News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-12-28 Stockmann hyllytti tiernapojat (ja muuta Stockmann-keskustelua)

Started by S.O.Mali, 28.12.2017, 10:16:42

Previous topic - Next topic

S.O.Mali

Quote"Stockmann hyllytti tiernapojat – tummaksi maalattu naama videolla oli osalle liikaa

SOMEKOHU Stockmannin somessa julkaisema tiernapoikavideo aiheutti kuohuntaa, kun yhden henkilön kasvot oli maalattu tummiksi. Oululaisen Tiernasäätiön pitkäaikainen puheenjohtaja sanoo, että ainakaan Oulussa perinteestä ei aiota luopua.
Stockmann veti joulun alla sosiaalisesta mediasta pois videon, jossa muutamat Helsingin keskustan Stockmannin työntekijät esiintyivät tiernapoikina. Yhden henkilön kasvot oli värjätty tummiksi.

Tiernapoikaesityksen perinteen mukaisesti Murjaanien kuningas, yksi tiernapojista, esitetään tummaihoisena – usein kasvot tummaksi maalattuna.

Video julkaistiin 19. joulukuuta. Sosiaalisessa mediassa videota arvosteltiin rasistiseksi. Tavaratalo reagoi kritiikkiin poistamalla videon 23. joulukuuta ja pyytämällä vielä samana päivänä anteeksi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005504630.html

Syämmistynyt

Nyt vasta Iltasanomat puuttui asiaan, kun Hommalla jutusta puhuttiin jo jouluna... Paine taisi olla liian suuri vaiettavaksi.  Saa nähdä, taipuvatko oululaiset, kun oikeat ja hyvät ihmiset oiken vaativat?

multsi

Veikkaan loukkaantujien olleen Tehtaankadun eteläpuolella asuvaa bättrefolkkia.

Ensi vuonna voidaan loukkaantua siitä, että murjaanien kuningasta esittikin valkoihoinen, kun se olisi kuulunut olla tummaihoinen. Tämä jos mikä on osoitus syrjinnästä ja piilorasismista, jos neekerikin pitää esittää valkoisena.

foobar

Kuinkakohan monella näistä paheksujista mahtoi olla Stockan musta kanta-asiakaskortti? Oletan ettei kovinkaan monella, mutta pelkään että heitäkin löytyi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

kummastelija

Tehdään murjaanista arjaani, niin homma ratkeaa.

Sehän on tietysti sivuseikka, että kuvaelman konna oli valkoihoinen herotes ja murjaani syytön hyvis.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Mehud

Jos Stokka oikeasti haluaisi toimia palautteiden valtavirran mukaan, niin voisivat katsoa esim. Iltasanomien palautekeskustelua. Käytännössä kaikki tuomitsevat tuon hysteerisen rasismipelon asiassa. Väittäisin, että koko kansastakin ylivoimainen enemmistö sallisi mustan naaman Tiernapojissa.

Stokka haluaa vain toimia äärisuvaitsevaisen marginaalivähemmistön ehdoilla, maksoi mitä maksoi.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Emo

Stockmann on melko perusteellisesti hyllyttänyt itsensä. Enää ihan vähän uudistumista ja suvaitsevaisuutta, niin Stockmann siirtyy historiaan.
Kuinka paljon on kiittäminen sittemmin pestin jättänyttä/potkut saanutta (?) ruotsalaista toimitusjohtajaa? Akateemisen eutanointi oli pahin virhe asiakkaan näkövinkkelistä, talouspuolella on tietysti munittu monipuolisesti muutenkin.

Hirveä tuho muutamassa vuodessa! Ihan silmiemme edessä. Aivan kuten koko Suomenkin tuho, nopeasti ja silmiemme edessä. Siinä enää yksi mutakuonomurjaani mitään merkkaa, turha sitä on anteeksi pyydellä ja madella.
Sitä saakin anteeksi anoa, jos naiset esiintyvät tierna POIKINA!

