News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Valtiontalouden tarkastusviraston kikkailua

Started by Kokoliha, 21.03.2021, 20:09:47

Previous topic - Next topic

ApuaHommmaan

Quote from: Mika on 16.06.2021, 13:58:47Voi olla, että Yli-Viikarille etsitään tehtävä jossain toisessa virastossa, tai sitten hänet siirretään VTV:ssä "erityistehtäviin", kuten sivuraiteelle joutuneille henkilöille usein tehdään. 

Pääylijohtajaa voi konsultoida itseään miten henkilö voidaan siirtää täydellä palkalla olemaan tekemättä mitään yhteisestä sopimuksesta.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Faidros.

Quote from: Nuivinator on 16.06.2021, 13:55:04
Minua muuten edelleenkin kiinnostaisi tietää, minkä takia Yli-Viikari ja Koiranen ostivat sen yhden ex-työntekijän hiljaiseksi. Siis sen, jolle maksettiin palkkaa ilman työvelvoitetta.

Kuka ei haluaisi nostaa virkamiehen palkkaa, jos voi viettää aikaa samalla etelän hiekkarannalla, cuba libreä siemaillen? 8)

Elikkäs, suu tukkoon valden varoilla! Suomi on maailman vähiten korruptenuin maa! ;D

Karpo @Matias Turkkila asialle?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Pro life

Quote from: Mika on 16.06.2021, 13:58:47
Quote from: Faidros. on 16.06.2021, 06:30:25
Tytti Yli-Viikari voi palata VTV:ssä ylijohtajan virkaan, vaikka hän joutuisi pois pääjohtajan paikalta

Teoriassa, mutta ei taida käytännössä olla ihan noin yksinkertaista. Ylijohtajan virka on korkea esimiestehtävä, eikä sellaiseen oikein voi istuttaa henkilöä, joka on osoittautunut täysin epäsopivaksi minkäänlaiseen luottamustehtävään, ja jonka lähtöä VTV:stä koko henkilökunta odottaa.  Voi olla, että Yli-Viikarille etsitään tehtävä jossain toisessa virastossa, tai sitten hänet siirretään VTV:ssä "erityistehtäviin", kuten sivuraiteelle joutuneille henkilöille usein tehdään.  Sitten vain odotetaan, kuinka kauan Tytin pokka kestää jatkaa niissä tehtävissä. 

Sopiva seuraamus Tytille olisi potkut.  Ei ole mitään järjellistä perustetta sille, että valtion viroissa pitäisi olla pomminvarma työsuhdesuoja, etenkään ylimmän johdon tehtävien osalta.  Suomessa tosin tähän on pitkät perinteet.  Monilla on vielä muistissa KTM:n kansliapäällikkö Buntta Wahlroos, jonka tavoitti virka-aikoina 80-luvulla kaikkein varmimmin Pata-ässästä dokaamasta.

Toisaalta valtion on sijoittanut Yli-Viikariin melkoisesti veronmaksajien rahaa. Hänellä on nyt laaja kansainvälinen verkosto ja hän puhuu sujuvaa ranskaa ja osaa ehkä jo maalata itse naamansa. Kyllä sieltä nyt joku johtajan paikka pitäisi järjestää kokeneelle naiselle. Puljussa on jo ennestäänkin niin monta johtajaa, että yksi lisää tuskin maata kaataa.

QuoteVaihtuvuus VTV:llä on pientä ja meillä tehdään pitkiä työuria. VTV tarjoaa vakaata työelämää ja virkasuhteet ovat pääsääntöisesti vakituisia.

VTV:llä pääsee monipuolisesti kehittämään toimintaa ja kehittymään myös itse. Tarjoamme runsaasti mahdollisuuksia laajentaa ja syventää omaa osaamista.

Viihtyisissä ja moderneissa toimitiloissamme Ruoholahdessa töitä tehdään nykyaikaisilla työvälineillä ja tietojärjestelmillä. Laajat etätyömahdollisuudet ja liukuva työaika mahdollistavat joustavan työnteon.

https://www.vtv.fi/vtv/ura-vtvlla/

;D

QuoteOn lottovoitto syntyä maahan, jossa vaalirahoitusta valvotaan!
https://www.vtv.fi/blogit/on-lottovoitto-syntya-maahan-jossa-vaalirahoitusta-valvotaan/

;D Toki on pikkuisen suurempi lottovoitto päästä VTV:n pääjohtajaksi.

Jne jne. VTV:n sivusto on varsinainen huumoripläjäys. Mutta joo, potkut ja porttikielto, ehdottomasti, mutta olisivat suuri yllätys.

