News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vihreät haluaa henkilötunnuksesta sukupuolineutraalin

Started by KTM, 03.05.2017, 19:26:25

Previous topic - Next topic

no future

Quote from: Nuivinator on 28.12.2020, 12:34:37
Quote from: Outo olio on 26.12.2020, 19:23:40
QuoteRuotsin voimisteluliitto katsoo tulevaisuuteen ja myöntää nyt luvan voimistelijoille kilpailla missä kilpailuluokassa haluavat, riippumatta mikä heidän juridinen sukupuoli on. Lupa koskee kaikkia voimistelijoita junioreista Ruotsin mestaruustasolle.

Minä olen 15-vuotias, ja voin todistaa sen. Minä haluan kilpailla painissa, tyttöjen sarjassa. Ei haittaa, vaikka häviäisinkin kaikki otteluni, urheilun ilo itsessään jo riittää minulle. :)

Niitä kyllä varmaan on, joille tuo tarkoittaa "lajista viis kunhan pääsee tyttöjen pukuhuoneisiin ja suihkuihin"
Jos valitsee lajikseen kilpavoimistelun päästäkseen tyttöjen pukuhuoneisiin, niin on kyllä erityislaatuinen alakouluikäinen. Sukupuolesta riippumatta.

Outo olio

^Yläasteen pukuhuoneesta tässä oli puhe. Vaikka voisihan joku koeponnistaa ala-asteenkin, "meidän Mahmud Asha on 11-vuotias, vaikka näyttääkin isommalta".
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

no future

Niin, olihan aikuisten telinevoimistelukin jokunen vuosi sitten trendilaji. Tämä asettaa lajista innostuneiden nelikymppisten motivaationlähteet tietty ihan uuteen valoon...

jmk

Quote from: no future on 28.12.2020, 12:40:55
Jos valitsee lajikseen kilpavoimistelun päästäkseen tyttöjen pukuhuoneisiin, niin on kyllä erityislaatuinen alakouluikäinen. Sukupuolesta riippumatta.

Juu, "erityislaatuisia" "kouluikäisiä" te olettekin viime vuosina rahdanneet Suomeen.

Ajatolloh

Silmäilin sukupuolineutraalin hetun selvitystyöryhmän loppuraportin läpi (löytyy paikasta https://vm.fi/henkilotunnuksen-uudistamisen-hanke)

Loppuraportissa ei otettu mitään kantaa kustannuksiin. Ei edes ehdotettu, että selvittäisiin mitä tämä tietojärjestelmäräjäytys tulee maksamaan.  :facepalm:

Supernuiva

^Valdella on rahaa, ja otetaan lainaa jos rahaa ei ole. Verojakin voidaan aina nostaa.

Autojen rekisterikilpien muuttaminen vapaammaksi ei toteutunut, koska vakuutusyhtiöt älähtivät liian suurista kustannuksista. Jää nähtäväksi ketkä älähtävät henkilötunnuksen muuttamiskuluista.

Fiftari

Mietin mihin ketjuun tämänkin laittaisi, ei se nyt ainakaan varsinaisesti feminismiä ole:
QuoteSeta vaatii kolmatta sukupuolta lakiin – Piki Rantanen ja Panda Eriksson kertovat, mitä siitä seuraisi

Muutamissa Euroopan maissa kolmas juridinen sukupuoli on jo mahdollistettu. Transaktivisti Piki Rantanen ajattelee, että Suomessakin se olisi askel moninaisempaan suuntaan, vaikka siihen liittyykin käytännön ongelmia.

Joka kerta, kun Piki Rantanen menee lääkärin vastaanotolle, hän joutuu päättämään, ryhtyykö korjaamaan lääkärille hänen asiakirjoissaan olevia vääriä tietoja.

Piki Rantanen ei ole nainen, kuten hänen papereissaan lukee, vaan muunsukupuolinen.

Se ei kuitenkaan ole Suomessa juridinen sukupuoli – ainakaan vielä.

XXX

Binäärinen, kaksinapainen nainen–mies-jako voi aiheuttaa hankaluuksia esimerkiksi muunsukupuolisille hyvin arkisissa tilanteissa: kun tarkistetaan matkakorttia, haetaan pakettia postista tai katsotaan ajokorttia.

