News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-08-21 IL: "Lääkäri ei osannut suomea - meinasin kuolla"

Started by tommi, 21.08.2009, 13:41:16

Previous topic - Next topic

Ernst

Kysymyksenasettelu on väärä. Kysymys ei ole siitä, paljonko lääkärille tai hoitajalle pitää maksaa. Kysymys on siitä, miten hankitaan rahaa terveydenhuoltoon.

Vinkki: mokutumamutus ei ole tapa hankkia rahaa vaan kuluttaa sitä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Tasogare

Ehheh :P

Menee varmasti tämäkin off-topickiin, mutta kävinpä eilen lekurilla..

Olin vasta 3h odottanut lääkärille pääsyä ja sitten joku mamu kävelee sisään ja valittaa jalasta. Itselläni oli myös jalka siinä kunnossa, etten pystynyt kävelemään kuin juuri ja juuri.

Eihän siinä muuta, mutta mamu meni jonosta ohi heittämällä ja pääsi 5 minuutissa sisään. Hihhei, kyllä mulla lievästi sanottuna alko keittämään siinä tilanteessa... ei niitä mamuja hyysätä ei...
Homma^^^ <3    |    On vain vääriä mielipiteitä

http://www.sverigedemokraterna.se/

Ernst

Quote from: Tasogare on 21.08.2009, 20:37:19
Ehheh :P

Menee varmasti tämäkin off-topickiin, mutta kävinpä eilen lekurilla..

Olin vasta 3h odottanut lääkärille pääsyä ja sitten joku mamu kävelee sisään ja valittaa jalasta. Itselläni oli myös jalka siinä kunnossa, etten pystynyt kävelemään kuin juuri ja juuri.

Eihän siinä muuta, mutta mamu meni jonosta ohi heittämällä ja pääsi 5 minuutissa sisään. Hihhei, kyllä mulla lievästi sanottuna alko keittämään siinä tilanteessa... ei niitä mamuja hyysätä ei...

Kyse lienee olleen toiseusvaivasta, joka ei voi odottaa...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Tasogare

Hei, mamma käveli paremmin kuin minä. Ei multakaan joka päivä lähde polvi sijoiltaan.

EDIT: Ja sama mamma lähti omin jaloin poiskin, itse lähdin kävelykeppien kanssa :)
Homma^^^ <3    |    On vain vääriä mielipiteitä

http://www.sverigedemokraterna.se/

AIP

Jos ne ajatteli, ettet siitä mihinkään kuitenkaan lähde kun jalkakin on rikki? Toiseusasiakas olisi saattanut jonotuksen vuoksi valita jonkin toiseusystävällisemmän tahon, ja se olisi huonontanut toiseuden ihannointipisteitä.

Mutta varsinaista aihetta sivuten - sitä tässä kävin pohtimaan, että - jos lähtökohtaisesti tunnustetaan suomalaisten tai edes suomea puhuvien lääkärien pula julkisessa terveydenhuollossa - niin miksi ensimmäisessäkään tilanteessa ei ole tulkkia käytettävissä? Hieman toisentyyppisiin asiointeihin kun tuntuu olevan tulkkeja saatavissa kellonajasta riippumatta. Vai eikö Suomessa enää kouluteta kuin sen yhden tietyn vieraan kielen taitajia?

Veli Karimies

Kylläpäs on harvinaisen rasistinen potilas ollut.

Viljami

Nooh, eiköhän tasavallan "ykköslehti" kohta taas ala kasvatuskampanjan, josta voimme omin silmin lukea, kuinka kielitaidottomat lääkärit ovat rikkaus ja voimavara. He myös ovat tulleet jäädäkseen  ;)
For thirty years, Germans lectured Ukrainians about fascism. When fascism actually arrived, Germans funded it, and Ukrainians died fighting it - Timothy. D. Snyder

Veli Karimies

Quote from: Viljami on 22.08.2009, 10:38:52
Nooh, eiköhän tasavallan "ykköslehti" kohta taas ala kasvatuskampanjan, josta voimme omin silmin lukea, kuinka kielitaidottomat lääkärit ovat rikkaus ja voimavara. He myös ovat tulleet jäädäkseen  ;)

Kyllä kyllä. Nokkiihan varpunenkin norsun selästä loisia ja ötököitä vaikkeivat ne puhu samaa kieltä!

nimetönkeskustelija

Kyllä mua sapettaa se, että Suomessa saa lääkärinimikkeellä toimia kaiken maailman poppamiehet ja puoskarit, jotka eivät osaa mitään. Hoitsut katselee sydän syrjällään sivusta, kun kaverit paukuttelee ihme diaknooseja, eivät osaa kuunnella potilaan vaivaa, eivätkä selittää mistä on kyse potilaalle. Suomalainen lääkäritutkinto takaa perusosaamisen (ei välttämättä huippuosaamista). Jos otetaan lääkäriksi opiskellut jostain kehitysmaasta, niin 1)viedään heiltä ne vähätkin vaivalla koulutetut 2)osaaminen voi olla heikkoa.

