News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Malinen: Koituuko tämä talouskriisi yritysten, euron ja yhteiskuntien kohtaloksi?

Started by ikuturso, 12.05.2020, 17:10:34

Previous topic - Next topic

ikuturso

Nyt on avattu pandoran lipas kassandran huudossa.
Sarasvuon uusi talkshow. Kassandran Huuto. Vieraana Tuomas Malinen
https://asp.trainershouse.fi/kassandran-huuto

Lalli jo tuolla siteerasi tätä ohjelmaa:

https://hommaforum.org/index.php/topic,130222.msg3183603.html#msg3183603

Ohjelmassa itseään edustava Tuomas Malinen ennustaa mm:
-Euro kaatuu 5 vuoden sisällä 85% todennäköisyydellä
-Euro voidaan pelastaa vain liittovaltiolla joka sisältää yhteiset velat ja yhteisen verotuksen
-> Suomen lisäosuus yhteisvastuista olisi ehkä 60 mrd euroa ja se otettaisiin lisävelkana.
-Perussuomalaisten eurolinja on ollut oikea.
"Joka ikinen ekonomisti jonka kanssa olen keskustellut - oli ne sitten kuinka euromyönteisiä tahansa - ovat sitä mieltä, että jos joku maa lähtee eurosta, niin Suomen pitää olla seuraava!"

Avasin oman ketjun, koska tämä ei ole pelkkää koronataloutta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

zupi

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tmalinen/suomen-on-erottava-eurosta/

QuoteSuomen on erottava eurosta
Tuomas Malinen
20.5.2020 7:07
päivitetty 20.5.2020 8:08

QuoteSuomalaisille on valehdeltu eurosta kaksi vuosikymmentä.

Harva esimerkiksi tietää, että euroon liittymistä tutkineen Pekkarisen työryhmän toimeksiantoon ei kuulunut Suomen talouden käyttäytymisen vertailu eurossa vs. omassa kelluvassa valuutassa. Tästä ei voi päätellä kuin, että sellaista analyysia ei haluttu kansan tietoon. Ruotsissa vastaava, Calmforsin työryhmä päätyi suosittamaan eurojäsenyyden torjumista, ja Ruotsi jäi kruunuun.

Meiltä, kansalta, ei koskaan kysytty euroon liittymisestä mitään. Meidät huijattiin euroon.

QuoteNyt tarkoituksena on luoda EU:n yhteyteen rahasto, josta jaettaisiin rahaa koronakriisistä kärsiville maille kohdennettuna lisärahoituksena. Koska kyseessä eivät olisi jäsenmaille myönnettävät lainat, vaan suorat avustukset, kyseessä olisi tulonsiirtomekanismi.

Vaikka rahaston tarkat yksityiskohdat ovat vielä auki, Saksa ja Ranska ovat jo sopineet keskenään rahaston pääkohdat, joten se toteutettaneen. (...)

QuoteKäytännössä rahasto tarkoittaisi avoimen shekin kirjoittamista Brysselin johtajille, koska takaussummaa voitaisiin aina pyynnöstä nostaa. EU saisi toisin sanoen lainata rahoitusmarkkinoilta verotulojamme vastaan, ja suunnitellut summat ovat valtavia. Yksistään Suomen osuus olisi kymmeniä miljardeja.

En suoraan sanottuna ymmärrä, miten tällaiset tulonsiirrot euromaiden välillä eivät rikkoisi sekä Suomen perustuslakia että Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen artiklaa 125, mikä kieltää kaikki jäsenvaltioiden väliset tulonsiirrot?

Näyttää pahasti siltä, että EU:n perussopimuksilla ei ole enää väliä. (...)

QuoteOn myös selvää, että jos tällainen "piikki" EU:lle avattaisiin, emme saisi sitä enää koskaan kiinni, koska se linkittyisi suoraan EU:n budjettiin. Takausoikeuden myöntäminen EU:lle jäisikin pysyväksi. Liittyisimme käytännössä liittovaltioon, ja jatkossa joku muu kuin eduskuntamme päättäisi, mihin osa verorahoistamme, ja sitä kautta hyvinvoinnistamme menee.

QuoteEuro on aiheuttanut Suomelle valtavia kustannuksia. Kapea-alainen, mutta pitkälti kotimaisen välituotesektorin varassa elävä vientisektorimme on kärsinyt euron joustamattomuudesta suuresti.

QuoteEsimerkiksi vuoden 2008 finanssikriisin ja vuosien 2010 – 2012 Euroopan "velkakriisin" vanavedessä olisimme tarvinneet omaa valuutta. Koska meillä ei sitä ollut, olemme kärsineet karmivan, arviolta 20 prosentin hyvinvointitappion verrattuna Ruotsiin.

Jokainen voi miettiä, mitä nykyinen talouskriisi tarkoittaa Suomen vientiteollisuudelle. Isku tulee olemaan massiivinen.

Meillä ei ole omaa valuuttaa iskua pehmentämässä, mikä tarkoittaa, että toipumisemme tulee olemaan äärimmäisen hidasta. Tämän lisäksi olemme sitoutumassa kymmenien miljardien "ikuisiin" velkatakuisiin. Emme todennäköisesti toipuisi kriisistä euron jäsenenä koskaan.

Pelissä on, ei enempää tai vähempää, kuin itsenäisyytemme sekä nykyisten että tulevien sukupolviemme hyvinvointi. Ne säilyttääksemme meidän on jätettävä euro.

QuoteTeknisesti ja juridisesti ero on kuitenkin täysin mahdollista toteuttaa. Eron välittömät kustannukset olisivat arviolta noin 10 miljardin luokkaa, mutta ne maksaisivat itsensä nopeasti takaisin nopeutuneena talouskasvuna.

QuoteVuosien varrella käymissäni keskusteluissa suurimmaksi euroeron esteeksi on ekonomistien ja politikkojen mielessä aina noussut pelko. Pelko kostosta, pelko hankaluuksista, pelko yksinjäämisestä, jne. Suomen historia huomioiden tätä on vaikea ymmärtää. Olemme aina menestyneet itsenäisellä päätöksenteolla, ja ystävällisten maiden sekä naapuriemme tuelle, mutta ennen kaikkea sisulla ja päättäväisyydellä.

Olemmeko todella tulleet kansakuntana siihen pisteeseen, että emme uskalla enää seistä omilla jaloillamme?

Kansainvälisissä konferensseissa kiertäessäni Suomea on aina ihailtu kahdesta asiasta: yhteiskuntamme rakenteista (mm. koulutus) sekä kansakuntamme voimasta kestää vastoinkäymisiä. Yhteiskuntajärjestystämme pidetään usein eräänlaisena malliesimerkkinä, ja sellainen se voisi jatkossa maailmalla ollakin, mutta vain jos sen rahoitus ja päätöksenteko ovat omissa käsissämme.

Etenkin Yhdysvalloissa ne, jotka Suomen historiaa tuntevat, nostavat usein esille Talvisodan ihmeen. Se luo välittömästi valtavan arvostuksen maatamme kohtaan. Daavid ja Goljat. Pieni Suomi ja "suuri ja mahtava" Neuvostoliitto. Sisu.

Maailmalla meidät siis tunnetaan nimenomaisesti itsenäisesti tehdyistä päätöksistä ja kansankuntamme vahvuudesta. Meitä ei tunneta Brysselin vasallivaltiona tai Saksan "sylikoirana". Sellaiseksi nykypoliitikkomme taustajoukkoineen ovat kuitenkin meitä viemässä.

Emme voi kuin toivoa, että heistä vielä löytyy se kriisiaikojen poliitikkojamme kantanut tahto, joka säilyttää itsenäisyytemme ja kansakuntamme taloudellisen elinvoimaisuuden. Ilman niitä meillä ei ole mitään.

akez

EU:n uusinta viritystä on perusteltu eräillä tahoilla täällä jo sillä, että se olisi meidän etujemme mukaista. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että alamme rahoittaa mm. Italian valtion menoja ja maan "hyvinvointivaltiota". Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että heitämme täällä mummot ja vaarit hankeen ja lähetämme siitä säästyvät varat Italiaan. Ilman tätä teollisuutemme ei kuulemma pärjää. No, mitä sitten tapahtuu? Luigi ostaa spagettia, oliiviöljyä ja kiinalaista elektroniikkaa. Miten tämä liittyy vientiteollisuuteemme? No ei tietenkään mitenkään. Parhaimmassakin tapauksessa saisimme vain murto-osan takaisin tätä kautta. Investoimalla samat rahat Suomeen saamme valtaosan rahoista elvyttämään Suomen talouselämää ja lisäämme samalla työllisyyttä ja valtion verotuloja. Seuraa siis tarkasti poliitikkosi puheita. Ilmassa on vahva nigerialaishuijauksen haju.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

zupi

Quote from: akez on 22.05.2020, 23:39:31
EU:n uusinta viritystä on perusteltu eräillä tahoilla täällä jo sillä, että se olisi meidän etujemme mukaista. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että alamme rahoittaa mm. Italian valtion menoja ja maan "hyvinvointivaltiota". (...)

Ettei vain nuokin rahat kuitenkin kierrä "köyhien" Etelä-Euroopan valtioiden kautta takaisin Saksan ja erityisesti Ranskan megapankeille. Eipä ole ihme, että Micronilla on kova "solidaarisuuden osoittamisen tarve" Italian suuntaan...

https://www.bloomberg.com/graphics/2019-italian-banks/

QuoteEurope's most dangerous stock of public borrowing—some 1.5 trillion euros ($1.7 trillion)—is concentrated on the balance sheets of banks in Rome and Milan. But a rout could quickly sweep in lenders in Frankfurt, Paris and Madrid—the main banks in the rest of Europe are holding more than 425 billion euros of sovereign and private Italian debt, based on a Bloomberg analysis of European Banking Authority data.