Sateenkaari-ihmisten oikeudet polkevat Suomessa paikallaan. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen eurooppalainen kattojärjestö ILGA-Europen vertailussa(siirryt toiseen palveluun) Suomi putosi tänä vuonna kuusi sijaa, sijalle 12.(siirryt toiseen palveluun)

Suomen sijoitus laski, koska muualla Euroopassa tehdään muutoksia lainsäädäntöihin samalla, kun tilanne Suomessa ei ole kohentunut, selittää ihmisoikeusjärjestö Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.

XXX

24-vuotias Piki Rantanen ei haluaisi, että hänen asiakirjoissaan lukee nainen. Se, että käytetään väärää sukupuolta, luo turvattomuuden tunnetta ja turhauttaa, Rantanen kertoo.

– Kun tulee jatkuvasti väärinsukupuolitetuksi, joutuu jatkuvasti puntaroimaan ja analysoimaan sosiaalisia tilanteita. Ovatko nämä ihmiset niin luotettavia, että mun ei tarvitse peittää perustavanlaatuista osaa itsestäni?

XXX

Rantanen näkee, että kolmas juridinen sukupuoli olisi konkreettinen askel moninaisempaan suuntaan. Hän toivoo, että ihmiset tunnustettaisiin laillisesti sellaisina kuin he ovat.

– Kohdattaisiin ihmiset lain edessä omana itsenään. Täydellisessä maailmassa se pistäisi myös viranomaistahot kohtaamaan ihmiset omana itsenään myös siksi, että siihen olisi konkreettinen velvollisuus laissa.

Kolmas, laissa tunnustettu sukupuoli toisi mahdollisuuden puuttua ei-binääristen kohtaamiin ongelmiin tehokkaammin ja pitää niistä kirjaa, Rantanen sanoo.

XXX

Palataan siis takaisin lääkärin vastaanotolle. Piki Rantanen miettii, korjaako lääkärin olettamuksen hänen sukupuolestaan, vai antaako asian olla. Muunsukupuolisuudesta kertominen saattaa johtaa huonoon kohteluun, Rantanen kertoo kokemuksesta.

– Joka kerta, kun menen lääkäriin, mietin, onko mun helpompi kestää sitä, että mut väärinsukupuolitetaan vai riski siitä, että mua kohdellaan huonosti? Näissä tilanteissa ei voi voittaa.

Rantanen kertoo, että esimerkiksi lääkärin negatiivinen kommentti tai asian sivuuttaminen saavat hänet miettimään, mitä muuta lääkäri on jättänyt huomiotta tai pitänyt epäuskottavana.

– Jos lääkäri korjauksesta huolimatta kirjaa omakantaan, että "nuori nainen", niin mulle tulee olo, etten voi luottaa lääkäriin. En voi luottaa siihen, että hän on hoitanut mua parhaan ammatillisen osaamisensa mukaan.
YLE Pitkä juttu, loput linkistä.

Täytyy sanoa että ei käy lääkäriä kateeksi. Joku menee lekurille ja kokee olevansa vaikka palmupuu, vetää herneen nenäänsä kun lääkäri katsoo papereista että oletkin nainen. Koska jos menee vaikka mahakipujen takia niin lääkärin on hiukan helpompi lähteä kyselemään asioista suoraan kuin se että miettii ylipäätään että onkohan tolla nyt sitten kookospähkinät vatsassa vai mitä tässä pitää tehdä.

Miten luo turvattomuutta jos papereissa lukee nainen? Jos sinulla on naiselliset piirteet vaikka kuinka leikkaat hiukset ja tatuoit naamasi, ihmiset ympärilläsi kuitenkin katsovat että nainen, ehkä hiukan elämän potkima. Tää on taas tätä, en tunne oloani turvalliseksi ennen kuin paperissani lukee se mitä minä haluan. Pieni mutta äänekäs vähemmistö on saanut kaiken ihan sekaisin. Ensin ajateltiin todennäköisesti ettei noista ole mitään vaaraa, mutta sitten nuo sekopäät pääsi eduskuntaan.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Eino P. Keravalta

Jos noin kovasti harmittaa, ettei lääkäri tiedä potilaan kokemaa sukupuolta, niin senhän voisi tatuoida vaikka otsaan esimerkiksi 'olen nainen' tai 'olen nainen ja minulla on vagina'. Näin asia selviäisi heti ilman turhaa sosiaalista kompastelua. Ja tuollainen otsatatuointi varmaan olisi mukava koristekin näille erityislaatuisuuttaan palvoville lumihiutaleille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Larva

^ Luulisi, että elämä on hirveän vaikeaa, jos päähän ei mahdu muuta kuin sukupuoli. Että mitä nuo nyt ajattelee, luuleeko ne että olen nainen, vaikka en ole, pitääkö heidän oletuksiaan korjailla, pitääkö ahdistua asiasta. Että mitä voin tehdä, miltä voin näyttää, mitä pukea päälle, millaisella autolla ajaa, millaista työtä tehdä, jotta kukaan ei pidä minua naisena. Se hyppää silmille ja mieleen koko ajan, joka tilanteessa, aina kun on tekemisissä ihmisten kanssa. Siksi se henkilötunnus on niin tärkeä asia: se tekee jutusta virallisen, korkeamman tahon tunnustaman. Kun papereissa lukee muusu tai mies, vaikka on nainen, sillä voi lyödä vihatulle hormiheterolle luun kurkkuun: katsokaa nyt, loppuu se urputus, en mä mikään nainen ole!

Ei sitä suotta transsukupuolisuutta aikaisemmin pidetty mielisairautena.

Muutenkaan en ymmärrä mitä pahaa on naisellisuudessa. Miksi on niin kamalaa olla nainen, jos on sellaiseksi syntynyt?  ???

Ja miten itsekäs pitää olla, että haluaa pakottaa muut näkemään asiat juuri kuten harhaisessa mielessään kuvittelee, eikä todennettavan, objektiivisen todellisuuden mukaan?
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Eino P. Keravalta

Mitä sillä on väliä, mitä muut luulevat?

Minuakin on luultu selväksi ( kun olin kännissä ), humalaiseksi ( kun olin selvä ), työttömäksi ( kun olin töissä ), homoksi ( kun heterona käytin pinkkejä vaatteita ), syrjäytyneeksi ( kun piruuttani join sateessa kaljaa Korson aseman rappusilla katsellen junasta ulos tulevia työssäkäyviä ), varakkaaksi ( kun kännissä jakelin ravintolassa satoja euroja ihmisille ), teiniksi  ( kun olin kolmannella kymmenennelläni ), varkaaksi ( kun unohdin maksaa kassalla kaulassani roikkuvat aurinkolasit ), pervoksi ( kun tekeydyin kiinteistöhuoltomieheksi päästäkseni tutustumaan erääseen neitoon ), mielipuoleksi ( kun puolen tunnin junamatkan ajan seisoin junan penkillä ja puhuin tekosaksaa Hitleriä matkien ), Elvikseksi ( kun olin karaokessa ja joku tuli sisään ja luuli että biisi tulee Elviksen levyltä ), huonoksi isäksi ( kun exä soitti lastenvalvojalle kun en suostunut enää loputtomiin, jo sovittujen lastenhoitovuorojen vaihdoksiin viime hetkellä ) ja niin edelleen..

Mitä sitten, ketä kiinnostaa? Kuka jaksaa jatkuvasti ottaa stressiä siitä, mitä joku toinen ajattelee tai kenties ajattelee? Eikö olisi parempi keskittyä omaan elämään ja ottaa kaikenmaailman luulot huumorilla? Raivoaminen ja syyttely ja sarjaloukkaantuminen vain luo sateenkaariväelle huonoa ja vastenmielistä imagoa. Jos osaisivat olla huumorintajuisempia ja nauraa itselleenkin - kuten me muutkin osaamme - ja jos vielä kunnioittaisivat muitakin ihmisiä ja heidän mielipiteitään, heitäkin kohtaan oltaisiin paljon ymmärtäväisempiä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ikuturso

Modet, ehkä @Skeptikko ??

Pitäisiköhän muunsukupuolisuutta tai yleensä ei-binääristä sukupuoliajattelua varten perustaa oma ketju ja onko se suoraan peräkammaritavaraa? Nyt tätä alkaa valua moneen ketjuun, mutta ongelma on todellinen.

Muunsukupuoliset, kuten Piki tuossa yllä, kokevat varmaan syrjintää, koska heistä tehdään oletuksia.

Taas penätään oikeuksia, mutta ei vastuita. Ensimmäiseksi tulee mieleen, jos Piki ja kumppanit (huom. en edes tiedä mikä Piki on syntyjään ollut, hän vain on avannut mediaan keskustelun) haluavat piilottaa alkuperäisen sukupuolensa. Missä on heidän vastuunsa vaikkapa heitä lähestyviä partneriehdokkaita kohtaan?

Jos oletetaan, että on vaikka Anitra-nina, johon joku mies rakastuu korviaan myöten ja haluaa naimisiin ja lapsia, niin missä vaiheessa Anitra-ninan tulee kertoa miehelleen, että se vagina johon mies penetroituu on ylösalaisin käännetty penis ja ne häpyhuulet, mitä tämä tykkää imeskellä ovat itse asiassa olleet kivespussit. Ja siksi lapsen tekeminen on mahdotonta.

Tämä siis äärimmilleen kärjistetty esimerkki. Kun puhuttiin homoliitoista, niin se, että homot eivät voi keskenään saada lapsia - eivätkä siksi muodostaa "normaalia" ydinperhettä, perusteltiin kumoon sillä, että monet heterotkaan eivät voi saada lapsia ja joutuvat turvautumaan adoptioon tai hedelmöityshoitoihin.

Veikkaan että Piki ja kumppanit eivät näe sitä puolta, että transnaisten kyvyttömyys tuottaa jälkeläisiä eroaisi mitenkään "lääketieteellisesti" hedelmättömäksi todetusta ihmisestä tai sterilisaation hankkineesta ihmisestä. Jos nainen tietää ennen liittoa, ettei kykene saamaan lapsia, missä vaiheessa hän ottaa tämän puheeksi? "Kulta, ennen kuin menemme naimisiin, sinun olisi hyvä tietää yksi asia: minä en voi saada lapsia." "Älä huoli, lääketiede ja hedelmällisyyshoidot ovat pitkällä. Kyllä se jotenkin hoituu". "Valitettavasti minun kohdallani ei hoidu". "Miten niin? Oletko poistattanut kohdun endometrioosin vuoksi? Sterilisaatiokin kyllä pystytään useimmiten korjaamaan tai munasarjoista ottamaan oma munasolu...." "Kyse ei ole siitä... Kun synnyin, vanhemmat antoivat nimekseni Taneli-Aatos..."

-i-

Tämäntyyppisestä suhteesta on tehty elokuviakin. Tunnetuin tai minkä itse olen nähnyt on The Crying Game.
https://www.imdb.com/title/tt0104036/ Jossa IRA-sotilas menee tapaamaan tappamansa miehen ex-tyttöystävää ja rakastuu tähän. Suhde pääsee varsin pitkälle, ennen kuin selviää, että kaunis ja sympaattinen Dil onkin poika.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

Ei mulla muuta tällä kertaa.

Näkkileipä

QuoteSeta vaatii kolmatta sukupuolta lakiin – Piki Rantanen ja Panda Eriksson kertovat, mitä siitä seuraisi

...Binäärinen, kaksinapainen nainen–mies-jako voi aiheuttaa hankaluuksia esimerkiksi muunsukupuolisille hyvin arkisissa tilanteissa: kun tarkistetaan matkakorttia, haetaan pakettia postista tai katsotaan ajokorttia...

– Kohdattaisiin ihmiset lain edessä omana itsenään. Täydellisessä maailmassa se pistäisi myös viranomaistahot kohtaamaan ihmiset omana itsenään...

Toivottavasti Suomen hallitus ymmärtää, ettei Setan vaatimuksiin tarvitse suostua, vaikka se todennäköisesti nostaisikin erittäin paljon Hyvien Ihmisten lisäpisteitä.

"Kohdattaisiin ihmiset lain edessä omana itsenään"

Todennäköisesti Seta & Piki Rantanen tarkoittavat oikeasti, että ihmisiä pitäisi kohdella vain ja ainoastaan sellaisina, kuin kohdeltavat itse tahtovat, koska pienikin poikkeama olisi henkinen järkytys.

Jos noilla kolmannen sukupuolen hmisillä olisi vahvempi itsetunto, mitään erityislakeja ei tarvittaisi tuottamaan heille hyvää mieltä ja hyväksynnän tunnetta.

Skeptikko

Quote from: ikuturso on 03.07.2022, 10:26:09
Modet, ehkä @Skeptikko ??

Pitäisiköhän muunsukupuolisuutta tai yleensä ei-binääristä sukupuoliajattelua varten perustaa oma ketju ja onko se suoraan peräkammaritavaraa? Nyt tätä alkaa valua moneen ketjuun, mutta ongelma on todellinen.

Tätä varten on nyt peräkammariin tehty uusi ketju:

Ei-binäärinen sukupuoliajattelu ja sen vaikutukset yhteiskunnassa
https://hommaforum.org/index.php/topic,133680.0.html

En ole ainakaan vielä siirtänyt sinne vielä mitään aihetta käsitteleviä jo olemassaolevia viestejä. Pyritään kuitenkin käymään siellä jatkossa ei-binäärisestä sukupuoliajattelusta oleva keskustelu, jotta se ei rönsyile hallitsemattomasti muissa ketjuissa.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

Quote from: Roope2 on 01.12.2020, 13:40:41
Hesarin otsikko:
Suomi ryhtyy ajamaan sukupuolineutraalia henkilötunnusta – yksi tavoitteista ehkäistä tunnuksen käyttöä tunnistautumisessa
Tekstistä:
Muutostarpeiksi kerrotaan se, että uusia henkilötunnuksia riittää jatkossa...
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007653800.html

Eikö ongelmamme olekkaan, että pääluku vähenee (sarkasmia), vai varaudutaanko jo väestönvaihtoon ja uusiin elintapohin?

QuoteHenkilötunnukset uudistuvat

ENSIMMÄISET uudenlaiset henkilötunnukset myönnetään vuoden päästä, arvioi Digi- ja väestötietovirasto (DVV).

Nykyisten henkilötunnusten arvioidaan riittävän vielä vuoden 2024 toukokuuhun asti. Sen jälkeen myönnettävissä henkilötunnuksissa käytetään uusia välimerkkejä. Virasto jatkaa kuitenkin nykyisten henkilötunnusten myöntämistä niin kauan kuin niitä vain riittää.

"Nykyisessä henkilötunnusmallissa tunnuksia on kullekin syntymäpäivälle rajallinen määrä, ja tunnukset ovat käymässä vähiin joiltakin päiviltä", ylijohtaja Timo Salovaara DVV:stä kertoo tiedotteessa.

Arvio perustuu Salovaaran mukaan keskimääräiseen henkilötunnusten antomäärään vuosina 2016–2021.

"Jos tarve henkilötunnuksille esimerkiksi työperäisen maahanmuuton seurauksena lisääntyy, uusia välimerkkejä voidaan ottaa käyttöön jo tätä aikaisemmin", Salovaara sanoo.
Helsingin Sanomat 5.5.2023

Syntyvyyden laskusta huolimatta tarpeen siis arvioidaan moninkertaistuvan maahanmuuton vuoksi niin, ettei edes nykyjärjestelmän mahdollistama noin 900 saman päivän henkilötunnusta riitä tulevaisuudessa. Yritin kaivaa hankkeen dokumenteista, millaiseen maahanmuuttoon tarpeen arviointi perustuu, mutta en löytänyt mitään tietoa.

Edit:

Quote from: Valtiovarainministeriön perustelumuistio 30.6.2022Vuoden ensimmäistä päivää käytetään väestötietojärjestelmään rekisteröitäessä henkilön syntymäpäivänä normaalijakaumaa enemmän. Pääsääntöisesti tämä johtuu siitä, että joidenkin valtioiden kansallisissa passeissa henkilön syntymäpäiväksi merkitään hyvin usein vuoden ensimmäinen päivä. Vaikka tätä merkintäkäytäntöä ei ole Suomessa käytetty vuosiin, vuoden ensimmäistä päivää on silti myös Suomessa käytettävä henkilön syntymäaikana väestötietojärjestelmään rekisteröitäessä, jos henkilö esittää toisen valtion passin tai muun virallisen asiakirjan, jossa syntymäaika on siten merkittynä.

1.4.Henkilötunnusten riittävyysennuste

Tunnukset ovat loppumassa lähitulevaisuudessa muutamien 1900-luvun yksittäisten vuosien ensimmäisiltä päiviltä. Miehille rekisteröidään tunnuksia enemmän kuin naisille
, joten miesten tunnuksia on käytettävissä vähemmän kuin naisten tunnuksia. Vuoden 2022 helmikuun tilanteen mukaan vähiten käytettävissä olevia tunnuksia oli päivälle, jolle oli käytettävissä vain hieman yli 40 tunnusta miehille. Viime vuosina on vuosittain käytetty noin 8–20 miesten tunnusta päiville, joille on käytettävissä vähiten tunnuksia. Ilman toimenpiteitä miesten tunnukset loppuisivat siten näiltä kriittisimmiltä päiviltä jo mahdollisesti vuoden 2023 aikana. Arvio perustuu normaaliin, voimassa olevan lainsäädännön mukaiseen keskimääräiseen vuosittaiseen rekisteröintimäärään ja tunnusten loppumisen tarkempi aikataulu riippuu käytännössä maahanmuuton määrästä. Esimerkiksi vuonna 2015 muuttuneen turvapaikanhakijatilanteen jälkeen henkilötunnuksia annettiin vuosina 2016 ja 2017 jopa noin 30 miesten tunnusta vuodessa kriittisimmiltä päiviltä.

