News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Miisa Nuorgam on ensimmäinen etniseen vähemmistöön kuuluva Vuoden nainen

Started by Golimar, 09.08.2020, 15:28:41

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Quote from: P on 10.08.2020, 09:33:21

"Miisa Nuorgam:
Blokkaispa Twitter automaattisesti jokaisen, jolla on Suomen lippu nimimerkkinsä perässä."

Jos sä Miisa nyt lähtisit halveksimastasi Suomesta, moneltako olisit perillä?

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Bellerofon

Quote from: ISO on 10.08.2020, 10:10:52
Miisa nuorgam näkee ja kokee rasismia sielläkin missä sitä ei ole, ja jos ei koe niin sitten sitä on keksittävä itse.

Mikäs sen parempaa mainosta miisan some-uralle kuin väsymätön taistelu rasistisia suomalaisia vastaan. Näin some-aikaan miisat keksivät kaikenlaisia juttuja saadakseen mainosta uralleen, joka ilmeisesti miisallakin on laskusuunnassa, tuskinpa sitä muuten tarvitsis keksiä näitä satuja.
Miisan ulkonäössä ei mikään viittaa etniseen vähemmistöön millään tavalla. Mikä pistääkin pohtimaan, että mitä oikeastaan tarkoittaa etninen vähemmistö. Ihmisen on vaikea vaikuttaa syntyperäänsä, mutta käytösmallit ovat opittuja. On jännä juttu, että Miisa tulisi millään tavalla syrjityksi ulkonäön kautta vaan korkeintaan tapojensa kautta. Jos minä keski-ikäisenä valkoisena heteromiehenä haluankin heittäytyä mustaksi tytöksi, niin olenko silloin rasistien silmätikkuna vai voisiko se johtua siitä, että pidetään hiukan outona, jos alan vetää itseruskettavaa voidetta naamaan ja mekkoa päälle sekä julistaa black lives matter aatetta "aivan homona". Jos en saakaan hakemaani johtotehtävää, niin voin aina sen heittää rasismin piikkiin tai vähintään jonkinlaisen syrjinnän on oltava asiassa takana. Onko etnisyys hiukan sama kuin sukupuoli, että kyseessä onkin vain sosiaalinen konstruktio. Mikseivät valtavan rasismin alla olevat henkilöt voikaan näin yhdessä tuumin aloittaa uuden vaiheen elämässä valkoisena heteromiehenä, jolloin kaikilla olisi mukava olla.

Vakavasti sanoen, en voi kyllä Miisan kommentteja rasismista ottaa mitenkään vakavasti ja se, että media ottaa sen vakavasti kertoo paljon enemmän mediasta kuin saamelaisten kokemasta syrjinnästä.

Rasvari

Tyypillinen nykyajan 3/5 tapaus eikä se jaksa säväyttää.

Miisa tietää hyvin itsekin mikä ratkaisi hänen voittonsa kisassa ja mitkä ovat seuraavat askeleet valitulla urapolulla, en ole varma onko uraa enää ihmeemmin edessä koska samalle apajalle riittää tulijoita ja YLE:n suojatyöpaikkakin on jo saavutettu. Toki hommaan kuuluu tuulettaa kuten olisi oikeasti se Suomessa merkittävimmät teot tehnyt nainen. Surullista toki olisi jos Miisa luulisi voittaneensa palkinnon muista syistä kuin uskontunnustuksistaan ja alleviivatusta taustastaan johon hän ei voi henkilökohtaisilla ansioillaan vaikuttaa.

"Vuoden nainen" on toki palkinnon nimenä yhtä harhaanjohtava nimi kuin "Miehet" yhdistyksen nimenä, molemmista saa kuvan että edustaisivat ylätasolla kaikki naisia tai miehiä vaikka kyse on pienen marginaaliporukan puuhasteluista.

Rasvari

Piti oikein katsoa mikä lafka BPW Finland oikein on, ei oikein irronnut helposti jäsenmääruiä ja taloustietoja mikä kertoo omaa kieltään. Toki onhan tällä alueyhdistyksiä ja kuuluu kansainväliseen verkostoon.

Tässä otteita palkituista business-naisista, koko lista täällä https://www.bpw-finland.fi/toiminta/vuoden-nainen/ .

2020 Miisa Nuorgam, yhteiskunnallinen vaikuttaja
2019 Heli Kurjanen, kuukuppiyrittäjä
2017 Katriina Honkanen, teatterinjohtaja
2015 Ritva-Liisa Pohjalainen, muotoilija-taiteilija
2014 Leena Ukkonen, professori   <- mielestäni ainoa 2000-luvulla oikeasti merkittävää aikaan saanut palkittu
2013 Kaija Saariaho, säveltäjä
2012 Liisa Keltikangas-Järvinen, psykologian professori
2011 Irja Askola, Helsingin piispa
2010 Seija Lukkala,Globe Hope Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja
2009 Eva Biaudet, ETYJ:n virkamies
2007 Pauliine Koskelo, korkeimman oikeuden presidentti
2004 Tarja Cronberg, DI, TkT, KTT, kansanedustaja
2003 Elisabeth Rehn, dipl.ekonomi
1991 Johanna Suurpää, OTK
1979 Terttu Arajärvi, professori

Lisäksi paljon puolueiden mm. naispuheenjohtajia ynnä muita sekä 2000-luvulla voimakas painotus the kulttuuriosastolle.

Mr.Reese

Tämä tapaus oli Diilissä. Hyvin ärsyttävä oli, joten en yllättynyt, että tyrkyttää nyt itseään toisessa asiayhteydessä. Haistanut, että rasismibusineksessa pyörii nyt löysää rahaa. Miisa tulee kernaasti konsultoimaan.

Diilissä yritti päästä vuolemaan taaloja e-sportsissa vaikka hyvä jos on matopeliä kummempaa koskaan edes pelannut. Siellä ei tuonut taustojaan millään lailla esille. Aika ei ollut vielä oikea lyödä kortteja pöytään.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Vaniljaihminen

Meitä ei sorra patriarkaatti vaan matriarkaatti, jossa yksilön korkein arvo on sen sukupuoli. Tarja Halosen viimeisin älyttömyys 'naisjohtoisten maitten koronastrategia' on siitä mitä parhain esimerkki.

Sukupuoli ei ole logiikan käsite eikä sitä voi sisällyttää loogiseen päättelyketjuun. (A tai B? - no C, koska sukupuoli!!) Ei noin voi argumentoida.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Antti-Ernesti

Ei ristus, että ketuttaa erityisen paljon nämä Miisa Nuorgamit, Petra Laitit ynnä kaikki muut saamelaisaktivistit. Just näitten hörhöjen takia kaikkien saamelaisten maine on koko ajan huonompi ja sekös se näin saamelaisjuuret omaavana Lapin miehenä itseäni harmittaa. Jonkin verran saamelaisia tunnen eivätkä he tuollaisia uhriutujia ole.

Suomen "saamelaiset" eivät ole millään tavalla yhtenäinen porukka ajatuksiltaan, vaikka nämä vasemmistolaiset aktivistit pyrkivätkin esiintymään kaikkien saamelaisten puolestapuhujina. Tavallisia ja samanlaisia suomalaisia ne saamelaisetkin on, kuin kaikki muutkin. Suurin osa pohjoisen saamelaisista taitaa tuntea lähinnä myötähäpeää näiden etelän aktivistien ulostuloista.

Charlie

Selvennökseksi ketjun lukijoille, näitä Nuorgameja on kaksi. Isosisko Emmi on harjoittanut samaa jo vuosikaudet ja tullut mainituksi Hommalla lukemattomia kertoja. On vaikuttanut kokoomuksessa ja vihreissä, ja tullut tunnetuksi erityisesti feminismin ääritulkintojen puolestapuhujana ja vihapuhekokemusasiantuntijana. Tunnetuin tempauksensa lienee viime vaalien alla julkaistu YLE:n surkuhupaisa Vaalibotti - historian johdattelevin vaalikone. Tässä joitain poimintoja:

Quote from: Kukko on 20.01.2018, 00:10:33
Ettäs tiedätte sitten, että urheilijan ura tai taloudellinen toimeentulo ei voi olla kiinni fyysisistä ominaisuuksista! Näin kertoo meille YLEn välityksellä "somevaikuttaja" Emmi Nuorgami.

QuoteNiin urheilussa kuin yhteiskunnassa tasa-arvon saavuttaminen on kiinni siitä, miten paljon se halutaan saavuttaa. Se vaatii kriittistä suhtautumista, oman etuoikeutetun aseman tunnistamista ja siitä luopumista. Tasa-arvon mallimaassa urheilijan ura tai taloudellinen toimeentulo ei nimittäin voi olla kiinni sukupuolesta, etnisyydestä, fyysisistä ominaisuuksista tai sosioekonomisesta asemasta.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/18/tuomaroi-kuin-tytto

Quote from: rähmis on 14.03.2016, 16:07:00
Tytöille nukkeja ja pojille autoja kaupannut Anttilan mainos sai huomautuksen – perusteena kaavamaiset sukupuoliroolit

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainostajan ei tule edistää sukupuoleen liittyviä rooliodotuksia. Anttilan lelumainoksen tekstit marraskuussa esiin nostanut bloggaaja Emmi Nuorgam on tyytyväinen päätökseen.

Anttila on saanut huomautuksen lelumainonnastaan, jossa markkinoitiin tytöille nukkeja ja pojille autoja ja helikoptereita. Verkkokaupassa julkaistut mainostekstit nosti marraskuussa julkisuuteen bloggaaja Emmi Nuorgam.

Huomautuksen antanut Mainonnan eettinen neuvosto perustelee, että mainostajan tulee toimia korostetun vastuullisesti lapsia koskevissa tasa-arvokysymyksissä. Mainostajan ei tule aktiivisesti, etenkään suorasanaisin kehotuksin, edistää sukupuolisidonnaisia rooliodotuksia varsinkaan lasten osalta.

Anttilan mainosteksteissä luki muun muassa: "Nuket kuuluvat jokaisen tytön lempileikkeihin! Tyttöjen ja poikien leikit erottaa jo varhain, sillä nukkevauvat ja muut hoivattavat kulkevat pienoisen tyttösen kainalossa mukana jo taaperovaiheesta."

Pojille mainos suositteli kauko-ohjattavaa autoa tai legoja. Kun oli esitelty muun muassa pikkuautot, parkkitalot ja leikkijunat, todettiin: "Mikäli etsit lahjaa tytölle, tutustu nuket ja tarvikkeet -kategoriaamme tai hanki leikkikeittiö perheen pikkuleipurille."

Mainonnan eettinen neuvosto muistuttaa perusteluissaan, että mainoksissa ei saa olla sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Mainos on hyvän markkinointitavan vastainen, jos siinä ylläpidetään kaavamaista roolikäsitystä siitä, mikä on tyypillistä tai tunnusomaista naisille tai miehille tai heidän persoonallisuudelleen tai työskentelylleen.

Neuvoston mukaan mainostajaa ei voida nimenomaisesti velvoittaa rikkomaan yleisiä käsityksiä tytöille ja pojille mieluisista leikkikaluista. Silti mainostajan tulee ottaa huomioon, että mainonta muokkaa ja ylläpitää asenteita, jotka voivat hidastaa tasa-arvon toteutumista.

Emmi Nuorgam ei itse tehnyt mainoksesta kantelua, mutta on huomautuksesta iloinen. Häntä ilahduttaa, että huomautuksen perustelut ovat yksityiskohtaiset.

"Sukupuoliroolien edistämiseen otetaan tarkasti kantaa, eikä kirjoiteta jotain ympäripyöreää."

Seuraavana edistysaskeleena Nuorgam pitää, että leluosastoilla lopetettaisiin tyttöjen ja poikien lelujen erotteleminen.

"Aina jos lelu on vaaleanpunainen, sen kerrotaan olevan tytöille."

Nuorgamiin mielestä aikuisten tehtävä ei ole ohjata lasten kiinnostuksen kohteita tai opastaa, mikä on heille sukupuolen perusteella sopiva lelu.

"Olipa lapsi sitten tyttö tai poika, leikin tulee opettaa, kehittää ja antaa onnistumisen kokemuksia. Se on tärkeää eikä se, onko leluna nukke vai action man."

Hesari

Quote from: Golimar on 21.03.2019, 14:07:03
QuoteYle Kioskin johdatteleva vaalikone on läpimätä – vihreän aktiivin johdolla kyhättiin sakeinta puppua, mitä suomalaisten vaalikoneiden historiassa on koskaan nähty

Yle Kioski saa idean erityisesti nuorille suunnatusta vaalikoneesta. Se kokoaa tiimin, johon valitaan ilmastonmuutos-, ihmisoikeus-, vihapuhe- ja vähemmistöaktivisteja. Hankkeen johtoon nousee vihreissä vaikuttava poliittinen toimija Emmi Nuorgam. Hän on profiloitunut julkisuudessa sukupuoli- ja verkkovihakysymysten parissa.


Vaalikoneen rakentamistyö kestää jonkin aikaa. Vaalibotiksi nimetty sovellus julkaistaan. Lopputulos on häkellyttävä.

Yle Kioskin vaalikone ei esitä kysymyksiä tavanomaiseen tapaan. Sen sijaan vaalikone johdattelee ja tuputtaa poikkeuksellisen voimakkaasti valmista mielipidettä siitä, mikä on oikea vastaus.

Tällä tavalla:

ENSIMMÄINEN KYSYMYS: ILMASTONMUUTOS

Vaalikone valistaa: "Ekaksi me puhutaan ilmastonmuutoksesta."

"Tällä videolla näkyy ennuste maapallon lämpenemisestä."

Katsojalle näytetään minuutin pituinen video, jonka lopussa 64 maapallon maata hehkuu tulipunaisella...................................

https://www.suomenuutiset.fi/yle-kioskin-johdatteleva-vaalikone-on-lapimata-vihrean-aktiivin-johdolla-kyhattiin-sakeinta-puppua-mita-suomalaisten-vaalikoneiden-historiassa-on-koskaan-nahty/

Quote from: simppali on 16.06.2020, 21:28:45
Miksi feministi vaikuttajat eivät julkaise saamiaan postauksia,,ehkä siksi, että niitä ei ole?

https://yle.fi/uutiset/3-11404994

Quoteaisviha voi Suomessa hyvin. Sen voi päätellä muun muassa siitä, että feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro sekä kulttuurivaikuttaja ja toimittaja Emmi Nuorgam ovat saaneet jo vuosia erilaista vihapostia.

Nuorgam kertoo, että viestit ovat vaikuttaneet voimakkaasti hänen jaksamiseensa ja heikentäneet välillä työkykyä. Hän on käynyt terapiassa viestien takia.

Viime aikoina viesteihin on tullut uusi ulottuvuus: Aro ja Nuorgam saavat herjaavaa postia, joka perustuu keksittyihin tarinoihin.

Aro kertoo, että hiljattain nettifoorumilla levitettiin tietoa, että hän kannattaisi Mannerheimin patsaan kaatamista Helsingissä ja Nelson Mandelan patsaan sijoittamista sen tilalle.

– Minusta levitellään valheellista tietoa, ja saan sen johdosta hyvin aggressiivista palautetta, jossa huoritellaan, haukutaan idiootiksi ja kysytään, omistanko aivot.

Outoa, vai mitä? kysyi joskus William Shatner,,minä laittaisin jokaisen vihapostauksen esille.

Quote from: Golimar on 24.08.2017, 17:19:52
QuoteTasa-arvovaltuutettu selvittää Finlaysonin kampanjan laillisuuden: 17 prosentin alennus vain naisille

Finlayson julkaisi torstaina uuden alennuskampanjansa sosiaalisessa mediassa: syyskuun ajan Suomessa ja tänä viikonloppuna Tukholmassa naisasiakkaat maksavat yhtiön tuotteiden hinnasta jokaisesta eurosta vain 83 senttiä.

Toisin sanoen: naisasiakkaat saavat kuukauden ajan ostaa Finlaysonia 17 prosenttia halvemmalla kuin miesasiakkaat.

Finlaysonin mukaan kampanja juhlistaa 100-vuotiasta Suomea, ja samalla tasataan palkkaeroja.

- Meillä on monta syytä juhlaan, valitettavasti palkkatasa-arvo ei ole yksi niistä. Finlayson ja Moomin juhlivat viikonloppuna 100-vuotiasta Suomea Tukholmassa. Juhlan kunniaksi naiset maksavat Kungsträdgårdenin tapahtumassa jokaisesta eurosta vain 83 senttiä, yhtiö kirjoittaa Facebook-julkaisussaan.

Yhtiön kampanja on saanut ristiriitaisen vastaanoton. Erityisesti Twitterissä käydään vilkasta keskustelua kampanjasta. Suurin osa keskustelijoista pitää kampanjaa syrjivänä ja palkkaeroa ylläpitävänä.

Esimerkiksi Ylen A-studion toimittaja Marja Sannikka tviittaa, että kampanja on "järkyttävää sukupuolisyrjintää".

Moni keskustelija kysyy, kenet Finlayson määrittelee naiseksi ja kenet mieheksi. Esimerkiksi poliisi Keijo Kaarisade, joka tviittaa nimellä Vihapuhepoliisi, kirjoittaa, että kahteen sukupuoleen tehty jaottelu syrjii kymmeniä muita sukupuolia.

Moni on tuonut esille kampanjan mahdollisen laittomuuden.

Kampanjan puolustajiin lukeutuu esimerkiksi bloggaaja ja viestintäasiantuntija Emmi Nuorgam.

Tasa-arvovaltuutettu selvittää

Tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara kertoo, että Finlaysonin kampanjasta on tullut useita yhteydenottoja tasa-arvovaltuutetulle. Maarianvaaran mukaan asiaa lähdetään nyt selvittämään yhdessä Finlaysonin kanssa.

- Kampanjan toteutustapaa joudutaan tasa-arvolain syrjintäkieltojen näkökulmasta selvittämään, Maarianvaara kertoo.

Maarianvaaran mukaan tasa-arvolakiin tehtiin vuonna 2009 lisäys, jonka mukaan arvoltaan vähäisissä ja tilapäisissä alennuksissa ei ole kyse syrjinnästä. Esimerkkinä Maarianvaara mainitsee alennukset isän- tai äitienpäivän yhteydessä. Finlaysonin tapaukseen hän ei kuitenkaan voi vielä ottaa kantaa.

Tasa-arvovaltuutetun selvityksen jälkeen asiasta voidaan tehdä lausunto. Lausunnot eivät ole sitovia, mutta viime kädessä asia voidaan viedä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaan, joka voi kieltää syrjinnän jatkamisen. Yleensä kannanotto riittää Maarianvaaran mukaan oikaisemaan mahdollisesti syrjivän menettelyn.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708242200348175_u0.shtml

Quote from: Hohtava Mamma on 17.05.2020, 16:38:01
Quote from: Vaniljaihminen on 15.05.2020, 13:31:49
Tuntuuko siltä että lehdessä on aina samat vasemmistouutiset?

Eikä pelkästään tunnu.

Ehkä tämä sopii tähän ketjuun kun en parempaakaan löytänyt. Tere Sammallahti kritisoi videollaan (12min) Ylen kolumnisteissa tapahtunutta punasiirtymää. Kolumnien tuottaja Rakel Liekki on nostanut järjestelmällisesti kolumnisteiksi punavihreitä poliittisia aktivisteja:

Unohtiko Yle, mitä on neutraali tiedonvälitys?

Asiasta uutisoi myös Suomen Uutiset:

Quote from: SU– Ensimmäinen Liekin rekrytoima uusi kolumnisti oli Feministisen puolueen perustajajäsen ja ex-varapuheenjohtaja Maryan Abdulkarim. Lokakuussa 2018 aloitti feministiaktivisti Emmi Nuorgam, joka on pitkäaikainen vihreän puolueen aktiivipoliitikko. Marraskuussa kirjailija ja transaktivisti Susi Nousiainen, joka kertoo olevansa sukupuolentutkimusta lukenut feministi. Taiteilija Aiju Salminen, joka vaikuttaa vasemmistolaisessa kulttuuriyhdistys Kiilassa ja on tuottanut feministiselle puolueelle vaalitaidetta. Tohtori Saara Särmä, feministisen ajatushautomo Hatun perustaja. Kirjailija Sisko Savonlahti, joka luonnehtii itseään punavihreäksi feministiksi. Sekä päätoimittaja Tuukka Tervonen, tuhokapitalistisista talousliberaaleista kirjoittava vasemmistoliiton entinen kuntavaaliehdokas.

– Jo aikaisemmin Ylen kolumnistikaartiin kuuluivat mm. degrowth-ideologiaa ja antikapitalismia kirjoituksissaan vaatineet Jani Kaaro, Janne Saarikivi ja Joona-Hermanni Mäkinen. Samoin sukupuolentutkimuksen tohtori Mona Mannevuo, joka luennoi vasemmistoliitolle feminismistä ja Suomen kommunistiselle puolueelle marxilaisesta tulevaisuudesta. Professori Heikki Hiilamo, joka on vihreiden entinen eduskuntavaaliehdokas ja vasemmistolaisen Voima-lehden osakas. Kirjailija Asta Leppä, joka kuvaa itseään ehdottomaksi feministiksi. Toimittaja ja feministi Reetta Räty. Toimittaja ja feministi Maria Pettersson. Sekä toimittaja ja pornoaktivisti Ina Mikkola, joka työssään käsittelee feministisen aatteen keskeisiä teemoja.

DuPont

Ehkä saamelaisten porukoissakin on huomattu, että rasismisyyttely toimii?
Kantsii yrittää, jos sillä saadaan etuja itselleen?
Mutta pitää myös muistaa, että ryhmän arvostus ei kasva tuota kautta. Se kasvaa tekojen kautta. >:(

hamppari

Joku kuukausi sitten jossain tv-ohjelmassa oli joku 'vuoden-nainen' ja kertoili, että kun feissaili pissahiestä, niin vastauksena tuli vain jotain 'nuolemisjuttuja'. Ajattelin, että mitä vattua sä odotat vastauksena tuollaiseen viestiin. Jaa, jos se noita kuukuppeja mainosti, niin sitten on eri juttu. Sori siintä.

PS Kuullut tällä palstalla juttuja kuukupeista. Nyt vasta selvisi mitä ne on.

edit: Siis tämä 2019 Heli Kurjanen, kuukuppiyrittäjä, jonka tästä ketjusta bongattuna googlasin. Eli ei ollutkaan Nuorgam. Eli OT.
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

simppali

Poroukot..kuten appi eivät juurikaan hymyile näille ns. saamelaisille.

Nuorgamin esimerkkiä seuraten voisin ilmoittautua vähemmistöön kuuluvaksi virkamieheksi ja ottaa paljastavia selffieitä jaloissani olevista sukista.
Kertoillen maskuliinisesta jalkahiestä ja sen vaikutuksesta lähellä oleviin.

Edellinen on yhtä tyhjänpäiväistä kun Nuorgamin nillitys femismistä.

Tässä toinen saamelais-aktivisti..aktivoitui jonkun mummelin kissojen tappamiseen..

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b69e7dfb-c588-40c3-b515-385e93ab7856

QuoteLapin käräjäoikeuden tuomion mukaan Näkkäläjärvi (tuolloin 15) tunkeutui kolmen 15–17-vuotiaan kaverinsa kanssa inarilaisnaisen mökille kesäkuussa 2006. Viikonlopun aikana neljästä pojasta koostunut kaveriporukka tappoi inarilaisnaisen kissan ja tämän kahdeksan pentua julmalla ja raa'alla tavalla.

Käräjäoikeuden tuomion mukaan Näkkäläjärvi ei ollut paikalla torstaina ja perjantaina, kun hänen kolme kaveriaan tunkeutui inarilaisnaisen mökkiin ja tappoi yksissä tuumin naisen mökissä olleet kahdeksan kissanpentua lyömällä niitä useita kertoja mailoilla. Tekonsa jälkeen kolmikko poltti kissanpentujen ruumiit varmistamatta, ovatko ne kuolleet.

Lauantaina Näkkäläjärvi oli kuitenkin mukana, kun kaveriporukka tunkeutui inarilaisnaisen mökkiin uudestaan ja tappoi mökissä olleen aikuisen kissan, joka oli oletettavasti torstaina ja perjantaina tapettujen kissanpentujen emo.

Kukahan on keksinyt kutsumanimen "tunturiapassit"?
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Luka Mokonesi

Ylilaudalta poimittu kuva. Miisa olikin/onkin tosiaan lähdössä Norjaan opiskelemaan saamen kieltä. Harmittelee vain ettei osaa norjaa eikä saamea ja info on vain näillä kahdella kielellä. Mikäs tässä nyt mättää, onhan Miisa suomalaisen peruskoulutuksen läpi käyneenä kykenevä kommunikoimaan ruotsiksi joka on portti kaikkiin maailman kieliin ja erityisesti vielä norjaan.

Bonuksena poimintaa saamelaisuuden määritelmästä:

Quote2. Saamelaismääritelmän itseidentifikaatio tarkoittaa sitä, että henkilö pitää itseään saamelaisena ja antaa luvan merkitä itsensä etniseen luetteloon. Ketään ei toisen maailmansodan kokemusten vuoksi voida merkitä etniseen rekisteriin ilman hänen suostumustaan. Alun perin henkilön identifioitumisen perustana pidettiin hänen kuulumistaan saamelaisyhteisöön. Uutena on noussut esiin suomalaisten identifioituminen saamelaiseksi yhden, useiden sukupolvien takaisen lappalaiseksi merkityn esivanhemman takia (kt. kohta 4.).

3. Alun alkaen (vuodesta 1952 lähtien) saamelaismääritelmä oli kieliperusteinen, mutta vuonna 1995 siihen lisättiin niin kutsuttu lappalaispykälä. Norjan ja Ruotsin saamelaismääritelmät ovat edelleen kieliperusteisia eivätkä ne sisällä lappalaispykälää. Saamelaiskäräjät on alusta lähtien vastustanut nykyistä saamelaismääritelmää ja vaatinut saamen kielen palauttamista saamelaismääritelmän ainoaksi objektiiviseksi kriteeriksi. Saamelaisvähemmistön kieliperusta perustuu Suomen perustuslakiin ja saamelaismääritelmän perusta on henkilön saamenkielinen syntyperä (hallituksen esitys 1994).

4. Saamelaismääritelmän niin kutsuttu lappalaispykälä (eli nk. saamelaismääritelmän kakkoskohta) on lakiin vuonna 1995 jäänyt valuvika. Se on porsaanreikä, jonka kautta etnisesti suomalaisten on mahdollista päästä äänestämään ja asettumaan ehdolle alkuperäiskansa saamelaisten kulttuuri-itsehallintoelimen vaaleissa. Lappalainen ei ole sama asia kuin saamelainen.

5. Saamelaisuuttaan ei voi etsiä muinaisista vero-, maa- tai henkikirjoista, vaan se on nykypäivän saamelaiseen kulttuuriin kuulumista. Saamelaisuuteen kasvetaan, enkulturoidutaan, sosiaalistutaan. Saamelaisuutta ei mitata geeneistä. Saamelaisten adoptiolapsetkin ovat siis saamelaisia.

...

Bonus: Professori Veli-Pekka Lehtola kirjoittaa kirjassaan Saamelaiskiista, että Saamelaiskäräjien mielestä tuhatkin uutta "ei-saamelaista jäsentä" tekisi tyhjäksi saamelaismääritelmän alkuperäisen tarkoituksen: suojata nykyisen saamenkielisen
väestön oikeuksia omaan kieleen ja omaleimaiseen kulttuuriperinteeseen, ja että väestön suurentuminen kymmenkertaiseksi suomenkielisellä ja suomalaistuneella väestöllä tarkoittaisi saamen kielen ja saamelaisen kulttuurin hukkumista enemmistökulttuuriin.

https://faktalavvu.net/2018/02/07/pieni-opas-saamelaismaaritelmaan/
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

pienivalkeapupu

Miisa olikin/onkin tosiaan lähdössä Norjaan opiskelemaan saamen kieltä. Harmittelee vain ettei osaa norjaa eikä saamea ja info on vain näillä kahdella kielellä.

Hmmmm... kertoo aika lailla ihmisestä henkilönä, jos on aikeissa lähteä Norjaan (tässä tapauksessa) eikä osaa norjan kieltä, opiskelemaan saamen kieltä - jota ei myöskään osaa; ilmeisesti sitä kuitenkin jonkin verran pitäisi osata.
Vahvistaa omaa mielikuvaani hänestä.
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

MannaSariini

^^Ei Miisan saamelaisuutta ole varmaan kyseenalaistettu saamelaisten parissa. Siis Miisan tunnustaminen virallisesti saamelaiseksi ei perustu lappalaispykälään. Jos perustuisi, ei luultavasti hänen saamelaisuutta hehkutettaisi suvispiireissä.
Totuus on rasistinen

Augustus

Quote from: pienivalkeapupu on 12.08.2020, 22:16:38
Miisa olikin/onkin tosiaan lähdössä Norjaan opiskelemaan saamen kieltä. Harmittelee vain ettei osaa norjaa eikä saamea ja info on vain näillä kahdella kielellä.

Hmmmm... kertoo aika lailla ihmisestä henkilönä, jos on aikeissa lähteä Norjaan (tässä tapauksessa) eikä osaa norjan kieltä, opiskelemaan saamen kieltä - jota ei myöskään osaa; ilmeisesti sitä kuitenkin jonkin verran pitäisi osata.
Vahvistaa omaa mielikuvaani hänestä.
Opiskelu tarkoitti joskus ennen ihan oikeaa opiskelua, nykyään voi tosiaankin "opiskella" vaikka ei osaisi oppilaitoksen opetuksen kieltäkään, esimerkkinä ne maahamme saapuneet tuhannet turvikset, joista monet "opiskelevat" ammattiin jossain ammattioppilaitoksessa. Tälläisen kuvan ainakin valtamediasta saa."Opiskelu" on siis ele+ rallienglannilla toteutettua joutavaa hömppää, mutta politiikot ja tilastot vaan tykkäävät tästä.  Mutta maamme saa lopulta paskan palkakseen tälläisistä opiskelijoista, heikon työtaidon ym. muodossa.

Charlie

Quote from: MannaSariini on 12.08.2020, 22:25:35
^^Ei Miisan saamelaisuutta ole varmaan kyseenalaistettu saamelaisten parissa. Siis Miisan tunnustaminen virallisesti saamelaiseksi ei perustu lappalaispykälään. Jos perustuisi, ei luultavasti hänen saamelaisuutta hehkutettaisi suvispiireissä.
Nämä Nuorgamit ovat ymmärtääkseni syntyneet ja kasvaneet Tampereella. Ovat sulautuneet hienosti valtaväestön vasemmistolaiseen alakulttuuriin. Heitä ei erota kenestä tahansa surkeasta kommarista mikään muu kuin (osin?) saamelainen verenperimä. Jos saamelaisuus ei ole geneettistä vaan kulttuurillista kuten Miisa väittää, kumpikaan ei ole nähdäkseni saamelainen alkuunkaan.

Kauko-Aatos

Oudon hankalaa on ilmoittautua saamelaiseksi.
Ilmankos kaikki Husut ja Suldaan Muhaamedit ovatkin ilmoittautuneetkin suomalaisiksi saamelaisen sijaan.
Jotenkin haistan tässä nyt jotain rasismiin viittaavaa.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Outo olio

Mitähän rasismia Nuorgam on tosiaan kokenut, ulkonäkö jo mainittiin mutta jos puhuu suomea niin ei myöskään voi olla kokenut rasismia äidinkielensä vuoksi (paitsi tietty jos on erehtynyt puhumaan sitä Ahvenanmaalla :-X).

Quote from: Charlie on 12.08.2020, 23:21:19
Nämä Nuorgamit ovat ymmärtääkseni syntyneet ja kasvaneet Tampereella. Ovat sulautuneet hienosti valtaväestön vasemmistolaiseen alakulttuuriin.

Eli vähän kuin Sofi Oksanen.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Pentecost

Ulina jatkuu. Jos kärsii alhaisesta verenpaineesta, niin tässä lääkitys siihen vaivaan. Laitan koko ulinan, koska kaikki maksamme tästä veroina.

QuoteEmmi Nuorgamin kolumni: Hei suomalaiset! Saamelaiset eivät ole teidän oma alkuperäiskansanne
Suomalaisten turistien lomakuvat Lapin luonnosta jouduttavat luonnon tuhoamista, kirjoittaa Emmi Nuorgam.

Matkustitko kesälomalla Lappiin vaikuttumaan pohjoisen koskemattomasta luonnosta? Julkaisitko somessa kuvan Suomen Lapin ainutlaatuisesta erämaasta? Entä toivotitko maailman alkuperäiskansojen päivänä onnea saamelaisille, meidän omalle alkuperäiskansallemme?

Hyvä, silloin tämä kirjoitus on sinulle.

Aion nimittäin kertoa salaisuuden. Ei ole olemassa "Lapin _koskematonta erämaata_" sen paremmin kuin "_omaa alkuperäiskansaakaan_".

Saamelaiset eivät ole suomalaisten oma alkuperäiskansa siksi, että Saamenmaa ei sijaitse kokonaan Suomessa. Saamelaiset asuvat neljän eri valtion alueella, Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Venäjällä. Suomen valtio ei myöskään omista saamelaisia, jolloin väite "_omasta alkuperäiskansasta_" on harhaanjohtava ja toiseuttava.

Voi olla, että tämä kuulostaa teistä herkkänahkaisuudelta, mutta antakaapa kun selitän.

Ajatus siitä, että Suomi omistaisi Saamenmaan tai saamelaiset on absurdi, mutta valitettavasti olemassa.

Kaikissa niissä valtiossa, joiden alueella saamelaiset asuvat, on vuosisatojen ajan harjoitettu assimilaatio- eli sulauttamispolitiikkaa. Sulauttaminen on tapahtunut muun muassa kristillisen käännytyksen, uudisasutuksen ja kielipolitiikan avulla.

Jaana Kannisen ja Kukka Rannan **Vastatuuleen-Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta-tietokirjan mukaan Suomen sulauttamispolitiikkaa leimasi kulttuuriltaan ja kieleltään yhtenäisen kansallisvaltion rakentaminen. Samoilla linjoilla on Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija **Miika Tervonen. Tervosen mukaan(siirryt toiseen palveluun) suomalainen historiakäsitys on valkopesty, eli suomalaisen yhteiskunnan kytkeytyminen rotuajatteluun ja kolonialismiin häivytetty.

Saamelaiskulttuuri ja -kielet leimattiin huonoiksi ja saamelaiset likaisiksi.

Virallisia saamelaisten alistamisen sääntöjä ei ollut, mutta kirjoittamattomia lakeja sitäkin enemmän. Vielä 1950- ja 60-luvuilla koulun aloittaminen tarkoitti saamelaislapsille arkea, jossa oman kielen käyttämisestä rangaistiin eikä kotia nähnyt kuukausiin. Saamelaiskulttuuri ja -kielet leimattiin huonoiksi ja saamelaiset likaisiksi.

Sulauttamisen myötä myös saamelaisten ikiaikaiset maat siirtyivät Suomen valtion haltuun ja saamelaisten yhteiskuntarakenteet korvattiin valtaväestön rakenteilla ja instituutioilla.

Ennen sulauttamista Saamenmaa kuului saamelaisten esi-isille ja -äideille. Saamelainen ohjaaja ja dokumentaristi Suvi Westjakoi heinäkuussa Facebookissa kuvia maasta, jota Suomessa kutsutaan erämaaksi. Westin mukaan jokaisella joella, purolla ja suolla on nimi. Puroissa ja joissa virtaavat sukujen muistot ja tieto, jota ei muualta löydy. "Saamenmaalla ei ole yhtään tunturia, vesistöä tai aluetta, jolla ei olisi nimeä ja sitä kautta ohjetta sen perimmäiseen käyttötarkoitukseen," hän kirjoittaa.

Suomen perustuslain mukaan saamelaisilla on oikeus ylläpitää ja kehittää kieltä, kulttuuria ja perinteisiä elinkeinojaan.

Lapin romantisoiminen mystiseksi erämaaksi ja jonkinlaiseksi ei-kenenkään-maaksi edistää mm. turismia, kaivosteollisuutta ja ratahankkeita ja siten saamelaiskulttuurin katoamista.

Suomen perustuslain mukaan saamelaisilla on oikeus ylläpitää ja kehittää kieltä, kulttuuria ja perinteisiä elinkeinojaan. Käytännössä oikeus ei toteudu. Jos toteutuisi, eivät saamelaiset olisi jatkuvasti varpaillaan. Keväällä Sodankylässä käytiin jo ties monettako kertaa keskustelua Nuttion tuulivoimahankkeesta, joka toteutuessaan olisi tarkoittanut kuoliniskua Sattasniemen paliskunnalle.(siirryt toiseen palveluun)

Vain muutama kuukausi tämän jälkeen alkoi taistelu Käsivarren alueen kaivostoimintaa vastaan. Internetissä kiertää addressi, jossa vaaditaan, ettei Suomen ainoalle suurtunturialueelle sallita esimerkiksi malminetsintää tai kaivostoimintaa.

Alue on kulttuuriltaan rikas ja luonnoltaan sekä maisemaltaan täysin ainutlaatuinen. Ja uskokaa kun sanon, jo nyt käynnissä olevat työt eivät todellakaan ole mitään idyllistä vaskoolin huljuttelua yöttömässä yössä, vaan ympäristön, luonnon, eläinten ja ihmisten järjestelmällistä tuhoamista.

Muutaman vuoden sisään on kiistelty myös metsähakkuista(siirryt toiseen palveluun), Jäämerenradasta, kalastusoikeuksista ja vesistöjen hallinnasta. On vaikea nimetä toista ihmisryhmää, joka joutuisi jatkuvasti puolustautumaan, selvittämään, tutkimaan ja esittämään todisteita siitä, että meillä on oikeus olla olemassa.

Jokainen Saamenmaalle matkustava turisti ansaitsisi oppitunnin saamelaisuudesta, saamelaisesta luontosuhteesta ja kulttuurista.

Saamelaisia pidetään riitaisina mielensäpahoittajina, vaikka oikeasti haluaisimme vain kansalle ja luonnolle ne oikeudet, jotka niille jo paperilla kuuluvat. Oikeudet, jotka useimmilla suomalaisilla on ilman, että heidän täytyy koskaan edes ajatella asiaa.

En ajattele, että jokainen Lappiin matkustava suomalainen turisti olisi tollo. Ne ovat, jotka ryyppäävät ja rälläävät saamelaisten pyhillä paikoilla. Sen sijaan ajattelen, että jokainen Saamenmaalle matkustava turisti ansaitsisi oppitunnin saamelaisuudesta, saamelaisesta luontosuhteesta ja kulttuurista, joka katoaa, jos sitä ympäröivä luonto tuhotaan. Vähintä, mitä voi tehdä, on toimia sen puolesta, että luonto säilyy, eikä sitä investoida täyteen infrastruktuuria, joka ei sinne kuulu.

Tämä voi kuulostaa vallankumoukselliselta, mutta Saamenmaa on olemassa myös ilman rahaa, liikennettä ja monikansallisia kaivosyhtiöitä.

Emmi Nuorgam

Emmi Nuorgam on kaupunkisaamelainen toimittaja, jota viimeksi viime viikolla kutsuttiin Lapin juopoksi inkkariksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11498036
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.



Jack

Vaikuttaa vähän siltä, että Tampereella syntyneelle Emmi Nuorgamille kelpaa mikä tahansa, millä vain voi päästä julkisuuteen. Isän puolelta "periytyvä" saamelaisuus on yksi asioista, joka tekee hänestä "erityisen", samoin kuin hänen sisaristaan, jotka myös ovat paljon esillä mediassa.

Eräs, joka on keksinyt etnisen vetonaulan, on Savossa syntynyt Susani Mahadura, jonka isä on Sri Lankasta. Hänkin on "erityinen" samasta syystä. Paljon esillä, osin "srilankalaisuutensa" ansiosta.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/reportaasit/emmi-nuorgam-eli-opiskelijana-leveasti-luotolla-fine-diningia

Kun ihminen ratsastaa julkisuuteen rodulla, hänen kannattaa varautua siihen, että kaikki julkisuus ei ole pelkästään myönteistä. Media ehkä hymistelee, mutta tavalliset kansanmiehet mökeissään mutisevat, että mikä tuokin on olevinaan.

Tavallisella suomalaisella perusjuntilla ei ole hienoa etnistä sukujuurta, josta hän voisi ammentaa aineksia julkisuudelle ja kuuluisuudelle. Pieni kateuden poikanenkin voi siis olla taustalla nuivassa suhtautumisessa "erityisihmisiin".

Luka Mokonesi

Quote from: Pentecost on 19.08.2020, 10:01:12
Ulina jatkuu. Jos kärsii alhaisesta verenpaineesta, niin tässä lääkitys siihen vaivaan. Laitan koko ulinan, koska kaikki maksamme tästä veroina.

Ajattelin kanssa lainata tuota tarinointia tänne, mutta päätin jättää välistä perusteella, että ei Emmiä tarvitse huomioida. Emmin voi jättää omaan rauhaansa.

Saamelaiset ovat siis vain tupsahtaneet jostain Saamenmaalle, olleet siellä aina ja se erityinen luontosuhde, sekin heillä tottakai on - sekä kaupunkilaisilla Nuorgamin siskoksilla että joillakin (tarinan mukaan) ympäristöään kunnioittavilla saamelaisilla joilla kelkka ja mönkijä kulkee ja kaatopaikka on tuntematon käsite.

Kolumnin kommenteissakin mainittiin että eipä ole aikaisemmin kuultu käsitteestä "oma alkuperäiskansamme", no näitä käsitteitä on näppärä keksiä uhriutumisen toivossa.

Olen kuullut tätä saamelaisten maagista luontosuhdetta ylistettävän aiemminkin, suomalaisen lappalaisen toimesta, siinä samalla toki siis muistettiin painottaa että moista ei suomalaisilla kuulemma ole. Foorumiltakin löytyy syvempiä luontosuhteita kun näiltä siskoksilta tai monelta muultakaan alkuperäiskansan jäseneltä. Johon liittyen muistan Heikki Kangasperkon kirjassaan Luonto opettaa parhaiten, kirjoittaneen kuinka hyvin koulutettu sotilaskin on lähempänä luontoa kuin nykyaikainen luonnonsuojelija elokapinasoturi.

Twitterissä saamelaisten twiittejä vilkaistessani löytyi myös hakuhuutoa suomenkielen opettajalle Nuorgamiin. Koulut ovat jo kuulemma alkaneet, mutta moinen puuttuu. Tuntuvat pärjäävän tässä maassa monet ruotsinkielisetkin hyvin ilman, siitä sitä mallia.

Viimeisenä sanana huomio Flasbackin keskustelusta, jossa BLM Sweden -ryhmän mukaan Ruotsi kuuluu saamelaisille. Kommentoijien historian ja valkopesun opetus tuntuu olevan toista luokkaa kun tällä puolella lahtea kuin myös näkyy uljaan ruotsalaisen herrarodun ajattelutapa eikä tämä suomalainen nöyrtyminen ja alistuminen, keskutelussa vallitseva dogmi on että skandinaavit ovat olleet Ruotsissa kauan ennen saamelaisia ja rakentaneet maan ja valtion ja saamelaiset ovat olleet alempaa paimentolaiskansaa.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

MannaSariini

Kommentoin tässä edellä mainitun Emmi Nuorgamin kolumnin sisältöä.

QuoteEmmi Nuorgamin kolumni: Hei suomalaiset! Saamelaiset eivät ole teidän oma alkuperäiskansanne

QuoteKaikissa niissä valtiossa, joiden alueella saamelaiset asuvat, on vuosisatojen ajan harjoitettu assimilaatio- eli sulauttamispolitiikkaa. Sulauttaminen on tapahtunut muun muassa kristillisen käännytyksen, uudisasutuksen ja kielipolitiikan avulla.
Onko nykyisen Suomen alueella joskus tapahtunut jonkun muun valtion kuin Suomen ja / tai muihin kuin saamelaisiin ym. uhristatuksellisiin kohdistuvina näitä kolmea toimenpidettä: käännytys, uudisasutus ja kielipolitiikka? Vaatiiko sortamiseksi luokittelu, että ne on tehty nimenomaan assimilaatiotarkoituksessa?

QuoteJaana Kannisen ja Kukka Rannan **Vastatuuleen-Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta-tietokirjan mukaan Suomen sulauttamispolitiikkaa leimasi kulttuuriltaan ja kieleltään yhtenäisen kansallisvaltion rakentaminen. Samoilla linjoilla on Siirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija **Miika Tervonen. Tervosen mukaan(siirryt toiseen palveluun) suomalainen historiakäsitys on valkopesty, eli suomalaisen yhteiskunnan kytkeytyminen rotuajatteluun ja kolonialismiin häivytetty.

Viittaas kai tässä ketjussa käsitellyssä Hesarin jutussa propagandaansa julistaneeseen Miika Tervoseen. Tervonen, kuten Hesarin juttu kokonaisuudessaan, uhreuspesi niitä kytkeytymisiä rotuajatteluun ja kolonialismiin häivyttämällä kokonaan pois suomenruotsalaiset rotuopit ruotsinkielisen eliitin aseman perusteluna ja Ruotsin kolonialismin suomalaisia kohtaan jne.

QuoteEnnen sulauttamista Saamenmaa kuului saamelaisten esi-isille ja -äideille.

Jos sekä perustelee maan kuulumista esi-isillä ja -äideillä että ajaa Saamelaiskäräjien näkemyksen mukaista saamelaismääritelmää, ajaa silloin kaksilla rattailla. Saamelaisia esi-isiä ja -äitejä kyllä löytyy monilta sellaisilta, jotka ovat Saamelaiskäräjien näkemyksen mukaan suomalaisia eivätkä saamelaisia. Suuri osa saamelaistaustaisiksi tiedetyistä suomalaisista on kai nykyisen saamelaisalueen ulkopuolella. Heitä kuitenkin löytyy saamelaisalueeltakin. Inarissa monet suomalaiset polveutuvat inarinsaamelaisista. Inarissa nykyisin suurin saamelaisryhmä ovat pohjoissaamelaiset, mutta Inarissa olevat alkuperäiskansuusalueet ovat inarinsaamelaisten ja kolttasaamelaisten alkuperäiskansuusalueita. Vuotsoon pohjoissaamelaiset asettuivat 1800-luvulla. Vanha saamelaisasutus oli keminsaamelaista. Voi keminsaamelaisia esivanhempia löytyä myös pohjoissaamelaisilta. Keminsaamelaiset sulautuivat aikanaan joko suomalaisiin tai muihin saamelaisiin. Jos Vuotson alueen keminsaamelaisiin löytyy suora polveutumisen ja asuinalueen jatkuvuus, niin löytyykö se todennäköisemmin pohjoissaamelaisilta vai suomalaisilta?

QuoteOn vaikea nimetä toista ihmisryhmää, joka joutuisi jatkuvasti puolustautumaan, selvittämään, tutkimaan ja esittämään todisteita siitä, että meillä on oikeus olla olemassa.

No minulle ei ole vaikee nimetä. Vaikka juuri Emmi Nuorgamin viittaamasta Miika Tervosen näkemyksiä sisältäneestä jutusta voi löytää vihjeitä tällaisen ihmisryhmän nimeämiseen.

QuoteSaamelaisia pidetään riitaisina mielensäpahoittajina, vaikka oikeasti haluaisimme vain kansalle ja luonnolle ne oikeudet, jotka niille jo paperilla kuuluvat. Oikeudet, jotka useimmilla suomalaisilla on ilman, että heidän täytyy koskaan edes ajatella asiaa.

Moni ei varmaan asiaa todellakaan ajattele, mutta useimmilla suomalaisilla kyllä ei ole paperilla heille kuuluvia oikeuksia todellisuudessa. Miten vaikkapa Kaivopuiston henkirikokseen ja muihin rikastajien tekemiin rikoksiin liittyen nämä totetuvat? Tai ihan ilman mitään syntyperäulottuvuutta hallituksen sallissa koronan maahantuonnin? Tai no, saattaa siinä koronassa ollakin syntyperäulottuvuus jos erityisesti matujen pitää sallia sitä tuoda.
Totuus on rasistinen

Kauko-Aatos

Quote from: Jack on 19.08.2020, 11:51:30
Vaikuttaa vähän siltä, että Tampereella syntyneelle Emmi Nuorgamille kelpaa mikä tahansa, millä vain voi päästä julkisuuteen. Isän puolelta "periytyvä" saamelaisuus on yksi asioista, joka tekee hänestä "erityisen", samoin kuin hänen sisaristaan, jotka myös ovat paljon esillä mediassa.

Eräs, joka on keksinyt etnisen vetonaulan, on Savossa syntynyt Susani Mahadura, jonka isä on Sri Lankasta. Hänkin on "erityinen" samasta syystä. Paljon esillä, osin "srilankalaisuutensa" ansiosta.

Kun ihminen ratsastaa julkisuuteen rodulla, hänen kannattaa varautua siihen, että kaikki julkisuus ei ole pelkästään myönteistä. Media ehkä hymistelee, mutta tavalliset kansanmiehet mökeissään mutisevat, että mikä tuokin on olevinaan.

Tavallisella suomalaisella perusjuntilla ei ole hienoa etnistä sukujuurta, josta hän voisi ammentaa aineksia julkisuudelle ja kuuluisuudelle. Pieni kateuden poikanenkin voi siis olla taustalla nuivassa suhtautumisessa "erityisihmisiin".

Yhteinen nimittäjä näille kahdelle aikuisvauvalle on - yllätys yllätys: YLE!
Radiokanava YLE Puhe (jossa siis soitellaan musiikkiakin nykyään  :roll:) on kuin luotu pumppaamaan kaikenlaisten vähemmistöjen erityisyyttä, käsittäen nykyään siis myös feministit ja vihreät. Jos on kaikkea näitä, niin hävitä ei voi.
Tunnen itse paljon saamelaisia ja hyvin harvalla - jos kellään - heistä on tarvetta rakennella tällaisia huojahtelevia uhripyramideja kuin tällä julkisuudessa viihtyvällä ja siitä elantonsa saavalla leikkisaamelaisella. "Jänkäsomali" ja "tunturiapassi" kuuluu myös lappilaiseen sanavarastoon, tarkoittaen juuri tätä ilmiötä.

Quote from: Emmi Nuorgam
Saamelaisia pidetään riitaisina mielensäpahoittajina
Kyllä ja suuri ansio tästä kuuluu näille Emmille ja Miisoille.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

ämpee

Quote from: Jack on 19.08.2020, 11:51:30

Tavallisella suomalaisella perusjuntilla ei ole hienoa etnistä sukujuurta, josta hän voisi ammentaa aineksia julkisuudelle ja kuuluisuudelle.

Kuinka niin ei ole ?
Maailman mittakaavassa suomalaisuus on hyvin harvinaista.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

MannaSariini

Quote from: Luka Mokonesi on 19.08.2020, 12:56:29
Olen kuullut tätä saamelaisten maagista luontosuhdetta ylistettävän aiemminkin, suomalaisen lappalaisen toimesta, siinä samalla toki siis muistettiin painottaa että moista ei suomalaisilla kuulemma ole. Foorumiltakin löytyy syvempiä luontosuhteita kun näiltä siskoksilta tai monelta muultakaan alkuperäiskansan jäseneltä. Johon liittyen muistan Heikki Kangasperkon kirjassaan Luonto opettaa parhaiten, kirjoittaneen kuinka hyvin koulutettu sotilaskin on lähempänä luontoa kuin nykyaikainen luonnonsuojelija elokapinasoturi.

Poronhoidossa ei ainakaan toteudu maaginen luontosuhde. Porosaamelaiset tosin ovat vähemmistö Suomen saamelaisista ja kai vähemmistö myös kaikista Suomen porohenkilöistä.

Hävitettiinkö itseasiassa villit tunturipeurat nykyisen Suomen alueelta saamelaisen poronhoidon tieltä? Poronhoitoa ovat kyllä nykyisen Suomen alueella harjoittaneet muutkin kuin saamelaiset jo useamman vuosisadan aikana. Onko kuitenkaan tunturipeuran vanhoilla esiintymisalueilla? Norjassa oli joku vuosi sitten ainakin suunnitelma tappaa n. 10 % maan tunturipeuroista, jotta niistä ei leviäisi tautia poroihin. En tiedä, toteutuiko suunnitelma. Norjassa ja Ruotsissa poronhoito on saamelaisten yksinkoikeus. Mahtaako olla kolonialismia, ettei Suomessa ole näin?

