News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Yle: Islamin vieraana -sarja (Jaakko Hämeen-Anttila)

Started by Allium, 19.07.2017, 17:44:55

Previous topic - Next topic

Allium

Eilen tupsahti YLE Areenaan kuusiosainen sarja nimeltä Islamin vieraana. En tiedä, onko uusinta, mutta en ole huomannut sitä aiemmin. Koska olen kiinnostunut taidehistoriasta, ajattelin, että sarja tarjoaisi jotain uutta islamilaisen taiteen saralta, koska sarja Silkkitiestä oli hyvin mielenkiintoinen. Ajattelin kyllä katsoa koko sarjan, mutta hiukan täytyi pysähtyä vetämään henkeä ja keräämään motivaatiota, kun sarjan insertti alkoi seuraavasti:

Yli 1000 vuotta sitten eräs muslimi kiersi ankeaa Eurooppaa. Hän kirjoitti matkastaan kertomuksen, jossa eurooppalaisia kuvailtiin kalvakoiksi barbaareiksi, ja mitä pohjoisemmaksi mentiin, sitä tyhmemmiksi, kalpeammiksi ja alkukantaisemmiksi kävivät ihmiset.

Onko joku nähnyt koko sarjan? Kannattaako jatkaa katsomista edes taideaarteiden ja arkkitehtuurin toivossa - vai onko tämä koko sarja samanlaista paskaa?

(Pahoittelen, jos aiheesta on jo keskusteltu. Olen sen verran uusi täällä, etten ainakaan Haku-komennolla löytänyt keskustelua tästä aiheesta.)

Linkki ohjelmaan: http://areena.yle.fi/1-4183792

Inhimillisyys ja oikeamielisyys ovat arvokkaammat kuin tuhat kultarahaa.
- Kiinalainen sananlasku -

Alaric

Ketjujen aloituksiin on aina hyvä laittaa linkki, jos sellainen on saatavilla :)

Kyseessä on siis prof. Hämeen-Anttilan juontama sarja, joten eiköhän tuo ole kokonaisuudessaan melkoista islamin ylistystä. Voisi tuon silti huvikseen katsella.

Yllä olevasta linkistä löytyy siis kaikki muut jaksot paitsi viides.

1/6: Andalusia - Islamin portti Eurooppaan. Prof. Jaakko Hämeen-Anttila johdattelee kiehtovalle matkalle islamin maailmaan. Matka alkaa Etelä-Espanjasta, jossa etsitään islamin vaikutteita länsimaisesta kulttuurista.

2/6: Iran - ruusuja ja mystiikkaa. Prof. Jaakko Hämeen-Anttila johdattelee kiehtovalle matkalle islamin maailmaan. Ruusuveden tuoksu vie ajatukset mystiikkaan sekä islamilaiseen ja persialaiseen kuvataiteeseen.

3/6: Syyria - tarinankertojain maa. (;D) Prof. Jaakko Hämeen-Anttila johdattelee kiehtovalle matkalle islamin maailmaan. Syyriassa tutustutaan mm. islamilaisen kaupungin rakenteeseen, kaupankäyntiin ja sodan sääntöihin.

4/6: Malesia - lohikäärmeiden tanssia Koraanin ehdoilla. Prof. Jaakko Hämeen-Anttila johdattelee kiehtovalle matkalle islamin maailmaan. Eri uskontojen rinnakkaiselo ja sulautuminen islamilaisessa yhteiskunnassa.

6/6: Egypti - uuden kulttuurin kehto. Prof. Jaakko Hämeen-Anttila johdattelee kiehtovalle matkalle islamin maailmaan. Vanhojen traditioiden keskellä elää vaihtoehtoiskulttuuri keppitaisteluineen ja nukketeattereineen.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kulttuurirealisti

Quote from: Allium on 19.07.2017, 17:44:55
Yli 1000 vuotta sitten eräs muslimi kiersi ankeaa Eurooppaa. Hän kirjoitti matkastaan kertomuksen, jossa eurooppalaisia kuvailtiin kalvakoiksi barbaareiksi, ja mitä pohjoisemmaksi mentiin, sitä tyhmemmiksi, kalpeammiksi ja alkukantaisemmiksi kävivät ihmiset.

Ei hitto, miten ylimielinen tapa aloittaa ohjelmasarja. Tuskin tuossa huumoristakaan on kysymys.

Pitää varmaan kuitenkin vilkaista Egypti-osa, sen historia on aina kiinnostanut, ja ehkä Syyria-osa, siellä kun on nykyään "värikästä" ja "mielenkiintoista".
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

siviilitarkkailija

Ei kannata. Prof Hameen-anttila on satujenkerronnan professori jonka ainoa ansio oli se että opetteli lukemaan ja kirjoittamaan arabiaa. Ja lähi-idän jatkuvan väkivaltauutisoinnin kyllästämään katsojamassaan tarvittiin paskanpuhumiskeventäjä, mistä syystä Jaakosta tuli valhemedian synonyymi muka tiedolle.

Tilannetta voidaan verrata siihen että Tuhannen ja yhden yön satukirjaan ihastunut turisti matkustaisi vaikka lähi-itään nähdäkseen kamelikaravaanit, haaremit ja basaarien tarinankertojat. Mutta kun romantiikkaan ihastunutta turistia tervehtii tullivirkailija, McDonslds ja pölyinen moottoritie eritasoliittymineen, niin sensijaan että turisti heräisi päiväunestaan, Hämeen-anttila vetäytyy entistä syvemmälle omiin haavekuviinsa ja ruonosuoniensa pullistumiin. Lähi-idässä moinen haahuilija ohjattaisiin hoitoon, Suomessa valtiollisen valhemedian tv studioon.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

duc

Kun kiinnostuksen kohteesi on taide ja arkkitehtuuri ei prof. Hämeen-Anttilan rooli sarjassa liene mitenkään oleellinen sen suhteen. Suosittelen siis katsomaan ja itsekin aion katsoa, joten kiitos vihjeestä. Hämeen-Anttilassa minua närästää hänen keskittymisensä tuomaan esiin islamia yksipuolisesti. Vuoden 2001 Maailman kuvalehden haastattelussa, joka siis tehtiin kaksi vuotta ennen keskustelumme aiheena olevaa sarjaa, hän toteaa näin:
QuoteIslamin myönteisistä puolista kertominen on tärkeää, sillä kielteiset puolet tulevat esiin omalla painollaan. Islamilaista kulttuuria tuntevilla on siksi velvollisuus tuoda esille sitä, että islam on paljon laajempi asia kuin se kuva, joka meille välittyy uutisia katselemalla.
Tämä näyttäytyy mielestäni tarkoituksellisena toimintana, jossa islamista tahdotaan julkaista vain sellaista, mikä on nähtävissä myönteisenä. Kielteinen kuva lakaisraan maton alle tai selitetään parhain päin. Tämän toiminnan on sittemmin omaksunut suomalainen valtamedia, ja islamin ongelmista keskustelu tapahtuu lähinnä somessa kuten Hommaforumilla. Linkkaamani haastattelu päättyy näin:
QuoteHämeen-Anttila uskoo, että hänen sillanrakennustyöllään on merkitystä myös muslimeille. "Lähi-idässä vieraillessani koen olevani eräänlainen pr-mannekiini. Siellä arvostetaan suuresti sitä, että pystyn keskustelemaan heidän kanssaan arabiaksi esimerkiksi islamilaisesta runoudesta."

Ehkäpä tunne on molemminpuolinen. Eräällä Lähi-idän matkallaan Hämeen-Anttila tutustui egyptiläiseen taloustieteilijään, jonka kanssa hän lausui ulkomuistista keskiaikaisia rakkausrunoja ja pohti, mikä on se kaikkein kaunein runo. Suomalaisen taloustieteilijän kanssa moinen tuskin onnistuisi.
Korostus minun. Kansallinen itseinho on merkillinen asia, varsinkin kun siitä ei itse ole tietoinen. Hämeen-Anttila nimittäin tänä vuonna väitti Hesarin kolumnissa olevansa nationalisti. :o

Hämeen-Anttila on kuitenkin tehnyt mainioita käännöksiä muslimien pyhistä teksteistä ja muutkin hänen teoksensa ovat hyödyllistä lukemista, joten älkäämme unohtako myöskään ko. professorin myönteisiä puolia. Kritiikin on syytä olla tasapuolista ja hyvin perusteltua.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Allium

Alkoi kiinnostaa, mikä jakso oli jätetty pois. Vastaus: Turkki & teemana ruoka ja rukoukset. Vielä kun saisi selville, miksi... https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/09/24/islamin-vieraana

Taidetta ja arkkitehtuuria käsiteltiin joissakin jaksoissa mielenkiintoisesti, ja paikallisten haastattelutkin olivat minusta antoisia. Hämeen-Anttila oli kyllä paikka paikoin aika hapokasta kuunneltavaa, samoin suomenkielinen kerronta.

Sarja näytti valmistuneen jo 2003, minkä olisi tietysti voinut Hämeen-Anttilan silmälaseista jotenkin päätellä. Vaikka keskityin lähinnä sarjan visuaaliseen antiin ja yritin sulkea korvani hapokkaimmilta osuuksilta, jotain minulle uusia juttuja sieltä osui korviin. Esimerkiksi Syyria-jaksossa Syyriaa kuvailtiin terrorismia tukevaksi valtioksi (suorastaan virkistävä lausahdus alkuinsertin jälkeen). Fatwa tarkoittaa mielipidettä ja jihad kampanjaa. Edes omaa mielipidettä ei voi ottaa takaisin, mutta joku uskonoppinut voi antaa oman toisenlaisen fatwansa samasta asiasta, jolloin uskova voi valita, mitä fatwaa lähtee noudattamaan. Aihetta Hämeen-Anttila sivusi Syyria-jakson jälkeen uudestaan Malesia-jaksossa, jossa hän vertasi Salman Rushdieta ja Juhannustanssi-episodia.  :facepalm:

Hieman huvittavaa oli se, että jos jakson nimi on "Ruusuja ja mystiikkaa", odottaa näkevänsä jotain muuta kuin hikisiä urheilevia miehiä minuuttikaupalla ohjelman alussa. Tai mistä minä tiedän, mikä on mystiikkaa ja mikä ei. Ruusuja nämä sankarit eivät ainakaan olleet.

Ylivoimaisesti mielenkiintoisin oli Malesia-jakso. Alueen perinteet ovat vaikuttaneet myös islamin harjoittamisen tapoihin, mutta nyt ollaan tuomassa arabialaisia tapoja, mikä yhden haastateltavan mukaan oli "ihan roskaa" (crap). Pienet tytöt oli koulussa puettu valkoisiin huivi/huppukaapuihin, jotka saivat ainakin minussa mielleyhtymän KKK-klaanin seremoniasta. Pään peittäminen tai ylipäätänsä sukupuolten eriyttäminen ei nimittäin ole kuulunut malesialaiseen islamin harjoittamisen perinteeseen. Eri osavaltioissakin on varsin vaihtelevaa islamintulkintaa. Tässä jaksossa kerrottiin myös siitä, että vaikka Malesiassa on perinteisesti elänyt monia uskontoja rinnakkain, islamin uskon hylkääminen on niin suuri tabu, että naapurimaista tulevista televisio-ohjelmista ja elokuvista leikataan pois ne kohtaukset, joissa ihmiset näyttävän käyvän kirkossa tai temppelissä.

Shioista, sunneista, wahhabilaisuudesta ja sufilaisuudesta oli puhetta Iran-jaksossa, mutta Malesia-jaksossa puhuttiin islamin lakien ja käytäntöjen perusteista. En ollut tiennytkään, että Koraani (vai hadith?) määrittelee, että jos jostain asiasta ei ole erityistä lakia, koko yhteisö ei voi olla väärässä. Koko yhteisöllä tässä tarkoitetaan siis miehiä, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että uskonoppineet miehet voivat määrittää uusia lakeja ja säädöksiä, mikäli ovat yhtä mieltä asioista. Tämä ei siis koskenut Malesiaa, vaan islamia yleensä, joten se mainittiin hieman erikoisessa yhteydessä. Tosin tietolähteenä oli Hämeen-Anttila, joten ei kai sitä voi kiveen kirjoitettuna totuutena ottaa.

Tässä valossa se alkuinsertti oli ihan käsittämätön. Sillä ei ollut mitään tekemistä koko ohjelmasarjan kanssa. Oliko tarkoitus syöttää katsojalle valmiiksi riittävän nöyrä asenne ja altavastaajan rooli?
Inhimillisyys ja oikeamielisyys ovat arvokkaammat kuin tuhat kultarahaa.
- Kiinalainen sananlasku -

törö

Quote from: siviilitarkkailija on 19.07.2017, 19:55:18
Ei kannata. Prof Hameen-anttila on satujenkerronnan professori jonka ainoa ansio oli se että opetteli lukemaan ja kirjoittamaan arabiaa. Ja lähi-idän jatkuvan väkivaltauutisoinnin kyllästämään katsojamassaan tarvittiin paskanpuhumiskeventäjä, mistä syystä Jaakosta tuli valhemedian synonyymi muka tiedolle.

Tilannetta voidaan verrata siihen että Tuhannen ja yhden yön satukirjaan ihastunut turisti matkustaisi vaikka lähi-itään nähdäkseen kamelikaravaanit, haaremit ja basaarien tarinankertojat. Mutta kun romantiikkaan ihastunutta turistia tervehtii tullivirkailija, McDonslds ja pölyinen moottoritie eritasoliittymineen, niin sensijaan että turisti heräisi päiväunestaan, Hämeen-anttila vetäytyy entistä syvemmälle omiin haavekuviinsa ja ruonosuoniensa pullistumiin. Lähi-idässä moinen haahuilija ohjattaisiin hoitoon, Suomessa valtiollisen valhemedian tv studioon.

Nää kulttuuriohjelmat on kuitenkin tarkoitettu fiilistelijöille, jotka käyvät turistirysissä kokemassa jotain epätodellista.

