News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kuka ostaa Porscheja? Suomen automarkkinoilla on tapahtunut erikoinen käänne

Started by Melbac, 12.10.2020, 06:11:01

Previous topic - Next topic

Melbac

Kuka ostaa Porscheja? Suomen automarkkinoilla on tapahtunut erikoinen käänne, kun kaikkein kalleimpia autoja myydään kiihtyvään tahtiin
https://www.hs.fi/talous/art-2000006666758.html

Itsekkin ihmetellyt samaa kun katukuvassa näkyy porscheja _paljon_ enemmän kuin aikaisemmin.Tuli mieleen että joku vuokraa noita halvalla tms.Kellään tietoa että miksi juuri porsche on nyt niin kovassa suosiossa?.

/edit
En oikein keksinyt parempaakaan paikkaa mihin pistää tämä threadi kuin kylänraitti

l'uomo normale

Täällä Luoteis-Helsingissä autokanta on uudistunut ja luxustunut viime vuosina huomattavasti kun olen pääteitä kulkenut. Harvinaisemmatkaan hienot merkit kuten Jaguar eivät ole enää kerran vuodessa parissa-tapauksia. Vanhat autot, joita köyhemmät ajavat ovat kadonneet lähes kokonaan. Ainoa erottuva vanhempi autotyyppi ovat Suomeen rekisteröidyt pienyrittäjien pakettiautot. Ilmeisesti tahtotila on tehdä autoilusta paremman väen huvi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

insinörtti

Voi johtua siitäkin, että autovero on alentunut noin 100 000 euroa tuollaisten kohdalla - vuosien mittaan patoutunut kysyntä siis purkaantuu. Kun urheiluautoon laitetaan kyytiin pieni akku, saadaan mittaussyklin normikulutus pudotettua jonnekin 1.5 litra tuntumaan ja sitä kautta verot alas. Vaikutus käytännön kulutuslukemiin on jo sitten eri asia.

Toinen vaikuttava tekijä voi olla tehtaan oma hinnoittelu: valmistettavien autojen mittaussyklin keskikulutuksen on pysyttävä tietyissä rajoissa. Urheiluautojen valmistajilla voi siis tulla eteen tilanne, että heidän kannattaa melkein lahjoittaa "pienikulutuksellisia" autoja pois, jotta myytyjen autojen keskiarvolukema säilyy hyvänä.

Monesti tämä hoidetaan myös yrityskaupoilla liittoutumalla jonkun pikkuautovalmistajan kanssa. Silloin yrityksen tuottamien autojen normikulutus on alhainen ilman, että tarvitsee muuta asialle tehdä.

Faidros.

20 vuodessa käytettyjen autojen maahantuonti on 25-kertaistunut ja juuri nyt se on taas jyrkässä nousussa.
www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/autokannan_kehitys/kaytettyna_maahantuotujen_henkilo-_ja_pakettiautojen_maaran_kehitys
Ei kukaan ulkomailta mitään ekokinneriä hae. Jos sähköauto, niin sillä pitää pystyä peittoamaan naapurin bensavehje.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

QuoteKolmas juttu on tuo hybrid-verokikkailu, mutta paljon rahaa se 100.000 eur hybrid Porschesta on, vaikka autovero ei olisikaan kuin muutama tonni ja ottaen huomioon tuollaisen auto arvonpudotuksen seuraavien vuosien aikana. Toki sen voi ajatella, että maksan tässä vaan autovalmistajalle enkä veroina Sannan hyysäysyhteiskunnalle...

Sannalle -> neekereille ja italialaisille menee kyllä alv 24%, eli kyllä ne sähköleluistakin osuutensa saavat.

Jospa Ahmedin kebabbilat saivat sen sata tonnia koronarahaa ja ostivat Porscheja?

uuninpankko

Varmasti oma osuutensa on myös alhaisilla autorahoituksen koroilla, pitkillä maksuajoilla (72 kk) ja 0-10 % käsirahavaatimuksilla. Autonhan voi saada nykyisin kaupasta sijoittamatta siihen omaa pätäkkää sentin latia.

Kukapa ei vähän kiristäisi vyötä, kun viisi vuotta vanhan ison bemarin voi saada 450-500 euron kuukausierällä himaan.  ;D

Se on tätä nykyajan "luxuselämää". Ajetaan BMW 330e:llä ja kiihdytellään liikennevaloista, mutta asutaan 28 neliön vuokrayksiössä.

Alapo

https://www.luxurycollection.fi/palvelut/leasing/

QuoteAikaansaamamme autoverolainmuutoksen myötä autoveroa ei tarvitse enää maksaa kokonaan kerralla, vaan se määräytyy vuokra- tai leasingsopimuksen keston mukaan. Uusi malli pohjautuu vientipalautukseen, missä auto täytyy viedä pois maasta vuokrasopimuksen päätyttyä. Leasingin suurimmat hyödyt saavutetaankin uusien ja korkean autoveron autoissa. Volyymimerkeissä ja keskihintaisissa autoissa lakimuutoksella ei vaikutusta käytännössä ole, mutta luksusautojen hankintahinta laskee lähes keskieurooppalaiselle tasolle. Esimerkiksi 36 kuukauden leasing-sopimuksella autoveroa täytyy maksaa vain kolmannes nykyisestä tasosta

Eli uuden autoverolain aikaan, kannattaa se porsche hankkia leasingillä, maksaa vain osa autoverosta, eikä ostaa sitä autoa omaksi. Halvimmat porschet näyttää olevan 80k€ hintaluokassa, saman hintaisia katumaasturi mersuja ja bemareitakin on paljon liikenteessä.