News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2020-09-24 Karille ajaneeseen Viking Amorellaan jääneille rekoille lätkäistiin pelastusmaksu

Started by jahve, 24.09.2020, 12:21:40

Previous topic - Next topic

jahve

"Viking Amorellaan jääneille rekoille lätkäistiin "pelastusmaksu" – Postmees: jopa 45 000 euroa rahdista

Alfons Håkans -pelastusyhtiö vaatii takausta Viking Amorellan autokannella karilleajon aikana olleilta kuorma-autoilta ja niiden lasteilta. Maksu ei koske henkilöautoja.

Kuorma-autot ja lasti on purettu eilen Långnäsiin, mutta niitä ei saa käyttöönsä välittömästi. Rekkoja Amorellalla oli Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström mukaan 49.

– Kuljettaja saa ottaa yksikön haltuunsa vasta kun kuljetusyhtiö on maksanut takauksen yksikön pelastustyöstä aiheutuneiden kustannusten peittämiseksi, Iltalehden näkemässä tiedotteessa kuljettajille kerrotaan.

Virolainen Postmees-päivälehti kertoo, että yksi kuorma-auton omistaja sai 9 000 euron laskun kuorma-autosta ja 45 000 euroa rahdista.


Alfons Håkans -yhtiön toimitusjohtaja Joakim Håkans kertoo Iltalehdelle, että pelastusmaksussa on normaali käytäntö merenkulun havereissa. "

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/49eb792a-45c3-43c1-a932-2c9b6e7e6077

P.S Toivottavasti kukaan matkustaja ei ollut kuorma-autoksi rekisteröidyllä välineellä liikkeellä :- ), voipi matka muuttua kalliiksi

HDRisto

Eiköhän Vikingin vakuutusyhtiöt hoida lopulta takaukset Alfonsille. Kuljetusyhtiöt, paitsi Viking Line, kun tuskin olivat millään tavoin syypäitä kivelle ajoon.

"Operaatio ei ole aluksen kohdalta vielä ohi ennen kuin alus on turvallisesti Naantalin korjaustelakalla. Vasta Amorellan korjauskulujen jälkeen voidaan määritellä pelastuspalkkioiden suuruus".

Korjauskulut telakalla tuskin vaikuttavat Alfonsin palkkioon. Eiköhän pelastajan hommat lopu siihen kun laiva on tukevasti telakalla.

"Prosenttimäärä on jokaiselle vakuutusyhtiölle sama, mutta jokainen vastaa omalla osuudellaan eri arvoisiin lasteihin liittyen".

Prosentti on sama kaikille mutta maksut vaihtelevat?.

Ehkäpä CaptainNuiva voisi selventää?.

n.n.

Quote from: HDRisto on 24.09.2020, 14:41:10
Eiköhän Vikingin vakuutusyhtiöt hoida lopulta takaukset Alfonsille. Kuljetusyhtiöt, paitsi Viking Line, kun tuskin olivat millään tavoin syypäitä kivelle ajoon.

"Operaatio ei ole aluksen kohdalta vielä ohi ennen kuin alus on turvallisesti Naantalin korjaustelakalla. Vasta Amorellan korjauskulujen jälkeen voidaan määritellä pelastuspalkkioiden suuruus".

Korjauskulut telakalla tuskin vaikuttavat Alfonsin palkkioon. Eiköhän pelastajan hommat lopu siihen kun laiva on tukevasti telakalla.

"Prosenttimäärä on jokaiselle vakuutusyhtiölle sama, mutta jokainen vastaa omalla osuudellaan eri arvoisiin lasteihin liittyen".

Prosentti on sama kaikille mutta maksut vaihtelevat?.

Ehkäpä CaptainNuiva voisi selventää?.
Luin samaa uutista ja ymmärsin tuon niin, että pelastusyhtiöllä ei ole mitään sopimuksia vakuutusyhtiöiden kanssa, joka määrittelisi 'sopimushintoja' ts. vakuusmaksu lasketaan rahdin arvosta tietyllä prosentilla.

Vakuutusyhtiöiden välillä muodostuu sitten eroja sen mukaan keiden kaikkien huolintayhtiöiden rahteja he vakuuttavat ja noiden firmojen kuljettamien rahtien arvo on se summa, josta tuo prosenttiliku otetaan.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

AngleHedd

Bastion Europa

Bwana

Totesin, kun uutisia huvikseen vaimon kanssa katsottiin, että "Nyt on muuten vaurioita tutkivilla sukeltajilla tuntipalkat kohdallaan."

Ja ihan oikein.
Nkosi sikelel' Afrika.

AngleHedd

^Näin se on.
Naantalin Luonnonmaalla slaavitiheys kasvanee taas melkoisesti seuraavan parin viikon aikana...
Tuolla ei paljoa härmäläisiä duunissa ole johtoa ja työnjohtoa mukaanlukematta.
Sukeltejat sentään ovat pääsääntöisesti paikallisia.
Bastion Europa

Bwana

Quote from: AngleHedd on 24.09.2020, 17:49:25
^Näin se on.
Naantalin Luonnonmaalla slaavitiheys kasvanee taas melkoisesti seuraavan parin viikon aikana...
Tuolla ei paljoa härmäläisiä duunissa ole johtoa ja työnjohtoa mukaanlukematta.
Sukeltejat sentään ovat pääsääntöisesti paikallisia.

Olin joskus jurakaudella hätähommissa valamassa sunnuntaina, valmistuvalla paperitehtaalla Saksassa koeajojen aikaan, uutta leikurin rullan jalustan paikkaa. Opettelivat edellisen yövuorossa nosturilla ja täydellä rullalla loidoses... Koko muu parakkikylä oli moodissa "Sunnuntai-aamu". Saatiin neljään lorttiin kuution raudoituksesta ja filmivanerimuotin betonilla täyttämisestä kohtuu korvaus. Nuo ovat vielä paremmat markkinat, joskin sukella nyt sinne aluksen tuplapohjaan... Asiat maksavat.
Nkosi sikelel' Afrika.

sattuma

Quote from: AngleHedd on 24.09.2020, 15:52:24
Perustuu kansainväliseen merilakiin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_salvage

Summa määräytyy myös tehtävän vaatimustason mukaan.
Sopii miettiä oliko tässä kyse vaativasta meripelastustehtävästä, vai pelkästään liki normaalista hinaustehtävästä.
Näyttäisi olevan jälkimmäinen keissi.

antero

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/23a93103-a465-41fd-967b-a925e10d2a51

QuoteYllätyskäänne! Viking Line ottaa vastuun rekkojen vakuuksista – kuljetusyritykset välttävät maksut
Eilen klo 16:05 (muokattu eilen klo 17:44)
Viking Line edellyttää, että pelastusyhtiö Alfons Håkans välittömästi antaa kuljettajille pääsyn ajoneuvoihinsa Långnäsin satamassa

Viking Line on tehnyt päätöksen ottaa vastuun vakuuksista, joita pelastusyhtiö Alfons Håkans vaatii kuljetusyrityksiltä, kerrotaan tiedotteessa.

Samalla Viking Line edellyttää, että Alfons Håkans välittömästi antaa kuljettajille pääsyn ajoneuvoihinsa Långnäsin satamassa.
Aluksi vakuuksia vaadittiin kuljetusyrityksiltä

Viking Linen Amorella-alus ajoi sunnuntaina karille Ahvenanmaan saaristossa. Matkustajat evakuoitiin alukselta. Amorella nökötti useita päiviä Järsön saaren edustalla. Kyydissään sillä oli muun muassa useita kuorma-autoja lasteineen.

Keskiviikkona Amorella siirrettiin Långnäsin satamaan ja kuorma-autot ja lastit purettiin alukselta. Kuljettajat eivät kuitenkaan saaneet automaattisesti yksiköitä haltuunsa. Pelastusyhtiö Alfons Håkans vaati kuljetusyhtiöiltä takausta pelastustöistä.

...
Kyllästyttääkö vatnikki-jäsenien jatkuva dada? Mene omaan profiilisi, klikkaa "Kaverit/estolista", klikkaa "Muokkaa estolistaa", Lisää estolistalle haluamasi vatnikit. Ja nauti Hommasta ilman vatnikkejä!

HDRisto

Sitä minä ajattelin että kuski kun jättää rekkansa laivan henkilökunnan osoittamaan paikkaan niin vastuu autosta ja sen lastista siirtyy laivayhtiölle. Se on sitten eri asia jos kuormassa on jotain mitä ei saisi kuljettaa ja ongelmat alkavat siitä.
Olisiko Alfonsilla huonoja kokemuksia Vikingistä töiden maksajana?.

Lyijy

Quote from: HDRisto on 25.09.2020, 10:06:11
Sitä minä ajattelin että kuski kun jättää rekkansa laivan henkilökunnan osoittamaan paikkaan niin vastuu autosta ja sen lastista siirtyy laivayhtiölle. Se on sitten eri asia jos kuormassa on jotain mitä ei saisi kuljettaa ja ongelmat alkavat siitä.
Olisiko Alfonsilla huonoja kokemuksia Vikingistä töiden maksajana?.

Taitaa varustamot kirjauttaa näissä aina vastuuvapautus sopimukset kun asiakas ajaa autonsa kyytiin, jonka jälkeen laivayhtiö on vastuussa autosta / rekan lastista vain x summalla oli auto sitten Lada tai Ferrari.

Luka Mokonesi

En nyt löytänyt nopealla haulla uutista, yritän sen kaivaa jostain, mutta törmäsin otsikkoon jossa kerrottiin Viking Linen vetäneen vähän hernettä nenään Alfons Håkansin linjauksista tässä operaatiossa.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

repo

En ihmettelee Vikingin hermostumista. Kuljetusliikkeiden näkökulmasta karille ajaminen ja sen aiheuttama häiriö niiden toimitusaikatauluihin olisi todennäköisesti vielä mennyt "sattuuhan näitä, ei voi mitään" imagohaitalla. Mutta tämä Alfonsin vaatimus oli potku munille niin Vikingille kuin kumipyörien omistajille. Onko taustalla jotain, mitä ei tiedetä vai silkkaa typeryyttä? Onko Alfonsilta jäänyt maksuja saamatta ja näillä merialueilla monopoliasema palveluissa. Potut maksettiin pottuina. Sellainen mielikuva ettei kuljetusala, meri tai kumipyörät, oikein kestä tällaista pottuilua.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Paawo

^Laki nyt sattuu olemaan kaikenlaisten sopimusriitain yläpuolella, ja merilain ollessa kyseessä puhumme vielä normaalilakia merkittävämmästä kansainvälisestä sopimuksesta.

Merilaki itseasiassa sääntelee hyvin tarkasti eri sopimusosapuolten vastuut, velvollisuudet ja oikeudet eikä noita oikein karkuun pääse kuin eksklusiivisella kahdenvälisellä sopimuksella. Ja sellaisiin ei yksikään linjaliikennettä harjoittava varustamo lähde sekaantumaan tässä edes semivapaan kilpailun maailmassa, ei tosiaankaan. Millään hinnoittelulla ei kaikkia meriliikenteen kustannusriskejä näissä oloissa kattamaan pystytä, ja voi hetken miettiä miksi iso osa maailman kauppalaivoista on rekisteröity kaikenlaisten banaanivaltioiden pikkusatamiin, ml Maarianhamina. ;D

Nämä kannattaa lukaista ihan ajatuksella läpi jos joskus tulee tarvetta rahdin merikuljetukseen. Muittenkin rahdinkuljettajien viittaukset yleisiin ehtoihin ja niiden läpikäynti on touhua joissa pääsee äkkiä ostaja tuntipalkoille.  :o

https://www.vikingline.com/fi/viking-line-cargo/varaukset-ja-yhteystiedot/kuljetusehdot/
Quote8. Kuljettajan vastuu
Kuljettajan vastuu vahingosta määritellään Suomen merilain luvussa 13 kappaletavaran kuljetuksesta. Kuljettajan vastuu vahingosta rajoittuu kuten vastuusta vapautumisesta ja rajoittumisesta on säädetty sanotussa lainkohdassa. Kuljetus on siten vuoden 1924 kansainvälisen konvention alainen, joka koskee tiettyjen yhteisten määräysten säätämistä konossementin suhteen sen siinä muodossa, kun se on vuoden 1968 muutospäiväkirjassa (Haag-Visby -säännöt) sekä vuoden 1979 pöytäkirjassa mainitun pöytäkirjan muutoksista. Ehdot, jotka pokkeavat mainitusta laista ja konventiosta lähettäjän, purkajan tai vastaanottajan haitaksi, ovat pätemättömiä.

Kuljettaja vastaa siten tavarasta siitä hetkestä lähtien, jolloin tavara on luovutettu kuljetettavaksi siihen hetkeen asti, kun tavara luovutetaan vastaanottajalle, tai mikäli vastaanottaja ei nouda tavaraa, ja se jätetään terminaalialueelle, kaksi tuntia aikataulun mukaisen tuloajan jälkeen.

Kuljettaja on vastuussa viivästymisen aiheuttamasta vahingosta tai vahingosta, joka aiheutuu tavaran häviämisestä tai vahingoittumisesta, joka on sattunut tavaran ollessa hänen hallussaan, ellei hän voi osoittaa, ettei hänen oma tai hänen vastuullaan olevan henkilön virhe tai laiminlyönti ole aiheuttanut vahinkoa tai myötävaikuttanut sen syntymiseen.

Kuljettaja ei kuitenkaan ole vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut ihmishenkien pelastamiseksi tehdyistä toimenpiteistä tai perustelluista toimenpiteistä aluksen tai muun merellä olevan omaisuuden pelastamiseksi.

Kuljettaja ei ole vastuussa, jos hän osoittaa, että vahinko johtuu navigointivirheestä tai -laiminlyönnistä, tai aluksen käsittelystä tai palosta edellyttäen että hän tai hänen vastuullaan oleva henkilö ei ole suorittanut puutteellisesti asiaankuuluvia toimia aluksen saattamisessa merikelpoiseksi ennen lähtöä.

Kuljettaja ei vastaa tavaran mukana seuraavien pakastin- tai lämpölaitteiden toimintahäiriöistä.

Viivästymisestä seuranneen vahingon määräämisessä tulee ottaa huomioon, että aikataulussa annetut ajat eivät ole takuuaikoja vaan likimääräisiä. Aikataulujen aikatietoja ei katsota osaksi kuljetussopimusta.

Kuljettaja ei vastaa epäsuorasta vahingosta kuten tulonmenetyksestä tms.

Kuljettajan vastuu on rajattu 667 erityiseen nosto-oikeuteen (SDR) joka kollilta tai muulta tavarayksiköltä, tai mikäli vastuu siten tulee suuremmaksi, 2 erityiseen nosto-oikeuteen (SDR) jokaiselta kyseisen tavaran bruttopainon kilogrammalta. Jokaista moottoriajoneuvoa, perävaunua, traileria, konttia, suurlavaa tai muuta sellaista kuljetuslaitetta, lasteineen tai ilman, pidetään joka suhteessa, kuljettajan vastuu mukaan lukien, yhtenä kollina, ja se voidaan ilman erityistä ilmoitusta lähettäjälle lastata kannelle.

9.
Tässä tehdyt varaukset ovat voimassa aluksen päällystön, miehistön, agenttien, ahtaajien ja muiden kuljettajan vastuulla olevien henkilöiden hyväksi.

