News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Alkoholin nettimyynti eräpäivä

Started by Ville Hämäläinen, 07.01.2019, 13:03:53

Previous topic - Next topic

Ville Hämäläinen

Tänään on Suomen viimeinen päivä vastata EU:n komissiolle siitä ettei Suomi voi kieltää alkoholin etämyyntiä. Kielto olisi perussopimuksen ja tavaroiden vapaan liikkuvuuden vastainen. Mutta kuinka ollakaan kun kyseessä on asia josta tavallinen suomalainen voisi hyötyä niin yhtäkkiä EU:n ohjeistuksia ja sääntöjä ei noudateta. Suomi jättänee vastaamatta kun ei katso olevan siihen velvollinen. Alkoholia siis saa ostaa ulkomailta jos hoitaa itse kuljetuksen ja arvio verot, jos myyjä hankkii myös kuljetuksen niin tämä on katsottu kko:ssa kyseenalaisin perustein kielletyksi. Hallituspuolueetkin ovat silti erimieltä miten lakia pitäisi tulkita. Jos ja kun suomi jättää vastaamatta niin asiaan saattaa puuttua EU tuomioistuin.

Komissio ehdotti että nettimyynti olisi sallittua jos alkoholi jaettaisiin kotioven sijasta tietyissä ennalta määrätyissä pisteissä esim. kaupat/alko. Tästä epäilen että välittäjä ottaisi kuitenkin sellaisen siivun että sammuttaisi nettikaupan. Ilmiö on kuitenkin vähäinen niin en ymmärrä suomen öykkäröintiä tässä asiassa. Itse käytän vain alkoa mutta tapa millä nettimyyntiä on tulkittu ilman lainsäädäntöä ja eu:n sääntöjen oikkuilevaa vastustusta en voi ymmärtää.
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

Billy Hill

Quote from: Ville Hämäläinen on 07.01.2019, 13:03:53
Alkoholia siis saa ostaa ulkomailta jos hoitaa itse kuljetuksen ja arvio verot, jos myyjä hankkii myös kuljetuksen niin tämä on katsottu kko:ssa kyseenalaisin perustein kielletyksi.
Ei muuten ole. KKO ei ole mitään tuon suuntaista päätöstä tehnyt.

Kesäkuun alkotaksipäätös EI ollut etämyynnistä, vaan vähittäismyynnistä. Kyseinen myyjä oli toimittanut paketit asiakkaille itse. Oleellinen kohta boldattuna.

"Kaupat oli tehty internetsivuston välityksellä, minkä jälkeen yrittäjä oli tuonut juomat Virosta Suomeen yrityksensä kuljetusautolla ja toimittanut ne ostajille. KKO katsoi, että kaupanteko oli ollut alkoholilain vastaista vähittäismyyntiä."

Asiasta on yritetty antaa valheellista kuvaa julkisuuteen mutta etämyynti on ollut ja on edelleen täysin sallittua, eikä sitä voida kieltää ilman että EU puuttuu asiaan.

Ville Hämäläinen

Quote from: Billy Hill on 07.01.2019, 13:11:06
Quote from: Ville Hämäläinen on 07.01.2019, 13:03:53
Alkoholia siis saa ostaa ulkomailta jos hoitaa itse kuljetuksen ja arvio verot, jos myyjä hankkii myös kuljetuksen niin tämä on katsottu kko:ssa kyseenalaisin perustein kielletyksi.
Ei muuten ole. KKO ei ole mitään tuon suuntaista päätöstä tehnyt.

Kesäkuun alkotaksipäätös EI ollut etämyynnistä, vaan vähittäismyynnistä. Kyseinen myyjä oli toimittanut paketit asiakkaille itse. Oleellinen kohta boldattuna.

"Kaupat oli tehty internetsivuston välityksellä, minkä jälkeen yrittäjä oli tuonut juomat Virosta Suomeen yrityksensä kuljetusautolla ja toimittanut ne ostajille. KKO katsoi, että kaupanteko oli ollut alkoholilain vastaista vähittäismyyntiä."

Asiasta on yritetty antaa valheellista kuvaa julkisuuteen mutta etämyynti on ollut ja on edelleen täysin sallittua, eikä sitä voida kieltää ilman että EU puuttuu asiaan.

Ok. siis onko tuo "jakeluyrittäjä" sama taho joka myi virossa netissä?
Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

orientexpressen

Nykyään monet ihmiset kokevat etämyynnin "harmaaksi alueeksi" ja pelkäävät vaikeuksiin joutumista tai eivät ole tietoisia koko etämyynnin mahdollisuudesta.

Valtio ei luonnollisesti halua, että etämyynnin hyödyntämisestä tulisi laajojen piirien harrastus koska se voisi vaarantaa nykyisin toteutettavan alkoholipolitiikan. Siksi etämyyntiin ei haluta EU:n määrittelemiä kaikkien tiedossa olevia sääntöjä, koska se voisi muuttaa ihmisten mielikuvat koskien etämyyntiä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.