News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2018-06-12 IL:Puhelinmyyjä Ajak sai vain luuria korvaansa, toisin kuin Anna

Started by anatall, 12.06.2018, 07:57:02

Previous topic - Next topic

anatall

Jahas. Iltapulun päivän ensimmäinen "suomalaiset ovat ennakkoluuloisia rasisteja"-uutinen jo ennen aamu kahdeksaa. Nyt on kesätoimittelijat vahvassa tikissä.

QuotePuhelinmyyjä Ajak, 14, sai vain luuria korvaansa - kun hän alkoi esitellä itsensä "Annaksi", tilauksia sateli: "Tein hyvää tulosta, mutta millä hinnalla?"

Sudanilaistaustainen Ajak Majok, 20, ei pystynyt 14-vuotiaana tekemään työtään puhelinmyyjänä, koska ihmiset lopettivat heti puhelun kuultuaan hänen nimensä. Vastaanotto luurin toisessa päässä oli heti toinen, kun hän esittäytyikin Annana.

-Ajak Majok halusi ansaita nuorena teinityttönä taskurahaa puhelinmyyjän työllä.
-Kun työnteko ei onnistunut ulkomaalaisella nimellä, hän päätti kokeilla esiintyä suomalaisella nimellä.
-Majok toivoo, että ihmiset luopuisivat negatiivisista ennakkoluuloistaan erilaisia ihmisiä kohtaan.

Harva suomalainen on voinut välttyä seuraamasta maahanmuuttokeskustelua. Se sai aivan uuden tason, Kun Euroopan vuoden 2015 pakolaiskriisi ulottui Suomeen. Kun maahan tulee kymmeniätuhansia turvapaikanhakijoita, se herättää kysymyksen, miten he sopeutuvat yhteiskuntaan ja työllistyvät.

Myös sudanilaistaustainen Ajak Majok, 20, jutteli asiasta ystäviensä kanssa. Kaverukset puhuivat siitä, miten keskustelussa nousee jatkuvasti esiin näkökulma, jonka mukaan ulkomaalaisten ja pakolaisten kotouttaminen epäonnistuu, koska ihmiset eivät hae töitä. Se sai nuoren naisen muistelemaan omaa ensimmäistä työpaikkaa.

Kokkolassa asuva Majok oli 14, kun hän halusi ansaita omaa taskurahaa työnteolla. Neljävuotiaana sodan repimästä Sudanista Suomeen saapunut Majok on käynyt suomenkieliset koulut ja puhuu kieltä sujuvasti eikä hänellä ole ulkomaista korostusta.

Hän sai elämänsä ensimmäisen työpaikan puhelinmyyntifirmasta.

- Pomo pisti pystyyn kisan. Kun myy tietyn verran, saa rahapalkinnon. Ajattelin, että "jee!", nyt pääsen voittamaan, hän muistelee.

"Ongelma ei ollut minussa"

Homma ei ollutkaan niin yksinkertaista. Asiakkaat paiskasivat Ajakille tylysti luurin korvaan, vaikka hän esittäytyi kohteliaasti. Puhelu katkesi, kun he kuulivat hänen nimensä. Pettynyt tyttö palasi kiukkuisena töistä kotiin.

- Olin vihainen. Mietin, että mikä vika minussa on? Oli fiilis, että olen itse epäonnistunut jossain, kun en saa ensimmäistä omaa duuniani tehtyä. Tiedän, että ihmiset eivät tykkää puhelinmyyjistä. Mutta siellä oli 50 ihmistä tekemässä samaa duunia. Jostain syystä vain minä en päässyt eteenpäin. Pomot vain sanoivat, että ole vakuuttavampi.

Majok keksi parin päivän jälkeen, että hän alkaakin esittäytyä nimellä Anna oikean nimensä sijaan. Ongelma poistui heti ja Majok alkoi tehdä hyvää myyntitulosta.

- Pomot kuuntelivat työntekoani. Kun he kuulivat, että olen "muuttanut" nimeni Annaksi, hekin alkoivat kutsua minua työpaikalla Annaksi. Hyvää työtä Anna!

Ajak Majok kertoo, että työssä onnistuminen tuntui hyvältä. Se tiesi provikkapalkalla työskentelevälle puhelinmyyjälle enemmän rahaa, mutta ennen kaikkea se palautti nuoren itsevarmuuden.

- Ongelma ei ollut minussa, vaan ihmisissä, jotka eivät halunneet puhua "Ajakin" kanssa. Se toi myös sellaisen katkeransuloisen melankolisen fiiliksen. Tein hyvää tulosta, mutta millä hinnalla? Sillä että valehtelen (nimen muuttamalla) jokaisen henkilön kanssa, jolle puhun, hän sanoo.

Päivätyönsä ohella Ajak Majok harrastaa intohimoisesti tanssia. Hän ohjaa afro-, dancehall- ja hiphop-tanssia.Päivätyönsä ohella Ajak Majok harrastaa intohimoisesti tanssia. Hän ohjaa afro-, dancehall- ja hiphop-tanssia.

"Rakastan omaa nimeäni"

Kokemus sai Majokin pohtimaan, onko sopeutumisongelma pelkästään siinä, että ihmiset eivät hae töitä. Hän sanoo, että ongelma on myös siinä, että ihmistä ei kuunnella, ellei hänellä ole suomalaista nimeä.

Puhelintyö sai jäädä noin puolenvuoden jälkeen. Sen jälkeen Majok on tehnyt useita eri töitä. Hän kertoo ollessaan puhelimessa aina vakuuttava, kun hän on keskustellut mahdollisen työnantajan kanssa.

- He eivät ole aina huomanneet puhelimessa nimeäni. He ovat puhelimessa sanoneet, että olen pätevä, ja he haluavat minut töihin. Sitten kun menen työhaastatteluun, siellä odottaakin hämmästyneisyys: "Ohoh, tässä tuleekin tumma leidi".

Nykyään 20-vuotias Majok työskentelee kuntosalilla. Hän välttelee edelleen nimensä lausumista tuntemattomille puhelimessa, koska tietää, millaisen reaktion se voi aiheuttaa. Päivätyöllään Majok saa maksettua laskut, mutta pieniä lisätienestejä hän hankkii opettamalla tanssia, joka on hänelle intohimoinen harrastus.

- Jos joku yrittää itse tienata työllään taskurahaa, kukaan ei voita siinä, jos ihmisen itsetunto tai yritykset lytätään negatiivisilla ennakkoluuloilla. Vain siksi, että ihminen ei ole samanlainen kuin itse. Jos henkilön nimi on Ajak, hänellä on enemmän hankaluuksia toimia yhteiskunnassa kuin Annalla.

Vaikka se voisi helpottaa monia asioita, Majok ei aio vaihtaa nimeään. Hän sanoo, että Anna oli vain vale, jonka hän keksi mahdollistaakseen työnteon.

- Rakastan omaa nimeäni. Tiedostan vain, että sen käyttäminen työelämässä ei ole omaksi edukseni. En vaihtaisi sitä missään nimessä, koska se miellyttää suomalaisia enemmän kuin oma nimeni, hän sanoo päättäväisesti.

ANTTI HALONEN
[email protected]
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806122201007179_u0.shtml

"Ongelma ei ollut minussa, vaan ihmisissä, jotka eivät halunneet puhua "Ajakin" kanssa."
No ei tietenkään ollut sinussa. Milloin vika olisi ollut jossain muussa kuin rasisti-suomalaisissa, silloin kun rodullistetuilta ei jokin asia onnistu?
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Mr.Reese

Olen tasapuolisen töykeä kaikille puhelinmyyjille. Minä otan yhteyttä sinnepäin, jos jotain heidän edustamilta lafkoilta tarvitsen.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

anatall

Quote from: Mr.Reese on 12.06.2018, 07:59:50
Olen tasapuolisen töykeä kaikille puhelinmyyjille. Minä otan yhteyttä sinnepäin, jos jotain heidän edustamilta lafkoilta tarvitsen.

Sama täällä. Lopetan systemaattisesti jokaisen puhelun kohdassa: "Olisiko teillä hetki aikaa..." vastaamalla "ei ole".

Tai en minä tiedä onko se töykeää, siinähän säästyy molemmilta aikaa.
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

Kauko-Aatos

Mielestäni on outoa, että kirjailija Umayya Abu-Hannaa lukuun ottamatta kukaan näistä suomalaisen rasismin uhreista ei ole päässyt pakenemaan tästä maasta.  :o 
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Kaarin M

;D ;D ;D

Kuinka moni oikeasti muistaa puhelinmyyjän nimen??? Vika oli juuri siinä mitä pomot sanoivat: ole vakuuttavampi. Joskus myyntityössä auttaa kun kehittää henkiseksi tuekseen vaikkapa roolihahmo " Annan". Mutta ainahan se on vika muissa eikä omassa tekemisessä.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Pölhökustaa

Minulla oli taannoin kollega joka on syntynyt Ruotsissa, asuu Ruotsissa, puhuu riikinruotsia kuin Mikael-Petter konsanaan, ja on ainakin ulkoisesti täysin integroitunut toisen polven maahanmuuttaja. Ei tosin lähi-idästä eikä Afrikasta, eikä muutenkaan muslimi, vaan intialaista sukujuurta omaava älykäs ja työteliäs nuorimies.

Hän kertoi samanlaista tarinaa suvaitsevaisesta Ruotsista, jossa tehdessään opiskeluaikana puhelinmyyntiä sai puhelujen lomassa paljon äkäisiä neuvoja palata kotimaahansa, tai "menevän töihin" (mikä ystävääni toki nauratti, sillä hänhän nimenomaan oli puhelun hetkellä töissä). Minulle ei ole mitään syytä epäillä kaverin puheita. Tämä muisteloni sopii mielestäni tämän ketjun teemaan sikäli, että tämä pieni täsmäotos ruotsalaisten asenteista ajalta jo ennen vuotta 2015 kertoo siitä, että suvaitsevaisen liturgian rinnalla Ruotsissakin on kovasti rasismia.

