News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2017-05-15 Äärioikeistolainen lehti Göteborgin kirjamessuille

Started by Arkontti, 15.05.2017, 11:36:56

Previous topic - Next topic

orientexpressen

Ylen ruotsinkielisessä toimituksessa rinnastetaan Nya Tider -lehti natseihin: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/09/28/bokmassan-i-goteborg-vad-brakar-de-om

Harvinaisen törkeä propagandapläjäys jopa Ylen mittapuulla.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Roope

QuoteÄärioikeiston osaston sallinut kirjamessupomo erosi Ruotsissa – Kjell Westö: Absurdi kokemus

Kirjailija ja kulttuurivaikuttaja Kjell Westö on huolissaan äärioikeistolaisen ajattelun vahvistumisesta Suomessa. Westö todisti vastikään Ruotsissa äärioikeiston ja vastavoimien absurdia törmäystä osallistuttuaan 200 kirjailijan boikotoimille kirjamessuille.

Syys-lokakuun vaihteessa järjestetyt Göteborgin kirjamessut ovat alan suurin tapahtuma Pohjoismaissa. Kymmenet messuille kutsutut kirjailijat ja iso joukko muita päätyi boikotoimaan messuja, koska tapahtuman toimitusjohtaja Maria Källsson salli äärioikeistolaisen lehden Nya Tiderin osallistumisen. Källsson erosi tehtävästään tämän viikon tiistaina.

Westö kertoo Uudelle Suomelle kipuilleensa päätöksen kanssa pitkään. Lopulta vaakakupissa painoi Suomen juhlavuosi ja politiikka. Hän halusi tuoda esiin Suomea ja tärkeinä pitäminään asioita.

– Jos me kaikki kirjailijat olisimme jääneet sieltä pois, koko sen valtavan areenan antaminen tälle pienelle ääriryhmälle ei olisi ollut mieleiseni ratkaisu, Westö sanoi Uudelle Suomelle Helsingin Kirjamessuilla torstaina.

– Kun päätin isojen omantunnon tuskien jälkeen lähteä sinne, halusin puhua nimenomaan politiikkaa ja sain puhua politiikkaa.

Westö kertoo puhuneensa ilmaisunvapaudesta ja sen tuomasta vastuusta, siitä, saako mitä tahansa sanoa. Myös polarisoitumiskehitys ja eristäytyminen kuppikuntiin nousi esiin. Tilaisuudessa oli poliittisia tempauksia ja Anne Frankin päiväkirjaa esimerkiksi luettiin taukoamatta kannesta kanteen.

[...]

– Näkisin, että suurin häviäjä tässä olivat natsit, jotka mokasivat itsensä. Heidän tavoitteensa ottaa kaupunki haltuun jäi suutariksi.

Toinen selkeä häviäjä oli Göteborgin kirjamessut, joka kärsi valtavasta yleisökadosta. Kävijöitä oli 20 000 vähemmän verrattuna aiempiin vuosiin. Westö arvelee, että ensi vuonna Nya Tider ei ole messuilla paikalla etenkään, kun "väärän päätöksen symboli erosi tehtävistään".

[...]

Westö sanoo olevansa huolissaan kansallismielisen oikeistopopulismin noususta, joka vahvistuu Suomessakin. Hänen mielestään kansallismielisyys, vieraudenpelko ja sulkeutuminen näkyvät, kuuluvat ja tuntuvat aiempaa enemmän Suomessa.

– Surukseni minun on sanottava, että Suomi seuraa siinä Euroopan valtavirtaa, Westö sanoo ja viittaa kansallismielisen oikeistopopulismin vahvistumiseen Euroopassa.

Tämä nähtiin vastikään muun muassa Saksan, Itävallan ja Tshekin vaaleissa.

– Kyllä minä olen huolissani. Jos me luovumme uskosta eurooppalaisen yhteisöllisyyden mahdollisuuksiin ja uskosta, että eri kulttuurit, poliittiset mielipiteet, uskonnot ja ihmisryhmät voivat elää yhdessä moniarvoisessa yhteiskunnassa, on minun nähdäkseni menetetty todella paljon.

Suomen hallitukseen saakka kovat puheet eivät hänen mielestään kuitenkaan ole vielä vahvasti yltäneet, ne olisivat voineet näkyä pahemminkin. Hän katsoo, että keskustan ja kokoomuksen riveissä on melko hyvin kannettu poliittinen vastuu olla hyödyntämättä näitä liikkeellä olevia virtauksia.
Uusi Suomi 27.10.2017

Kjell Westö: Totta kai olen poliittinen kirjailija

Tätä haastattelua tehtäessä oli kulunut vain muutama päivä Turun terrori-iskuna tutkittavasta tapahtumasta. Se sai kirjailija Kjell Westön mietteliääksi.

– Tilannehan on kauhea. Olen keskustellut terrorismista eri poliittista väriä tunnustavien ystävieni kanssa. Itse olen tyypillinen kompromissien hakija, lähinnä jonkin sortin vasemmistoliberaali. Reagoin tietenkin negatiivisesti heihin, jotka lietsovat vaistomaisesti tai poliittisella agendallaan vihamielisyyttä ja epäluuloa muualta tulleita ja muukalaisia kohtaan.

– Jotkut saattavat pitää terrori-iskuja seurauksena maailman epäoikeudenmukaisuudesta ja vinoudesta. Terroriteot ovat heidän mielestään hätähuutoja. Eriarvoisuudesta ja työvoiman sekä luonnonvarojen riistosta huolimatta minun on hieman vaikea samastua sellaiseen ajatteluun, että Eurooppa ansaitsisi näitä hirmutekoja, Westö pohdiskelee.

– Maailma ei parane sillä, että Euroopankin kaupungeista tulee väkivaltaisia. Pikemminkin niistä pitäisi tulla rauhan kaupunkeja. Kun Eurooppa oikeistolaistuu ja uusnatsien kannatus lisääntyy, pelkään pahoin, etteivät kaupunkimme säily avoimina ihmisten kohtaamis- ja asuinpaikkoina, joissa on hyvä olla.
Kansan Uutiset 28.10.2017

Westö uskoo erilaisten poliittisten mielipiteiden yhteiseloon moniarvoisessa yhteiskunnassa, mutta haluaa kaventaa muiden sanomisen vapautta. Islamistisen terrori-iskun jälkeen Westö ilmaisee huolensa Euroopan oikeistolaistumisesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Roope

Nya Tider -lehdellä ei ole enää jatkossa asiaa Göteborgin kirjamessuille. Messujen järjestäjät pyörsivät aiemman päätöksensä vedoten nyt siihen, että tämä yksittäinen asia on saanut messuilla aivan liikaa huomiota.

QuoteBokmässan informerar om sitt beslut i ett pressmeddelande på tisdagen. Enligt meddelandet inleddes ett analysarbete efter årets mässa, och det har nu färdigställts.

"Ett av besluten är att Bokmässan, efter en samlad bedömning, kommer att neka Nya Tider att ställa ut vid nästa års mässa. ... alltför mycket uppmärksamhet kom att ägnas åt en enda fråga: den om en enskild utställares deltagande på mässan. Det har blivit en symbolfråga som inneburit att Bokmässans innehåll hamnat i skymundan, att organisationen inte har kunnat ägna sig åt sitt uppdrag och att mässan inte kan utvecklas," heter det.
Hbl: Nya Tider utkastat från Bokmässan i Göteborg 28.11.2017

Toisin sanoen järjestäjät yksinkertaisesti nostivat kädet pystyyn ja antoivat lopulta periksi sananvapausvastaiselle painostukselle. Näin se toimii.

Roope

Kahdeksan vastamielenosoittajaa on tuomittu vankeusrangaistuksiin väkivaltaisesta mellakoinnista PVL:n Göteborgin kirjamessujen yhteydessä järjestämän mielenosoituksen yhteydessä. Tuomitut muun muassa heittivät mielenosoittajia erillään pitäneitä poliiseja kivillä ja pulloilla. Sen enempää syyttäjä Mats Ihlbom kuin oikeuskaan eivät kuulemma löytäneet teoille poliittista motiivia.

SVT: Motdemonstranter döms för stenkastning mot polis 18.12.2017