News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Pankin tuntemiskyselyt asiakkaan pankkiasioinnin hankaloittamisella pelotellen

Started by artti, 15.09.2020, 21:17:36

Previous topic - Next topic

artti

Lainattu kokonaisuudessaan

Quote
Keskisuomalainen 17.2.2016

Pankki veti kyselyn takaisin: tuntemiskyselyyn ei olekaan pakko vastata

Osuuspankki on muuttanut Finanssivalvonna pyynnöstä tuntemistietokyselyn jälleen vapaaehtoiseksi. Kysely on ollut noin kuukauden ajan OP:n verkkopankissa pakollinen eli asiakkaiden on ollut pakko täyttää kysely jatkaakseen asiointia.

OP Ryhmän asiakkailta muutos ei vaadi toimenpiteitä eikä siihen jo vastanneiden asiakkaiden tarvitse vastata siihen enää uudestaan.

– Laki velvoittaa meitä edelleen keräämään kyselyssä käsitellyt tiedot asiakkailtamme, joten toivomme, että asiakkaamme vastaavat verkkopankissa olevaan vapaaehtoiseen kyselyyn elleivät ole vielä ehtineet sitä tehdä, johtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä sanoo.

Tuntemistietokysely perustuu lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä. Laki velvoittaa pankit tuntemaan henkilötietojen lisäksi esimerkiksi asiakkaidensa taloudellisen aseman, pankkipalveluiden käytön sekä asiakkaiden tilille tulevien varojen alkuperän ja käyttötarkoituksen.

https://www.ksml.fi/paikalliset/2567253

Nordea lähetti elokuussa tietopyynnön, jota he perustelevat lainsäädännöllä, joka tarkoittaa eduskunnan säätämää lakia, yksilöimättä kuitenkaan lainkaan mistä lakipykälästä on kyse. Joten se jää arvailuksi mihin lakiin Nordea tietopyyntönsä perustaa.

Lainattu kokonaisuudessaan

Quote
Tietopyyntö
1 (2) Sivu

5.8.2020 Päivämäärä

Nordea Bank Oyj, Satamaradankatu 5, 00020 NORDEA, kotipaikka Helsinki, Y-tunnus 2858394-9 R2B 6/20

Hyvä asiakkaamme

Tarvitsemme apuasi henkilötietojesi päivittämiseen

Luottamus pankkiasioinnin turvallisuuteen on sinun tärkein oikeutesi asiakkaanamme. Sitä varmistaa myös lainsäädäntö, joka edellyttää suomalaisia pankkeja päivittämään asiakastietojaan jatkuvasti. Tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme henkilöllisyyteen ja pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Teemme tämän väärinkäytösten estämiseksi ja varmistaaksemme, että asiakastiedot ovat varmasti oikein ja ajan tasalla.

Tuntemistietojen päivittämiseksi pyydämme sinua nyt toimittamaan meille kopion voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjastasi 20.10.2020 mennessä. Kun tietosi ovat ajan tasalla, pystymme varmistamaan pankkiasiointisi turvallisuuden ja palveluidesi sujuvan käytön. Mikäli emme saa tarvittavia tietoja 20.10.2020 mennessä, tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja
maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön.

Näin toimitat kopion henkilöllisyysasiakirjasta

Tarkista Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat ja ohjeet tarvittavista kopioista tämän kirjeen sivulta 2.

Voit toimittaa tiedot kahdella tavalla:

a. Ota kuvat henkilöllisyysasiakirjastasi jäljempänä olevien ohjeiden mukaan ja toimita ne meille sähköisesti verkko- tai mobiilipankin
    asiakaspostin liitteenä. Lähetysohjeet löydät sivun 2 lopusta.

b. Voit myös esittää voimassa olevan henkilöllisyysasiakirjan Nordean konttorissa. Tarkista konttoreiden aukioloajat osoitteessa
    nordea.fi/miksipankkikysyy, "Henkilöllisyyden todentaminen Nordeassa". Koronaepidemian vuoksi pyydämme kuitenkin välttämään
    konttoreissa asiointia hyödyntämällä ensisijaisesti asiointia verkkopankissa.