Ihan mistä tahansa paikasta saisi tehtyä ihan toisenlaisen ohjelman aloittamalla vaikka ruumishuoneelta ja jatkamalla sieltä ensiapupoliklinikalle ja poliisiaseman putkaosastolle, mutta tää on sitä elämää, mitä fiilistelijä ei halua nähdä. Sehän on kriisiavun tarpeessa jo paljon vähemmästäkin.

duc

Quote from: Allium on 19.07.2017, 20:51:01
- - jotain minulle uusia juttuja sieltä osui korviin. - - Fatwa tarkoittaa mielipidettä ja jihad kampanjaa. Edes omaa mielipidettä ei voi ottaa takaisin, mutta joku uskonoppinut voi antaa oman toisenlaisen fatwansa samasta asiasta, jolloin uskova voi valita, mitä fatwaa lähtee noudattamaan. - -
No joo, mielipide ja kampanja eivät käännöksinä kerro mitään, vrt. vaalikampanja. Fatwa on wikipedian mukaan:
QuoteFatwa (arab. فتوى‎) on uskonnollinen lausuma tai tulkinta islamilaisessa kulttuurissa. Kuka tahansa muslimi voi esittää mieltään askarruttavan kysymyksen pätevöityneelle uskonoppineelle eli muftille, joka antaa siihen parhaan mahdollisen uskoa ja lakia mukailevan vastauksen. Islamilaisen periaatteen mukaan uskonoppineen esittämä fatwa on sitova vain sen esittäjälle itselleen.
Jihad taas:
QuoteJihad [jihad tai džihad] (arab. جهاد‎, jihād) on islamin käsite, joka tarkoittaa sananmukaisesti 'kamppailua' tai 'kilvoittelua' ja jota käytetään niin aseellisesta taistelusta kuin sisäisestä kilvoittelustakin.
Nämä ovat parempia määritelmiä.
Quote from: Allium on 19.07.2017, 20:51:01
Hieman huvittavaa oli se, että jos jakson nimi on "Ruusuja ja mystiikkaa", odottaa näkevänsä jotain muuta kuin hikisiä urheilevia miehiä minuuttikaupalla ohjelman alussa. Tai mistä minä tiedän, mikä on mystiikkaa ja mikä ei. Ruusuja nämä sankarit eivät ainakaan olleet.
Islamin mystikot oli suufit on kuvattu usein tanssivina mielinä. Hämeen-Anttilan ehkä paras kirja Jumalasta juopuneet käsittelee juuri suufeja.
Quote from: Allium on 19.07.2017, 20:51:01- - En ollut tiennytkään, että Koraani (vai hadith?) määrittelee, että jos jostain asiasta ei ole erityistä lakia, koko yhteisö ei voi olla väärässä. Koko yhteisöllä tässä tarkoitetaan siis miehiä, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että uskonoppineet miehet voivat määrittää uusia lakeja ja säädöksiä, mikäli ovat yhtä mieltä asioista. Tämä ei siis koskenut Malesiaa, vaan islamia yleensä, joten se mainittiin hieman erikoisessa yhteydessä. Tosin tietolähteenä oli Hämeen-Anttila, joten ei kai sitä voi kiveen kirjoitettuna totuutena ottaa.
Vaikka minä kertoisin, miten Koraania tulkitaan, ei se ole "kiveen kirjoitettu" uskonnollinen totuus vaan uskontotieteilijän näkemys. Hämeen-Anttilan näkemys pohjautuu muslimien omaan käsitykseen, miten jumalan tahto saadaan selville. Ei muslimien jumalan tahdon tulkintaperiaatteet ole salatietoa. Tulkintaperiaatteet ovat: 1.) Lähtökohtana on Koraani, jota tulkitaan 2.) Muhammadin esimerkin eli sunnan, josta hadith-kirjallisuus eli Muhammadista kirjoitetut elämäkerrat kertovat, kautta. Sunnalaisuudessa, johon Malesian muslimit kuuluvat on 3.) neljä lakikoulukuntaa, jotka ovat ilmaisseet yksimielisyytensä em. tulkinnasta eli konsensuksen lakikoulukuntien julkaisuissa. Toisaalta konsensus voidaan luoda Hämeen-Anttilan kertomalla tavalla, eli yhteisön uskonoppineiden konsensuksena jostain mistä Koraani ja hadithit eivät suoraan kerro. Viimeisenä 4.) analogia eli vastaavuuspäättely, jos konsensuspäätöstä ei ole. Näin se käsittääkseni menee.
Quote
Tässä valossa se alkuinsertti oli ihan käsittämätön. Sillä ei ollut mitään tekemistä koko ohjelmasarjan kanssa. Oliko tarkoitus syöttää katsojalle valmiiksi riittävän nöyrä asenne ja altavastaajan rooli?
En ihmettele, että alkuinsertti on, mitä on eli propagandaa: suomalainen ei joidenkin mielestä vielä riittävästi häpeä itseään ja kulttuuriaan.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'