Tuosta voikin päätellä, millaisista maista sitä "työperäistä maahanmuuttoa" ennakoidaan tulevan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

Quote from: Roope on 05.05.2023, 17:39:14
Quote"Nykyisessä henkilötunnusmallissa tunnuksia on kullekin syntymäpäivälle rajallinen määrä, ja tunnukset ovat käymässä vähiin joiltakin päiviltä", ylijohtaja Timo Salovaara DVV:stä kertoo tiedotteessa.

Eikö olisi halvempaa siirtää niitä uusia syntymäpäiviä tammikuun ensimmäisestä tammikuun toiseen?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ikuturso

QuoteHenkilötunnukset uudistuvat

ENSIMMÄISET uudenlaiset henkilötunnukset myönnetään vuoden päästä, arvioi Digi- ja väestötietovirasto (DVV).

Nykyisten henkilötunnusten arvioidaan riittävän vielä vuoden 2024 toukokuuhun asti. Sen jälkeen myönnettävissä henkilötunnuksissa käytetään uusia välimerkkejä. Virasto jatkaa kuitenkin nykyisten henkilötunnusten myöntämistä niin kauan kuin niitä vain riittää.

"Nykyisessä henkilötunnusmallissa tunnuksia on kullekin syntymäpäivälle rajallinen määrä, ja tunnukset ovat käymässä vähiin joiltakin päiviltä", ylijohtaja Timo Salovaara DVV:stä kertoo tiedotteessa.

Arvio perustuu Salovaaran mukaan keskimääräiseen henkilötunnusten antomäärään vuosina 2016–2021.

"Jos tarve henkilötunnuksille esimerkiksi työperäisen maahanmuuton seurauksena lisääntyy, uusia välimerkkejä voidaan ottaa käyttöön jo tätä aikaisemmin", Salovaara sanoo.
Helsingin Sanomat 5.5.2023

Syntyvyyden laskusta huolimatta tarpeen siis arvioidaan moninkertaistuvan maahanmuuton vuoksi niin, ettei edes nykyjärjestelmän mahdollistama noin 900 saman päivän henkilötunnusta riitä tulevaisuudessa. Yritin kaivaa hankkeen dokumenteista, millaiseen maahanmuuttoon tarpeen arviointi perustuu, mutta en löytänyt mitään tietoa.

Taas kerran kaikkia suomalaisia rangaistaan satunnaisen paperinsa välimereen hukanneiden ahmedien vuoksi.

Jos ahmedit eivät muista syntymäpäiväänsä, niin kun 1.1. henkilötunnukset alkaa loppua, laitetaan seuraavat ahmedit syntymään 2.1. 3.1. tai peräti 1.2.

Mutta nyt on paljon tietokoneohjelmia, jotka tuntevat vain +.- ja A-kirjaimet. Pääsee taas enator-evry-jengi puukottamaan vanhoja Cobol-tietokantojaan. Toivotan vain onnea ja menestystä ja rahanmenoa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Eino P. Keravalta

Miksi henkilötunnuksia edes myönnetään henkilöille, joiden syntymäaikaa - tai henkilöä - ei edes tiedetä?

Eikö henkilötunnuksen idea ole tunnistaa henkilö?

Miten henkilö tunnistetaan jos tiedossa ei ole syntymäaikaa tai mitään dokumenttia, mistä edes nimen voisi saada?

Tuollaisille henkilöille pitäisi olla oma järjestelmänsä, jota ei tulisi sekoittaa laillisten henkilöiden tunnistamisjärjestelmään. Ja samalla tietyt palvelut olisivat avoinna vain tunnistetuille henkilöille, ei väitetyille tai tekaistuille henkilöille.

Eino P. Keravalta

Miksi identiteettinsä valehteleville osoitetaan syntymäajaksi 1. tammikuuta?

Pitäisi kaikille noille laittaa 1. huhtikuuta.

Siener

L. Brander

Quote from: Lalli IsoTalo on 05.05.2023, 17:51:50
Quote"Nykyisessä henkilötunnusmallissa tunnuksia on kullekin syntymäpäivälle rajallinen määrä, ja tunnukset ovat käymässä vähiin joiltakin päiviltä", ylijohtaja Timo Salovaara DVV:stä kertoo tiedotteessa.

Eikö olisi halvempaa siirtää niitä uusia syntymäpäiviä tammikuun ensimmäisestä tammikuun toiseen?

Halvinta olisi olla antamatta henkilötunnuksia kaikille onnenonkijoille, jotka tulevat Suomeen loisimaan sosiaaliturvan varaan. Oikea työperäinen maahanmuutto on aika vähäistä, eikä moni tänne oikeasti työskentelemään tullut edes halua mitään suomalaista henkilötunnusta. Onhan suomalaisiakin vuosia muualla töissä ja tulevat kotiin. Kuinka moni suomalainen Nokian tai Metson työntekijä on tarvinnut kiinalaisen tai saksalaisen henkilötunnuksen?

Kaikki tässä "työperäisessä" mamuhypetyksessä on paskaa, ihan kaikki! Kaikki valtion sekä muiden julkisten tahojen toiminta tähtää vain ja ainoastaan sosiaaliturvalla loisivien lisäämiseen. Liike-elämää tämä kiinnostaa niin pitkään kuin tarjolla on halpatyövoimaa, jolle voi maksaa palkkaa, jolla ei elä ja julkinen sektori kuittaa ihmisen elämisen kulut.

Sitten on oikea työperäinen ja huippuosaaminen, jossa firmat ovat saaneet ja saavat intialaisia tohtoreita ja australialaisia kaivosinssejä Suomeen halutessaan.

Muistakaa. Humanitaarista maahanmuuttoa ikinä elämässään puolustaneilla ei ole ikinä mitään muuta ajatusta kuin saada lisää jengiä loisimaan. Ei yhdelläkään ikinä!
Dystooppinen salamasota

Augustus

Täydellisen ihmisten tasa-arvon saavuttamiseksi pitäisi oikeastaan luopua kokonaan nimistä ja siirtyä käyttämään esimerkiksi 30-numeroista numerosarjaa, josta 15 ensimmäistä vastaa nimeä ja loput 15 vastaa sitä henkilötunnusta (jota ei pidä levitellä, kuten ei vanhaakaan henkilötunnusta). Tämä siksi, että nimet ovat syrjiviä, joku voi saada elämän arpajaisissa arvokkaan etunimen Sophia Elise von ***, mutta toinen saa vaan nimen Reino tai Pentti, edellinen nimi avaa paljon ovia työelämässä, mutta jälkimmäistä odottaa vain tylsä työ varastohallissa. Ehdottamani nimiuudistus myös poistaa kaikki ennakkoluulot, joita koetaan Ahmed tai Mohammed-nimisiin henkilöihin liittyen.

Oikeastaa tuohan on ihan kätevää, voisinhan kysyä että "Lähdetkö 5443 viettämään iltaa mun kanssa kapakkaan", johon 5443 vastaa iloisesti, että "tottahan toki 78551". Emme siis käyttäisi niminä koko 15 numeron sarjaa, vain muutama ensimmäinen numero riittäisi, ikäänkuin lempinimenä.

Kiinassa puhemies Maon aikana oli melkoisen tavallista, että ihmiset pukeutuivat johonkin, joka muistutti läheisesti jotain harmaata intin työpukua aikoinaan. Tässäkin voisi olla ajatusta, ehkäpä kansalaisille pitäisi määrätä tietynlainen julkinen asiallinen vaatetus, joka ei ole pröystäilevä ja eikä provosoisi jatkuvasti mikroagressioita tai vähän suurempia agressioita, vaan sellainen hillitty asiallinen non-statement-suit voisi olla hyvä idea. Toki värisävyn valinta on sallittua.

Mulla olisi lisää näitä ideoita, haluaako joku kuulla lisää...

OK, mä vähän innostuin, mutta jotenkin tuo henkilötunnussekoilu nyt vaan on mitä on.

ikuturso

Quote from: Augustus on 05.05.2023, 18:59:42
Täydellisen ihmisten tasa-arvon saavuttamiseksi pitäisi oikeastaan luopua kokonaan nimistä ja siirtyä käyttämään esimerkiksi 30-numeroista numerosarjaa, josta 15 ensimmäistä vastaa nimeä ja loput 15 vastaa sitä henkilötunnusta (jota ei pidä levitellä, kuten ei vanhaakaan henkilötunnusta). Tämä siksi, että nimet ovat syrjiviä, joku voi saada elämän arpajaisissa arvokkaan etunimen Sophia Elise von ***, mutta toinen saa vaan nimen Reino tai Pentti, edellinen nimi avaa paljon ovia työelämässä, mutta jälkimmäistä odottaa vain tylsä työ varastohallissa. Ehdottamani nimiuudistus myös poistaa kaikki ennakkoluulot, joita koetaan Ahmed tai Mohammed-nimisiin henkilöihin liittyen.

Oikeastaa tuohan on ihan kätevää, voisinhan kysyä että "Lähdetkö 5443 viettämään iltaa mun kanssa kapakkaan", johon 5443 vastaa iloisesti, että "tottahan toki 78551". Emme siis käyttäisi niminä koko 15 numeron sarjaa, vain muutama ensimmäinen numero riittäisi, ikäänkuin lempinimenä.

Kiinassa puhemies Maon aikana oli melkoisen tavallista, että ihmiset pukeutuivat johonkin, joka muistutti läheisesti jotain harmaata intin työpukua aikoinaan. Tässäkin voisi olla ajatusta, ehkäpä kansalaisille pitäisi määrätä tietynlainen julkinen asiallinen vaatetus, joka ei ole pröystäilevä ja eikä provosoisi jatkuvasti mikroagressioita tai vähän suurempia agressioita, vaan sellainen hillitty asiallinen non-statement-suit voisi olla hyvä idea. Toki värisävyn valinta on sallittua.

Mulla olisi lisää näitä ideoita, haluaako joku kuulla lisää...

OK, mä vähän innostuin, mutta jotenkin tuo henkilötunnussekoilu nyt vaan on mitä on.

Minä varaan nimen 715517

-i-

DuPont

Onko joku jo varannut 8 9 20 12 5 18...?
(menikö oikein?)

Outo olio

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.05.2023, 18:10:48
Miksi identiteettinsä valehteleville osoitetaan syntymäajaksi 1. tammikuuta?

Pitäisi kaikille noille laittaa 1. huhtikuuta.

Perimätiedon mukaan muuten, Muhammad syntyi juurikin huhtikuussa. Eli ajatus voisi jopa sopia myös maahanmuuttajille itselleen. Jos 1.1. tulee täyteen niin 1.4. seuraavaksi, ja sitten 2.1. ja niin edelleen. Ja jos tämän ajatuksen saisi ujutettua maahanmuuttajille niin voi olla että suvakit eivät haluaisi vastustaa sitä. :)
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Näkkileipä

Eikö noiden leväperäisten... eikun työperäisten maahantulijoiden henkilötunnuksia voisi antaa sen mukaan, minä päivänä on saanut Suomen kansalaisuuden? Vai onko tuo liian yksinkertainen ja looginen ratkaisu "monimutkaiseen ongelmaan"?

Outo olio

Tammikuun ensimmäisen päivän henkilötunnusten loppumiseen on löytynyt tekninen ratkaisu, joka kuusinkertaistaa tunnusavaruuden, joten sukupuolineutraaleja henkilötunnuksia ei vieläkään tulla ottamaan käyttöön, sillä vain sukupuolivähemmistöjä varten ei järjestelmän täysremonttiin ryhdytä. Ja hyvä että löytyikin, sillä tarve on osoittautunut ennakoituakin suuremmaksi. (Eli suomeksi sanottuna: Suomeen on tänä vuonna saapunut "tavallistakin" enemmän maahantulijoita joista ei tiedetä syntymäaikaa, eli siis ei tiedetä yhtään mitään muutakaan; he voivat olla keitä hyvänsä, ja valehdella kaikesta, ja me emme voi sitä tietää.)

QuoteEnsimmäiset uudenlaiset henkilötunnukset käyttöön – tällaisia ovat uudenlaiset hetut

JULKAISTU 22.12.2023 08:08
VILLE EKLUND

Ensimmäinen uusi Y-välimerkkinen henkilötunnus annettiin tällä viikolla. Tunnus annettiin tiistaina.

--

Vielä joulukuun alussa arvioitiin, että ensimmäiset uudenlaiset henkilötunnukset jaetaan tammikussa 2024, mutta käyttöönotto vilkastui aiotusta. Jo aiemmin arvioitiin, että maahanmuutto voi vilkastuttaa käyttöönottoa.

--

Henkilötunnusten välimerkit jatkossa
•    Vuonna 2000 tai sen jälkeen syntyneillä kirjaimet nykyinen A ja uudet B, C, D, E, F.
•    1900-luvulla syntyneillä nykyinen yhdysmerkki (-) tai uudet kirjaimet Y, X, W, V, U.
•    1800-luvulla syntyneillä nykyinen plusmerkki (+), ei uusia välimerkkejä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ensimmaiset-uudenlaiset-henkilotunnukset-kayttoon-tallaisia-ovat-uudenlaiset-hetut/8844464