News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

TalSa: -70 % – "Voisivat antaa enemmänkin alennuksia"

Started by törö, 13.01.2012, 20:45:13

Previous topic - Next topic

törö

Verojen ja asumiskustannusten jälkeen käteen jäävistä pennosista käydään kovaa kilpailua.

QuoteKaupat tekevät hyvää bisnestä jopa silloin, kun ne leikkaavat 70 prosenttia tuotteen hinnasta. Tämä johtuu kovista katteista. Jos alennusmyynnit olisivat tappiollisia, niitä ei yksinkertaisesti olisi, asiantuntijat sanovat. Heidän mukaansa eniten ilmaa on vaatteiden ja jalkineiden hinnoissa.

Joulun jälkeiset ja nykyään osittain jo joulun alla alkavat kauppojen alennusmyynnit tarjoavat asiakkaille uskomattomia alennuksia. Etenkin vaatteita ja jalkineita, mutta myös esimerkiksi kodinkoneita, voi saada alennusmyynneistä jopa 50–70 prosentin alehintaan.

– Vaatteissa näyttää olevan kaikista suurimmat alennukset. Niissä mallistot vaihtuvat nopealla syklillä ja vanhoista tuotteista halutaan päästä eroon. Sama pätee urheiluvälineisiin, erikoistutkija Anna-Riitta Lehtinen Kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo.

Myös tilastot todistavat hinta-alennusten olevan suurimpia nimenomaan vaatteissa. Tämän vuodenvaihteen alennusmyynnit eivät ole vielä ehtineet Tilastokeskuksen Kuluttajahintaindeksiin, mutta osviittaa saa viime tammikuun luvuista.

Tilastojen mukaan vaatetuksen ja jalkineiden kuluttajahinnat laskivat viime tammikuussa keskimäärin 7,1 prosenttia, ylivoimaisesti eniten kaikkiaan kahdestatoista pääryhmästä.

– Vaatteista jokainen näkeekin, että ne on ihan järjestään alennusmyynnissä, nyt parhaillaankin, tutkija Juhani Pekkarinen Tilastokeskuksesta kertoo.

...

Alennusmyynnit eivät ole kaupoille tappiollista toimintaa, vaan tuotteiden hinnoissa on vain ollut aiemmin niin paljon ilmaa, että hintoja on varaa laskea. Näin uskovat ainakin asiantuntijat. Virallisia tietoja liikevoittoprosenteistaan eri tuoteryhmissä kaupat eivät julkista.

Uskomus, että kaupat vain haluaisivat eroon vanhasta, edellisen kauden tavarasta vuodenvaihteen aikaan ja esimerkiksi keskikesällä järjestettävissä alennusmyynneissä, ei pidä paikkansa.

– En usko ollenkaan siihen, että kauppa myy tuotteita tappiolla vain sen tähden, että haluavat niistä eroon. Siellä täytyy olla katetta vähintään sen verran, kun tuotteen hinnasta annetaan alennusta, Anna-Riitta Lehtinen sanoo.

Lehtinen myös muistuttaa kuluttajaa olemaan tarkkana sen suhteen, mitä alennusmyynneistä ostoskassiinsa pyydystää. Usein alennustavara voi olla täysin eri tuotteita normaalihintaisiin verrattuna, esimerkiksi heikompaa laatua.

On kuitenkin totta, että myös varastojen tyhjentäminen on kaupoille tärkeää. Varastoidut tuotteet sitovat pääomaa ja vievät tilaakin. Kausialennusmyynneillä saadaan lyötyä ikään kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tuotteista päästään eroon ja siinä samalla tehdään mukava tilikin.

– Uskoisin alennusmyyntien olevan sekä hyvää liiketoimintaa että varastojen tyhjentämistä. En usko, että ne olisivat kaupalle mitenkään negatiivista bisnestä, Lehtinen sanoo.

Myöntävää vastausta tutkijoiden esittämiin väitteisiin kaupoilta on kuitenkin turha odottaa. Jos kaupat myöntäisivät esimerkiksi vaatteiden normaalihintojen valtavat katteet, voisi kauppa loppua kuin seinään asiakkaiden tuohtuessa.

– Kukapa menisi kertomaan, että voimme oikeasti myydä nämä tuotteet paljon halvemmalla, Tilastokeskuksen Pekkarinen toteaa.

Kuinka paljon hintoja sitten olisi alennettava, että liiketoiminta menee kaupan näkökulmasta oikeasti tappiollisen puolelle?

– Kukaan ei tiedä, missä kipuraja oikeasti kulkee, Pekkarinen sanoo.

Alennusmyyntien kääntymistä tappiolliseksi kaupoille ja edullisemmiksi kuluttajille ei olekaan syytä odotella lähiaikoina. Alennusmyynnit ovat olemassa sen vuoksi, että ne ovat hyvää liiketoimintaa, asiantuntijat viestittävät.

– Jos alennusmyynnit eivät olisi hyvää liiketoimintaa, alennuksia ei annettaisi. Totta kai alennusmyynnit kannattavat, ja kaupat voisivat antaa vieläkin enemmän alennuksia, Lehtinen sanoo.

Tabula Rasa

Ylimääräinen 40% lisäveroa uusiin vaatteisiin niin pakko ottaa ilmaa välistä koska ihmiset eivät ostaisi enää niin järjettömän hintaisia, mikäli vero siirtettäisiin suoraan kuluttajahintaan.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Sour-One

Quote from: törö on 13.01.2012, 20:45:13
Verojen ja asumiskustannusten jälkeen käteen jäävistä pennosista käydään kovaa kilpailua.

QuoteKaupat tekevät hyvää bisnestä jopa silloin, kun ne leikkaavat 70 prosenttia tuotteen hinnasta. Tämä johtuu kovista katteista. Jos alennusmyynnit olisivat tappiollisia, niitä ei yksinkertaisesti olisi, asiantuntijat sanovat. Heidän mukaansa eniten ilmaa on vaatteiden ja jalkineiden hinnoissa.

Joulun jälkeiset ja nykyään osittain jo joulun alla alkavat kauppojen alennusmyynnit tarjoavat asiakkaille uskomattomia alennuksia. Etenkin vaatteita ja jalkineita, mutta myös esimerkiksi kodinkoneita, voi saada alennusmyynneistä jopa 50–70 prosentin alehintaan.

– Vaatteissa näyttää olevan kaikista suurimmat alennukset. Niissä mallistot vaihtuvat nopealla syklillä ja vanhoista tuotteista halutaan päästä eroon. Sama pätee urheiluvälineisiin, erikoistutkija Anna-Riitta Lehtinen Kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo.

Myös tilastot todistavat hinta-alennusten olevan suurimpia nimenomaan vaatteissa. Tämän vuodenvaihteen alennusmyynnit eivät ole vielä ehtineet Tilastokeskuksen Kuluttajahintaindeksiin, mutta osviittaa saa viime tammikuun luvuista.

Tilastojen mukaan vaatetuksen ja jalkineiden kuluttajahinnat laskivat viime tammikuussa keskimäärin 7,1 prosenttia, ylivoimaisesti eniten kaikkiaan kahdestatoista pääryhmästä.

– Vaatteista jokainen näkeekin, että ne on ihan järjestään alennusmyynnissä, nyt parhaillaankin, tutkija Juhani Pekkarinen Tilastokeskuksesta kertoo.

...

Alennusmyynnit eivät ole kaupoille tappiollista toimintaa, vaan tuotteiden hinnoissa on vain ollut aiemmin niin paljon ilmaa, että hintoja on varaa laskea. Näin uskovat ainakin asiantuntijat. Virallisia tietoja liikevoittoprosenteistaan eri tuoteryhmissä kaupat eivät julkista.

Uskomus, että kaupat vain haluaisivat eroon vanhasta, edellisen kauden tavarasta vuodenvaihteen aikaan ja esimerkiksi keskikesällä järjestettävissä alennusmyynneissä, ei pidä paikkansa.

– En usko ollenkaan siihen, että kauppa myy tuotteita tappiolla vain sen tähden, että haluavat niistä eroon. Siellä täytyy olla katetta vähintään sen verran, kun tuotteen hinnasta annetaan alennusta, Anna-Riitta Lehtinen sanoo.

