News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2019-02-08 Koulukino ry - Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot

Started by migri, 08.02.2019, 08:54:10

Previous topic - Next topic

migri

No nyt on hapokasta. Nuorten aivopesua DDR oppien mukaan.

Tämä pistää vihaiseksi!!!

Tässä avaimet lampaiden kasvattamiseen (pitkä joten lyhyitä lainauksia):

Koulukino ry - Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot - Työkaluja teemojen käsittelyyn
http://www.koulukino.fi/disinformaatio-vihapuhe-ja-mediakasvatuksen-keinot-tyokaluja-teemojen-kasittelyyn/tehtava-vihapuheen-tunnistaminen


Tehtävä: Vihapuheen tunnistaminen
Tavoitteet: Oppilaat ymmärtävät vihapuheen käsitteen ja tunnistavat myös vihapuheeksi luokittelemattoman loukkaavan puheen eettisiä ongelmia.

Vinkki: Mannerheimin Lastensuojeluliiton "Vihapuheen tunnistaminen" on Verkkotukioppilaille (5–9-luokkalaiset) laadittu lyhyt ja ytimekäs kolmisivuinen opas siihen, mitä vihapuhe on, miten sen tunnistaa ja miten sitä voi ennaltaehkäistä.

Lisätehtävä: Voitte pohtia myös vihapuheen piirteitä ja keinoja, joita vihapuheessa käytetään. Tutustukaa Katleena Kortesuon määritelmään vihapuheesta (27.7.2011) ja sen keinoista:

- Keneen vihapuhe kohdistuu?
- Millaisia keinoja vihapuheilmauksissa käytetään?
- Millaisia perusteluja vihapuheessa käytetään? Mihin ne pohjautuvat?

Syventävä tehtävä 1: Teettekö tehtävän osana koulun teemaviikkoa tai muuta projektia? Tehtävässä tuotetun määritelmän pohjalta voitte tehdä koulussa jaettavaksi esimerkiksi infograafin tai Q/A-videon, jossa nuoret vastaavat aihepiiriin liittyviin kysymyksiin. Videotyöskentelyn tueksi: Kaikki kuvaa -tutoriaalit

Syventävä tehtävä 2: Tutustukaa ensiapupaketin keinoihin toimia tilanteessa, jossa nuori kohtaa vihapuhetta. Pohtikaa ensiapupaketissa mainittujen tapojen lisäksi huumoria keinona reagoida vihapuheeseen. Milloin ja miten huumori voisi toimia? Mitä se voisi saada aikaan?

Selvittäkää, mitä käsitteet parodia ja satiiri tarkoittavat. Keskustelkaa, miten niitä voisi hyödyntää keinona keventää keskustelua, esittää vihapuhe koomisessa valossa, ja samalla asettaa vihapuhe naurunalaiseksi. Tutustukaa esimerkiksi YleX:n vihapuheviikon pariodiavideoihin, Maria Petterssonin Suuri Vihaviestikilpailu -kirjoitukseen tai italialaisten matkavinkkeihin:

- Maria Pettersson: Suuri Vihaviestikilpailu ratkeaa tänään – Raati arvioi bloggaajan saamat vihaviestit (9.10.2016)
- YleX Official: Etusivun vihapuheviikko 9.10.2015
- Esimerkki humoristisen vaihtoehtoisen narratiivin tuottamisesta: The Islamic State threatens to come to Rome; Italians respond with travel advice (20.2.2015)

"Mitä jos tuli mokattua?"
Ensimmäisen tehtävän kohdalla saattaa osa oppilaista huomata tuottaneensa itse jossain vaiheessa vihapuhetta. Itse tuotettua vihapuhetta voi käsitellä esimerkiksi hyödyntäen aiemmassa tehtävässä tuotettuja parodiaesityksiä, jolloin tarkastelun kohteeksi nousevat erityisesti erot esineeseen ja ihmiseen kohdistuvan vihan välillä. Vertailuun voi parodioiden rinnalle tällöin nostaa oikeita esimerkkejä verkon vihapuheesta.


I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Tuomas3

Onneksi kakaroille kipattu poliittinen tai puolipoliittinen pölinä pysyy niiden päässä yhtä hyvin kuin kannettu vesi kaivossa ja fiksuimmat osaavat kyseenalaistaa kaiken.

Pikkupentuja on toisaalta Suomessa aina kasvatettu siihen, ettei saa loukata tms (muodolliseen käytökseen). Vasta aikaisintaan ysillä tai lukiossa, jolloin ymmärryskyky on kasvanut, opetetaan sananvapaudesta, johon kuuluu myös se, että mielipiteet saattavat ja saavat loukata jotakuta.

Supernuiva

^Kyllä minä muistan koulusta neuvostoylistystä, jota ei saanut kritisoida. Monet siihen uskoivat ja samat voimat ovat edelleen vasemmistovirheissä mukana. Ovat lisäksi oppineet missä menivät edellisellä kerralla vikaan, joten tehokkaampia vaikuttamiskeinoja on tulossa.

akez

Quote from: Tuomas3 on 08.02.2019, 09:45:26
Onneksi kakaroille kipattu poliittinen tai puolipoliittinen pölinä pysyy niiden päässä yhtä hyvin kuin kannettu vesi kaivossa ja fiksuimmat osaavat kyseenalaistaa kaiken.

Samaa funtsasin, että murrosikään jo ehtineelle on turha yrittää tuputtaa propagandaa. Ei uppoa, vaan propagandamaakari tekee vain itsestään pellen. Muutama "kympin tyttöoletettu" voi olla toki innolla mukana, mutta muut tuskin.

Vielä nuoremmatkin voivat hiffata, että jokin tässä haisee. Itse jouduin mukulana kerran pakolla pyhäkouluun jotain 6-7 v. ikäisenä. Eivät saaneet menemään sinne enää toista kertaa.

Vihaviestikilpailu -kirjoituksista tulee mieleen kansakouluissa aikoinaan kerran vuodessa järjestetyt raittiuskirjoituskilpailut. Jokainen lapsi joutui väsäämään kirjoituksen viinan kiroista, vaikka useimmilla ei ollut mitään hajua koko asiasta. Parhaat saivat sitten palkinnoksi raittiusaiheisia kirjoja. Eli samalla kaavalla koitetaan kuin ennen. Silloin ei kuitenkaan kuskattu juoppoja kouluun havaintoesineiksi, kuten nykyään tehdään matujen kanssa. Turha sitten enää ihmetellä, että miksi kävi niin kuin Oulussa, kun lampailta on poistettu poliittisen johdon toimesta viimeisetkin defenssit, eikä edes poliisi varoittele näistä, vaikka maailmalla jo yleisesti tiedetään, mistä noissa kyse.

Lopuksi voisi todeta, että näiden kampanjoiden masinoijat on syytä heti pikemmiten vapauttaa paikkaamaan kiljuvaa työvoimapulaa, niin tulee heidänkin panoksensa yhteiskunnassa edes johonkin hyötykäyttöön. Tällaista siipeilyä ja tyhjäntoimittamista ei tule sallia verovaroilla.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Uuno Nuivanen

QuoteMuutama "kympin tyttöoletettu" voi olla toki innolla mukana, mutta muut tuskin.

Näistä typsyistä kasvatetaan tulevaa työ- ja suvaitsevaisuusvoimaa alati kasvavan maahanmuuttoteollisuuden tarpeisiin (luulevat sen jatkuvan ikuisesri).

newspeak

Olisivat keskittyneet mieluummin verkkokiusaamisen suitsemiseen. Se on ihan oikea ongelma, vaikka kiusaamisongelmassakin on ne lellipossut, joita kukaan ei kiusaa ja joita siltikin sitä innokkaammin hyysätään.