News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Onko ihmisen hyvä olla sekä kunnan- että kansanedustaja?

Started by Lalli IsoTalo, 03.06.2021, 17:10:34

Previous topic - Next topic

Onko ihmisen hyvä olla sekä kunnan- että kansanedustaja?

Kyllä.
6 (15.4%)
Ehkä on.
5 (12.8%)
En tiedä, joten vastaan en tiedä.
1 (2.6%)
Ehkä ei ole.
7 (17.9%)
Ei.
20 (51.3%)

Total Members Voted: 39

Lalli IsoTalo

Jeps,

Tästä on varmaan ennenkin keskusteltu, mutta keskustellaan taas. Jätän keskustelulle mahdollisimman vapaat raamit.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ilman muuta on hyvä  olla kunnan oma kansanedustaja. Se  on kuntalaisten linkki eduskuntaan ja oman puoluuen ykkosedustaja sekä ääniharava. Eiköhän ne turhanpäiväisyydet saada hoidettua jos joku edustaja on eduskunnassa. Puolueella pyyhkii helposti paremmin jos löytyy kansanedustaja valtuustosta.

Uretaanipusla

Itse olen sitä mieltä että pitäis olla laissa että kun on valittu kansanedustajaksi, kaikista muista luottamustoimista ym on luovuttava.

Radio

Quote from: Uretaanipusla on 03.06.2021, 21:58:06
Itse olen sitä mieltä että pitäis olla laissa että kun on valittu kansanedustajaksi, kaikista muista luottamustoimista ym on luovuttava.
Ei onnistu, harva ihminen sitoutuisi luopumaan ainakaan täysin kaikista luottamustoimistaan ym. Kansanedustajiksi hakeutuisivat sitten ne, joilla ei ole luottamustoimia.

Melbac

Onko ihmisen hyvä olla sekä pääministeri että kunnan valtuuston jäsen?.brysselissä ollaan kai 4pv kuukaudessa ja muita kokouksia epämääräisin väliajoin kun taas eduskunta kokoontuu viikoittain?.En näe mitään ongelmaa että on parlamentin jäsen/kansanedustaja sekä kunnan valtuuston jäsen varsinkaan jos asuu helsingissä.Kunnan valtuuston paikan voisi antaa varajäsenen hoidettavaksi.

artti

Vastasin kyllä

Virallisesti kansanedustajat eduskunnassa ovat kansanedustajia, vaikka kotikuntaansa edustaisivatkin eduskunnassa, ja olisivat yhtä aikaa kansanedustaja ja kunnanvaltuutettu

Kunnan kansanedustaja edustaa kuntalaisia eduskunnassa. Kunnan kansanedustaja valvoo kunnan etua eduskunnassa. Kunnan kansanedustaja tiedottaa kuntalaisille mitä asioita eduskunta valmistautuu käsittelemään, että kuntalaiset voivat evästää kunnan edustajaa eduskunnassa

Voisi miettiä, että pitäisikö eduskuntavaaleissa valita kunnan edustaja eduskuntaan. Suomessa on 309 kuntaa. Kuntaa edustavien kunnanedustajien lukumäärä eduskunnassa olisi siis 309. Kun kuntia yhdisteltäisiin ja kuntien lukumäärä pienentyisi niin eduskunnan kunnanedustajien lukumäärä pienenisi, että pitäisikö kunnanedustajien lukumäärä ja kunnanedustajien eduskuntavaalien vaalipiirit määrittää kuntien mukaan

Toisaalta Suomessa on myös maakunnat, jota hallintotasoa kehittää innokkaasti etenkin aluepuolue Keskustapuolue

Suurin osa Suomen pohjoisista kunnista ja maakunnista on autioituvia alueita, jotka ovat perinteisesti Keskustapuolueen kannatusalueita, ja siksi Keskustapuoluetta on sanottu auringon laskun puolueeksi. Etenkin kasvukeskukset houkuttelevat väkeä paremmalla koulutus- ja työpaikkatarjonnalla

Kun sivua vierittää ihan alas asti niin sieltä löytyy kartta hyvinvointialueista, että onko tämä se maakunnille tehtäviä tuottava maakunta-uudistus, siis nimikkeeksi on vaihdettu hyvinvointialueet

https://soteuudistus.fi/mika-sote-uudistus

Quote
Suomessa on vuonna 2021 yhteensä 309 kuntaa, joista 107 käyttää itsestään kaupunki -nimitystä ja 202 kuntaa kunta -nimitystä.

https://www.kuntaliitto.fi/tietotuotteet-ja-palvelut/kaupunkien-ja-kuntien-lukumaarat-ja-vaestotiedot

Kartta Suomen kunnista

https://www.stat.fi/org/avoindata/paikkatietoaineistot/kuntapohjaiset_tilastointialueet.html
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Paawo

Kunnalle ei oma kansanedustaja valtuustossa ole paha asia.
Suomelle taas ei ole eduksi että suuressa salissa tehdään esityksiä ja lobataan päätöksiä kaverien bisnekset mielessä.

Hallintoon pesiytynyt korruptio turpoaa ja lihoaa juuri tästä peruskepulaisesta suhmuroinnista ja kaikelle tälle mafiameiningille täytyisi kansallisen kilpailukyvyn nimessä tulla loppu, mitä nopeammin sen parempi. Tervehtyminen alkaa sairauden tunnustamisesta.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Charlie

Aloittaisin siitä, että eduskunta siirtyy viisipäiväiseen työviikkoon. Jos kansanedustaja silti jaksaa käydä kotipitäjässä päättämässä myös leikkipuiston keinujen väristä, ei siinä ehkä sitten mitään. Vastasin joka tapauksessa ei.