Poronhoitoon liittyy yleisesti petoviha ja salametsästys. Toki laillinenkin metsästys pitää suurten petoeläinten määriä olemattamina poronhoitoalueella. Suomen poronhoitoalue myös pitää Ruotsin ja Norjan susikannat sisäsiittoisina kun ne ovat eristettynä Suomen ja Venäjän susista. En tosin tiedä, ovatko saamelaisten porohenkilöiden asenteet suhteessa petovihaan ja salametsästykseen erilisia suomalaisiin verrattuna. Porojen ylilaidunnuksen aiheuttamia ongelmia ainakin valtioiden kolonialismi voi pahentaa estämällä saamelaisten perinteisiä laidunkiertoja valtioiden rajoista riippumatta. Suomessa laidunkiertoja ei voi tehdä edes paliskuntarojen yli. Paliskuntajärjestelmä on kuulemma rakennettu suomalaisten ehdoilla huomioimatta saamelaisia.

Lisäys: Emmi Nuorgam on kyllä oikeassa siinä, että mitään Lapin koskematonta erämaata ei ole olemassa. Jos olisi, siellä ei liikkuisi poroja vaan villejä tunturipeuroja ja metsäpeuroja, vainoista vapaita suurpetoja jne.
Totuus on rasistinen

MannaSariini

Quote from: Luka Mokonesi on 19.08.2020, 12:56:29
Viimeisenä sanana huomio Flasbackin keskustelusta, jossa BLM Sweden -ryhmän mukaan Ruotsi kuuluu saamelaisille. Kommentoijien historian ja valkopesun opetus tuntuu olevan toista luokkaa kun tällä puolella lahtea kuin myös näkyy uljaan ruotsalaisen herrarodun ajattelutapa eikä tämä suomalainen nöyrtyminen ja alistuminen, keskutelussa vallitseva dogmi on että skandinaavit ovat olleet Ruotsissa kauan ennen saamelaisia ja rakentaneet maan ja valtion ja saamelaiset ovat olleet alempaa paimentolaiskansaa.

Ne suvikset, jotka väittävät suomalaisten ym. syrjäyttäneen saamelaiset ja olevan senkin puolesta velvoitettuja ottamaan maahantunkeutujia asuinmaihinsa, eivät näe mitään ongelmaa kun neekerit valittavat kolonialismista Afrikan alueilla, joissa "valkoisiakin" on ollut ennen nekeereitä. Päinvastoin, sitä kuulukin valittaa ja suvikset liittyvät itsekin valituskuoroon. Syrjäyttämistä ei myöskään nosteta esille niillä laajoilla Afrikan alueilla, missä neekerit ovat syrjäyttäneet ainakin pygmit ja khoisanit. Näissä taitaa olla vielä paljon enemmän oikeasti kyse syrjättämisestä sulautumisen sijaan kuin väitetyssä saamelaisten syrjäyttämisessä nykyisen Suomen alueella. Jonkin verran khoisaneita on sulautunut neekereihin, esim. xhosiin. Pygmejäkin on kai ainakin pienissä määrin sulautunut neekereihin. Khoisan-esivanhempia löytyy kyllä myös Etelä-Afrikan "valkoisten" parista. Khoisanin tai pygmin erottaminen neekeristä on fyysisten piirteiden perusteella helpompaa kuin suomalaisen saamelaisesta. Ehkä myös geneettisesti, nykyaikaan säilyneistä ihmisten sukulinjoista khoisan-linja on kai kauiten aikaa sitten muista eronnut ja afrikkalaisten pygmien linja sitten heti seuraavana eronnut.

Khoisanit ovat ilmeisesti vielä oikeasti olleet ensimmäisiä (Homo sapiens -lajiin kuuluvia) asukkaita vanhoilla asuinalueillaan. Nykyisen Suomen alueella sekä saamelaiskielet että itämerensuomalaiset kielet ovat suhteellisen uusia tulokkaita. Kielen vaihdos ei tosin ole Suomessa tähän mennessä tarkoittanut väestönvaihdosta vaan niin itämerensuomalaisten kielien, saamelaiskielien kuin aiemmin saapuneidenkin kielten kohdalla uuden kielen tuonutta väestöä ja ennestään ollutta on sulautunut yhteen.

Suvisten mukaan ei ole nykyäänkään olemassa mitään valtiosta riippumatonta suomalaisten etnistä ryhmää, joten väitteet saamelaiset syrjäyttäneistä suomalaisista on jo tämän puolesta ristiriitainen.
Totuus on rasistinen

Rasvari

Quote from: Pentecost on 19.08.2020, 10:01:12
Ulina jatkuu. Jos kärsii alhaisesta verenpaineesta, niin tässä lääkitys siihen vaivaan. Laitan koko ulinan, koska kaikki maksamme tästä veroina.

QuoteEmmi Nuorgamin kolumni: Hei suomalaiset! Saamelaiset eivät ole teidän oma alkuperäiskansanne

https://yle.fi/uutiset/3-11498036

Tässä tuli kaikki oleellinen. Kaiken maailman Mahadurat, Laitit ja Nuorgamit pääsevät verorahoitteisella YLE:llä ääneen ja sävy on aina yhtä alentuvan holhoava.

On se muuten jännä että nämä tyypit kelpaavat puhumaan etnisyytensä virallisina edustajina valtamediaan vaikka kukaan ei osaa edes pysty selvittämään onko heillä jokin valtuutus tai muodollinen asema, muu kuin toisen vanhemman tausta. Minulle on myös totaalisen epäselvää miten helposti etnisen taustansa voi määrittää: Minäkin olen tällä logiikalla kolmannen polven pakolainen, suomenruotsalainen ja - yllätys yllätys - saamelainen. Pystyn olemaan myös montaa muutakin asiaa niin halutessani ja yhtä kaukaa hakiessani.

Toinen jänittävä asia on miten minun käsitykseni saamelaisista on muuttunut. Ennen olin ihan positiivisella mielellä saamelaista mutta Nuorgamit ja Laitit ovat saanet minun suhtautumaan heihin penseästi. 

Nuorgam voisi vaihteeksi mennä myös Venäjälle ulisemaan saamelaisasiaansa, enhän toki halua omia häntä vain meidän suomalaisten vaivoiksi.

Lopuksi otaksun rohkeasti että olen viettänyt Lapin erämaissa enemmän aikaa kuin Nuorgamin siskokset yhteensä.

Muoks: typoja pois.

Outo olio

Yhtään asiaa puolustelematta, sen verran mitä olen ihmisen historiaa lukenut, niin valloitetun kansan kulttuurin tuhoaminen on ihan normisettiä, paitsi viimeisten n. 150 vuoden aikana asiaa on ryhdytty epäilemään, siis ensisijaisesti Euroopassa ja täältä lähtöisin olevien ihmisryhmien kulttuureissa. Jos siis kaikki syytökset suomalaisten imperialismista ovat totta, esimerkiksi saamelaisten järjestelmällistä pakkosuomalaistamista kyllä tapahtui, niin tämä ei ole meidän etno-ekslusiivinen perisyntimme, vaan ihan samaa tapahtui aikanaan ainakin inkavaltiossa, ja Tyynenmeren saarilla ja Keski-Amerikassa resurssien ollessa vähissä joskus mentiin ihan kunnon kansanmurhaan, tosin nuoret pojat ja lisääntymisikäiset nuoret tytöt joskus säästettiin, koska heistä saatiin lisää työvoimaa joka sopeutui uuteen kulttuuriin, ja lisää lisääntymiskumppaneita valloittajille. Kaikki muut tuhottiin, joko heti (jotkin Tyynen valtameren alueen tapaukset) tai uhraamalla jumalille (Keski-Amerikka). Ja kulttuurin tuhoamista pidettiin omana aikanaan kehitysapuna, sillä hävinneen kulttuurin häviö osoitti sen olevan heikompi ja siis oli näiden ihmisten oman edun mukaista että he pääsivät eroon huonosta kulttuuristaan ja pääsivät mukaan parempaan kulttuuriin. (Eräänlainen paleo-natsismi on siis ollut ihmislajin historiassa aika yleinen maailmankuva.)
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?