News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Median hyökkäys suomalaista saunakulttuuria vastaan.

Started by Hakkapeliitta, 28.03.2017, 17:32:08

Previous topic - Next topic

Hakkapeliitta

Viime päivinä on näkynyt useita juttuja hesarissa ja viimeisempänä iltasanomissa missä on kritisoitu suomalaista saunomista alasti. Tällä kertaa "Kiina-asiantuntija" ihmettelee Suomen alastomuutta vaativia saunapoliiseja.

Jättäisivät nyt edes saunan rauhaan.  :facepalm:

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005146121.html
Monikulttuurisuus on aivan ihana asia. Se on yksi tärkeimmistä rikkauksista. Jotta se säilyy rikkautena, koulussa täytyy olla enemmän resursseja.

kriittinen_ajattelija

QuoteForssalaismies taisi avata Pandoran lippaan, kun hän esitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalla suoran kysymyksen: onko suomalaiseen kulttuuriin kuuluvalla vaatimuksella saunoa alasti mitään järjellisiä perusteita? Mies otti esille julkisessa saunassa sattuneen tapauksen, jossa saunapoliisi oli alkanut kovaan ääneen paheksua turistiryhmää, joka oli tullut avannon jälkeen uimapuvut yllä saunaan.
??
Kyllä täälläpäin avannosta tulevat menee ihan uimapuvut päällä saunaan, joka paikassa - ihan suomalaisetkin. Outoahan sitä uimapukua olisi edestakaisin päälle laittaa/riisua kun tekee avanto-sauna rumbaa.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

Mr.Reese

Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.03.2017, 17:35:37
QuoteForssalaismies taisi avata Pandoran lippaan, kun hän esitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalla suoran kysymyksen: onko suomalaiseen kulttuuriin kuuluvalla vaatimuksella saunoa alasti mitään järjellisiä perusteita? Mies otti esille julkisessa saunassa sattuneen tapauksen, jossa saunapoliisi oli alkanut kovaan ääneen paheksua turistiryhmää, joka oli tullut avannon jälkeen uimapuvut yllä saunaan.
??
Kyllä täälläpäin avannosta tulevat menee ihan uimapuvut päällä saunaan, joka paikassa - ihan suomalaisetkin. Outoahan sitä uimapukua olisi edestakaisin päälle laittaa/riisua kun tekee avanto-sauna rumbaa.
Avanto sisältää harvemmin kloorattua vettä, jota varten uimapukukielto saunassa uimahalleissa etc. Kloorikaasut ei niin kivoja juttuja.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Kremppamestari

Kyllähän tämä uimahousujen riisumispakko joutaisi pois tai ainakin lievennettäväksi riippuen olosuhteista. Monissa halleissa on jo otsonipuhdistus ja kloorin huuhtoutuu aika hyvin pois, jos malttaa kunnolla suihkutella ennen saunaan menoa.

Sakari

Mielestäni kloorivesi on hyvä peruste uimapuvuttomaan saunomiseen. Jos ujostelee alastomuutta voinee kietoa pyyhkeen ympärille saunaan. Tai sitten erilliset saunat.
Ooh lalaa...

oinas

Siinäpä on sellainenkin pointti, että henkilö käy ensin suihkussa siinä samaisessa uimapuvussa, kun ei muiden ihmisten nähden voi olla alasti pesuhuoneessakaan. Ei taida kunnon pesu onnistua uikkarit päällä. Sitten mennään uimaan ja taas saunaan.  On tullut kerran tuokin nähtyä.

Aukusti Jylhä

Quote from: Kremppamestari on 28.03.2017, 21:14:23
Kyllähän tämä uimahousujen riisumispakko joutaisi pois tai ainakin lievennettäväksi riippuen olosuhteista. Monissa halleissa on jo otsonipuhdistus ja kloorin huuhtoutuu aika hyvin pois, jos malttaa kunnolla suihkutella ennen saunaan menoa.

Uikkarit päällä onnistuu kunnollinen pesu miten? Ei mitenkään. Ei varsinkaan, kun ei edes ymmärrä, että mitä kunnollinen peseytyminen tarkoittaa. Ku ei jaksa kiinnostaa.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Archaeopteryx

Sauna on pohjoinen keksintö, täällä on harrastettu saunomista n. 3500 vuotta - väärällä tavalla. Eipä tajunnut muinaispaavo, että uikkarit olisi pitänyt olla maakuoppasaunassa päällä, ettei Ahmedia ahdista.

Jos jotakin, suomalainen osaa saunoa. Turha tulla paskakulttuurien neuvomaan, tai että meidän pitäisi tapojamme muuttaa.

Pölhökustaa

Kyseinen saunapoliisi lienee mahtaillakseen puuttunut tuohon varustukseen.

Ei minua haittaa jos joku haluaa tulla saunaan uimahousuissaan, ellei nyt nämä uimahallitapaukset oteta sitten erikseen.

Monia ulkomaalaisia ystäviä, tuttavia, työkavereita tai asiakkaita saunaan vieneenä olen pikemminkin sitä mieltä, että jos monikulttuurinen vieraani ylipäänsä suostuu uskaltautumaan 80-100 -asteiseen hämärään tilaan alastomien pottunokkaäijien kanssa, tulkoon vaikka turbaani päässä. Minä taas menen saunaan aatamin asussa, sillä se on minun kulttuurini. En tuputa omaa kulttuuriani muille, mutta en närkästy vaikka he halutessaan maistaa suomalaista saunakulttuuria eivät tohdi ihan ilkosilleen riisuutua.

Mitä julkisiin saunoihin ja muihin tulee, sitäpä enemmän näillä turistella on kotona kerrottavaa. "Ette ikinä usko kuinka karvaisia ja isom....isia miehiä siellä saunassa istui. Tuppisuina. Hikeä valuen" kertoo herra Tsing Tsang Tsong ystävälleen Ping Pongille palauttuaan Kiinaan.  ;D

Hornsmith

Saunomiseen on liittynyt riittävästi monikulttuuria ja outoja tapoja siinäkohti kun pitkähiuksisemmat emännät on huhhailleet saunan jälkeen turbaani päässä. Tuliaiset saavat vapaasti perustaa omia saunojaan ja uimalaitoksiaan, joissa toteuttavat omaa näkemystään aiheesta. Lupaan osaltani olla menemättä mestoihinsa pippeliä heiluttamaan ja tunnelmaa pilaamaan. 
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Don Nachos

Saunamajurit pitäisi saada ulos julkisista saunoista. Uimahallissa kyllä risoo uimahousujen poisottaminen kahdelta lapselta kun käydään välisaunassa uimisen ohessa. Kyllä se pitää tekniikalla ratkaista jos kerran on mahdollista. Järki käteen!
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Archaeopteryx

Quote from: Don Nachos on 29.03.2017, 15:07:48
Saunamajurit pitäisi saada ulos julkisista saunoista. Uimahallissa kyllä risoo uimahousujen poisottaminen kahdelta lapselta kun käydään välisaunassa uimisen ohessa. Kyllä se pitää tekniikalla ratkaista jos kerran on mahdollista. Järki käteen!
Mitäköhän minä juuri luin, minkä ikäisiä lapsia pitää vielä erikseen pukea ja riisua? Meillä ovat osanneet riisua ja pukea itsensä joka kerta, kun on uimahallissa käyty. Ehkä olisi aika opettaa lapsillekin omatoimisuutta ja uimahallikulttuuria.

Kestääkö uimapuvun poisottaminen lapseltakaan yli viittätoista sekuntia, vaikka sen joutuisi vielä itse tekemään?

JJohannes

Quote from: kriittinen_ajattelija on 28.03.2017, 17:35:37

Entä miksi avannossa täytyy käyttää uimapukua?

QuoteMonia ulkomaalaisia ystäviä, tuttavia, työkavereita tai asiakkaita saunaan vieneenä olen pikemminkin sitä mieltä, että jos monikulttuurinen vieraani ylipäänsä suostuu uskaltautumaan 80-100 -asteiseen hämärään tilaan alastomien pottunokkaäijien kanssa, tulkoon vaikka turbaani päässä. Minä taas menen saunaan aatamin asussa, sillä se on minun kulttuurini. En tuputa omaa kulttuuriani muille, mutta en närkästy vaikka he halutessaan maistaa suomalaista saunakulttuuria eivät tohdi ihan ilkosilleen riisuutua.

Huonompi homma tässä on se, että kulttuuria ei voi performoida yksin. Nimittäin monien kulttuurillisten performanssien laita on niin, että kun ne tunnustetaan ainoastaan "taikauskoksi", "makuasiaksi" tai "mielipiteeksi" joiden ylläpitämiselle ei ole mitään muuta järkevää perustetta kuin ihmisten mielihalu, ne katoavat kokonaan. Jos hyväksymme ajatuksen siitä, että alastomana saunominen on vain "makuasia" ja "tärkeämmät" seikat kuten oman vartalon häpeileminen, alastomuuden pervous, yleinen häveliäisyys tai kulttuurillis-uskonnollinen sensitiivisyys ulkomaalaisia kohtaan ajavat sen ohi, niin alastomana saunominen loppuu siihen. Kukaan ei tule alastomana kymmenen uimapukua tai pyyhettä käyttävän sekaan, koska uimapukua ja pyyhettä käyttävillä on "järkevä" syy käytökselleen, alastomalle kyseessä on vain "makuasia" (ja kuinka perverssiä onkin, että jollain on tuollainen maku!).

Olen kertonut tämän saman asian täällä ennenkin, mutta opiskelijaelämässä törmäsin tähän nimenomaiseen ilmiöön. Kun aloitin opiskelijana, opiskelijajärjestöni saunailloissa oli tapana, että miehet ja naiset saunoivat aina yhdessä alasti. Suurin osa naisista myöskin tuli saunaan. Vuosien saatossa alkoi tulla yhä enemmän naisia, jotka vaativat, että erikseen järjestettäisiin naisten vuoro ja myös joitain miehiäkin, jotka halusivat miesten vuoron. Kun lakkasin käymästä näissä saunailloissa, sekasaunominen oli käytännössä täysin loppunut. Ainoastaan jos joku pitkän linjan naisaktiivi sattui paikalle, hän saattoi tulla tuntemiensa pitkän linjan miesaktiivien kanssa lauteille vanhasta tottumuksesta. Nuoremmalla sukupolvella ei kuitenkaan enää ollut mitään kiinnostusta sekasaunaperinteeseen.

Tämä muutti saunailtojen dynamiikkaa myöskin todella radikaalisti. Kun tunnin mittainen naisten vuoro järjestettiin ensin ja sitten siirryttiin nimelliseen "sekasaunaan", jossa oli kuitenkin enää pelkkiä miehiä, niin homma meni niin, että saunansa jälkeen naiset kokoontuivat saunan takkahuoneeseen meikkaamaan, laittamaan itseään, syömään ja juoruamaan kun taas miehet juopottelivat keskenään saunassa tuntikausia ja uivat uima-altaalla. Keskusteluyhteys nais- ja miesopiskelijoiden välillä katosi ja naiset keskittyivät "naisten asioihin" ja miehet "miesten asioihin", kun ennen molemmat sukupuolet yhdessä puivat opiskelijaelämää ja opiskelijapolitiikkaa saunan lauteilla koko illan ja kukin meni miten tahtoi.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Elcric12

En mitenkään vastusta sauna-alastomuutta, mutta onkohan tuosta klooriperustelusta jotain näyttöä?

Hornsmith

Quote from: Elcric12 on 29.03.2017, 17:11:15
En mitenkään vastusta sauna-alastomuutta, mutta onkohan tuosta klooriperustelusta jotain näyttöä?

Löytyy kyllä tietoa. Kloorilla on haasunhauska ominaisuus jos sitä sekoitetaan virtsa-aineeseen. Siitä yhdistelmästä syntyy typpitetrakloridia joka on ihan kunnon myrkky. Eli huojentavan allaskuseskeluretken jälkeen huuhtelemattomissa uikkareissa saunaan ja palorakkulat nivusiin. Suosittelen uima-allasolosuhteissa tekemään tarpeet normaalisti vessanpönttöön. 
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Java

Onneksi on oma sauna kotona ja mökillä, jos ei meidän tavat sovi saunojille, lentää pihalle ennen kuin ehtii kissaa sanoa! Eipä toki tule saunomaan kutsuttua kuin ystäviä.
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

no future

Itselle se ja sama miten muut saunovat, ei yleensä tule mentyä uimahalliin muiden tekemisiä vahtaamaan. Uiminen ja saunominen on kuitenkin sen verran hienoa puuhaa, että hyvä jos ihmisiä kiinnostaa harrastaa.

Sitruunamelissa

Ihan simppeliä: se kuka saunan omistaa tai sitä hallinnoi, sen sääntöjä noudatetaan. Jos on vaivalloista tai ei kehtaa, niin ei ole pakko mennä, voi vaikka vuokrata yksityismökin ja saunoa siellä vaikka hiihtohaalari päällä. Julkishallinnon omistamien saunojen sääntöihin voi tietenkin yrittää vaikuttaa esittämällä ehdotuksia. Sillä tavalla burkinit ja naisten erilliset saunavuorot on saatu joissain paikoissa läpi.

