News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Miisa Nuorgam on ensimmäinen etniseen vähemmistöön kuuluva Vuoden nainen

Started by Golimar, 09.08.2020, 15:28:41

Previous topic - Next topic

Nuiva kansalainen

Eikös Miisa jossain välissä haukkunut somessa oikeistoa eli edustanee siis vasemmistoa? Tämä tosin olisi muutenkin ollut arvattavissa Yleltä saamansa julkisuuden vuoksi. Rahankäyttö kertonee myös kyseisestä henkilöstä jotain. Vasemmistohan tunnetusti on haka raha-asioissa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Outo olio

"Pari reissua Norjaan kuukaudessa." ???

En tarkoita loukata, mutta Nuorgamin kannattaisi ehkä käydä jossakin aivokuvassa tai verenkuvassa tai jotain. Tuo kuulostaa haitallisen impulsiiviselta menolta, että kokee tarvitsevansa jatkuvaa Tinderin säpinää elämäänsä, ja reissailee ulkomailla vaikka rahat on vähissä ja mies on lomautettuna. Miisa Nuorgam saattaa tietämättään kärsiä jostakin lievästä terveysongelmasta, jonka korjaaminen helpottaisi hänen ja hänen läheistensä elämää.

Minun elämänlaatuni aikanaan parani valtavasti, kun havaitsin olevani laktoosi-intolerantti, ja uudestaan valtavasti, kun havaitsin olevani yliherkkä natriumglutamaatille. Nyt on päänsäryt ja ripulit olleet poissa jo vuosikymmeniä. Suosittelen valtavasti miettimään, että onkohan minussakin jotakin vialla, ja miten sen voisi havaita, ja mitä asialle voisi tehdä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

kirveles

Mielestäni Miisan käyttäytyminen on vain naiselle tyypillistä. Impulssit ovat samoja, vaikkakin Miisalla kontrolli on keskimääräistä heikompi.

Edellinen naisystäväni ei myöskään välittänyt taloudellisesta tilanteesta kun halusi välttämättä matkustaa ja myöhemmin kotona itki kun ei ollut rahaa vuokraan. Myös exäni alkoi kaipaamaan tätä "säpinää" kun parisuhteemme oli saavuttanut stabiilin vaiheen, vaikka kummankaan mielestä mitään ilmiselviä ongelmia suhteessamme ei ollut.

Ja saman tarinan olen kuullut monen miehen suusta.

Miisalta nämä tunteet tulee suodattamattomana ja naiset voivat tuntea validaatiota katsoessaan häntä.

-PPT-

Minä tunnen julkkikset tosi huonosti ja se että minä en tiedä kuka joku on ei ole tae siitä etteikö kseessä saattaisi olla joku superkuuluisa henkilö mutta tämän Miisan tapauksessa on silti pakko kysyä että kuka hän on ja miksi meidän pitäisi olla hänen elämästään kiinnostuneita?





Outo olio

^Vuoden nainen, Ylen toimittaja, kitisevä etnisen vähemmistön edustaja, ja "vapautunut moderni" nainen. Pakkohan tuollaiselle on kuuluisuutta antaa, ja kuuluisuus tuo kuuluisuutta, esimerkiksi Ylen toimittajaksi taisi päästä noiden muiden ansioidensa ansiosta.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

S.T.

Quote from: Outo olio on 03.10.2021, 13:49:58
"Pari reissua Norjaan kuukaudessa." ???

Varttisaamelainen käy Norjassa opiskelemassa isoisänsä kieltä, kun Tampereella ei ole sitä mahdollista opiskella. Miisa on aikuisiällä tajunnut mahdollisuuden uhriutumiseen vähemmistögeenien avulla.

Nuivettunut Han-nenetsi

Quote from: kirveles on 03.10.2021, 14:18:12
Mielestäni Miisan käyttäytyminen on vain naiselle tyypillistä. Impulssit ovat samoja, vaikkakin Miisalla kontrolli on keskimääräistä heikompi.

Edellinen naisystäväni ei myöskään välittänyt taloudellisesta tilanteesta kun halusi välttämättä matkustaa ja myöhemmin kotona itki kun ei ollut rahaa vuokraan. Myös exäni alkoi kaipaamaan tätä "säpinää" kun parisuhteemme oli saavuttanut stabiilin vaiheen, vaikka kummankaan mielestä mitään ilmiselviä ongelmia suhteessamme ei ollut.

Ja saman tarinan olen kuullut monen miehen suusta.

Miisalta nämä tunteet tulee suodattamattomana ja naiset voivat tuntea validaatiota katsoessaan häntä.

En sanoisi että naiselle tyypillistä, vaan tietylle, enemmän tai vähemmän yleiselle naistyypille; kuten tietyntyyppisille miehille raha ei jää ikinä polttelemaan taskuihin vaan menee välittömästi nestemäisessä muodossa kurkusta alas.