JoKaGO

Quote from: Lalli IsoTalo on 16.06.2021, 14:04:30
Quote from: ikuturso on 16.06.2021, 00:22:50
Paras hyvitys on Jerusalemin hotelli, jonka on joku toinen varannut ja hyvitetty yli 1300 euroa ilman kuittia.

Laskuista voi pyytää (esim. hotellilta) kopion, jos alkuperäinen kuitti on kadonnut. Jos se ei onnistu, kirjanpitovelvollinen voi itse laatia asianmukaisesti varmennetun tositteen.

Kyllä minä olen saanut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana useitakin (siis yhteensä luokkaa 10kpl eli noin kerran viiteen vuoteen) kuluja laskutetuksi firmalta ilman kunnon kuittia. Taksi Jakartassa (summa kirjoitettiin sanomalehden kulmaan ja repäistiin mulle), taksi Caracasissa (ei mitään kuittia) ja nyt viime aikoina meidän sponssaamien Euroopan valtioiden tietullit, joista ei saa aina kuittia (paperi loppu tms.). Kiinassa ja Kanadassa (ainakin ennen) sai kuitin haluamalleen summalle  :o , ja Venäjällä noin toimii vieläkin, kuitin kirjoittajia, joilla on leimasin, löytyy.

Pointti on siinä, että ei porsastele. Jos vaadittu tositteeton kulu on järjellä perusteltavissa, ei verottaja(kaan) asiaan puutu. Koskaan en ole kokeillut kepillä jäätä enkä kokeile! Kavallus kannattaa vasta, kun summa on vähintään kuusinumeroinen ja ensimmäinen numero on lähellä ysiä.
Tappiolle en ole silti koskaan jäänyt korvattavien matkakustannusten kanssa minäkään.

Nuo Yli-Viikarin ja Marinin sikailutkin olisi jäänyt paljastumatta, jollei kyseessä olisi ollut aivan suhteettoman suuri kupru. Ja tietenkin joku suoraselkäinen, joka asiasta on "vuotanut" (siis tehnyt niin, kuin jokaisen asiasta tienneen olisi pitänyt), ei ole pystynyt sulattamaan noin poskettomia sikailuja.

Hyviä pointteja täällä. Mätää on vielä paljon pinnan alla ja toivottavasti Jarno Liskillä riittäisi voimia tonkia tunkiota lisää.

[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Torspo

Quote from: JoKaGO on 16.06.2021, 19:46:09
---
Kyllä minä olen saanut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana useitakin (siis yhteensä luokkaa 10kpl eli noin kerran viiteen vuoteen) kuluja laskutetuksi firmalta ilman kunnon kuittia. Taksi Jakartassa (summa kirjoitettiin sanomalehden kulmaan ja repäistiin mulle), taksi Caracasissa (ei mitään kuittia) ja nyt viime aikoina meidän sponssaamien Euroopan valtioiden tietullit, joista ei saa aina kuittia (paperi loppu tms.). Kiinassa ja Kanadassa (ainakin ennen) sai kuitin haluamalleen summalle  :o , ja Venäjällä noin toimii vieläkin, kuitin kirjoittajia, joilla on leimasin, löytyy.

Pointti on siinä, että ei porsastele. Jos vaadittu tositteeton kulu on järjellä perusteltavissa, ei verottaja(kaan) asiaan puutu. Koskaan en ole kokeillut kepillä jäätä enkä kokeile! Kavallus kannattaa vasta, kun summa on vähintään kuusinumeroinen ja ensimmäinen numero on lähellä ysiä.
Tappiolle en ole silti koskaan jäänyt korvattavien matkakustannusten kanssa minäkään.
---
Sori vähän menee ot:n puolelle. Kaikki kuitittomat kuluni on hyväksytty mukisematta, koska olen ollut varsin paljon maissa, missä jokainen autollinen kaveri on taksi, ja täysin kielitaidoton kuski osaa hädintuskin matkustajan itse hänen navigaattoriin kirjoitetun osoitteen perusteella perille tai paperille kirjoitetulla osoitteella. Joka toisessa kadunkulmassa huudellaan ohikulkijoille tietävätkö he tämän osoitteen. En edes yrittänyt pyytää näiltä kuitteja ensimmäisten oppituntien jälkeen. Kaikki kulut olivat perusteltuja ja isoin taisi olla noin 40 euroa. Esimiehille totesin, että jos ei kelpaa voivat itse tulla käteisellä maksamaan nämä kulut ja keräämään kuitit. Sadalla eurolla näissä maissa olisi joutunut istumaan kymmenen tuntia taksissa.

Lähin maa missä minulle on tarjottu tuota minkä summan haluat kuitille on Saksa. Kuten JoKaGo mainitsi, kun homma on täysin summien mukaista ja mitään sikailua ei ole mukana, mitään kysymyksiä ei ikinä tullut.

Lallille kommentti: Hotellit väljemmän kirjanpidon maissa kirjoittavat pyynnnöstä juuri sellaisen kuitin kuin pyydät. Itse pyydän omat kulut omalle kuitille aina ja majoituskulut toiselle. Olen nähnyt tätä hotellikuittipelleilyä aivan tarpeeksi, pidetään yksi palaveri oman hotellin kabinetissa ja sisällytetään sen laskuun kaikki omat kulut viikon reissulta samalle kuitille, eli minibaari, pyykinpesu, huonepalvelut ja vielä matkamuistot paikallisen jobbarin hommaamana suoraan huoneeseen. Kuitissa lukee vain ruokatarjoilu kabinettiin tai esim. videotykin vuokra. Jälkeenpäin jos joku ulkopuolinen kyselee menoista he toimittavat täysin saman kuitin kuin minkä itse pyysit. Toit businesta ja toivovat sitä lisää, kun taas ulkopuolinen kyselijä taas todennäköisesti veisi sitä liian pedanteilla kuiteilla.

ikuturso

Quote from: Pro life on 16.06.2021, 14:51:01
Toisaalta valtion on sijoittanut Yli-Viikariin melkoisesti veronmaksajien rahaa. Hänellä on nyt laaja kansainvälinen verkosto ja hän puhuu sujuvaa ranskaa ja osaa ehkä jo maalata itse naamansa. Kyllä sieltä nyt joku johtajan paikka pitäisi järjestää kokeneelle naiselle. Puljussa on jo ennestäänkin niin monta johtajaa, että yksi lisää tuskin maata kaataa.

Ehdotan kesärannan siivous- ja emännöintiryhmän johtajaa.

Sinne tarvitaan vähän ryhtiä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Ajatolloh

Quote from: Torspo on 16.06.2021, 06:31:40
Virkamatkat yhteensä 187 369 €. Matkojen kesto 327 vuorokautta.

Miten ihmeessä on mahdollista porsastella päivässä keskimäärin 573 €?

Maailmalla 4-5 tähden hotellit ovat suunnilleen 200 €/yö. Usein vielä isännät kustantavat ateriat ja hotelleissa aamiainen kuuluu hintaan. Tuollaiseen vuorokausikulutukseen pääsee vain täysin poskettomalla porsastelulla, tarvitaan sviittejä, huonepalvelua ja businesluokan lentoja että tuohon pääsee.

Olen matkustanut työn puolesta yhteensä useamman vuoden, eli tiedän hyvin paljonko rahaa palaa päivässä jos vähänkään käyttää harkintaa.

Totta, maailmalla pääsee varsin hyvään hotelliin jo 200 egellä yö.

Nyt pitäisi vielä jaksaa tarkistaa, mistä tuo Kiurun lukema "327 vuorokautta" on peräisin. Onko se maksettujen päivärahojen tai "matkakulupäivien" määrästä? Siellähän joukossa edullisempaa kotimaan "matkailua" eli taxireissua kampaajalle tai Itäkeskuksesta milloin jonnekin koska "kiireinen aikataulu". Ne on kuitenkin aika halpoja, se kotimaan päivärahakin oli virkamiestasoa eli joku 63 egee.

Mitä yritän sanoa on se, että jos osakin noista 327 vuorokaudesta on reilusti alle 573 egen/vrk kotimaan reissuja - niin sehän tarkoittaa että silloin kun Tytti on ulkomaille lähtenyt, ei 573 egee/vrk riitäkkään! Tytti ei ole lentänyt businessaluokassa (C) vaan ykkösluokassa (Executive Class) silloin kun sellaista on tarjolla jne.

Hotellit maailmalla löytyy siitä listasta minkä linkkasin. En jaksanut kaikkia tarpoa läpi mutta ei siellä silmään ainakaan osunut mitään Shangri-La-la-laalattia vaan sellaista peruspisnes neljäntähden Novotelliä.

Jonnekin sitä rahaa on mennyt perkeleesti ulkomaanreissuilla, jos kerta hotelliinkaan ei ole saatu upotetuksi kuin "vain" 140-200 e/vrk.

Ei niitä ykkösluokan/executive classin tikettejäkään tahdo saada kuin long hauler reitteihin eli rapakon taakse tai syvälle Aasiaan. Euroopan lennot joutuu kärvistelemään business classissa. Mikä tietysti jotain maksaa mutta ei se nyt vielä mitään kallista ole.