10.
Yhteinen haveri jaetaan York/Antverpen -sääntöjen mukaan ja merivahinkoselvityksen laatii kuljettajan määräämä merivahingonlaskija.

Lehtikuvien perusteella jonkunlainen osuus kyydissä olleista rahtiautoista oli suorittamassa *köh* kansainvälistä kuljetustehtävää ja on täysin ymmärrettävää että meripelastusfirman pitää olla tiukkana, muuten jää toppahousuilta lain mukaiset rahat saamatta. Viking taitaa näissä tapauksissa olla itse joutunut hoitamaan vakuutensa kuntoon näiltä osin. :facepalm: 
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Luotsi

Quote from: sattuma on 25.09.2020, 00:01:52
Quote from: AngleHedd on 24.09.2020, 15:52:24
Perustuu kansainväliseen merilakiin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_salvage

Summa määräytyy myös tehtävän vaatimustason mukaan.
Sopii miettiä oliko tässä kyse vaativasta meripelastustehtävästä, vai pelkästään liki normaalista hinaustehtävästä.
Näyttäisi olevan jälkimmäinen keissi.

Juuri näin. Alfons Håkansin tullessa paikalle ei mitään hätätilaa enää ollut päällä eli mitään meripelastustehtävääkään ei voitu suorittaa. Kyseessä oli hinaustehtävä.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

repo

Quote from: Paawo on 25.09.2020, 14:27:34
^Laki nyt sattuu olemaan kaikenlaisten sopimusriitain yläpuolella, ja merilain ollessa kyseessä puhumme vielä normaalilakia merkittävämmästä kansainvälisestä sopimuksesta

On päässyt luottamus hieman rapautumaan kansainvälisiin sopimuksiin, kansalliseen oikeusjärjestyksen ja niiden noudattamiseen. Onko Alfonson toiminta vain jälleen yksi merkki rapautumisesta: kun sopiva tilanne tulee kohdalle, tilanteessa käytetään vahvemman oikeutta?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

HDRisto

Kauppalehdessä lisää pelastushommista.
"Meripelastusyhtiö Alfons Håkans sai roiston roolin Viking Linen tiedottamisessa. Lauttayhtiön vakuuttaja valitsi kuitenkin itse uuden tien pelastetun lastin vakuuksien hoitamisessa. Meripelastusyhtiön toimitusjohtaja kertoo nyt, mistä tilanteen kärjistyminen johtui ja mitä Långnäsin satamassa tapahtui".

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/viking-amorellan-maihin-hinannut-yhtio-sai-lopulta-roiston-roolin-nyt-puhuu-toimitusjohtaja-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/0eb352d7-86fd-48db-af04-48f45d68a494?ref=iltalehti:df72&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

Rauno Murju

^ Rantarosvojahan nuo ovat jos vaativat jostain hinauskeikasta osuutta lastin arvosta. Harvemmin jonkun ladan hansikaslokerossa olevasta kossupullostakaan vaaditaan siivuja jos kosla maksua vastaan siirretään huoltiksen pihaan tai paaliin.

jahve

Quote from: Rauno Murju on 26.09.2020, 23:45:00
^ Rantarosvojahan nuo ovat jos vaativat jostain hinauskeikasta osuutta lastin arvosta. Harvemmin jonkun ladan hansikaslokerossa olevasta kossupullostakaan vaaditaan siivuja jos kosla maksua vastaan siirretään huoltiksen pihaan tai paaliin.


Tuo merilaki antaa pelastajalle mahdollisuuden ottaa pelastuspalkkion eli löydät järveltä ajelehtivan veneen, otat hinaukseen ja kiinnität lukolla kiinni rantaan ja olet oikeuttu 30% pelastuspalkkioon veneen arvosta ja omistajalle ei tarvitse venettä luovuttaa ilman pinoa rahaa.


https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940674