Nuo holtittomat rahankäytön vaiheet läpi käytyään seuraa kyseisellä naistyypillä usein varsinainen kukkaan puhkeaminen siinä vaiheessa kun löytävät int.sekt.feminismin jostain naistenlehtien palstoilta, somesta tai yliopistossa naistutkimusta opiskelleen bilettäjä-ystävättären kautta. Tämä selittää täydellisesti syyt "yllättäen" ilmenneisiin rahaongelmiin. Selviää että syyllinen niihin onkin patriarkaattinen yhteiskunta ja ylipäänsä miehet. Oma mies joka ei suostu kustantamaan impulssin synnyttämää matkustelutarvetta ja kaikkea säpinää ja jännä-elämää, vaikka naisen eurohan on vain 80 senttiä. Onko se oman miehen euro sitten euroa tai edes 80 senttiäkään? Sehän ei ole relevanttia koska hän on miehenä vastuussa patriarkaattisista rakenteista, kihelmöivien matkojen hinnoista, ärsyttävistä vuokrankorotuksista, matkapuhelinlaskuista ja kaikesta minkä maksamiseen tarvitaan... ensisijaisesti vastuullista ja pidemmälle kuin tulevaan viikonloppuun tähtäävää taloudenpitoa.
Toksinen soijamaskuliini

l'uomo normale

Perinteisesti on seurattu urheilijoiden, missien, laulajien ja myös kirjailijoiden ja runoilijoiden mahdollista alamäkeä. Kun wokettaja-someinfluensserit ja mitkä lie vielä vakiinnuttavat asemansa valtajulkisuuden hahmoina, kai heidätkin otetaan mukaan jossain määrin myös sosiaaliporno/elämän nurja puoli-journalismin osiksi vaikka heillä ei reviteltäisikään ihan Matti Nykäsen tapaan. Tämä olisi vähän samaa ilmiötä kuin "Riiput jo ristillä Timo K. Mukka", mutta se ilmestyi Hymy-lehdessä ja sai aikaan skandaalilehdistöä rajoittaneen "Lex Hymyn" säätämisen. Nykymenoa ymmärtämättömänä ihmettelen silti miten Yle on mennyt mukaan tällaiseen seiskalehtijournalismiin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Shemeikka

Quote from: S.T. on 03.10.2021, 15:55:22
Quote from: Outo olio on 03.10.2021, 13:49:58
"Pari reissua Norjaan kuukaudessa." ???

Varttisaamelainen käy Norjassa opiskelemassa isoisänsä kieltä, kun Tampereella ei ole sitä mahdollista opiskella. Miisa on aikuisiällä tajunnut mahdollisuuden uhriutumiseen vähemmistögeenien avulla.

OT Miisa Nuorgam: Miisan saamelaisuudessa ei ole kyse siitä, että hän haluaisi olla/tuntisi itsensä saamelaiseksi vaan siitä, että hän ei halua olla suomalainen. Mikä tahansa väristys kelpaa suomalaisuudesta luopumisen tekosyyksi. Jos Miisan sukupuusta löytyisi venäläinen tai suomenruotsalainen, tai mustalainen, hän olisi adoptoinut sen identiteetin itselleen.

Pointti Miisan kansallisen identiteetin vaihdossa on se, mitä hän ei halua olla. Ei se, mitä hän on.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

ISO

Ensin tuo feministi-niljake mainostaa kovaan ääneen miten on ansainnut paljon rahaa pelleilyllään somessa, ja nyt on sitten rahat loppu.

Ei taida olla ihan kaikki muumit kotona tuollakaan. Sääliksi käy tuota miestä ja tulevaa lasta.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Luotsi

Quote from: Shemeikka on 03.10.2021, 18:37:18
Quote from: S.T. on 03.10.2021, 15:55:22
Quote from: Outo olio on 03.10.2021, 13:49:58
"Pari reissua Norjaan kuukaudessa." ???

Varttisaamelainen käy Norjassa opiskelemassa isoisänsä kieltä, kun Tampereella ei ole sitä mahdollista opiskella. Miisa on aikuisiällä tajunnut mahdollisuuden uhriutumiseen vähemmistögeenien avulla.

OT Miisa Nuorgam: Miisan saamelaisuudessa ei ole kyse siitä, että hän haluaisi olla/tuntisi itsensä saamelaiseksi vaan siitä, että hän ei halua olla suomalainen. Mikä tahansa väristys kelpaa suomalaisuudesta luopumisen tekosyyksi. Jos Miisan sukupuusta löytyisi venäläinen tai suomenruotsalainen, tai mustalainen, hän olisi adoptoinut sen identiteetin itselleen.

Pointti Miisan kansallisen identiteetin vaihdossa on se, mitä hän ei halua olla. Ei se, mitä hän on.

Ilmiselvänä liikkeellepanevana voimana on se että Miisa on wannabe-julkkis  :)
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Outo olio

Quote from: S.T. on 03.10.2021, 15:55:22
Varttisaamelainen käy Norjassa opiskelemassa isoisänsä kieltä, kun Tampereella ei ole sitä mahdollista opiskella. Miisa on aikuisiällä tajunnut mahdollisuuden uhriutumiseen vähemmistögeenien avulla.