Ja liitekuva.

akez

Quote from: zupi on 23.05.2020, 00:04:35
Quote from: akez on 22.05.2020, 23:39:31
EU:n uusinta viritystä on perusteltu eräillä tahoilla täällä jo sillä, että se olisi meidän etujemme mukaista. Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan siitä, että alamme rahoittaa mm. Italian valtion menoja ja maan "hyvinvointivaltiota". (...)

Ettei vain nuokin rahat kuitenkin kierrä "köyhien" Etelä-Euroopan valtioiden kautta takaisin Saksan ja erityisesti Ranskan megapankeille. Eipä ole ihme, että Micronilla on kova "solidaarisuuden osoittamisen tarve" Italian suuntaan...

Yksi asia on ainakin selvä. Eräs osa rahoista menee Italian mafialle ja muuhun korruptioon. Näille kun määrätään EU:n taholta, että rahat on laitettava digiloikkaan ja "vihreään tekniikkaan", niin kohta on rahat upotettu jos jonkinlaisiin propelleihin ja "ohjelmistoihin" (mieleen muistuu valtion kuvaputkitehdas Valco Suomessa). Tulokset löytyy paperilta, ei reaalimaailmasta.

Sama juttu, kun EU myönsi satoja miljoonia Itä- ja Etelä-Euroopan mustalaisten elinolojen kohentamiseen ja lopputulos oli se, että se sama (ilmeisesti sossun täällä jo verorahoilla majoittama) balkanilainen notkuu edelleen tällä marketin ovella kuppi ojossa, koska rahalla ei tuota kulttuuria "korjata" ja välistävetäjät veivät joka tapauksessa valtaosan. Sosialismi (edes pohjoismainen) ei vain toimi joissakin olosuhteissa.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

repo

Minusta Macronin ja Merkelin ehdotus uudesta EU-rahastosta ja sen rahoittamisesta aiheuttaa sen ettei pelkkä euroero riitä. Suomen pitäisi muuttaa suhtautumistaan EU:hun siten, että kaikki EU:sta tuleva lainsäädäntö käsitellään vain suosituksina ei suoraan velvoittavana lainsäädäntönä. Eli alkaisimme rehellisesti vain poimia rusinat pullasta ja heittää hyvästit nykyisille Suomen EU-dogmeille: "ei keikuteta venettä", "rakentavaa yhteistyötä", "yhtenäisyys" ym. ym. sloganit, joilla Suomen päätöksentekoa suhteessa EU:hun on perusteltu jo vuosikymmeniä.

Sitten vähemmälle huomiolle on mielestäni jäänyt se mahdollisuus ("entä jos") Ranskassa ja Saksassa käy toteen se, mitä nyt taas välikäsien kautta yritetään välttää: yhden tai useamman ranskalaisen ja saksalaisen suurpankin  konkurssi. Tämä on EU- ja euro-homman yllätysmomentti, joka voi kääntää näiden maiden suhtautumisen EU:hun ja sen tukimekanismeihin hetkessä toiseksi. Silloin tuskin puhutaan eurooppalaisesta solidaarisuudesta yhtään mitään.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Titus


Jos koronakriisin taloudellista elvytystä tehtäisiin EU-tasolla, siihen olisi parempi mahdollisuus saada mukaan tulevaisuuteen kohdistuvia painotuksia, sanoo yliopistotutkija Timo Miettinen.
Miettinen keskustelee apulaisprofessori Johanna Rainio-Niemen kanssa uusimmassa Poikkeuslinjalla-jaksossa kansallisvaltioista, EU:sta ja kansainvälisestä yhteistyöstä koronakriisissä.

https://www.youtube.com/watch?v=gvTp-CIqKuQ

Happi loppui jo juontoon... Eli syytämällää rahaa EUhun me saadaan jotain ihqua tulevaisuuspuppua... joskus.... ehkä....

that's a bingo!

Puskistahuutelija

Eurosta irtaantuminen on kaukana yksinkertaisesta ja helposta prosessista. Päinvastoin, se vaatisi poikkeuksellisia toimia, jotka koettelisivat parlamentarismiamme kovalla kädellä.

Suurin juttu on se, että miten ero valmistellaan ilman, että tietoa asiasta vuotaa ulos. Yhteiskunnan avainpaikat, joita tarvitaan eron valmistelussa, ovat täynnä eurouskovaisia, joiden intressissä ei ole eurosta luopuminen. Ei tarvita kuin yksi oikein kohdennettu vuoto ja hups, koko maailma tietää Suomen valmistelevan euroeroa. Siinä vaiheessa alkaa pääomapako, jonka aiheuttama turbulenssi on kova ralli. Euroeron valmistelu niin salassa, että siitä ei saisi kukaan asialle vihkiytymätön vihiä, on yhtä sula mahdottomuus kuin Suomen liittyminen Natoon ilman, että siitä saisi kukaan ulkopuolinen tietää.

Sitten on vieläpä se, että eduskunta, joka kansaamme edustaa, olisi pidettävä tietovuotojen pelossa pimennossa asiasta. Se taas on täysin kestämätön tapa toimia Suomessa. Tämän kokoluokan asian ollessa kyseessä, olisi eduskunnan pitäminen pimennossa suuresti hallaa järjestelmällemme tekevä liike.

Tältä pohjalta en usko, että Suomi tulee eurosta eroamaan. Eurosta päästään eroon vain sen sisältäpäin tapahtuvan romahtamisen kautta, jossa EKP näyttelee pääroolia. Eli jokin kaunis päivä salama iskee kirkkaalta taivaalta kenenkään odottamatta ja homma lähtee ns. lapasesta.

Risto A.

Quote from: Puskistahuutelija on 24.05.2020, 19:39:39
Eurosta irtaantuminen on kaukana yksinkertaisesta ja helposta prosessista. Päinvastoin, se vaatisi poikkeuksellisia toimia, jotka koettelisivat parlamentarismiamme kovalla kädellä.

Suurin juttu on se, että miten ero valmistellaan ilman, että tietoa asiasta vuotaa ulos. Yhteiskunnan avainpaikat, joita tarvitaan eron valmistelussa, ovat täynnä eurouskovaisia, joiden intressissä ei ole eurosta luopuminen. Ei tarvita kuin yksi oikein kohdennettu vuoto ja hups, koko maailma tietää Suomen valmistelevan euroeroa. Siinä vaiheessa alkaa pääomapako, jonka aiheuttama turbulenssi on kova ralli. Euroeron valmistelu niin salassa, että siitä ei saisi kukaan asialle vihkiytymätön vihiä, on yhtä sula mahdottomuus kuin Suomen liittyminen Natoon ilman, että siitä saisi kukaan ulkopuolinen tietää.

Sitten on vieläpä se, että eduskunta, joka kansaamme edustaa, olisi pidettävä tietovuotojen pelossa pimennossa asiasta. Se taas on täysin kestämätön tapa toimia Suomessa. Tämän kokoluokan asian ollessa kyseessä, olisi eduskunnan pitäminen pimennossa suuresti hallaa järjestelmällemme tekevä liike.

Tältä pohjalta en usko, että Suomi tulee eurosta eroamaan. Eurosta päästään eroon vain sen sisältäpäin tapahtuvan romahtamisen kautta, jossa EKP näyttelee pääroolia. Eli jokin kaunis päivä salama iskee kirkkaalta taivaalta kenenkään odottamatta ja homma lähtee ns. lapasesta.

Miksi se pääoma täältä pakenisi?
Luulen, että pääomat vilkaisisi Ruotsiin ja tuumaisi pienen vertailun ja ynnäämisen jälkeen, että Suomen talous lähtee aika reippaaseen nousuun.
Markan tulisi tietenkin olla 1:1 euron kanssa päivänä 1.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Nikolas

Quote from: Puskistahuutelija on 24.05.2020, 19:39:39

Suurin juttu on se, että miten ero valmistellaan ilman, että tietoa asiasta vuotaa ulos.


Tuskinpa on sellaista tapaa, millä asia hoidettaisiin salassa. Vaikka yritettäisiinkin salassa, paljastuminen olisi muhkea skandaali.

Koko homma pitää hoitaa avoimesti. Ei tähän ole muuta todellista vaihtoehtoa. Avoimuus parantaa luottamusta, mikä rauhoittaa myös sijoittajia. Oleellista on luoda oma rinnakkaisvaluutta. Eikä pidä odottaa, että joku tulee kyselemään syitä rinnakkaisvaluutalle, vaan alusta asti voidaan julistaa, että aiemmin luja luottamus euron tulevaisuuteen on hieman horjunut, ja sen vuoksi kaivataan turvallisuutta ja luottamusta lisääviä toimia, joista yksi ilmeisimpiä on oma valuutta euron rinnalla. Jos eurolle sattumoisin kävisi huonosti, tietenkin meistä riippumattomista syistä, pääsisimme mahdollisimman pienillä vahingoilla jatkamaan omalla valuutalla.

Oman valuutan luominen on tärkein ja kiireellisin toimi. Seuraavat askeleet ovat vähäisempiä, mutta ne tekevät lopullisesta euroerosta helpommin kestettävän.