Ja koska minä en ole rasisti, vaan nuiva, koen tuollaisen käytöksen olevan tyhmää. Jos mamu tai -taustainen on omalla nimellään ja sujuvalla kielellä puhelinmyynnissä, silloin on suuri todennäköisyys että kyseessä on positiivisessa integroitumiskierteessä oleva henkilö. Jos joku haluaa Suomessa pärjätä omalla työllään ja palkalla, ja tällöin luultavasti myös elää maan lakeja ja tapoja kunnioittaen, on se mielestäni ihan OK juttu. Jos sitten kotona istuu jonkin Brahma-patsaan edessä mietiskelemässä, on se hänen oma asiansa.

Toiset maahanmuuttajat vain ovat hyödyllisempää ja integraatiokyvykkäämpää kuin toiset, ja lähtömaan tavoilla ja kulttuurilla on iso merkitys.

anatall

Quote from: Kauko-Aatos on 12.06.2018, 08:08:48
Mielestäni on outoa, että kirjailija Umayya Abu-Hannaa lukuun ottamatta kukaan näistä suomalaisen rasismin uhreista ei ole päässyt pakenemaan tästä maasta.  :o

Abu-Raha Hanna pakeni suomalaisten rasismia Hollantiin. Mutta rasismi iski sieläkin, suoraan siis suden syliin.  :facepalm:

migri

Quote from: anatall on 12.06.2018, 08:17:45
Quote from: Kauko-Aatos on 12.06.2018, 08:08:48

Abu-Raha Hanna pakeni suomalaisten rasismia Hollantiin. Mutta rasismi iski sieläkin, suoraan siis suden syliin.  :facepalm:

Ei nyt sitten unohdeta sitä että abubabu pakeni Koneen rahoittamaan multikultiprojektiin. Ei mitenkään edistään suomen tai hollantilaisten asioita vaan päinvastoin. Yllättäen tuon työpaikan* nimet ja taustat puuttuu 99% artikkeleista...

*
"Porject [sic] leader Rethink Amsterdam at Rethink Foundation"

Onhan sitä rasismia sitten tosin sielläkin..
Rasistinen huutelu arkea Hollannissakin
https://yle.fi/uutiset/3-6450581
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

TapsaT

Jotain outoa tässä taas on. Siis 14-vuotias puhelinmyyjänä? Alaikäinen ei saa tehdä sopimuksia edes omasta puolestaan, muuten kuin kuin vähäisistä asioista. Puhelinmyynnissä sopimuksia tehdään vieläpä toisen puolesta, ja ne harvoin ovat kovin vähäisiä (esim. joku määraikainen sopimus ei ole vähäinen).  Puhelinmarkkinointia ei myöskään saa kohdistaa alaikäisiin, joten tuntuisi oudolta jos itse puhelinmarkkinoija saisi olla alaikäinen?

Mitä nimeen tulee, niin kyllähän kantasuomalaisillakin on nykyään mitä eksoottisimpia nimiä. Itse en ainakaan osaisi sanoa mistä nimi Ajak on kotoisin, varsinkin jos hän puhuisi virheetöntä suomea.

Blanc73

Puhelinmyyjät eivät ole suuressa suosiossa kansan keskuudessa, oli sitten myyjänä Tiina tai Aisha. Varsinkin jos tämä superosaaja Sudanista puhuu täydellistä Suomea, niin koko juttu kuulostaa taas kerran liioitellulta. Itsekkin lyön luuria korvaan joskus puhelinmyyjille, niiden etunimillä ei ole mitään väliä.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Emo

Quote from: Blanc73 on 12.06.2018, 09:02:40
Puhelinmyyjät eivät ole suuressa suosiossa kansan keskuudessa, oli sitten myyjänä Tiina tai Aisha. Varsinkin jos tämä superosaaja Sudanista puhuu täydellistä Suomea, niin koko juttu kuulostaa taas kerran liioitellulta. Itsekkin lyön luuria korvaan joskus puhelinmyyjille, niiden etunimillä ei ole mitään väliä.

Pääsääntöisesti en ikinä saa edes selvää etunimistä, vaikka vastapuoli itsensä esittelisikin. Aina joutuu kysymään, että Kuka?, mikäli joskus asialla on jotain merkitystä. Puhelinmyyjien kohdalla ei ole merkitystä, en juttele koskaan alkua pitemmälle niiden kanssa, sanon suoraan että en halua tuhlata aikaasi turhaan myyntipuheeseen, ja poikkeuksetta puhelinmyyjät lopettavat tämän kuultuaan, kai ne ovat senverran fiksuja että tajuavat, että turha puhua varttia kun en kuitenkaan osta. Siinä ajassa jo pari muuta höynää saattaa jotain tilatakin, kannattaa keskittyä niihin eikä jäädä minun kanssa vääntämään.

Mutta: ON OK, ETTÄ AJAK SAA LUURIN kORVAAN VAIkKA ANNA EI SAA! Ihmisellä on oikeus löydä luuri toisen korvaan ja oikeus olla lyömättä jonkun toisen korvaan, ja hitostako minä tiedän onko luurin toisessa päässä joku haavoittuva erityisneekerimuhametti, jonka kanssa pitäisi lässytystä jatkaa loputtomiin loukkaantumisen estämiseksi. Helvettiäkö noi loukkaantujat minulle soittelevat, ei sillä kelle PYYTÄMÄTTÄ SOITETAAN ole mitään velvollisuutta jatkaa puhelua tai edes vastata puheluun!

Quote from: Ajak Anna- Rakastan omaa nimeäni. Tiedostan vain, että sen käyttäminen työelämässä ei ole omaksi edukseni. En vaihtaisi sitä missään nimessä, koska se miellyttää suomalaisia enemmän kuin oma nimeni, hän sanoo päättäväisesti.

Heh heh ... johan hän vaihtoi nimensä, kun teki työtään esittäytyen Annaksi.
Ihan turha patsastella ylväänä periaatteen naisena kun käyttää jo feikkinimeä.

Sudanilaisia kristittyjä tuntevana suosittelen Ajakille, että sikäli kuin et ole ähly, niin kerropa vastapuolelle olevasi sudanilainen vainottu kristitty, tai heidän tyttärensä ... ihmisille monesti riittää se tieto ja alkaa juttu luistaa. Näitä uhriutujia on jo niin monta tuhatta tässäkin maassa, että rasismiulinaa en suosittele, siinä saa vaan luurin korvaan tai päätyy katselemaan kanssakeskustelijan selkää.

ikuturso

Myyntiretoriikka ei kokemuksen myötä kehittynyt muuten kuin nimen valehtelun osalta? Rutiinit ja asiantuntemus sadan puhelun jälkeen?

Kokeiliko sadan ensimmäisen diilinsä jälkeen esittäytyä jälleen Ajakina? Olisiko taas tullut luuria vai diilejä? Tässä on jälleen kerran sumennettu kausaliteetin ja korrelaation ero. Tyyliin "vuoden työssäolon jälkeen hitsaussaumani oli laadukkaampaa, koska olin hankkinut oikeanväriset haalarit"

Toki voi olla ihmisiä, joille myyjän nimi vaikuttaa. Minä en edes muista minkä nimisiä myyjiä minulle on soitellut. Minä saatan antaa jopa herkemmin luuria, jos toisessa päässä on ärsyttävä ääni ja nouseva intonaatIO. "Hessu Elisalta mOI! Mullois tässä sulle e-rin-o-mai-nen tarjoUS, vain sulLE!" klik.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Ajattelija2008

Väite, että "tilauksia satoi" nimenvaihdon jälkeen on valehtelua. Puhelinmyyjän on erittäin vaikea saada tilauksia, vaikka olisi kuinka ammattitaitoinen.

Samoin väite, että 14-vuotias työskenteli puhelinmyyjänä on epäuskottava. Jos puhelinmyyjän ääni kuulostaa lapselta, niin tilauksia tuskin tulee, ja yllä mainittiin, että 14-vuotias ei saa tehdä sopimuksia.

Iltalehti julkaisi taas yhden valeuutisen.

Emo

Quote from: Ajattelija2008 on 12.06.2018, 09:41:02
Väite, että "tilauksia satoi" nimenvaihdon jälkeen on valehtelua. Puhelinmyyjän on erittäin vaikea saada tilauksia, vaikka olisi kuinka ammattitaitoinen.

Samoin väite, että 14-vuotias työskenteli puhelinmyyjänä on epäuskottava. Jos puhelinmyyjän ääni kuulostaa lapselta, niin tilauksia tuskin tulee, ja yllä mainittiin, että 14-vuotias ei saa tehdä sopimuksia.

Ja vaikka ääni joillain 14-vuotiailla ei kuulostaisikaan lapsen ääneltä, niin jokainen kellä itsellään on about tuon ikäisiä lapsia tietää, ettei 14 vuotias ole uskottava sopimusosapuoli. Ei tarvitse pitkään jutella kun käy ilmi, että vastapuoli on jotenkin lapsellinen. Kaipa 14v puhelinmyyjä osaa jonkin vakio liirumlaarumin lasketella suustaan jopa uskottavasti, mutta jos ostaja kysyy vähänkään laajemmasti ohi varsinaisen liturgian, niin voin kuvitella mikä on lopputulos.

Miksi puhelinmyyntifirmat pitävät asiakkaitaan pilkkanaan laittamalla tenavan myyntihommiin?

Blanc73

Minunkin korvaani tuo kuulostaa hyvin epäuskottavalta. Kyseessä on kuitenkin 14v lapsi, eikä mikään rutinoitunut uraohjus myyntibisneksessä.  Tämä on taas näitä "etnopositiivisia"uutisia rasismipöyristelyllä maustettuna  :roll:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Nuivinator

Kuultuani että vaimoni veljentyttö on kesätöissä puhelinmyyjänä, tokaisin että "Toivottavasti ei soita mulle" huolimatta siitä että hän on todella mukava ja sillä on myös kiva ääni.

Itse pyrin lopettamaan puhelinmyyjien soitot lyhyeen, joko hyvällä tai sitten pahalla. Ja ne puhelinmyyjien numerot josta mulle on soitettu, lisään bannilistaan.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

koojii

Quote from: Emo on 12.06.2018, 09:48:07

Ja vaikka ääni joillain 14-vuotiailla ei kuulostaisikaan lapsen ääneltä, niin jokainen kellä itsellään on about tuon ikäisiä lapsia tietää, ettei 14 vuotias ole uskottava sopimusosapuoli. Ei tarvitse pitkään jutella kun käy ilmi, että vastapuoli on jotenkin lapsellinen. Kaipa 14v puhelinmyyjä osaa jonkin vakio liirumlaarumin lasketella suustaan jopa uskottavasti, mutta jos ostaja kysyy vähänkään laajemmasti ohi varsinaisen liturgian, niin voin kuvitella mikä on lopputulos.

Miksi puhelinmyyntifirmat pitävät asiakkaitaan pilkkanaan laittamalla tenavan myyntihommiin?

Puhelinmyyjillä on sellainen ulkoaopeteltava käsikirjoitus "spiikki", jonka mukaan se myyntipuhelu etenee. Siinä lukee kaikki aloitusrepliikistä kaupan sulkemiseen saakka.

Usein se käsikirjoitus etenee niin, että tervehdyksen jälkeen kerrotaan miten on osallistunut johonkin kyselyyn tai arvontaan tai vaikka kustantaja haluaa palkita hyvät asiakkaat. Todellisuudessa todennäköisesti mitään kyselyä, arvontaa tai hyvän vanhan asiakkaan palkintoa ei ole olemassa vaan soittelevat mahdollisesti summassa puhelinluetteloiden numeroihin tai paukuttavat soitella vaikka Torin nettikirpputorin myyjien ilmoitusten puhelinnumeroihin. Todennäköisesti vanhaa autoaan Torissa myyvä Reiska ei osaa yhdistää sitä, että sen autonmyynti-ilmoituksensa vuoksi hänelle kaupataan nyt Apu-lehteä tai partahöyliä puhelimitse.

Siinähän menee puhelinmyyjän myyntipuhelun käsikirjoitus jo ihan raiteiltaan kun myynnin kohde alkaakin kysellä mihin arvontaan on osallistunut, missä ja milloin ja pyytää kertomaan mitä vastauksia siihen on laittanut itse. Tai kyselee että millä tavalla on hyvä asiakas lehtikustantajalle ja pyytää kuvailemaan sitä minkä vuoksi on hyvä asiakas kun ei ole koskaan tilannut mitään kyseiseltä kustantajalta.

Koko puhelinmyynti on puhdasta kusetusta. Ehkä hyvä puhelinmyyjä onnistuu saamaan aikaan yhden kaupan keskimäärin tunnissa tai kolmessa vartissa. Myytävän romun pitää olla kallis jos puhelinmyyjän tuntikulut ovat esimerkiksi keskimäärin 30-40 euroa tunnissa jonka puhelinmyyntifirma laskuttaa toimeksiantajalta tai pitää saada nettoa jos omia romuja myy. Millään 10 euron hintaisen romun puhelinmyynnillä ei tee muuta kuin tappiota puhelinmyyntifirma. Eli se myytävä romu pitäisi olla joku vähintään satojen euron hintainen kertakauppa tai sitten joku kestotilauksella myytävä kappalehinnaltaan halvempi romu.

Puhelinmyyntifirmat kusettavat myös niitä puhelinmyyjiään. Työsuhteen keskimääräinen pituus puhelinmyyjillä on kolme päivää. Vaikea nähdä että mikään muu työ olisi yhtä surkeaa ja että jossain HUS:n sairaanhoitopiirissä tai vaikka S-ryhmän ruokakaupoissa toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella palkatut uudet työntekijät lähtisivät vittuun kolmessa päivässä keskimäärin. Eiköhän ne uudet työntekijät sellaisssa kunnollisissa oikeissa työpaikoissa viihdy keskimäärin vuoden tai useamman.

Tuolla Robinson rekisterillä puhelinmyynnin voi onneksi kieltää parinkymmenen sentin hinnalla kolmeksi vuodeksi:

https://www.asml.fi/kieltopalvelut/

Varmaan 95 prosenttia tuo vähentää puhelinmyyntiä. Toki niitä lestadiolaisia remonttihuijarikaupustelijoita ja Espanjasta kalsareita myyviä saattaa kielloista huolimatta soitella. Omaa numeroa kun ei laittele jatkossa mihinkään arvontalappuihin tai lehtitilauksiin niin yksi kielto saattaa toimia vuosikymmeniä.

Pentecost

Quote- Ajak Majok täällä päivää

- Kuka?

- Ajak Majok. Onko teillä hetki aikaa?

- Myyttekö jotain?

- Jos teillä on hetki aikaa, niin...

- Ei ole! (lyö luurin kiinni)

Jos ääni kuulostaisi nuoren teinitytön ääneltä, niin saattaisin kuunnella jonkun aikaa ihan kohteliaisuudesta lapsia kohtaan ja jos sattuisi vaikka olemaan oman tytön tuttu tai jotain.

Mutta tämä tarina 14 -vuotiaasta, joka nousee myyntitähdeksi "Annana" on kyllä taas jotenkin niin Luotettavan MedianTM tuotokselta haisevaa että...

Ihan ohimennen sanoen, olen kerran tehnyt sen virheen, että otin netti- ja puhelinliittymissä tarjouksen vastaan puhelimitse puhelinmyyjältä, koska olin laiska ja ne tarvitsi kuitenkin päivittää ja tarjous oli hyvä. Ei siinä mitään, mutta sitten alkoi tulla jos jonkunlaista tarjousta niin kolmen muun nimissäni olevan liittymän numeroihin kuin työluuriin.

Ei ikinä enää. Jos haluan jotain, etsin sen netistä ja otan itse yhteyttä. Näillä firmoilla on kai jokin lista "myötämielisistä" asiakkaista, joita sitten pommitetaan. Yksi liittymistäni on muuten alaikäisellä tyttärellä ja heille ei saisi markkinoida, mutta niin vain luuri pirisee säännöllisesti. Tästä tehtiin jopa merkintä kun tilauksen tein, muttei mitään auta.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Pullervo

Tuosta työnteosta 14-vuotiaana lyhyesti eli jo 13-vuotias voi tehdä kevyttä työtä sinä vuonna kun täyttää 14, mutta enintään puolet koulun (kesä-)loma-ajasta. Alaikäinen puhelinmyyjä ei itse tee sopimuksia, vaan toimii työnantajansa lukuun, joka sopimuksen asiakkaan kanssa solmii ja on itse usein lehtitalon välikäsi. Mutta karmeata rasismiahan tämä, jos Ajak ei saa lehtiä kaupaksi...
Ensimmäisen kerran töitä voi hakea sinä vuonna, jonka aikana täyttää 14 vuotta. 14-vuotias tai saman kalenterivuoden aikana 14 vuotta täyttävä voi tehdä kevyitä töitä tilapäisesti tai korkeintaan puolet koulun loma-ajasta. Työ ei saa vahingoittaa nuoren terveyttä ja kehitystä eikä haitata koulunkäyntiä. Työntekoon tarvitaan huoltajan lupa. Kuluvan kalenterivuoden aikana 13 vuotta täyttävä ja tätä nuorempi voi tehdä työtä vain työsuojeluviranomaisen myöntämällä poikkeusluvalla. Vakituiseen työsuhteeseen voidaan palkata 15 vuotta täyttänyt, joka on suorittanut oppivelvollisuutensa.

Laki nuorista työntekijöistä: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930998

Uuno Nuivanen

Yleensä en puhelinmyyjiltä mitään tilaa, mutta tulin ottaneeksi netti- sekä puhelinliittymän eräältä, kun oli molemmat muutenkin aika päivittää ja oli hyvä tarjous. Kaupparatsun nimi oli Ahmed Muhamed. Olikin reipas ja kohtelias poika.   8)

Huscarl

Inhoan puhelinmyyntiä kuin paarmoja. Pelkkää kotirauhan häirintää. Soitellaan illalla kun olet saunassa tai yrität äänittää podcastia.

On tehty maistraattiin markkinointikielto, samoin maksullinen kielto telemarkkinointiliittoon. Näitä kieltoja ei noudateta mitenkään ja puheluita tulee silti random firmoilta ympäri Suomea, pankeilta jne. Vastaan jokaiselle heti että numerossa on markkinointikielto, eikä numeroon pitäisi tulla tällaisia soittoja. Eihän se mitään auta.

On se kumma, että ovelta ovelle -kaupustelu on saatu loppumaan, mutta tämä terrori vain jatkuu.

Skeptikko

Quote from: Mr.Reese on 12.06.2018, 07:59:50

Aivan periaatteesta en tilaa mitään puhelinmyyjiltä tai feissareilta kadulla, ainakin ellen pääse kaikessa rauhassa perehtymään tarjoukseen ja vertailun jälkeen ottamaan yhteyttä, jos tarjous vaikuttaa oikeasti hyvältä. Tosin puhelimessa jo tarjoukseen suostuminen voi aiheuttaa sen, että tosiasiassa vaikka vanha sähköliittymä irtisanotaan ja tulee lasku uudesta liittymästä, kuten kävi eräälle ikääntyneelle tuttavalleni, jolle olen kertaerehdyksen jälkeen olemaan ostamatta mitään puhelinmyyjiltä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Kari Kinnunen

Juu, juu. Tilaan kaikki tarjolla olevat tuotteenne.
Laskun voittekin lähettää raha-asianhoitajalleni Pirkanmaan Ulosottovirastoon. :P

Varsin toimiva vastaus puhelinhuijareille

Nuiva kansalainen

Joka paikasta pitää oikein etsimällä etsiä "rasismia", että pääsee mediaan itkemään "huonoa kohteluaan" ja suomalaisten kerta kaikkista paskuutta joka asiassa. Näille elämäntapaitkijöille ei varmaan ole koskaan tullut mieleen se mahdollisuus, että kaikki itselle tapahtuvat negatiiviset asiat eivät välttämättä johdu rasismista, vaan esimerkiksi huonosta onnesta tai oikean elämän realiteeteistä. Milloin olette viimeksi nähneet kantiksen, joka olisi mediassa itkenyt rasismista, koska ei saanut ulkomailta hakemaansa työ- tai opiskelupaikkaa?
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

koojii

Quote from: Huscarl on 12.06.2018, 12:14:15
Inhoan puhelinmyyntiä kuin paarmoja. Pelkkää kotirauhan häirintää. Soitellaan illalla kun olet saunassa tai yrität äänittää podcastia.

On tehty maistraattiin markkinointikielto, samoin maksullinen kielto telemarkkinointiliittoon. Näitä kieltoja ei noudateta mitenkään ja puheluita tulee silti random firmoilta ympäri Suomea, pankeilta jne. Vastaan jokaiselle heti että numerossa on markkinointikielto, eikä numeroon pitäisi tulla tällaisia soittoja. Eihän se mitään auta.

On se kumma, että ovelta ovelle -kaupustelu on saatu loppumaan, mutta tämä terrori vain jatkuu.

Kyseinen "Suomen Telemarkkinointiliitto ry" on puhdasta kusetusta:

https://www.telemarkkinointikielto.fi

http://www.lily.fi/blogit/kahvia-kiitos/telemarkkinointikielto-yeah-right

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/11/24/puhelinmyynnin-kieltamisesta-ei-tarvitse-maksaa

https://www.finder.fi/J%C3%A4rjest%C3%B6t+yhdistykset+ja+s%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6t/Suomen+Telemarkkinointiliitto+ry/Helsinki/yhteystiedot/2619297

Mahdollisesti kyseinen veijari on tämä Tuoman Reunanen Keravan lukiosta:

https://fi.linkedin.com/in/tuomas-reunanen-a2340386

Aattelista tuossa ry:ssä on vain se että saavat kusetettua rahaa omaan taskuun.

Kyseinen kerho lähettelee puhelinmyyntifirmoihin sähköpostilla niitä kieltolistojaan henkilöistä joille ei saisi soitella. Siellä ne taas päätyvät suoraan roskiin kun ovat sitä mieltä että kielto pitäisi tehdä henkilökohtaisesti.

Toki jos joku haluaa maksaa moisesta "palvelusta" kuusi euroa vuodessa niin mikä siinä.

Ainoa toimiva puhelinmyynnin kieltopalvelu on tämä Robinson rekisteri joka maksaa sen noin pari kymmentä senttiä kolmelta vuodelta:

Quote from: Kari Kinnunen on 12.06.2018, 12:47:31
Juu, juu. Tilaan kaikki tarjolla olevat tuotteenne.
Laskun voittekin lähettää raha-asianhoitajalleni Pirkanmaan Ulosottovirastoon. :P

Varsin toimiva vastaus puhelinhuijareille

Tuolla vastauksella taitaa saada ne kaikki mahdolliset tuotteet. Puhelinmyyjää ei taatusti kiinnosta se vaikka myynnin kohteella olisi ulosotossa miljardi euroa. Saa sen myynnin provikan joka tapauksessa vaikka laskua ei maksakkaan kaupustelun kohde. Osa saa sen provikan myös niistä 14 vuorokauden aikana perutuista tilauksista.

Parempi sanoa vaikka että ei pysty tilaamaan mitään ja soitelkaa sinne hänen edunvalvojalleen maistraattiin joka niistä tilauksista voi vain päättää. Jos kyselee edunvaltojan nimeä ja numeroa niin sanoo ettei muista ja jos muistaisi niin ei koko edunvalvontaa tarvisi.  ;D Lisäksi voi puhelimessa pyytää kirjaamaan soittajaa sen puhelinmarkkinoinnin kiellon kyseiseen firmaan. Tosin tuskin puhelinmyyjiä kiinnostaa moisia kirjailla minnekkään ja tuskin edes neuvottu miten sellainen voisi tapahtua, mutta voihan sitä yrittää.

Lisäksi Väestörekisteriin, Trafiin kannattaa kieltää tietojen luovutus:

http://vrk.fi/vaestotietojarjestelma/tietojen-luovutuksen-kieltaminen

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/trafin_rekisterit/tietojenluovutuskiellot

Lisäksi postitoimipaikassa täyttää se Posti-Robinson lomake.

Maija Poppanen

Juuri äsken tätä ketjua lukiessani Elisalta päätettiin taas soittaa.Tiedän sen, koska googlannut jo aiemmin numeron.

Oon aina näitten kanssa ihan toivottomassa pattitilanteessa, koska katson, et mun ei tarvitse vakuutella kellekään myyjälle ostohaluttomuuttani, koska olen täysin ilman omaa suostumustani päätynyt uhrikseen. Lyön siis vain luurin kiinni tai äänettömälle - ja nuo jatkavat piinaamista ja sekös mua ahdistaa.

koojii

Quote from: Maija Poppanen on 12.06.2018, 14:09:05
Juuri äsken tätä ketjua lukiessani Elisalta päätettiin taas soittaa.Tiedän sen, koska googlannut jo aiemmin numeron.

Oon aina näitten kanssa ihan toivottomassa pattitilanteessa, koska katson, et mun ei tarvitse vakuutella kellekään myyjälle ostohaluttomuuttani, koska olen täysin ilman omaa suostumustani päätynyt uhrikseen. Lyön siis vain luurin kiinni tai äänettömälle - ja nuo jatkavat piinaamista ja sekös mua ahdistaa.

Sehän numero pyörii siellä puhelinmyyntikioskissa viikkoja soittojärjestelmässä jos kukaan ei siihen vastaa. Ehtivät soittaa siihen kenties kymmenenkin soittoyritystä viikon parin aikana.

Numeron blokkaaminen älypuhelimesta saattaa auttaa. Tai sitten ei auta jos eri numeroista pommittavat.

Robinson-rekisteriin tehty kielto auttaa jos ei ole itse Elisan asiakas. Osa Elisan liittymistä on sellaisia että asiakas suostuu ne ottaessaan jatkuvan puhelinhäirinnän kohteeksi.

"Kuluttaja voi rajoittaa puhelinmyyntiä soittamalla palvelunumeroon 0600 13404 ma-pe klo 8-18. Puhelun hinta 0,39 €/min+pvm, jonotus on maksuton. ASML ei veloita muita maksuja rajoituspalveluun soittajalta."

Muistaakseni se soitto kestää tuonne automaattiin noin 20 sekunttia ja kustantaa sen noin 20 senttiä. Tiedän joitakin ihmisiä jotka eivät periaatteidensa vuoksi suostu tuollaisiin maksullisiin kieltoihin soittamaan vaan mieluummin vastailevat niihin puhelinmyyjien soittoihin muutaman kerran viikossa. Itsellä taas periaatteet eivät ole niin vahvoja ja mieluummin maksan sen 20 senttiä siitä etteivät puhelinmyyjät soittele kolmeen vuoteen. Jos numeroaan ei laita itse mihinkään arvontoihin ja lehtitilauslappuihin ja muihin vastaaviin eikä sitä löydy puhelinluetteloistakaan, niin numero saattaa säästyä puhelinmyynniltä todella paljon pidempäänkin.

Omaan numerooni viimeksi puhelinmyyjä tai oikeastaan joku mielipidemittauksen tekijä on viimeksi soittanut aika tarkkaan 20 vuotta sitten. Sekin puhelu loppui siihen kun valehtelin etten kuulu kohderyhmään jonka ikäisiltä mielipiteitä kyselevät.

Vanhempien ja muutaman muun sukulaisen numeroihin olen puhelinmyyntikiellot joutunut viime vuosinakin hommaamaan ASML (Robinson) kieltorekisteri on tuttu ja Väestörekisterit ja Trafit.

Nuiva kansalainen

Quote from: Maija Poppanen on 12.06.2018, 14:09:05

Android-luureissa on nykyään musta lista -toiminto, jonka kautta numerot saa pysyvästi estoon. Googlettaa numeron tai laittaa Eniroon ja jos vaikuttaa puhelinmyyjältä, niin huoletta vaan mustalle listalle. Kyllä ne numerot jossain vaiheessa suuremmaltakin firmalta loppuvat.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

tavallinen jantteri

Minä olen ihan periaatteesta ollut kohtelias puhelinmyyjille. Jos olen töissä, niin hyvin ovat ymmärtäneet etten silloin voi keskustella heisän kanssaan. Muutaman kerran olen joutunut toistamaan useamman kerran sen etten tilaa mitään. Vain yhden kerran olen joutunut tiukentamaan äänensävyä kun myyjä ei millään uskonut vaan vänkäsi. Tämän jälkeen laitoin sähköpostia kyseiselle yritykselle ja kerroin tapauksesta sekä pyysin että poistavat minut soittolistaltaan.
Myyntipuheluita minulle tulee harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
Operaattorilta jos soittavat, niin ensin suorastaan ilahdun. Mutta sitten kun heidän superhyvä tarjouksensa onkin vähintään tuplat nykyiseen hintaan nähden, niin yleensä petytään molemmat.

Äkkiseltään en muista kuin pari myyjää joiden kielitaito ei ollut natiivia tasoa, mutta heidän nimiään en muista. Ja heitäkin kohtelin täysin tasapuolisesti muiden kanssa jättäen tilauksen tekemättä.
"We're using the law to keep justice away!"

Nuivinator

Nykyään, kännyköiden aikakaudella tämmöisten "vastakäsikirjoitusten" pitäminen mukana on vähän hankalaa. Joskus 90-luvun lopulla minulla oli näitä pinkka lankapuhelimen vieressä.

Tuossa siis lomake, jota voi täytellä puhelinmyyjän kanssa.
http://www.xs4all.nl/~egbg/fins.pdf
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.