S.O.Mali

Quote from: Mehud on 28.12.2017, 10:57:08
Jos Stokka oikeasti haluaisi toimia palautteiden valtavirran mukaan, niin voisivat katsoa esim. Iltasanomien palautekeskustelua. Käytännössä kaikki tuomitsevat tuon hysteerisen rasismipelon asiassa. Väittäisin, että koko kansastakin ylivoimainen enemmistö sallisi mustan naaman Tiernapojissa.

Stokka haluaa vain toimia äärisuvaitsevaisen marginaalivähemmistön ehdoilla, maksoi mitä maksoi.
Myös Facebook-sivuilla palaute on nuivaa:

https://www.facebook.com/stockmannhki/posts/1201498159993852

Lisätty suora linkki aihetta koskevaan FB-keskusteluun.

Laittakaa aina suora linkki. Sen saa kopioitua Facebook-viestin vasemman yläkulman aikaleimasta, siitä kirjoittajan nimen alta.

ISO

Enää muutama vuosi ja Stockman on finito, konkurssissa, tekee joka vuosi tappiota sellasta vauhtia että heikompaa hirvittää.

Nämä suvaitsevaisuus-pelleilyt on niitä viimeisiä nauloja arkkuun, Helsingissä saattaa mennä läpi, mutta sielläkin vain pienelle osalle porukkaa, sellaiselle jotka ei muutenkaan käy Stockalla.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Mehud

Quote from: Emo on 28.12.2017, 11:12:37
Stockmann on melko perusteellisesti hyllyttänyt itsensä. Enää ihan vähän uudistumista ja suvaitsevaisuutta, niin Stockmann siirtyy historiaan.
Kuinka paljon on kiittäminen sittemmin pestin jättänyttä/potkut saanutta (?) ruotsalaista toimitusjohtajaa? Akateemisen eutanointi oli pahin virhe asiakkaan näkövinkkelistä, talouspuolella on tietysti munittu monipuolisesti muutenkin.

Hirveä tuho muutamassa vuodessa! Ihan silmiemme edessä. Aivan kuten koko Suomenkin tuho, nopeasti ja silmiemme edessä. Siinä enää yksi mutakuonomurjaani mitään merkkaa, turha sitä on anteeksi pyydellä ja madella.
Sitä saakin anteeksi anoa, jos naiset esiintyvät tierna POIKINA!

Juuri näin! Stokka edustaa Suomen kehitystä miniatyyrikoossa. Seuraamalla Stokkan kehitystä on kuin katsoisi kristallipalloon. Sen kautta Suomen tulevaisuuden ennustaminen on helppoa, jos jostain syystä ei vielä näe sitä ilman "kristallipalloa"!

Ei naiset voi esiintyä, kuten tulevaisuudessa pojatkaan Tiernapoikina, vaan nuorina Tiernahenkilöinä!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

foobar

Mitä Stockmannin tulevaisuuteen tulee, itse veikkaisin yhtiön yhä enenevässä määrin pyrkivän muuttumaan kiinteistönsä brändääväksi kiinteistöyhtiöksi. Sillä ei tunnu oikein olevan muita vaihtoehtoja.

Ongelmana tässä on vain se, ettei brändin arvoisia vuokralaisia ole välttämättä tiloihin mahdollista saada. Heidänkin on toimittava voitolla, ja verkkokauppa syö sitä raa'asti.

Oma kuvionsa ovat taas Stockmannin omistajat ja heidän henkinen ankkalammikkosisäsiittoisuutensa joka on pahasti jarruttanut kykyä havaita muutoksen tarve ja reagoida siihen. Ei se ankkalammikossa kavereiden kanssa kelluskelu ole tilannetta ainakaan parantanut.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Mehud

Stokka on kuin vanha Neuvostoliitto ennen hajoamistaan. Se takertuu menneeseen suuruuteensa ja järjestää tulevilla raunioillaan entistä suurempia Paraateja suvaitsevuuden puolesta, uskoen että kansalaiset yhtyvät marssiin.

Stokka, kuten Neuvostoliittokin aikoinaan, tarvitsee vihollisen, jotta rappio hämärtyy. Stokkan vihollinen on näkymätön ja kuviteltu rasismi.

