News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2009-01-15 SS: Ruotsi ei aio pyytää Suomelta mitään anteeksi

Started by ihminen, 15.01.2009, 22:52:59

Previous topic - Next topic

ihminen

Ruotsi ei aio pyytää Suomelta mitään anteeksi
17:27 (Päivitetty 19:36) STT

Ruotsin valtiojohto ei aio pyytää Suomelta anteeksi historian epäoikeudenmukaisuuksia Ruotsissa heränneistä vaatimuksista huolimatta.

Ajatus nousi esille samalla, kun Suomen ja Ruotsin monisatavuotisen yhteiselon päättymisen juhlavuosi avattiin Tukholmassa. Vuoden 1809 muistelu on herättänyt myös kriittistä keskustelua.

Ruotsin ympäristöpuolueen toinen puheenjohtaja Maria Wetterstrand kirjoitti Dagens Nyheterissä, että Ruotsin pitäisi pyytää Suomelta julkisesti anteeksi Ruotsin vähäistä kunnioitusta suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria kohtaan.

Wetterstrand viittaa artikkelissaan lähinnä Ruotsin epäonnistuneeseen kielipolitiikkaan 1900-luvulla ja asenteissa elävään suomalaisvähemmistön alhaisempaan luokkastatukseen.

Ruotsin ulkoministeri Carl Bildt kertoi pitävänsä kirjoituksia osin asiallisina, mutta hän ei näe julkista anteeksipyyntöä tarpeellisena.

– Mikäli alkaisimme pyytää anteeksi kaikkea, mitä historian saatossa on sattunut, meillä olisi esimerkiksi paljon asiaa Tanskan kanssa, Bildt heitti.

Samoilla linjoilla oli pääministeri Fredrik Reinfeldt.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/ruotsi-ei-aio-pyyt%C3%A4%C3%A4-suomelta-mit%C3%A4%C3%A4n-anteeksi/334225

En minä Ruotsilta anteeksipyyntöä kaipaa, RKP:stä en ole ihan varma  :-\

stubing

Kami

Se Ruotsin prinsessa Madeline voisi kyllä tulla minulta pyytämään anteeksi. Saattasin antaa. Anteeksi.

Ruotsin prinsessojen pisteyttäminen jatkuu Uunipankolla.
Kaatukaa, oi kaikkivallat/näyttäkää, on teissä miestä/kapinoikaa kerran edes/uinumatta virran mukaan/menkää syyttäjäinne eteen/kerran silmät avoimina/myöntäkää se todeksi/ on valikoitu valheet vaan

CMX - Kansalaiset

LW

Nykyeurooppailaisten kriteerien mukaan pitäsi kyllä pyytää anteeksi, ainakin sataanyhteentoista kertaan.

Minun kriteerieni mukaan voisivat unohtaa koko jutun.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

karhu

Kiinnittikö kukaan huomiota Vanhasen kommentteihin uutisissa? Hänen mielestään poliitikon ei tarvitse pyytää anteeksi asioista, joista ei itse ole vastuussa.

ekto

Quote from: karhu on 16.01.2009, 05:24:59
Kiinnittikö kukaan huomiota Vanhasen kommentteihin uutisissa? Hänen mielestään poliitikon ei tarvitse pyytää anteeksi asioista, joista ei itse ole vastuussa.

Siis Matti "Anteeksi" Vanhanen sanoi näin?  ;D Onko lähdettä?

Maastamuuttaja

Odotellaan näitä nyt kaikessa rauhassa ainakin siihen saakka kunnes Putin suutelee maata Hietaniemen sankarihaudoilla.

urogallus

Quote from: LW on 16.01.2009, 02:59:41
Nykyeurooppailaisten kriteerien mukaan pitäsi kyllä pyytää anteeksi, ainakin sataanyhteentoista kertaan.

Minun kriteerieni mukaan voisivat unohtaa koko jutun.

Näin. tuo uhriuikutus ja anteeksipyyntöpiruetit ovat sellaista minä soisi jäävän unholaan. Jos et jostakin asiasta ole vastuussa, ei sinun tarvitse pyytää anteeksi; jos olet vastuussa, sinun kuuluu hyvittää tekosi.

Olen joskus käyttänyt Mongoliaa esimerkkinä näissä historiallinen vastuu-jutuissa. Mongoli-imperiumin pykääminen ja sen seurauksena tehdyt hirmuteot ovat täysin kiistämättömiä historiallisia tosiasioita. Pitääkö tämän päivän mongolien maksaa velkaa koko Euraasialle? Pitäisikö pyytää anteeksi?

Ruotsista sen verran, että mikäli kyse on meänkielisten ja muiden Pohjois-Ruotsin suomenkielisten asemasta, niin voi olla että svedujen menneessä käytöksessä oli parantamisen varaa. Sen sijaan Toisen maailmansodan jälkeen muuttaneet suomalaissiirtolaiset tekivät itse päätöksen muuttaa Ruotsiin. Heidän kuuluu sopeutua, eikä Ruotsin tarvitse eikä kuulukaan edistää heidän kulttuurinsa ja kielensä säilymistä.

Myös ruotsalaisilla on oikeus nuivuuteen.

Kerpo

QuoteRuotsista sen verran, että mikäli kyse on meänkielisten ja muiden Pohjois-Ruotsin suomenkielisten asemasta, niin voi olla että svedujen menneessä käytöksessä oli parantamisen varaa. Sen sijaan Toisen maailmansodan jälkeen muuttaneet suomalaissiirtolaiset tekivät itse päätöksen muuttaa Ruotsiin. Heidän kuuluu sopeutua, eikä Ruotsin tarvitse eikä kuulukaan edistää heidän kulttuurinsa ja kielensä säilymistä.

Niinpä. Eivätköhän Ruotsiin vapaaehtoisesti muuttaneet suomalaiset olleet selvillä siitä, ettei heille sinne mitään pikku-Suomea rakenneta. Kansallisuuden hankkimisen pitäisi olla sanaton lupaus uuteen asuinmaahan mukautumisesta vaikka sitten pitkin hampain. Ruotsin valtiolle kuuluu näiden ruotsinsuomalaisten suhteen taata heille oikeus puhua kieltään ja vaalia kulttuuriaan. Sen sijaan Ruotsilla ei ole velvollisuutta järjestää suomalaisille kaikkia keinoja tämän oikeutensa käyttämiseen, kuten verorahojen käyttö suuriin Suomi-festareihin tai suomenopetuksen järjestäminen jokaiseen kouluun, joista löytyy yksikin suomenkieltä kotona puhuva oppilas. Käsittääkseni ensimmäistä oikeutta kutsutaan negatiiviseksi ja jälkimmäistä positiiviseksi oikeudeksi. Suomensukuiset saavat siis kaikin mokomin omin voimin järjestää itselleen Suomi-kerhoja eikä Ruotsi sitä kiellä, ja se on juuri tarpeeksi. Näin pitäisi jokaisen valtion toimia.

Simo Hankaniemi

Aivan. Suomen, Ruotsin ja Ahvenanmaan pitäisi sopia yhteisestä kielivähemmistöpolitiikasta. Ehdotan Ruotsin käytäntöä laajennettavaksi näille muille alueille.