Kirjoitin tästä asiasta vähän pitemmin eri ketjussa:
https://hommaforum.org/index.php/topic,129223.msg3186187.html#msg3186187

Impivaaran tiikeri

Tuomas Malinen YLEn haastateltavana sarjassa Brysselin kone. Kaikkien aikojen lama on tulossa. Hyperinflaatio tai deflaatio. Euro on romutettava. Keskuspankkien toiminta palautettava alkuperäiselle tasolleen (pankkien likviditeetin takaaja). Ruokapula uhkaa. Kansallisvaltiot. Trump. Todellakin kannattaa kuunnella!

QuoteMiten synkkiä aikoja taloudella on edessä, Tuomas Malinen?

Minkälainen ja miten pitkä lama meillä on mahdollisesti edessä ja miten keskuspankkien toimet siihen liittyvät? Mikä mahtaa olla euron kohtalo? Kannattaako eurovaltioiden tukea toisiaan? Ja miten keskeistä on nyt pitää huolta ruokaomavaraisuudesta. Haastateltavana on GnS Economicsin toimitusjohtaja ja Helsingin yliopiston taloustieteen dosentti Tuomas Malinen ja toimittajana on Maija Elonheimo.

https://areena.yle.fi/audio/1-50464046


kivimies

Quote from: Puskistahuutelija on 24.05.2020, 19:39:39
Eurosta irtaantuminen on kaukana yksinkertaisesta ja helposta prosessista. Päinvastoin, se vaatisi poikkeuksellisia toimia, jotka koettelisivat parlamentarismiamme kovalla kädellä.

Suurin juttu on se, että miten ero valmistellaan ilman, että tietoa asiasta vuotaa ulos. Yhteiskunnan avainpaikat, joita tarvitaan eron valmistelussa, ovat täynnä eurouskovaisia, joiden intressissä ei ole eurosta luopuminen. Ei tarvita kuin yksi oikein kohdennettu vuoto ja hups, koko maailma tietää Suomen valmistelevan euroeroa. Siinä vaiheessa alkaa pääomapako, jonka aiheuttama turbulenssi on kova ralli. Euroeron valmistelu niin salassa, että siitä ei saisi kukaan asialle vihkiytymätön vihiä, on yhtä sula mahdottomuus kuin Suomen liittyminen Natoon ilman, että siitä saisi kukaan ulkopuolinen tietää.

Sitten on vieläpä se, että eduskunta, joka kansaamme edustaa, olisi pidettävä tietovuotojen pelossa pimennossa asiasta. Se taas on täysin kestämätön tapa toimia Suomessa. Tämän kokoluokan asian ollessa kyseessä, olisi eduskunnan pitäminen pimennossa suuresti hallaa järjestelmällemme tekevä liike.

Malinen ehdottaa omassa kirjoituksessaan eron valmistelua pääomarajoitusten alaisena, jos sitä ei voi tehdä salassa.

Risto A.

Taisin mainita tästä jo kymmenisen vuotta sitten.
Suomella on aina se optio, että jälkikäteen ilmoitetaan Suomen siirtymisen euroon ollen perustuslain vastainen, törkeä petos. Tämähän on fakta.
Tämä ilmoitus mitätöisi kaikki velvoitteemme, kunhan vain nakattaisiin syylliset tuomiolle kotimaassa ja sitten vielä ulkomailla, joilta EU "sitten voi periä ne miljardinsa".

Jos jollain on nokan koputtamista, järjestetään isot sotaharjoitukset.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Risto A.

premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

akez

Quote from: Risto A. on 24.05.2020, 21:45:34
Jos jollain on nokan koputtamista, järjestetään isot sotaharjoitukset.

Saksalla on noin 140.000 sotilaan ammattiarmeija. Jonkin verran yli sata lentokonetta, joista suurin osa viimeaikaisten tietojen mukaan lentokelvottomia. Lisäksi maassa on Trumpin miehitysarmeija: 30.000 USA:n sotilasta. Kanslerinbunkkerin valtaus ja päänatsin pidättäminen tapahtuu tarvittaessa nopeasti.

Suomen armeijan sodanaikainen vahvuus on 280.000 sotilasta. Tähän vielä mittavat reservit päälle.

Tämä antaa jotakin osviittaa siitä, missä tositilanteessa mentäisiin. Viimeksi saksalaiset polttivat vain Lapin. Tällä kertaa yrittävät oveluudella ja viidennen kolonnan avulla tuhota koko maan.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Risto A.

Quote from: akez on 24.05.2020, 22:26:31
Quote from: Risto A. on 24.05.2020, 21:45:34
Jos jollain on nokan koputtamista, järjestetään isot sotaharjoitukset.

Saksalla on noin 140.000 sotilaan ammattiarmeija. Jonkin verran yli sata lentokonetta, joista suurin osa viimeaikaisten tietojen mukaan lentokelvottomia. Lisäksi maassa on Trumpin miehitysarmeija: 30.000 USA:n sotilasta. Kanslerinbunkkerin valtaus ja päänatsin pidättäminen tapahtuu tarvittaessa nopeasti.

Suomen armeijan sodanaikainen vahvuus on 280.000 sotilasta. Tähän vielä mittavat reservit päälle.

Tämä antaa jotakin osviittaa siitä, missä tositilanteessa mentäisiin. Viimeksi saksalaiset polttivat vain Lapin. Tällä kertaa yrittävät oveluudella ja viidennen kolonnan avulla tuhota koko maan.

Joo, ei tehdä tästä sinänsä sotaketjua, mutta kyllä Suomi hakkaisi puolustussodassa ihan kaikki valtiot maailmassa, mennen tullen. Venäjä kykenee iskemään (lujaa) ainoastaan strategisiin kohteisiin, mutta siinä se. Mitään miehittämistä ei Ivanit edes kuvittele. Se kyky niillä on jossain 40 vuoden päässä, olettaen, että talouskasvu olisi jotain +3% luokkaa tasaisesti sinne asti.

Suomi saisi peukkutuntumalla myös omat ydinaseet operatiivisiksi noin vuodessa. Sellaista nörttiä täällä on, maa täynnä.

premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

JoKaGO

Quote from: Risto A. on 24.05.2020, 22:34:16
Joo, ei tehdä tästä sinänsä sotaketjua, mutta kyllä Suomi hakkaisi puolustussodassa ihan kaikki valtiot maailmassa, mennen tullen. Venäjä kykenee iskemään (lujaa) ainoastaan strategisiin kohteisiin, mutta siinä se. Mitään miehittämistä ei Ivanit edes kuvittele. Se kyky niillä on jossain 40 vuoden päässä, olettaen, että talouskasvu olisi jotain +3% luokkaa tasaisesti sinne asti.

Suomi saisi peukkutuntumalla myös omat ydinaseet operatiivisiksi noin vuodessa. Sellaista nörttiä täällä on, maa täynnä.


Onhan tämä provo, onhan?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Risto A.

Quote from: JoKaGO on 24.05.2020, 22:38:15
Quote from: Risto A. on 24.05.2020, 22:34:16
Joo, ei tehdä tästä sinänsä sotaketjua, mutta kyllä Suomi hakkaisi puolustussodassa ihan kaikki valtiot maailmassa, mennen tullen. Venäjä kykenee iskemään (lujaa) ainoastaan strategisiin kohteisiin, mutta siinä se. Mitään miehittämistä ei Ivanit edes kuvittele. Se kyky niillä on jossain 40 vuoden päässä, olettaen, että talouskasvu olisi jotain +3% luokkaa tasaisesti sinne asti.

Suomi saisi peukkutuntumalla myös omat ydinaseet operatiivisiksi noin vuodessa. Sellaista nörttiä täällä on, maa täynnä.


Onhan tämä provo, onhan?

No jos siltä tuntuu, niin aloitetaan uusi topikki. Suomi vs kaikki muut 2020.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Supernuiva

Quote from: akez on 24.05.2020, 22:26:31
Suomen armeijan sodanaikainen vahvuus on 280.000 sotilasta. Tähän vielä mittavat reservit päälle.

Tämä antaa jotakin osviittaa siitä, missä tositilanteessa mentäisiin. Viimeksi saksalaiset polttivat vain Lapin. Tällä kertaa yrittävät oveluudella ja viidennen kolonnan avulla tuhota koko maan.

Ymmärtääkseni tuo 280 tuhatta sisältää myös reserviläiset.

Jotkut ovat kuitenkin kertoneet, että ilman saksalaisten tarjoamaa aseistusta puna-armeija olisi tullut rintamalinjoista läpi. Saksalaiset panssarinyrkit ja ilmavoimat ratkaisivat paljon. Muistetaan kuitenkin myös se, että venäläisten olisi kannattanut jatkaa vielä vain vähän kauemmin, niin koko Suomi olisi ollut heidän. Oli suuri ihme, että sota loppui samaan aikaan kuin suomalaisten ammukset ja aseet, unohtamatta ravintoa. Viimeiset oli jaettu varastoista ulos siinä vaiheessa kun rauha solmittiin. 

Tämä muistuttakoon siitä, että ikinä ei saa antaa periksi kesken kaiken. Ihme siinä tapahtui, oikeastaan voisi miettiä oliko kyse jostain yliluonnollisesta. Mitä Neuvostomaan väki oikein ajatteli, kun suostui rauhaan? Suomi olisi ollut saatavilla, kun vain olisi painanut päälle vaikka pienemmällä höyryllä, kun osa joukoista lähti kohti Saksaa.

Sotahistoriasta minulle on kerrottu, että ilman Saksan ilmavoimia ja materiaaliapua ainakin hommalaisten vanhempi sukupolvi puhuisi ja kirjoittaisi sujuvaa venäjää. Suomi olisi vapautunut ehkä vuonna 1991, tai myöhemmin. Tiedä vaikka olisin ollut itsekin Tsernobylissä raivaamassa jälkiä ilman silloisia Saksan asetoimituksia ja lentokoneita?