Ahaa, kiitos selvennyksestä. Mutta entäs etäopiskelu? Olisi ainakin halvempaa kuin lentely, ja voisi etäopiskella vaikka joka päivä vähäsen.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

ikuturso

Quote from: Shemeikka on 03.10.2021, 18:37:18
Quote from: S.T. on 03.10.2021, 15:55:22
Varttisaamelainen käy Norjassa opiskelemassa isoisänsä kieltä, kun Tampereella ei ole sitä mahdollista opiskella. Miisa on aikuisiällä tajunnut mahdollisuuden uhriutumiseen vähemmistögeenien avulla.

OT Miisa Nuorgam: Miisan saamelaisuudessa ei ole kyse siitä, että hän haluaisi olla/tuntisi itsensä saamelaiseksi vaan siitä, että hän ei halua olla suomalainen. ..
Pointti Miisan kansallisen identiteetin vaihdossa on se, mitä hän ei halua olla. Ei se, mitä hän on.

Olen enemmän jäsenen S.T. kannalla.

Miisa on saamelainen vain, koska se nostaa hänet muutaman pykälän korkeammalle intersektionaalisessa uhrihierarkiassa.

Kun Miisa heitti lomautetun aisurinsa pellolle ja palasi Tinderiin, kaatuivatkohan Tinderin serverit miestulvasta?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Pallopääkissa

Miisa yrittää päästä intersektionaalisessa uhrihierarkiassa niin ylös kuin voi päästä. Hän on nainen, (osittain?) etniseen vähemmistökansallisuuteen kuuluva ja luultavasti mt-tapaus tai omaa jotain minkä voisi löytää diagnoosilla. Siinä on kolme seikkaa joilla saa jotain intersektionaalista uhristatusta, uhripisteitä ja "skenepisteitä". Näillä täytyy pärjätä kun ei ole muita. HUOM modet, en yritä diagnosoida!

Tuon korkeammalla ehän ei kuitenkaan pääse koska ei ole musta tai muunlainen värillinen, ei ole lesbo, ei ole muslimi, ei ole kehopositiivinen, eikä ole transu eikä muunsukupuolinen eli "vaihtanut"/"korjannut" (eli kehoaan kirurgisesti käsitelty). Näin ollen Miisalta jää puuttumaan nämä neljä seikkaa. Ellei hän sitten ala biseksuaalisksi mutta ei sillä pääse lesboksi. Kehopositiiviseksi pääsee jos alkaa mässäilemään ja lihomaan. Muslimiksi pääsee kun menee imaamin juttusille ja sanoo uskontunnustuksen. Imaami kai sit tekee "paperit" siitä? Transmieheksi tai muunsukupuoliseksi pääsee kun aloittaa hormonihoidon ja sitten menee leikepöydälle. Veikkaan ettei Miisaa huvittaisi mikään edellä mainituista.

Tuo että on mt-tapaus eli mielenterveyskuntoutuja, tai jossain tutkimuksissa ja hoidossa pääkopan takia, on seikka jonka vasemmistolaiset, vihreät ja feministit usein kertovat somessa. Jos eivät sanoisi olevansa mt-tapauksia, puhumattakaan että sanoisivat olevansa ns. järjissään, heiltä jäisi saamatta skenepisteitä. Ilman sitä he olisivat pelkkiä valkoisia heteronaisia. Heidän ainoa skenepiste ja uhrihierarkian status tulisi vain sukupuolesta ja pelkästään sillä ei pääse kauas.

Jos he ovat ehdolla vaaleissa, se saatetaan mainita vaalikopissa olevassa ehdokaslistojen yhdistelmässä. Siis se kohta missä on ehdokkaan nimi ja numero, ja siinä on kaksi termiä, yleensä koulutus ja ammatti. Tuossa tapauksessa vaikka ehdokas "Femakko, Fanni, mediavaikuttaja, mielenterveyskuntoutuja".
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

HDRisto

Ei Miisalla mitään oikeaa hätää ole. YLE maksaa luottokorttilaskut, auton ja matkustamiset, muutenhan sarjan sankari olisi osoitus saamattomuudesta ja totaalisesta epäonnistujasta. Ja kertomus siitä miten typerää ohjelmapolitiikkaa YLEssä suositaan.

Mangustin

Quote from: Pallopääkissa on 04.10.2021, 00:54:40
Tuon korkeammalla ehän ei kuitenkaan pääse koska ei ole musta tai muunlainen värillinen, ei ole lesbo, ei ole muslimi, ei ole kehopositiivinen, eikä ole transu eikä muunsukupuolinen eli "vaihtanut"/"korjannut" (eli kehoaan kirurgisesti käsitelty). Näin ollen Miisalta jää puuttumaan nämä neljä seikkaa. Ellei hän sitten ala biseksuaalisksi mutta ei sillä pääse lesboksi. Kehopositiiviseksi pääsee jos alkaa mässäilemään ja lihomaan. Muslimiksi pääsee kun menee imaamin juttusille ja sanoo uskontunnustuksen. Imaami kai sit tekee "paperit" siitä? Transmieheksi tai muunsukupuoliseksi pääsee kun aloittaa hormonihoidon ja sitten menee leikepöydälle. Veikkaan ettei Miisaa huvittaisi mikään edellä mainituista.

Se varttisaamelaisuus on olevinaan sitä BIPOC-statusta. Black, indigenous, people of colour. Minulle ei ole vielä avautunut, miksi coloured people on tuhma sana jonka lausumisesta seuraa turpasauna antifalta (tai ainakin näin ne uhoaa), mutta people of colour on ok  :o

Miisa on vuosi vuodelta kehopositiivisempi ja mainostaa sitä itse hyvinkin yksityiskohtaisilla kuvilla. Mikäs siinä, BMI on yhä terveen rajoissa ja uuden suomalaisen valmistus on erittäin positiivinen suoritus keholta, ja saakin näkyä.

Biseksuaalisuus tai oikeastaan polymorfinen perverssiys on naisilla seksuaalienemmistö. Näin kertoo meille tiede, joka on todistanut asian laittamalla kosteusmittarit koehenkilöille (naisille) jotka on laitettu katsomaan eri sortin jynkkyä. Miehet vastaavassa koetilanteessa (viisarin sykähdysmittarilla varustettuna) ovat hyvinkin valikoivia ja sykähtely vastaa itse ilmoitettua seksuaali-identiteettiä, naisilla taas kaikki, mitä laillisesti voi näyttää, toimii, myös Avara Luonto -ohjelmasta poimittu simpanssien akti. Koeasetelmassa voi olla valtintabias siinä, että opiskelijatytöt jotka rahaa vastaan suostuvat katsomaan aikuisviihdettä ja antavat asentaa mittareita etupyllyynsä, eivät ehkä edusta koko parikymppisten naisten ikäryhmää, tai sitten he juuri ovat kaikkein tyypillisin otos länsimaisia nuoria naisia, en enää tiedä mikä on nykyvuonna normaalia  ???

Lisäksi Miisa on tiedostavasti kinky, queer, seksipositiivinen ja polyamorinen ja nämäkin yksityisasiat tiedämme koska hän itse mainostaa ja esittelee niitä. Lutkabileet!!1!

Transhommat ja muunsukupuolisuus on nykyvuonna ilmoitusasia. Muiden on sopeuduttava sukupuolikameleontin päivän identiteettiin, eikä saa vaatia steroideja, leikkauksia tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Toisaalta hormonien käyttöä tai sukuelinten silpomista ei saa kieltää alaikäisiltä, joiden muissa asioissa, kuten korvanlehtien rei'ittämisessä, katsotaan olevan vajaavaltaisia päättämään pysyvistä muutoksista kehoon.

QuoteOlisiko Miisassa aineista vihervasemmiston kunta- tai maakuntasarjan poliitikoksi? Voisiko joku veikkausvaraista rahoitettu non profit, non useful feministijärjestö draftata Miisan? Muita ehdotuksia?

Poliittinen ura ei varmaan ole hyvä vaihtoehto. Citysaamelaisia on kovin vähän, Miisan tavalla ajattelevia vielä vähemmän, ja hän on viimeiset vuodet alleviivannut sitä ettei ole suomalainen eikä kuulu meidän kulttuurimme, niin miksi edes suomalaiset vassarit äänestäisivät häntä? Pohjoisissa vaalipiireissä olisi enemmän saamelaisia, mutta he ovat omilla maillaan myös vähemmistö, ja ovat harmillisen konservatiivista porukkaa joka on ainoastaan strategisista hillotolppasyistä liittoutunut liberaalin RKP:n ja Virheiden kanssa. Saamelaiskäräjät ei taida tulla kyseeseen kun ne ei nepotisteina huoli kuraverisiä ja tosiaan sielläkin on lestadiolaisuus polyamoriaa suositumpi lifestyle.

Laitan veikkauksen Veikkauksen tukeman järjestön projektikoordinaattoriasiantuntijan pestiin, ehkä seuraa paluu e-sporttiin, jos luottokorttilaskut edelleen kasaantuu niin Jaska Pankkaajan mainitsema (voimaannuttava ja kehopositiivinen!) Onlyfans tulille. Jos olen väärässä niin olen koska tahansa valmis syömään hatullisen poronkäristystä  :P

N. O. Hääppönen

Yritetään arvailla, mikä mahtaa olla seuraava taso tässä saagassa.

Ite veikkaan, että joku taho alkaa vyöryttämään vastuuta Miisan raha- ja muista ongelmista valkoiselle ylivallalle.

Sinulle ja minulle. Me ollaan viety onnellisuuden edellytykset ja pärjäämisen mahdollisuudet, ja on vain oikein että maksamme velkamme Miisalle. Keinot kyllä löytyvät, uskotaan pois.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

ikuturso

Quote from: ikuturso on 03.10.2021, 23:19:00
Miisa on saamelainen vain, koska se nostaa hänet muutaman pykälän korkeammalle intersektionaalisessa uhrihierarkiassa.

Kun Miisa heitti lomautetun aisurinsa pellolle ja palasi Tinderiin, kaatuivatkohan Tinderin serverit miestulvasta?

-i-

Aha.

Ei ne ollutkaan Tinderin serverit, jotka kaatuivat. Olisikohan Miisa laittanut tissit Instagramiin ja uhriutunut Whatsapissa kun facebookin servut olivat vuorokauden nurin?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-


Pallopääkissa

Punapappi/imaamitar/Allahin papitar Marjaana pistettiin jossain kohdin rauhoittumaan pöpilään. Hänestä ei olekaan kuulunut mitään moneen vuoteen.

Onko mahdollista että Miisalla menee samalla tavalla ylikierroksille jossain vaiheessa, ja hänelläkin on edessä hoitoon meno? Olisiko saamelaisten poppamiehillä jotain ideoita?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

simppali

Oletettu saamelaisuus on eräänlainen valttikortti, jolla voi erottautua massasta, siihen päälle muutama lähes päivittäin toistuva provoava postaus niin Miisa on pinnalla.

Yle:n rahoittama Miisailu, eli patsastelu oman itsensä ympärillä kuvaa hyvin itseensä kietotunutta, minä, minä syndrooman omaavaa henkilöä (katselin kolme jaksoa).
Miisan mielenterveyteen ei minulla ole kommentoitavaa, on kai jonkinlainen noidankehä Miisallakin,,,kun on kokoajan keksittävä/löydettävä jotain edelliseen twiittiin liittyvää vielläkin oudompaa.

Miisan kohdalla ei pelkkä osa-aikainen saamelaisuus enään kanna, eikä pelkkä johonkin kansanryhmään samaistuminen kai riitä Luottokunnalle luottokortin höyläämisestä tulleiden kulujen kattamiseen.

QuoteOn todella tympäisevää, kun pitää koko ajan miettiä, että minkä luottokortin otan seuraavaksi käyttöön, Miisa tuskailee sarjassaan.

Miisalle pieni vinkki, vaikka lompuukissa olisi vaaksan korkuinen pino erilaisia luottokortteja, niin keskenään kilpailevat luotottajat keskustelevat henkilöiden luottokelpoisuudesta...
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Lalli IsoTalo

Quote from: simppali on 05.10.2021, 19:23:57
... (katselin kolme jaksoa) ...

"Suosituksestasi" katsoin 15 sek tuoretta sairaalajaksoa. Simppali, älä pls yllytä yllytyshulluja!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Bellerofon

Quote from: Mangustin on 04.10.2021, 11:00:52

Se varttisaamelaisuus on olevinaan sitä BIPOC-statusta. Black, indigenous, people of colour. Minulle ei ole vielä avautunut, miksi coloured people on tuhma sana jonka lausumisesta seuraa turpasauna antifalta (tai ainakin näin ne uhoaa), mutta people of colour on ok  :o

Tuo sanoilla kikkailu on aivan montypythonia:


REG: Right. You're in. Listen. The only people we hate more than the Romans are the fucking Judean People's Front.

P.F.J.: Yeah...

JUDITH: Splitters.

P.F.J.: Splitters...

FRANCIS: And the Judean Popular People's Front.

P.F.J.: Yeah. Oh, yeah. Splitters. Splitters...

LORETTA: And the People's Front of Judea.

P.F.J.: Yeah. Splitters. Splitters...

REG: What?

LORETTA: The People's Front of Judea. Splitters.

REG: We're the People's Front of Judea!

LORETTA: Oh. I thought we were the Popular Front.

REG: People's Front! C-huh.

FRANCIS: Whatever happened to the Popular Front, Reg?

REG: He's over there.

P.F.J.: Splitter!

Lahti-Saloranta

Noista Sebun tuomioista kysyttäessä Riikka voisi nostaa esiin vaikkapa Väinö Tannerin tuomion sotasyyllisyydestä. Siinä sitä olisi demareilla pohdittavaa.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

S.T.

Miisa sekä Petra Laiti woke-öyhötyksillä on tehnyt hallaa tunturisaamelaisten käsityöbisneksille ja kulttuurille. Ylen johto voisi myös katsoa peiliin, kun kahden "tärähtäneen" näkemykset jaettu koko kansalle televisiossa ja nettiartikkeleissa. Ylen agendan takia tuulipukukansa ei uskalla ostaa lappalaisten käsitöitä, jotta ei tule pahaa silmää etelän marketeissa.

QuoteSaamenkäsityöalan yllä lepää synkkä varjo: ostajat ovat kaikonneet, ja syyksi arvellaan keskustelua kulttuurisesta omimisesta

Ympäri maailmaa käydään kiistaa siitä, mikä on kulttuurista omimista ja mikä soveliasta. Julkinen keskustelu ei ole ainakaan helpottanut saamenkäsityöalan tilannetta, päinvastoin.

Saamenmaalla matkailijat ovat kautta aikain ostaneet paikallisia käsitöitä matkamuistoiksi ja käytettäväksi. Nykyaikana tilanne ei kuitenkaan ole enää niin yksinkertainen "tuotteet sinulle, rahat minulle". Keskustelu saamelaiskulttuurin hyväksikäytöstä esimerkiksi matkailussa on ollut ajoittain tiukkaa.