Itse olen näihin törmännyt arvauskeskuksessa käydessäni monta kertaa.

Eräs venäläinen lääkäri käski mennä pahan korvatulehduksen kanssa kotiin kärsimään. Menin yksityiselle OIKEALLE LÄÄKÄRILLE, joka määräsi saman tien antibiootit, joilla oireet loppuivat. Olis pitänyt antaa pään mädäntyä.

Toisessa tapauksessa lääkäri oli joku hassan ja hän ei millään osannut selittää sen enempää suomeksi kuin englanniksi että mistä on kyse. Oli kiva lähteä kotiin kun ei ollut hullua hurskaampi. Sitten vaan googlettamaan, että mikähän se vaiva mahtoi olla. Osaan kyllä englantia, että ei jäänyt musta kiinni. Onneksi ei ollut vakavaa.

Suomalaisilta lääkäreiltä (ei kandeilta) on aina saanut asiallista hoitoa. Joskus on osattu auttaa enemmän kun uskalsin toivoakkaan.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

matti

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.08.2009, 16:40:57
Minun mielestäni kyllä lääkärin pitäisi osata suomea.

Jos ongelmana on se, ettei raha riitä suomen kieltä osaavien lääkärien palkkaamiseen, niin eikö homman voisi korjata vaikka näin: jos suomalaisille hoitajille maksetaan vaikka 13 euroa tunnilta, niin korvataan osa suomalaisista hoitajista aasialaisilla, joille maksetaan 6 euroa tunnilta. Näin säästyneet rahat käytettäisiin suomen kielen taitoisten lääkärien palkkaamiseen.

Miksette käytä yksityistä terveydenhoitoa niin kuin kaikki kunnon ihmiset? Ei tarvitse jonottaa eikä kokea monikulttuurisia elämyksiä. Omalta osaltani julkisen terveydenhuollon käyttö on rajoittunut koululääkärintarkastukseen joskus ala- ja yläasteella sekä kutsunta- että intin lääkärintarkastuksiin. Siksihän lapsille otetaan sairaskuluvakuutus jo ennen syntymää. Eikö pihapelille ole otettu?

LW

Quote from: Tasogare on 21.08.2009, 20:37:19

Voipi olla kyse ihan siitäkin, että röyhkeä yksilö, joka ei viitsi noudattaa yhteisiä sääntöjä ja jonottaa kiltisti, saattaa helposti päästä palveltavaksi ihan perinteisellä vaatimisella ja valittamisella. Tosin enpä ihmettelisi sitäkään, että kyseessä olisi ollut myös rasistikortin pelko.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

nimetönkeskustelija

Quote from: matti on 23.08.2009, 15:11:08

Miksette käytä yksityistä terveydenhoitoa niin kuin kaikki kunnon ihmiset? Ei tarvitse jonottaa eikä kokea monikulttuurisia elämyksiä. Omalta osaltani julkisen terveydenhuollon käyttö on rajoittunut koululääkärintarkastukseen joskus ala- ja yläasteella sekä kutsunta- että intin lääkärintarkastuksiin. Siksihän lapsille otetaan sairaskuluvakuutus jo ennen syntymää. Eikö pihapelille ole otettu?

Tuliko mieleen, että kaikissa pikkukunnissa ei ole yksityislääkäriasemaa? Hyvä jos löytyy edes joku kunnallinen arvauskeskus.
Eikö jokaiselle tullut jos selväksi että kommunismi ei ole koskaan toiminut missään? Mistä näitä uusmarxisteja oikeen sikiää?

Adrenaline

Itselläkin huonoja kokemuksia suomea puhumattomasta lääkäristä. Muutama vuosi sitten jouduin Helsingissä venäläiselle naislääkärille.