Sator Arepo

Tämä on just tätä, kun ulkomailta kopioidaan aivottomasti kaikki muotivirtaukset miettimättä yhtään, sopivatko ne suomalaiseen kontekstiin. USA:ssa oli muinoin minstrel showksi kutsuttuja komedioita, joiden idea oli yleensä pitkälti siinä, että "Kattokaa, neekeri. Vähänks se on tyhmä." Mustia näyttelivät lankkia naamaansa vetäneet valkoiset, mistä siis termi blackface. Siitä voi tietysti väitellä, pitäisikö sen edelleen olla USA:ssa tabu, vaikka ammattimaisia esityksiä ei ole ollut sataan vuoteen, eikä amatöörivoiminkaan vedettyjä viiteenkymmeneen. Ymmärrän silti jenkkejä, joiden mielestä blackface on parhaimmillaan tilannetajutonta ja yleensä rasistista.

Suomessa ei ole kuitenkaan ollut koskaan mitään tuollaista, ja murjaanien kuningaskaan ei tosiaan ole mikään pahis tai muuten negatiivinen hahmo. Minkä ihmeen takia pienen maan pitäisi luopua omista, viattomista perinteistään sen takia, että suurvalta on joskus käyttänyt pintapuolisesti samanlaista konstia perseilläkseen? Emme ole tietääkseni liittyneet Yhdysvaltoihin, joten voimme ihan vapaasti valita, mitä sieltä omaksumme ja mitä emme. Ainoa edes jotenkin ymmärrettävä syy on tämä klassinen "mitä ne meistä ajattelee", mutta se on jokaisen siitä murehtivan ikioma ongelma, eikä täällä yleensä ole hyvällä katsottu yrityksiä tehdä sellaisista kaikkien muidenkin ongelmia.
Kansa on pettänyt hallituksen luottamuksen ja voisi sen voittaa takaisin vain kahta suuremmalla uurastuksella. Eikö olisi kaikille helpompaa, että hallitus hajoittaisi kansan ja valitsisi uuden?

dothefake

Pekka ja Pätkä neekereinä kuitenkin oli, joten emme ole täysin viattomia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

foobar

Quote from: S.O.Mali on 28.12.2017, 11:26:25
https://www.facebook.com/stockmannhki/

Pitää kyllä sanoa että siellä kommenttiosastolla osataan ainakin negatiivisen imagon rakennus nuivuudelle vähän turhankin hyvin. Harkitsin lähettäväni Stockalle palautetta oleellisesti muodossa "keskittykää palvelemaan maksavia asiakkaitanne", mutten sitten kuitenkaan jaksanut. Ei tämä episodi minun ko. kauppaketjun liikkeissä/liiketiloissa käymiseen tule juurikaan vaikuttamaan (ja viimeksi kävin eilen kahdesti). Herkun myynti vaikuttaa todennäköisesti enemmän, antaa ajan näyttää.

Lalli IsoTalo

Stokkan herkku onneksi myy vielä sikaa. Kävin eilen ostamassa, reilulla alennuksella.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Blanc73

Suomeenkin rantautunut aggressiivinen mukaliberalismi BLM-mausteineen on kyllä huvittavaa seurattavaa. Jos en väärin muista, niin Stokkan FB-sivuilla (edit:kuvakaappaus liitetty) rähjäyksen aloittanut rodullistettu nainen oli ns "ruskea tyttö". Eli jälleen joku muu päätti loukkaantua mustien puolesta.

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

foobar

Bisnesnäkökulmasta sanoisin että firman olisi ylipäänsä kannattanut pitäytyä erossa tiernapoikajuttujen julkaisemisesta, ellei se heille ole jokin perinne (asiasta kuulen nyt ensi kertaa). Ei firmoilla tuollaiseen ole velvoitetta.

foobar

Quote from: Blanc73 on 28.12.2017, 12:34:42
Suomeenkin rantautunut aggressiivinen mukaliberalismi BLM-mausteineen on kyllä huvittavaa seurattavaa. Jos en väärin muista, niin Stokkan FB-sivuilla rähjäyksen aloitanut nainen oli ns "ruskea tyttö". Eli jälleen joku muu päätti loukkaantua mustien puolesta.

Tämän pääsankarin nimi olisi hyvä tietää... no, eiköhän hänet kohta Nytissä nosteta nimellä sankariksi. "Sinulta ei kysytty" kuvastaa tiedostavais-suvaitsevaista maailmankuvaa joka tapauksessa täydellisesti.

Iku-routa

Kyllähän tuossa tasa puhutaan läpiä päähän niin, että paukkuu. Vai on se orjuus ollut arkipäivää Suomessa. Vai tarkoittaako kommentoija, että "meillä länsimaissa" (USA:ssa).

He pilkkaavat suomalaista kulttuuriperintöä ja historiaa, eikä kukaan sano mitään.
"Know what you're owed on this dark day road
Temper burn hot
And your heart stay cold"

foobar

Quote from: Iku-routa on 28.12.2017, 12:51:14
Kyllähän tuossa tasa puhutaan läpiä päähän niin, että paukkuu. Vai on se orjuus ollut arkipäivää Suomessa. Vai tarkoittaako kommentoija, että "meillä länsimaissa" (USA:ssa).

He pilkkaavat suomalaista kulttuuriperintöä ja historiaa, eikä kukaan sano mitään.

Maailman moniselitteisyys antaa liikaa etua eriäville mielipiteille. Siksipä murjaanimaskeeraus = blackface = orjuus. Monisyisempi tai poikkeava ajattelu on suunnilleen rikollista. "Sinulta ei kysytty" on maailmankatsomuksellisen tiedon kehityksen korkein aste, ja siihen oikeuttaa itse koettu ruskeatyttöisyys.

Blanc73

Kommunisti-professori on kaivettu taas naftaliinista kommentoimaan:
Quotehttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000005504630.html

Perinteet eivät ole kiveen hakattuja. Jos joku loukkaantuu, on syytä pohtia, pitäisikö perinnettä muuttaa.

Näin pohtii sosiologian professori Vesa Puuronen Oulun yliopistolta. Rasismia tutkivan Puurosen mukaan tiernapoikakeskustelu liittyy kiinteästi vuosikymmeniä sitten käytyyn keskusteluun neekeri-sanan käytöstä.
....................
Tiernapoikakeskusteluun tulisi professorin mukaan suhtautua samalla tavalla: kokevatko vähemmistöt loukkaavana sen, että tummaihoista Murjaanien kuningasta esittää usein valkoihoinen henkilö, jonka kasvot on maalattu mustaksi.

– Ei siitä mitään haittaa ole, että asiasta keskustellaan kriittisesti. Harvoin juurtuneita perinteitä nähdään ongelmallisina. Ne otetaan itsestään selvänä ennen kuin joku hoksaa alkaa niitä kritisoida.

Puurosen mukaan asiaa pitäisi lähestyä kysymällä suoraan niiltä, joita perinne voisi mahdollisesti loukata.

– Yksi tapa rasismintutkimuksessa määritellä rasismia on se, että kysytään ihmisiltä, joita asia koskee. Jos asia loukkaa, täytyy se uskoa, vaikka me enemmistönä olemme sitä mieltä, että se on harmitonta ja perinnettä.

Puurosen mielestä tiernapoikaesityksessä voisi luopua yhden henkilön kasvojen maalaamisesta mustaksi.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Kni

Mikaelilta osuva kommentti:

QuoteMikael
Onko Stockmann liittynyt White Power ihmisten joukkoon kun tummaihoiset halutaan kieltää ja kaikkien pitää olla vaan valkoisia? Millaisin keinoin pyritte tummaihoiset muuten maailmasta poistamaan? Mennäänkö esim. vastaavanlaisiin keinoihin joita eräs saksalainen sotaherra käytti erään uskonryhmän poistamiseksi tuossa kolmeneljännestä vuosisataa sitten? Aiotteko muuten myös alkaa kaasuntekobisnekseen?