Lehtinen myös muistuttaa kuluttajaa olemaan tarkkana sen suhteen, mitä alennusmyynneistä ostoskassiinsa pyydystää. Usein alennustavara voi olla täysin eri tuotteita normaalihintaisiin verrattuna, esimerkiksi heikompaa laatua.

On kuitenkin totta, että myös varastojen tyhjentäminen on kaupoille tärkeää. Varastoidut tuotteet sitovat pääomaa ja vievät tilaakin. Kausialennusmyynneillä saadaan lyötyä ikään kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tuotteista päästään eroon ja siinä samalla tehdään mukava tilikin.

– Uskoisin alennusmyyntien olevan sekä hyvää liiketoimintaa että varastojen tyhjentämistä. En usko, että ne olisivat kaupalle mitenkään negatiivista bisnestä, Lehtinen sanoo.

Myöntävää vastausta tutkijoiden esittämiin väitteisiin kaupoilta on kuitenkin turha odottaa. Jos kaupat myöntäisivät esimerkiksi vaatteiden normaalihintojen valtavat katteet, voisi kauppa loppua kuin seinään asiakkaiden tuohtuessa.

– Kukapa menisi kertomaan, että voimme oikeasti myydä nämä tuotteet paljon halvemmalla, Tilastokeskuksen Pekkarinen toteaa.

Kuinka paljon hintoja sitten olisi alennettava, että liiketoiminta menee kaupan näkökulmasta oikeasti tappiollisen puolelle?

– Kukaan ei tiedä, missä kipuraja oikeasti kulkee, Pekkarinen sanoo.

Alennusmyyntien kääntymistä tappiolliseksi kaupoille ja edullisemmiksi kuluttajille ei olekaan syytä odotella lähiaikoina. Alennusmyynnit ovat olemassa sen vuoksi, että ne ovat hyvää liiketoimintaa, asiantuntijat viestittävät.

– Jos alennusmyynnit eivät olisi hyvää liiketoimintaa, alennuksia ei annettaisi. Totta kai alennusmyynnit kannattavat, ja kaupat voisivat antaa vieläkin enemmän alennuksia, Lehtinen sanoo.

Toisaalta liikevoitto-% ei kuitenkaan esim. keskolla ole hirmuinen. Vajaan 7 miljardin liikevaihdolla 208 miljoonaa tulosta (tammi-syyskuu 2011)

Alkuasukas

QuoteKaupat tekevät hyvää bisnestä jopa silloin, kun ne leikkaavat 70 prosenttia tuotteen hinnasta. Tämä johtuu kovista katteista. Jos alennusmyynnit olisivat tappiollisia, niitä ei yksinkertaisesti olisi, asiantuntijat sanovat. Heidän mukaansa eniten ilmaa on vaatteiden ja jalkineiden hinnoissa.

Joulun jälkeiset ja nykyään osittain jo joulun alla alkavat kauppojen alennusmyynnit tarjoavat asiakkaille uskomattomia alennuksia. Etenkin vaatteita ja jalkineita, mutta myös esimerkiksi kodinkoneita, voi saada alennusmyynneistä jopa 50–70 prosentin alehintaan.

– Vaatteissa näyttää olevan kaikista suurimmat alennukset. Niissä mallistot vaihtuvat nopealla syklillä ja vanhoista tuotteista halutaan päästä eroon. Sama pätee urheiluvälineisiin, erikoistutkija Anna-Riitta Lehtinen Kuluttajatutkimuskeskuksesta sanoo.

Myös tilastot todistavat hinta-alennusten olevan suurimpia nimenomaan vaatteissa. Tämän vuodenvaihteen alennusmyynnit eivät ole vielä ehtineet Tilastokeskuksen Kuluttajahintaindeksiin, mutta osviittaa saa viime tammikuun luvuista.

Tilastojen mukaan vaatetuksen ja jalkineiden kuluttajahinnat laskivat viime tammikuussa keskimäärin 7,1 prosenttia, ylivoimaisesti eniten kaikkiaan kahdestatoista pääryhmästä.

– Vaatteista jokainen näkeekin, että ne on ihan järjestään alennusmyynnissä, nyt parhaillaankin, tutkija Juhani Pekkarinen Tilastokeskuksesta kertoo.

