News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pörssiyhtiö Finnairin valtiontuki

Started by ApuaHommmaan, 18.05.2020, 23:49:41

Previous topic - Next topic

ApuaHommmaan

Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

ApuaHommmaan

Tämänhetkinen Finnairin markkina-arvo on 420 miljoonaa. Ilman 700 miljoonan tukea se siis olisi konkursissa käytännössä välittömästi.

https://www.kauppalehti.fi/porssi/porssikurssit/osake/FIA1S
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Luotsi

Quote from: ApuaHommmaan on 18.05.2020, 23:49:41
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Juuri näin. Pörssiyhtiöltä oikea tapa olisi ollut osakeanti markkihintaan - jonka pääomistaja olisi tietysti voinut sitoutua kokonaisuudessaan.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Goman

Quote from: ApuaHommmaan on 18.05.2020, 23:49:41
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Jaa että Finnairista 100% valtionyhtiö ? .  Kokemukset 100% valtionyhtiöistä eivät ole kovin hääppöiset. Ovat pikemminkin pohjattomia kaivoja verovaroille. Mikään 100% valtiollinen lentoyhtiö ei ole pärjännyt markkinoilla.

"Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna."    Jaa, mitkä voitot ??   Eipä ole Finnair pahemmin voittoa tehnyt, sen huonompaa tuottoa pääomalle ei juuri löydy.


ApuaHommmaan

#4
Quote from: Goman on 20.05.2020, 10:32:47
Quote from: ApuaHommmaan on 18.05.2020, 23:49:41
Valtio omistaa Finnairista 55%. Nyt valtio tarjoaa tissiä 700 miljoonalla.

Samalla Finnair ilmoittaa, että pörssiyhtiönä se ei ota vastaan käskytyksiä 700 miljoonan tuesta huolimatta.

Tuki oli suuri virhe. Oikein toimittuna Finnair olisi päästetty konkkaan, ja osa toiminnasta lopetettu. Tämän jälkeen valtio olisi pumpannut vaikkapa 500 miljoonaa ja ottanut omistukseen koko Finnairin.

"Finnair torppaa vihjailun valtiontuen ehdoista: Pörssiyhtiönä teemme päätöksemme itse "
https://yle.fi/uutiset/3-11357937

Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna.

Jaa että Finnairista 100% valtionyhtiö ? .  Kokemukset 100% valtionyhtiöistä eivät ole kovin hääppöiset. Ovat pikemminkin pohjattomia kaivoja verovaroille. Mikään 100% valtiollinen lentoyhtiö ei ole pärjännyt markkinoilla.

"Voitot yksityistettynä ja tappiot sosialisoituna."    Jaa, mitkä voitot ??   Eipä ole Finnair pahemmin voittoa tehnyt, sen huonompaa tuottoa pääomalle ei juuri löydy.

Pörssiyhtiön osakkeet voi aina laittaa myyntiin.

Tässä tapauksessa: 1) Finnair on konkurssikypsä. 2) Valtio lahjoittaa pörssiyhtiölle 700 miljoonaa euroa.

Oikein: 1) Finnair on konkurssikypsä. 2) Valtio huomaa, ettei ole hyvä homma. 3) Valtio liudentaa aiemman omistuksen pois tavalla tai toisella, ja sitä kautta pumppaa rahat Finnairiin. 4) Valtio alkaa miettiä olisiko hyvä laittaa pörssiyhtiö Finnairin osakkeita myyntiin.

Nykytilanne on äärimmäisen korruptiivinen, ja tarjoaa Finnairille kohtuuttoman kilpailuhyödyn markkinoilla.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Golimar

Valtio pumppaa veronmaksajien rahaa ( tai velkarahaa jonka vero-orjat maksavat) Finnairiin koska toisten raha ei ole omasta pussista pois ja Finnairista löytyy politrukeille hyviä kampaviinerin mässytyspaikkoja +20 k€ kuukausipalkalla. Win-Win-tilanne politrukeille. Vero-orja maksaa lystin.