Mitään helvetin kunnanedustajia ei kaivata eduskuntaan. Oma vaalipiiri on kansanedustajn pienin yksikkö. Sen asioita sopii nostaa esille. (Vaalipiiritkin saisivat olla nykyistä laajempia monin paikoin.)

Kaupungin- ja kunnanvaltuustoihin haluan kuntalaisia. Etenkin nuoria ja muita ensikertalaisia.

jetsku

Vastasin ei. Kansanedustajan tehtävän ohella ei pitäisi olla aikaa hoitaa kunnolla kunnanvaltuuston asioita, eikä useimmilla pitäisi olla mahdollisuutta olla täysillä mukana kunnan arjessa, jos ja kun se päivittäinen "työ"paikka on satojen kilometrien päässä. Jonkun karjaalaisen kohdalla asia on vähä eri, mutta tasapuolisuuden nimissä tästä pitäisi päästä eroon.

Teemu Lahtinen

Vastasin ehkä on. Siitä on kunnalle etua, että valtuutettu on myös kansanedustaja ja ainakin pk-seudulla yhdistelmässä ei ole mitään ongelmallista. Yleensä kunnanvaltuustot kokoontuvat maanantaisin, joka taas on tunnetusti vapaata eduskunnasta. Ehkä tulee siitä, että esim ulkoasiainvaliokunnan jäsen matkustaa niin paljon, ettei käytännössä ehtine paljoakaan istumaan valtuustossa. Ministeri on jo sen verran kiireinen, ettei ehdi perehtymään kunnan asioihin vaikka kokouksissa ehtisikin istumaan. Onko sekään nyt suuri ongelma, jos valtuustoryhmä on muuten toimiva ja ministeri äänestää tekee niin kuin ryhmä päättää. Ministeristäkin on etua kunnalle ja joka tapauksessa varavaltuutetut ovat käytettävissä.

RP

Quote from: Teemu Lahtinen on 04.06.2021, 12:33:01
Ministeristäkin on etua kunnalle
Varmaan monesti, mutta onko tämä argumentti nykykäytännön puolesta vai sitä vastaan? Ministeriksi ihmisät ei kuitenkaan ole valittu ajamaan oman kotikuntansa asioita.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

justustr

Onhan se hyvä jos edustaja on ahkera ja aikaansaava molemmissa tehtävissä. Kansanedustajalla on eittämättä eriluokan resurssit ja valtaa vaikuttaa päätöksiin kuin pelkällä rivivaltuutetulla.

Valitettavasti monelle kansanedustajalle kuntavaalit toimii kuitenkin pelkkänä eduskuntavaalikannatuksen pönkkänä. Kuntavaalit on ne välivaalit joissa muistutellaan äänestäjiä omasta olemassaolosta parin vuoden päässä siintäviä eduskuntavaaleja silmälläpitäen. Kunnanvaltuuston kokouksissa ei sitten jakseta juurikaan käydä saatika että paneuduttaisiin valtuutetun tehtäviin muutenkaan. 

Äänestäjän kannattaa olla tässä suhteessa tarkkana.

Omaa ehdokastani en ole vielä valinnut, mutta jos päädyn kansanedustajaan, niin aion kyllä edes hieman perehtyä miten tämä on aiemmin valtuutossa toiminut.

Teemu Lahtinen

Quote from: RP on 04.06.2021, 12:40:08
Varmaan monesti, mutta onko tämä argumentti nykykäytännön puolesta vai sitä vastaan? Ministeriksi ihmisät ei kuitenkaan ole valittu ajamaan oman kotikuntansa asioita.

Ehkä tarkoitin enemmän sitä, että tieto kulkee molempiin suuntiin paremmin; kunta tietää mitä niiden pään menoksi Helsingissä suunnitellaan ja hallitus saa kuulla suoraan kuntien näkökulmaa noin yleisellä tasolla. Jos kovin alkaa kotikuntansa asioita ministerinä ajamaan, niin se ei ole hyvä, vähintäänkin moraalisesti paheksuttavaa, ehkä jopa juridisesti.

Rauno Murju

Minusta ainakin kuntien päättävissä viroissa työskentelevien osallistuminen ehdokkaana kunnallisvaaleihin pitäisi kieltää. Muutenkin normaalitilanteessa kunnallisvaaleissa äänestää lähinnä kunnan omat työntekijät omista työpaikoistaan.

HDRisto

"Onko ihmisen hyvä olla sekä kunnan- että kansanedustaja?".
On, sillä silloin on ko. ihmisen mahdollisuudet maksimoitu kaikenlaiselle sumplimiselle ja lehmänkaupoille*. Ehkä parempi muotoilu olisi: "onko hyväksi kunnalle ja vaalipiirille jos ihminen on sekä kuntapomo että kansanedustaja samaan aikaan".

*Kauko Juhantalo

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: HDRisto on 04.06.2021, 22:40:24
"Onko ihmisen hyvä olla sekä kunnan- että kansanedustaja?".
On, sillä silloin on ko. ihmisen mahdollisuudet maksimoitu kaikenlaiselle sumplimiselle ja lehmänkaupoille*. Ehkä parempi muotoilu olisi: "onko hyväksi kunnalle ja vaalipiirille jos ihminen on sekä kuntapomo että kansanedustaja samaan aikaan".

*Kauko Juhantalo

Ja millähän lailla nämä liittyy yhteen? Eduskuntatyöskentely ei lisää sumplimisia yhtään millään lailla. Korruptiota esiintyy aina kun päättäjät ovat heikkoja. Juhantalolla meni omat ja valtion rahat sekaisin.