Täällä jengi näkyi luennoivan, kuinka ovat käyneet jossain persehikistaniassa eivätkä ole kuitteja pyydelleet 40 egen taksimatkasta. Voihan niinkin peliä pelata, mutta ymmärtäkää nyt hyvä ihmiset, että tällä ihmisellä:

a) puuttuu kuitteja satojen eurojen hotellilaskuista

b) tämän ihmisen pitäisi olla jämptiyden perikuva eli se vitun kuitti on joka asiasta ole missä persestanissa lystäät...esimerkkiä tuollaisen kyttäysviraston pääjohtajan pitäisi kyetä esittämään ja joukkoja johdetaan tässäkin lajissa edestä

Periaatteessa asia on niin, että verottaja voi evätä kuitittoman kulun Näin minulle ainakin aikoinaan ison firman iso ja mahtava kirjanpitäjä-verokonsultti opasti, jolla oli liksaakin xxxxx egee (5 numeroinen) kuussa. Kai se nyt jotain tiesi?

Järjissään olevassa firmassa sitä kuittia kiusataan työntekijöiltä riittävällä tarmolla. Varmaan jotain poikkeuksia voidaan tehdä kun käy käpy, mutta jos linjaksi otetaan tytti-soromnoo linja, niin varmaa on, että siellä on välittömästi Ville-Petterit tulossa reissuistansa "puolet kuiteista hukassa ku ei vittu kiinnostanut". Siksi ainakin niissä firmoissa - joissa minä olen duunannut ja joissa on särmä taloushallinto - ei mitään nönnönöö juttua oikein jakseta kuunnella kuittien hukassa olemisista.

ApuaHommmaan

Se ja sama isommassa kuvassa.Liittovaltio on ovella.

Italian virkamiehistä hyvinkin suuri osa lyönee Tytin laudalta. ;D
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Ari-Lee

Quote from: ikuturso on 16.06.2021, 22:01:35

-i-

MIten niin ryhtiä? Tarkoitat, että siellä ei silloin enää siivota eikä emännöidä vaan tehdään jotain kivoi juttui; meikkaillaan ja matkustellaan, ja ennenkaikkea pannaan raha menemään. Keltä se ois pois?
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Hiiden hirvi

Quote from: JoKaGO on 16.06.2021, 19:46:09
Kavallus kannattaa vasta, kun summa on vähintään kuusinumeroinen ja ensimmäinen numero on lähellä ysiä.

Mielestäni kavallus ei kannata tuollakaan tasolla. Jos jää kiinni, rangaistus on yleensä suhteutettu rikoshyötyyn. Todella suuria summia kavallettaessa pitää varautua uuden henkilöllisyyden luontiin ja piileskelyyn. Jotkut Wirecardin kavallukseen osallistuneista saivat puhallettua kymmeniä miljoonia, yksi lavasti kuolemansa Filippiineillä ja piileskelee nyt siellä. Epäilen vahvasti onko onnellinen mies tuossa tilanteessa.

Lahjuksen otto kannattaa vielä vähemmän, erityisesti länsimaalaiselle. Täytyy muistaa että kun suostuu ottamaan lahjuksen on samantien itse koukussa ja altis kiristykselle. Rahaa pitäisi saada kerralla niin paljon että voi kadota, hankkia uusi henkilöllisyys (missä altistuu lisäkiristykselle yms.) ja varautua loppuelämän piileskelyyn. Vapauden menetys on yhtä varma kuin vankilassa. Tein suurimman osan työuraani, reilusti yli 20 vuotta, maissa missä bisneksen tekeminen perustui suuresti lahjontaan. Suurin minulle tarjottu 'lahja' oli arvoltaan n. 300 tuhatta euroa. En ottanut, enkä olisi ottanut isompaakaan summaa.

Toisaalta arabimaissa havaitsin että pohjoiseurooppalainen rehellisyys on arvostettu ominaisuus juuri tuon siellä kaikkialla rehottavan korruption takia. "Brutal honesty" on hyvä tavaramerkki ja sillä saa nopeasti vastuuta sekä hyvän palkan. Ja voi oikeutetusti nauttia työnsä hedelmistä, mieluummin niin. Projektit myos valmistuvat aikataulussa ja tehokkaasti kun jengi tietää että pomo ei suosi ketään ja hommat hoidetaan reilusti, palkat maksetaan ajallaan etc,

Venne

Minun on vaikea uskoa todeksi Yli-viikarin piittamattomuus tositteista. Kirjanpidon alkeisopinnoissa on kerrottu että kirjanpito koostuu tositteista, jossa on kuvattu tapahtumat ja joissa on tietyt merkinnät liittyen numerointiin, päivämäärään, eurosummiin ja veroihin. Ketjun tapahtumasta tositteelle on oltava aukoton.

