News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Värähtelevä venäläinen - Lev Gumiljovin ajatuksia kulttuureista.

Started by Mamusaarelainen, 25.10.2018, 23:44:56

Previous topic - Next topic

Mamusaarelainen

Värähtelevä venäläinen - Lev Gumiljovin ajatuksia kulttuureista.

Lev Gumiljovin ajankohtaistaa näyttely Helsingin Venäjän tiede- ja kulttuurikeskuksessa:
Tervetuloa Lev Gumiljovin maailmaan - Taideteoksia Lev Gumiljovin kirjan "Kansojen synty ja Maan biosfääri" pohjalta.
6.-30.10.2018. Avoinna arkisin klo 10-18.

Näyttelyn tekee homma-kiinnostavaksi se, että jokaiseen tauluun on liitetty - ei vain taulun nimi, vaan pitempi ote Lev Gumiljovin ajatuksista.

Muutama näyte:

a.
Valentina Näsi, akvarelli: Etniset yhteisöt eivät ole käärmeiden kaltaisia: Ne eivät vaihda nahkaansa vaan sielun.
Miinusmerkkistä siirtolaisuutta on sellaisten alueiden valloittaminen, joita ei voi eikä kannata asuttaa. Menestyksensä hyödyntämiseksi voittajat joutuvat mukautumaan uusiin olosuhteisiin, mikä vaatii oman luonteen perinpohjaista muuttamista. Silloin voittajat kärsivät yhtä paljon kuin voitetutkin.
Etniset lainmukaisuudet ovat luokkaa korkeammalla, ja niihin voidaan soveltaa sekä suurten lukujen tilastollista lakia että Newtonin kolmatta lakia: voima on yhtä suuri kuin sen vastavoima - voittajat tuhoutuvat yhdessä voitettujen kanssa tai vähän myöhemmin, mutta ei fyysisessä merkityksessä. Etniset yhteisöt eivät ole käärmeiden kaltaisia: ne eivät vaihda nahkaansa vaan sielun. - Kansojen synty ja Maan biosfääri, Leningradin yliopiston kustantamo, 1989, s. 233. Suomennos Vappu Orlov.

b.
Valentina Näsi, akvarelli: Intohimo.
Miten olisi ymmärrettävä tämä "jokin", siis passionaarisuus - luonteenpiirre, joka saa ihmiset tavoittelemaan kuvitteellisia päämääriä, mutta ei siis realistisia. Mitä on tämä joskus itsesuojeluvaistoakin vahvempi into, joka tarttuu ja siirtyy kuin sähkö kappaleesta toiseen?
Etnoksen maantiede historiallisena aikana. Nauka, Leningradinnosasto, 1990, ss.38, 42. Suomennos Paula Autio.

c.
Maaria Märkälä, öljyvärimaalaus: Kruuna vai klaava?
Kiista siitä, mikä uuden etnoksen synnyssä on ensisijaista - biologinen vai sosiaalinen - muistuttaa kiistaa siitä, kumpi oli ensin, muna vai kana. On selvää, ettei toista voi olla ilman toista. Paitsi tuotantovoimilla ja tekniikalla, myös sellaisilla alueilla kuin tieteella ja taiteella on omat kehityslakinsa. Niiden alkuperä on kaukana muinaisuudessa, mutta niiden jatkuvuus ulottuu meidän päiviimme saakka eikä katkea niin kauan kuin ihmisiä on maan päällä. Jos verrataan sosiaalista ja biologista aspektia lantin kahteen puoleen, kruunaan ja klaavaan, tämä energia ja sen ilmenemismuodot ovat itse metelli, johon molemmat kuviot lyödään. - Kansojen synty ja Maan biosfääri, Leningradin yliopiston kustantamo, 1989, ss. 220, 222. Suomennos Arja Pikkupeura.

d.
Valentina Näsi, akvarelli: Geneettinen muisti.
Geneettinen muisti säilyy halki vuosisatojen ja kohoaa tietoisuuteen tunteita herättävinä kuvina, mistä esimerkkinä N.S. Gumiljovin runo:
... Nyt heräsin ja huusin: "Entä jos
Tämä maa onkin todellinen synnyinmaani?
Ettenkö täällä rakastanut, täällä kuollut,
Tässä niin vehreässä, paahteisessa maassa?"
Tajusin iäti eksyneenä harhailleeni
Ajan ja avaruuden autioilla käytävillä,
Toisaalla samaan aikaan pulppuilivat rakkaat virrat,
Minulta pääsy luokseen ainiaaksi evättiin.
- Etnosfääri. Ihmisten historia ja luonnonhistoria, kustannusryhmittymä Progress/Pangeja, Ekopros, 1993, s.20. Suomennos Arja Pikkupeura.

e.
Maaria Märkälä, öljyvärimaalaus: Etnisen kentän värähtely.
Etnisen kentän värähtely taajuudella tai toisella voidaan rinnastaa rytmiin, jonka intensiteetti muuttuu etnogeneesin prosessissa. Yritämme selventää asiaa: kieli alkaa soida sitä näpäytettäessä, mutta vähin erin sen värähtely heikkenee ja ääni lakkaa kuulumasta, kun taas uusi, voimakkuudeltaan toisentasoinen näpäytys saa kielen jälleen soimaan. joskin kuuluvampana tai vaimeampana. Koska kirjaimellista yhteenvankeavuutta ei ole eikä luonnossa myöskään kajahtele vain yksi kieli vaan valtava orkesteri sekä salin akustiikka, etniset kentät eivät ole samanlaisia, vaikka niissä vaikuttaakin sama lainalaisuus: eksessin (mikromutaation) seurauksena syntyneen alkuperäisen impulssin hiipuminen. - Kansojen synty ja Maan biosfääri, Leningradin yliopiston kustantamo, 1989, s. 294. Suomennos  Arja Pukkupeura.

---

Mikälainen on Lev Gumiljovin maailma? Se oli sellainen, että Neuvostoliitto teki Gumiljoville "janitskinit" eli paiskasi hänet vankilaan pohtimaan mitä sopii sanoa kansoista, kulttuureista, niiden kehittymisestä ja kanssakäymisestä. Lev Gumiljov korosti jokaisen kulttuurin yksilöllisyyttä, jonka muuttaminen on yhtä mahdotonta kuin yksilön luonteen muuttaminen. Lev Gumiljovin kirjoja ei ole suomennettu. Hänestä on tehty yksi Pro Gradu, joka löytyy Helka-verkosta.

Näyttelyn kuvaus:
Näyttelyssä on noin 20 taulua, joiden tyyli on ei-esittävä. Poikkeuksena on Lev Gumiljovin näköiskuva, jonka halki kulkee piikkilanka viittauksena vankila-aikoihin.

Näyttelyn julkaisu:
INTOHIMO - Tervetuloa Lev Gumiljovin maailmaan.
Maaria Märkälä, Valentina Näsi.
- noin 60 sivua.
- Venäjän Tiede- ja kulttuurikeskus Helsingissä
- Anna Ahmatovan museo Fontankan talossa / Lev Gumiljovin kotimuseo, Pietari.

Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lev_Gumiljov

Kazakstanin pääkaupunki Astana
L.N. Gumilyov Eurasian National University
http://www.enu.kz/en/about-enu/celebration-of-20-years-the-university/

Pietari
Lev Gumilev`s Museum and Memorial Apartment
https://www.tripadvisor.fi/Attraction_Review-g298507-d6397249-Reviews-Lev_Gumilev_s_Museum_and_Memorial_Apartment-St_Petersburg_Northwestern_District.html

dothefake

Anna Ahmatovin poika, otaksun.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen