News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2017-05-31: Yle: Helsingin vaakuna väistyy uuden Helsinki-tunnuksen tieltä

Started by guest15036, 31.05.2017, 15:45:37

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

Helsinki tulee näissä jutuissa jälkijunassa. Muilla kunnilla ja virastoille näitä logontapaisia on ollut jo vuosikymmenet. Samalla mennään ohi muista edistyksellisyydessä ja trendikkyydessä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Vaniljaihminen

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.06.2017, 00:49:03
Tampereella on Lenin-museo, josta Stadin kommunistinen johto on ollut hyvin kateellinen.


Mahtaakohan Stadin nykyjohto edes tietää kuka Leenin oli. Ainoa kysymys minkä ne voivat esittää on "Lenin who? Does it fuck?".
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Fimbulvetr

Nimimerkki tyhjentää pajatson:

Quote
Päivystäjä1976
1.6. 12:13
Ilmoita asiaton viesti
Tässäkin varmaan perusideana se että vaakuna edustaa jollakin sairaalla internationalismivastaisuudellaan nykyaikaa, olemmehan monikulttuurisia eurooppalaisia? Joku voi vaikka loukkaantua jos vaakuna muistuttaa liikaa suomalaisuutta ja perinteitä. Kyseinen töherrys ei kerro mistään. Juuri se on tarkoituskin, hävitetään pikkuhiljaa se mihin ihmiset ovat juurtuneet ja tottuneet. Siis oma identiteetti.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005235410.html
Tytti Tuppuraisen mielestä nyt on tärkeää vahvistaa euroop­pa­laista yhteistyötä kansal­lis­mie­lisen ajattelun nujer­ta­mi­seksi.

ämpee

Tuo logo ei kestäisi edes kyselyä helsinkiläisiltä, äänestyksestä puhumattakaan.
Joku edistyksellinen on taas päässyt näyttämään toisten rahoilla, tai sitten kyseessä on korruptiokeikka suomalaiseen malliin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Paawo

Quote from: ämpee on 01.06.2017, 15:30:36
Tuo logo ei kestäisi edes kyselyä helsinkiläisiltä, äänestyksestä puhumattakaan.
Joku edistyksellinen on taas päässyt näyttämään toisten rahoilla, tai sitten kyseessä on korruptiokeikka suomalaiseen malliin.

Sanoisin että kohdalleen on vaakuna osunut.
Vanha Helsingin vaakuna oli vanhan kunniakkaan pääkaupungin arvolle sopiva. Sen mikä oli työllä ja hiellä rakennettu, sen mikä viesti olemassaolollaan ja olemuksellaan yhteiskunnan noususta sekä pohjoismaisesta oikeudenmukaisuudesta ja hyvinvoinnista johon jokaisella ahkeralla kansalaisella oli olemassa mahdollisuus.

Uuden helsingin vaakuna korostaa sitä uuden värikkään katukuvan loistoa, ja tietenkin silmät kostuttavaa monivivahteista monikulttuurin sekä jännittävän elämän tuoksua joka talven yli muhineesta läjästä pelmahtaa vasten kasvoja keväällä talikonpiikin ensimmäistä kertaa pintaa syvemmältä pöyhäistessä. Punainen väri kertoo siitä pahasta joka on vienyt hyvinvoinnin ja oikeudenmukaisuuden kaupungista, vihreä kertoo siitä että luonto on aina lopulta korjaava virheensä ja että tuhon kierteen joskus vihdoin loputtua kasvavat puut ja pensaat tuollakin niemellä taas vihreänä menneen sivilisaation rauniot armeliaasti peittäen.

Hävettäisi enemmän vanhaa vaakunaa käyttää tämän uuden helsinkimme keulakuvana. Korkea aika oli vaihtaa.  :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Teaparty

Quote from: ämpee on 01.06.2017, 15:30:36
Tuo logo ei kestäisi edes kyselyä helsinkiläisiltä, äänestyksestä puhumattakaan.
Joku edistyksellinen on taas päässyt näyttämään toisten rahoilla, tai sitten kyseessä on korruptiokeikka suomalaiseen malliin.

Veikkaan että kaupungin hallinnon vähälahjaisimmista turhakkeista on koottu joku logo-komitea ja annettu sadan tonnin seteli käteen. Sitten seteli annettu mainostoimistolle, ja pyöritelty kymmeniä ideoita liian pienessä piirissä, jolloin tämmöinen fem-vihr -hässäkkä on alkanut tuntua loistoidealta.