Kaikki tehokas aseistus panssarivaunuja vastaan tuli Saksasta, Molotovin cocktailit olivat aluksi käytössä, koska muutakaan ei ollut. Panssarinyrkit tuhosivat paljon neuvostotankkeja, ilman niitä monesta linjasta olisi tultu läpi paraatimarssin muodossa. (Näin on minulle kerrottu saunan lauteilla, kertoja oli ollut itse ampumassa nyrkkejä.)

Saksan ilmavoimien pommitukset ja tulituki oli myös korvaamaton hidaste.

Nyt voisi sanoa kyseessä olevan taloussodan? Rintamalinjat ovat hieman epäselvät, mutta kansalaisten hyvää elämää ei ilmiselvästikään tavoitella johdon toimesta.

Lasse

Quote from: Supernuiva on 24.05.2020, 23:18:54
Nyt voisi sanoa kyseessä olevan taloussodan? Rintamalinjat ovat hieman epäselvät, mutta kansalaisten hyvää elämää ei ilmiselvästikään tavoitella johdon toimesta.

Tämä asia ei ole muuttunut kahdeksassa vuodessa mitenkään.

Monta asiaa Jabballa meni vitui*, mutta tuossa uskon hänen puhuneen suunsa puhtaaksi:

Timo Soini (PS) talousdemokraatin haastattelussa
https://www.youtube.com/watch?v=YNNM6ys6NCw
Quote
Soini toteaa: "Ympräillämme on niin suuria taloudellisia intressejä että kaikki jotka uskaltavat nykyisen pankkijärjestelmän haastaa, ovat vaarassa"
NOVUS ORDO HOMMARUM

ikuturso

Yksi peloista on kelluvan uuden markan arvon lasku ja siitä johtuva euromääräisten lainojen hinnan nousu.

EKP:n suuntaan Suomella olisi mahdollisuus ilmoittaa monien rahainstrumenttien olevan sidottu nykyäänkin kansalliseen Suomen keskuspankin valuuttaan (euro), jolloin olisi perusteltua pitää ne jatkossa markkamääräisinä.

Käsittämätöntä on se, millä tavalla ekonomistit suhtautuvat Ruotsin hyvinvointiin ja kansallisvarallisuuteen. Kruunu pärjää, koska Ruotsi on täynnä rikkautta (kjeh, kjeh) mutta köyhän Suomen markasta tulisi nanosekunnissa Zimbabwen dollari. Väite, jolla ei ole mitään pohjaa.

Mutta. Suomi ei tule koskaan siirtymään kansalliseen valuuttaan. Syynä on se, että tämän päivän Suomessa ei osata päättää mistään. Suomi tulee olemaan maailman viimeinen maa, joka keväisin ja syksyisin kääntelee kellojaan, koska kukaan ei ota vastuuta siitä, onko maan virallinen aika kesä- vai talviaika. Kansallista valuuttaa ei voida ottaa, koska sen nimestä ei voida päättää. Markka oli Hitlerilläkin ja historian muisteleminen on konservatismiä ja suorastaan natsia. Kruunu oli toisella valloittajallamme ja aikanaan ihmettelimme miten Virokin päätyi kruunuun (krooni). Ruplaa emme halua. Raha-sana on aikanaan tarkoittanut oravannahkaa, mikä on vegeille ja vihreille hyi hyi. Jostain kronikasta kaivetaan taaleri ja vähemmistöjä ajatellen se voisi olla shillinki. Sehän on kovin neutraali ja kansainvälinen ja käytössä mm. mogadishu-maassa.

Minä ehdotan ränkylää. Se on väännös frangista ja on ainakin tietyssä sisäpiirissä tarkoittanut mitä tahansa valuuttaa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Petri_Petri

Eurossa on ongelmia. Suomen erosta eurosta ja siirtyminen omaan valuuttaan on puhuttu ratkaisuna. Tässä on ongelmia, kun olemme sidottu euroon erittäin vahvasti erilaisin takauksin.  Entä jos emme eroaisi eurosta vaan ottaisimme sen lisäksi oman sisäisen markkavaluutan käyttöön euron ohella. Kaksoisvaluutta on sisältänyt ongelmia esim. Neuvostoliitossa, jossa valuuttaturistit elivät överiäästi vaihtamalla ruplia pimeästi. Mutta kun olen hiukan miettinyt, niin kaksoisvaluutta voisi olla pätevä ratkaisu.

Nythän Suomessa on jo käytössä vähäisessä määrin erilaisia paikallisia rahayksiköitä, joten niitä ei siten ole EU:n säännöissä kielletty. Myös bitcoin on sallittu. Joten ilmeisesti ei olisi ongelmia ottaa markkaa toiseksi valuutaksi, kunhan Suomen lait muutetaan omassa eduskunnassamme.

Tämä olisi todellinen muutos nykytilanteeseen. Mutta ongelmamme on sitä suuruusluokkaa, että nykymeininki ei mahdollista asioiden korjaamista.

Markka otettaisiin käyttöön toisena valuuttana. Valtio hallinnoisi sitä. Sitä käytettäisiin vain pankkikorteilla ilman seteleitä. Sen kurssi olisi sama kuin euro, kuitenkin niin että sitä voisi vaihtaa vaihtaa euroksi vain pankeissa ja markalla saisi esim. 0,80 euroa. Kaupat saisivat valita hyväksyisivätkö myös markan valuutaksi vai pysyisivätkö vain euroissa.

Sosiaalituet ja osa eläkkeistä maksettaisiin markoissa, joten yhteiskunnassa täytyisi olla myös markoilla toimivia yrityksiä. Jos mikään kauppaketju ei suostuisi ottamaan markkoja käyttöön, niin valtio perustaisi oman ruokakauppaketjun markoilla toimivaksi. Myös valtion ja kuntien yritystuet maksettaisiin markoissa ja niiden saamisen edellytys olisi, että yritys ottaisi myös markat käyttöön. Sama koskisi myös sairaalapalveluja. Terveyskeskukset ja valtion sairaalat tietysti toimisivat myös markoilla. Terveyspalveluista ei nyt tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Jatkossa tämä koskisi vain sellaisia terveyspalveluja, jotka voidaan maksaa myös markoilla.

Koronavirus on osoittanut huoltovarmuuden ongelmat. EU sallii nytkin valtion huomioivan sopimuksissa huoltovarmuuden. Tätä huoltovarmuutta ja riskianalyysiä voidaan käyttää perusteena, joten sekään ei olisi EU:n sopimusten vastaista. Myös liikenneinfrat ja suurteollisuus on kriisin aikaisen huoltovarmuuden vuoksi tärkeää ottaa huomioon. Siten valtio tekisi sopimuksia vain markoilla. Tälla saisimme Suomalaisille yrityksille myös kilpailuedun, mutta siis perustelisimme sitä huoltovarmuudella. Sekä sillä että euro voi romahtaa, joten meillä täytyy olla huoltovarmuuden vuoksi valmis ratkaisu tilanteen hoitamiseksi.

Sosiaalimaksut ja osa eläkkeistä maksettaisiin vain Suomen alueella oleville. Ihmisten olisi ilmoitettava poistuessaan Suomessa esim. lomalle, jonka aikana sosiaalimaksuja eikä osaa eläkkeistä maksettaisi sinä aikana kun ei olla Suomessa.

Valtion ja kuntien ulkomailta ostettavia junavetureita ja muita huoltovarmuuden kannalta tärkeitä tuotteita ostettaessa täytyy Suomessa olla niiden huolto ja osien valmistus suomalaisten omistamissa yrityksissä. Tämä vaatisi ulkomaanyritysten tekevän huoltosopimuksia suomalaisten yritysten kanssa ja antamaan tietotaitoa osien valmistuksessa.

Tämä ehdotus kuulostaa radikaalilta, koska olemme syvällä eurosuossa emmekä kykene ajattelemaan kuplamme ulkopuolisia asioita. Mutta kun tätä miettii, niin tämä voisi toimia. Tämä voisi olla ratkaisu Suomen ongelmiin.

Työttömyys on nyt ongelma ja liian suuret palkat, tai oikeammin korkea verotus ja palkkojen oheiskulut. Työllistyminen tulee usein liian kalliiksi. Valtio on ratkaissut tämänkin lisäämällä tukia ja nyt hallituksen tarkoitus on kasvattaa työllistämistukia. Työllistämistuet nykymuodossa ovat osoittaneet pitemmällä ajalla vain lisäävän ongelmia. Esitän markkamarkkinoita, jolloin myös vähemmän tehokkaat työntekijät voidaan työllistää. Tehtäisiin uusia asuinalueita, joissa kaiken ei pidä olla tehokasta. Tehokkaasti hoidetaan ylin johto ja suunnittelu, jolloin yksinkertaisimmassa toiminnoissa voitaisiin palata hitaampaan toimintaa. Nyt yritykset voivat voiton maksimoinniksi kuluttaa työntekijät loppuun ja ottaa tilalle uusia. Loppuunpalaneet työntekijät jäävät nyt valtion ja kuntien ongelmiksi. Ehdotuksessani on tarkoitus lopettaa tällainen ylitehokkuudella työntekijöiden loppuunpalaminen, jolloin työntekijät voisivat tehdä työtä eläkeikäänsä saakka terveinä. Posti toimi näin 40 vuotta sitten, ihmiset pystyivät tekemään työtä eläkeikään saakka vaikka heillä ei ollut enää täyttä voimaa. Heiltä saatiin työpanos, he liikkuivat ja pysyivät toimintakykyisinä. Nyt sitten ne yhä enenevässä määrin jäävät varhaiseläkkeille tai joutuvat työttömiksi ja elävät sosiaalituilla. Tämä ei ole yhteiskunnan etu. Tämä ei ole ihmisen etu, kun hän pitää itseään tarpeettomana.