Olin kärsinyt niin voimakkaista oireista jo jonkin aikaa joten jopa tällaisen jästipään oli pakko raahautua lääkäriin. Kerroin lekurille oireistani noin 5-10 minuuttia,jonka jälkeen tämä alkoi puhua minulle venäjää. Yritin kertoa etten tajua sanaakaan, mutta ennenkuin ehdin saada sanomaani läpi alkoi naisen henkilökohtainen kännykkä soida ja tämä hätisti minut ulos huoneesta tylysti huitoen. Menin kysymään ihmeissäni asiaa infotiskiltä, jossa minulle sanottiin että tehtävissä ei ole mitään, "tuo nyt vaan on tuollainen:"

Olin lähes rahaton mutta yksityiselle oli pakko mennä, ja siellä sainkin nopeasti oikean diagnoosin ja lääkityksen joten elämä saattoi taas jatkua suhteellisen normaalisti.

Kyse oli henkeä uhkaamattomista mutta todella ilkeistä sydänvaivoista. Kiva kun kaupunki leikkii hengelläni palkaamalla kieli- ja ammattitaidottomia "lääkäreitä", ja kiinnostaisikin tietää miten paljon henkeäuhkaavia tilanteita siitä vuosittain johtuu.  >:(

Tabula Rasa

Itselläkin omakohtaista kokemusta venäläisistä ''lääkäreistä''.

Pelkkä nivelsidevamma oli mutta jos senkin osaa mokata niin miten sitten käyneekään niille jotka eivät osaa englantia ja sattuukin olemaan vaikka sydänkohtaus tai mikä muu hyvänsä suht pikaista hoitoa tarvitseva potilas.

Minusta täällä ollaan romuttamassa suomalaista ammattitaitoista lääkärikuntaa ja sen mainetta tuomalla tänne halpatuotanto''lääkäreitä'' muualta maailmasta, eri asia jos nämä osaisivat suomea ja tietäisivät jotain alastaaan mutta nämä nykyiset...
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

jmk

Quote from: Adrenaline on 23.08.2009, 17:09:19
... tämä alkoi puhua minulle venäjää. Yritin kertoa etten tajua sanaakaan, mutta ennenkuin ehdin saada sanomaani läpi alkoi naisen henkilökohtainen kännykkä soida ja tämä hätisti minut ulos huoneesta tylysti huitoen. Menin kysymään ihmeissäni asiaa infotiskiltä, jossa minulle sanottiin että tehtävissä ei ole mitään, "tuo nyt vaan on tuollainen:"

Et kai jättänyt asiaa sikseen? Tuollaisesta pitää nostaa iso haloo eikä mennä kotiin jupisemaan.

Maltillinen

Quote from: turha jätkä on 21.08.2009, 16:58:47
Minulta meni nyt ohitse se, että mistä johtuu suomenkielisten lääkäreiden puute? Eikö lääkäreitä kouluteta riittävästi, auttaisiko aloituspaikkojen huomattava lisääminen? Vai eikö lääkäreille makseta tarpeeksi hyvää palkkaa terveyskeskuksissa? Vai onko kyse siitä, että varsinkin pikkupaikkakunnille ei ole mitään halua muuttaa töiden perässä? Tuota Helsingin esimerkkiä ei ainakaan viimeisellä syyllä voi selittää.

Niin absurdilta kuin se kuulostaakin, lääkäreille maksetaan liikaa.
Lääkäreitä työkseen rekrytoiva ystäväni selitti kerran, että lääkäreiden ei kannata tehdä täyttä työviikkoa, koska Suomen progressiivisesta verotuksesta johtuen, puolen viikon palkasta jää melkein saman verran rahaa käteen, kuin täyden viikon palkasta, mutta lisäksi rutosti vapaa-aikaa ... eli siinä ihmettelemistä lääkäripulaan...
Cuiusvis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare. /
Kuka tahansa voi erehtyä, mutta vain typerys toistaa samat virheet.

nimetönkeskustelija

Perus terveyskeskuslääkärin palkka on noin 6000-7000 euroa/kk. En sitten tiedä, että mikä rahamäärä riittäisi.

PYO

poikkeuksellisen kansainvälinen lääkärikunta puhuu noin 30 kieltä äidinkielinään.

- Väitän, että meillä on potilaan näkökulmasta paremmat kielipalvelut kuin yhdessäkään muussa sairaanhoitopiirissä Suomessa, johtajaylilääkäri Timo Keistinen huomauttaa.
Hieno väitös johtajaylilääkäriltä. Onhan se kivaa, jos lekuri puhuu Klingonia äidinkielenään. Tällöin kaikki Klingonit ovat varmasti tyytyväisiä palveluun. Harmi vaan, että 90% potilaista ei osaa Klingonia, mutta suomea kyllä. Onko se nyt oikeasti hyvä asia, että promille saa oletettua parempaa palvelua, kun valtaosa väestä ei saa vaadittua palvelua.