Jukka Wallin

Oikeastaan Helsingin vaakuna on alunperin ruotsalaiselta aikakaudelta. Olimme kansainvälisempiä silloin mitä tällä hetkellä, vaikka kuuluimme Ruotsiin.


Quote

Kasper Diem-blogi

Miksi Helsingin uusi ilme näyttää vuoden 1987 Ellos-luettelolta?

Helsingin kaupunki julkisti tänään uuden ilmeensä. Uudistus tulee voimaan kesäkuun alussa, ja sen myötä luovutaan jostain syystä pääosin 1600-luvulta saakka käytössä olleesta vaakunasta. Miksi? Luultavasti siksi että historia on nykyään epämuodikasta, mutta vaikea sanoa. Uusi ilme näyttää kuitenkin tältä:



"Ote brändityökirjasta: "Kaupungin mainetta rakennamme me helsinkiläiset, joiden intonhimona on merkityksellisten ongelmien ratkaiseminen".

Nyt pitäisi näköjään siis helsinkiläisenä ihan ensimmäiseksi ratkaista tämä ongelma.




Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Golimar

Werkligin Lead Designer  Mikko Reponen, sä tarviit starttihörppyyy.


QuoteMikko Reponen jakoi käyttäjän Voimaruokaa videon.
3. helmikuuta 2016 · Helsinki ·
Kotimaisen voimaruuan puolesta. Kiitos Musta Barbaari!

https://www.facebook.com/voimaruokaa/videos/591830927631315/

http://www.werklig.com/agency/

P

Quote from: Toivoton tapaus on 31.05.2017, 15:53:25
Quote– Kehysmuoto myös joustaa ja taipuu eri kielille: suomi, ruotsi, venäjä, kiina tai vaikka somalia, pääsuunnittelija Mikko Reponen luettelee.

Tuossahan se tärkein taas tulikin...varsinkin boldattu

Waxhaa! Miten kirjoitetaan somaliksi Helsinki? Villi veikkaukseni kirjakielen 1970- luvulla saaneessa kielessä - Helsinki?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Vaniljaihminen

Quote from: Pölhökustaa on 01.06.2017, 14:06:11

Pääsuunnittelija Mikko Reponen on juuri luokitellut itsensä tuon punavihreimmän Helsinki-tunnuksen aisankannattajaksi sekä hommaforumin uudeksi suosikki-inhokiksi.

Ei sitä niin helposti pääse hommaforumin suosikki-inhokiksi. Sitä paikkaa taitaa pitää tällä hetkellä Timo Soini. Reponen on listalla jossain jaetulla viiden tuhannen hujakoilla - pidemmälle ei tosiaankaan pääse noin ennalta-arvattavilla geneerisillä mielipiteillä.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Teaparty

Ai se hinta olikin ollut 220'000 euroa.
Saila Machere on ollut jonkinasteinen päätöksentekijä.

Edit: Voi hyvä luoja http://www.brandnewhelsinki.fi/2020/#cover

Maastamuuttaja

Mielenkiintoista tässä on se, että jotkut tahot ovat muutosta kovastikin uutteroineet, mutta julkisuuteen ei ole valahtanut juuri mitään. YLE:llä näkyy olleen luottamukselliset suhteet vaakunaa kehitelleeseen salaiseen tahoon. 

Bienveillant

Vanha satu keisarin uusista vaatteista on taas kerran ajankohtainen! You can't make this shit up!  :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Sohvaltahuutelija

T2

Quote from: hulaq on 01.06.2017, 14:42:23
Jaha, näyttää suunnittelijalla ku suunnittelijalla menevän hyvästikin persiilleen nämä väkerrykset. Tuokin aivopieru maksoi taas Helsinkiläiselle varmaan extra 100-150k€. Ei muutako pojjaat ja tytöt ylitöihin.

Enemmän.

http://mvlehti.net/2017/06/01/helsingin-saippuaputelitunnuksen-ja-werklig-oyn-sopimus-nelivuotinen-kustannuksiin-varattu-puoli-miljoonaa-euroa/

Pölhökustaa

Ehdin jo kommentoida Werklig-yhtiön edustajan hehkutusta somalinkielestä osana Helsingin uutta brändi-identiteettiä. Onneksi Mainostoimiston Helsinki-eri-kielillä -animaatiossa oli lähinnä maksavien asiakkaiden eli Venäjäksi, Kiinaksi, Japaniksi ja Koreaksi. Sinänsä kuitenkin ikävällä tavalla ajan henkeä kuvaavaa se, että Facebookissakin ko. mainostoimiston edustajat perustelevat uutta ilmettä sillä, että Helsingin nykyinen vaakuna ei viestitä mitään ulkomaalaisille. Vaakunan on siis oltava tunnistettava mainoslogo risteilymatkustajille:

"Oh, its the pink and green place, we must be in Helsinki" huudahtaa floridalainen Bob astuessaan Carnival of Carnage -laivaltaan ulos. No, maksava asiakashan hän, vastoin kuin somali.

Toisaalta: Väripalettiin ja muotoiliuihin onneksi mahtuu myös sinivalkoisiakin ratkaisuja, ja ihan tyylikkäitäkin. Ei tämä ihan tuhoon tuomittu juttu ole, joskin tietenkin 220 000€ (?) on kova summa ollakseen vain hipsterihenkisten kaupunkikehittäjien muutaman vuoden - ennen trendien ja muodin vaihtumista toiseksi - värityökalu.

Samaan hengenvetoon myönnän aiemmin tuominneen juhlarahasarjankin liian aikaisin. Siinäkin media näytti ensiksi vain yhtä kolikkoa ja sen mautonta puolta, eli "valkolahtarit murhaamassa työläisiä". Tämä oli se julkisuuteen tuotu kuva. Sittemmin tutkimalla asiaa tarkemmin huomasi, että kolikoita oli useita, ja se kolikon kääntöpuoli -idea oli itse asiassa loistava. Toteutus ontui vain tuon sisällissodan/vapaussodan/kansalaissodan/tms. ilmeisen tarkoituksellisen asenteellisella paleface -punanäkökulmalla.

Joka tapauksessa, 220t€ markkinointitoimistolle ja pois kaupungin kassasta, osa palaa kuitenkin verojen ja kulutuksen myötä takaisin kaupunkilaisten käyttöön  :roll:

ikuturso

Näin puna-vihervärisokean silmissä tuo yhdistelmä sirisee ja surisee ihan kivasti. Vaikka nuo eivät ole niillä valon aallonpituusalueilla, mitkä menevät meikäläisellä päällekkäin, niin silti tuota katsoessa silmä ja aivo käyvät ylikierroksilla. Puhtaat heraldiset värit ovat sentään neutraaleja. Tämmöinen pastellivärinen saippualammikko näyttää lähinnä liukkaalta.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

MW

Värisokeille tuo on varmasti tosi puhutteleva.

Syrjiikö se kiihottavasti värisokeiden kansanryhmää vammauttavalla, arpeuttavalla tavalla, joka tekee heistä hylkiöitä oman kansansa satunnaisen ryhmänsä keskuudessa?

ismolento

Quote from: Arkontti on 31.05.2017, 15:51:20
Piti vielä varmistaa, ettei uutisessa ollut aprillipäivän päiväystä, mutta ei ollut.

Joo, on se hieno. Ei punavihreä, vaan pinkkivihreä uljas imago :facepalm:

Homopinkki ja cityvihreä sopivat hyvin Tsadin väreiksi. Kun siihen vielä lisätään somalinruskeaa niin se on siinä.

ismolento

Quote from: Golimar on 01.06.2017, 16:49:42
Werkligin Lead Designer  Mikko Reponen, sä tarviit starttihörppyyy.


QuoteMikko Reponen jakoi käyttäjän Voimaruokaa videon.
3. helmikuuta 2016 · Helsinki ·
Kotimaisen voimaruuan puolesta. Kiitos Musta Barbaari!

https://www.facebook.com/voimaruokaa/videos/591830927631315/

http://www.werklig.com/agency/

Merklig Werklig.

sivullinen.

Quote from: Jukka Wallin on 01.06.2017, 16:14:47
Oikeastaan Helsingin vaakuna on alunperin ruotsalaiselta aikakaudelta.

Heraldiselta perusajatukseltaan ehkä, mutta piirretty se on vuonna 1951. Ja minusta se on ruma ja huono.

En näe mitään haittaa vanhan vaakunan katoamisella. Eikä uudessakaan minusta vikaa ole. Enkä itke sadan tonnin tähden; kitchistä pitää maksaa taiteilijalle juomarahaa. Minusta tunnus kuvastaa hyvin sosialismin lopun aikaa, ja on siten onnistunut tuotos.

