppeja.

Itse asuntoa ostaessani katsoin paikan että kaupat on lähellä ja kevyenliikenteen väylästö on taaja. Kanssahompanssit ovat naureskelleet citypellelle jolla ei ole hehtaarin pihaa jne., mutta on tästä etunsa. Tästä pääsen nopsasti pyörällä niin kaupunkiin muualle. Useasti nopeammin kuin autoilevat kanssahompanssit. En edes muista koska viimeksi tankannut auton.

Iso osa keleistä sallii kevyenliikenteen huhti/syyskuun välillä mainiosti. Ja loppuosa onkin pukeutumiskysymys. Ja kuten @Hae-won todisti, niin mediaanimatka töihin on yllättävän lyhyt.

Nykyisillä sähköpyörillä pääsee mukavasti ja nopeasti pidemmänkin matkan. Ajan lisäys autoiluun ei aina ole liiallinen. Autolla keskinopeus on loppujenlopuksi taajama-alueella aika pieni, pyörä voittaa usein kun ei joudu jäämään valoihin ja ruuhkiin.

Ja jos ei ole sähköpyörää, niin amazonista saa jo olemassaolevaan pyörään täydellisen asennussarjan alta 500e. Sähkömopolla pääsee vielä nopeammin ja vaivattomammin.

Purnaus ja päivitteleminen ei muuta mitään. Ongelman kiertäminen auttaa. Ja vielä kun muistaa että joka bensalitraa kohti pitää tienata liki vitonen. Ja joka bensalitrasta menee hallitukselle yli euro käytettäväksi.

https://www.amazon.de/Electric-Bicycle-Conversion-Kit/s?k=Electric+Bicycle+Conversion+Kit

https://akulla.fi/tuote-osasto/sahkomopot/

Lapsia, tavaraa?
https://www.tavarapyora-asiantuntija.fi/webshop.php?location=^2-py%C3%B6r%C3%A4inen%20laatikkopy%C3%B6r%C3%A4t

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT