News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Filosofista mokutusta

Started by Ullatusnillitus, 18.03.2017, 09:31:01

Previous topic - Next topic

Ullatusnillitus

Kaikille avointa filosofista mokutusta Suomen Filosofisessa yhdistyksessä 29.3. klo 18-20, Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, sali 505

https://www.filosofinenyhdistys.fi/toiminta/tulevat-tapahtumat/

Jos tämä ei riitä, syventymistä filosofiseen mokutukseen voi jatkaa Hannah Arendt -lukupiirissä:

Lauantaina 8.4. klo 13.00–14.00 Kulttuuriareena Gloria, parvi 2. krs, (suomi/tarvittaessa englanti)

Lukupiirissä tarkastellaan Hannah Arendtin käsitystä kolonialistisesta imperialismista, ideologisesta rasismista ja Euroopan pakolaiskriisistä nykypäivän näkökulmasta. Kokoontumista varten luetaan luku "Kansallisvaltion rappeutuminen ja ihmisoikeuksien loppu" (engl. The Decline of the Nation State and the End of The Rights of Man) Arendtin teoksesta Totalitarismin synty (Vastapaino) vuodelta 1951, ja tapaamisessa hänen ajatuksiaan peilataan erityisesti ajankohtaisiin kysymyksiin: äärioikeistolaiseen politiikkaan ja globaaliin pakolaiskriisiin. Osallistuminen ei edellytä ennakkotietoja Arendtista. Lukupiiriin mahtuu enintään 10 henkilöä. Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse: [email protected]. Keskustelua voi tulla seuraamaan myös ilman ilmoittautumista.

Tapahtumiin kannattaa valmistautua perehtymällä filosofian professori eläkeläinen Timo Airaksisen ajatteluun, esim. Roman Schatzin Maamme-kirjassa, jossa Airaksinen toteaa mm., että Suomen kansa ja kulttuuri ovat vain kielikuvia ja sosiaalisia konstruktioita, joilla ei ole vastinetta todellisuudessa ja kansalliset narratiivit vaarallisia.

http://areena.yle.fi/1-3936360

Missään nimessä ei kannata tutustua filosofi Jukka Hankamäen tuotantoon - hän on esittänyt mm. seuraavat pöyristyttävät väitteet:

Quotesuomalaiseksi ei tulla ilmoittautumalla suomalaiseksi, sillä kansaan kuuluminen ei ole sosiaalinen konstruktio. Kansakunta ja kansalaisuus ovat poliittisia käsitteitä, ja niitä voidaan kieltämättä vaihtaa kuin tuote-etikettejä. Muttakansaan kuuluminen on etnis-biologinen ja sellaisena pysyvä ilmiö.

http://beta.oikeamedia.com/o1-8003

pienivalkeapupu

Suomen kansa ja kulttuuri ovat vain kielikuvia ja sosiaalisia konstruktioita, joilla ei ole vastinetta todellisuudessa ja kansalliset narratiivit vaarallisia.
Olen siis vain kielikuva ja sosiaalinen konstruktio jolla ei ole todellisuudessa (kenen määrittelemässä?) vastinetta  ;D
Se miten minä kielikuvana ja sosiaalisena konstruktiona kohtaan ja toimin kansallisen narratiivin yhteydessä, niin...  ???
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Porcius

Myös ihmisoikeudet ovat vain sosiaalinen konstruktio.
"On helvetin tyhmää mennä helvettiin, kun taivaaseenkin pääsisi"

-Jouko Piho

DuPont

Juu, älkää vahingossakaan lukeko Jukka Hankamäen kirjoituksia, jotain voi jopa tarttua tuolta, toivottavasti... :roll:

IDA

Quote from: Ullatusnillitus on 18.03.2017, 09:31:01
Tapahtumiin kannattaa valmistautua perehtymällä filosofian professori eläkeläinen Timo Airaksisen ajatteluun, esim. Roman Schatzin Maamme-kirjassa, jossa Airaksinen toteaa mm., että Suomen kansa ja kulttuuri ovat vain kielikuvia ja sosiaalisia konstruktioita, joilla ei ole vastinetta todellisuudessa ja kansalliset narratiivit vaarallisia.

No ovathan ne siinä mielessä vaarallisia, että niillä on elätetty Airaksinen eläkeikään. Toisaalta vahinko on mitätön.
qui non est mecum adversum me est

pienivalkeapupu

Quote from: Porcius on 18.03.2017, 15:03:06
Myös ihmisoikeudet ovat vain sosiaalinen konstruktio.
Totta, mutta onneksi (kenen?) niitä voidaan noudattaa hyvinkin valikoivasti  >:(
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

ämpee

Quote from: pienivalkeapupu on 18.03.2017, 13:12:07
Suomen kansa ja kulttuuri ovat vain kielikuvia ja sosiaalisia konstruktioita, joilla ei ole vastinetta todellisuudessa ja kansalliset narratiivit vaarallisia.
Olen siis vain kielikuva ja sosiaalinen konstruktio jolla ei ole todellisuudessa (kenen määrittelemässä?) vastinetta  ;D
Se miten minä kielikuvana ja sosiaalisena konstruktiona kohtaan ja toimin kansallisen narratiivin yhteydessä, niin...  ???

Nuo voisivat tietää mikä on se palestiinan kansa.
Onko sekin vain kielikuva ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."