...

Alennusmyynnit eivät ole kaupoille tappiollista toimintaa, vaan tuotteiden hinnoissa on vain ollut aiemmin niin paljon ilmaa, että hintoja on varaa laskea. Näin uskovat ainakin asiantuntijat. Virallisia tietoja liikevoittoprosenteistaan eri tuoteryhmissä kaupat eivät julkista.

Uskomus, että kaupat vain haluaisivat eroon vanhasta, edellisen kauden tavarasta vuodenvaihteen aikaan ja esimerkiksi keskikesällä järjestettävissä alennusmyynneissä, ei pidä paikkansa.

– En usko ollenkaan siihen, että kauppa myy tuotteita tappiolla vain sen tähden, että haluavat niistä eroon. Siellä täytyy olla katetta vähintään sen verran, kun tuotteen hinnasta annetaan alennusta, Anna-Riitta Lehtinen sanoo.

Lehtinen myös muistuttaa kuluttajaa olemaan tarkkana sen suhteen, mitä alennusmyynneistä ostoskassiinsa pyydystää. Usein alennustavara voi olla täysin eri tuotteita normaalihintaisiin verrattuna, esimerkiksi heikompaa laatua.

On kuitenkin totta, että myös varastojen tyhjentäminen on kaupoille tärkeää. Varastoidut tuotteet sitovat pääomaa ja vievät tilaakin. Kausialennusmyynneillä saadaan lyötyä ikään kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla: tuotteista päästään eroon ja siinä samalla tehdään mukava tilikin.

Uskoisin alennusmyyntien olevan sekä hyvää liiketoimintaa että varastojen tyhjentämistä. En usko, että ne olisivat kaupalle mitenkään negatiivista bisnestä, Lehtinen sanoo.

Myöntävää vastausta tutkijoiden esittämiin väitteisiin kaupoilta on kuitenkin turha odottaa. Jos kaupat myöntäisivät esimerkiksi vaatteiden normaalihintojen valtavat katteet, voisi kauppa loppua kuin seinään asiakkaiden tuohtuessa.

– Kukapa menisi kertomaan, että voimme oikeasti myydä nämä tuotteet paljon halvemmalla, Tilastokeskuksen Pekkarinen toteaa.

Kuinka paljon hintoja sitten olisi alennettava, että liiketoiminta menee kaupan näkökulmasta oikeasti tappiollisen puolelle?

– Kukaan ei tiedä, missä kipuraja oikeasti kulkee, Pekkarinen sanoo.

Alennusmyyntien kääntymistä tappiolliseksi kaupoille ja edullisemmiksi kuluttajille ei olekaan syytä odotella lähiaikoina. Alennusmyynnit ovat olemassa sen vuoksi, että ne ovat hyvää liiketoimintaa, asiantuntijat viestittävät.

– Jos alennusmyynnit eivät olisi hyvää liiketoimintaa, alennuksia ei annettaisi. Totta kai alennusmyynnit kannattavat, ja kaupat voisivat antaa vieläkin enemmän alennuksia, Lehtinen sanoo.

Kovia ovat uskossaan. Tavaraa voidaan tosiaankin myydä pienellä tappiolla, jos odotettavissa on suurempi tappio. Viimekuun mallistosta joku maksaa jotain, viimevuotisesta ei enää mitään. 
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Soromnoo

Quote from: Alkuasukas on 14.01.2012, 12:49:23
Kovia ovat uskossaan. Tavaraa voidaan tosiaankin myydä pienellä tappiolla, jos odotettavissa on suurempi tappio. Viimekuun mallistosta joku maksaa jotain, viimevuotisesta ei enää mitään.

Kuinka moni oikeasti tietää mikä rätti on minkäkin vuoden mallistoa? Se on totta että tappiolla voidaan myydä jos vaihtoehtona on olla myymättä ollenkaan.

AstaTTT

Noh, rättikauppa on aina perustunut valtavaan ilmaan hinnassa. Nykyään myös Stockan brändirätit valmistetaan Kiinassa Hugo Bossista lähtien ja jokainen voi mielessään miettiä, mikä valmistuksen hinta siellä on.