– Turistit eivät enää uskalla ostaa saamelaiskäsitöitä. He kyselevät melkein joka korvakorunkin kohdalla, saako sellaista ostaa ja erityisesti saako sitä käyttää. Se on johtanut tilanteeseen, että matkailija ei enää uskalla ostaa saamen käsitöitä, kertoo saamelaisten käsityöntekijöiden Sámi Duodji -yhdistyksen projektityöntekijä Outi Paadar.

Yle


Tsuudi

Naispuolinen Arto Länsman.
Utsjoki/Nuorgam akselilla sekä Pohjois-Norjassa on paljon lestadiolaisia ja helluntalaisia saamelaisten keskuudessa. Voin vain kuvitella, mitä vanhoillisempi  väki ja suvut ajattelevat tämän naisoletetun toihuista.
Greenpeacen naisia ja feministisuvakkeja on eksynyt noiden peräkylien aikamiespoikien kanssa naimisiin. Liekö eksotiikka vetänyt. Vapaa kasvatus ja  arvorelativismi sitten tuottaa näitä miisan kaltaisia tapauksia.
Yksikään peräkylän nuori luontaiselinkeinon harjoittaja ei noita vaimoksi huoli. Tuolla wokeilulla kun ei kairoissa pärjää.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Golimar

Quote
X

Siskokset Emmi, Miisa ja Sunná Nuorgam ovat tasa-arvotyölle omistautuneita kaupunkisaamelaisia. Kaksi heistä saa aktivisminsa vuoksi tappouhkauksia, mutta toisiltaan he saavat tukea ja voimaa.

TEKSTI
Kristiina Sarasti
KUVAT
Riina Peuhu
Julkaistu: 19.11.2021

Mustavalkoisessa valokuvassa istuu kolme nuorta naista, joilla kaikilla on yllään gákti, saamenpuku. Naiset hymyilevät, ja saatteena on teksti "Elämäni rakkaudet".

Kuva on Instagramista 33-vuo­tiaan toimittaja, vaikuttavuustuottaja ja somevaikuttaja Emmi Nuorgamin tililtä. Siinä hän poseeraa ravintolajatkoilla yhdessä pikkusiskojensa Miisa ja Sunná Nuorgamin kanssa.

Myös 29-vuotias Miisa Nuorgam on toimittaja ja somevaikuttaja. Hänellä on Instagramissa yli 30 000 seuraajaa, Emmillä yli 28 000.

Elokuussa Yle Areenassa julkaistiin Miisan dokumenttisarja Katkeamaton/Boatkanmeahttun, jossa hän muuttaa Norjan Kautokeinoon opiskelemaan saamea. Sitten yllätysraskaus muuttaa suunnitelmat. Paljon keskustelua herättänyt dokumenttisarja keräsi ensimmäisen kuukautensa aikana 710 000 käynnistyskertaa.

Kolmas sisko on 24-vuotias Sunná, joka puolestaan opiskelee varhaiskasvattajaksi. Siskosten isä on saamelainen, äiti suomalainen.

X

Ei-toivottu huomio menomatkalla ja ravintolajatkoilla mietitytti siskoja etukäteen. Gáktin pitäminen tulkitaan usein aktivismiksi, ja jotkut reagoivat siihen rajusti. Siskokset miettivät, pitääkö siihen pukeutuneena taas vapaa-ajalla valistaa muita saamelaisuudesta, kuunnella toisten ennakkoluuloja tai ottaa vastaan vihaa.

Ennakkoluuloja nimittäin piisaa. Historiallisesti suomalaisten suhde saamelaisiin on ollut monin tavoin ongelmallinen.

Nuorgamin sisaruksetkin saivat nuoruudessaan kuulla rasistisia nunnuka-vitsejä, koska saamelaiset esitettiin 1980–1990-luvun sketsisarjoissa Hymyhuulet, Pulttibois ja Manitbois nunnuka-nunnuka-lailailaita hoilaavina, likaisina ja humalaisina typeryksinä. Toinen sketsisarjojen tekijöistä, Pirkka-Pekka Petelius, pyysi sketsien haitallista vaikutusta anteeksi pari vuotta sitten.

Anteeksipyyntöä ei sen sijaan ole kuulunut Suomen valtiolta, joka on koko olemassaolonsa ajan pyrkinyt pakkosuomalaistamaan saamelaisia, Euroopan ainoaa alkuperäiskansaa.

X

"Sulla on uusi tatska! Hieno!" ovesta sisään astuvat Emmi ja Miisa sanovat.

Sunnán reidessä on aiemmin samana päivänä otettu tatuointi, värikäs kuva sisarusten isän kalamökistä Tenojoen varrelta Utsjoelta. Tatuoinnin alle on vielä tulossa pohjoissaamenkielinen teksti čájet Sámi vuoiŋŋa, joka tarkoittaa "näytä saamelaista asennetta". Fraasia alettiin käyttää 1970-luvulla saamelaisten yhteenkuuluvuuden nostattamiseen.