;D ;D ;D
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Topi

Quote from: Iku-routa on 28.12.2017, 12:51:14
Tottahan tuo puhui. Tosin varmaan tietämättään...
https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/68287-suomen-vaiettu-historia-pikkupoikia-ja-tyttoja-vietiin-luksusorjiksi

foobar

Annas kun arvaan: Puurosen mielestä rasismi koskee ammattiloukkaantujia ja "rasismintutkijoita" vähintään yhtä paljon kuin mustia itseään. Tunnen yhden umpisuomalaisen umpimustan kaverin joka ei voisi vähempää välittää tällaisista tempauksista - paitsi ehkä siinä mielessä että moinen älämölö aiheuttaa negatiivisia ennakko-odotuksia hänestä. Häneltäkään tuskin kysytään koska hän on lähtenyt valkoisten kelkkaan.

rooster

Quote from: multsi on 28.12.2017, 10:26:54
Veikkaan loukkaantujien olleen Tehtaankadun eteläpuolella asuvaa bättrefolkkia.

Ensi vuonna voidaan loukkaantua siitä, että murjaanien kuningasta esittikin valkoihoinen, kun se olisi kuulunut olla tummaihoinen. Tämä jos mikä on osoitus syrjinnästä ja piilorasismista, jos neekerikin pitää esittää valkoisena.
Minä veikkaan loukkaantujiksi suur-Kallion alueella eläviä, jotka tuskin muodostavat merkittävää osaa Stockmannilla kävijöistä.

newspeak

Herodes: "Kuningas Herodes olen minä."
Murjaanien kuningas: "Jaa, minä tykkään, ettet sinä ole mikään kuningas, vaan yksi rasisti."
Herodes: "Jaa, minä tykkään, etten minä ole mikään rasisti, vaan kuningas Herodes, joka kannan minun kultaista kruunuani minun esi-isieni jälkeen. Hoo, miksi sinä olet noin musta?"

Murjaanien kuningas kulkee kuten äsken Herodes, laulaen:

Hoo, jos minä olen musta,
olen minä kaikilta tunnettu.
Hoo, jos minä olen musta,
olen minä hyviltä kaivattu.
Yksi herra ja kuningas
Murijaanein maalta.
(Kaikki:)
Yksi herra ja kuningas
Murijaanein maalta.

Herodes: "Vaikka sinä kuinka olisit yksi herra ja kuningas Murijaanien maalta, pitää sinun lankeeman minun eteeni polvilles ja rukoileman minua!"
Murjaanien kuningas: "Asyylum!"

Olipakerranelämä

Tuo tienaripoikienhan esitys on raamatun kertomuksesta lähtöisin,
muistan jo 50- luvulta ainakin yhden kerran, kun pojat kävivät syntymämökissäni
esittämässä tuon "kuvaelman".
Koulussa se oli joka jouluinen näytelmä, enkä ymmärrä tuohon nyt liitettyä rasismia,koska "muriaanien kuningas" on aina ollut näytelmässä tummaihoinen.

Kun eläkkeelle päästyäni on ollut aikaa tv: kin katseluun mihin vuorokauden aikaan tahansa, olen huomioinut, että jokainen mainoskanava suorastaan pursuaa amerikkalaisia rikossarjoja, joissa hyviksiksi poliiseiksi ja agenteiksi on valittu lähes yksinomaan tummaihoisia ja roistoiksi vaaleaihoisia...

Skeptikko

Quote from: ISO on 28.12.2017, 11:21:57
Enää muutama vuosi ja Stockman on finito, konkurssissa, tekee joka vuosi tappiota sellasta vauhtia että heikompaa hirvittää.

Menettävätpä suomenruotsalaisten säätiöt rahojaan. Tyhjäksi jääneisiin kiinteistöihin voi perustaa vaikka basaareita, vokkeja ja päiväkeskuksen vapaille katoille.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Skeptikko

Quote from: Blanc73 on 28.12.2017, 13:15:24
Kommunisti-professori on kaivettu taas naftaliinista kommentoimaan:
Quote– Yksi tapa rasismintutkimuksessa määritellä rasismia on se, että kysytään ihmisiltä, joita asia koskee. Jos asia loukkaa, täytyy se uskoa, vaikka me enemmistönä olemme sitä mieltä, että se on harmitonta ja perinnettä.

Minua taas loukkaavat kommunistiprofessorien puheet ja monikulttuurisuus. Siksi ne on kiellettävä!
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/