Aluksi tehtäisiin prototyyppi asuinalueesta, joka toimisi hitaammin ja yksinkertaisemmin. Jossa ihmiset voisivat elää rauhallisemmin vailla tehokkuuden painetta ja tehdä tuotä, olla osa yhteiskuntaa tuottavasti. Nythän tällaisiä tehokkuuden tuhoamia ihmisraunioita hoidetaan sosiaalituilla ja terveyspalveluilla yhä enenevässä määrin. Tarkoitus olisi saada sosiaalituella elävät takaisin työelämään ja nauttimaan että saavat tehdä tuottavaa työtä.

Tehtäisiin siis uusi asuinalue Helsingin ulkopuolelle. Siinä huomioitaisiin ekologiset ratkaisut, joten kyseessä olisi vihreä ja ekologisesti kestävän kehityksen malli. Tähän saataisiin tietysti myös EU:n tukea, koska tämä on EU:n agendalla tärkeimpiä asioita. Tehtäisiin eräänlainen vihreä kestävän kehityksen impivaara. Se toimisi täysin myös markoilla, koska huoltovarmuus ja kestävä kehitys ei saa notkahtaa jonkun koronakriisin tai euron hajoamisen seuksena. EU:lta voitaisiin vaatia massiviista tukea tällaisen rakentamiseen, onhan tämä EU:n kestävän kehityksen mukainen uusi innovatiivinen ratkaisu. Tästä tehtäisiin myös malliratkaisu, jota voitaisiin kehitysyhteistyöllä viedä myös Afrikkaan. Saataisiin kestävä kehitys ja Afrikan kehitys myös käyntiin. Tähän tietysti saataisiin vielä massiviisemmin myös EU:n ja Maailmanpankin tukea, koska nämä ovat heidän agendallaan tärkeimpiä asioita.

Opetettaisiin ihmiset seisomaan omilla jaloilla, tekemään omia päätöksiä. Tekemään työtä jolla pärjää, saa asunnon, ruokaa sekä toimivan yhteiskunnan. Tässä on ajatuksena myös USA:n alkuperäisen menestymisen toiminta. Kun ihmiset saivat itse päättää toimistaan ja saivat siitä rahaa, he innovoivat uusia ratkaisuja. Tämä oli syy USA:n kehittymiseen maailman tehokkaimmaksi valtioksi. 1980-luvulla naureskeltiin jenkkien tyhmyydelle, kun osa kansasta ei tiennyt maailmasta mitään. Heillä oli kuitenkin lähiössä omakotitalo ja kaksi autoa. Pulaa ei ollut mistään. Se toimi koska johtotaso oli suunnitellut asiat hyvin. Tämä alkoi tuhoutua kun johtajiksi tuli yhä enemmän ideologista tasa-arvohöpötystä, että kaikilla on oikeus kaikkeen. Tätä oikeutta ei olisi pitänyt antaa siihen, että todellisuudesta irralliset pääsivät johtoportaaseen päättämään muiden asioista. Tämä ruusuilla kukitettu tasa-arvoinen hyväajattelu tukahdutti innon ja älykkäimmät siirtyivät sitten kusettamaan valtiota erilaisin tukiaisin, koska se oli tuottavampaa kuin yritysten pyörittäminen. Tämä on ongelma USA:ssa, mutta ennenkaikkea se on EU:n ongelma. Että kun joku on uhri, niin sitä täytyy auttaa. Lähtökohtaisesti tämä on tietysti hyvä asia ja näin täytyy olla. Mutta kun nyt uhreina on Euroopan valtiot ja hyväntekijöinä on irti todellisuudesta olevat EU:n ja Euroopan keskuspankin narsistiset johtajat, niin EU:n tuhoa nykymuodossa ei voi estää ilman merkittäviä muutoksia. Tärkein näistä muutoksista on, että narsistit EU:n ja sen valtioiden poliittisissa johdoissa saadaan ymmärtämään asioita ja palaamaan todellisuuteen. Tämä ehdotukseni on ehdotukseni EU:n korjaamiseksi.

Tämä on alustava hahmotelma. Mutta olen tätä muutaman viikon miettinyt. Tämän edellytys tietysti on, että ymmärrys päättävissä asemissa lisääntyisi. Hallituksen toimet, tai paremminkin utopistiset haihattelut koronakriisin ratkaisuksi eivät kyllä tue sitä mahdollisuutta, että tästä selvittäisiin. Olen miettinyt ihmismieltä. Uskon että suurin osa ihmisiä saadaan ymmärtämään tai ainakin massat taipuvat kunhan päättäjiksi saadaan todellisuudessa eläviä ihmisiä. Mutta tämä muutos vaatisi huutamista enemmän. Huutamista, että mitä saatanan idiootteja olette valtion ja EU:n johdossa. Saatanan paskiaisia olette. Tällainen ei toistaiseksi oikein ole mahdollista, koska olemme liian syvällä "mutku haluamme kaikille kivaa ja hyvää"-päättäjien toimimattomien ratkaisujen vyyhdissä.


Uuno Nuivanen

Quote from: ikuturso on 25.05.2020, 01:19:19
Minä ehdotan ränkylää. Se on väännös frangista ja on ainakin tietyssä sisäpiirissä tarkoittanut mitä tahansa valuuttaa.

Vutkelmille lisää ränkylöitä!1!!  :)  Viepä siinä vihapuheesta käräjille...

Tunkki


akez

Saksalaislehdessä ekonomisti Prof. Dr. Dirk Meyer, Helmut-Schmidt-Universität Hamburg, kommentoi EKP:n toimia.

QuoteEuroopan keskuspankin vallankaappaus

Milloin EKP:stä tulee osakerahasto?


Junge Freiheit 6.6.2020 juttu saksaksi

EKP paisuttaa vasta viime maaliskuussa päätettyä pandemia-hätätila osto-ohjelmaansa (PEPP) 750 miljardista aina 1 350 miljardiin euroon. Se on enemmän, kuin mitä EU aikoo jakaa normaalibudjetistaan (ilman koronaa) vuosina 2021-2027. 600 miljardin euron paisutuksesta on luonnollisesti keskusteltu EU-neuvostossa, mutta lopulta oli syntynyt "laaja yksimielisyys", selitti EKP:n puheenjohtaja Christine Lagarde 4. kesäkuuta.

Uusi biljoonaohjelma on voimassa kesäkuuhun 2021 asti - sen kasvattaminen ja voimassaoloajan pidentäminen ei ole poissuljettua, vaan pikemminkin todennäköistä, sillä EKP-neuvosto tulee ostamaan PEPP:illä "arvopapereita niin kauan kunnes se arvioi, että koronavirus-kriisi on ohi". Kaikki tämä tapahtuu piittaamatta Saksan perustuslakituomioistuimen kriittisestä ja seurauksiltaan vielä avoimesta tuomiosta 2. toukokuuta, koskien  jo vuodesta 2015 asti jatkunutta EKP:n valtionlainojen osto-ohjelmaa (PSPP).

EKP:n kaavailemat arvopapereiden ostot tulevat kasvamaan tänä vuonna noin 12%:iin koko euro-alueen BKT:stä. Todellinen osuus vuoden 2020 BKT:stä saattaa nousta vielä huomattavasti korkeammaksi koronakriisin johdosta, jos BKT:n kutistuminen on suurempaa, sillä laskelmat perustuvat vuoden 2019 lukuihin. Valtaosa EKP:n ostamista arvopapereista on valtionlainoja.
(...)

Lihavoinnit mun.

Referaattia loppujutusta:

EKP:n Osto-ohjelma on laiton monin tavoin

- PEPP rikkoo räikeällä tavalla Euroopan unionin tuomioistuimen ja Saksan perustuslakituomioistuimen asettamia kriteereitä, jotka kieltävät EKP:tä luotottamasta suoraan valtioita (kuten PSPP-ohjelmassa) (Monetaarisen valtiorahoituksen kielto, Euroopan unionin toiminnasta tehty sopimus (SEUT), artikla 123).
- PSPP osto-ohjelman (Public Sector Purchase Programme) aloitti Lagarden edeltäjä Mario Draghi ja sen koko on tällä hetkellä 2 320 miljardia euroa.

PEPP rikkoo neljää seitsemästä juridisesta kriteeristä:

- Vaateena oleva ostojen määrän rajoittaminen on de facto dumpattu jo menemään, kun EKP on nyt jo 3 kuukautta ohjelman aloittamisen jälkeen lennossa lisännyt suunniteltuja lainapapereiden ostoja.
- Kunkin lainapaperilajin 33% ostorajaa ei noudateta --> rampauttaa markkinoiden toimintaa ja hinnanmuodostusta, sekä lisää riskien keskittymistä. --> EKP:stä dominoiva markkinatoimija.
- 33% rajan ylittäminen tuo EKP:lle veto-oikeuden, jolla se voi estää vähemmistöomistajana mahdolliset Kreikan tai Italian velkojen uudelleenjärjestelyneuvotteluja koskevat enemmistöpäätökset.
- Toimillaan EKP on ajanut itsensä umpikujaan: Luopumalla saatavistaan ja alaskirjauksilla se rikkoo monetaarisen valtiorahoituksen kieltoa; Kieltäytymällä tästä se ajaisi kyseisen maan konkurssiin.

EKP toimittaa piilotettua rahoitusapua kriisimaille

- Saksan perustuslakituomioistuin korostaa EKP:n omistajarakennetta valtiolainojen ostojen tärkeänä kriteerinä: Setelipankkiin maksetusta pääomasta Saksalle kuuluu 26%, Italialle 17% ja Kreikalle 2,5%. --> Toukokuun loppuun mennessä EKP oli ostanut jo 33% enemmän Italian ja 10% enemmän Kreikan valtionlainoja -->  Osoitus raha-avusta kriisivaltioille, johon EKP:llä ei ole mitään oikeutta tai kompetenssia.
- Lopulta EKP on heittänyt menemään aiemmat turvallisuusvaateet hyväksymällä Kreikan valtionlainat. Näiden lainojen maksukyvyttömyyteen kaatuminen vaikuttaisi suoraan Saksan budjettiin poisjäävien EKP-tulojen ja -voittojen muodossa.
- Samoin keinoin EKP pystyisi myös ostamaan yrityslainoja. Silloin se päätyisi huonoon seuraan USA:n Fedin kanssa, joka on toukokuun alusta asti ostanut jo "roskalainojakin".

On selvää, että EKP on mutatoitunut jo investointirahastoksi. Milloin se ryhtyy Japanin keskuspankin tapaan ostamaan suoraan suuryritysten osakkeita?

---

Näin siis toimitaan "oikeusvaltioiden oikeusvaltiossa" ja "ihmisoikeuksien ja lakien kunnioittamisen suurvallassa". Tuskin kukaan enää ihmettelee, miksi media on täynnä kaikenlaista soopaa, jonka eräs funktio on mitä ilmeisimmin juuri viedä huomio pois siitä rikollisesta toiminnasta, jota EU rakenteineen harjoittaa. Rikollisjärjestöä ja mafiaa tuo alkaa muistuttaa, jossa pyramidin huipulla istuu 3 kopla, jonka lonkerot ulottuvat kaikkialle. Media ei tätä ole näkevinään, vaan kuorruttaa kakun kermalla ja kehuu ihanaa tuoksua. Samaan aikaan BLM-melskaaja Helsingin Senaatintorilla ei edes ymmärrä miksi hän on siellä. Joku muu ymmärtää kyllä.

Tuolla edellä oli jo kaavio siitä, minkä verran eri maiden pankeilla oli näiden kriisimaiden lainapapereita. Ranskan pankeilla oli 285 miljardin verran Italian velkapapereita. Tuskin on enää, koska EKP ostaa juuri noita papereita. Siten voi arvioida, että tähän mennessä Ranskan pankkien hallussa olleet Italian roskalainat on jo siirretty pääosin kaikkien EU-jäsenvaltioiden veronmaksajien taakaksi. Tuossa saattaa olla syy, miksi Ranskan presidentti Macron on innolla mukana 3 koplan touhuissa.

Sanovat, että EU on kuin polkupyörä. Jos sillä ei polje koko ajan niin se kaatuu nurin. Seuraava kohta kommentaarista vahvistanee tämän: "Luopumalla saatavistaan ja alaskirjauksilla se [EKP] rikkoo monetaarisen valtiorahoituksen kieltoa; Kieltäytymällä tästä se ajaisi kyseisen maan konkurssiin."

Tämä ei lupaa enää kenellekään mitään hyvää. Lisäksi olemme jo mukana erilaisten himmeleiden kautta takuuttamassa EU-diktatuurin tähtitieteellisiä velkoja ja konkurssiriskejä. Seuraava sukupolvi voi alkaa jo kaivaa valmiiksi niitä maakuoppia, joihin tulevat päätymään nykypoliitikkojemme vastuuttomuuden takia.

EDIT pientä säätöä.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Alaric

Tuomas Malinen pohtii Suomen vientiä, markkaa ja euroa tänään julkaistussa tekstissään.

Mikäli olisimme jääneet markkaan, simulaatioiden perusteella Suomen viennin volyymi olisi jopa 40-50 % korkeammalla kuin nyt, mikä tarkoittaa kymmeniä miljardeja euroja lisää nykyvientiin verrattuna.

"Eurojäsenyytemme olikin mitä todennäköisemmin taloudellisessa mielessä paha virhe."

Malinen on aktiivinen myös Twitterissä, kannattaa seurata:

https://twitter.com/mtmalinen/status/1270217247269834752

[tweet]1270217247269834752[/tweet]

https://gnseconomics.com/2020/06/09/euro-markka-ja-vienti/ (9.6.2020)

QuoteEuro, markka ja vienti

Miten Suomen vienti ja talous olisivat kehittyneet, jos olisimme jääneet markkaan? Tämä kysymys varmasti askarruttaa monia nyt alkaneen talouskriisin osalta.

Tässä erikoisraportissa päivitämme vuoden 2012 erikoisraporttimme markan ulkoisen arvon ja viennin kehityksen simulaatiot. Toisin sanoen muodostamme tilastolliseen ennustamiseen ja simulointiin perustuvan arvion sekä markan vaihtokurssin että viennin volyymin kehityksestä.

Simulaatioidemme perusteella Suomen viennin volyymi olisi tällä hetkellä noin 40–50 prosenttiyksikköä korkeammalla, kuin se on nyt, jos olisimme jääneet markkaan.

Simulaatioiden taustat

Simulaatiomme taustaoletukset noudattavat vuoden 2012 erikoisraporttimme vastaavia, ja ne ovat seuraavat:

- Maailmantalouden tapahtumat olisivat toteutuneet niin kuin tähänkin asti.
- Nykyiset jäsenmaat olisivat liittyneet euroon ilman Suomea.
- Suomen pankki (SP) olisi omaksunut, Ruotsin keskuspankin tapaan, korkopolitiikan, joka noudattelisi EKP:n korkopolitiikkaa.
- Ruotsin kruunun ja Suomen markan ulkoisilla arvoilla olisi säilynyt historiallisen tiukka yhteys.

On varsin mielekästä olettaa, että taloudelliselta kooltaan pienen Suomen jättäytyminen euron ulkopuolelle ei olisi merkittävästi vaikuttanut maailmantalouden kehitykseen tai euron koostumukseen. On myös mielekästä olettaa, että SP olisi omaksunut saman rahapoliittisen linjan kuin Ruotsin keskuspankki (Riksbanken). Keskuspankkimme ovat seuranneet toistensa liikkeitä historiassa, eikä ole syytä olettaa, että tämä olisi muuttunut systemaattisesti suuntaan tai toiseen myöskään euron olemassaolon aikana.

(...)

Euro ja pelko

Viennillä on taloudessamme huomattavan suuri rooli. Viennin suhde bruttokansantuotteeseemme on 40 prosenttia. Viime vuonna tavaroiden ja palveluiden viennin arvo oli 96 miljardia euroa. Jos ne olisivat olleet 40 prosenttia korkeammalla, viennin arvo olisi ollut yli 134 miljardia euroa.

Simulaatiomme kertookin varsin selvästi, että markassa olo olisi edesauttanut vientiämme, ja sitä kautta talouttamme. Kaikki spekulaatio siitä, että omalla valuutallamme ei olisi ollut merkittävää vaikutusta vientiimme onkin syytä lopettaa.

Eurojäsenyytemme olikin mitä todennäköisemmin taloudellisessa mielessä paha virhe. Eurossa myös tunnutaan roikkuvan vain eron lyhyen aikavälin seuraamuksien pelosta.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Tavan

Hyvä että Malinen lyö löylyä! Tämä euroero kuvio alkaa oikeasti muuttua lyhyen tähtäimen poliittiseksi realismiksi. Tuohon rakoon pitää persujenkin iskeä kaikin voimin.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Rauno Murju

Quote from: JoKaGO on 24.05.2020, 22:38:15
Quote from: Risto A. on 24.05.2020, 22:34:16
Joo, ei tehdä tästä sinänsä sotaketjua, mutta kyllä Suomi hakkaisi puolustussodassa ihan kaikki valtiot maailmassa, mennen tullen. Venäjä kykenee iskemään (lujaa) ainoastaan strategisiin kohteisiin, mutta siinä se. Mitään miehittämistä ei Ivanit edes kuvittele. Se kyky niillä on jossain 40 vuoden päässä, olettaen, että talouskasvu olisi jotain +3% luokkaa tasaisesti sinne asti.

Suomi saisi peukkutuntumalla myös omat ydinaseet operatiivisiksi noin vuodessa. Sellaista nörttiä täällä on, maa täynnä.


Onhan tämä provo, onhan?

Aikoinaan kiersi tornihuhu ja juttuja tkk:lla, että Suomi kykenee tuottamaan ydinaseen noin 6-12 kuukaudessa jonka perille toimittamiseen löytyy vehkeet länsinaapurista enkä epäile sitä hetkeäkään. Olemme kuitenkin korkean teknologian maa täynnä resursseja jos niitä halutaan käyttää.

Sellainen touhu ei kuitenkaan kuulu nykyiseenkään doktriiniin ja näistäkin on jo jotain 30 vuotta aikaa.

Sitten takaisin aiheeseen.


Supernuiva

^Suomi oli yrittänyt hyvin salaisessa operaatiossa valmistaa ydinaseen Kekkosen luvalla, mutta epäonnistuminen oli tapahtunut.

Ruotsi oli yrittänyt samaa, samalla lopputulemalla.

Jotain olennaisia salaisuuksia ei tiettävästi ole luovutettu ydinasevaltioista ulos, joten ne pitää vain osata keksiä. Jonkun huhun mukaan kirjallisuutta lukemalla pommia ei saa aikaiseksi. Pohjois-Korealla oli myös ollut suuria vaikeuksia, mutta jotain kautta joku oli myynyt heille tieto-taitoa.