Se että VTV:n ylijohtaja tekee kirjanpitoa hukaten tositteita on vähän kuin aivokirurgi menisi tekemään leikkausta moottorisahalla.

Mika

Yli-Viikarille on todellinen lottovoitto, jos hänelle räätälöidään mikä tahansa ylijohtajan tehtävää vastaava johtajan virka.  Ylimpien johtajien työsuoritteita ei seuraa kukaan, eikä niissä tunneta myöskään läsnäolopakkoa.  Tytti voisi siis olla "etätöissä" huippupalkalla siihen asti, kun virallinen eläke alkaa juoksemaan joskus 20 vuoden kuluttua. Todella mielenkiintoista nähdä, mitä tässä tapahtuu, jos todetaan, ettei potkujen antaminen ole mahdollista. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Penan kaveri Eki

Quote from: Ajatolloh on 16.06.2021, 22:36:17
a) puuttuu kuitteja satojen eurojen hotellilaskuista

Heh.
[tweet]1405451454924656643[/tweet]
"They were some bad people... I say hombres."

ikuturso

Quote from: Ari-Lee on 17.06.2021, 00:15:32
Quote from: ikuturso on 16.06.2021, 22:01:35

-i-

MIten niin ryhtiä? Tarkoitat, että siellä ei silloin enää siivota eikä emännöidä vaan tehdään jotain kivoi juttui; meikkaillaan ja matkustellaan, ja ennenkaikkea pannaan raha menemään. Keltä se ois pois?

Unohdin sarkasmihymiön.

Yli-Viikarihan on jo hakenut Kansallisgallerian ylijohtajaksi.

Näköjään ei saanut sitä pestiä. Pitänee tyytyä Sannan jääkaapin täyttäjäksi. Valtioneuvoston pääministerin elintarvikehuoltoyksikön pääjohtaja. Tehtävän kuvaus. Käy Alepassa. Repeat.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Nuivinator

Tuohon twiittaajaan "mies oikealta" tekemään havaintoon liittyen tarkistin mitä Finnair sanoo lentopisteiden käyttämisestä.

https://www.finnair.com/fi-fi/finnair-plus/finnair-plus--s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
4.2
Palkinnon voi antaa toiselle henkilölle. Hänen nimensä tulee ilmoittaa palkintoa varattaessa. Jos jonkun toisen halutaan asioivan tilillä, Finnair Plus -palvelukeskukseen toimitetaan valtakirja.

Jos osaisin englantia, sanoisin että "do the math".
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

svobo

Quote from: Mika on 17.06.2021, 14:41:45
Yli-Viikarille on todellinen lottovoitto, jos hänelle räätälöidään mikä tahansa ylijohtajan tehtävää vastaava johtajan virka. 

Ei natsannut ainakaan Kansallisgalleriaan. Haki kuitenkin.

Kimmo Levä Kansallisgallerian pääjohtajaksi – myös Yli-Viikari haki paikkaa

VTV:n pääjohtaja Tytti Yli-Viikari ei ollut kolmen kärkihakijan joukossa.

Kansallisgallerian pääjohtajaksi on nimitetty aiemmin Museoliitto-konsernin johtajana ja Suomen museoliiton pääsihteerinä toiminut Kimmo Levä.

Tehtävä täytetään viisivuotiskaudeksi. Nimityksestä vastasi valtioneuvosto tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvisen (kesk) esityksestä.

Haastatteluun kutsuttiin Levän lisäksi Suomen Kulttuurirahaston erityisasiantuntija Johanna Ruohonen sekä Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon johtaja Taina Myllyharju.

Lopullinen valinta tehtiin Levän ja Myllyharjun välillä. Levän eduksi katsottiin erityisesti pitkä kokemus talousjohtamisesta sekä kokemus museoalan kehittämistehtävistä. Myös Kansallisgallerian hallituksen lausunto puolsi Levän valintaa.

Tehtävää haki myös Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja Tytti Yli-Viikari.

Yli-Viikarilla katsottiin olevan eriasteista käytännön kokemusta Kansallisgallerian pääjohtajalle kuuluvien tehtävien hoitamisesta organisaation johtamisen ja kehittämisen osalta, mutta Yli-Viikarin toimialan tuntemuksen katsottiin olevan selvästi vähäisempää kuin kärkihakijoilla.

Eli organisatorista osaamista katsottiin olevan, mutta kulttuurialan tuntemusta ei ollut riittävästi.

Loput linkissä
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008064372.html
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Pro life

Quote from: svobo on 17.06.2021, 19:11:43

Ei natsannut ainakaan Kansallisgalleriaan. Haki kuitenkin.

Tyypillisesti tuommoiset kaiketi istutetaan johonkin hommaan, joka ei edes ole julkisessa haussa. Järjestellään työnkuvia, aloitetaan projekti tms. Erikoista kyllä on, että sitä saa viime töikseen vaikka kirjoitella julkisesti inhottavia viestejä VNK:n viestintäjohtajan tyyliin, mutta silti on joku huippu homma jossain odottamassa. EU haaroineen olisi varmaan luonteva suunta Yli-Viikarille.

Eisernes Kreuz

Quote from: Venne on 17.06.2021, 13:53:30
Minun on vaikea uskoa todeksi Yli-viikarin piittamattomuus tositteista. Kirjanpidon alkeisopinnoissa on kerrottu että kirjanpito koostuu tositteista, jossa on kuvattu tapahtumat ja joissa on tietyt merkinnät liittyen numerointiin, päivämäärään, eurosummiin ja veroihin. Ketjun tapahtumasta tositteelle on oltava aukoton.

Se että VTV:n ylijohtaja tekee kirjanpitoa hukaten tositteita on vähän kuin aivokirurgi menisi tekemään leikkausta moottorisahalla.

Yli-Viikarin mielestä tuollaiset detaljit eivät kuulu nykyaikaisen valtionviraston johtajalle. Eikä sellaisen johtajan tarvitse edes ymmärtää mitään tilintarkastuksesta tai muusta kyseisen viraston toimialaan kuuluvasta.

Se on sitä modernia johtamista.

Eiköhän viikarille kuitenkin lopulta löydy jokin sopiva eläkevirka - vaikkapa VTV:sta.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Echidna

Yli-Viikari oli eduskunnan kansliatoimikunnan kuultavana. Iltasanomien uutisessa 4 minuutin haastatteluvideo.
Kovasti laittaa vastuuta virheistä virkamiehille.
Olisi mielenkiintoista tietää, että mikä sen tehtävistään vapautetun ylitarkastajan tapaus on. Onkohan siinäkin Yli-Viikari vain antanut strategisia suuntaviivoja pääjohtajana...

Quote from: IS 2021-06-23
Yli-Viikari vastasi runolla kysymykseen uransa jatkosta

Eduskunnan kansliatoimikunta kuuli tänään keskiviikkona VTV:n Tytti Yli-Viikaria hänen mahdolliseen irtisanomiseensa liittyen.

Vajaat kaksi tuntia kestäneen kuulemisen jälkeen Tytti Yli-Viikari kommentoi lehdistölle tilannetta runsassanaisesti. Hän katsoi, ettei juridisia perusteita irtisanomiselle ole ja että hän on argumentoinut asian hyvin kansliatoimikunnalle.

– Meillä oli oikein hyvä keskustelu, aika pitkä sellainen, Yli-Viikari kertoi.

– Kävimme, tai minä kävin, kaikki esitetyt perusteet läpi. Totean, että minusta juridisia perusteita pääjohtajan irtisanomiselle ei ole.

– Tämä nojaa siihen, että tarkastusvaliokunnan mietinnössä ja myöskin eduskunnan erityistilintarkastajan tarkastuskertomuksessa olevat yksilöidyt asiat eivät ole juridisesti pääjohtajan vastuulla. Ne ovat sellaisia asioita, joita varten on eri virkamiehillä heidän työtehtäviensä kautta virkavastuu. Kävimme siis näitä läpi.

– Tämän lisäksi kävin hyvin pitkänkin keskustelun siitä, minkälaista johtamista, minkälaista strategista työtä on virastossa minun pääjohtajakauteni aikana tehty.
...
Viraston taloudenhoitoon liittyvät epäselvyydet eivät Yli-Viikarin mukaan ole yksin pääjohtajan harteilla oleva kysymys, vaan esillä olevat asiat kuuluvat useiden eri virkamiesten vastuualueille.

– Minun kantani on, että ei ole minkäänlaisia perusteita sälyttää siitä vastuuta yksinomaan tai täysin pääjohtajalle ei ole.

– Minun vastuulleni on toki kuulunut ja kuuluu se, että virastossa ohjauksia ja määräyksiä noudatetaan, että on tarvittava osaaminen, tarvittavat resurssit. Sitten vastuulleni kuuluu, jos puutteita ilmenee, niin myöskin saattaa epäkohdat kuntoon eli antaa vastuu niille henkilöille, joiden pitää saattaa asiat paremmalle tolalle oli se sitten ohjeiden päivittäminen, osaamisen päivittäminen tai resursointi.
...
https://www.is.fi/politiikka/art-2000008077729.html

Muuttohaukka

Tämä Yli-Viikari saa minut pelkän naamansa näkemisellä samaan sfäärin Marinin naaman kanssa. Pois, pois, pois
Vielä tuon lässyttävä puhetyyli on niin vastenmielistä.