Miisalla on käsivarren sisäpuolella saman fraasin kirjainlyhenne ČSV. Emmillä taas on vasemmassa pohkeessaan Palefacen "Emme suostu pelkäämään" -kappaleen nimi pohjoissaameksi: Mii eat vuollán ballat.

Miisa istuu nojatuoliin ja alkaa lakata kynsiään. Emmi ja Sunná päättävät tilata Woltista rameneita.

X

Vuonna 2015 Emmi Nuorgam ihmetteli blogissaan, miksi Anttilan verkkokaupassa kuvaillaan yksityiskohtaisesti, millaiset lelut sopivat pojille ja millaiset tytöille. Tapauksen jälkeen hänen nimensä nousi valtakunnanjulkisuuteen.

Pääasiassa miehistä koostuva nettikiusaajalauma hyökkäsi Emmin kimppuun verkossa väkivallalla uhkaillen, ja hyök­käystä käsiteltiin lukuisissa lehtijutuissa.

Sittemmin Emmi lopetti blogin ja alkoi kirjoittaa kolumneja Ylelle. Niissä hän on käsitellyt muun muassa translapsiaan hylkiviä vanhempia, ulkonäköpaineiden yhteyttä ilmastokriisiin ja herkkyyden arvoa. Hän myös toimi vaikuttavuustuottajana Suvi Westin ohjaamassa saamelaisdokumentissa Eatnameamet – hiljainen taistelumme (2021), joka käsittelee Suomen valtion saamelaispolitiikkaa ja saamelaisten taistelua olemassaolonsa puolesta. Viime vuonna MySafety Oy valitsi Emmin Suomen ensimmäiseksi nettienkeliksi, koska hän on tehnyt määrätietoista työtä nettivihaa ja nettikiusaamista vastaan.

X

Miisa nousi suuren yleisön tietoisuuteen vuonna 2018 Hjallis Harkimon Diili-ohjelmasta, josta hän tippui vasta juuri ennen finaalia.

"Silloin alkoi tulla juorulehtijuttuja tyyliin 'Diili-Miisa kohauttaa rintaliivikuvilla'", hän sanoo. 

Ihmisten kiinnostuksesta hänen asioihinsa kertoo jotain se, että esimerkiksi vauva.fi-sivustolla on ketju, jossa keskustellaan hänen kulmakarvoistaan.

X

Viime vuonna Suomen liike- ja virkanaisten liitto valitsi Miisan Vuoden naiseksi, koska hän on käyttänyt asemaansa edistääkseen tasa-arvoa. Tällä hetkellä Miisa on äitiyslomalla huhtikuussa syntyneen vauvansa kanssa ja neuvottelee Ylen kanssa dokumenttisarjan jatkosta.

X

Perheen kuopus Sunná vaikutti aiemmin Pirkanmaan Setassa ja työskenteli Silta-valmennusyhdistyksen nuorten pajalla. Tällä hetkellä hän on työharjoittelussa päiväkodissa.

Jo peruskouluaikoina hän oli tukioppilaana ja myöhemmin tuutorina. Sitten hän lähti opiskelemaan varhaiskasvatusta.

Ramen-aterian aikana Sunná kertoo, että hänen unelmanaan on auttaa ennen kaikkea sateenkaarinuoria. Setassa ja nuorten pajalla Sunná tapasi nuoria, joille omat vanhemmat olivat kaapista tulon jälkeen sanoneet, ettei lapsi ole heille enää mitään.

Sunná itsekin identifioituu lesboksi. Teininä hän ehti omien sanojensa mukaan säätää "penisihmisten" kanssa. Viimeinen mieskumppani kohdisti häneen henkistä, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa.

X

Emmi ja Miisa ovat aktivisteja ensisijaisesti sosiaalisessa mediassa. Siellä he ovat kertoneet muun muassa polyamorisista suhdemalleistaan ja omaan kehoon liittyvistä tyytymättömyyden tunteistaan. Miisa on avautunut myös kokemastaan seksuaalisesta häirinnästä ja keskenmenostaan, Emmi uupumuksestaan ja masennuksestaan.

Emmi sanoo, että kaikkein pisimpään hän harkitsi avautumista haluttomuudestaan.

X

Työstettyään asiaa Sexpon seksuaaliterapiassa Emmi päätti kirjoittaa haluttomuudestaan Instagramissa. Avautuminen poiki kutsun Ylen Perjantai-ohjelmaan, jossa hän puhui samasta aiheesta viime syksynä.

X

Emmi toivoo, että mahdollisimman moni lukisi Kukka Rannan ja Jaana Kannisen tietokirjan Vastatuuleen: Saamen kansan pakkosuomalaistamisesta (S&S, 2019), jonka suomalaistoimittajat kirjoittivat tiiviissä yhteistyössä saamelaisten kanssa.

Teos kertoo saamelaisten pakkosulauttamisesta suomalaiseen kulttuuriin. Siitä, miten Suomen valtio otti omistukseensa saamelaisten maita, kielsi saamelaisten kielen ja yhteiskuntajärjestelmän, pakotti koulun aloittavat saamelaislapset kotoaan asuntoloihin sekä teki saamelaisille rotututkimuksia ilmeisenä tarkoituksenaan todistaa, että saamelaiset olisivat jollain tapaa suomalaisia alempia.