Ihmettelen edelleen sitä suunnatonta närkästymistä, jota täällä osoitetaan sosialistien itselleen valitsemasta tunnuksesta. Se mietityttää, närkästytäänkö täällä enemmän yleisen närkästymisen riemusta vai siitä, että joudutaan kaupungin tiedotteissa katsomaan rumaa tunnusta? Varsinkin niiden, jotka eivät Helsingissä asu, ei pitäisi närkästyä jälkimmäisestä. Oletettavasti edes helsinkiläisten ei jatkossa velvoiteta neulomaan tunnusta alusvaatteisiinsa tai pitämään asuintiloissaan nähtävillä, joten helsinkiläistenkään ei pitäisi närkästyä siitä syystä. Näin närkästymisen syy on yleinen närkästyminen ilman syytä. Se on minusta huono syy.

Ja näinä aikoina paska on kaunista. Se on merkki pahan kuolemasta.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Dredex

Uusi tunnus on niin valju, että Helsingistä ajaa ohitse, koska luulee, että kyseessä on joku mainos.

Sydämistynyt

Uutisvuodon muuten niin suvaitsevasta hengestä poiketen Stan Saanila on polttanut päreensä Helsingin uudesta logosta:

QuoteVittuperkele,saatanavittujenvittujenvittu, kyrvät, tunarit, apinat, nollatsaon pellet, mikrokikkelit, runkkuspedet.http://yle.fi/uutiset/3-9640574 ...

Uutisvuodon Stan Saanila sai raivokohtauksen somessa - haukkui alatyylisesti Helsingin vaakunaa http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201706042200185330_vd.shtml

guest15036

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005269448.html

QuoteHelsingin "uusi ilme" haukuttiin tuoreeltaan Elloksen vuoden 1987 postimyyntiluetteloksi – mitä parjatun logon suunnittelijat ajattelevat nyt?

Helsingin kaupunki uudisti visuaalisen ilmeensä osana uutta markkinointistrategiaansa. Ulkoasun suunnittelusta vastasi brändisuunnittelutoimisto Werklig. HS kertoo, miten uusi ilme syntyi.

(...)

Uusi ilme on saanut runsaasti palautetta ja kirvoittanut keskustelua kaupunkilaisten keskuudessa. Bloggari ja graafinen suunnittelija Kasper Strömman kirjoitti logon näyttävän postimyyntiyritys Elloksen vuoden 1987 syyskatalogilta.

Pääsuunnittelija Reponen toivoo, että ilmettä käsiteltäisiin kokonaisuutena: "Ilme on paljon enemmän kuin yksi väri."

Visuaaliseen ilmeeseen kuuluukin useita värejä, jotka on poimittu kaikkien kaupunkilaisten tuntemista kohteista. Värejä ovat muun muassa Engelin keltainen ja kuparin vihreä, joka on otettu Helsingin Tuomiokirkon kupolista.

Werkligillä uskotaan että kaupunkilaiset ottavat ilmeen vielä omakseen: "Minusta tuntuu, että ihmiset ilahtuvat, kun he huomaavat, miltä tämä näyttää sitten eri tilanteissa katukuvassa", Reponen sanoo.

QuoteFakta
Uuteen ilmeeseen on varattu puoli miljoonaa

 Suunnittelija Helsingin kaupungin uudelle visuaaliselle ilmeelle valittiin kilpailutuksella. Kilpailutukseen osallistui parisenkymmentä suunnittelutoimistoa. Werkligin tarjous oli toiseksi edullisin, mutta se sai parhaat pisteet laatuarvioinnista.

 Uuden ilmeen suunnittelukulut olivat yhteensä 200 000 euroa. Vuosille 2017–2019 visuaalisen ilmeen kehittämiseen kaupunki on varannut 300 000 euroa. Yhteistyö Werkligin kanssa jatkuu esimerkiksi käyntikorttien sekä tapahtumailmeen suunnittelulla.

 Ilmeeseen kuuluu muun muassa 14 väriä ja oma fontti.

Lähteet: Kaupunginkanslia, Ulla Pietiläinen, Werklig Oy.

Kulttuurirealisti

Olis se kyllä maukasta vetää 200k-500k tuollaisella tuotoksella. Nauraisin hiljaa partaani matkalla pankkiin.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

abcd

Vihreiden kannattajakunan ytimessä on juurikin noita graafisia suunnittelijoita, joiden nysväyksestä julkinen sektori maksaa kuusinumeroisia summia. Uusi ilme on sanoinkuvaamattoman ruma ja epäkäytännöllinen.