Nikolas

Tuomas Maliselta lisää, joten enpä aloitakaan uutta ketjua vaan liitän tähän.

Quote
...

Talouskriisit ja velkajärjestelyt

Talouskriisit, etenkin finanssikriisit, käynnistyvät aina jonkinlaisesta shokista. Se voi olla markkinaromahdus, pääomapako, taantuman saapuminen (tai usko sen tulosta) tai viruspandemia. Koronaviruksen valtavasta talousiskusta johtuen olemmekin hyvin todennäköisesti matkalla kohti Euroopasta alkavaa pankkikriisiä.

Harvardin yliopiston professorien, Carmen Reinhartin ja Kenneth Rogoffin tutkimuksen mukaan valtioiden velkataakka on historiallisesti kasvanut keskimäärin 86 prosentilla finanssikriisien ensimmäisinä vuosina. Tämä on ajanut erityisesti etukäteen velkaantuneita valtioita velkakriiseihin. Pahinta mitä valtio voikin tehdä, on velkaantua etupainotteisesti ennen kriisin syvintä vaihetta.

Tein ETLAn tutkijan Olli Ropposen kanssa tutkimuksen valtioiden velkajärjestelyjen ja Kansainvälisen valuuttarahaston (IMF) ohjelmien vaikutuksesta talouskriisin kohdanneiden maiden talouskasvuun (tutkimus julkaistaan kansainvälisessä tiedejulkaisussa, World Economyssa). Kävimme tutkimusta varten läpi valtavan määrän kriisejä. Aineistossamme, joka käsitti inflaatio-, valuutta- ja finanssikriisejä välillä 1950-2010, oli satoja valtioiden velkakriisi- ja velkajärjestelyjaksoja (default).

Vaikka valtioiden velkajärjestelyt eivät tuloksiemme mukaan pahentaneet talouskriisien talousvaikutuksia tilastollisesti merkitsevällä tavalla, ovat ne yhteiskunnallisesti äärimmäisen tuskallisia. Velkajärjestelyssä valtio menettää kykynsä lainata kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta, mikä tarkoittaa valtion menojen, kuten eläkkeiden ja sosiaaliturvan, voimakasta leikkaamista. Harva muistaa, että esim. valtionvarainmisterimme kiersi ympäri maailmaa kerjäämässä rahaa (lainoja) pankkikriisimme synkimpinä aikoina 1990-luvun alussa.

Toinen vaihtoehto velkakriisiin ajautuneella maalle on IMF:n avustusohjelmiin turvautuminen. Niissä IMF lainaa valtiolle, mutta lainoihin liittyy tiukkoja ehtoja. Yleisesti valtioiden pitää toteuttaa hyvinvointivaltion alasajo.

Voimakas velkaantuminen, etenkin etupainotteisesti onkin valtiolle aina valtava riski.

...
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tmalinen/syksysta-uhkaa-tulla-aarimmaisen-synkka/

Korostin mielestäni oleellisimmat kohdat tekstistä. Tämä on mielestäni ajankohtainen, koska aivan äskettäin ovat jotkut hallituspuolueiden poliitikot kehuneet kuinka tässä tilanteessa (siis laskusuhdanteessa, köh) pitääkin ottaa velkaa ja ns. "elvyttää". Elvytys sinänsä voikin olla hyvä suhdanteiden tasoittaja, jos elvytys tehdään oikein ja velkaraha sijoitetaan varman tuoton ja kotimaan työpaikkojen hyväksi.

Tässä on kuitenkin maailmanlaajuisen kriisin ainekset käsillä juuri nyt. Elvytysrahalla tehdyt sijoitukset saattavat alkaa tuottaa vasta kun kriisi on takana. Kriisin aikana ylivelkaantuminen alkaa todella tuntua.

Skeptikko

https://www.twitter.com/mtmalinen/status/1312807474316095488
[tweet]1312807474316095488[/tweet]
Quote
Can you f*cking believe this sh*t?!

I was interviewed on Finnish TV show MOT on central banks and now I learn that the Bank of Finland is trying to get some parts of my interview censored.

@ollirehn needs to be fired immediately! @elinalepomaki @PetteriOrpo @MailVeikko

https://twitter.com/mtmalinen/status/1312809011545243649
[tweet]1312809011545243649[/tweet]
Quote
The utter failure of the mon policy and the fact that you really cannot trust the research the ECB is doing on the effects of QE and forecasts on inflation, etc.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kni

Lainaan kaiken, koska ei tämmöistä voi mitenkään lyhentää. Uskon, että myös kirjoittaja on halunnut saada kirjoitukselleen mahdollisiman laajan näkyvyyden.

Quote from: Tuomas MalinenKun Suomi tuhottiin

Vuosi 2024 ei alkanut lupaavasti.

Uudenvuoden kovat pakkaset pakottivat useisiin tehtaiden hätäsulkuihin Venäjän vähentäessä äkillisesti sähkön tuontiaan Suomeen. Suomi jäi Venäjän tuontisähkön varaan poikkeuksellisen kuivan kesän ja syksyn jäljiltä, joka supisti Norjan ja Ruotsin vesivarannot äärimmilleen. Sähköverkko kaatui monilla alueilla, minkä seurauksena useissa kodeissa uuttavuotta oli vastaanotettu kynttilänvalossa.

Sanna Marinin hallituksen toteuttama turvetuotannon alasajo oli ollut lopullinen niitti kivihiili- ja turvetuotannon varaan rakennetulle varavoimajärjestelmälle. Venäjän energiantuonnin ailahtelevuus oli johtanut jo vuoden 2023 alkukeväästä useisiin tehtaiden hätäpysäytyksiin, ja uuden varavoimakapasiteetin rakentaminen oli vielä pahasti kesken.

Pääministeri Laura Huhtasaari oli huolissaan. Sähkökatkot todennäköisesti pahentaisivat ruokamellakoita. Vuodesta 2017 toisiaan seuranneet katovuodet sekä maataloustuotannon vaiheittainen ja vuosia kestänyt alasajo olivat johtaneet kotimaisen ruuantuotannon jyrkkään vähenemiseen. Kun elintarvikkeiden kansainvälinen tuonti sitten tyrehtyi pankkikriisin kaataessa maailmantalouden kuudentena peräkkäisenä katovuonna 2021, Suomen ruokahuolto tippui oman tuotannon ja varmuusvarastojen varaan.

Suomen ruuan varmuusvarastojen alasajon politiikka, jonka Jyrki Kataisen hallitus sinisilmäisesti käynnisti vuonna 2013, oli johtanut varmuusvarastojen loppumiseen maaliskuussa 2022. Suomalaiset eivät ensin voineet uskoa, että maasta voisi loppua ruoka, mutta totta se oli. Suomalaisten mitta täyttyi. Mellakat alkoivat, ja koko vuoden 2021 liitoksissaan natissut Sanna Marinin hallitus kaatui toukokuussa 2022.

Pääministeri Huhtasaari mittaili valtioneuvoston käytäviä hermostuneesti. Perussuomalaiset oli voittanut alkusyksyn 2022 eduskuntavaalit äänivyöryllä, ja Huhtasaari oli nostettu pääministeriksi vaikeiden hallitusneuvottelujen jälkeen. Toiseksi suurimmaksi puolueeksi oli yllättäen noussut Kristillisdemokraatit, SDP:n kannatuksen romahtaessa suomalaisten tajutessa minkälaiseen kuoppaan Demarit olivat, ex-pääministeri Marin johdolla Suomen ajaneet. Keskusta oli hajonnut Paavo Väyrysen vetämäksi Uudeksi Keskustapuolueeksi ja Annika Saarikon vetämäksi Moderniksi Keskustaksi. Kumpikaan ei nauttinut suurta kannatusta.

Pääministeri Huhtasaari pysähtyi ja huokaisi. Kuinka olimme voineet olla näin sinisilmäisiä?

Italiasta ja Espanjasta vuonna 2021 alkanut pankkikriisi oli ajanut Keski-Euroopan kaaokseen. Mellakat olivat arkipäivää. Vuonna 2020 Marinin hallituksen sopima pankkiunionin kriisirahaston laajennus oli tehnyt valtiostamme, ja pankeistamme Etelä- ja Keski-Euroopan horjuvan pankkisektorin takaajia. Euroopan vakausmekanismin, EVM, joka uudessa järjestelmässä takasi Euroopan pankit, valtuuksia lainoittaa kriisiratkaisurahastoa (SRF) oli paniikissa lisätty aiotusta 68 miljardista 680 miljardiin euroon kriisin syvetessä vuonna 2021.

EVM oli jakanut rahoja kriisimaille alkuvuodesta 2022, mutta se riittänyt kattamaan pankkien valtavia tappioita. Espanja ja Italia totesivat, että niille riittää ja ne erosivat eurosta alkaakseen tukea pankkeja omalla rahallaan. Euroalueen kaatuessa valtioiden vakauksella toimineen EVM:n takuut tulivat maksuun. Suomen osuus oli 15 miljardia euroa. Sen lisäksi EU:n elpymisrahaston laajennus 2500 miljardiin euron (ties kuinka monennessa) pelastusyrityksessä vuonna 2021, langetti Suomelle yli 40 miljardin velka- ja takaustaakan.

Vuoden 2021 alussa jäsenmaissa ratifioitua EU:n elpymisrahastoa oli pikavauhtia laajennuttu talouskriisin syvetessä. Sanna Marinin vakuuttelut rahaston kertaluonteisuudesta oli nopeasti unohdettu. Tämä tosin ei ex-pääministeri Marinia juuri enää kiinnostanut. Hän oli siirtynyt pikavauhtia Euroopan komissioon hallituksen kaaduttua vuoden 2022 ensimmäisiin ruokamellakoihin.