Irwin Goodman - Haistakaa paska koko valtiovalta
https://www.youtube.com/watch?v=kjAqhwa9ATg

repo

Vieläköhän Finski lentää suomalaisten eläkerahoilla? Ainakin parikymmentä vuotta sitten finskin lentsikat eivät olleet finskin vaan mm. eläkeyhtiöiden ja saattoi siellä olla myös erään wihurin tmv. rahaa finskin siivissä kiinni. Tätä taustaa vasten valtion pääomitus- tai tukiperseily on hieman paremmin ymmärrettävää. Finski on eräänlainen pankki ja sen kädessä "too-big-to-fail" -kortti.

Ja tietenkin koneiden markkinahinnat ovat nyt vähän huonot ymmärrettävistä syistä ja...

QuoteKiinan valtiosta tulee Norwegianin suuromistaja

Lentoyhtiö Norwegian kertoo, että kiinalaisesta lentokoneiden leasingyhtiö Boc Aviationista tulee sen suuromistaja. Yhtiö on Kiinan valtion omistama.
[...]

Norwegianin tiedotteen mukaan velkojen uudelleenjärjestely on saatu tänään päätökseen. Järjestely on ehtona sille, että Norjan valtio lainaisi Norwegianille vajaat kolme miljardia kruunua.

Leasingvelkojen muuntaminen johti siihen, että BOC Aviation saa haltuunsa lähes 13 prosenttia Norwegianin osakkeista. Leasingyhtiöillä ei yleensä ole halua pysyä pitkään omistajina lentoyhtiöissä.
Ilta-Sanomat, 20.5.2020

Tiedä sitten miten pitää paikkansa vallanmedian tarjoilema tieto ettei leasingyhtiöillä yleensä ole halua pysyä pitkään omistajana lentoyhtiössä. Mitä sanottiin kiinalaisesta rahasta ja vaikuttamisesta vielä vuoden vaihteessa?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Venne

Huoltovarmuuden takia valtiolla on oltava lentokoneita, jotta Suomeen voidaan kuljettaa tavaraa kriisin sattuessa. Tämä on täysin perusteltua. Metsään menee siinä kohdassa kun mukaan sekoitetaan massaturistiliikenne ja tienaaminen.

Huoltovarmuuslentokapasiteetin takia valtion pitää verottaa ja se on ok. Kun lennoilla sen sijaan tehdään bisnestä ja skeidan osuessa tuulettimeen otetaan veromaksajilta ja ja maksetaan pääomasijoittajille, on puurot ja vellit sekaisin. Mutta se nyt on maan tapa, kun jokainen tämän kriisin käänne paljastaa.

Lopuksi näillä rahoilla palkataan ulkomaista työvoimaa ja otetaan lisää valtion piikkiin velkaa että voidaan maksaa työttömäksi joutuneelle lentohenkilökunnalle korvauksia.

Roope2


Flighforum.fi:llä on keskusteltu Alitalia-lehtoyhtiöstä

Seppo Kolehmainen

Nöyrä pyyntö: Voisiko joku Flightforumin "juristiosaston" edustaja kertoa meille maallikoille muutamalla sanalla sen, mikä EU:ssa on kiellettyä valtion avustusta ja mikä sallittua. Referenssi on tietenkin Alitalia, mutta sitä ei meistä monikaan tiedä, millä kriteereillä avustusten laillisuus määräytyy...

Mikko Tuomi

Kyse on ns. "Isomman oikeus"-laista. Se on kirjoitettu EU lainsäädäntöön, pitkälti sinne rivien väliin.

...

Seppo Kolehmainen

...

Meillä on paljon opittavaa Italialaisilta. Katolisuudessa saa synnit anteeksi kun välillä käy ne tunnustamassa. Sama pätee tietysti Alitalian johtajiinkin. Ovat varmaan jo tulleet hyvänpäivän tutuiksi pastoriensa kanssa. Se käytäntö antaa uskomattoman paljon voimaa ja itsetuntoa meihin yltiölainkuuliaisiin protestantteihin verrattuna. Joudumme kantamaan syntitaakkamme ikuisesti emmekä uskalla rikkoa sääntöjä. Tämän takia häviämme aina nämä henkien taistelut ja olemme tuomitut olemaan ikuisesti maksumiehiä.     


Ilkka Mäkelä

Alitalian kansallistamissuunnitelmat joudutaan pysäyttämään hetkeksi, koska EU:n kilpailukomissaari Margarethe Verstager on ilmoittanut Italian hallitukselle, että tämänhetkinen Alitalia-suunnitelma ei ole hyväksyttävissä ja tarvitaan uusi suunnitelma.

EU-komissio ei normaalioloissa hyväksyisi hallituksen kansallistamissuunnitelmaa, mutta italialaiset luulivat, että koronakriisin johdosta EU:n hyväksyntä olisi taattu käytännössä mille toimenpiteille tahansa.

...

Ryanairin O´Leary aikoo tässäkin tapauksessa mennä oikeuteen, toisinsanoen EU-tuomioistuimeen haastamaan Italian valtion laittomasta valtionavusta Alitalian pelastamiseksi. O´Learyn mukaan Italian hallitus käyttää "Pohjois-Korean tyylisiä sääntöjä" pelastaakseen lentoyhtiönsä, lisäten, että hän yrittää keskustella Italian pääministerin kanssa italialaisesta "protektionistisesta asenteesta".


https://www.flightforum.fi/topic/30959-italia-antaa-alitalialle-300-miljoonaa-euroa-lis%C3%A4%C3%A4-lainaa/?page=3
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Golimar

Valtio ottaa pikavipin veronmaksajien piikkiin ja taas on hyväveljien hillotolpat pelastettu.

Quote

Sijoittajien huoli kasvaa, miten pitkään Finnairin rahat riittävät osakeannin jälkeen – Analyytikko laski auki vaikean tilanteen

Lentoyhtiö Finnair keräsi annilla 500 miljoonaa euroa rahaa. Yhtiön ja sen omistajien suuri huoli on, että rahat eivät lopu uudelleen. Analyytikko laski, kuinka kauan Finnairin kassa kestää.

Koronan aiheuttamien sulkutoimien aikana Finnairin kassavirrat ovat olleet karmean tappiollisia. Tästä syystä monet sijoittajat odottavat uutta osakeantia jo muutaman kuukauden päästä. Nyt lentotoimintaa laajennetaan vähitellen, mutta siinä varmaa ovat vain kasvavat kulut.

X
Olemme varanneet tämän jutun vain tilaajille.

X

https://www.arvopaperi.fi/uutiset/sijoittajien-huoli-kasvaa-miten-pitkaan-finnairin-rahat-riittavat-osakeannin-jalkeen-analyytikko-laski-auki-vaikean-tilanteen/320a09ce-bcb8-4c1b-b6dd-6262d9c06b0d

stefani

Uutinen Finnairin johtajan palkankorotuksista sopisi kai rappioketjuun, mutta kun täällä sattumoisin on tämä Finnair-ketjukin jo, niin laitetaan tänne sitten:

https://yle.fi/uutiset/3-12182572

Quote
Finnairin ja NoHo Partnersin pomojen tulot kasvoivat koronakriisin keskellä – samana vuonna työntekijöitä vähennettiin ja valtio tuki

Quote
Koronakriisin myötä tuhannet suomalaiset joutuivat ravintola- ja matkailualalla irtisanotuiksi tai lomautetuiksi, mutta alan suurimpien yritysten johtajien tilipusseissa tilanne näkyi vaihtelevasti. Samaan aikaan yhtiöt ovat saaneet valtiolta tukia toimintansa ylläpitämiseksi pandemian kurimuksessa.

Valtionyhtiö Finnairia johtavan Topi Mannerin tulot nousivat koronakriisin keskellä neljänneksellä. Hän tienasi verotettavia ansio- ja pääomatuloja viime vuonna yhteensä noin 1,3 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin luku oli 1,035 miljoonaa euroa. Nousu on tapahtunut ansiotulojen voimin.

Miksi tämä on tällaista? Jotkut ovat asemissa, joissa voivat hiljalleen kasvattaa rohmuamansa rahan määrää? Mihin nuo edes tarvitsevat noin paljon rahaa?