Kaikki tämä on jättänyt saamelaisiin syviä traumoja, jotka ovat kulkeutuneet yli sukupolvien. Traumojen käsittelyä ei helpota se, että totuutta saamelaisten kärsimistä vääryyksistä ei ole vieläkään kattavasti selvitetty eikä kärsimyksiä kompensoitu. Pääministeri Sanna Marinin hallituksen tarkoitus on kyllä jatkaa työtä saamelaisten totuus- ja sovintokomission perustamiseksi.

X

suomalaisilta saattaa tulla vihareak­tioita niin saamelaisuuden kuin seksuaalivähemmistöön kuulumisenkin takia. Saamelaisten kanssa on sentään aina olemassa kansallisuuden tuoma yhteys.

X

Lapin romantisoiminen mystiseksi erämaaksi ja jonkinlaiseksi ei-kenenkään-maaksi edistää mm. turismia, kaivosteollisuutta ja ratahankkeita ja siten saamelaiskulttuurin katoamista.

Muun muassa näin Emmi kirjoitti elokuussa vuonna 2020 Ylen kolumnissaan, jonka otsikko oli Hei suomalaiset! Saamelaiset eivät ole teidän oma alkuperäiskansanne.

Kolumnin jälkeen Emmi kertoo saaneensa niin paljon väkivalta- ja tappouhkauksia, että joutui kääntymään Ylen turvallisuusosaston puoleen.

Miisan mielestä tällaiset vastahyökkäykset johtuvat siitä, että suomalaiset hellivät ajatusta itsestään suurvaltojen pienenä, kilttinä uhrina.

"Täällä edelleen romantisoidaan talvisotaa ja luodaan sankaritarinaa sisukkaasta pikkukansasta, jota isommat alistavat. Se estää tunnustamasta, että Suomi itsekin on rasistisesti sortanut ja edelleen sortaa saamelaisia", hän sanoo.

X

Loput pläjäyksestä linkistä.

https://www.apu.fi/artikkelit/saamelaiset-sisarukset-emmi-miisa-ja-sunna-nuorgam-aktivistit

foobar

Miisa Nuorgamista on muodostunut lähinnä mielikuva aidon tasa-arvon ja tasa-arvoajattelun esteenä, sekä suoraan että epäsuorasti.

Ensinnäkin ihmisten ripustaminen syntyperänsä perusteella arvohierarkioihin - vaikka kuinka niitä kutsuttaisiin uhristatuksiksi tms. - ei edistä tasa-arvoa vaan ottaa etäisyyttä siihen.

Toiseksi raivokas elitismi jopa täysin ulkopuolelle muutoin näkymättömän vähemmistöstatuksen suojista heikentää koko projektin uskottavuutta kaduntallaajissa.

Itselleni kelpaisi kyllä pyyteetön mahdollisuuksien tasa-arvo oikein hyvin. Lopputulosten tasa-arvon tai pikemminkin epätasa-arvon jatkuva vaatiminen yhdistettynä mediakoneistot työkalukseen ottaneeseen fanaattiseen itseriittoisuuteen syntyperäpohjalta ei kuitenkaan ole sama asia millään rehellisellä mittapuulla mitaten.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Tsuudi

Ulinaa ja uhriutumista. Mitä helkkaria nuo on Suomeen muuttaneet? Suomalaisten veronmaksajien kustantama koulutus kelpaa kyllä. Ja ilmeisesti asustelu esimerkiksi Tampereella on helpompaa kuin vaikkapa Nuorgamissa. Keskuslämmitteisestä kämpästä on helppo syytellä ja ulista. Puulämmitteisessä mökissä luontaiselinkeinoja harjoittaen jonninjoutavaan woke-ulinaan ei aikaa olisikaan.
Suomalaisten suvakkinaisten ottaminen puolisoiksi ja niiden kanssa lisääntyminen on ollut virhe. Nämä pahimmat ulisijat on jonkin peräkammarin pojan ja greenpeacen soijavegaanisen vaihtoehtosuvakin jälkikasvua. Kun geneettisestä perimästä alkaa olla 1/2-1/8 saamelaista, eikä kielikään ole hallussa, niin kyseessä on enemmänkin etnisesti suomalainen woke-hörhö.
Sen verran pitää.tuntemiani saamelaisia puolustaa, että nämä ulisijat ei onneksi kerro koko kuvaa saamelaisista. Vaikka kyllä kulttuurimarksismi on usean päät sekoittanut. Näyttää meno kiihtyvän entistä sekopäisemmäksi. Lisää julkisuutta vain näillekin, niin näkee veroamaksavat äänestäjät mistä intersektionalismissa on kyse. Se synnyttää uhristatuksen suojista muita syytteleviä ja muiden taskuja kaivelevia turhakkkeita.
Ja useinhan näiden kannattaa alkaa lesboiksi ihan käytännön syistä; ei se.sildenafiili sentään mikään ihmeaine ole.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."