Jos Yli-Viikari vielä laitetaan ylijohtajaksi, niin muutan Lofooteille tai minne tahansa.
Yli-Viikarin tapa käyttää valtion varoja on varastamista. Luki runon tai ei, niin varastamista se vain on.

Onneksi ei tullut valituksi sinne Kansallisgallerian pääjohtajaksi. Siellä sentään tajutaan tuontaidot ja strategiat.

Ajatolloh

Meillä on ensimmäistä kertaa korkeilla palleilla naisjohtajia. Ylijohtajia lienee ollut ennenkin, mutta ei totaalisen inkompetentteja. Pääministerinä on ensimmäistä kertaa ollut pidempään nainen. Inkompetentti hänkin.

Onko se tälle naisjohtajuudelle tyypillistä, että itse nämä likat eivät ota vastuuta mistään eivät tiedä mistään mitään kun paska osuu tuulettimeen? Aina on joku virkaMIES ollut asialla ja ryssinyt. Joko ostanut liikaa ja vääränlaista aamupalaa tai jättänyt tilit tarkastamatta.

Echidna

Uskomattoman ylimielinen viikari siinä mielessä, että on ollut esimiesasemassa virkamiehiin, joiden niskaan nyt laittaa syytä oman toimintansa puutteellisesta valvonnasta. Ei sunkaan pääjohtajana voi olla henkilö, jota pitäisi kaitsea pysymään laillisuuden rajoissa.

jetsku

Tämä "moderni" virkamiesjohtajuus on kuin raikas tuulahdus ajalta ennen 1. maailmansotaa. Ilmeisesti päteviä hakijoita ei tule, kun minimivaatimuksena on kirkkolatina ja hallintoranska, joten dirika voi sitten puuhata ihan mitä huvittaa. Ei siinä mitään, että rouva Y-V varastaa valtion kassasta, vaikka hänen pitäisi johtaa virastoa, joka vahtii valtion kassaa. Se minua ennen kaikkea korpeaa, että hän ei edes ymmärrä virastonsa tehtävää saati että osaisi johtaa sitä virastoa.

Eisernes Kreuz

Quote from: jetsku on 23.06.2021, 14:54:09
Tämä "moderni" virkamiesjohtajuus on kuin raikas tuulahdus ajalta ennen 1. maailmansotaa. Ilmeisesti päteviä hakijoita ei tule, kun minimivaatimuksena on kirkkolatina ja hallintoranska, joten dirika voi sitten puuhata ihan mitä huvittaa. Ei siinä mitään, että rouva Y-V varastaa valtion kassasta, vaikka hänen pitäisi johtaa virastoa, joka vahtii valtion kassaa. Se minua ennen kaikkea korpeaa, että hän ei edes ymmärrä virastonsa tehtävää saati että osaisi johtaa sitä virastoa.

Kuten sanottiin, "tsaari antaa viran ja Jumala antaa järjen".

Y-V:n tapauksessa jälkimmäisestä ei taida olla toivoa. Harvinaisen ylimielinen ja epämiellyttävä tapaus. Alaisista tuntuu varmasti kivalta, varsinkin kun heistä ainakin eräät vaikuttavat aidosti yrittäneen torpata Y-V:n laillisuuden rajoja hipovia käytäntöjä.

Tsaari voisi nyt tässä tapauksessa myöntää virheensä ja ottaa antamansa viran pois.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

ämpee

Quote from: Vellamo on 23.06.2021, 14:16:08

Huom. varastamisen lisäksi Yli-Viikarin johtama virasto on rankasti laiminlyönyt lakisääteiset tehtävänsä, eli hänen vuokseen veronmaksajien rahoja on todennäköisesti hassattu miljoonia euroja eri valtion virastoissa humpuukiin.

Valtionhallinnon tarkastusvirastoa pitäisi valvoa eduskunnan tarkastusvaliokunta, joten ei ainoastaan Viikari ole toiminut väärin vaan myös useat kansanedustajat puoluekentän laidasta laitaan ovat toimineen väärin ja huolimattomasti.
Tutkiva vastuullinen media osallistuu peittelemällä tätä tosiseikkaa.
Tuosta edellisestä johtuen vain lentopisteistä on saatu juttua aikaan, vaikka tarkastusviraston ja tarkastusvaliokunnan touhut ylipäätään eivät kestä valoa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

repo

Quote from: Echidna on 23.06.2021, 12:02:21
Quote from: IS 2021-06-23
Viraston taloudenhoitoon liittyvät epäselvyydet eivät Yli-Viikarin mukaan ole yksin pääjohtajan harteilla oleva kysymys, vaan esillä olevat asiat kuuluvat useiden eri virkamiesten vastuualueille.

– Minun kantani on, että ei ole minkäänlaisia perusteita sälyttää siitä vastuuta yksinomaan tai täysin pääjohtajalle ei ole.

– Minun vastuulleni on toki kuulunut ja kuuluu se, että virastossa ohjauksia ja määräyksiä noudatetaan, että on tarvittava osaaminen, tarvittavat resurssit. Sitten vastuulleni kuuluu, jos puutteita ilmenee, niin myöskin saattaa epäkohdat kuntoon eli antaa vastuu niille henkilöille, joiden pitää saattaa asiat paremmalle tolalle oli se sitten ohjeiden päivittäminen, osaamisen päivittäminen tai resursointi.

Homman aikakone kertoo, että virkamiehet ovat nimenomaan tehneet vastuullista työtä ja menneet nk. rajoille.

Quote from: Kokoliha on 29.03.2021, 20:51:35
Tänään maikkarin uutisissa VTV:n henkilöstön edustajat (mm. luottamusmies) kertoivat omilla naamoillaan Tytin harrastamasta johtamiskulttuurista ja toimintatavoista VTV:ssä muutenkin.

Quote from: Ajatolloh on 29.03.2021, 22:46:08
Suosittelen katsomaan Maikkarin tämän illan videouutisen Yli-Viikarista (2 minuuttia elämästänne)

Harvoin on noin suorasanaisesti henkilöstön edustaja missään suomalaisessa virastossa esittänyt, että pääjohtaja pitää vapauttaa tehtävistään.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paajohtajan-toiminta-on-kuohuttanut-tarkastusviraston-henkilostossa-virkamiesetiikka-koetuksella-han-on-rakentanut-blokkeja-ja-kuppikuntia/8102506

Lopuksi aika järeää tekstiä ja kritiikkiä omasta esihenkilöstä:

"Omat rahat ja viraston rahat pitää pystyä pitämään erillään"

Kaikista johtamiseen liittyvistä kysymyksistä huolimatta VTV:n johtavana tuloksellisuustarkastajana työskentelevä Vuorinen pitää kaikista suurimpana ongelmana Yli-Viikarin holtitonta rahankäyttöä.

– Omat rahat ja viraston rahat pitää pystyä pitämään erillään.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

artti

Eduskunnan täysistunnolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erottaa tai muuten eduskunnan ja valtiontalouden tarkastusviraston uskottavuus katosi, tämä on alkua poliittisen kleptokratian maailmanlaajuisen valtavan vyyhden selvittämiselle

Yli-Viikari saapuu kansliatoimikunnan kuultavaksi

Kansliatoimikunta kokoontuu keskiviikkona 23.6.2021, jolloin pääjohtaja Tytti Yli-Viikari on kutsuttu kuultavaksi edellytyksistään jatkaa Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan tehtävässä.

Kansliatoimikunta voi kuulemisen päätteeksi käydä alustavan keskustelun tilanteesta, mutta mahdolliset päätökset tehdään ylimääräisessä kansliatoimikunnan kokouksessa 29.6.2021.

Mahdollisesta irtisanomisesta päättää täysistunto. Asiassa pyritään saamaan ratkaisu ennen kevätistuntokauden päättymistä.

https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/yli-viikari-saapuu-kansliatoimikunnan-kuultavaksi.aspx
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

jetsku

Nääh, minusta tuntuu ihan oikeasti, että Yli-Viikari ihan oikeasti ei koe tehneensä mitään väärää. Yli-Viikarin ongelma on viimeistään siinä, että hänen alaisensa haluavat hänestä eroon.

MiljonääriPlayboy

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008077969.html

QuoteValtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan paikalta hyllytetty Tytti Yli-Viikari saapui jälleen eduskunnan kuultavaksi kirja kainalossaan.

Ennen tällaisia kutsuttiin kylähulluiksi. Nykyään niitä kutsutaan ylijohtajiksi.

Oikeasti, paljonko pitää vauhtipyörän vipottaa, että menee virkarikos/virkavirhekuulemisiin lausumaan runoja...?
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

P

Quote from: Venne on 17.06.2021, 13:53:30

Eihän hänellä ole käsittääkseni kirjanpitäjän koulutusta lainkaan? Mielenkiintoinen valinta tarkastusviraston johtoon...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991