News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Samosan syvin olemus?

Started by Siener, 24.09.2017, 09:32:27

Previous topic - Next topic

Siener

Ruokaohjeita tässä sunnuntaiaamuna googlettelin ja hain juutuubista.

Kuinkas sattuikaan, niin juutuubista putkahti esiin sama erittäin iäkäs intialaismummo, jolta jo olin erään kauniin videon katsonut.

Häntä filmaa henkilö, jolla kanava Country Foods, ja hänen  isoäitinsä on siis tuo ihana intialaismummo. Tarkoitus on saada talteen vielä perinteisiä ruokia ja niiden valmistustapoja.

Mummo ei mitenkään ole voinut oppia jotain kansainvälisiä ruokavirtauksia, vaan valmistaa ruokaaniin perinteiseen tapaan kuin yksinkertaisilla välineillä voi.

Tässä video mummon samosa-piirakoista:

https://www.youtube.com/watch?v=vLl7erB2xS0

Että sitä minä vaan, kun aika ajoin mediaan ilmestyy juttuja, kuinka taas somalit ovat niitä niin maukkaita samosoitaan jossain tarjonneet, ja se esitetään nimenomaan niin, että ne ovat somalialainen erikoisuus ja ylpeys?

siviilitarkkailija

Katsoin videon. Ottamatta kantaa muuhun kuin mummelin ikään, lopussa kyykkyperselauma nuoria läpsytossumiehiä istuu ja syö mummon tekemät perunapiirakat iloisesti hymyillen.

Tekisivät itse omat piirakkansa ettei tarvitse mummon eväitä syödä. Vaan taitaa olla niin että jos 106 v mummo ei itse tekisi piirakoitaan, läpsytossulauman mielestä akka joutaakin kuolemaan. Tavallaan pitää mummon hengissä mutta kovalla tavalla.

Ehkä tuo on noiden piirakoiden olemus. Vanhusväen henkivakuutus. On elossa tasan niin kauan kun jaksaa paistaa piirakoitaan laiskalle ja itsekkäälle paskasakille ja heti jos kauha kirpoaa kädestä, saa näiden puolesta kuolla vaikka nälkään. Pitäkää piirakkanne.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Siener

Laitoin tykkäämisen, mutta vain nasevasta argumentoinnista...

Ketjun aloittamisen pointti on, että Suomessa koskien somalien ruokakulttuuria aina tuodaan esiin samosat.

Pitkään luulin itsekin, että ne todella ovat joku somalialainen erikoisuus.

Vaan tässäkin, kuten aina muutenkin, on valehdeltu. Valhetta alusta alkaen...

Emo

Quote from: Siener on 24.09.2017, 10:07:50
Ketjun aloittamisen pointti on, että Suomessa koskien somalien ruokakulttuuria aina tuodaan esiin samosat.

Pitkään luulin itsekin, että ne todella ovat joku somalialainen erikoisuus.

Vaan tässäkin, kuten aina muutenkin, on valehdeltu. Valhetta alusta alkaen...

Jopa minä tiedän ja olen aina tiennyt, että samosat ovat INTIALAISIA. Samoin mieheni luonnollisesti entisenä jooganvääntelijänä tietää tämän. Sitä en tiennyt, että samosa-piiraita on somppulaisina yritetty valhemarkkinoida, mutta uskon kun sanotte että näin on tehty, eipä valhemedia tietysti muuta osaa kuin valehdella, siksi en sitä luekaan.

Skeptikko

Quote from: siviilitarkkailija on 24.09.2017, 09:48:10
Tekisivät itse omat piirakkansa ettei tarvitse mummon eväitä syödä. Vaan taitaa olla niin että jos 106 v mummo ei itse tekisi piirakoitaan, läpsytossulauman mielestä akka joutaakin kuolemaan. Tavallaan pitää mummon hengissä mutta kovalla tavalla.

Mitä kovaa nyt siinä on, että mummeli tekee vähän töitä pysyäkseen aktiivisena? Ylipäätään länsimaissakin vaikuttaa usein olevan niin, että arkielämän pyörittäminen on omiaan pitämään hengissä, kun ei jää vain makaamaan odottamaan kuolemaan, vaan pysyy fyysisesti aktiivisena ja voi myös tuntea edelleen olevansa hyödyksikin, eikä vain taakka muille.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Emo

Siviilitarkkailijan ja Skeptikon lausumat mummon toimeliaisuudesta eivät ole keskenään ristiriidassa.
Siinä tosin on ristiriita, että jos tyhjänpanttina ei hengissä pysy, niin kummasti noita kehitysmaiden tyhjänpantteja jaksaa kävellä Suomeen asti, mikseivät hitto vieköön uuvu jo kotimaihinsa?

Kommareiden päivittämä Wikipediakin on epäilevä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Samosa

QuoteSamosa on friteerattu tai paistettu leivonnainen, jonka on sanottu olevan peräisin Keski-Aasiasta.

Joku jossain on joskus sanonut.

Englanniksi alkuperästä enemmän venkoilua:

https://en.wikipedia.org/wiki/Samosa

------------------------------

Tuohon enkkuwikin samosajuttuun sopisi kyllä sekin väite, minkä olen joskus lukenut jostain, että Mekan temppeli (se missä on Kaaban mustakivi) olisi alkujaan hindutemppeli, ja että hindulaisuus olisi vaikuttanut Arabian niemimaalla ennen muhamettilaisuuden syntyä. Sehän selittäisi samosojen mussuttamisenkin Lähi-Idässä.

törö

Quote from: Siener on 24.09.2017, 09:32:27
Että sitä minä vaan, kun aika ajoin mediaan ilmestyy juttuja, kuinka taas somalit ovat niitä niin maukkaita samosoitaan jossain tarjonneet, ja se esitetään nimenomaan niin, että ne ovat somalialainen erikoisuus ja ylpeys?

Keittokirjojen ja etymologian avulla se on jäljitetty Persiaan.

Siener

Otahan tuosta nyt sitten selvää...:

http://www.somalikitchen.com/samosa.html

Vaan parhaansa tekee mediamme yrittäessään esittää, että samosa/sambuusi olisi jotenkin juuri somalialainen...

siviilitarkkailija

Näissä ruokajutuissa on vaikea sanoa kuka keksi mitäkin puhumattakaan siitä kuinka virkeässä kunnossa 106 v mummo oli jos ihan rehellisesti arviodaan mm ihmisen ikää. Meillä on tietty joukko ihmisiä joilla on aina jossain vaiheessa oma symppis-jengi joka heidän mielestään osaa kaiken ja tietää kaiken paremmin mutta olosuhteet ovat olleet vastaisia. Aikaisemmin kommunistit keksivät miten viljellään vilja jäätyneeseen peltoon (kiinalaisten mielestä ovat keksineet kaiken 1000-2000 v ennen muita) ja nykyään jos vaikka mitä väitetään syntyvän tai syntyneen itä-Afrikassa ennen muita. Tällainen valehtelu on tyypillistä myös USA:ssa jossa ihmiset vakavissaan uskoo että USA:n paras tai ensimmäinen = maailman paras tai ensimmäinen.

Jos ajattelee Somalian historiaa niin se on orjakaupan historiaa. Somalia on pahamainenen orjayhteiskunta joka välitti orjia arabiaan pitkään ja hartaasti kun muut olivat koko kaupasta luopuneet. Vaikea sanoa miten moinen yhteiskunta olisi tuottanut yleistä hyvää, iloa ja uutta muulle yhteiskunnalle. Kiva jos osaavat tehdä samosa-piirakoita.  Jos eivät ihan kykene totuuteen ja analyyttiseen ajatteluun, mutta kiivasteluun triviasta, niin eipä ole uutta tietoa tuo. Rehellisesti...köyhä Somalia vs orjia käyttänyt super rikkaiden asiakkaidensa Persia ja Arabia? Kumpikohan on keksinyt herkut ja kumman keittiöväki on voinut palata kotimaahansa ?

Vastaava tappelu on käyty belgialaisista perunoista...kuka keksi ekana upottaa potut kuumaan rasvaan? Vieläkään pedobelgit eivät ole oppineet laittamaan ranskisten joukkoon heinz ketsuppia. Mutta hyvin osaavat kusettaa ja vedättää koko muuta Eurooppaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

törö

Mun mielestä somalit voivat kaikessa rauhassa tyrkyttää noita ominaan suomalaisille, koska suomalaiset harrastavat ihan samaa.

Karjalanpiirakka levisi Suomeen idästä, missä niitä on tehty paljon kauemmin Kiinassa asti, ja riisin käyttäminen täytteenä on varmaankin keksitty alun perin Kiinassa, missä sitä on ollut saatavilla jo tuhansia vuosia.

Suomessa alettiin käyttää riisiä ohran tilalla yleisemmin vasta sotien jälkeen, joten suomalainen keksintö riisipiirakka ei ainakaan ole.

Jos somalit ovat näissä asioissa yhtä rehellisiä kuin suomalaiset, niin sehän vain helpottaa kotoutumista.