Mikä ihme on, että pitää aina väkisin löytää jokin muka-positiivinen asia mainittavaksi, kun kaikki menee päin vittua?

Lopuksi vielä oma kokemus transnationaalit juuret omanneesta lääkäristä. Viisi kertaa kävin siellä vaivoineni voivottelemassa. Lekuri lähinnä vaan kysyi "Missä kipu olla". Ei tuntunut ymmärtävän kunnolla ongelmiani, eikä osannut suomeksi sanoa vikaakaan. Mieleni rauhottaui vasta, kun toisaalla suomenkielinen lääkäri selitti, mikä minussa oli vikana ja miten tautia tulisi hoitaa. Kuukauden verran sain sitä ennen stressata ja nykyään en kyllä suostu menemään lekurille, jonka nimi vähänkään haiskahtaa poppamieskoulusta päässeeltä. Riski huonoon palveluun on vain liian suuri.
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

Tommi Korhonen

Quote from: jmk on 24.08.2009, 21:49:16
... tämä alkoi puhua minulle venäjää. Yritin kertoa etten tajua sanaakaan, mutta ennenkuin ehdin saada sanomaani läpi alkoi naisen henkilökohtainen kännykkä soida ja tämä hätisti minut ulos huoneesta tylysti huitoen. Menin kysymään ihmeissäni asiaa infotiskiltä, jossa minulle sanottiin että tehtävissä ei ole mitään, "tuo nyt vaan on tuollainen:"

Et kai jättänyt asiaa sikseen? Tuollaisesta pitää nostaa iso haloo eikä mennä kotiin jupisemaan.

Minä olisin myös haastanut kaupungin oikeuteen tuollaisesta.

Tampereella on viimeaikoina hieman tuullut terveydenhoidon ympärillä, ja kaupunkin entistä röyhkeämmin yrittää vetää tässä välistä (nähty vammaisen lapsen palveluiden kanssa kerta toisensa jälkeen). Siis täysin törkeästi ja tietäen että rikkoo lakia.

Nyt kun kyseessä on vielä lisäksi toiseudenpalvomista ja tuollaista rasistista käytöstä (siis että etnisesti toisenlaiselta sallitaan hyväksymätöntä käytöstä) ja toisaalta kansalaisten lakiperusteisesta oikeudesta, niin ainoa vaihtoehto on haastaa kaupunki jokaisesta tuollaisesta mokasta oikeuteen. Ei se heitä välttämättä mihinkään muuta, mutta se on ainoa tapa saada viesti perille. Ei kunnallisvaaleissa äänestämällä voi vaikuttaa siihen että ketä terveydenhoitopiiri palkkaa. Mutta kämmättyjen oikeuteen menneiden tapausten kautta voi. Ei sekään ole halpaa kaupungille, mutta jos niitä keissejä tulee useampia niin ei ole mitenkään mahdollista kaupungille tehdä muuta kuin kääntää kelkkansa.

Mieluummin han-suomalaisten oikeuksien peräämistä Valden rahoilla kuin mamujen rasistijuttujen.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Koodiorava

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 21.08.2009, 16:57:35Itäaasialaisillahan on keskimäärin korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomalaisilla, joten luulisin, että he ovat keskimäärin myös parempia matematiikassa.

Klassinen esimerkki etnopositiivisuuden mahdollistamasta "rasismista"? :)
<?php $homma ++; ?>

jmk

Quote from: Joonatan on 25.08.2009, 18:00:54
Quote from: jmk on 24.08.2009, 21:49:16
... tämä alkoi puhua minulle venäjää. Yritin kertoa etten tajua sanaakaan...

Minä olisin myös haastanut kaupungin oikeuteen tuollaisesta.
...
Mieluummin han-suomalaisten oikeuksien peräämistä Valden rahoilla kuin mamujen rasistijuttujen.

Jepp. Itse tilanteessa - jos tosiaan lääkäri ei puhu suomea - voinee ihan pokkana vaatia paikalle tulkin. Pakkohan se on saada, jos kerran potilas ei ymmärrä lääkärin käyttämää kieltä. Hankitaanhan se tulkki ihqumamullekin.

Kunhan kunta/valde muutaman kerran joutuu roudaamaan tulkin tunti- ja kilometriveloituksella, niin kyllä siellä rahakukkaron vartija älähtää ja passittaa kielitaidottoman "lääkärin" kursseille tai kortistoon.