News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Suomen nykyinen työperäisen maahanmuuton politiikka

Started by Atte Saarela, 05.09.2009, 18:31:10

Previous topic - Next topic

Atte Saarela

Nykyään työperäisestä maahanmuutosta päättää Suomessa työ- ja elinkeinotoimisto. Kovin tarkkoja kriteereja en netistä löytänyt, mutta sillä ei tietysti ole merkitystä jos tehdään muuten hyviä päätöksiä siitä kuka saa oleskeluluvan työntekoa varten ja kuka ei.

Tiedättekö kuinka hyviä päätöksiä työ- ja elinkeinotoimisto nykyään tekee? Onko siihen edes mahdollista esittää parannusehdotuksia kovin helposti?

Atte Saarela

Ainakin yksi juttu mikä tuli mieleen (kai tämä sentään on kunnossa?)

Jos joku opiskelee Suomessa ja suorittaa tutkinnon loppuun, kai hän sen jälkeen saa pysyvän oleskeluluvan työntekoa varten?

lymilijä

Quote from: Atte Saarela on 05.09.2009, 18:41:57

Jos joku opiskelee Suomessa ja suorittaa tutkinnon loppuun, kai hän sen jälkeen saa pysyvän oleskeluluvan työntekoa varten?

Vaan työpaikka on käytännössä hankittava jo opiskeluaikana.

Oletetaan että opiskelemaan tullut työhullu Kiinan Kansantasavallan kansalainen "Ei Hui Lai Le" valmistuu TKK:sta myöhäissyksyllä ja hänen B-viisuminsa, joka siis anotaan vuosittain, päättyy vuoden vaihteessa. Nyt B-viisumia ei enää myönnetäkkään, koska ei ole opiskelupaikkaa.
Siinä sitten haet hopihopi työpaikkaa alalta joka todella tarkoittaa huippuosaamista. Siivoojana A-lupaa et saa, koska tätä työtä voi tehdä kuka tahansa (on muuten virallinen perustelu). Jos työpaikkaa ei tarpeeksi nopeasti löydy, saa Ei Hui Lai Le lähteä ilmaset maisterinpaperit taskussaan etsimään töitä muualta.

Tilanne on siis aidosti integroituvan työhaluisen mamun ja valtion kannalta lose-lose tilanne.

Samaan aikaan steissin seinäkannake on pätevä professio ja syy A-luvan saamiseksi.
:'(

(ai mistä tiedän? Olen monietnisen, vaan varsin MONOkulttuurisen perheen jäsen)
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

Motor City Contexti

Quote from: Atte Saarela on 05.09.2009, 18:31:10
Nykyään työperäisestä maahanmuutosta päättää Suomessa työ- ja elinkeinotoimisto. Kovin tarkkoja kriteereja en netistä löytänyt, mutta sillä ei tietysti ole merkitystä jos tehdään muuten hyviä päätöksiä siitä kuka saa oleskeluluvan työntekoa varten ja kuka ei.

Tiedättekö kuinka hyviä päätöksiä työ- ja elinkeinotoimisto nykyään tekee? Onko siihen edes mahdollista esittää parannusehdotuksia kovin helposti?

Tätä kautta tuskin mitään ongelmia on odottettavissa Suomeen päinvastoin. Yhdysvalloista saapuvat Nokialaiset tarvitsevan työluvan jos aikovat työtätehdä. Afrikan maista ei varmaan ole tätä kautta maahan saapunut yhtään mamua. Venäläisiä kyllä sitäkin enemmän, mutta heistäkään ei varmaankaan kovin paljon harmia ole ollut. Tosin henkilökohtaiseti olen sitä mieltä,työttömyyden ollessa tällä tasolla ainoastaa sellaista erikoisosaamista vastaan mitä suomesta ei löydy voitaisiin tällläinen lupa myöntää.

Vera

Quote from: Atte Saarela on 05.09.2009, 18:31:10

Olen kuullut että ne päätökset vaihtelee aikan ja paikan mukaan, mutta kaikki viime 8 vuoden aikana näkemäni ja kuulemani päätökset vakituisista työpaikoista oli ihan ok.

Määräaikaiset työpaikat ovat vähän eri asia, mutta se ei ole työ- ja elinkeinotoimiston syytä, vaan pikemminkin ulkomaalaislain kirjoittajien. Laki on kirjoitettu sillä olettamuksella että työsuhde on vakituinen, ja vaikeuttaa sellaisen ihmisen elämää jonka työsuhde muodostuu lyhytaikaisista määräaikaisista työsuhteista.

Systeemiä on mahdollista väärinkäyttää, mutta sekään ei ole Suomen viranomaisten syytä. Niillä on aika vähän päätösvaltaa siitä rahastavatko ulkomaalaiset rekrytoijafirmat ja millä tavalla.

Vera

Quote from: lymilijä on 06.09.2009, 15:59:15
Quote from: Atte Saarela on 05.09.2009, 18:41:57

Vaan työpaikka on käytännössä hankittava jo opiskeluaikana.

Oletetaan että opiskelemaan tullut työhullu Kiinan Kansantasavallan kansalainen "Ei Hui Lai Le" valmistuu TKK:sta myöhäissyksyllä ja hänen B-viisuminsa, joka siis anotaan vuosittain, päättyy vuoden vaihteessa. Nyt B-viisumia ei enää myönnetäkkään, koska ei ole opiskelupaikkaa.
Siinä sitten haet hopihopi työpaikkaa alalta joka todella tarkoittaa huippuosaamista. Siivoojana A-lupaa et saa, koska tätä työtä voi tehdä kuka tahansa (on muuten virallinen perustelu). Jos työpaikkaa ei tarpeeksi nopeasti löydy, saa Ei Hui Lai Le lähteä ilmaset maisterinpaperit taskussaan etsimään töitä muualta.

Tilanne on siis aidosti integroituvan työhaluisen mamun ja valtion kannalta lose-lose tilanne.

Samaan aikaan steissin seinäkannake on pätevä professio ja syy A-luvan saamiseksi.
:'(

(ai mistä tiedän? Olen monietnisen, vaan varsin MONOkulttuurisen perheen jäsen)

Itse asiassa nykyään tilanne ei ole enää niin paha. Nykyään nimittäin Suomessa valmistuneille myönnetään työnhakuviisumi, ja sen lisäksi jos he löytävät työpaikan heille myönnetään työntekijän oleskelulupa ilman työ- ja elinkeinotoimiston päätöstä (eli siis vaaditaan vain että työpaikka olisi Suomen lakien ja normaalien markkinakäytäntöjen mukainen ja palkka riittää elättämään työntekijää).

Silti suosittelisin työpaikan hankkimistä ennen valmistumista.

Huonoina vanhoina aikoina (eli ennen 2001) opiskelijoita vaadittiin poistumaan maasta heti kun opiskelijan oleskelulupa meni umpeen, ja poikkeuksia tosiaankin tehtiin vain niiden kohdalla jotka olivat jo pitkään olleet töissä opiskeluaikoina. Sen lisäksi jos opiskelija sai työpaikan ennen valmistumista, niin se ei saanut työntekijän oleskelulupaa kun ei ollut vielä valmistunut, mutta jos opintoviikkoja oli alle 20 vuodessa niin ei saanut opiskelijan oleskelulupaakaan, kun ei ollut opiskellut riittävästi.

Tiedän tämän siis kokemuksesta: viimeiset kolme opiskeluvuottani Suomessa oli melkoista tasapainottelua, kun olin kokopäivätöissä ja samalla piti saada 20 ov joka vuosi kasaan. Sen lisäksi joka vuosi ulkomaalaispoliisissa virkailijat selitti mulle että valmistumisen jälkeen minun pitäisi palata takaisin USA:han, koska Suomi ei halua aiheuttaa jenkeille aivovuotoa. Lopulta kuitenkin antoivat oleskeluluvan ja työluvan, mutta tosiaankin vain sen takia että olin jo ollut aika pitkään silloisen työnantajani palveluksessa.

Vera

Quote from: Motor City Contexti on 06.09.2009, 16:07:15
Afrikan maista ei varmaan ole tätä kautta maahan saapunut yhtään mamua. 

Älä nyt, Maahanmuuttovirasto kertoo 4 somalin ja 30 nigerialaisen ainakin hakeneen lupaa sillä perusteella viime 3.5 vuoden aikana.

VMJ

Quote from: Vera on 06.09.2009, 17:49:21
Tiedän tämän siis kokemuksesta: viimeiset kolme opiskeluvuottani Suomessa oli melkoista tasapainottelua, kun olin kokopäivätöissä ja samalla piti saada 20 ov joka vuosi kasaan. Sen lisäksi joka vuosi ulkomaalaispoliisissa virkailijat selitti mulle että valmistumisen jälkeen minun pitäisi palata takaisin USA:han, koska Suomi ei halua aiheuttaa jenkeille aivovuotoa. Lopulta kuitenkin antoivat oleskeluluvan ja työluvan, mutta tosiaankin vain sen takia että olin jo ollut aika pitkään silloisen työnantajani palveluksessa.

Siis suomalaisesta korkeakoulusta valmistunut yhdysvaltalainen opiskelija aiheuttaa Yhdysvalloille aivovuotoa. Suomen maahanmuuttopolitiikassa ja käytännöissä on kyllä melkoista hulluutta.
Homma ^^!!

Lemmy

Se on toi maahanmuutto ollut tosissaankin samalla tasolla fiksuudesaan kuin kaikki muukin valtion byrokratian (naisvaltainen) ala (KELA, VOTKK, Vero etc.)

Ihan sama kuin jos hakisi kaupungilta asuntoa niin se työssäkäyvä veronmaksaja on se viimeinen siinä listassa joka saa mitään.

Eli ennen tosiaankin jos olit täällä koulutettu & hait työtä niin sinut heitettiin jonon viimeiseksi ja uhattiin, että viskataan pihalle kuin taas joku elintasopakolainen joka huusi rajalla "asylum" sai discorahaa 3 vuotta ja pakolaisneuvonta hyysäsi oleskeluluvan.    
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011