News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Jyrki Lehtolan kolumni: Vihreä kopteriselfie

Started by pienivalkeapupu, 05.01.2019, 12:50:04

Previous topic - Next topic

pienivalkeapupu

Pekka hiihtää, kopteri kuvaa. Uusi otto! Hiihdä Pekka uskottavammin!

Kumpi valita, kun toisella puolen on yhteisöllisyys, tulevaisuus, luonto ja muut abstraktiot, jotka eivät tuota välitöntä nautintoa ja toisella puolen mun liharuoka, mun auto, mun lentomatkat, mun halut?

Vaalien lähestyessä vaihtoehtoja yritetään pakkonaittaa toistensa kanssa: luoda illuusio tulevaisuudesta, jossa syntymättömät lapset hengittävät puhtaassa luonnossa puhdasta prosessoitua lihaa vain siksi, että juuri meidän puolue lupasi laskea dieselin hintaa.

Ja sitten meillä on vihreät.

MONET MIETTIVÄT uutena vuotena tinaa, nakkeja, missä on lisää viinaa, saako mennä jo nukkumaan, pelottaa. Vihreiden puheenjohtaja Haaviston Pekka ilmoitti Twitterissä: "Uuden vuoden hiihtoreissullani pohdin Euroopan tulevaisuutta".

...

Siksi omien unelmiensa presidentti Haavisto kirjoitutti itselleen uudenvuodenpuheen. Sitä varten ajettiin kuvausryhmän kanssa maaseudulle. Sinne luotiin puhdas, ympäristöystävällinen Suomi, jonka yllä helikopteri kuvasi Haavistoa pohtimassa Eurooppaa kädessään jotain niin hassua, että kuvaaja joutui kertomaan "Pekka, ne on porkat", mikä Pekkaa vasta naurattikin.

...

Videon alkaessa Pekka räplää vanhaa PUTKIRADIOTA, helikopteri kuvaa talvimaisemaa, Pekka, yksinäinen mies, seuranaan vain kuvausryhmä, astuu AITASTA, kopteri pörrää, Pekka tepastelee lumessa REPPU ja sukset kainalossa, Pekka hiihtää, kopteri pörrää, lähikuva Pekan nostalgiamonoista ja -VILLASUKISTA, kopteri, Pekka, lähikuva siitä, että ei ole valmista latua, Pekka tekee ladun meille muille, YMMÄRRÄTTEKÖ VERTAUSKUVAN, kopteri, Pekka, nyt PEKKA pysähtyy, MITÄ SE TEKEE, yhdellä tulitikulla Pekka sytyttää NUOTION, Pekka, yhdellä tulitikulla, kerää LUNTA kulahtaneeseen, TUHAVUOTIAASEEN KAHVIPANNUUN, keittää lumesta KAHVIA, juo sitä, katsoo tulevaisuuteen, Pekka, kopteri kuvaa, me vihreät ollaan erilainen, rehellinen puolue, ollaan, ollaan, Pekka.

Kirjoittaja on kirjailija ja käsikirjoittaja.

Jyrki Lehtola

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005953279.html

;D
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

l'uomo normale

Lehtola on kirjoituspalkkionsa ansainnut, kun selostaa tuon youtube-videon meille, jotka emme itse kestä sitä muutamaa sekuntia kauemmin katsoa. Rahaa palaa. Vihreät on ihan yhtä kivaa porukkaa kuin Jusulan tuunaamat soinipersut.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

ÄmTeeAa

Pitkästä aikaa joku toimittaja on oikeasti hereillä.

Näinhän se videon tekemisessä monesti on, että ei se mitään ympäristöystävällistä hommaa ole. Mutta että ihan helikopterilla? :D :D :D

Suorastaan ihailtavaa tarkkasilmäisyyttä, johon liittyvä ironinen viesti sai kyllä kutkuteltua nauruhermoja sopivan pikantilla tavalla.

Sitten vielä se, että mikä lienee Vihreiden viesti porukalle, että palattaisiin takaisin 1900-luvun alkuun? Toki tämä on pitkästä aikaa rehellisyyttä sieltä suunnalta, sillä niillä konsteilla hiilidioksidipäästöt todellakin putoavat. Tämä on kuitenkin pahasti ristiriidassa Vihreiden ajaman kaupungistumiskehityksen kanssa.

Lalli IsoTalo

https://m.youtube.com/watch?v=pPkpj0OvDOk

Pekan hiihtotyylinnäyte.

Tuosta videosta tuli jotenkin mieleen EU-steroideja täyteen pumpattu suvakkilinkola.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

repo

:o Vihreiden puheenjohtaja impivaaralaisessa mielenmaisemassa! Ja tällä mielikuvamaisemalla myydään Vihreitä - tadaa! - impivaaralaisille. Jäävätkö urbaanit cityvihreät nyt kotiin vaalipäivänä? Onko Vihreyden myyminen impivaaralaisuudella rehellistä? Eikö rehellistä olisi näyttää värisevän monikulttuurista cityvihreyttä  Helsingistä? Eikö tämä ole myös Pekan viiteympäristö, johon hän ja hänen puolue haluaa myös impivaaralaisten muuttavan  - jos ei vapaaehtoisesti niin sitten käytännön pakosta - ympäristön pelastamisen nimissä.

Ihanko oikeasti videolla näkyy fossiilista polttoainetta polttava helikopteri? Ensimmäisellä lukemalla ymmärsin Lehtolan kolumnista, että hän tarkoittaa "kopterilla" ja "helikopterilla" dronea, koska Lehtola ei halua käyttää kuvauskopterista sen tunnettumpaa englanninkielistä nimitystä. Mutta jos on poltettu fossiilisia polttoaineita impivaaralaisten tunnelmakuvien luomiseen, niin pistää nauruksi ympäristöpuolue Vihreiden vaalikampanjan alku.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

IDA

Quote from: Lalli IsoTalo on 05.01.2019, 13:11:47

Pekan hiihtotyylinnäyte.

Tuosta videosta tuli jotenkin mieleen EU-steroideja täyteen pumpattu suvakkilinkola.

Emmätiä. Jotenkin tuo Lehtolan juttu tuntuu liian kyyniseltä. Haavisto on mikä on, mutta minusta hän on aina ollut rehellinen ja hän pystyy, tai ainakin yrittää pystyä, myös ymmärtämään muita näkemyksiä kuin omiaan.

Video kyllä on niin kekkosmaisen neuvostoliittolainen, että alta pois. :D
qui non est mecum adversum me est

Pentecost

QuoteHaavisto on mikä on, mutta minusta hän on aina ollut rehellinen

Joo ja sähköverkon myyminen ulkomaalaisille sijoittajille oli todella hyvä asia. Sellainen rehellinen suomalaisten ja Suomen kusetus tyyliin Vihreät.

Ettäs maksatte sähköstä, jottas tiedätte!

Koko tyyppi on varmaan ihan kiva ja mukava ja rehellinen, mutta jäljet pelottavat!
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Pkymppi

Quote from: IDA on 05.01.2019, 13:55:14
Quote from: Lalli IsoTalo on 05.01.2019, 13:11:47

Pekan hiihtotyylinnäyte.

Emmätiä. Jotenkin tuo Lehtolan juttu tuntuu liian kyyniseltä. Haavisto on mikä on, mutta minusta hän on aina ollut rehellinen ja hän pystyy, tai ainakin yrittää pystyä, myös ymmärtämään muita näkemyksiä kuin omiaan.

Video kyllä on niin kekkosmaisen neuvostoliittolainen, että alta pois. :D

Tottakai se on Kekkosmainen, koska, todennäköisyys siihen että Pekasta tulee seuraava presidentti. Naisten äänillä.  Ensin Pekasta ministeri ja sitten pressa.  Pekka lyö  kokonaissuosiossa mennen tullen Sipilät, Orpot, Kataiset, Vapaavuoret ja Stubbit.  Tästä joukosta pressa kuitenkin valitaan. Tämän hyvin tietäen Lehtola jo nyt aloittaa Pekan halventamisen.

Lalli IsoTalo

Quote from: Pentecost on 05.01.2019, 14:00:02
[Koko tyyppi on varmaan ihan kiva ja mukava ja rehellinen, mutta jäljet pelottavat!

Mukava on, mutta joutuu virkansa puolesta saarnaamaan EU-totuuksia, jotka eivät ole totuuksia. Videon maisema - Impiwaara - korostaa verbaalisen ja kuvallisen viestin ristiriitaisuutta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Huppupelikaani

Quote from: repo on 05.01.2019, 13:23:09
Ihanko oikeasti videolla näkyy fossiilista polttoainetta polttava helikopteri? Ensimmäisellä lukemalla ymmärsin Lehtolan kolumnista, että hän tarkoittaa "kopterilla" ja "helikopterilla" dronea, koska Lehtola ei halua käyttää kuvauskopterista sen tunnettumpaa englanninkielistä nimitystä. Mutta jos on poltettu fossiilisia polttoaineita impivaaralaisten tunnelmakuvien luomiseen, niin pistää nauruksi ympäristöpuolue Vihreiden vaalikampanjan alku.

Lopputeksteissä lukee "kopterikuvaus Jaakko Sulonen", ja Orivedeltä löytyy toiminimi "Drone-kuvaus J. Sulonen".

Ei siis sentään Mi8, mutta tuskin Pekkaa ja dronea oli aurinkovoimalla korpeen saatu. Ja erityishuomio savuttavasta, alta sytytetystä nuotiosta.

ämpee

Quote from: Pentecost on 05.01.2019, 14:00:02
QuoteHaavisto on mikä on, mutta minusta hän on aina ollut rehellinen

Joo ja sähköverkon myyminen ulkomaalaisille sijoittajille oli todella hyvä asia. Sellainen rehellinen suomalaisten ja Suomen kusetus tyyliin Vihreät.

Ettäs maksatte sähköstä, jottas tiedätte!

Koko tyyppi on varmaan ihan kiva ja mukava ja rehellinen, mutta jäljet pelottavat!

Eikös rehellinen Haavisto ole oikein professori tai ainakin tohtori, itse luomiensa(?) mielikuvien mukaan ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Punaniska

Nolointa tuossa on se, että hyvin huomaa Haaviston hiihtäneen viimeksi joskus kansakoulun tokaluokalla  ;D
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Siili

Miksei Haaviston aviovaimo/aviomies ollut mukana mainoksen hiihtoreissulla? Eikö se sopinut impivaaralaiseen illuusioon?

ämpee

Quote from: kirjailija ja käsikirjoittaja Jyrki LehtolaKumpi valita, kun toisella puolen on yhteisöllisyys, tulevaisuus, luonto ja muut abstraktiot, jotka eivät tuota välitöntä nautintoa ja toisella puolen mun liharuoka, mun auto, mun lentomatkat, mun halut?

Aika erikoista.
Kummalla puolella se Haaviston porukka on tässä vaihtoehdottomuuksien monivalinnassa ?
Vai koitetaankos sitä istuskella monilla istuimilla samaan aikaan, vai onko kyseessä vain omien syntien projisointi ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

HDRisto

Onko ainuttakaan kansainvälistä tehtävää tiedossa jossa Haavisto olisi onnistunut?.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Rantasalmen Sulttaani

Se on taas ilmasto myrkytetty ja maailma tuhottu puuta polttamalla, huonoa esimerkiä annetaan kansalaisille tässä videossa.

Lahti-Saloranta

Hauska juttu tuo kuvaus Pekasta jonka luulisi asustelevan lähes erämaassa kaukana kaupungin melskeestä. Video oikeastaan ihannoi sitä viestittäen että siinä mies joka elää ekologisesti. Toisaalta tuollainen eläjä on vihreiden kauhistus, vihreäthän vaativat tiuhaa kaupunkimaista asumista jossa joukkoliikenne pelaa eikä puita poltella. Ei Haavistosta ole Linkolaksi vaikka kuinka yrittää.
Teuvo Hakkarainen olisi uskottavampi elämään noissa maisemissa, Haavisto ei niissä pärjäisi päivää pidempää.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

l'uomo normale

Disneyfikaatiota. (Ehkä keksin uudissanan :).) Romantosoitu arkaainen maalaisidylli jolla ei ole juurikaan tekemistä maalaisten enemmistön elinolojen kanssa. Muutoin maaseutu tyhjennetään kaupunkeihin, joiden väestöstä pieni, lähinnä hipsterikuplasta koostuva osa on maaseudun kanssa tekemisissä luomutuotteita ostamalla, romanttisia kuvauksia katsomalla/lukemalla tai käymässä luontoekskursiolla jopa noissa Haaviston-videoissa kuvatuissa oloissa. Haaviston uudenvuodenfilmin maailmankuva on yhtä lailla sukua niin Disneyn tulkinnoille maailman kansansaduista, kuin Neuvostoliiton, muiden kommunistimaiden ja ehkä nykyisten Venäjän ja Valko-Venäjän hallitusten kultuuripolitiikalle; jossa kansanperinteestä otetuista valituista paloista muokattiin kivaa kansantanssien, laulujen ja perinneruokien muodostamaa virallista kansanperinnettä, jolla ei juurikaan välttämättä ollut kansan arkitodellisuuden kanssa tekemistä. Tulee mieleen aina Kalevalan päivänä koulussa näytetty neuvostoliittolainen filmi suomalais-ugrilaisista kansoista Neuvostoliitossa. Tanssia ja laulua oli joka otoksessa, mutta mieleenpainuvin oli osuus Karjalan ASNTstä: yksi ainoa nainen leipoi karjalanpiirakoita, tanssi ja lauloi täysin autiossa museokylässä. Karjalaisethan oli 60-luvulla viety kylistään kaupunkikeskuksiin, ja ilmeisesti yhtä autioituneita kylää oli ylläpidetty filmaus- ym tarkoituksiin.

Eri totalitarismin lajien kuvastolla on taipumus alkaa muistuttaa toisiaan, olipa kysymys kapitalismista, jonkun lajin sosialismista tai uskonnosta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lahti-Saloranta

Vaalitentissä voisi Haavistolta kysäistä että joutaisikohan tuo videolla oleva kämppä pakolaisten asuttamiseen.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Pkymppi

Quote from: Siili on 05.01.2019, 14:23:31
Miksei Haaviston aviovaimo/aviomies ollut mukana mainoksen hiihtoreissulla? Eikö se sopinut impivaaralaiseen illuusioon?

Hyvä pointti:  Ehkä mainosvideon tarkoitus on viestittää että "Valtiomies" - Pekka päättää asioista itse, eikä ole puolisonsa tossun alla kuten Sipilä, Orpo ja moni muu. 
... Vaalimainosta ei tehdä niinkään oman puolueen väelle, vaan ensisijaisesti liikkuville äänestäjille suuremman kansansuosion saamiseksi.

nimierkki

Eikös Pekalla ole mökki Oriveden tienoilla. On siis ehkä kuvattu ihan kotimaisemissa.

Lahti-Saloranta

Muistaakseni Kekkosesta oli samanlainen hiihtovideo. Minusta tuo video on mitäänsanomaton ja tuskin vetoaa muihin kuin vihreisiin. Videolla on uskottavuusongelma urbaanin Haaviston ja Linkolamaisen puolierakon välillä.

Maastamuuttaja

Lehtola on etevä kameleonttikolumnisti, jolla on kysyntää joka suuntaan. Lukijakunta nyökyttelee tohkeissaan tietämättä varsinaisesti, mille tuli nyökkäiltyä. Eipä silti, itsekin nyökkäilen aika ajoin, tietämättä miksi.

Supernuiva

Quote from: HDRisto on 05.01.2019, 16:02:52
Onko ainuttakaan kansainvälistä tehtävää tiedossa jossa Haavisto olisi onnistunut?.

Tai kotimaista? Kysyn tätä ihan oikeasti.

Pullervo

Laitetaan viikonlopun iloksi maistiainen vaikka tämän ketjun jatkoksi. Luonnollisesti vihreitä kehutaan tässäkin Jyrki Lehtolan kolumnissa ja syytä onkin. Koko kolumni linkistä.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006406207.html
QuoteJyrki Lehtolan kolumni: Tavallisen vihreän tarina (15.2.2020)

Luonnosta olen kuullut pelkkää hyvää Villeltä, joka ajoi sen ohi viime viikolla, kirjoittaa Jyrki Lehtola

Minä olen ihan tavallinen vihreä.

Kuulun vihreiden johtoryhmään, olen sähkönsiirtomaksuista vastaava eettinen johtaja viestintätoimistossa, asun luonnon siimeksessä Helsingin keskustassa, ymmärrän olla lataamatta Instaan kuvia Dubain-matkoiltani.

Ullakolla pölyttyvää pyörää kutsun rakkaimmaksi esineekseni, ekopasifistina lobbaan vain parhaita sähköllä toimivia hävittäjiä (kannattaa ostaa!) ja luonnosta olen kuullut pelkkää hyvää Villeltä, joka ajoi sen ohi viime viikolla.

(...)

Ymmärsin, että oma ymmärrykseni on joskus rajallinen. Ymmärsin, että en ymmärrä, mikseivät muut ymmärrä sitä, mitä itse ymmärrän. Sen ymmärsin, että juuri muiden ymmärryksen vajavaisuudesta syntyvät yhteiskuntamme ongelmat.

(...)

Toisineläjillä on ollut liian pitkään erioikeuksia. He ovat saaneet lämmittää talonsa, sytyttää lamppuja iltojen pimetessä, imeskellä turvetta, liikkua vapaasti valitsemillaan tavoilla ja pitää jatkuvia bileitä, koska yläkerrassa ei asu ahdasmielisiä naapureita, jotka todennäköisesti edustavat kokoomuksen oikeaa laitaa.

Tuollainen ei enää käy tasa-arvoisessa Suomessa. Hallitukselle kirjoittamassani mietinnössä pyritään kaikkien tasa-arvoon tekemällä asuminen ja työnteko maaseudulla moraalisesti tuomittavaksi valinnaksi.

(...)

En ymmärrä, mikseivät muut ymmärrä sitä, mitä itse ymmärrän.