"Kun vain Marinin hallitus olisi uskonut riippumattoman tutkijaryhmän toistuvia varoituksia elpymisrahastosta". Valtionvarainministeri Sari Essayahin medialle vain muutamaa viikkoa aikaisemmin antama lausunto oli ajanut pääoppositiopuolueet, SDP:n ja Kokoomuksen, täyteen sotaan. Kokoomuksen puheenjohtaja Elina Lepomäki ja SDP:n puheenjohtaja Antti Lindman syyttivät toisiaan kilvan siitä, kumpi oli voimakkaammin kannattanut EU:n tuhoisiksi osoittautuneita rahastoja ja takausmekanismeja. Media oli ristinyt opposition riidan "Pata kattilaa soimaa" -konfliktiksi. Oli ollut mukava huomata, että toimittajat olivat tehtäviensä tasalla.

Pääministeri Huhtasaari katsoi poliisien tyhjentämää, autiota Senaatintoria. Oppositiosta oli siis turha odottaa apua.

Euroopan keskuspankki EKP:n kaaduttua euron hajoamiseen vuotta aiemmin, valtiot olivat joutuneet palaamaan velkojensa markkinaehtoiseen rahoitukseen. Sekä valtionlainojen että pankkilainoituksen korot olivat räjähtäneet, mikä oli ajanut lukemattomat kotitaloudet ja yritykset maksukyvyttömyyteen ja konkursseihin. Italian ja Espanjan euroerot vuonna 2022 olivat aiheuttaneet EKP:lle suuret tappiot. Saksan kieltäydyttyä niiden kattamisesta, eli EKP:n pääomittamisesta, useat muut maat lähtivät eurosta ja EKP:n toiminta ajettiin alas. Euroopassa otettiin käyttöön kansallisvaluutat ja korieuro jäi yhteiseurooppalaisen maksujärjestelmän käyttämäksi tilivaluutaksi. EKP:n alasajo tosin johti pieneen valtionvelkojen leikkaukseen, kun velkoja kirjattiin lopetetun keskuspankin tappioksi.

Vuosina 2020 ja 2021 tehtyjä virheitä ei kuitenkaan niin vaan korjattu.

Energiaomavaraisuuden tuhoaminen oli ollut täysin tarpeetonta (Suomen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä oli noin 0,14 prosenttia, eli noin promillen). Päätöstä oli perusteltu "tien näyttämiselle", mutta se ei paljon lohduttanut, kun suomalaisten talot yhtäkkisesti talvella kylmenivät. Ei, etteikö siitä olisi varoitettu, mm. Vapon viestintäjohtajan suulla. Maataloustuotantoa oli ajettu alas jopa tulkitsemalla olemassa olevia EU-sopimuksia tieten tahtoen maanviljelijöiden tappioksi. Vuonna 2022 lyhytnäköisen politiikan laskut olivat tulleet maksuun karuimmassa mahdollisessa muodossa.

Vielä pahemmin Suomelle kuitenkin kävi kritiikittömässä suhtautumisessa EU:n yhteisvastuisiin, jotka riippuivat nyt Suomen yllä kuin Damokleen miekka.

Selviytyäkseen valtavista, osin piilossa mm. Target2 -järjestelmän kautta syntyneistä 200 miljardin takaus- ja velkavastuista, jotka tulivat 150 miljardin valtionvelan päälle, Suomen oli ajettava alas hyvinvointivaltionsa. Tämä oli Suomen hätärahoittajan, kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n, tukilainojen ehto. Sijoittajien usko Suomen valtion maksukykyyn oli loppunut, eikä kansainvälistä rahoitusta globaalin finanssikriisin keskellä yksinkertaisesti ollut saatavilla. IMF oli ainoa vaihtoehto. Suomi oli kokenut Kreikan kohtalon.

Pääministeri Huhtasaaren mielessä pyöri entisen valtionvarainministerin, Matti Vanhasen, epätoivoiset selitysyritykset, "Kuinka hän ei tiennyt". Niin, kukapa sen olisi tiennyt, että velka ja takaukset tulevat joskus maksettaviksi? Oliko Suomen 1990- luvun lama kenties pyyhkiytynyt Matin muistista vuosina 2020 ja 2021? "Matilla ei enää ole jäljellä kuin valheensa häpeä", valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Jari Koskela oli todennut. Kuinka oikeassa hän olikaan.

Pääministerillä oli vielä yksi tapaaminen ennen kuin edessä olisi uransa vaikein tv-haastattelu. Siinä hän joutuisi kertomaan suomalaisilla, että IMF vaatii eläkkeisiin 40 % leikkuuta, ja että se oli pakko toteuttaa. Tämän lisäksi IMF vaati sosiaalietuuksiin ja julkisen sektorin palkkoihin 30 prosentin leikkausta. Tämä oli jo käytännössä sama kuin mitä nk. Troikka vaatii Kreikalta vuonna 2011 (kokonaisuudessaan kreikkalaisten eläkkeitä oli leikattu lähes 70 % vuoteen 2019 mennessä) "Oi tätä ironian määrää", pääministeri Huhtasaari ajatteli. Sitä tosin harva suomalainen tajuaisi.

Sitä ennen piti kuitenkin vielä kuunnella Suomen Pankin pääjohtajan Olli Rehnin kootut meriselitykset. Olli Rehn oli joutunut pahaan epäsuosioon hänen, ilmeisesti ymmärtämättömyyttään, puolustaessaan tuhoisiksi osoittautuneita EKP:n velkakirjojen osto-ohjelmia ja negatiivisia korkoja.

Osto-ohjelmat olivat aiheuttaneet valtavan hintakuplan velkakirjamarkkinoilla ajaen useat Euroopan valtiot holtittomaan velanottoon. Ylivelkaantuminen, hintakuplan puhkeaminen ja sitä seurannut korkojen rakettimainen nousu ajoi useita kansallisvaltiota, Suomi mukaan lukien, maksukyvyttömyyteen ja IMF:n rankkoja julkisen talouden säästöjä vaativiin tukiohjelmiin. Negatiiviset korot olivat myös tuhonneet Euroopan talouden synnyttäessään valtavan määrän "zombieyrityksiä" ja –pankkeja, joiden kaatuminen pahensi globaalia talouskriisiä.

Pääjohtaja Rehn oli lisäksi vaatinut yhteisvastuun kasvattamista pankkiunionissa sekä elpymisrahaston laajentamista. Tällaista tuhoisaa epäpätevyyttä suomalaiset eivät luonnollisesti katsoneet hyvällä. Pääjohtaja Rehn oli huolissaan tämän vaikutuksesta presidentinvaalikampanjaansa, jolle hän vielä epätoivoisesti yritti saada pääministerin tukea.

Pääjohtaja Rehnin monologin alkaessa pääministeri Huhtasaaren ajatukset harhailivat tulevaan. Hän kertasi mielessään vielä haastattelun keskeisiä kohtia. Miten asiat saisi parhaiten selitettyä suomalaisille? Helsingin yliopiston elvytystutkija Juha Tervalan vetämä monialainen talouden kriisityöryhmä oli selventänyt tilanteen vakavuuden suomalaisille ja luonut Suomelle tiekartan ylös talousahdingosta kattavassa raportissaan. Suomalaisten oli vain kuultava valtionjohdon vahvistavan samat asiat: meitä odottaisi "hevoskuuri", mutta oikealla politiikalla Suomi nousisi tästäkin kuopasta. Tarvittaisiin sitä kuuluisaa talvisodan henkeä!

Pääministeri havahtui hiljaisuuteen. Pääjohtaja Rehnin yksinpuhelu oli loppunut. "Hyvä. Kiitos. Ensi viikolla sitten taas", pääministeri totesi ja poistui huoneesta pikaisen kättelyn jälkeen. Oli tullut aika kertoa suomalaisille karu totuus, ja valaa uskoa tulevaan.

Pääministeri Huhtasaaren askel oli raskas, mutta päättäväinen. Suomen uudelleenrakentaminen olisi käynnistettävä. Silti hän toivoi, että olisimme ymmärtäneet riskit aikaisemmin, joista kyllä varoitettiin. Olimme syvän kuopan pohjalla, mutta nyt piti joka tapauksessa suunnata katse tulevaan.

"Eteenpäin, sanoi mummo lumessa" pääministeri totesi hiljaa, ja astui kameravalojen valaisemaan Valtioneuvoston tiedotushuoneeseen. Suomen uusi nousu alkaisi tästä!

——

Tämä tarina on luonnollisesti fiktiivinen, mutta samanaikaisesti täysin mahdollinen tulevaisuudenkuvaus. Suvereniteettimme sekä kansamme selviytyminen on uhattuna.

On tullut aika päättää, kummalla puolella sinä seisot. Viher-vasemmistolaisella ideologialla Suomeen tuhoon (tiedostaen tai tiedostamattaan) ajavan Sanna Marinin hallituksen vai suvereenin, kansainvälisen ja oikeasti suvaitsevan Suomen? Pelkäätkö ja käperrytkö vai nousetko rohkeasti puolustamaan maatamme, ja Eurooppaa?

Vuosi 2021 tulee olemaan meille ja maailmalle ratkaiseva. Ensi vuonna päätämme sekä kansamme itsemääräämisoikeudesta että laajemmin ihmiskunnan vapaudesta. Valintaa et voi välttää.

Toivotan kaikille erittäin hyvää ja rohkeaa vuotta 2021!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tmalinen/kun-suomi-tuhottiin/
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.