News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mielipidekirjoitus paljasti epäkohdan: Monen vammaisen intiimialueet pesee mies

Started by Syämmistynyt, 08.01.2018, 16:17:47

Previous topic - Next topic

Riukulehto

Quote from: Tabula Rasa on 08.01.2018, 16:20:24
Heterölle on kauhea epäkohta. Miten tulisinkaan toimeen jos nainen pesisi intiimialueeni.
Nainen ympärileikkasi minut vuonna 2014. En vaatinut miestä operaation suorittamiseen.
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

JJohannes

Quote from: Jorma M. on 08.01.2018, 17:47:59
Suomessa pitäisi sen verran pitää kiinni jostain säädyllisyydestä että pesijät ovat omaa sukupuolta. Homoille ja muille vastaaville voidaan erityispyynnöstä järjestää homoja ja vastaavia pesijöiksi.

Kiinni säädyllisestä? Keskiajalta 1950-luvulle 99% lääkäreistä oli miehiä. Keskiajalta 1950-luvulle 99% sairaanhoitajista oli naisia. Kyllä tällainen "säädyllisyys" on ihan nykyajan keksintöä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

JJohannes

Quote from: Lahti-Saloranta on 08.01.2018, 18:25:05
Yli 80v tuttu mies potee eturauhasvaivoja eikä takuuvarmasti mene valittamaan vaivojaan naislääkärille. Kyse ei ole siitä etteikö hän luottaisi tai arvostaisi naislääkäriä yhtä paljon kuin mieslääkäriä, kyse on pelkästä häveliäisyydestä.

Jos sinun 80-vuotias tuttusi olisi 20-30-vuotiaana nuorukaisena joutunut sairaalaan niin kuka siellä olisi katetria asentanut ja vaihtanut siteitä ja kylvettänyt yms.? Ei ainakaan se mieslääkäri.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Faidros.

Quote from: anatall on 08.01.2018, 17:11:30
Armeijassa oli siivoojina pelkkiä naisia.

Meillä taas siivoojat oli pelkkiä miehiä, varusmiehiä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Elcric12

Quote from: Hohtava Mamma on 08.01.2018, 16:40:37
No en kyllä itsekään haluaisi, että muniani pesisi toinen mies. Paljon mieluummin nainen, jos en siihen itse kykenisi. Ja ihan ilman mitään pervoiluun vivahtavia taka-ajatuksia. Ratkaisu olisi siis se, että pesijät ovat vain pesijättäriä.

Mikä tässä on ideana?

Emo

Quote from: Elcric12 on 08.01.2018, 20:00:13
No en kyllä itsekään haluaisi, että muniani pesisi toinen mies. Paljon mieluummin nainen, jos en siihen itse kykenisi. Ja ihan ilman mitään pervoiluun vivahtavia taka-ajatuksia. Ratkaisu olisi siis se, että pesijät ovat vain pesijättäriä.

Mikä tässä on ideana?

Se, että jos mies kokee kutsumuksekseen pestä munia, hän on joko homo tai pervo.

Emo

Quote from: Phantasticum on 08.01.2018, 17:24:07
Ymmärsin jutun ja mielipidekirjoituksen aivan toisella tavalla kuin muut kommentoijat. Edes uskonnollinen vakaumus ei takaa samaa sukupuolta olevaa hoitajaa. Vaikka missään ei ole erikseen mainittu, mistä uskonnosta on kysymys, päättelin rivien välistä, ettei kyse olisi ainakaan islamista ja muslimiasiakkaasta.

Jos näin olisi, ihmisoikeudet ja uskonnonvapaus takaisin kyllä kyseiselle henkilölle oman sukupuolisen hoitajan. Vai miksi meillä on kuitenkin omia uimahallivuoroja ja muita palveluja tietyille erityistarpeellisille. Suomalaisen vakaumusta ei tarvitse kunnioittaa.

Mutta voin olla väärässäkin.

Todennäköisesti olet oikeassa. Minullekin tuli mielikuva, että jutun potilas/asiakas/nainen on kristitty. Jos hän olisi muhamettimuija, ei hänen (silvottuja tai ei) vehkeitään lähestyisi pesemisaikeissa yksikään mieshoitaja, vaan ihmisoikeudet takaisivat hänelle naishoitajan, ja ehkäpä vielä muhamettilaisen naishoitajan. Vain ei-muhamettien jalkovälin kuuraamiseen kelpaa mikä tahansa karvakäsi.

MW

Quote from: Emo on 08.01.2018, 20:17:04
Vain ei-muhamettien jalkovälin kuuraamiseen kelpaa mikä tahansa karvakäsi.

Niitä 17-vuotiaita i-pyllynpyyhkijöitä onkin varmaaan riveissä pilvin pimein.

Mangustin

Sivistyneissä maissa intiimipesut hoidetaan diskreetisti teknologian avulla:

Washlet (ウォシュレット Woshuretto) is a registered trademark of the Japanese toilet company Toto, referring to electric toilet seats with water spray feature for genital and anal cleansing. It falls into the category of "electronic bidets" and is commonplace on toilets in Japan. Released in June 1980, a total of more than 30 million washlets have been sold by January 2011. Washlets have a large share in the cleansing toilet seats market and are so well-known that similar products from other toilet manufacturers like LIXIL ("shower toilet") are also colloquially referred to as washlets, even though "washlet" is a registered trademark of Toto.
https://en.wikipedia.org/wiki/Washlet

Pönttö osaa tervehtiä, pestä edestä ja takaa, lämmittää istuimen, soittaa rentouttavaa musiikkia, häivyttää hajut ja auttaa käyttäjän takaisin ylös. Edistyneimmät mallit mittaa verensokerin ja -paineen, rasva%:in ja lähettää tiedot lääkärille.

QuoteThe most basic feature is the integrated bidet, a nozzle the size of a pencil that comes out from underneath the toilet seat and squirts water. It has two settings: one for washing the anus and one for the bidet. The former is called posterior wash, general use, or family cleaning, and the latter is known as feminine cleaning, feminine wash or simply bidet. At no point does the nozzle actually touch the body of the user. The nozzle is also self-cleaning and cleans itself before and after operation.

Other features may include a heated seat, which may be adjustable from 30 °C to 40 °C; an automatic lid equipped with a proximity sensor, which opens and closes based on the location of the user. Some play music to relax the user's sphincter (some Inax toilets, for example, play the first few phrases of Op. 62 Nr. 6 Frühlingslied by Felix Mendelssohn). Other features are automatic flushing, automatic air deodorizing, and a germ-resistant surface. Some models specially designed for the elderly may include armrests and devices that help the user to stand back up after use.

Recently, researchers have added medical sensors into these toilets, which can measure the blood sugar based on the urine, and also measure the pulse, blood pressure, and the body fat content of the user. Talking toilets that greet the user have also started being made. Other measurements are currently being researched. The data may automatically be sent to a doctor through a built-in internet-capable cellular telephone.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toilets_in_Japan

Japani ei myöskään importtaa kehitysmaista pyllynpyyhkijöitä. Filipinoja on jonkun verran hoitoalalla, ja vaikka ovatkin köyhemmästä maasta kotoisin eivät he aiheuta yhteiskunnalle kuluja tai turvallisuusuhkaa. Kulttuureissa on eroja.

Faidros.

Mun perse soittaa rentouttavaa tuubamusiikkia pontöllä, en kaipaa mitään japanilaisia haikuja siihen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

koojii

Quote from: repsikka on 08.01.2018, 16:52:32
Tätä aihetta sivuten olen itsekin huomannut erään tosi polttavan tasa-arvo-ongelman:
Uimahalleissa on vain (ainakin miesten puolella, toiselle puolelle en ole yrittänyt kurkata) naispuolisia siivoojia ! Miksi feministit eivät ole puuttuneet tähän karmeaan epäkohtaan ? Eikö naisten puolelle kuuluisi saada muutama raamikas jätkä pyyhkimään lattioita. Mieluiten tietysti irakki tai afgaani.

Muistaakseni jossain uimahallissa oli Suomessa miespuolinen siivoja tuossa vuosituhannen vaihteessa ja kyseinen mies siivosi myös naistenpuolen tiloissa. Siitä nousi hirveä mekkala ja monet naispuoliset asiakkaat ilmoittivat etteivät enää käy uimahallissa ennen kuin ukko saadaan pois siivoamasta sieltä naisten tiloista. Lopputulosta ei ole vaikea arvata miten siinä kävi.

Jos jollekkin vammaiselle ei väärän sukupuolinen pesijä kelpaa niin minun puolesta palkatkoon omilla rahoillaan sen sukupuolisen että kelpaa tai vaikka kastraattilaulajan pyyhkimään perse.

Elcric12

Quote from: Emo on 08.01.2018, 20:03:18

Mikä tässä on ideana?

Se, että jos mies kokee kutsumuksekseen pestä munia, hän on joko homo tai pervo.

Sama ei ilmeisesti päde naispuolisiin pesijöihin tai vaikkapa miesurologeihin?

Emo

Quote from: MW on 08.01.2018, 20:20:53
Quote from: Emo on 08.01.2018, 20:17:04
Vain ei-muhamettien jalkovälin kuuraamiseen kelpaa mikä tahansa karvakäsi.

Niitä 17-vuotiaita i-pyllynpyyhkijöitä onkin varmaaan riveissä pilvin pimein.

No jos ei ole, niin miksi niitä tänne perseenputsaajiksi tuodaan?
Vihjaatko, että meille on valehdeltu?

dothefake

Pitäisi lanseerata sellainen pesuputki, jonka läpi potilas menee liukuhihnalla. Vähän niinkuin autopesuri, mutta ehkä hiukan pehmeämmillä harjaksilla.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Paju

Mun 97-vuotiaalle vanhapiikatädille kerrottiin että kaupungin kotihoidosta tulee pesun tekemään miestyöntekijä. Täti ilmoitti ettei tule. Kaupunki tajusi ja lähetti naistyöntekijän. Ja homma on toiminut. Kun kuulin asiasta sanoin tädilleni että soittaa sitten vaan mulle toiselle puolen Suomea jos asiassa tulee hankaluuksia, niin minä rupean hoitamaan asiaa. Ei ole vielä tullut.

Suomessa pitäisi sen verran pitää kiinni jostain säädyllisyydestä että pesijät ovat omaa sukupuolta. Homoille ja muille vastaaville voidaan erityispyynnöstä järjestää homoja ja vastaavia pesijöiksi.

Samanlainen kokemus muutamaa vuotta nuoremmalla isoäidilläni. Kotihoidossa oli toisinaan vuorossa mieshoitaja. Isoäidin iho piti iltaisin kauttaaltaan hoitaa voiteilla, mutta häveliäisyyttään hän antoi miehen rasvata vain sääret ja käsivarret. Muuten isoäiti kyllä piti hoitajasta ja ymmärsi täysin, että työtään ammattilainen vain tekee, ja ettei yhdeksänkymppinen suurempia intohimoja herätä. Sukupolvensa edustajana vain koki tilanteen kiusallisena.

Asia otettiin puheeksi kotihoidon kanssa ja toiveeseen suhtauduttiin positiivisesti. Eivät pystyneet takaamaan naishoitajaa poikkeuksettomasti lomien ym. takia, mutta pyrkivät ottamaan huomioon työvuoroissa.

Meidän tapauksessamme asia oli järjestettävissä työvuorolistojen avulla ilman lisäkustannuksia. Pienellä vaivalla pystyttiin välttämään tekemästä vanhuksen jo hankalasta ja kivuliaasta elämästä vielä nöyryyttävää.

Skeptikko

Hyvä kommentti tämän jutun keskustelusta:

Mielipidekirjoitus nosti epäkohdan esiin: Monen vammaisen naisen intiimialueet pesee päivittäin mies – "Ei siinä ole mitään järkeä", sanoo hoitajien liiton puheenjohtaja
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005516950.html

Quote from: Siantuntija
Ratkaisu on yksinkertainen: hoitaja ei kerro sukupuoltaan hoidettavalle.
Hoidettava voi toki arvailla ulkonäön perusteella, mutta nykymaailmassa arvailut ovat vain arvailuja, tietää ei voi.

Täytyy tietenkin myös muistaa se, että tällainen valinnanvapaus rikkoisi lainsäädännön syrjintäkieltoa työelämässä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Emo

Quote from: Elcric12 on 08.01.2018, 21:32:16
Quote from: Emo on 08.01.2018, 20:03:18
Mikä tässä on ideana?
Sama ei ilmeisesti päde naispuolisiin pesijöihin tai vaikkapa miesurologeihin?

Ei päde, ei.
Naisen kutsumus on hoitaa ja pestä munia(kin), urologi puolestaan ei pese kenenkään kikuleita.

Jorma M.

Quote from: anatall on 08.01.2018, 18:25:33
Mun 97-vuotiaalle vanhapiikatädille kerrottiin että kaupungin kotihoidosta tulee pesun tekemään miestyöntekijä. Täti ilmoitti ettei tule. Kaupunki tajusi ja lähetti naistyöntekijän. Ja homma on toiminut. Kun kuulin asiasta sanoin tädilleni että soittaa sitten vaan mulle toiselle puolen Suomea jos asiassa tulee hankaluuksia, niin minä rupean hoitamaan asiaa. Ei ole vielä tullut.

Kuinka silloin toimitaan kun vastassa on liikuntakyvytön, reilu 120 kiloinen nainen? Mistä löytyy naispesijä joka nostelee ja kääntelee häntä? Ja näitä +120 kiloisia on liikuntakyvyttömissä todella paljon.

En tiedä. Käsittääkseni "liikuntakyvytön" on sairaalassa eikä kotihoidossa. Mun täti tarvitsee rollaattoria liikkumiseen ja hällä on kylppärissä seiniin asennetut kahvat ja pesutuoli.Ehkä pesu voidaan jakaa työvuoroja vahvempien ja heikompien huollettavien mukaan.

Ja en ole varma termeistä. Mun sukulaisella on aina sama "pesijä" (1-2 x viikko). Tavallinen lähihoitaja ei pese, vaan katsoo miten hoidettava voi, tuo ruuan tms. "Tavallinen" hoitaja vaihtuu päivästä toiseen, koskaan ei hoidettava tiedä kuka tulee. Onneksi kyse on landesta eikä Helsingistä, missä ei tiedä minkä kielinen, -kulttuurinen, -päihteinen, -rikollistyyppinen hoitsu tulee.

Ymmärrän hyvin sen että joku hoidettava (mies) varta vasten haluaa naisen pesemään persettään. Sen kun haluaa. Mutta ymmärrän myös 97-v naista joka EI halua miestä pesemään itseään.

Kaikki kunnia asiallisille lähihoitajille ja hoidettaville.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Ernst

Quote from: dothefake on 08.01.2018, 22:05:16
Pitäisi lanseerata sellainen pesuputki, jonka läpi potilas menee liukuhihnalla. Vähän niinkuin autopesuri, mutta ehkä hiukan pehmeämmillä harjaksilla.

On siis syytä valita ns. harjaton pesuohjelma ilman vahausta mutta ilman muuta alustan pesu ja rasvaus mukaan.

https://www.youtube.com/watch?v=vVuZ2Eug5yg
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kyklooppi

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että pääasia on kun tulee pestyä, tekijän sukupuolella ei niin väliä koska se on työtä hoitotyöntekijälle.
Rankkaa duunia se on perseiden ja genitaalialueiden huolto tänä päivänä hoitolaitoksissa, liukuhihnahommaa, pienellä palkalla ja vähällä
väellä.
Että respekt vaan sinne tekijöille.

Ihmisjäte.

Pentecost

Joo...olen suunnilleen 125 -kiloinen kaksimetrinen korsto. Kun olen hoitolaitosiässä (kuolema korjatkoon ennen!) paskat housussa, niin olen kiitollinen ihan kenen tahansa suorittamasta pesusta. Oli se sitten homo, musta, valkoinen, afgaaninvinttikoira tai eunukki.

Pääasia, ettei tarvitse istua köntsät housussa haisten.

Mua leikattiin aikanaan sairaalassa ja esivalmisteluna minut ajeli karvattomaksi nivusista ja vähän muualtakin sellainen parikymppinen runsas neito. Minusta oli ihan miellyttävää olla osaavissa käsissä ja juttelimme muistaakseni operaation aikana lomamatkoista tai jostain vastaavasta.

Arvostan hoitohenkilökuntaa suuresti. Raskas työ ja sitten aasiakkaiksi tulee vielä juntteja, jotka luulevat olevansa niin himottavia ja herkkiä, että asettavat kaikenlaisia reunaehtoja.

Hankkikaa elämä!
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Emo

Quote from: Pentecost on 09.01.2018, 01:02:08Arvostan hoitohenkilökuntaa suuresti. Raskas työ ja sitten aasiakkaiksi tulee vielä juntteja, jotka luulevat olevansa niin himottavia ja herkkiä, että asettavat kaikenlaisia reunaehtoja.

Tuskin arvostat ja miksi arvostaisit, kun et potilaitakaan arvosta. Hoitava henkilökin voi joutua potilaaksi, jolloin hän saa halveksuntasi silmilleen, ellei ajattele itseään koskevista asioista kuten sinä.

Quote from: Pentecost on 09.01.2018, 01:02:08Hankkikaa elämä!

Hanki itse. Nythän lähinnä mestaroit muiden valintoja ja toiveita, muiden elämää.

Elcric12

Quote from: Emo on 09.01.2018, 00:58:40
Quote from: Elcric12 on 08.01.2018, 23:44:32
Kyllä pesee ja lisäksi räplää muilla tavoilla. Miksi se ei ole pervoa jos edellä mainittu sitä on?

Ei pese. Urologi ei ole kylvettäjä.

Kyllä pesee. Ei olekaan "kylvettäjä".

Miksi sukupuolielintä tutkiva/hoitava/pesevä/kylvettävä/työkseen käsittelevä mieshenkilö on mielestäsi pervo, mutta nainen ei sitä ole?

Pentecost

Ilmeisesti on liikaa ajatella, että julkinen terveydenhuolto hoitaa homman asiallisesti ja tehokkaasti sekä ammattitaitoisesti eikä potilas esitä erilaisia vaatimuksia siitä, kuka, millälailla ja minkäsukupuolinen sen homman hoitaa?

Maksaa sitten yksityiselle puolelle, niin löytyy se oikea tyyppi sukupuoleltaan ja ulkonäöltään hoitamaan. Sillei vaikka Hugh Hefnerin tavoin.

Kaikenlaista voidaan vaatia. Kummallisesti tässä kohtaa ei muisteta erilaisten uskonnollisten yhteisöjen jäsenten erityisvaatimusten paheksuntaa. Onkin ihan ookoo vaatia tietynlainen tyyppi, kun MINÄ MINÄ MINÄ!

Minulle riittää hyvä julkinen sairaan/terveydenhoito. Olen sen potilaana ollut ja pienestä hitaudesta huolimatta toiminut ihan hyvin.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Emo

Quote from: Elcric12 on 09.01.2018, 01:40:28Kyllä pesee. Ei olekaan "kylvettäjä".

Miksi sukupuolielintä tutkiva/hoitava/pesevä/kylvettävä/työkseen käsittelevä mieshenkilö on mielestäsi pervo, mutta nainen ei sitä ole?