Lisätietoja asiakkaan tuntemiseen liittyvistä asioista saat osoitteesta nordea.fi/miksipankkikysyy.

Kiitämme yhteistyöstä ja toivotamme sinulle hyvää kesää.

Ystävällisin terveisin Nordea Bank Oyj

Nordea Bank Oyj, Satamaradankatu 5, 00020 NORDEA, kotipaikka Helsinki, Y-tunnus 2858394-9

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Nordeassa henkilöllisyyden todentamiseen soveltuvana henkilöllisyystodistuksena hyväksytään alla mainitut voimassa olevat asiakirjat.
Suomen viranomaisen myöntämä

Asiakirja  Tarvittavat kopiot

Passi (ei muukalaispassi) Kopio kuvasivusta

Henkilökortti (1.3.1999 jälkeen myönnetty) Kopiot henkilökortin molemmista puolista

Merimiespassi Kopio kuvasivusta

Ajokortti, myönnetty aikaisintaan 1.10.1990.

Ajokortti hyväksytään tunnistamiseen tässä yhteydessä. Se ei saa olla vaihdettu toisen maan viranomaisen myöntämästä ajokortista. Mobiiliversio ajokortista ei käy. Kopiot ajokortin molemmista puolista

Ulkomaisen viranomaisen myöntämä ja Suomen viranomaisen hyväksymä asiakirja

Asiakirja Tarvittavat kopiot

Passi (ei muukalaispassi) Kopio kuvasivusta

ETA-alueella (Euroopan Talousalue),

Sveitsissä tai San Marinossa myönnetty henkilökortti, kun se on

• kuvallinen
• määräajan voimassa oleva
• sirullinen, sisältää hologrammin

Kopiot henkilökortin molemmista puolista

Henkilöllisyysasiakirjan lähettäminen verkko- tai mobiilipankin asiakaspostilla

Ota kuvat henkilöllisyysasiakirjastasi ja tallenna ne laitteellesi, jonka avulla käytät verkko- tai mobiilipankin postia. Lähetä kuvat vastaamalla tähän viestiin ja liittämällä kuvat viestin liitteeksi. Vahvista viestin lähetys valitsemalla "Lähetä".

Lainattu osittain

Quote
Hämeen Sanomat 8.7.2020

Nordean asiakas kummastelee pankin lähettämää tietopyyntöä.

Kirje on otsikoitu "Tarvitsemme apuasi henkilötietojesi päivittämiseen". Asiakasta pyydetään toimittamaan kopio voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta joko postitse tai Omapostin kautta. Muussa tapauksessa pankkipalveluita tullaan rajoittamaan esimerkiksi estämällä pankkikortin käyttö.

Satu Ryynänen Nordean viestinnästä, onko kyseessä huijausviesti?

– Kyseessä on aito Nordeasta tullut kirje asiakastietojen päivityksestä.

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/onko-nordean-tietopyynto-huijausta-pankki-voi-pyytaa-myos-hymyilemaan-selfiessa-1370332/

Lainattu osittain

Quote
Ilta-Sanomat 15.7.2020

– Tarvitsemme apuasi henkilötietojesi päivittämiseen, kirje on otsikoitu.

Asiakasta pyydetään toimittamaan kopio voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta joko postitse tai Omapostin kautta. Muussa tapauksessa pankkipalveluita tullaan rajoittamaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006571256.html

Nordea ilmiselvästi pyrkii siihen, että kun Nordea painostaa asiakkaitaan niin asiakkaat painostavat lainsäätäjää, joka tarkoittaa Euroopan unionin komissiota, europarlamenttia, kansallisia hallituksia ja kansallisia parlamentteja ja etenkin virkamiesvalmistelua. Se on selvästi kaupallisista medioistakin nähtävissä oleva metodi, että yksityiset toimijat painostavat vihamielisiä tunteita herättävillä sanavalinnoilla kansaa mielenosoitukselliseen käyttäytymiseen tarjoilemalla siihen aineksia.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti