News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2019-03-03 Åbo Akademissa rasistinen vainoriita, tutkijat sättivät toisiaan

Started by akez, 03.03.2019, 22:56:06

Previous topic - Next topic

Ernst

Pirkka-Pekka Petelius neuvoi fiktiohahmossaan (Orvo Muusi) tuomaan maahamme siirtolaisia myös Afrikasta, siis neekereitä ja pantuja.

Nyt kun sitä on tehty, Åbo Akademi alkaa muistuttaa Afrikkaa muutenkin. Tuo ajatusten Aurajoki, jossa Väykky väitteli ja Li sai sen kandinsa loppuun.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

törö

Quote from: Beef Supreme on 04.03.2019, 11:01:07
Minäpä taas muistan tarinan jossa päähenkilö huomasi kuinka kaikki hänen ympärillään alkoivat käyttää uusia, vieraita sanoja tuttujen sijasta. Lopuksi kaikkien puhe oli käsittämätöntä ja mies uskoi olevansa ainoa täysjärkinen maailmassa, mutta muut näkivät asian toisin - > lataamoon.

Molemmat sopivat ajan henkeen. Ennen hullut laitettiin laitokseen, nyt he johtavat sitä.

Mä olen muistellut usein sellaista kirjaa, missä kielitieteilijä eksyy ihan outoon paikkaan. Vähän kuin olisi Itä-Eurooppaa, mutta ei kuitenkaan.

Sator Arepo

Quote from: sancai on 04.03.2019, 03:15:18
Parempi juuri tämä uusi suuntaus, että ovat siirtyneet Stalinin-vainot vaiheeseen määrätietoisesta vallankumouksellisuudesta. Olen valmis siihen muutaman veroeuron luovuttamaankin, että nuo tuhoavat liikkeensä sisältäpäin. Meidän hommalaisten pitäisi keksiä keino soluttautua tuonne ja lisätä pökköä pesään.

Nuo ovat tapelleet keskenään kuin vesikauhuiset hyeenat ties kuinka pitkään, eikä heidän liikkeensä ole siihen kaatunut. Heillä on kuitenkin yhteinen vihollinen ja yhteisiä tavoitteita. Riidat liittyvät siihen, keitä VHM sortaa pahiten ja miten parhaiten tuhota sortorakenteet. Itse asiassa, mitä katkerampia riidoista tulee, sitä enemmän yhteistä vihollista demonisoidaan, ja tavoitteita ajetaan entistä fanaattisemmin. Ei noilla ihmeempää solidaarisuutta näytä olevan tovereita kohtaan, mutta viha yhdistää aivan yhtä hyvin.

Kultin jäsentenvälisille kannattaa tietysti järjestää mahdollisimman paljon julkisuutta, koska uskoakseni ne näyttävät useimpien mielestä juuri niin naurettavilta kuin mitä ovatkin. Ne ovat kenties yksi väline SJW-liikkeen marginalisoimiseksi, mutta eivät mikään merkki sen romahduksesta.
Kansa on pettänyt hallituksen luottamuksen ja voisi sen voittaa takaisin vain kahta suuremmalla uurastuksella. Eikö olisi kaikille helpompaa, että hallitus hajoittaisi kansan ja valitsisi uuden?

Kova luu

Quote from: Roope2 on 04.03.2019, 07:03:58
Ja paljonko me suomalaiset veronmaksajat kustannamme tästä kansakuntamme pelastajaksi ennustetusta ÅA:ssa harjoitetusta tieteenalasta?

Tapaus todistaa että koulutusmäärärahoista olisi vieläkin varaa leikata reippaasti.

Tabula Rasa

Quote from: Viljami on 04.03.2019, 09:40:29
Ennen vanhaan tuollaiset sukupuolentutkijan mielellä varustetut ihmiset laitettiin raivaamaan vesakkoja teiden varsilta ja ojia kaivamaan. Jos minä saisin päättää, niin tänä päivänä tehtäisiin samoin. Kyllä turha vehkominen pronomineista ja hominationalistisesta gangsterismista loppuisi, kun olisi hyvä olo pienen ruumiillisen työn rasittamana.

Suosittelisin roskien keräämistä kaupunkialueelta. Tuo olisi luultavasti sopivaa kyseisten oletettujen kyvyille.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

duc

Kenellä on suurin oikeus kokea olevansa uhri? Sanomattakin on selvää, kenellä on vähäisin oikeus uhrin asemaan. Se ryhmä nuolkoon nöyryytettynä haavansa, kun muut taistelevat, kuka saa nousta alttarille "puukko rinnassaan" esittämään kuollutta.

Olen kyllästynyt tuohon näytelmään. Shakespearea mukaillen voisi todeta, että "there is something rotten" here. Tuo mätä on tuhonnut joidenkin aivotoiminnan näkemään kaikkialla rasismia ja erilaista fobiaa ympärillään.

Speden parodia osuu naulan kantaan. Akateemisuus muuttuu akakoomisuudeksi, kun puhuja ei edes itse  tajua, mitä suustaan päästää.

Yhtä kaikki, alla on hyvin kiteytetty sukupuolentutkimuksen kuten myös monen muun tieteenalan todellisuus eli valtataistelu, jota yhteinen vihollinen edes vähän yhdistää:

Quote from: Sator Arepo on 04.03.2019, 12:00:59
- -

Nuo ovat tapelleet keskenään kuin vesikauhuiset hyeenat ties kuinka pitkään, eikä heidän liikkeensä ole siihen kaatunut. Heillä on kuitenkin yhteinen vihollinen ja yhteisiä tavoitteita. Riidat liittyvät siihen, keitä VHM sortaa pahiten ja miten parhaiten tuhota sortorakenteet. Itse asiassa, mitä katkerampia riidoista tulee, sitä enemmän yhteistä vihollista demonisoidaan, ja tavoitteita ajetaan entistä fanaattisemmin.
- -
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Bellerofon

Löytyykö maailmasta yhtään ainutta tapaa käyttäytyä, josta ei voisi saivarrella loputtomiin ja löytää jotain syrjivää tai jos ei löydä, niin sitten jotain piilosignalointia voidaan kuitenkin keksiä. Ennenvanhaan tällaista toimintaa sanottiin näsäviisasteluksi ja se ei ollut todellakaan yliopistoissa jaettua viisautta. Näsäviisasta neuvottiin ja viimeistään ohjeistettiin fyysisesti nopealla käsivarren ojennusliikkeellä hyväksi käyttäen kasaan puristettuja sormia. Näsäviisas muuttui pelkästä kosketuksestä hiukan viisaammaksi.

Lalli IsoTalo

Quote from: Bellerofon on 04.03.2019, 13:49:13
Löytyykö maailmasta yhtään ainutta tapaa käyttäytyä, josta ei voisi saivarrella loputtomiin ja löytää jotain syrjivää tai jos ei löydä, niin sitten jotain piilosignalointia voidaan kuitenkin keksiä.

Ennen kaikki oli rasismia, paitsi mokutus. Nyt kun Åbo Akademissa on rasistista vainoriitaa, niin puolet mokutuksestakin on jo rasismia. Huomannette mihin trendi on menossa: totaalirasismiin, jossa kukaan ei ole turvassa. Kaikuja 1920-luvulta, tällä kertaa Neuvostoliitosta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006053196.html

QuoteÅbo Akademin sukupuolentutkimuksen apulaisprofessori sijoitti henkilökunnan työhuoneisiin suolakiteitä New Age -seremonian hengessä.

[....]

Seremoniaa edelsivät henkilökunnan talkoot, jossa askarreltiin origamitekniikalla paperista kiteille säilytysastiat.

Åbo Akademin rehtori ja tiedekunnan dekaani antoivat Turun Sanomille yhteisen lausunnon, jossa he kertoivat olevansa tietoisia tapahtuneesta. Aiheesta on keskustelu asianosaisten kanssa.

– Kyseessä oli muutaman henkilön oma-aloitteinen yritys parantaa julkisuudessakin riepotellun työyhteisön ilmapiiriä. Toteutustapa oli valitettavasti huonosti valittu eikä edusta Åbo Akademin linjauksia. Asianomaisille tämä on tehty selväksi, lausunnossa sanottiin.

Löysin ketjun Homman hausta hakusanalla 'homonationalismi'.

Tieteestä puhutaan. Siitä puhe mistä puute.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

JP73

Quote from: Viljami on 04.03.2019, 09:40:29
Ennen vanhaan tuollaiset sukupuolentutkijan mielellä varustetut ihmiset laitettiin raivaamaan vesakkoja teiden varsilta ja ojia kaivamaan. Jos minä saisin päättää, niin tänä päivänä tehtäisiin samoin. Kyllä turha vehkominen pronomineista ja hominationalistisesta gangsterismista loppuisi, kun olisi hyvä olo pienen ruumiillisen työn rasittamana.

Olen varma, että Faith pärjäisi hyvin Mietaan Jussin savotassa.

Chiaroscuro

Quote from: Totuus EPT on 04.03.2019, 11:25:23
Quotezimbabwelainen tohtori Fait Mkwesha on hetimiten syyttänyt Akademin laitosta epäeettisistä tutkimusmenetelmistä, ajallisesta rotuerottelusta ja rasismista yleensäkin.

Juupa juu, nyt tätäkin Zimbabwen ja Etelä-Afrikan aparheid propagandaa on Suomeenkin yltänyt. Kun siellä kotimaassaan on valmiina tälläistä valkoisten vihaa olemassa, kannattaa vain jättää nuo syytökset sinne kotimaahan, siellä noilla asioilla ainakin naisia kohtaan on paljon enemmän työsarkaa, mutta helppohan se on valkoisia syyllistää, kun ne ei pistä niin paljon vastaan.

Tämmöisiä vihamielisiä tutkijan kuvatuksia ei täällä tarvita.

Herää vain kysymys, millä kielellä Fait Mkwesha on kirjoittanut "väitöskirjansa", jos hän ("they?") ei hyväksy maahansa "väkivalloin" tuotuja kieliä. Entä hyväksyykö Åbo Akademi sen, että heidän tutkijansa julkaisee sonan tai njandzan kielillä (jotka ovat "väkivalloin" maahan tuodun englannin lisäksi Zimbabwen virallisia kieliä).
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Chiaroscuro

Mwkesha on repinyt burkhansa myös hyväntekeväisyysjärjestö Planin äitiysvaatteiden takia:

QuoteFaith Mkwesha kertoo Ylellä olleensa järkyttynyt nähdessään kampanjan mainoksen, jossa esiintyy 12-vuotias, raskaana oleva Fridah. Zimbabwelaislähtöinen Mkwesha kommentoi, että kampanja muun muassa ylläpitää stereotypioita tummaihoisista naisista sekä lisää pelkoja tummaihoisia miehiä kohtaan.

https://www.marmai.fi/uutiset/yle-tutkija-antaa-kovaa-kritiikkia-planin-palkitulle-kampanjalle-6722853
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Chiaroscuro

Quote from: Ernst on 04.03.2019, 11:46:44
Pirkka-Pekka Petelius neuvoi fiktiohahmossaan (Orvo Muusi) tuomaan maahamme siirtolaisia myös Afrikasta, siis neekereitä ja pantuja.

Nyt kun sitä on tehty, Åbo Akademi alkaa muistuttaa Afrikkaa muutenkin. Tuo ajatusten Aurajoki, jossa Väykky väitteli ja Li sai sen kandinsa loppuun.

Silloin harvoin, kun Åbo Akademi on julkisuudessa, syy on useimmiten joku muu kuin tieteellinen.

Chiaroscuro

Eikö kanditutkinto muuten tarkoita nykyisin lähinnä lukunsa kesken jättänyttä...?

Supernuiva

Quote from: Chiaroscuro on 29.03.2019, 21:45:24
Eikö kanditutkinto muuten tarkoita nykyisin lähinnä lukunsa kesken jättänyttä...?

Ei suoranaisesti, sillä maisteriopinnot voi aloittaa myöhemmin. Kauan sitten oli hyvin tyypillistä, että opettajat olivat enimmäkseen kandeja. Sitten tuli suuri lama, ja kun töitä ei ollut, niin monet jäivät "roikkumaan" yliopistoihin maisteritutkintoa suorittamaan.

Kanditutkintoa ovat jotkut rinnastaneet ammattikorkeakoulututkintoon, soveltuvasti. Ylempi amk taas on rinnastettu ainakin joissain piireissä maisteritutkintoon.

Chiaroscuro

Joka tapauksessa kanditutkinto on välitutkinto (paitsi taidekorkeakouluissa).

Kokoliha

Eräs hyvä vaaliteema jollekin maan etua ajattelevalle puolueelle saattaisikin olla, että poliittinen pseudotiede - kuten akateeminen feminismi eli nykyään sukupuolentutkimukseksi leikkisästi kutsuttu naistutkimus - siivotaan pois maamme yliopistoista. Näinhän esimerkiksi Norjassa lopulta tehtiin.

MW

Quote from: Kokoliha on 29.03.2019, 23:04:58
Eräs hyvä vaaliteema jollekin maan etua ajattelevalle puolueelle saattaisikin olla, että poliittinen pseudotiede - kuten akateeminen feminismi eli nykyään sukupuolentutkimukseksi leikkisästi kutsuttu naistutkimus - siivotaan pois maamme yliopistoista. Näinhän esimerkiksi Norjassa lopulta tehtiin.

Kovat luonnontieteet omiinsa, ammatillisia oppilaitoksia ja ehkä pärekoppakoulujakin tarvitaan, mutta hörhöakatemiat saa sitten perustaa jonkun muun kuin yhteiskunnan rahoituksella.

EDIT: Olin tuossa muissa yhteyksissä hiljan vierailulla ns. pärekoppakoulussa, ja vaikka osin tuntui uppoavan stereotypioihin, osin tuntui myös hyvää pössistä.

Tulituki

Toisella puolen katua, Turun yliopiston puolella, täällä tieteen ja vapaan ajattelun kehdossa ei saa tutkimuksessa käyttää teologian tohtori Ahvion teosta Seksuaalivallankumouksen kulttuurimarxistiset juuret, koska se ei ole tiedettä.

Lisäksi poistettavaksi tutkimuksestani vaaditaan kulttuurimarxismin käsite, koska se pitää sisällään tämän vapaan tutkimuksen kehdon - heh heh heh - ideologian vastaisia totuuksia.

Vetäkää käteen. Siis yliopistoväki.
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Rauno Murju

Tuossa kielivähemmistön suojatyöpaikassa voidaan nähdä mihin naisjohtoinen mukatiede johtaa kanalauman nokitellessaan toisiaan.

simppali

Kun joraa turun yliopiston kirjoilla, ja tanssii oikein, niin saa pojoja..

Enhän minä ole mikään mistään mitään,,jne sanomaan mutta tulee turhautunut olo,miksi en muinoin tanssinut turun yliopistoon kirjattuna, vaan luin helsingissä oikeustiedettä.

https://www.suomenuutiset.fi/johan-opinnot-sukupuolentutkimuksen-opiskelijat-tanssivat-stop-deportations-mielenosoituksessa-turun-yliopisto-jakoi-opintopisteita/

"– Kurssi sisältyi vapaaehtoisena kurssina Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen ja Åbo Akademin genusvetenskapin opetusohjelmiin. Kurssi oli suunnattu kandivaiheen opiskelijoille, Leppänen kertoo.

Hänen mukaansa Ruumiilliset käytännöt -kurssi on mahdollista suorittaa myös tänä keväänä, mutta tällä kertaa opiskelijoiden ei tarvitse tanssia mielenosoituksessa".

Nyt voisin olla mielenosoituksissa tanssiva maisteri, enkä harmaalta kuulostava tutkija.

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

HDRisto

"Ruumiilliset käytännöt -kurssi on mahdollista suorittaa myös tänä keväänä, mutta tällä kertaa opiskelijoiden ei tarvitse tanssia mielenosoituksessa".

Jälleen yksi todiste siitä että rahaa on vielä aivan liikaa käytettävissä ja järjen käyttö vähenee.

Tulituki

Ei se mitään vähene. Järjen käyttö on kiellettyä, ainoastaan poliittinen korrektius määrittelee mikä on rationaalista.

Koska Thomas Kuhn puhui siitä kuinka tiede etenee  "irrationaalisesti" tutkijan palkkapussin ohjaamana, mikä on tutkijan itsensä ja hänen toimeentulonsa kannalta varmaankin rationaalista,  mutta tieteen tulosten kannalta irrationaalista, tämä määrättiin sensuroitavaksi.
Vaikka tieto on peräisin saman talon filosofian laitokselta.

Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Jaakko Sivonen

Quote from: l'uomo normale on 29.03.2019, 19:42:07
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006053196.html

QuoteÅbo Akademin sukupuolentutkimuksen apulaisprofessori sijoitti henkilökunnan työhuoneisiin suolakiteitä New Age -seremonian hengessä.

Suolakiteetkin olivat rasismia:

[tweet]1112045001171718144[/tweet]
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

akez

Tuo Dr. Faith Mkwesha on varsin psykedeelinen tapaus. Samalla hän on hyvä esimerkki siitä, kuinka ideologinen fanatismi tekee ihmisen elämän hyvin hankalaksi. Suvaitsevuus, avoin mieli ja ennakkoluuloista luopuminen ovat niitä avaimia harmoniseen elämään. Näinhän usein opetetaan. Ei kyllä tuntemani neekerit ole noin tyhmiä, päinvastoin ihan järkitapauksia.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Kai Sorto

Quote from: akez on 04.03.2019, 11:13:33
Spedellä oli aikoinaan hyvä "tiedemaailmaan" liittyvä sketsi. Sketsi on suorastaan visionäärinen tämän Åbo Akademin tapauksen kannalta.

Youtube: Spede - Rumaluistelu

..ja mainitaanhan se Åbo Akademin kuuluisa pellelinja myös eräässä toisessa kotimaisessa (no pun intended) komediassa.
Kummeli - Kuninkaan nauru (YouTube)

Kauko-Aatos

Ei varsinaisesti liity tähän ketjuun, mutta Suomen Uutisissa olkaapa hereillä.
Ivan Puopolo saattaa kohta olla entinen maikkarin toimittaja ja vapailla markkinoilla.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

KTM

Maksumuurin takana, mutta tässä jotain otetta. Hesari näkyy myös muokanneen otsikkoa, joka on yhä sivun ositteessa ja linkeissä siihen.

Mustia miehiä pelätään ja pidetään raiskaajina siirtomaa-aikana luotujen kuvastojen takia sanoo kirjallisuudentutkija Faith Mkwesha.

Mkwesha luki Lessingiä jo nuoruudessaan. Se oli hänelle tärkeää, sillä valkoisessa kirjallisuudessa hänen kotimaansa ja muun Afrikan todellisuutta kuvattiin yleensä toisin. Esimerkiksi puolalais-brittiläisen Joseph Condradin romaanissa Pimeyden sydän mustat kuvattiin villeinä, ikuisina lapsina.

Valkoisessa kirjallisuudessa asiat kääntyivät itse asiassa usein päälaelleen, Mkwesha huomasi. Valkoiset miehet raiskasivat kolonialismin aikana järjestelmällisesti mustia naisia, mutta näitä ei kuvattu valkoisessa kirjallisuudessa väkivallan uhreina, vaan löyhämoraalisina prostituoituina. Samalla mustasta miehestä luotiin kuva raiskaajana, jolta valkoisia naisia tuli suojella.

"Edelleen monet valkoiset pelkäävät mustia miehiä, ajattelevat, että he ovat petoja, eläimiä. Tämä on lähtöisin kolonialismin aikana luodusta kuvastosta", Mkwesha sanoo.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008001422.html

Ilmeisesti se siirtomaa-aika on juuri nyt, koska näiden suorittamista raiskauksista saa lukea harva se päivä.

Oikeastihan tämä onkin uutta kolonalisaatiota, nyt suunta vaan on kääntynyt ja matut riistävät nyt eurooppaa.

Titus

Quote"Joseph Condradin romaanissa Pimeyden sydän mustat kuvattiin villeinä, ikuisina lapsina."

Aiwan... ehkä profesorin pitäisi huomata, että perustui ko henkilön omiin kokemuksiin siellä Afrikassa...
that's a bingo!

Pentecost

Mkwesha luki Lessingiä jo nuoruudessaan. Se oli hänelle tärkeää, sillä valkoisessa kirjallisuudessa hänen kotimaansa ja muun Afrikan todellisuutta kuvattiin yleensä toisin. Esimerkiksi puolalais-brittiläisen Joseph Condradin romaanissa Pimeyden sydän mustat kuvattiin villeinä, ikuisina lapsina.

Olen lukenut Doris Lessingin kirjoja ja ne ovat paljon moniselitteisempiä kuin miksi itse kirjailija kuvataan.

QuoteShe was a mother — and a self-described "house mother" for a procession of starving artists, writers and political refugees. She was a refugee herself, from bourgeois respectability in 1940s Rhodesia. She was a campaigner against racism, a lover, an ardent communist, and a serial rescuer of cats.

QuoteLessing was raised by British parents in Zimbabwe — called Rhodesia then. She left school at 13, left home at 15 and married for the first time at 19.

By the age of 30, Lessing had married again and become disenchanted with her second husband and his communist beliefs. She moved to London with their son, and began living some of the experiences described in The Golden Notebook.

https://www.npr.org/2013/11/17/245822524/how-writer-doris-lessing-didnt-want-to-be-remembered?t=1623405195686

Minusta yksi niitä harvoja naiskirjailijoita, jotka eivät ole ylenpalttisen sentimentaalisia. Lessingillä on erinomaisen mielenkiintoisia esseitä. Tietysti hänet halutaan omia feminatsien omaksi ikoniksi, vaikka hän mielestäni oli ihan vain ihailtavan voimakas ihminen kaikkien vaikeuksien keskellä. Ja hieno kirjailija.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.