Urologi ei ole pervo, hän on lääkäri. Urologi ei pyyhi eikä pese pyllyjä/etupyllyjä, varma tieto. Hoitajat pesevät operaatioalueet. Hoitajan on syytä olla nainen.

Emo

Quote from: Pentecost on 09.01.2018, 01:42:11Ilmeisesti on liikaa ajatella, että julkinen terveydenhuolto hoitaa homman asiallisesti ja tehokkaasti sekä ammattitaitoisesti eikä potilas esitä erilaisia vaatimuksia siitä, kuka, millälailla ja minkäsukupuolinen sen homman hoitaa?
...
Kaikenlaista voidaan vaatia. Kummallisesti tässä kohtaa ei muisteta erilaisten uskonnollisten yhteisöjen jäsenten erityisvaatimusten paheksuntaa. Onkin ihan ookoo vaatia tietynlainen tyyppi, kun MINÄ MINÄ MINÄ!

Minulle riittää hyvä julkinen sairaan/terveydenhoito. Olen sen potilaana ollut ja pienestä hitaudesta huolimatta toiminut ihan hyvin.

Jätkä toteaa mahtipontisesti ...

Quote from: MinäMinulle riittää

... ja heti perään* arvostelee

Quote from: MinäMINÄ MINÄ MINÄ!

Muistut Timo Soinia. Minä. Minä.

Tietysti julkisellakin puolella potilas (muutkin kuin ählämit) ovat oikeutettuja valitsemaan ja esittämään toiveitaan, vastahan tässä on keuhkottu isosti valinnanvapaudesta terveydenhuollossa muutenkin, hurjimmat valitsevat jopa terveyskeskuksen jossa haluavat minäänsä hoidattaa.

*  arvostelikin edellä

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 08.01.2018, 16:25:23
Enää pitäisi tietää, mitä häpeällistä on alastomuudessa.

No jo joku näkkee... Ehkä vanha kansa, uskovaiset ja muut pervot ovat turhaan pelotelleet ihmisiä ja saaneet aikaan ahdistusta ja häpeää.

Emo

Quote from: Frida Hotell on 09.01.2018, 03:22:54
Quote from: Eino P. Keravalta on 08.01.2018, 16:25:23
Enää pitäisi tietää, mitä häpeällistä on alastomuudessa.

No jo joku näkkee... Ehkä vanha kansa, uskovaiset ja muut pervot ovat turhaan pelotelleet ihmisiä ja saaneet aikaan ahdistusta ja häpeää.

Erittäin ahdasmielistä pyrkiä määräämään, mitä kukakin pitää nolona tai häpeällisenä.
Mitä se teille kuuluu?

Kari Kinnunen

Quote from: Emo on 09.01.2018, 03:37:12
Erittäin ahdasmielistä pyrkiä määräämään, mitä kukakin pitää nolona tai häpeällisenä.
Mitä se teille kuuluu?

Joopa joo.

Kannattanet myös lämpimästi muslimeille oikeutta valita hoitohenkilökunnan sukupuoli? Vai meinaatko, että häveliäisyys koskee vain jeesustelevia kantiksia?

Kyllä se nyt vain niin on ja pitää olla, että se hoitaja hoitaa kekä työvuorossa on.
Jos jonkinlajin hihhuleilla on asian kanssa ongelma niin voi voi.

Impi Waara

Olkoonkin palveluasuminen, mutta muistutan, että se on potilaan koti.  Jos luontevaa suhdetta ei ole hoitajan ja hoidettavan välillä, se aiheuttaa hoidettavalle ahdistusta. Samat ihmisoikeudet on heilläkin, jotka ovat autettavassa kunnossa. Eikä alastomuuden häpeäminen ole mitenkään poikkeuksellista. Jopa amputoidut tai avannepotilaat häpeävät alastomuuttaan. Ehkä asian ymmärtäminen onnistuu paremmin, jos hetkeksi kuvittelee itsensä sen hoidettavan asemaan.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!