Menenpä tästä omaan saunaan nauttimaan lämmöstä ja kiukaan sihinästä.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Nuiva kansalainen

Media voi haistaa pitkän piipin. Mä saunon kotonani ihan niin kuin itse haluan.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Sydämistynyt

Muuten ihan sama, jos saksalainen istuu pyyhkeensä päällä lauteella tai amerikkalainen puritanisti ujostelee, mutta kun burkhaahan tässä ajetaan sisään uimahalleihin.  Ja myös musuäijille lupaa polskia sortseissaan pesemättöminä altaassa, ja lompsia välillä naisten puolelle aiheuttamaan kivaa kirkumista.  :(

Tässä on oppinut lukemaan rivien välistä viimeksi kuluneen puolentoista vuoden aikana, sattuneista syistä, joita oli 32 000.

sivullinen.

Quote from: Archaeopteryx on 29.03.2017, 09:57:19
Sauna on pohjoinen keksintö, täällä on harrastettu saunomista n. 3500 vuotta - väärällä tavalla. Eipä tajunnut muinaispaavo, että uikkarit olisi pitänyt olla maakuoppasaunassa päällä, ettei Ahmedia ahdista.

Suomessa on myös "turkkilaisia saunoja". En tiedä ahdistavatko ne Ahmedia, mutta malli on kopiotu muslimimaista. Sielläkin ollaan alasti. Alastomuus tuskin muitakaan lähi-idän karvakäsiä haittaa.

Kyseessä taitaa olla ihan kotosuomalaisten suvakkien ja sosialistien suomalaisuusviha -- jossa puolestaloukkaantuminen on ainoastaan keino vihan toteuttamiseksi --. Homojen kivitys ja naisten säkitys ovat sitä parempaa monikulttuurisuutta, koska ne eivät suomalaiseen kulttuuriin kuulu, mutta samoista kulttuureista peräisin olevan saunominen on väärin, seksististä ja vaikka mitä, koska siitä suomalaisetkin tykkää ja se suomalaiseen kulttuuriin kuuluu.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Jochanan

Tykkään saunoa alasti, mutta ei minua haittaa tippaakaan, jos joku ei tahdo "paljastaa häpyään" yleisessä saunassa. Mun on vaikea ymmärtää, miksi se edes jotakuta haittaa. Toisaalta ihmettelen myös tätä itsevihaa. Ja säännöt on säännöt ja samat kaikille.   

Lasse

Quote from: Jochanan on 29.03.2017, 23:59:02
Tykkään saunoa alasti, mutta ei minua haittaa tippaakaan, jos joku ei tahdo "paljastaa häpyään" yleisessä saunassa. Mun on vaikea ymmärtää, miksi se edes jotakuta haittaa.

Mitä enemmän uima-altaan vedessä on pöpöjä, sitä enemmän täytyy lisätä klooria, joka on minulle muutenkin no-no. Jos joku vitun bakteeri ei halua huljutella munaskuitaan ilman shortseja, niin pysyköön vittu poissa establishmentista. En kyllä muutenkaan menisi kloorikylpyyn, ellei jälkikasvu vinkuisi.

Onnea ja menestystä:
Oululaisen uimahallin pääallas suljettu loppuviikon – sama pahamainen bakteeri kuin Tampereellakin
http://mvlehti.net/2016/05/12/oululaisen-uimahallin-paaallas-suljettu-loppuviikon-sama-pahamainen-bakteeri-kuin-tampereellakin/
NOVUS ORDO HOMMARUM

Jochanan

Quote from: Lasse on 30.03.2017, 00:15:19Jos joku vitun bakteeri ei halua huljutella munaskuitaan ilman shortseja, niin pysyköön vittu poissa establishmentista.

Jos lähdetään siitä, että säännöt koskevat kaikkia, olen kanssasi samaa mieltä (vähän kauniimmalla kielellä, tosin). Nyt kuitenkin vaikuttaisi siltä, että säännöt eivät koske kaikkia ja tämä on ongelma; ei se, että joku ei halua huljutella munaskuitaan ilman shortseja.

Siispä kohdistakaa vihanne establishmenttien ylläpitäjille, älkää niihin, jotka ainoastaan toimivat niin, kuin kokevat luvalliseksi.

Aivan saman viestin haluaisin oikeastaan jättää teille, koskien myös maahanmuuttopolitiikkaa: syyllisiä eivät ole maahan päästetyt, vaan maahan päästäjät. Ette tule koskaan muuttamaan maailmaa, jos ette edes ymmärrä, kuka on mistäkin vastuussa.